Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kafé Kalimera

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2007-03-04, 07:18
Charlotte! Charlotte! är inte uppkopplad

Reg.datum: jul 2006
Standard Sv: Flyttbestyr

Hej,

Härligt att ni flyttfåglar realiserar era planer - för de flesta stannar det nog vid en dröm. Driftighet, optimism och mod är vad ni har! Jag är imponerad!

/Charlotte!
Svara med citat
Gammal 2007-03-04, 17:04
yvonne yvonne är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2005

Citat:
Ursprungligen postat av Kikh Visa inlägg
Hej Yvonne! Nyfiken, nyfiken så jag blir galeeeeen!!! Fraktade ni ner något av bohaget och, i såfall, hur löste ni det?

Kickie
Nej, vi fraktar inte ner någonting (förutom det som får plats i bilen)eftersom vi har haft huset i Grekland nu i över 20 år så har vi redan allt där som vi behöver. Det mesta slängs och sedan har vi gett en hel del barnen som blir kvar här.
Som Jan-Erik skriver så finns det en hel del speditionsföretag här som åker ständigt till Grekland. Det går bra att kontakta dem för att höra om det finns plats för dina saker. Synd att du inte bor i Stockholm annars hade jag kunnat hjälpa till med kontakt.

Yvonne
Svara med citat
Gammal 2007-03-04, 18:00
Kikhs avatar
Kikh Kikh är inte uppkopplad

Reg.datum: jan 2006

Citat:
Ursprungligen postat av yvonne Visa inlägg
Nej, vi fraktar inte ner någonting (förutom det som får plats i bilen) Yvonne
Det finns stunder i livet när jag önskar att jag hade körkort! En gammal bil skulle lösa massor av problem just nu. Jag har fraktat lite under de senaste resorna men just symaskinerna måste jag ha nära mig, dygnet runt.

Jag har nu skickat ca 25 förfrågningar till olika speditörer och förbannar min bror för att han slutat köra långtradare.

Fortsätter mitt avyttrande och hoppas få plats med alla måsten på 25kg...

Vänliga hälsningar//Kickie
Svara med citat
Gammal 2007-03-04, 18:08

Om du ska åka ner med Apollo, så har jag för mig att om du tar kontakt med dem så kan du få specialtillstånd att ta med extra vikt, och det kostnadsfritt. Detta gäller alltså när man ska vara borta en längre tid eller som i ditt fall flytta.
Yvonne
Svara med citat
Gammal 2007-03-04, 18:11
Kikhs avatar

Citat:
Om du ska åka ner med Apollo, så har jag för mig att om du tar kontakt med dem så kan du få specialtillstånd att ta med extra vikt, och det kostnadsfritt. Detta gäller alltså när man ska vara borta en längre tid eller som i ditt fall flytta.
Yvonne
Det ÄR Apollo jag har bokat med Jag har mailat dem men det är ju helg. Jag som avskyr att vänta och ändå alltid startar de underligaste projekt mitt i natten eller på helger. Kan man få dispans för en 160's säng tro....
Svara med citat
Gammal 2007-03-04, 18:17

Citat:
Ursprungligen postat av Kikh Visa inlägg
Kan man få dispans för en 160's säng tro....
Det skulle nog vara en syn, att försöka checka in en säng.........
Du har ingen ihopfällbar??? Det skulle nog kunna gå..

Yvonne
Svara med citat
Gammal 2007-03-04, 18:26
Kikhs avatar

Jag har faktiskt, helt nylingen, checkat in en antik väggljustake med kristallprismor, som handbagage Säkerhetspersonalens miner när den rullade genom röntgenmaskinen var nästan värd att betala extra för! Har även sett gasellhorn bäras igenom. Den gången var jag elak, jag fick nämligen inte ta med en rundsticka med påbörjad stickning!!! Den tröjan blev f ö aldrig klar tack vare det...
Svara med citat
Gammal 2007-03-04, 18:57
Ioslinas avatar
Ioslina Ioslina är inte uppkopplad

