![]() |
|
|
||||
|
||||
![]()
Någonting som utgick från demokrati, samarbete och förhandling istället för utpressning och hot, tror jag hade räckt för min del. Det fiskala kan jag inte bedöma.
Ja, jag har nästan inte orkat följa med senaste dygnet, jag måste börja avgifta mig från den här nyhetsstoryn nu. Det är lite mycket. Men vad jag sett av rubriker på ledare och krönikor i allt från USA till Storbritannien, Sverige och Tyskland så tycker man att ffa Tyskland agerat rätt obarmhärtigt. Så det är inte bara obskyra vänsteråsikter. |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
![]() Läser gärna Peter Rawets (svt.se) korta träffsäkra analyser. Han menar t ex att man kommit mycket närmare en skuldavskrivning, men att man klär den i andra ord, samtidigt som man vill införa mycket förnedrade åtgärder. Ingen ska tro att Grekland kommit undan. Liknande skriver Jonas Vlachos, (professor i nationalekonomi på Stockhoms universitet) om idag i DN ekonomi. Men jag behöver nog också avgifta mig från den här krisen. Det är ju trots allt semestertider nu... |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
Jag har sån lust att köra ner den i halsen på folk i omgivningen, de som inte är Greklandsfolk. Jag är känd som Greklandsdåren och de senaste två veckorna har jag blivit lite trött på att bli upplyst om att Ja den här krisen är ju de lata grekernas eget fel, de har levt över sina tillgångar och nu är det dags att betala och den som är satt i skuld är icke fri (jag skjuter nästa person om använder det uttrycket ...). Skulle önska att de ville läsa t ex Vlachos artikel men det är ju ingen jäkel som orkar ![]() Senast redigerad av inkfish den 2015-07-14 klockan 19:15. |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
Om även AndersK orkar läsa den så ser han att Vlachos, en bit in i texten, bekräftar uppgiften att Grekland nådde primär budgetbalans under 2014. Senast redigerad av laero den 2015-07-14 klockan 22:47. |
|
|||
|
|||
![]()
Ett uppriktigt tack för källhänvisningen. Med den källan och andra har jag fått ytterligare infallsvinklar att fundera över. Konstigare var det inte....
|
|
||||
|
||||
![]() Citat:
För mig var det dock konstigare (speciellt efter att jag sovit på saken) och märk väl att jag anser mig ha rätten att skriva det jag tror mig veta utan att ange källor. Det du nu accepterar som källa är ju egentligen inte källan utan en ekonomiprofessor som framför samma fakta som jag. Jag tror det finns bortåt 2000 inlägg i de här trådarna om krisen. Ibland presenteras de mest befängda "sanningar", sällan eller aldrig har det efterfrågats källor. Och det tycker jag är rätt, här ska man kunna skriva det man vet/tror/hoppas/tycker utan källhänvisningar om man så vill. Om sedan någon har nån fakta som bevisar motsatsen så får vederbörande presentera det. Du valde att inte kolla upp min uppgift utan istället skulle det avkrävas mig en källa, helst direkt från grekiska myndigheters statistik. Hade du forskat lite i saken hade du dels upptäckt att uppgiften är allmängods, bla framförd av den här Vlachos, dels hade du tagit reda på vad begreppet primär budgetbalans innebär (vilket jag ser i dina inlägg att du inte förstod). Istället avkrävde du mig som sagt en källa i syfte (som jag uppfattar det) att misstänkliggöra min uppgift, glatt påhejad av Maggy som gör tummen upp i nästa inlägg - det är ju kanske trevligt att kunna "trycka till" en meningsmotståndare trots att man förmodligen inte har den blekaste aning om fakta i målet. Du får ursäkta men det här störde mig en aning. |
|
|||
|
|||
![]() Citat:
Jag upprepar; ett uppriktigt tack! Detta sagt utan ironi eller andra lömska tankegångar. Mina tankar faller inte i den riktningen. För det leder ju bara fram till ett jasså! Och ytterligare upprepning; det du påstod var så intressant att jag ville veta mer, dvs. var även jag kan läsa om saken för att skapa mig en uppfattning. Till saken hör att jag tidigare genom politiska utspel fått kännedom om saken, men den envägskommunikationen tar jag för vad den är - envägs. Jag ville få närmare koll, fakta på bordet, och därav fick du givetvis frågan om källa. Visst är det så att visst kan kantra både höger och vänster i inläggen, men vadå.....? Det är ofrånkomligt om inte annat för att vi är tänkande och reflekterande människor. Och kan uttrycka oss. För mig är det som utspelar sig framför våra ögon allt från djupt deprimerande sett ur ett medmänskligt perspektiv till en fascination vad människan lyckats skapa - på gott och ont. Jag är övertygad om att det som nu utspelas kommer att få ett avsnitt i historieböckerna och hoppas att det skrivna präglas av ett gott slut för oss som människor. Från min åskådarplats vill jag förstå spelet för att efteråt kunna ge min subjektiva syn på saken till mina barnbarn. Och laero och alla andra; hänvisar jag till något du eller någon annan vill veta något mer om - ställ fråga om källa. Ett gött handslag för det! |
|
|||
|
|||
![]()
Ja, det var en mycket intressant intervju med Varoufakis,som jag läste på en av de nya fina bryggorna vid Tantolunden.Simmade en del också - skööönt!
