Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Om Grekland

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2015-07-11, 22:51
karis avatar
kari kari är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2005
Standard Sv: Krisen i Grekland - den ENDA tråden

Citat:
Ursprungligen postat av tramp Visa inlägg
Det ser kärvt ut, finnarna verka säga nej.
Ja, iflg denne linken, er det Finnland som setter "foten hardest ned", ikke Tyskland :

http://e24.no/makro-og-politikk/hell...vtale/23487420
Svara med citat
Gammal 2015-07-11, 23:17
Thira Thira är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran

Reg.datum: feb 2013

Befinner mig mellan flyg på Helsingfors flygplats på väg till Aten just nu. Har lite dålig internetuppkoppling, svårt att komma in på The Guardian. Men har förstått att det inte ser ljust ut för fortsatt samarbete. Vad är det som händer. Tror man det blir en Grexit ändå?
Måste alla länder i eurozonen rösta ja för att bevilja bailoutsen eller räcker det med att en majoritet i eurozonen gör det?
Svara med citat
Gammal 2015-07-12, 01:09
Greekfamilys avatar
Greekfamily Greekfamily är inte uppkopplad

Reg.datum: jun 2012

Vad jag hörde nyss från Bryssel så måste det vara enhälligt. Problemet är för Finland nu att röstar dom för ja på Grekland så hoppar sam finländarna av i Finland och ni har en regeringskris där så han har att välja mellan pest och kolera. Sen beträffande Grexit så talar dom om en eventuell övergångs period men jag är osäker.
Svara med citat
Gammal 2015-07-12, 01:10
Greekfamilys avatar
Greekfamily Greekfamily är inte uppkopplad

Ska du stanna i Aten eller? Vi bor i Aten och får du problem är du välkommen att höra av dej till oss. Hyvää Ilta.
Svara med citat
Gammal 2015-07-12, 08:35
laeros avatar
laero laero är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2007

Citat:
Ursprungligen postat av Greekfamily Visa inlägg
Vad jag hörde nyss från Bryssel så måste det vara enhälligt. Problemet är för Finland nu att röstar dom för ja på Grekland så hoppar sam finländarna av i Finland och ni har en regeringskris där så han har att välja mellan pest och kolera. Sen beträffande Grexit så talar dom om en eventuell övergångs period men jag är osäker.
Nej det funkar inte så att det måste vara total enighet. Man talar om 85% men det beräknas utifrån ländernas storlek om jag förstår det rätt. Problemet är nog inte bara Finland, tydligen är förtroendet för att Grekland gör det de lovar lågt hos fler länder.
Men glöm inte att EMU/EU är mästare på kompromisser för att nå enighet.
Svara med citat
Gammal 2015-07-12, 09:29
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad

Reg.datum: nov 2004

Ungefär så har jag också fattat det. 85 proc räcker vid ett nödläge och detta anses vara det.

Ländernas andel beräknas utifrån deras bidrag till ESM, europeiska stabilitetsmekanismen, och där är bara Tyskland, Italien och Frankrike tillräckligt stora för att på egen hand kunna stoppa ett stödpaket. Spanien skulle kunna göra det med lite stöd. Övriga länder är alldeles för små.

Finland har bara 1.78 procent och det är jag glad för just nu. Hade Sannfinländarna kunnat framkalla en grexit genom att hota fälla finska regeringen hade jag emigrerat - till Grekland.

Tyskland är fortfarande största hotet mot en deal, lät det som igår kväll. Tongångarna från Bryssel lät fruktansvärt dystra. Det känns mest som om eurogruppen utövar politisk tortyr mot Grekland just nu.
Svara med citat
Gammal 2015-07-12, 09:56
Mahava Mahava är inte uppkopplad

Reg.datum: jul 2011

Läste lite i Tysk media och även så har det rapporterats lite om det i guardians feed igår; för tyskarnas del handlar det mycket om förtroende just nu, man litar inte riktigt på att grekerna kommer hålla vad de lovar, och sen hjälper det ju inte att Schubles scenario för en grekexit light läckte ut, där man målar upp att Grekland kan lämna euron i 5 år, dessutom tycker man att det grekiska förslaget är för tunt och vill ha fler åtgärder

här är det papperet (engelska) http://www.sven-giegold.de/wp-conten..._juli_2015.pdf
Svara med citat
Gammal 2015-07-12, 10:30
Maggys avatar
Maggy Maggy är inte uppkopplad

EU-toppmötet ställs in...Eurozonens möte fortsätter i eftermiddag...

www.allehanda.se/ekonomi/eu-toppmotet-stalls-in
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 14:46.