![]() |
|
||||
|
||||
![]()
Vi älskar Grekland och greker men en sak som övergår mitt förstånd är att hur man en vänder häcken så sitter den alltid där bak. Vad man en beslutar och vad man än gör så ska det gnällas och demonstreras till döddagar det är helt otroligt. Jag borde vara van efter som vi har många grekiska vänner och däribland några kända som jag inte vill namnge här. Nu ska det gnällas över det nya sparpaketet som givetvis vart betydligt hårdare och tuffare en det förra vilket dom borde räknat ut. Tzipras ja han får fara som en tätting mellan Bryssel och Aten så man undrar vad han går på för att orka med allt. Han har äntligen insett att man inte kan springa ifrån problemen och börjat agera som tidigare Regeringar vilket retar upp folk. Men alla dessa demonstrationer och gap och skrik med sina OXI skyltar om att dom blir hängda förrådda och dom vill inte ha dessa åtstramnings paket men har dom tänkt så långt att om EU skulle sätta ner foten och säga att nu skiter vi i det här nu kan ni göra på ert eget sätt så får vi se hur det går. Vad händer då med stängda banker som kollapsar och allt annat? Inga löner kan betalas ut inga transporter av varor pga att det inte finns diesel till åkarna inga pengar till pensionärerna och ingen mat till barnen! Ja då kanske det skulle vart bättre med nödlånet och lite stramare tyglar än inget alls.
Nej vad grekerna vill det är att få nödlånet och alla avskrivningar och köra på som dom gjort tidigare. Visst det är tufft det vet jag men det blir inte lättare att hålla låda hela tiden o bara gapa OXI OXI. |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
Bra fråga! Ja elnät osv ska säljas ut. Men hur tänker de komma över egendomarna som den ortodoxa kyrkan äger undrar jag. Det lär ju vara gigantiska summor. Har bara hört att grekiska öar varit till salu, men här hittade jag en länk om Islands for sale: http://www.privateislandsonline.com/...&set=true&type= Ö-luff i Grekland kommer att förvandlas till Eu-luff. |
|
||||
|
||||
![]()
Hittade denna artikel från 2011 (!) som egentligen innehåller samma rapportering som dagens artiklar. Det intressanta dock är kalkylen på vad alla fastigheter är värda. Som jag ser det så utgör dessa bara en liten av alla de pengar Grekland behöver så även om dom skulle sälja ut hela landet så skulle det ändå inte räcka?
http://sverigesradio.se/sida/artikel...rtikel=4700308 |
|
||||
|
||||
![]()
Nu är det dessutom ännu förmånligare att köpa grekiska fastigheter, fastighetsmäklare vittnar om att rika ryssar är välrepresenterade bland köparna: Svd från igår:
http://www.svd.se/atstramningar-lede...a-grekiska-oar |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
1,8 miljoner greker äger fastigheter, enligt en uppskattning baserad på priser från 2009 är värdet av privata investeringar i egna bostäder 400 miljarder euro, om kommersiella butiker räknas in blir det 520 miljarder euro 520 miljarder är 200 miljarder euro mer än totala statsskulden på 320miljarder euro. Men nu är detta iofs helt irrelevant, när det talas om att sälja tillgångar och placera i en fond som säkerhet för ECB så handlar det definitivt inte om privatägda fastigheter och butikslokaler. Lars |
|
||||
|
||||
![]()
Alltså den här jäkla dealen ... Vad i den säger att man inte är tillbaka på ruta 1 om två-tre år igen? Med ett ännu mer utarmat folk, ännu högre arbetslöshet, ännu fler självmord, ännu mer bankrutt, ännu större skuld, behov av nya nödlån och nya stenhårda krav från eurozonen?
