Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Om Grekland

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2015-07-12, 13:27
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad

Reg.datum: nov 2004
Standard Sv: Krisen i Grekland - den ENDA tråden

Citat:
Ursprungligen postat av laero Visa inlägg
Det där med 5-årig grexit. Är ni säkra på att det är nått negativt?
Någon i tråden har talat om valutabyte under kontrollerade former, vilket jag inte trott går att få till. Detta kanske är något åt det hållet. Inför en parallell valuta, få en bättre konkurrenskraft. Kanske fortfarande ha kvar uppbackningen från ECB (så att banksystemet inte kraschar) iom att man formellt inte lämnar eurogruppen för gott
OBS. Helt amatörmässiga spekulationer
Jag är för mycket amatör för att våga spekulera överhuvudtaget. Mer än om en sak: vore det inte det slutgiltiga underkännandet av en gemensam europeisk valuta? Tanken var väl inte direkt att man skulle kunna komma och gå.
Svara med citat
Gammal 2015-07-12, 13:35
Masses avatar
Masse Masse är inte uppkopplad

Reg.datum: apr 2008

Citat:
Ursprungligen postat av laero Visa inlägg
Det där med 5-årig grexit. Är ni säkra på att det är nått negativt?
Någon i tråden har talat om valutabyte under kontrollerade former, vilket jag inte trott går att få till. Detta kanske är något åt det hållet. Inför en parallell valuta, få en bättre konkurrenskraft. Kanske fortfarande ha kvar uppbackningen från ECB (så att banksystemet inte kraschar) iom att man formellt inte lämnar eurogruppen för gott
OBS. Helt amatörmässiga spekulationer
Exakt så har mina tankar också gått Laero. Jag har länge (sedan den infördes) varit tydlig i min skeptiska inställning till euro-unionen och att ingen nation på lång sikt mår bra av den. Men om man nu sitter i den så är det min uppfattning att en "Akut-exit" (i detta fall AkutGrexit) är det sämsta tänkbara.

Därför vore en "Mjuk-exit" kanske en hanterbar lösning. T ex genom att kalla det en "tillfällig" 5-årig Grexit. Efter de fem åren har förhoppningsvis Grekland överlevt, men också kommit till insikt att man inte vill tillbaka in i eländet igen. Kan vara den minst dåliga lösningen.

Vad gäller euro-rådets plötsligt ökade misstro till att Grekland genomför sina åtaganden så gör det att man verkligen börjar vackla i förtroendet för dem själva. För några veckor sedan lade man fram ett avtalsförslag som man verkligen pressade för att Grekland skulle acceptera. När du Grekland kommer med ett motförslag, som rimligtvis inte är tuffare, då svarar man med misstro mot genomförandet. Det låter som lekstuga, men är ju tyvärr något mycket allvarligare.

Masse
Svara med citat
Gammal 2015-07-12, 13:40
inkfishs avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Masse Visa inlägg

Därför vore en "Mjuk-exit" kanske en hanterbar lösning. T ex genom att kalla det en "tillfällig" 5-årig Grexit. Efter de fem åren har förhoppningsvis Grekland överlevt, men också kommit till insikt att man inte vill tillbaka in i eländet igen. Kan vara den minst dåliga lösningen.
Är det inte lite Linje 1, 2 och 3 över det?
Svara med citat
Gammal 2015-07-12, 13:43
Greekfamilys avatar
Greekfamily Greekfamily är inte uppkopplad

Reg.datum: jun 2012
Standard Sv: Hjälp din grekiska vän!

Citat:
Ursprungligen postat av RobEri Visa inlägg
Innebär detta att man lämnar ut sitt kontonummer till en vän i Grekland och vännen sätter in pengar (euro) på mitt bankkonto som jag därefter kan ta ut (i euro) när jag är i Grekland eller något annat euro-land och sedan lämnar över det till vännen när vi väl träffas? Är det så det är tänkt, eller har jag missförstått?
Tveksamt om det funkar då det kan finnas begränsningar för internationella överföringar (det påpekas i tråden).
En annan sak är att lämna ut kontonummer till vänner. Det är väl inte många jag skulle lita på, förmodligen ingen. Vännerna har sina vänner som har sina vänner....känsliga uppgifter kan vandra vidare.
Ett annat problem är var man skulle göra en sådan överföring (om det skulle gå). Vilken/vems dator? Förmodar det skall vara över internet, och jag har som vana att inte utföra känsliga bankärenden över nät som inte innehar bra skydd, kryptering, o s v. Dessutom skall det vara från min dator.
Man vill gärna hjälpa, men jag skulle inte vilja hjälpa på detta sätt.
Det med att lämna ut uppgifter om kontonumret kan väl inte vara några problem. Om jag skulle vara skyldig dej 200 euro o inte var i samma land så vad gör man, jo man ber personen sätta in pengarna på det kontot. Det handlar ju inte om koder eller andra uppgifter så då är det ju inga känsliga uppgifter. Jag själv har en väninna som driver en butik här med livsmedel och som snart konkar så vi ska försöka hjälpa henne genom att trolla över pengar från hennes konto till vårt o sen så åker vi on mågon dag och tar ut det. Helt lagligt vilket jag kollat med både svenska o grekisk bank om det nu fungerar.
Svara med citat
Gammal 2015-07-12, 13:45
Greekfamilys avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Mahava Visa inlägg
Även föra över pengar till Grekland verkar osäkert, denna varning har jag fått när jag loggat in på icabanken:

"Med anledning av den rådande situationen i Grekland finns det risk att betalningar till Grekland kan bli försenade, stoppade och även slutgiltigt gå förlorade. Det är bra att tänka på detta innan du gör utlandsbetalningar till Grekland så länge osäkerheten kring den finansiella situationen i landet består."
Vi överför inga pengar till grekiska konton för oss här nere vi tar ut direkt via våra svenska visa kort så antingen finns det pengar i automaten att ta ut eller inte ja då får man gå vidare o hitta en annan uttags automat.
Svara med citat
Gammal 2015-07-12, 13:56
Masses avatar
Masse Masse är inte uppkopplad

Reg.datum: apr 2008

Citat:
Ursprungligen postat av malou Visa inlägg
Jeg ville nok heller ikke vært så snill. Når det gjelder dette med personvern og muligheten for misbruk; man k a n komme opp i store problemer om man lar andre disponere kontoen.
Instämmer! Det låter ju förbluffande likt euro-unionen fast i mindre skala. Och det ser vi ju hur det fungerar!

Masse
Svara med citat
Gammal 2015-07-12, 13:56
inkfishs avatar

Nu har Reuters kommit över kravlistan som eurogruppen började jobba fram igår kväll. Länk finns i Guardians text här. http://www.theguardian.com/business/...b07fc6a121fb7e

Förmodligen är det väldigt hårda åtstramningar, och förmodligen är det därför de mullrar så väldigt om att grexit är alternativet.
Svara med citat
Gammal 2015-07-12, 13:59
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin

Jonas Vlachos, professor i nationalekonomi, analyserar om varför det är som det är i dagens DN. Mycket intressant läsning. Lär artikeln här.
Svara med citat
Gammal 2015-07-12, 14:15
Greekfamilys avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Masse Visa inlägg
Instämmer! Det låter ju förbluffande likt euro-unionen fast i mindre skala. Och det ser vi ju hur det fungerar!

Masse
Har aldrig försökt att vara bättre en någon annan. Jag har hela tiden i mitt liv försökt att hjälpa och försöka göra gott så misstolka inget. Man försöker bara att hitta vägar för att göra något. Där emot undrar jag om någon här i Grekland hur tusan man ska göra med alla räkningar mm. Hur tänker dom beträffande internet telefon el vatten hur det ska betalas eller stänger dom av det eller?
Svara med citat
Gammal 2015-07-12, 14:25
laeros avatar
laero laero är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2007

Citat:
Ursprungligen postat av inkfish Visa inlägg
Jag är för mycket amatör för att våga spekulera överhuvudtaget. Mer än om en sak: vore det inte det slutgiltiga underkännandet av en gemensam europeisk valuta? Tanken var väl inte direkt att man skulle kunna komma och gå.
Nej, och därför har detta pågått i fem år, Tyskarna står själva för bortåt 80 miljarder euro (tror jag) i lån bl a för att undvika att euro-projektet riskeras.
Spekulationer igen: jag tror det kan vara så att folkomröstningen, Syrizas nej-kampanj och folkets tydliga nej kan ha blivit droppen för tyskarna. De tror kanske inte längre på detta och/eller grekernas förmåga att genomföra sina egna förslag.
Svara med citat
Gammal 2015-07-12, 14:32
malou malou är inte uppkopplad

Reg.datum: jan 2006

Citat:
Ursprungligen postat av Greekfamily Visa inlägg
Har aldrig försökt att vara bättre en någon annan. Jag har hela tiden i mitt liv försökt att hjälpa och försöka göra gott så misstolka inget. Man försöker bara att hitta vägar för att göra något. Där emot undrar jag om någon här i Grekland hur tusan man ska göra med alla räkningar mm. Hur tänker dom beträffande internet telefon el vatten hur det ska betalas eller stänger dom av det eller?
J e g tviler virkelig i k k e på de gode hensiktene dine, for all del. Og svært prisverdig/bra at du prøver å lete etter utveier. For så klart det er et skrikende behov; som du sier, hvordan skal vann/elektrisitet etc betales??
Alle som har vært i lignende situasjon (kan hende mindre prekært enn det som nå gjelder grekere) v e t hvor maktesløs man kan bli når hverdagen stopper opp. Når selv de mest trivielle ting ikke lar seg ordne. Og d e t håper jeg EU-ministerne og institusjonene får øynene opp for fort som fy.