|
|
|||
|
|||
![]()
Ja, jag skulle t.o.m. vilja kalla den för EXTREMT intressant! Möjligen den allra intressantaste av alla andra intressanta (och några ointressanta) länkar i de här trådarna om krisen! Nu är det ju bara ena sidan man hör här, men med det i åtanke, så tycker jag att det som Varoufakis säjer förklarar en hel del. Och Schäuble var ju ingen favorit i min påse tidigare heller, om man så säjer...
|
|
||||
|
||||
![]()
Laero: "plitar" du ner ett så säkert påstående som du gjorde "Till saken hör att primärbudgeten var i balans innan nyvalet när Syriza tog över" bör du vara beredd på att få förfrågan om källhänvisning.
Jag har full förståelse för att tankar kring händelseutvecklingen i Grekland avspeglar sig utifrån "partifärger" och ideologisk tillhörighet för alla oss här på forumet. Det är kanske också det som ger dynamiken. Det här handlar inte om ifall jag/du har rätt eller fel. Alla här är förhoppningsvis beredda på att bli ifrågasatta i sina kommentarer. Det är dock icke acceptabelt att "platta" till någon, såvida det inte är med "glimten i ögat"!! |
|
|||
|
|||
![]()
Anderk du ifrågasatte Lasse på ett fel sätt tyckte jag då du kan söka rätt på sanningen ganska fort vis google ... Så din ursäkt känns dålig
|
|
|||
|
|||
![]()
Idag tror jag Grekland har stora problem och jag ser ingen bra lösning. Men försök att sätta dit de politiker ni röstade på innan som lovade guld och gröna skogar.
Ett land får de politiker folket röstar på.....om de lovar allt till alla och man tror på detta så blir svaret Grekland. |
|
|||
|
|||
![]() Citat:
Jag respekterar din åsikt. Bra är om vi är överens om principen att få ställa frågor till varandra i detta diskussionsforum. För mig har det varit en mycket spännande och givande resa att läsa alla inlägg, oavsett vad som sagts och vilket sätt det uttryckts. Allt speglar våra olikheter samtidigt som vi har något gemensamt. Ett tips - Janne. Ge ut dem i bokform med titel..... |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
![]() ![]() |
|
|||
|
|||
![]()
Anderk åsikter är bra men gillade inte att du dissade Laera och andra som hade relevans.
Så fortsätt gärna med dina inlägg. |
|
||||
|
||||
![]()
Nä nu ...
Nu ska man ta pengar till Grekland från en fond där SVERIGE har betalt in på!!! SKANDAL!!! ![]() |
|
||||
|
||||
![]()
...From Grexit to Kalimexit?
![]() |
|
||||
|
||||
![]()
...upplopp utanför det grekiska parlamentet...
http://www.theguardian.com/business/...s-tsipras-live |
|
||||
|
||||
![]()
Kalimexit ......??????? Nu hoppas jag att du slant på tangentbordet!
![]() Kalimexit ...... NO WAY!!!!! Hoppas jag verkligen!!!!! Masse |
|
||||
|
||||
![]()
Det här är väl verkligen rejält OT, men so what!!!!
Jag har tänkt och antytt det innan, och nu gör jag det igen! Vi här på Kalimera är fantastiska att vältra oss i eländet som Grekland just nu genomgår. Och det är i och för sig inte konstigt. Vi gillar Grekland och vi lider verkligen med det som grekerna genomgår nu. Men åter igen. Upphör plötsligt allt annat som vi har att skriva om Grekland? Var finns alla trådar och inlägg om hur det är på den eller den ön, eller hur god mat det var på den eller den tavernan? Tänk vilken ouzo-mese vi fick där eller där! Allt tycks ha upphört. Nu skriver vi bara om eländes elände och käbblar om vem som har förolämpat vem. VI MÅSTE SKÄRPA OSS!!!!! Den här tråden har nu över 700 inlägg, och den som Janne bröt för att starta om i samma namn hade väl kanske ....... ???? vet ej. Men det vore ju kul med 100 inlägg som handlar om det Grekland som vi alla gillar! Skärpning!!!! Nästa tråd ser jag fram emot! ![]() |
![]() |
|
|