![]() |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
|
|
||||
|
||||
![]() Citat:
Därför vore en "Mjuk-exit" kanske en hanterbar lösning. T ex genom att kalla det en "tillfällig" 5-årig Grexit. Efter de fem åren har förhoppningsvis Grekland överlevt, men också kommit till insikt att man inte vill tillbaka in i eländet igen. Kan vara den minst dåliga lösningen. Vad gäller euro-rådets plötsligt ökade misstro till att Grekland genomför sina åtaganden så gör det att man verkligen börjar vackla i förtroendet för dem själva. För några veckor sedan lade man fram ett avtalsförslag som man verkligen pressade för att Grekland skulle acceptera. När du Grekland kommer med ett motförslag, som rimligtvis inte är tuffare, då svarar man med misstro mot genomförandet. Det låter som lekstuga, men är ju tyvärr något mycket allvarligare. Masse |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
![]() ![]() |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
|
|
||||
|
||||
![]() Citat:
|
|
||||
|
||||
![]() Citat:
![]() ![]() ![]() Masse |
|
||||
|
||||
![]()
Nu har Reuters kommit över kravlistan som eurogruppen började jobba fram igår kväll. Länk finns i Guardians text här. http://www.theguardian.com/business/...b07fc6a121fb7e
Förmodligen är det väldigt hårda åtstramningar, och förmodligen är det därför de mullrar så väldigt om att grexit är alternativet. |
|
||||
|
||||
![]()
Jonas Vlachos, professor i nationalekonomi, analyserar om varför det är som det är i dagens DN. Mycket intressant läsning. Lär artikeln här.
|
|
||||
|
||||
![]()
Har aldrig försökt att vara bättre en någon annan. Jag har hela tiden i mitt liv försökt att hjälpa och försöka göra gott så misstolka inget. Man försöker bara att hitta vägar för att göra något. Där emot undrar jag om någon här i Grekland hur tusan man ska göra med alla räkningar mm. Hur tänker dom beträffande internet telefon el vatten hur det ska betalas eller stänger dom av det eller?
|
|
||||
|
||||
![]() Citat:
Spekulationer igen: jag tror det kan vara så att folkomröstningen, Syrizas nej-kampanj och folkets tydliga nej kan ha blivit droppen för tyskarna. De tror kanske inte längre på detta och/eller grekernas förmåga att genomföra sina egna förslag. |
|
|||
|
|||
![]() Citat:
![]() Alle som har vært i lignende situasjon (kan hende mindre prekært enn det som nå gjelder grekere) v e t hvor maktesløs man kan bli når hverdagen stopper opp. Når selv de mest trivielle ting ikke lar seg ordne. Og d e t håper jeg EU-ministerne og institusjonene får øynene opp for fort som fy ![]() Senast redigerad av malou den 2015-07-12 klockan 14:40. |
|
||||
|
||||
![]() ![]() |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
|
|
||||
|
||||
![]()
Ja men om banken är stängd och du heller inte kan överföra hur gör du då för stt få in pengarna till kontot för att betala?
|
|
||||
|
||||
![]() Citat:
http://www.dn.se/ekonomi/att-slappa-...r-ett-misstag/ Edit: nu har jag läst den också. Och jag skulle behöva läsa den fyra gånger till för att ta in allt men så här efter en gång håller jag verkligen med dig: intressant läsning. Senast redigerad av inkfish den 2015-07-12 klockan 15:11. |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
Så måste det ju gå till för de flesta. Om alla betalar alla räkningar kontant skulle de ju inte ha klarat månadsskiftet utan att riskera hamna hos kronofogden allihop - eftersom de bara får ta ut 60 € om dagen. |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
...60 Euro kontant ja för att leva på...Vid betalning av faktura överförs ju summan... Har inte läst någonstans att det inte skulle vara möjligt för grekerna att kunna betala sina fakturor... |
|
||||
|
||||
![]()
Nej, självklart inte? Det är det som är min poäng. Betalar man elektroniskt klarar man sig.
|
|
||||
|
||||
![]()
Bankerna har haft öppet vissa dagar...Har svårt för att tänka mig att alla greker har möjlighet till/vill betala elektroniskt...Någon här som läst/vet någonting kring detta?
|
|
||||
|
||||
![]()
Vissa banker har haft öppet vissa tider för pensionärer som saknar bankkort, de hade inte fått ut sina pensioner annars.
|
![]() |
|
|