Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Om Grekland

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2015-07-11, 09:02
Thira Thira är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran

Reg.datum: feb 2013
Standard Sv: Krisen i Grekland - den ENDA tråden

Citat:
Ursprungligen postat av AndersK Visa inlägg
Olof Palme sa vid något tillfälle; "Politik, det är möjligheternas konst"

En viktig och trång port är nu passerad; att få en kraftfull majoritet i parlamentet för ett förslag till reformer. Man kan tycka vad man vill om innehållet men nu finns en tydligt budskap från högsta beslutande organ i Grekland till alla övriga inblandade.

. En nog så viktig faktor för regeringen. Givetvis retar det gallfebern på vissa att ett litet sk-et folk i periferin sticker upp och dessutom har ledare med ryggrad att stå upp i ett orkanliknande motvind - sagt utan att dela hans grundvärderingar.

I sammanhanget är det obegripligt att delta i en kör som har till enda syfte att misskreditera och förnedra ett lands högsta ledare. Och bidra med ytterligare konstigheter, givetvis alla utan saklig grund.

Jag ser att det politiska systemet tagit sig an möjligheterna och tror bestämt på en bra lösning, åtminstone en som undanröjer den akuta krisen. Finns det en påtaglig och rimlig långsiktig lösning kommer jag att skutta av glädje!!

Svara med citat
Gammal 2015-07-11, 09:06

Oj, nu blev det lte fel på citeringen där med mina gillanden.
Men äsch, ni fattar
Svara med citat
Gammal 2015-07-11, 09:10
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad

Reg.datum: nov 2004

Det blir nog ett "stöd"paket, ja. Och Grekland får fortsätta svälta sig ur depressionen. Känns sådär, i alla fall i min mage, även om jag inte kan säga att alternativet skulle ha varit bättre.

Svenska ekonomer på båda sidor verkar rätt eniga om att det inte är klang och jubel, i den här artikeln på svt igår: http://www.svt.se/nyheter/utrikes/ek...t-en-katastrof Vänsterekonomen de Vylder säger till och med att det är en katastrof.

Dock hoppas jag att bankkontrollen släpps SNART efter det avtal som många tror kommer nu, den ställer till det utav helvete både för folk och för ekonomin.

En sak jag undrar dock: har det sagts något om hur de 50 miljarderna ska användas? Jag har en känsla av att regeringen och trojkan är oeniga där och att det kan finnas villkor förknippade även där.
Svara med citat
Gammal 2015-07-11, 09:30
Admirala Admirala är inte uppkopplad

Reg.datum: apr 2005

"Norske kommentatorer behandler Hellas som et barn", er overskriften på en artikkel i Dagbladet i dag, skrevet av Sindre Stranden Tollefsen (Mastergrad i retorikk)

Og det er nettopp det retoriske Tollefsen skriver om:

"Det er gjennom valg av ord det avsløres hvilke egenskaper vi tillegg andre mennesker."

Han viser med eksempler hvilken ovenfra-og-nedad-retorikk som dominerer den norske (og internasjonale) pressen, og sammenholder det med den amerikanske lingvisten George Lakoffs arbeid, som har etablert begrepene «tøff far» og «kjærlige foreldre», som en motsetning.

"For den harde far vil mennesker kun oppføre seg moralsk under overvåking av, og løftet om trusselen og belønning fra en autoritær farsfigur, agenter eller organer fra regjeringen eller religion. I denne modellen må mennesker formes gjennom korrigering.
Sentralt står en sterk tro på disiplin gjennom kontroll og lydighet til en hierarkisk autoritet. Kontrasten er de myke foreldrene. Her handler det om å respektere individuell autonomi. De sentrale verdiene er medfølelse, tilgivelse, rettferdighet, frihet og likeverd."

