Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Om Grekland

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2015-07-14, 00:56
Greekfamilys avatar
Greekfamily Greekfamily är inte uppkopplad

Reg.datum: jun 2012
Standard Sv: Krisen i Grekland - den ENDA tråden

Vi älskar Grekland och greker men en sak som övergår mitt förstånd är att hur man en vänder häcken så sitter den alltid där bak. Vad man en beslutar och vad man än gör så ska det gnällas och demonstreras till döddagar det är helt otroligt. Jag borde vara van efter som vi har många grekiska vänner och däribland några kända som jag inte vill namnge här. Nu ska det gnällas över det nya sparpaketet som givetvis vart betydligt hårdare och tuffare en det förra vilket dom borde räknat ut. Tzipras ja han får fara som en tätting mellan Bryssel och Aten så man undrar vad han går på för att orka med allt. Han har äntligen insett att man inte kan springa ifrån problemen och börjat agera som tidigare Regeringar vilket retar upp folk. Men alla dessa demonstrationer och gap och skrik med sina OXI skyltar om att dom blir hängda förrådda och dom vill inte ha dessa åtstramnings paket men har dom tänkt så långt att om EU skulle sätta ner foten och säga att nu skiter vi i det här nu kan ni göra på ert eget sätt så får vi se hur det går. Vad händer då med stängda banker som kollapsar och allt annat? Inga löner kan betalas ut inga transporter av varor pga att det inte finns diesel till åkarna inga pengar till pensionärerna och ingen mat till barnen! Ja då kanske det skulle vart bättre med nödlånet och lite stramare tyglar än inget alls.
Nej vad grekerna vill det är att få nödlånet och alla avskrivningar och köra på som dom gjort tidigare. Visst det är tufft det vet jag men det blir inte lättare att hålla låda hela tiden o bara gapa OXI OXI.
Svara med citat
Gammal 2015-07-14, 01:22
Getpinglans avatar
Getpinglan Getpinglan är inte uppkopplad

Reg.datum: maj 2013

Citat:
Ursprungligen postat av AndersK Visa inlägg

Nåväl - några frågor från en novis. Det sägs att statlig egendom ska säljas av och att förlösta pengar - 500 miljarder SKR - ska placeras i en fond för amortering av lån och inhemska investeringar. Vad är det för tillgångar man ska sälja? Hamnar, flygplatser, elnät och en massa annat påtagligt? Vem äger stränderna i Grekland? Är den privat eller samhällsägd? Kanske finns här den största tillgången?

Bra fråga! Ja elnät osv ska säljas ut. Men hur tänker de komma över egendomarna som den ortodoxa kyrkan äger undrar jag. Det lär ju vara gigantiska summor.
Har bara hört att grekiska öar varit till salu, men här hittade jag en länk om Islands for sale: http://www.privateislandsonline.com/...&set=true&type=

Ö-luff i Grekland kommer att förvandlas till Eu-luff.
Svara med citat
Gammal 2015-07-14, 08:58
tramps avatar
tramp tramp är inte uppkopplad

Reg.datum: maj 2006

Hittade denna artikel från 2011 (!) som egentligen innehåller samma rapportering som dagens artiklar. Det intressanta dock är kalkylen på vad alla fastigheter är värda. Som jag ser det så utgör dessa bara en liten av alla de pengar Grekland behöver så även om dom skulle sälja ut hela landet så skulle det ändå inte räcka?

http://sverigesradio.se/sida/artikel...rtikel=4700308
Svara med citat
Gammal 2015-07-14, 09:40
Getpinglans avatar
Getpinglan Getpinglan är inte uppkopplad

Reg.datum: maj 2013

Nu är det dessutom ännu förmånligare att köpa grekiska fastigheter, fastighetsmäklare vittnar om att rika ryssar är välrepresenterade bland köparna: Svd från igår:
http://www.svd.se/atstramningar-lede...a-grekiska-oar
Svara med citat
Gammal 2015-07-14, 10:27
laeros avatar
laero laero är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2007

