Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Om Grekland

Stängt ämne

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2015-04-18, 13:24
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin

Reg.datum: nov 2004
Standard Sv: Syriza - vill gräva gropen djupare

Citat:
Ursprungligen postat av Lissi Visa inlägg
Det ska bli mycket spännande att se hur många turister som kommit i maj när jag återvänder till Tinos.
Tack snälla Lissi för intressant rapport från verkligheten.

Det var en del båtar inställda innan påsk. Påverkade det antal besökare tror du?

Pratades det något om den kommande säsongen? Det är ett otroligt tryck på resor till Grekland i år, men det kanske det först och främst gäller öar med charter.
Gammal 2015-04-18, 13:46
Admirala Admirala är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran

Reg.datum: apr 2005

Apropos Lissis fine oppsummering fra Tinos, så leste jeg i Nafplios nettavis at størst økning i antall påsketurister hadde Pelion, Preveza, Ioannina, Monemvasia, Nafplion, Karpenisi og Arachova.

Størst nedgang hadde Korfu, Mykonos, Paros, Naxos og Santorini, og antall fergebestillinger var redusert med 25% i forhold til fjoråret.

Totalt var det omtrent like mange påsketurister i år som i fjor, men det er tydelig at de i år har valgt fastlandsferie framfor øyferie.
Gammal 2015-04-18, 14:03
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad

Reg.datum: nov 2004

Admirala - kan det också bero på att det har blivit så dyrt att åka båt? De stora katamaranerna blir ju bara vanligare och de är så jättedyra. Måste vara en dryg utgift när hela familjer ska åka.
Gammal 2015-04-18, 15:19
jan c jan c är inte uppkopplad

Reg.datum: sep 2005

Kan det dåliga vädret i år också ha en roll ?
Gammal 2015-04-18, 15:48
Lissi Lissi är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2005

Citat:
Ursprungligen postat av Kalimera Visa inlägg

Det var en del båtar inställda innan påsk. Påverkade det antal besökare tror du?

Pratades det något om den kommande säsongen? Det är ett otroligt tryck på resor till Grekland i år, men det kanske det först och främst gäller öar med charter.
Janne, visst kanske den tidiga och därmed även kallare påsken påverkade om man skulle besluta om påskresa till ö-världen överhuvudtaget. Nikoleta sa att det alltid är fler besökare vid sena påskar, men hon var ändå förvånad att de var få!

Båtarna till Andros,Tinos och Mykonos var inställda på långfredagen då det blåste helt otroligt, men det kom ändå en båt vid kl 22-23 på kvällen. Men DET påverkade nog inte , för alla ortodoxa greker är redan på plats senast skärtorsdag.

Angående kommande säsong så tror man nog inte på de ökande siffrorna just när det gäller Tinos, det går ju ingen charter dit. Men rent generellt hoppas givetvis alla på en bra säsong. Man förlitar sig nog på de utländska turisterna i det fallet. Grekerna har inte råd att semestra ens i sitt eget land. Turistnäringen är ju A och O för övärlden.
Dessutom är det högre priser på restauranger...För mig är det ju väldigt billigt, men en € högre pris på det mesta gör ju en del. Matpriserna är som i Sverige eller högre i affärerna. Bara frukt/grönsaker kan vara billigare.
Att i ö-världen ha en egen odling är guld värt!

Båtpriserna har varit samma tycker jag de senaste åren. Jag betalade 24 € för Fastferry hem och ut åkte jag HighSpeed 6 för 48€. Jag gjorde bedömningen i den starka sjögången att hellre vara 2 timmar i stormen än 4..(Men det tog mycket mer än 4 timmar för de mindre båtarna) Highspeed kändes bara jobbig i sunden mellan Evia och Andros och Andros och Tinos. Då for väskorna runt och människor som stod höll på att ramla. Båten liksom kastades i sidled...lite läskigt!

Påskfirandet i övrigt var jättefint och jag upplevde det med alla sinnen och det var jätteskönt att inte ens ha kameran med, jag bara njöt och sparade allt i hjärtat. Smällandet var dock nästan olidligt och i år stod jag inte på samma plats som förra gången vid kyrkan då jag fick smällare nästan på mig. Nu var det hur mycket plats som helst att flytta sig på.

Lissi
Gammal 2015-04-18, 17:30
LenaochJanis LenaochJanis är inte uppkopplad

Reg.datum: jan 2010

Intressanta rapporter från dig, Lissi.
/Lena S.
Gammal 2015-04-20, 13:52
Thira Thira är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2013

Citat:
Ursprungligen postat av Lissi Visa inlägg
Janne, visst kanske den tidiga och därmed även kallare påsken påverkade om man skulle besluta om påskresa till ö-världen överhuvudtaget. Nikoleta sa att det alltid är fler besökare vid sena påskar, men hon var ändå förvånad att de var få!

Lissi
Tror de åkte till Nafplio istället. Jisses vad mycket folk det var där. Gick knappt att få plats på en taverna vid grekisk lunchtid alls. Det var härligt att se att så många grekiska turister kom för att njuta av sitt lands första huvudstad. Men fick intrycket av hotellet - samt många andra bofasta jag pratade med - att många bara stannade över dagen eller för ett dygn och inte hela påskhelgen som det ju brukar vara.
Gammal 2015-04-21, 10:34
Thira Thira är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2013

Tyckte den här var intressant. Ger några exempel på hur Greker från olika samhällsklasser och olika bakgrund ser på Syriza och det faktum att de inte fullt ut lyckas uppfylla sin (och många grekers) önskan. (Det tror jag, personligen, aldrig de kommer lyckas med men kanske kan de ändå möta problemen från ett annat håll och fördela de få pengar som blir kvar efter skuldavbetalningar på annat än vad de tidigare politikerna gjorde?). Vahttp://www.independent.co.uk/news/wo...-10182048.html

Senast redigerad av Thira den 2015-04-21 klockan 10:42.
Stängt ämne

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 04:11.