Når man overfører dette på hva som er skrevet om krisen i Hellas på Kalimera, ser vi helt klare paralleller. Her finnes både "tøffe fedre" og "kjærlige foreldre". Og det er jo tydelig at vi ikke alltid snakker samme språk (og da mener jeg ikke norsk/svensk). Og jeg merker at jeg får piggene ut med en gang "far" skriver, samtidig som jeg ser "far" reagerer negativt når vi "kjærlige foreldre" skriver.

http://ipad.dagbladet.no/2015/07/12/...llas/40070861/
Svara med citat
Gammal 2015-07-11, 09:36
Claes på Lesvoss avatar
Claes på Lesvos Claes på Lesvos är inte uppkopplad

Reg.datum: aug 2012

[quote=AndersK;368357]O

Svara med citat
Gammal 2015-07-11, 09:55
AndersK AndersK är inte uppkopplad

Reg.datum: nov 2005

.....beklagar ett konstigt avklipp i ett stycke och en halvdan kopiering av annan....

Tidigare tillämpades - enligt uppgift - 90 % till avbetalning av lån. Mitt grundtips är att nivån kommer att leva vidare. Hur relationen mellan trojkan och regeringen i verkligheten kommer att utveckla sig, är svårt att sia om. Helt klart är att Grekland hitintills inte varit helt nöjda. Det troligaste är väl att det även i denna del finns överenskommelser syftade till att undvika att detalj inte ska fälla helheten. Liksom i vårt vardagliga liv.

En av de absolut största utmaningarna som regeringen har framför sig är att få tillstånd en fungerande administration av all offentlig verksamhet. Detta blir inte lätt! Det kommer inte att fungera med kopiera föredömet Sverige eller för den skull Nordeuropas administrativa doktrin om ett starkt samhälle, tradition och rutin. Det handlar nog mer att hämta brottstycken ur och skapa nytt.

I det sammanhanget kanske man ska se tillsättandet av högre tjänster. Jag förstår inte utifrån mina begränsningar, men ur ett annat perspektiv så..... Ungefär som med USA - världens mest framstående demokrati - som byter ut allt vid skifte av president. Kanske har det något att göra med att effektivt kunna styra ett land...

Jag tror att Grekland kommer att överraska många av oss åt det positiva hållet och givetvis förfasa en del.
Svara med citat
Gammal 2015-07-11, 17:07
Carina Carina är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2005

Citat:
Ursprungligen postat av Thira Visa inlägg
instämmer AndersK
Svara med citat
Gammal 2015-07-11, 20:11
malou malou är inte uppkopplad

Reg.datum: jan 2006

Varoufakis har sluppet et dokument/artikkel via The Guardian. Han hevder - hvis jeg har forstått det rett - at EU-ministere med Scheuble i spissen bevisst prøver å presse Hellas ut av samarbeidet. For å skremme ihvf. Frankrike, eu-disiplinen sentral?

Like før Varoufakis offentliggjorde artikkelen sin ryktes det i pressen at Scheuble i et internt papir/dokument går for at Hellas tar time-out (mine ord) i fem år.

Storpolitikk er vanskelig å begripe. Den ene dagen ropes det høyt om at Hellas må si 'Ja' for å ikke bli skjøvet ut, for at avtaler skal kunne bli noe av, den neste dagen ....Nå sier enkelte ministre at de ikke har tillit til Tsipras, at de ikke stoler på at tiltakene vil bli gjennomført.

Varoufakis kan leses enten på bloggen hans, eller her http://www.theguardian.com/commentis...-relief-grexit
Svara med citat
Gammal 2015-07-11, 21:14

Citat:
Ursprungligen postat av malou Visa inlägg
Like før Varoufakis offentliggjorde artikkelen sin ryktes det i pressen at Scheuble i et internt papir/dokument går for at Hellas tar time-out (mine ord) i fem år.

Varoufakis kan leses enten på bloggen hans, eller her http://www.theguardian.com/commentis...-relief-grexit
Ifølge journalister på The Guardian, live om eurokrisen, s k al Schauble's interndokument være i sirkulasjon. Dyktige journalister er gull verd. Og Varoufakis artikkel ble sluppet noen minutter etter at 'ryktet' om interndokumentet ble kjent. Omtrent da EU-ministerne tok en pause fra forhandlingsmøtet for å spise. Må ha vært som en bombe.