Citat:
Ursprungligen postat av tramp Visa inlägg
Hittade denna artikel från 2011 (!) som egentligen innehåller samma rapportering som dagens artiklar. Det intressanta dock är kalkylen på vad alla fastigheter är värda. Som jag ser det så utgör dessa bara en liten av alla de pengar Grekland behöver så även om dom skulle sälja ut hela landet så skulle det ändå inte räcka?

http://sverigesradio.se/sida/artikel...rtikel=4700308
Det står ju så här i texten:

1,8 miljoner greker äger fastigheter, enligt en uppskattning baserad på priser från 2009 är värdet av privata investeringar i egna bostäder 400 miljarder euro, om kommersiella butiker räknas in blir det 520 miljarder euro

520 miljarder är 200 miljarder euro mer än totala statsskulden på 320miljarder euro.
Men nu är detta iofs helt irrelevant, när det talas om att sälja tillgångar och placera i en fond som säkerhet för ECB så handlar det definitivt inte om privatägda fastigheter och butikslokaler.

Lars
Svara med citat
Gammal 2015-07-14, 11:27
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad

Reg.datum: nov 2004

Alltså den här jäkla dealen ... Vad i den säger att man inte är tillbaka på ruta 1 om två-tre år igen? Med ett ännu mer utarmat folk, ännu högre arbetslöshet, ännu fler självmord, ännu mer bankrutt, ännu större skuld, behov av nya nödlån och nya stenhårda krav från eurozonen?

Lägg ner skiten ...
Svara med citat
Gammal 2015-07-14, 11:38
Delfis avatar
Delfi Delfi är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2005

Citat:
Ursprungligen postat av inkfish Visa inlägg
Alltså den här jäkla dealen ... Vad i den säger att man inte är tillbaka på ruta 1 om två-tre år igen? Med ett ännu mer utarmat folk, ännu högre arbetslöshet, ännu fler självmord, ännu mer bankrutt, ännu större skuld, behov av nya nödlån och nya stenhårda krav från eurozonen?

Lägg ner skiten ...
Håller verkligen med. Det är så cyniskt och så omänskligt. Vilka är EU egentligen till för, de vanliga, kämpande människorna? Knappast. Ja, lägg ner skiten!
Svara med citat
Gammal 2015-07-14, 11:42
laeros avatar
laero laero är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2007

Citat:

Lägg ner skiten ...
Citat:
Ursprungligen postat av Delfi Visa inlägg
Håller verkligen med. Det är så cyniskt och så omänskligt. Vilka är EU egentligen till för, de vanliga, kämpande människorna? Knappast. Ja, lägg ner skiten!
Nu får man lån för att slippa Grexit.
Man kommer förmodligen i framtiden att fixa nån form av "skuldavskrivning", men kommer att kalla det för nått annat av taktiska skäl.
Vad tycker ni man skulle gjort istället?
Svara med citat
Gammal 2015-07-14, 11:52
Charleston Charleston är inte uppkopplad

Reg.datum: aug 2006

Citat:
Lägg ner skiten ...
Ja, plus att man inte har så mycket kvar att sälja ut då. T.o.m. i tyska tidningar tycker man att det blev too much. Det är ju definitivt en slags kupp som genomförts. Grekland blir ju mer eller mindre en lydstat. Själv har jag närmast paralyserats av vad man "kommit överens" om. Måtte detta avtal stoppas på ett eller annat sätt! T.o.m. en akutgrexit verkar ju nu vara att föredra. Och kan nån förklara för mej hur man tänkt sej att inkomsterna från den största exportnäringen, dvs turismen, ska öka, när man ska göra det 15-20% DYRARE att turista där? Lägg därtill den utförsäljning av stränder, som säkert kommer nu, så blir Grekland ännu mindre attraktivt som turistland. Fast det värsta är givetvis att det kommer att bli det extremt tungt för vanligt folk. Och demokratin, ja, vart tog den egentligen vägen? Men, men, man har ju nu lyckats förnedra och sätta en demokratiskt vald vänsterregering på plats (inte helt otroligt att det snart kommer att tillsättas en icke vald teknokratregering, i och för sej gör man ju det redan nu, med de villkor som finns med i avtalet) och, helt enligt chockdoktrinen, kan börja sälja av de gemensamma tillgångarna. Dvs: Mission Accomplished.
Svara med citat
Gammal 2015-07-14, 12:07
Delfis avatar

