![]() |
|
|
||||
|
||||
![]() Citat:
Det är bara finansministrarna som har möte nu...samtliga i eurogruppen i eftermiddag. Eu-toppmötet är inställt. http://www.allehanda.se/ekonomi/nya-...el-utan-lofven |
|
||||
|
||||
![]()
Ja, att toppmötet med samtliga regeringschefer ställdes in vet jag, det skrev jag ju i ett annat inlägg.
Eurogruppen är finansministrarna. De som träffas kl 16 i eftermiddag är tydligen euroländernas ledare. |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
![]() ![]() |
|
||||
|
||||
![]()
Det är bannemej inte lätt att ha just nu
![]() |
|
||||
|
||||
![]()
Det där med 5-årig grexit. Är ni säkra på att det är nått negativt?
Någon i tråden har talat om valutabyte under kontrollerade former, vilket jag inte trott går att få till. Detta kanske är något åt det hållet. Inför en parallell valuta, få en bättre konkurrenskraft. Kanske fortfarande ha kvar uppbackningen från ECB (så att banksystemet inte kraschar) iom att man formellt inte lämnar eurogruppen för gott ![]() ![]() ![]() |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
![]() |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
|
|
||||
|
||||
![]() Citat:
Spekulationer igen: jag tror det kan vara så att folkomröstningen, Syrizas nej-kampanj och folkets tydliga nej kan ha blivit droppen för tyskarna. De tror kanske inte längre på detta och/eller grekernas förmåga att genomföra sina egna förslag. |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
Därför vore en "Mjuk-exit" kanske en hanterbar lösning. T ex genom att kalla det en "tillfällig" 5-årig Grexit. Efter de fem åren har förhoppningsvis Grekland överlevt, men också kommit till insikt att man inte vill tillbaka in i eländet igen. Kan vara den minst dåliga lösningen. Vad gäller euro-rådets plötsligt ökade misstro till att Grekland genomför sina åtaganden så gör det att man verkligen börjar vackla i förtroendet för dem själva. För några veckor sedan lade man fram ett avtalsförslag som man verkligen pressade för att Grekland skulle acceptera. När du Grekland kommer med ett motförslag, som rimligtvis inte är tuffare, då svarar man med misstro mot genomförandet. Det låter som lekstuga, men är ju tyvärr något mycket allvarligare. Masse |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
![]() ![]() |
|
||||
|
||||
![]()
Nu har Reuters kommit över kravlistan som eurogruppen började jobba fram igår kväll. Länk finns i Guardians text här. http://www.theguardian.com/business/...b07fc6a121fb7e
Förmodligen är det väldigt hårda åtstramningar, och förmodligen är det därför de mullrar så väldigt om att grexit är alternativet. |
|
||||
|
||||
![]()
Jonas Vlachos, professor i nationalekonomi, analyserar om varför det är som det är i dagens DN. Mycket intressant läsning. Lär artikeln här.
|
|
||||
|
||||
![]() Citat:
http://www.dn.se/ekonomi/att-slappa-...r-ett-misstag/ Edit: nu har jag läst den också. Och jag skulle behöva läsa den fyra gånger till för att ta in allt men så här efter en gång håller jag verkligen med dig: intressant läsning. Senast redigerad av inkfish den 2015-07-12 klockan 15:11. |
![]() |
Ämnesverktyg | |
Visningsalternativ | |
|
|