Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kafé Kalimera

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2007-03-01, 14:56
yvonne yvonne är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2005
Standard Flyttbestyr

Tänk vad mycket sk....t man samlar på sig!! Och ändå sålde vi vårt hus för precis ett¨år sedan och rensade bort det mesta. Nu när vi sålt vår lägenhet och håller på att packa inför flytten till Grekland, upptäcker man att man har massor att rensa igen, hur är det bara möjligt!!!!
Tar det aldrig slut någon gång.........

Yvonne
Svara med citat
Gammal 2007-03-01, 16:03
Charlotte! Charlotte! är inte uppkopplad

Reg.datum: jul 2006
Standard Sv: Flyttbestyr

Hej Yvonne,

Se det positiva: nu rensar du undan sånt som du inte behöver eller tycker om och kan börja ett liv utan röra i Grekland. Varje kilo du slänger, återvinner eller skänker till välgörenhet gör tillvaron lite lättare. Dumpa alla oavslutade projekt som bara ger dig dåligt samvete, släng saker som inte fyller en viktig funktion eller gör dig glad. Skicka alla gamla glossiga tidningar till pappersåtervinning - om de kommer ut en gång i månaden behöver man inte spara dem mer än en månad. Sälj den dyra sportutrustningen som du aldrig kommer att använda igen (det går ju att hyra sånt om du skulle vilja ta upp det igen om några år). Det är en slags reningsprocess, brukar jag tänka.

Lycka till önskar Charlotte!
Svara med citat
Gammal 2007-03-01, 16:13

Tack nu känns det lättare!!!

Yvonne
Svara med citat
Gammal 2007-03-01, 18:08
monica monica är inte uppkopplad

Ska ni flytta ner permanent nu, kul
Lycka till med allting

Vet hur det var när vi flyttade ner, vad mycket vi slängde oj,oj, oj

Monica
Svara med citat
Gammal 2007-03-01, 19:40

Citat:
Ursprungligen postat av monica Visa inlägg
Ska ni flytta ner permanent nu, kul
Lycka till med allting

Monica
Ja mer eller mindre, kommer förståss att besöka barnen någon månad vintertid. Ska bli skönt att slippa betala hyror och andra räkningar här, när man ändå inte är här.

Yvonne
Svara med citat
Gammal 2007-03-02, 18:27
Frappes avatar
Frappe Frappe är inte uppkopplad

Ort: Norra Sthlm, Nea Makri/ Nea Pendeli Athens Grekland

Kom ihåg att INGA mer böcker får slängas de vill jag ha...

Camilla
Svara med citat
Gammal 2007-03-03, 12:02

Citat:
Ursprungligen postat av Frappe Visa inlägg
Kom ihåg att INGA mer böcker får slängas de vill jag ha...

Camilla
Det finns inga kvar sedan förra flytten, då jag kastade alla.
Hädanefter blir det bara grekiska böcker att läsa.

Yvonne
Svara med citat
Gammal 2007-03-03, 14:11
Charlotte! Charlotte! är inte uppkopplad

Reg.datum: jul 2006

Hej Yvonne, hur går det med utrensningen?

När ska ni flytta? Ska ni jobba i Grekland?

Hälsningar från Charlotte
Svara med citat
Gammal 2007-03-03, 14:21

Citat:
Ursprungligen postat av Charlotte! Visa inlägg
Hej Yvonne, hur går det med utrensningen?

När ska ni flytta? Ska ni jobba i Grekland?

Hälsningar från Charlotte
Utrensningen går bra nu, har hittat ett tillfälligt förråd där vi kan ställa lite grejor. Vi räknar med att åka omkring den 25:e om allt går bra. Flyttat har vi väl i princip redan gjort, (förra året) kom hit i december för att sälja lägenhet m.m.
Nej, vi ska inte jobba i Grekland, i alla fall inte som anställda, vi kommer att vara i princip självförsörjande med odlingar och lite djurhållning.

