Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Semestra i Grekland > Hälsningar > Hälsningar direkt från Grekland

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2015-06-07, 09:05
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad

Reg.datum: nov 2004
Standard Sv: Dagens rätt

Kari

Kaffe med morgondopp imorse.

Svara med citat
Gammal 2015-06-07, 09:18
Thira Thira är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran

Reg.datum: feb 2013

Citat:
Ursprungligen postat av inkfish Visa inlägg
Jag kan gilla mildare retsina så jag blir lite nyfiken på Georgios som ni nämner ... Men håller helt med om Kourtaki saknar karaktär, det är därför jag tycker att den är lite tråkig.

MariaJ - jag såg i Sunnys tråd att du tvekade lite mellan Amorgos och Sifnos och jag kan bara säga att inget nog kan bli fel, det blir rätt hur du än gör, båda är kanonöar. De är egentligen inte lika men ändå brukar folk som gillar den ena också gilla den andra.

Håller med om detta fullt ut.
Båda öarna extremt fina och braiga, men på varsitt sätt.

Tack för mysiga rapporter och härliga foton Ink. Så kul att läsa dem.
Svara med citat
Gammal 2015-06-07, 09:33
Sunny12 Sunny12 är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran.

Reg.datum: jul 2012

Fast jag tycker att maten är klart mycket bättre här på Sifnos än på Amorgos.. nu när jag har något att jämföra med!..
(men då gäller det vegetarisk mat)..annat äter jag inte förutom fisk och skaldjur )
I min smak måste jag då tillägga!..

Senast redigerad av Sunny12 den 2015-06-07 klockan 09:38.
Svara med citat
Gammal 2015-06-07, 09:36
Thira Thira är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran

Reg.datum: feb 2013

Citat:
Ursprungligen postat av Sunny12 Visa inlägg
Fast jag tycker att maten är klart mycket bättre här på Sifnos än på Amorgos.. nu när jag har något att jämföra med!..
(men då gäller det vegetarisk mat)..annat ätet jag inte förutom fisk och skaldjur )
I min smak måste jag då tillägga!..
Sant! Maten på Sifnos och maten på Folegandros är kanske den godaste jag ätit någon gång i Grekland.
Appropå Folegandros så tror jag även det är en ö som skulle falla dig i smaken Sunny. Eftersom du gillar både Sifnos och Amorgos menar jag...
Svara med citat
Gammal 2015-06-07, 09:52

Citat:
Ursprungligen postat av Thira Visa inlägg
Sant! Maten på Sifnos och maten på Folegandros är kanske den godaste jag ätit någon gång i Grekland.
Appropå Folegandros så tror jag även det är en ö som skulle falla dig i smaken Sunny. Eftersom du gillar både Sifnos och Amorgos menar jag...
Ja, Folegandros lockar mig.. får se kanske en tur dit nästa år... ..
Svara med citat
Gammal 2015-06-07, 11:07
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad

Reg.datum: jul 2005

Citat:
Hur en så liten by ska klara två stora tavernor förstår jag nog inte, men det är väl bara att önska båda lycka till
Funkar nog i Grekland om något. I Sverige däremot, så kan du inte driva en restaurang i ett samhälle med flera tusen invånare ens.

/Netwolf
Svara med citat
Gammal 2015-06-07, 14:23
karis avatar
kari kari är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2005

Citat:
Kari

Kaffe med morgondopp imorse.

[
....et deilig liv...visualisert... lengte, lengte...
Svara med citat
Gammal 2015-06-07, 14:42

Härligt Ink..en liten termos måste jag komma ihåg till nästa resa, så gott med kaffe om man är på en strand utan taverna!..
Svara med citat
Gammal 2015-06-07, 16:11
Alalas avatar
Alala Alala är inte uppkopplad

Reg.datum: jan 2008

Så var även denna tråd ikappläst efter en vecka utan Kalimera (det var frivilligt, men Kalimera fanns nog i mina tankar... ). Härligt med matbilder från Amorgos, trots att jag både åt och drack gott i Kroatien så saknade jag nog det där med meze, att beställa in olika smårätter. Så detta är härligt matprat!