Underlig om ikke dette forårsaker hoderulling eller 'utvisninger' - men det beste vil være om Hellas' forhandlingsposisjon blir m y e bedre .

Senast redigerad av malou den 2015-07-11 klockan 21:22.
Svara med citat
Gammal 2015-07-11, 22:48
tramps avatar
tramp tramp är inte uppkopplad

Reg.datum: maj 2006

Det ser kärvt ut, finnarna verka säga nej.
Svara med citat
Gammal 2015-07-11, 22:51
karis avatar
kari kari är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2005

Citat:
Ursprungligen postat av tramp Visa inlägg
Det ser kärvt ut, finnarna verka säga nej.
Ja, iflg denne linken, er det Finnland som setter "foten hardest ned", ikke Tyskland :

http://e24.no/makro-og-politikk/hell...vtale/23487420
Svara med citat
Gammal 2015-07-11, 23:17

Befinner mig mellan flyg på Helsingfors flygplats på väg till Aten just nu. Har lite dålig internetuppkoppling, svårt att komma in på The Guardian. Men har förstått att det inte ser ljust ut för fortsatt samarbete. Vad är det som händer. Tror man det blir en Grexit ändå?
Måste alla länder i eurozonen rösta ja för att bevilja bailoutsen eller räcker det med att en majoritet i eurozonen gör det?
Svara med citat
Gammal 2015-07-12, 01:09
Greekfamilys avatar
Greekfamily Greekfamily är inte uppkopplad

Reg.datum: jun 2012

Vad jag hörde nyss från Bryssel så måste det vara enhälligt. Problemet är för Finland nu att röstar dom för ja på Grekland så hoppar sam finländarna av i Finland och ni har en regeringskris där så han har att välja mellan pest och kolera. Sen beträffande Grexit så talar dom om en eventuell övergångs period men jag är osäker.
Svara med citat
Gammal 2015-07-12, 01:10
Greekfamilys avatar
Greekfamily Greekfamily är inte uppkopplad

Ska du stanna i Aten eller? Vi bor i Aten och får du problem är du välkommen att höra av dej till oss. Hyvää Ilta.
Svara med citat
Gammal 2015-07-12, 08:35
laeros avatar
laero laero är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2007

Citat:
Ursprungligen postat av Greekfamily Visa inlägg
Vad jag hörde nyss från Bryssel så måste det vara enhälligt. Problemet är för Finland nu att röstar dom för ja på Grekland så hoppar sam finländarna av i Finland och ni har en regeringskris där så han har att välja mellan pest och kolera. Sen beträffande Grexit så talar dom om en eventuell övergångs period men jag är osäker.
Nej det funkar inte så att det måste vara total enighet. Man talar om 85% men det beräknas utifrån ländernas storlek om jag förstår det rätt. Problemet är nog inte bara Finland, tydligen är förtroendet för att Grekland gör det de lovar lågt hos fler länder.
Men glöm inte att EMU/EU är mästare på kompromisser för att nå enighet.
Svara med citat
Gammal 2015-07-12, 09:29
inkfishs avatar

Ungefär så har jag också fattat det. 85 proc räcker vid ett nödläge och detta anses vara det.

Ländernas andel beräknas utifrån deras bidrag till ESM, europeiska stabilitetsmekanismen, och där är bara Tyskland, Italien och Frankrike tillräckligt stora för att på egen hand kunna stoppa ett stödpaket. Spanien skulle kunna göra det med lite stöd. Övriga länder är alldeles för små.

Finland har bara 1.78 procent och det är jag glad för just nu. Hade Sannfinländarna kunnat framkalla en grexit genom att hota fälla finska regeringen hade jag emigrerat - till Grekland.