Yvonne
Svara med citat
Gammal 2007-03-03, 15:37
pia-mariannes avatar
pia-marianne pia-marianne är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2007

Citat:
Ursprungligen postat av yvonne Visa inlägg
Tänk vad mycket sk....t man samlar på sig!! Och ändå sålde vi vårt hus för precis ett¨år sedan och rensade bort det mesta. Nu när vi sålt vår lägenhet och håller på att packa inför flytten till Grekland, upptäcker man att man har massor att rensa igen, hur är det bara möjligt!!!!
Tar det aldrig slut någon gång.........

Yvonne
Hejsan!
Vad häftigt att flytta utomlands.Sälja hus och bara dra.Min man och jag har pratat så ofta om att flytta utomlands.Men vi är fega och bekväma och har inte skaffat oss information.
Det som oroar mig är hur vi ska försörja oss.Vi arbetar fortfarande,vi är 52 och 55 år.
Och det grekiska språket är inte det lättaste.Jag gillar språk så det ordnar sig,värre för min man.
Fraktar man sina möbler via container på båt,eller? Tar man inte med dem?
Hur är det med pension och alla sociala förmåner ?
Ja,det är mycket,du behöver inte att svara på detta om du inte vill.
Nu ska jag på kalas,barnbarnet fyller 8år.

Hälsningar pia-marianne
Svara med citat
Gammal 2007-03-03, 21:52
Kikhs avatar
Kikh Kikh är inte uppkopplad

Reg.datum: jan 2006

Hej Yvonne! Nyfiken, nyfiken så jag blir galeeeeen!!! Fraktade ni ner något av bohaget och, i såfall, hur löste ni det?

Idag har jag sagt upp el, tele, hemförsäkringar etc och på måndag säger jag upp lägenheten. Jag är SKITNERVÖS!!! Planerad utflytt från Göteborg med hjälp av Apollo är den 1/6 -07 men jag har lite mer än vad som får plats i väskorna. En del saker vill jag inte skiljas från, annat måste med för att jag ska kunna försörja mig på vintrarna. Hur får man ner 2 symaskiner, 1 provdocka, helst en 160's säng (grava ryggproblem) och lite småplock billigast? Jag har sökt febrilt bland flyttbolag utan resultat.

Är det någon i detta avlånga land som vill frakta mina kastruller och badlakan till Chania så blygs inte att mejla mig Varför jag vill ha dem med? Jag ska betala hyra för ett år och kommer inte ha råd att köpa nytt helt enkelt.

Ha en sköön söndag gott folk!
Kickie
Svara med citat
Gammal 2007-03-03, 21:56
Gita Gita är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2005

Vad tuff du är Kickie! Blir det Kreta, eller? Underbart med folk som vågar leva ut sina drömmar... det ger oss andra lite stryka, en puff framåt!
Svara med citat
Gammal 2007-03-03, 22:08
Janériks avatar
Janérik Janérik är inte uppkopplad

Citat:
Ursprungligen postat av Kikh Visa inlägg
Hej Yvonne! Nyfiken, nyfiken så jag blir galeeeeen!!! Fraktade ni ner något av bohaget och, i såfall, hur löste ni det?
Nu heter jag ju inte Yvonne och passar väl inte annars ihop med henne heller men då det gälle att flytta till Grekland så tror jag helt klart att det kan löna sej att kontakta de lastbilsspeditörer som finns runt vårt land. Har man inte panik att få fram grejorna så blir det säkert ett hyfsat pris.

Mvh Janérik
Svara med citat
Gammal 2007-03-03, 22:10
Kikhs avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Gita Visa inlägg
Vad tuff du är Kickie! Blir det Kreta, eller? Underbart med folk som vågar leva ut sina drömmar... det ger oss andra lite stryka, en puff framåt!