/ Anne
Svara med citat
Gammal 2015-06-07, 16:15
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad

Reg.datum: jul 2005

Ett tips är att köpa dessa på Ikea. Det gjorde vi ett år. Fyllde på med dricksvatten. Frös in. Sen fungerade de som kylklampar i kylväskan och efterhand som de smälte fick vi dricka iskallt vatten
Det kalla vinet och medhavda mackor smakade alldeles förträffligt på beachen.

/Netwolf
Svara med citat
Gammal 2015-06-07, 17:42
Monica C Monica C är inte uppkopplad

Reg.datum: sep 2009

Citat:
Ursprungligen postat av Netwolf Visa inlägg
Ett tips är att köpa dessa på Ikea. Det gjorde vi ett år. Fyllde på med dricksvatten. Frös in. Sen fungerade de som kylklampar i kylväskan och efterhand som de smälte fick vi dricka iskallt vatten

/Netwolf
Vi brukar frysa in små eller stora vattenflaskor och använda på samma vis,men dessa från IKEA verkar ju väldigt bra.
Monica
Svara med citat
Gammal 2015-06-07, 17:44
inkfishs avatar

Citat:

Håller med om detta fullt ut.
Båda öarna extremt fina och braiga, men på varsitt sätt.

Tack för mysiga rapporter och härliga foton Ink. Så kul att läsa dem.
Tack snälla Thira!

Citat:
Men det är den, det går inte att jämföra. Sifnos är känd för sin goda mat och har en lång och fin mattradition som de med rätta är stolta över.

Citat:
Jag håller med. De där öarna verkar vara en treklöver, de har samma fans. Jag har varit på väg till Folegandros några gånger men så har något kommit i vägen. När jag tittade senast verkade det lite svårt att hitta boende med havsutsikt till de priser jag kan tänka mig, Folegandros verkar lite dyrt. Men någon gång hamnar jag nog där.
Svara med citat
Gammal 2015-06-07, 17:52
inkfishs avatar

Citat:
Ursprungligen postat av kari Visa inlägg
....et deilig liv...visualisert... lengte, lengte...
Ja, jag visualiserade detta hela vintern, så blev det så kallt när jag kom hit att det inte blev så många morgondopp ... Men imorse var det härligt. Och vattnet höll lite drygt 20 grader. Vilket är mer än de har hemma - i luften

Citat:
Härligt Ink..en liten termos måste jag komma ihåg till nästa resa, så gott med kaffe om man är på en strand utan taverna!..
Kika efter termosmugg. Det är det jag har, den är liten och behändig. Klockren att ha med sig här.

Citat:
Funkar nog i Grekland om något. I Sverige däremot, så kan du inte driva en restaurang i ett samhälle med flera tusen invånare ens.
Good point. Om Liostasi är så bra som LaRose beskrev så är den förmodligen inarbetad också. Så de klarar sig nog. Marouso, som jag brukade äta lunch hos, var rolig. Det händer ju inte mycket i Arkesini, i alla fall inte i lågsäsong, så jag var alltid ensam gäst där. Så när hon hade serverat mig maten brukade hon slå sig ner intill för att prata ett tag. På grekiska. Det blev inga avancerade konversationer

Citat:
Ursprungligen postat av Alala Visa inlägg
Så var även denna tråd ikappläst efter en vecka utan Kalimera (det var frivilligt, men Kalimera fanns nog i mina tankar... ). Härligt med matbilder från Amorgos, trots att jag både åt och drack gott i Kroatien så saknade jag nog det där med meze, att beställa in olika smårätter. Så detta är härligt matprat!
Ja, matprat är roligt! Jag misstänkte att det inte bara var jag ...

