![]() |
|
||||
|
||||
![]()
Jodå. Jag såg talet redan på You-tube och noterade det här med generaldirektörerna. Fick också en känsla av att europaparlamentet nog är en lite roligare inrättning än vår riksdag
![]() |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
Men vad gäller boende finns nog utrymme för en prishöjning. Nu har jag bara "min" standard, dvs enklare pensionat, att gå efter. Men det kan inte finnas många länder i Europa där jag kan bo så fint för så lite pengar. Försök i Italien, till exempel. |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
![]() Nu fattade jag inte om det var just GD:ar de tillsatt i utbildningsdepartementet, det är väl DI:s översättning. Men någon form av höga statstjänstemän var det väl. Och rätta mig om jag har fel men så gjorde vi väl väldigt länge i Sverige också? Och gör fortfarande, om man tittar på t ex landshövdingar. Jag tycker det är värre när politiker köper sig röster genom att dela ut jobb till kreti och pleti, än om partiföreträdare får höga statliga tjänster. Men jag kanske är fel ute. Det är klart att det är meriter som ska gälla. |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
/Netwolf |
|
||||
|
||||
![]()
Verkligen? Jag har alltid uppfattat Grekland som särklassigt, nu när man inte ens behöver nöja sig med två sängar med träramar och naken glödlampa längre, utan det finns jättefint möblerade studios för nån femma-tia mer än vad träramarna kostade. Boendet är verkligen jättebilligt.
|
|
|||
|
|||
![]() Citat:
|
|
||||
|
||||
![]() Citat:
Vi gör också så men inte att man gynnar sina egna, snarare nästan tvärt om. Ex Löfven tillsätter även moderater på den typen av tjänster. |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
![]() Mahava - jag tänker på ställen dit man åker för att bada som de flesta gör till Grekland. Typ Spanien, Italien, Frankrike, Kroatien numera - där tänker jag mig att Grekland är billigare, om man syr ihop sin resa själv och bokar boende på egen hand. Fast så kanske det alltså inte är längre? |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
![]() |
|
|||
|
|||
![]()
Angående tillsättning av generaldirektörerna (ev med fel översättning). Det beror ju också på vad de grekiska reglerna (stadgar osv) säger huruvida det hela är ett utslag av svågerpolitik eller inte. Kanske är det som så att detta är det legalt korrekta att göra och att detta (bl.a) är orsaken till varför många ofta uppfattar att det förekommer svågerpolitik i Grekland?
Mao för oss känns det fel och konstigt men i Grekland kanske det gått helt enligt reglerna? |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
Det är mycket möjligt att de gjort rätt enligt grekisk juridik MEN det kan ju vara moraliskt tvivelaktigt ändå. Ett av landets stora problem är just korruption och "gynnande av sina egna" på alla nivåer. Syriza lovade att bekämpa det ![]() |
|
||||
|
||||
![]() |
|
|||
|
|||
![]() Citat:
Inkfish - A oki när det gäller badsemester ja då vet jag inte hur det är i andra lämplig länder för ska vi sola o bada åker vi till Grekland och ingen annan stans ![]() |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
![]() Att det gått enligt reglerna är väl ostridigt, grekiska regeringen får säkert utse de höga tjänstemän de vill. Men det var ju just att gynna sina egna det skulle bli slut på, det är ju det som den politiska klassen i Grekland varit ökänd för. Att Syriza dessutom gör det just nu ser så illa ut att det nästan måste ha en förklaring, det är bara vi som inte ser den. |
|
||||
|
||||
![]()
Fast nu får de ju faktiskt 50 miljarder € i gengäld - och troligen någon form av omstrukturering av skulden.
|
|
||||
|
||||
![]()
Om jag fattat allt rätt ska det nya förslaget röstas igenom även i de andra euroländerna, precis som i Greklands parlament. Undrar hur det kommer att sluta? Läste precis ett utdrag från en intervju med den lettiska presidenten Laimdota Straujuma. Hon sa så här:
“It will be very hard for me to persuade the parliament. And for the parliament it will be difficult to vote for it, because the average Pension in Latvia is considerably less than in Greece, and if you were to ask the Latvians today whether they are willing to lend money to Greece, you can probably guess what their answer would be. At the moment I see no reason for Latvia to give money to Greece,” Straujuma said, adding: Humanitarian aid is another matter. If money is needed for Greek hospitals or for medicines, the Latvians will help. Greece is an EU member, but it’s the Greek government that is responsible for what happens” Texten är hämtad från The Gurardian. |
|
|||
|
|||
![]() Citat:
Inte försvar. Mer ett sätt att försöka förstå hur det kan ha gått till. Och ett sätt att försöka förstå hur ett system, helt olikt vårt eget, fungerar. Jamen det är klart att det kan vara moraliskt tvivelaktigt ändå. Och ja, det är klart att man ska bekämpa korruptionen. Men jag undar fortfarande vad reglerna säger om sånt här. Är det så att det skall tillsättas med folk från regerande parti? Frågan var alltså uppriktigt ställd. Sen är det klart att man i sådana fall skulle vilja veta varför det är på det sättet. |
|
||||
|
||||
![]()
När det gäller "generaldirektörerna" Naturligtvis måste regeringen tillsätta chefer som inte är i beroende ställning till de partier som tillsatte de tidigare. Ska du kunna förändra Grekland måste det till nya krafter inte bara i departementens ledning utan också på alla andra nyckelposter. Ja, kanske på alla nivåer. Traditionellt styrs inte departement här efter principen bäst för invånarna utan vad som är bäst för beslutsfattaren och/eller hans familj. Två små exempel: Den nya taverna får inte sina licenser eftersom beslutsfattarens kusin äger den taverna som idag ligger närmast.
Petra, på norra Lesvos får inte sin länge efterlängtade reguljära båt/färjeförbindelse till Turkiet får att någon i Mytelini känner sig hotad. För att komma tillrätta med detta måste det nya krafter till. Förhoppningsvis har regeringen valt rätt personer och personer som inte står i beroende ställning till någon annan än den nuvarande regeringen. |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
|
|
||||
|
||||
![]()
Även om alla länderna måste godkänna det måste det tydligen inte manglas i alla parlamenten. Någon sa att att det var åtta länders parlament som måste rösta igenom det, vilka åtta det är, eller ens om det stämmer, vet jag inte. Men det blir nog svårt nog.
|
![]() |
|
|