![]() |
|
||||
|
||||
![]() |
|
|||
|
|||
![]() Citat:
![]() Håller med om detta fullt ut. Båda öarna extremt fina och braiga, men på varsitt sätt. Tack för mysiga rapporter och härliga foton Ink. Så kul att läsa dem. |
|
|||
|
|||
![]()
Fast jag tycker att maten är klart mycket bättre här på Sifnos än på Amorgos.. nu när jag har något att jämföra med!..
![]() (men då gäller det vegetarisk mat)..annat äter jag inte förutom fisk och skaldjur ) I min smak måste jag då tillägga!.. ![]() Senast redigerad av Sunny12 den 2015-06-07 klockan 09:38. |
|
|||
|
|||
![]() Citat:
Appropå Folegandros så tror jag även det är en ö som skulle falla dig i smaken Sunny. Eftersom du gillar både Sifnos och Amorgos menar jag... |
|
|||
|
|||
![]() Citat:
![]() |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
/Netwolf |
|
||||
|
||||
![]()
....et deilig liv...visualisert... lengte, lengte...
![]() |
|
|||
|
|||
![]()
Härligt Ink..en liten termos måste jag komma ihåg till nästa resa, så gott med kaffe om man är på en strand utan taverna!..
![]() |
|
||||
|
||||
![]()
Så var även denna tråd ikappläst efter en vecka utan Kalimera (det var frivilligt, men Kalimera fanns nog i mina tankar...
![]() / Anne ![]() |
|
||||
|
||||
![]()
Ett tips är att köpa dessa på Ikea. Det gjorde vi ett år. Fyllde på med dricksvatten. Frös in. Sen fungerade de som kylklampar i kylväskan och efterhand som de smälte fick vi dricka iskallt vatten
![]() Det kalla vinet och medhavda mackor smakade alldeles förträffligt på beachen. /Netwolf |
|
|||
|
|||
![]() Citat:
Monica ![]() |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
![]() Citat:
Jag håller med. De där öarna verkar vara en treklöver, de har samma fans. Jag har varit på väg till Folegandros några gånger men så har något kommit i vägen. När jag tittade senast verkade det lite svårt att hitta boende med havsutsikt till de priser jag kan tänka mig, Folegandros verkar lite dyrt. Men någon gång hamnar jag nog där. |
|
||||
|
||||
![]()
Ja, jag visualiserade detta hela vintern, så blev det så kallt när jag kom hit att det inte blev så många morgondopp ... Men imorse var det härligt. Och vattnet höll lite drygt 20 grader. Vilket är mer än de har hemma - i luften
![]() Citat:
Citat:
![]() Citat:
![]() Citat:
![]() |
|
|||
|
|||
![]()
Ja Folegandros är som ett miniamorgos till naturen tycker jag. Vad gäller maten så är det lika god mat på Folegandros och Sifnos. Alla tre öarna är lite mer designade o städade än andra öar. Mer konstnärligt liksom. Alla tre öarna är kära återvändaröar för mig men det like "slarvigare öarna" trivs jag allra bäst på. 😃
Tack Inkfish för rolig läsning i väntan på min egen resa! 😃 |
|
||||
|
||||
![]()
Ja designade är bra! Jag brukar tänka på det som chic. Och egentligen är det inte det som lockar mig heller. Jag älskar Sifnos trots att där är chic, och på Amorgos finns ju också sådant, framför allt i Chora.
Vilka öar tänker du på som "slarvigare"? Jag har alltid tänkt åt Dodekaneserna till, som kontrast till det chica. |
|
|||
|
|||
![]()
Chic är ett bra ord! Kom inte på det när jag skrev. Men man känner också en anda av konstnärlighet, kanske allra mest på Folegandros.
Jag har ju bara varit på 5 öar i Dodekaneserna så jag kan inte uttala mig om dem. I Kykladerna är det väl kanske mest Kimolos och Schinoussa som jag tänker på eller egentligen de flesta av de öar jag har varit på. Det är mer en blandning av det stökiga och det väldigt vackra helt enkelt. Nu pratar jag öar utan charter. Det här är ju inget vetenskapligt 😃 Bara en högst subjektiv och personlig uppfattning 😃 |
|
|||
|
|||
![]()
Vilka "slarviga" öar i Dodekaneserna tänker du på? 😃
|
|
||||
|
||||
![]()
Aha, Kimolos har jag inte varit på, men Schinoussa, då förstår jag.
Jag tänker nog på hela Doddarna som ögrupp. Har alltid uppfattat dem som mer rustika medan Kykladerna är mer bildskönt. Och jag gillar det rustika. Fast jag gillar det vackra också. En ö jag aldrig varit på, men alltid varit nyfiken på, är Leros. Men någon vars omdöme jag litar på har varnat mig lite genom att säga Du brukar ju vilja ha det vackrare än så. Så jag vet inte. |
|
||||
|
||||
![]()
Dagens rätt är grillad fisk på Mouragio igen, fast en annan fisk, en melanouri (black tail). Inte riktigt lika lyxig som förra gångens fangri. Men även denna var jättegod.
![]() (Just när jag tagit bilden gjorde jag något obeskrivligt klantigt. Jag lyckades välta ut den lilla kannan till höger på bilden, den med olivolja och citron - över min iphone! Tackar någon högre makt för att jag offrade 700 spänn på ett skydd mot damm, smuts, vatten osv innan jag åkte hit. Bara att hoppas att det tar olivolja också ![]() Det här var för övrigt min sista middag i Katapola, i morgon åker jag Egiali för några dagar där innan jag åker hem. |
|
|||
|
|||
![]()
Ja det är knepigt det där! Både det slarviga och vackert. Så vill jag också ha det! Schinoussa är vid första anblicken en ganska färglös ö min så väldigt estetiska vuxna dotter följde med till Schin för första ggn förra sommaren utbrast först "men mamma hur kan du tycka det här är så vackert"? Två dgr senare gick hon omkring och sa " åh nu förstår jag, det är så otroligt vackert här, magiskt"
Jag brukar säga, det är inte den vackraste ön och inte de vackraste stränderna men ändå bäst. Kimolos är mycket vildare och mer ouppfostrad. Starkare färger och bergigare. Och den Choran finns inte maken till, en bortglömd hemlighet som överraskar. Annat har jag varit påväg till Lipsi, Arki, Maranati, Ikaria, Agatonssi m FK många många ggr. Sen har det blivit Kykladerna iaf 😃 |
![]() |
|
|