Tyskland är fortfarande största hotet mot en deal, lät det som igår kväll. Tongångarna från Bryssel lät fruktansvärt dystra. Det känns mest som om eurogruppen utövar politisk tortyr mot Grekland just nu.
Svara med citat
Gammal 2015-07-12, 09:56
Mahava Mahava är inte uppkopplad

Reg.datum: jul 2011

Läste lite i Tysk media och även så har det rapporterats lite om det i guardians feed igår; för tyskarnas del handlar det mycket om förtroende just nu, man litar inte riktigt på att grekerna kommer hålla vad de lovar, och sen hjälper det ju inte att Schubles scenario för en grekexit light läckte ut, där man målar upp att Grekland kan lämna euron i 5 år, dessutom tycker man att det grekiska förslaget är för tunt och vill ha fler åtgärder

här är det papperet (engelska) http://www.sven-giegold.de/wp-conten..._juli_2015.pdf
Svara med citat
Gammal 2015-07-12, 10:30
Maggys avatar
Maggy Maggy är inte uppkopplad

EU-toppmötet ställs in...Eurozonens möte fortsätter i eftermiddag...

www.allehanda.se/ekonomi/eu-toppmotet-stalls-in
Svara med citat
Gammal 2015-07-12, 09:53
inkfishs avatar

Citat:
Ursprungligen postat av malou Visa inlägg

Storpolitikk er vanskelig å begripe. Den ene dagen ropes det høyt om at Hellas må si 'Ja' for å ikke bli skjøvet ut, for at avtaler skal kunne bli noe av, den neste dagen ....Nå sier enkelte ministre at de ikke har tillit til Tsipras, at de ikke stoler på at tiltakene vil bli gjennomført.
Precis det har jag också reagerat på. I går kväll kände jag att jag nådde nåt slags gräns, när jag följde rapporteringen. De har tvingat ur Grekland ett förslag på tuffare åtstramningar än de haft de senaste fem åren, och landet är redan i humanitär kris. När förslaget kommer bemöts det först positivt. Men när eurogruppen samlades igår lät det plötsligt nästan nattsvart! Schäuble, eller om det var Dijsselbloem, sa redan vid ankomsten att Vi litar ju inte på att Grekland kommer att genomföra tidigare beslutade reformer heller. Nähä, men då kunde ni väl ha skippat den här senaste vändan med förslag helt och hållet?

Att plötsligt låta så dyster låter som politisk tortyr. Och mötet satte ju enligt uppgift igår ihop en lista till Grekland på ytterligare åtgärder. Det kanske var för att skrämma dem att gå med på den som man plötsligt började skramla med grexitvapnet igen.

Och det kanske är därför nyheten om Schäubles femåriga grexit kom just igår ikväll. Någon i hans stab kan ha läckt den till Frankfurter Allgemeine vid en för tyska regeringen lämplig tidpunkt, för att sätta ytterligare press på Grekland. För egentligen är det inte nytt, jag läste om det tidigare i veckan. Schäuble pratade i någon intervju om att en tillfällig grexit vore en möjlighet. Men det fick inte lika stor uppmärksamhet då som igår kväll.
Svara med citat
Gammal 2015-07-12, 10:45

Citat:
Ursprungligen postat av inkfish Visa inlägg
Precis det har jag också reagerat på. I går kväll kände jag att jag nådde nåt slags gräns, när jag följde rapporteringen. De har tvingat ur Grekland ett förslag på tuffare åtstramningar än de haft de senaste fem åren, och landet är redan i humanitär kris. När förslaget kommer bemöts det först positivt. Men när eurogruppen samlades igår lät det plötsligt nästan nattsvart! Schäuble, eller om det var Dijsselbloem, sa redan vid ankomsten att Vi litar ju inte på att Grekland kommer att genomföra tidigare beslutade reformer heller. Nähä, men då kunde ni väl ha skippat den här senaste vändan med förslag helt och hållet?

Det kunne de. - Kjennes som et slags 'taskenspilleri'. At det opereres med skjulte agendaer, i politikken og i arbeidslivet for øvrig, det vet vi jo. Likevel blir jeg skuffet. Dog fornøyd med at det lekkes til pressen, hvordan skulle verden ellers sett ut? Det digitale har sine fordeler , i løpet av noen sekunder spres en nyhet. I dette bestemte tilfelle må tidspunktet ha vært koordinert. - I dag ser det til at saken ikke får særlig oppmerksomhet.
Svara med citat
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 16:04.