Citat:
Ursprungligen postat av laero Visa inlägg
Nu får man lån för att slippa Grexit.
Man kommer förmodligen i framtiden att fixa nån form av "skuldavskrivning", men kommer att kalla det för nått annat av taktiska skäl.
Ja, lån - men till vilket pris? Kan det verkligen bygga upp samhällsskelettet från grunden (från poröst till stabilt), med fungerande skatteindrivning, sjukvård och allt vad det innebär? Det är ju ett lån, det ska betalas tillbaka, men hur ska en "sjukskriven" kunna betala tillbaka i rimlig tid om denne hela tiden ligger back?

Nej, jag har ingen bättre idé tyvärr. Fast jag hade hoppats på någon form av skuldavskrivning i samband med EU-dealen, då hade paketet varit lättare att svälja. Men förstår att man av taktiska skäl inte kan ge Grekland en sådan gåva rakt av. Så gentil och human skulle EU-eliten aldrig vara.
Svara med citat
Gammal 2015-07-14, 12:16
malou malou är inte uppkopplad

Reg.datum: jan 2006

Mission impossible. Privatisering av statlige foretak, via utenlandsk finansiering eller oppkjøp, betyr jo at Hellas ikke har et fundament (eller kan selge ut av fri vilje) når gjelden hoper seg opp. Slett ikke bærekraftig den avtalen det nå fightes om.

Undres over det som foregår. Rent kapitalistisk fundament. Og det brer seg i Europa. La merke til Eva Jolys utsagn under parlamentsmøtet; adressert til Tsipras eller like gjerne andre? - det er ytterste høyre man skal passe seg for. Noe sånt. Her pulveriseres fagforeninger, streikerett og forhandlingsmuligheter; aksepterte rettigheter for arbeidstakere. Som lettere kan sparkes. - En eller annen kjent person, flere, har sagt at hvor ble det av demokratiet? Og hva slags menneskesyn vil man jobbe ut i fra. Hva skal råde i Europa? EU, i utgangspunktet fredsbevarende tenkt, mangler (synes jeg, da) en overbygning eller visjon som tjener fellesskapet.
Svara med citat
Gammal 2015-07-14, 12:17
inkfishs avatar

Citat:
Ursprungligen postat av laero Visa inlägg
Någonting som utgick från demokrati, samarbete och förhandling istället för utpressning och hot, tror jag hade räckt för min del. Det fiskala kan jag inte bedöma.

Citat:
Ursprungligen postat av Charleston Visa inlägg
Ja, plus att man inte har så mycket kvar att sälja ut då. T.o.m. i tyska tidningar tycker man att det blev too much.
Ja, jag har nästan inte orkat följa med senaste dygnet, jag måste börja avgifta mig från den här nyhetsstoryn nu. Det är lite mycket. Men vad jag sett av rubriker på ledare och krönikor i allt från USA till Storbritannien, Sverige och Tyskland så tycker man att ffa Tyskland agerat rätt obarmhärtigt. Så det är inte bara obskyra vänsteråsikter.
Svara med citat
Gammal 2015-07-14, 12:22
inkfishs avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Delfi Visa inlägg
Det är ju ett lån, det ska betalas tillbaka, men hur ska en "sjukskriven" kunna betala tillbaka i rimlig tid om denne hela tiden ligger back?
Eller "hur luggar man en flintskallig" som Peter Rawet på SVT sa häromdagen.
Svara med citat
Gammal 2015-07-14, 12:24
inkfishs avatar