Hej Gita!
Jo det blir Chania, äntligen. Men trots att jag drömt och planerat i snart 16 år så känns det just nu som om det är ett oöverlagt beslut Jag tar med mig min "baby", en 18-årig dotter, som är lika Kretafrälst som jag. Sonen har bestämt sig för att flytta till London...Därför måste jag avveckla hela hemmet, inte lämna till honom som planerat var. Då hade jag ju bekvämt nog kunnat beställa ner saker med släkt och vänner. Nåväl, värre problem har löst sig förr. Steget är taget, rakt ut i luften, och ner kommer man alltid
Svara med citat
Gammal 2007-03-03, 22:16

Wow! Du är modig! Får man fråga vad du skall göra för brödfödan?

Du slipper i alla fall fundera och ångra dig när du blir gammal - Varför vågade jag inte...?
Svara med citat
Gammal 2007-03-03, 22:21
Janériks avatar
Janérik Janérik är inte uppkopplad

Citat:
Ursprungligen postat av Gita Visa inlägg
Varför vågade jag inte...?
Tänk jag då som vågade men till fel land
Jaja, skämt å sido eller nåt så är det inte så jäkla farligt att flytta till ett annat land inom EU.

Mvh Janérik
Svara med citat
Gammal 2007-03-03, 22:28
Kikhs avatar

Nu var du smidig Gita, jag har hunnit bli "gammal" under de här 16 åren Jag kommer att ta i princip vilket jobb som helst, har jobbat som bartender där nere tidigare, men på vintern tänkte jag dryga ut hushållskassan med att sy allt från gardiner till festkläder. Jag klarar inte långa perioder utan mina symaskiner så de måste med. Eftersom jag är arbetslös här i Sverige, med barn som blivit vuxna och flyttar hemifrån, känns det inte som om jag har mycket att förlora. Tiden verkar vara rätt med indraget bostadsbidrag, sänkt A-kassa etc. nästan tajmat med den tidsgräns jag satt, dvs när barnen gått ur gymnasiet. Tackar borgarna för sparken i baken!
Har sagt till mig själv och vänner att jag provar ett år (i taget tjurig som jag är) och blir jag för mager av svält får det bli London för mig också. Dottern får jag väl gifta bort rikt. Måste ensamstående svärmödar i Grekland jobba för brödfödan tro....?

Nej, nu måste jag återgå till att sälja mina ägodelar, 5 RoK, till högstbjudande.

Trevlig kväll alla!
Kickie
Svara med citat
Gammal 2007-03-03, 22:32

Gammal? Går med rullator? Nej, många år kvar... Om du inte kan gifta bort dotra, så kan du kanske hitta någon rik man åt dig själv?

Mor min sa:"Gift dig rikt med en man med tjockt mörkt hår"

Jag lydde inte... men jag flyttade också, Janerik! Båtflykting...(Silja Line )
Svara med citat
Gammal 2007-03-03, 22:39
Kikhs avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Janérik Visa inlägg
Nu heter jag ju inte Yvonne och passar väl inte annars ihop med henne heller men då det gälle att flytta till Grekland så tror jag helt klart att det kan löna sej att kontakta de lastbilsspeditörer som finns runt vårt land. Har man inte panik att få fram grejorna så blir det säkert ett hyfsat pris.

Mvh Janérik

Jag tackar för tipset Janérik, ska omgående lusläsa Eniros speditörssidor! De som känner sig hugade att bidra till min landsflykt är välkomna att bjuda på mitt överskottsbohag på en riksbekant auktions-sajt Vi ses när jag sitter med hatten framför mig och sjunger Taubevisor i Chanias vackra hamn

Ha det gott//Kickie
Svara med citat
Gammal 2007-03-03, 23:03
Wardakiss avatar
Wardakis Wardakis är inte uppkopplad

Lycka till! Jag kommer antagligen i slutet av oktober eller i värsta fall i april 2008. Chania är ett bra val!
Gunilla
Svara med citat
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 14:32.