![]() |
|
|
||||
|
||||
![]()
Eller "hur luggar man en flintskallig" som Peter Rawet på SVT sa häromdagen.
|
|
||||
|
||||
![]() Citat:
Jag blir sorgsen och bedrövad när jag ser hur det slår mot nära och kära där nere. Det hela blir så mycket verkligare då. Inte bara ett drama som utspelar sig på distans, i form av förbiblimrande tv-bilder och svarta tidningsrubriker... |
|
|||
|
|||
![]()
Tillbaka på ruta ett om två tre år eller inte så är det ju ett absolut måste att grekerna får en skatteindrivning som fungerar, oavsett vilken valuta de har. Likaså höjda momssatser låter väl helt rimligt, kanske FRAMFÖRALLT på öarna. Det är dit turisterna åker och det är de som sitter på pengarna. Låter i mina öron som ett utmärkt förslag att få in mer pengar. Visserligen kommer varor, boende med mera att bli något dyrare men inte så dyrt att folk kommer sluta åka dit. Och en fristående statistikmyndighet, jag menar: hur svårt ska det vara?
|
|
|||
|
|||
![]() Citat:
|
|
||||
|
||||
![]() Citat:
Jag ser det som att kraven i grunden handlar om två saker. 1. Få till en budget i balans (där nya pengar inte på nytt försvinner i ett svart hål = skuldberget ökar) Till saken hör att primärbudgeten var i balans innan nyvalet när Syriza tog över. 2. Visa att ni tänker genomföra det ni lovat. (vilket 2-3 regeringar underlåtit att göra). Och då handlar det kanske inte främst om nya åtstramningar utan mer om fungerande skatteuppbörd, bekämpa korruption och byråkrati mm, mm. Jag håller med Hasse och Rojo72 - Är det så orimligt? Och om det nu säger sig själv, att det är bortom rim och reson, så kvarstår frågan - Vad skulle gjorts istället? Senast redigerad av laero den 2015-07-14 klockan 13:59. |
|
|||
|
|||
![]() Citat:
1. Var kan jag och vi alla läsa ut att primärbudgeten var i balans, dvs. få dess kalla siffror. 2. Primärbudget är ju som alla budgetar en kvalificerad gissning, inget annat. Den egentliga källan är Greklands resultat- och balansräkning per den 31 december 2014, dvs. intäkter och kostnader samt tillgångar och skulder. Det tvärsäkra påståendet måste vara hämtat härifrån. Var - Laero - finns uppgiften som jag och vi alla kan läsa? |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
![]() |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
Vill påminna om att detta är ett diskussionsforum, inte en vetenskaplig avhandling där källor måste anges. För övrigt var det mest ett sidospår i mitt inlägg, kommentera gärna kärnan i det jag skrev. Senast redigerad av laero den 2015-07-14 klockan 14:31. |
|
|||
|
|||
![]() Citat:
|
|
||||
|
||||
![]() Citat:
För övrigt se min editering |
|
|||
|
|||
![]()
Jamen, DÅ måste det väl VERKLIGEN vara sant, om höga företrädare för eurogruppen påstår det...
|
|
||||
|
||||
![]()
...fler "hemliga" rapporter/dokument dras fram ur byrålådorna...
http://www.theguardian.com/business/...sborne-uk-live |
|
||||
|
||||
![]()
Hasse: "EU kommer inte att "läggas ner", det kommer inte att hända"
Ett vågat påstående ![]() ...eller...har du möjligtvis några "dolda" förmågor/talanger, att se in i framtiden, som de flesta av oss andra saknar? |
|
|||
|
|||
![]() Citat:
Men att EU skulle upphöra. Glöm det. |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
Framtiden får utvisa...!! ![]() Hur många trodde att Berlin-muren skulle falla? Det är just genom människors drömmar, kraft och vilja ett samhälle kan förändras... Tills någon "digitator" träder fram... Senast redigerad av Maggy den 2015-07-14 klockan 16:06. |
|
||||
|
||||
![]()
Som sagt, skuldlättnader skulle vara Grekland behjälpligt, det är min åsikt. IMF verkar ju hålla sig till den mjukare linjen numera.