Lägg ner skiten ... ![]() |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
|
|
||||
|
||||
![]() Citat:
Citat:
Man kommer förmodligen i framtiden att fixa nån form av "skuldavskrivning", men kommer att kalla det för nått annat av taktiska skäl. Vad tycker ni man skulle gjort istället? |
|
|||
|
|||
![]() Citat:
|
|
||||
|
||||
![]() Citat:
Nej, jag har ingen bättre idé tyvärr. Fast jag hade hoppats på någon form av skuldavskrivning i samband med EU-dealen, då hade paketet varit lättare att svälja. Men förstår att man av taktiska skäl inte kan ge Grekland en sådan gåva rakt av. Så gentil och human skulle EU-eliten aldrig vara. |
|
|||
|
|||
![]()
Mission impossible. Privatisering av statlige foretak, via utenlandsk finansiering eller oppkjøp, betyr jo at Hellas ikke har et fundament (eller kan selge ut av fri vilje) når gjelden hoper seg opp. Slett ikke bærekraftig den avtalen det nå fightes om.
Undres over det som foregår. Rent kapitalistisk fundament. Og det brer seg i Europa. La merke til Eva Jolys utsagn under parlamentsmøtet; adressert til Tsipras eller like gjerne andre? - det er ytterste høyre man skal passe seg for. Noe sånt. Her pulveriseres fagforeninger, streikerett og forhandlingsmuligheter; aksepterte rettigheter for arbeidstakere. Som lettere kan sparkes. - En eller annen kjent person, flere, har sagt at hvor ble det av demokratiet? Og hva slags menneskesyn vil man jobbe ut i fra. Hva skal råde i Europa? EU, i utgangspunktet fredsbevarende tenkt, mangler (synes jeg, da) en overbygning eller visjon som tjener fellesskapet. |
|
||||
|
||||
![]()
Någonting som utgick från demokrati, samarbete och förhandling istället för utpressning och hot, tror jag hade räckt för min del. Det fiskala kan jag inte bedöma.
Ja, jag har nästan inte orkat följa med senaste dygnet, jag måste börja avgifta mig från den här nyhetsstoryn nu. Det är lite mycket. Men vad jag sett av rubriker på ledare och krönikor i allt från USA till Storbritannien, Sverige och Tyskland så tycker man att ffa Tyskland agerat rätt obarmhärtigt. Så det är inte bara obskyra vänsteråsikter. |
|
||||
|
||||
![]()
Eller "hur luggar man en flintskallig" som Peter Rawet på SVT sa häromdagen.
|
|
||||
|
||||
![]() Citat:
|
|
||||
|
||||
![]() Citat:
Jag blir sorgsen och bedrövad när jag ser hur det slår mot nära och kära där nere. Det hela blir så mycket verkligare då. Inte bara ett drama som utspelar sig på distans, i form av förbiblimrande tv-bilder och svarta tidningsrubriker... |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
![]() |
|
|||
|
|||
![]() Citat:
![]() ![]() |
|
|||
|
|||
![]()
Jag är så glad att jag röstade nej. Vem kan förvänta sig mer av denna apparat än det som händer nu? Gjorde inte jag när jag lade sin röst för massor av år sedan. Det var just en sådat här scenario jag fruktade. Solidaritet från ett gigantiskt valutasamarbete? Vem var så naiv att man trodde det
![]() |
|
|||
|
|||
![]()
Sen blir ju stavningen si så där med en katt på tangentbordet
![]() |
|
|||
|
|||
![]()
Tillbaka på ruta ett om två tre år eller inte så är det ju ett absolut måste att grekerna får en skatteindrivning som fungerar, oavsett vilken valuta de har. Likaså höjda momssatser låter väl helt rimligt, kanske FRAMFÖRALLT på öarna. Det är dit turisterna åker och det är de som sitter på pengarna. Låter i mina öron som ett utmärkt förslag att få in mer pengar. Visserligen kommer varor, boende med mera att bli något dyrare men inte så dyrt att folk kommer sluta åka dit. Och en fristående statistikmyndighet, jag menar: hur svårt ska det vara?
|
![]() |
|
|