Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Om Grekland

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2015-07-12, 12:45
Maggys avatar
Maggy Maggy är inte uppkopplad

Reg.datum: jun 2012
Standard Sv: Krisen i Grekland - den ENDA tråden

Citat:
Ursprungligen postat av inkfish Visa inlägg
Glöm vad jag sa om kl 16 idag, de verkar ju samlas nu. Kl 16 måste ha gällt nåt annat, kanske pizzabeställningen inför kvällens sittning.

Jag försöker följa det på twitter men det går inte, precis som igår kväll är hashtaggen #eurogroup översvämmad av rasande greker. Måttet är så otroligt rågat och Schäuble bör nog inte överväga en Greklandssemester de närmaste 15-20 åren.

Det är bara finansministrarna som har möte nu...samtliga i eurogruppen i eftermiddag. Eu-toppmötet är inställt.

http://www.allehanda.se/ekonomi/nya-...el-utan-lofven
Svara med citat
Gammal 2015-07-12, 13:14
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad

Reg.datum: nov 2004

Ja, att toppmötet med samtliga regeringschefer ställdes in vet jag, det skrev jag ju i ett annat inlägg.

Eurogruppen är finansministrarna.

De som träffas kl 16 i eftermiddag är tydligen euroländernas ledare.
Svara med citat
Gammal 2015-07-12, 13:17
Maggys avatar

Citat:
Ja, att toppmötet med samtliga regeringschefer ställdes in vet jag, det skrev jag ju i ett annat inlägg.

Eurogruppen är finansministrarna.

De som träffas kl 16 i eftermiddag är tydligen euroländernas ledare.
Jodå, jag har koll på läget
Svara med citat
Gammal 2015-07-12, 13:18
inkfishs avatar

Det är bannemej inte lätt att ha just nu
Svara med citat
Gammal 2015-07-12, 13:21
laeros avatar
laero laero är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2007

Det där med 5-årig grexit. Är ni säkra på att det är nått negativt?
Någon i tråden har talat om valutabyte under kontrollerade former, vilket jag inte trott går att få till. Detta kanske är något åt det hållet. Inför en parallell valuta, få en bättre konkurrenskraft. Kanske fortfarande ha kvar uppbackningen från ECB (så att banksystemet inte kraschar) iom att man formellt inte lämnar eurogruppen för gott
OBS. Helt amatörmässiga spekulationer
Svara med citat
Gammal 2015-07-12, 13:26
Maggys avatar

Citat:
Ursprungligen postat av laero Visa inlägg
Någon i tråden har talat om valutabyte under kontrollerade former, vilket jag inte trott går att få till. Detta kanske är något åt det hållet. Inför en parallell valuta, få en bättre konkurrenskraft. Kanske fortfarande ha kvar uppbackningen från ECB (så att banksystemet inte kraschar) iom att man formellt inte lämnar eurogruppen för gott
Vilka "ni" menar du?
Svara med citat
Gammal 2015-07-12, 13:27
inkfishs avatar

Citat:
Jag är för mycket amatör för att våga spekulera överhuvudtaget. Mer än om en sak: vore det inte det slutgiltiga underkännandet av en gemensam europeisk valuta? Tanken var väl inte direkt att man skulle kunna komma och gå.
Svara med citat
Gammal 2015-07-12, 14:25
laeros avatar
laero laero är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2007

Citat:
Jag är för mycket amatör för att våga spekulera överhuvudtaget. Mer än om en sak: vore det inte det slutgiltiga underkännandet av en gemensam europeisk valuta? Tanken var väl inte direkt att man skulle kunna komma och gå.
Nej, och därför har detta pågått i fem år, Tyskarna står själva för bortåt 80 miljarder euro (tror jag) i lån bl a för att undvika att euro-projektet riskeras.
Spekulationer igen: jag tror det kan vara så att folkomröstningen, Syrizas nej-kampanj och folkets tydliga nej kan ha blivit droppen för tyskarna. De tror kanske inte längre på detta och/eller grekernas förmåga att genomföra sina egna förslag.
Svara med citat
Gammal 2015-07-12, 13:35
Masses avatar
Masse Masse är inte uppkopplad

Reg.datum: apr 2008

Citat:
Exakt så har mina tankar också gått Laero. Jag har länge (sedan den infördes) varit tydlig i min skeptiska inställning till euro-unionen och att ingen nation på lång sikt mår bra av den. Men om man nu sitter i den så är det min uppfattning att en "Akut-exit" (i detta fall AkutGrexit) är det sämsta tänkbara.

Därför vore en "Mjuk-exit" kanske en hanterbar lösning. T ex genom att kalla det en "tillfällig" 5-årig Grexit. Efter de fem åren har förhoppningsvis Grekland överlevt, men också kommit till insikt att man inte vill tillbaka in i eländet igen. Kan vara den minst dåliga lösningen.

Vad gäller euro-rådets plötsligt ökade misstro till att Grekland genomför sina åtaganden så gör det att man verkligen börjar vackla i förtroendet för dem själva. För några veckor sedan lade man fram ett avtalsförslag som man verkligen pressade för att Grekland skulle acceptera. När du Grekland kommer med ett motförslag, som rimligtvis inte är tuffare, då svarar man med misstro mot genomförandet. Det låter som lekstuga, men är ju tyvärr något mycket allvarligare.

Masse
Svara med citat
Gammal 2015-07-12, 13:40
inkfishs avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Masse Visa inlägg

Därför vore en "Mjuk-exit" kanske en hanterbar lösning. T ex genom att kalla det en "tillfällig" 5-årig Grexit. Efter de fem åren har förhoppningsvis Grekland överlevt, men också kommit till insikt att man inte vill tillbaka in i eländet igen. Kan vara den minst dåliga lösningen.
Är det inte lite Linje 1, 2 och 3 över det?
Svara med citat
Gammal 2015-07-12, 13:56
inkfishs avatar

Nu har Reuters kommit över kravlistan som eurogruppen började jobba fram igår kväll. Länk finns i Guardians text här. http://www.theguardian.com/business/...b07fc6a121fb7e

Förmodligen är det väldigt hårda åtstramningar, och förmodligen är det därför de mullrar så väldigt om att grexit är alternativet.
Svara med citat
Gammal 2015-07-12, 13:59
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin

Jonas Vlachos, professor i nationalekonomi, analyserar om varför det är som det är i dagens DN. Mycket intressant läsning. Lär artikeln här.
Svara med citat
Gammal 2015-07-12, 15:01
inkfishs avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Kalimera Visa inlägg
Jonas Vlachos, professor i nationalekonomi, analyserar om varför det är som det är i dagens DN. Mycket intressant läsning. Lär artikeln här.
Länken sket sig för dig ...

http://www.dn.se/ekonomi/att-slappa-...r-ett-misstag/

Edit: nu har jag läst den också. Och jag skulle behöva läsa den fyra gånger till för att ta in allt men så här efter en gång håller jag verkligen med dig: intressant läsning.

Senast redigerad av inkfish den 2015-07-12 klockan 15:11.
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 05:37.