Citat:
Ursprungligen postat av malou
 Storpolitikk er vanskelig å begripe. Den ene dagen ropes det høyt om at Hellas må si 'Ja' for å ikke bli skjøvet ut, for at avtaler skal kunne bli noe av, den neste dagen ....Nå sier enkelte ministre at de ikke har tillit til Tsipras, at de ikke stoler på at tiltakene vil bli gjennomført.
|
Precis det har jag också reagerat på. I går kväll kände jag att jag nådde nåt slags gräns, när jag följde rapporteringen. De har tvingat ur Grekland ett förslag på tuffare åtstramningar än de haft de senaste fem åren, och landet är redan i humanitär kris. När förslaget kommer bemöts det först positivt. Men när eurogruppen samlades igår lät det plötsligt nästan nattsvart! Schäuble, eller om det var Dijsselbloem, sa redan vid ankomsten att Vi litar ju inte på att Grekland kommer att genomföra tidigare beslutade reformer heller. Nähä, men då kunde ni väl ha skippat den här senaste vändan med förslag helt och hållet?
Att plötsligt låta så dyster låter som politisk tortyr. Och mötet satte ju enligt uppgift igår ihop en lista till Grekland på ytterligare åtgärder. Det kanske var för att skrämma dem att gå med på den som man plötsligt började skramla med grexitvapnet igen.
Och det kanske är därför nyheten om Schäubles femåriga grexit kom just igår ikväll. Någon i hans stab kan ha läckt den till Frankfurter Allgemeine vid en för tyska regeringen lämplig tidpunkt, för att sätta ytterligare press på Grekland. För egentligen är det inte nytt, jag läste om det tidigare i veckan. Schäuble pratade i någon intervju om att en tillfällig grexit vore en möjlighet. Men det fick inte lika stor uppmärksamhet då som igår kväll.