Citat:
Svara med citat
Gammal 2015-06-07, 17:53
Pyttan Pyttan är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2010

Ja Folegandros är som ett miniamorgos till naturen tycker jag. Vad gäller maten så är det lika god mat på Folegandros och Sifnos. Alla tre öarna är lite mer designade o städade än andra öar. Mer konstnärligt liksom. Alla tre öarna är kära återvändaröar för mig men det like "slarvigare öarna" trivs jag allra bäst på. 😃
Tack Inkfish för rolig läsning i väntan på min egen resa! 😃
Svara med citat
Gammal 2015-06-07, 17:59
inkfishs avatar

Ja designade är bra! Jag brukar tänka på det som chic. Och egentligen är det inte det som lockar mig heller. Jag älskar Sifnos trots att där är chic, och på Amorgos finns ju också sådant, framför allt i Chora.

Vilka öar tänker du på som "slarvigare"? Jag har alltid tänkt åt Dodekaneserna till, som kontrast till det chica.
Svara med citat
Gammal 2015-06-07, 19:02

Chic är ett bra ord! Kom inte på det när jag skrev. Men man känner också en anda av konstnärlighet, kanske allra mest på Folegandros.
Jag har ju bara varit på 5 öar i Dodekaneserna så jag kan inte uttala mig om dem. I Kykladerna är det väl kanske mest Kimolos och Schinoussa som jag tänker på eller egentligen de flesta av de öar jag har varit på. Det är mer en blandning av det stökiga och det väldigt vackra helt enkelt. Nu pratar jag öar utan charter.
Det här är ju inget vetenskapligt 😃
Bara en högst subjektiv och personlig uppfattning 😃
Svara med citat
Gammal 2015-06-07, 19:47

Vilka "slarviga" öar i Dodekaneserna tänker du på? 😃
Svara med citat
Gammal 2015-06-07, 20:33
inkfishs avatar

Aha, Kimolos har jag inte varit på, men Schinoussa, då förstår jag.

Jag tänker nog på hela Doddarna som ögrupp. Har alltid uppfattat dem som mer rustika medan Kykladerna är mer bildskönt. Och jag gillar det rustika.

Fast jag gillar det vackra också. En ö jag aldrig varit på, men alltid varit nyfiken på, är Leros. Men någon vars omdöme jag litar på har varnat mig lite genom att säga Du brukar ju vilja ha det vackrare än så. Så jag vet inte.
Svara med citat
Gammal 2015-06-07, 20:40
inkfishs avatar

Dagens rätt är grillad fisk på Mouragio igen, fast en annan fisk, en melanouri (black tail). Inte riktigt lika lyxig som förra gångens fangri. Men även denna var jättegod.

(Just när jag tagit bilden gjorde jag något obeskrivligt klantigt. Jag lyckades välta ut den lilla kannan till höger på bilden, den med olivolja och citron - över min iphone! Tackar någon högre makt för att jag offrade 700 spänn på ett skydd mot damm, smuts, vatten osv innan jag åkte hit. Bara att hoppas att det tar olivolja också )

Det här var för övrigt min sista middag i Katapola, i morgon åker jag Egiali för några dagar där innan jag åker hem.
Svara med citat
Gammal 2015-06-07, 20:47

Ja det är knepigt det där! Både det slarviga och vackert. Så vill jag också ha det! Schinoussa är vid första anblicken en ganska färglös ö min så väldigt estetiska vuxna dotter följde med till Schin för första ggn förra sommaren utbrast först "men mamma hur kan du tycka det här är så vackert"? Två dgr senare gick hon omkring och sa " åh nu förstår jag, det är så otroligt vackert här, magiskt"
Jag brukar säga, det är inte den vackraste ön och inte de vackraste stränderna men ändå bäst.
Kimolos är mycket vildare och mer ouppfostrad. Starkare färger och bergigare. Och den Choran finns inte maken till, en bortglömd hemlighet som överraskar.

Annat har jag varit påväg till Lipsi, Arki, Maranati, Ikaria, Agatonssi m FK många många ggr. Sen har det blivit Kykladerna iaf 😃
Svara med citat
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 20:25.