Senast redigerad av malou den 2015-07-12 klockan 14:40.
Svara med citat
Gammal 2015-07-12, 14:34
Greekfamilys avatar

Citat:
Ursprungligen postat av malou Visa inlägg
J e g tviler i k k e på de gode hensiktene dine, for all del. Og virkelig prisverdig/bra at du prøver å lete etter utveier. For så klart det er et skrikende behov; som du sier, hvordan skal vann/elektrisitet etc betales??
Svara med citat
Gammal 2015-07-12, 14:46
inkfishs avatar

Citat:
Många betalar väl, som här, sina räkningar elektroniskt? Det var i alla fall vad chefen för Stockholms handelskammare, som själv är grek, sa i en intervju häromdagen. Han sa att vardagen fungerar för dem som har samma betalningssätt med räkningar som vi har.
Svara med citat
Gammal 2015-07-12, 15:00
Greekfamilys avatar

Ja men om banken är stängd och du heller inte kan överföra hur gör du då för stt få in pengarna till kontot för att betala?
Svara med citat
Gammal 2015-07-12, 15:01
inkfishs avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Kalimera Visa inlägg
Jonas Vlachos, professor i nationalekonomi, analyserar om varför det är som det är i dagens DN. Mycket intressant läsning. Lär artikeln här.
Länken sket sig för dig ...

http://www.dn.se/ekonomi/att-slappa-...r-ett-misstag/

Edit: nu har jag läst den också. Och jag skulle behöva läsa den fyra gånger till för att ta in allt men så här efter en gång håller jag verkligen med dig: intressant läsning.

Senast redigerad av inkfish den 2015-07-12 klockan 15:11.
Svara med citat
Gammal 2015-07-12, 15:13
inkfishs avatar

Citat:
Ja men om banken är stängd och du heller inte kan överföra hur gör du då för stt få in pengarna till kontot för att betala?
Men jag menar, du har pengar på ditt konto, du får räkningen med ett kontonummer dit räkningen ska betalas och du för över betalningen via din internetbank?

Så måste det ju gå till för de flesta. Om alla betalar alla räkningar kontant skulle de ju inte ha klarat månadsskiftet utan att riskera hamna hos kronofogden allihop - eftersom de bara får ta ut 60 € om dagen.
Svara med citat
Gammal 2015-07-12, 15:25
Maggys avatar
Maggy Maggy är inte uppkopplad

Citat:
Men jag menar, du har pengar på ditt konto, du får räkningen med ett kontonummer dit räkningen ska betalas och du för över betalningen via din internetbank?

Så måste det ju gå till för de flesta. Om alla betalar alla räkningar kontant skulle de ju inte ha klarat månadsskiftet utan att riskera hamna hos kronofogden allihop - eftersom de bara får ta ut 60 € om dagen.

...60 Euro kontant ja för att leva på...Vid betalning av faktura överförs ju summan... Har inte läst någonstans att det inte skulle vara möjligt för grekerna att kunna betala sina fakturor...
Svara med citat
Gammal 2015-07-12, 15:32
inkfishs avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Maggy Visa inlägg
...60 Euro kontant ja för att leva på...Vid betalning av faktura överförs ju summan... Har inte läst någonstans att det inte skulle vara möjligt för grekerna att kunna betala sina fakturor...
Nej, självklart inte? Det är det som är min poäng. Betalar man elektroniskt klarar man sig.
Svara med citat
Gammal 2015-07-12, 15:36
Maggys avatar
Maggy Maggy är inte uppkopplad

Citat:
Nej, självklart inte? Det är det som är min poäng. Betalar man elektroniskt klarar man sig.
Bankerna har haft öppet vissa dagar...Har svårt för att tänka mig att alla greker har möjlighet till/vill betala elektroniskt...Någon här som läst/vet någonting kring detta?
Svara med citat
Gammal 2015-07-12, 15:38
inkfishs avatar

Vissa banker har haft öppet vissa tider för pensionärer som saknar bankkort, de hade inte fått ut sina pensioner annars.
Svara med citat
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 23:27.