Från svd.se: I en rapport, som enligt Reuters skickades ut till euroländernas regeringar på måndagskvällen, hävdar Internationella valutafonden (IMF) att Grekland behöver en 30-årig nådefrist på sina skulder, eller årliga stimulansåtgärder och "djupa nedskrivningar" av fordringarna som hålls av privata investerare i landet. "Den dramatiska försämringen av skuldhållbarheten pekar på behovet av skuldlättnader på en skala som går långt förbi det som har övervägts hittills – och vad som har föreslagits av europeiska stabilitetsfonden (ESM)", skriver IMF. Resonemanget upprepades på tisdagen av IMF:s vice-chef Min Zhu, uppger Bloomberg News enligt Direkt. |
|
|||
|
|||
![]() Citat:
Jag valde att hoppa in i den här tråden efter 700 inlägg eftersom jag först då såg något som skrämmer mig. Den som nu känner sig utpekad får väl göra det då men jag är ofta noga med att inte peka ut någon enskild eller några enskilda. Vad som primärt fick mig att skriva var att jag såg "tendenser till EU-hat", läs gärna: "hur kan EU göra så här mot vårt kära Grekland"??? Nu har ingen av er övriga i tråden uttryckligen sagt så, gör gärna egna tolkningar, hoppa gärna på mig men väldigt mycket de senaste dagarna har handlat om tongångar som har handlat om i mitt tycke, "stackars Grekland som nu måste göra sådana enorma nationella insatser då de fått långa de 86 miljarderna" ( € ). Så här uttrycker jag mig när jag ser något jag inte kan låta bli att kommentera. Jag upprepar, vad hade hänt om EU hade låtit bli att komma överens om lånet??? Vad beträffar EU - finns det NÅGON på Kalimera över huvudtaget som inbillar sig att EU skulle "läggas ned"??? Skulle de 28 staterna i Europa (jag har för mig att det är 28 medlemmar varav några ännu har egna valutor) välja att inte längre ha denna union och därmed förflytta sig tillbaka i tiden??? EU har inte alltid varit bra för alla, det finns mycket kritik, jag är personligen för EU men jag kan också se att det finns brister. Däremot "bryr jag mig" inte så mycket om politik generellt i tillvaron. Åsikter har jag däremot gott om, jag upplever som sagt en viss brist på nyanser i andras åsikter just nu. /Hasse ![]() |
|
|||
|
|||
![]()
Jag har länge funderat över när våra banker ska betala tillbaka alla skattepengar som vi skattebetalare bidrog med för att rädda dem från bankrutt. Orsaken vet ju alla; ett vilt spekulerande genom utlåning utan att försäkra sig om säkerheter.
Skattebetalarnas bankakut blev det och det kostade multum då. I princip kan man säga att bankernas syn är marknadsekonomi är bra i goda tider och planekonomi i dåliga...... Skattebetalarnas pengar var man intresserade av men gav dem inget framtida inflytande eller ett rävöre tillbaka. Är det jämförbart....? |
|
|||||
|
|||||
![]() Citat:
Citat:
Citat:
Citat:
Citat:
Nedskrivning/avskrivning av skulder och/eller grexit |
|
|||
|
|||
![]()
Om budget i balans:
Så här presenterade Sveriges Radio nyheten den 8 december 2014: Citat: I Grekland antog parlamentet i natt en ny budget som visar att det krisdrabbade landets ekonomi kan vara på väg mot balans. Samtidigt hotas regeringen av att tvingas utlysa nyval som kan kasta ut landet i osäkerhet igen. Dela Det grekiska parlamentet röstade i natt ja till en budget som ger ett underskott på 0,2 procent och det är första gången på bortåt 30 år som Grekland har en budget som nästan är i balans. Slut på citat. Jag behöver inte upprepa vad Charleston uppger om balans i budget eller för att citera en närstående ekonom: ge mig en halvdag så ska jag presentera 10 olika budgetar med exakt samma utgångspunkter och lika många olika årsredovisningar på samma sifferunderlag. Ekonomi är möjligheternas konst.... |
![]() |
|
|