Reg.datum: apr 2006

Jag blir alldeles tårögd av lycka (för er skull!) när jag läser era flyttbestyr! Ryser av välbehag- Önskar jag också skulle göra en sån sak. Men jag har sagt det tidigare, när jag blir pensionär, eller varför inte tidigare, vill jag nog ner och prova på att bo en längre tid i Grekland någonstans..
Så lycka till, till er alla som förverkligar era planer! En del av er, antar jag har en grekisk äkta hälft. kanske lättare då. Jag får väl börja att traggla med min grekiska språkkurs, som aldrig verka börja här i stan!
Svara med citat
Gammal 2007-03-09, 16:33
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin

Reg.datum: nov 2004

Citat:
Nej, vi ska inte jobba i Grekland, i alla fall inte som anställda, vi kommer att vara i princip självförsörjande med odlingar och lite djurhållning.
Yvonne, ska ni sälja också eller ska ni "bara" leva på det ni kan odla och det djuren ger?
Svara med citat
Gammal 2007-03-09, 16:44

Citat:
Ursprungligen postat av Kalimera Visa inlägg
Yvonne, ska ni sälja också eller ska ni "bara" leva på det ni kan odla och det djuren ger?
Det enda vi kanske kommer att sälja är rökt fisk, det finns flera tavernor i grannbyarna som är intresserade av att köpa. Vi ska odla potatis och grönsaker endast för oss själva, tyvärr så besprutas grönsakerna som säljs, så fruktansvärt mycket, att vi helt har slutat handla från supermarkets och på torget. Det värsta är att grekerna inte fattar att de förstör sin egen hälsa när de springer ut på åkrarna med sina "giftsprutor" tom utan att använda mask framför munnen. Men så är det också fler o fler odlare som dör i cancer nu. Man tycker ju att alla larmrapporter på tv borde skrämma dem, men icke sa nicke när det gäller att tjäna pengar.

Yvonne

Senast redigerad av yvonne den 2007-03-09 klockan 16:47.
Svara med citat
Gammal 2007-03-09, 16:55
Kalimeras avatar
Admin

Citat:
Det enda vi kanske kommer att sälja är rökt fisk, det finns flera tavernor i grannbyarna som är intresserade av att köpa.
Intressant! I höstas tog vi med gravad varmrökt lax till Santorini. Vi tog även med kaviar. Köpte potatis (säkert läskigt besprutad, men det visste vi inte då), dill, lök och yoghurt. Bjöd vi in alla (nästan) vi känner på ön. Ingen av dem hade hört talas om rökt lax, än mindre smakat. Det blev en jättesuccé. Både lax och romsås. När fiskköttet var slut åt de upp skinnet! Mer! Mer! Nästa gång vi åker ner ska vi ta med mer.

Kul idé Yvonne!
Svara med citat
Gammal 2007-03-09, 17:03

Citat:
Ursprungligen postat av Kalimera Visa inlägg
När fiskköttet var slut åt de upp skinnet! Mer! Mer! Nästa gång vi åker ner ska vi ta med mer.

Kul idé Yvonne!
Det där med att äta upp skinnet känner jag igen
Jag tror faktiskt att det kommer att funka bra, just att äta som meze till ouzon eller tsipouron.

Ett tips när ni köper frukt och grönsaker i Grekland, tvätta dem med hett vatten och diskmedel innan ni äter dem. Det gör nämligen grekerna själva, men tyvärr vet man inte hur det är på restaurangerna, så vi har helt slutat beställa sallad där.

Yvonne
Svara med citat
Gammal 2007-03-09, 17:06
Kalimeras avatar
Admin

Citat:
Det där med att äta upp skinnet känner jag igen
De inte bara åt, de slogs om det. Det måste bara bli succé Yvonne!
Svara med citat
Gammal 2007-03-09, 21:09
Agapi Agapi är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2005

Citat:
Ett tips när ni köper frukt och grönsaker i Grekland, tvätta dem med hett vatten och diskmedel innan ni äter dem. Det gör nämligen grekerna själva,
Yvonne
Jag har hört att det är bättre att tvätta med vinäger(xidi) och vatten för med diskmedel luktar det diskmedel. Det gör min faster.
Men vinägerlukten går bort bättre.
Skala gärna frukten. Äpplen , päron osv

Katerina
Svara med citat
Gammal 2007-03-09, 21:15
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran

..och jag sköljer bara med vatten..i Sverige OCH i Grekland... Hur många år kortare blir mitt liv??

Lissi - fruktälskare
Svara med citat
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 14:42.