Citat:
Ursprungligen postat av malou Visa inlägg
En eller annen kjent person, flere, har sagt at hvor ble det av demokratiet? Og hva slags menneskesyn vil man jobbe ut i fra. Hva skal råde i Europa? EU, i utgangspunktet fredsbevarende tenkt, mangler (synes jeg, da) en overbygning eller visjon som tjener fellesskapet.
Jag tycker att det är lite spännande att det uppstått en sådan demokratidiskussion av det här. Jag hoppas den fortsätter. (Menar inte här på Kalimera, utan i Europa).
Svara med citat
Gammal 2015-07-14, 12:32
Delfis avatar

Citat:
Eller "hur luggar man en flintskallig" som Peter Rawet på SVT sa häromdagen.
Ja, precis! Det säger ju sig självt. Kraven på Grekland är bortom rim och reson.

Jag blir sorgsen och bedrövad när jag ser hur det slår mot nära och kära där nere. Det hela blir så mycket verkligare då. Inte bara ett drama som utspelar sig på distans, i form av förbiblimrande tv-bilder och svarta tidningsrubriker...
Svara med citat
Gammal 2015-07-14, 12:35
Maggys avatar
Maggy Maggy är inte uppkopplad

Reg.datum: jun 2012

Citat:

Lägg ner skiten ...

Svara med citat
Gammal 2015-07-14, 12:37
malou malou är inte uppkopplad

Reg.datum: jan 2006

Citat:
Jag tycker att det är lite spännande att det uppstått en sådan demokratidiskussion av det här. Jag hoppas den fortsätter. (Menar inte här på Kalimera, utan i Europa).
Det gjør meg mer optimistisk. Fordi jeg tror dette blir 'oppvask', ikke bare på kammerset til EU-ministerne. Uten å ville være pompøs, verden fikk seg en overraskelse . Og belgieren som herset med Tsipras (videosnutt); kan hende gjorde han det med skjult hensikt (?) - har i hvert fall lest hans refleksjoner på The Guardian i dag - han er ganske så kritisk i sine vurderinger vedr. avtalen. Eller maktubalansen
Svara med citat
Gammal 2015-07-14, 12:39
Fajotta Fajotta är inte uppkopplad

Reg.datum: maj 2012

Citat:
Ursprungligen postat av Maggy Visa inlägg
Jag är så glad att jag röstade nej. Vem kan förvänta sig mer av denna apparat än det som händer nu? Gjorde inte jag när jag lade sin röst för massor av år sedan. Det var just en sådat här scenario jag fruktade. Solidaritet från ett gigantiskt valutasamarbete? Vem var så naiv att man trodde det
Svara med citat
Gammal 2015-07-14, 12:41
Fajotta Fajotta är inte uppkopplad

Reg.datum: maj 2012

Sen blir ju stavningen si så där med en katt på tangentbordet
Svara med citat
Gammal 2015-07-14, 12:42
Rojo72 Rojo72 är inte uppkopplad

Reg.datum: apr 2007

Tillbaka på ruta ett om två tre år eller inte så är det ju ett absolut måste att grekerna får en skatteindrivning som fungerar, oavsett vilken valuta de har. Likaså höjda momssatser låter väl helt rimligt, kanske FRAMFÖRALLT på öarna. Det är dit turisterna åker och det är de som sitter på pengarna. Låter i mina öron som ett utmärkt förslag att få in mer pengar. Visserligen kommer varor, boende med mera att bli något dyrare men inte så dyrt att folk kommer sluta åka dit. Och en fristående statistikmyndighet, jag menar: hur svårt ska det vara?
Svara med citat
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 19:05.