Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Om Grekland

Stängt ämne

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2015-04-17, 17:03
laeros avatar
laero laero är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2007
Standard Sv: Syriza - vill gräva gropen djupare

Citat:
Ursprungligen postat av xenos Visa inlägg
Det är klart att DN bl.a, påstår det. Jag kommer att tänka på desinformation.
Menar du, på fullt allvar, att dn ljuger och hittar på opinionsundersökningen❓
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad

Reg.datum: nov 2004

Citat:
Ursprungligen postat av laero Visa inlägg
DN-artikeln, som Smultron länkar till, avlutas med hänvisning till en undersökning som visar att stödet bland grekerna för att ha kvar euron nu har stigit till 82%.
Kan det vara så att befolkningen trots allt börjar bli oroliga för vad Syriza faktiskt håller på att ställa till? Att reformpaketen och nödlånen man fått kanske är det minst dåliga i valet mellan pest och kolera?
Opinionen har legat på 80-procentsnivå åtminstone sedan 2012, grekerna verkar bergfasta i i den frågan.

Jag tror att de är vissa om att trojkan kommer att ge sig till slut och ge Grekland hjälp trots åtgärdslistor som bedömts som otillräckliga. Och det verkar Tsipras och Varoufakis också tro. De verkar spela ett oerhört högt spel.

Senaste veckan verkar t ex Lagarde och Schäuble ha satt ner foten ordentligt. Det jag läst i både amerikanska och engelska medier stämmer väl med DN-artikeln som Smultron länkar till.
Maggys avatar
Maggy Maggy är inte uppkopplad

Reg.datum: jun 2012

Citat:
Ursprungligen postat av Kalimera Visa inlägg
Tyvärr inte, och det har ingen annan heller. Är så trött på alla spekulationer. Det som sker det sker, och vi vet vad som sker först när det har skett. Har börjat få mejl från läsare som hört att det inte finns pengar i bankomaterna i Grekland. Precis som när Forex ljög för hela svenska folket.
Oj ...då ber jag om ursäkt för mitt senaste inlägg...såg inte detta inlägg förrän jag postat mitt... ...slut på spekulationerna från min sida...

Maggy
Gammal 2015-04-17, 17:06
ErOgs avatar
ErOg ErOg är inte uppkopplad

Reg.datum: maj 2007

Citat:
Ursprungligen postat av Masse Visa inlägg
Jag misstänker att "bara de statliga institutionerna" är ganska mycket och viktiga funktioner. Och svajar det så kan man ju befara att det inte precis gynnar turismen som är ett av Greklands viktigaste kassainflöde.

Masse
Säkert så, och det kommer drabba grekerna hårt, men som turist tror jag att mycket ändå kommer att fungera...
Gammal 2015-04-17, 17:14
inkfishs avatar

Citat:
. Har börjat få mejl från läsare som hört att det inte finns pengar i bankomaterna i Grekland. Precis som när Forex ljög för hela svenska folket.
Here we go again alltså?
Gammal 2015-04-17, 17:19
inkfishs avatar

Citat:
Ursprungligen postat av laero Visa inlägg
Menar du, på fullt allvar, att dn ljuger och hittar på opinionsundersökningen❓
Inte bara DN. T ex amerikanska Bloomberg news rapporterar om samma undersökning. Och grekiska To Pontiki skriver:

Σχετικά με το αν «είστε υπέρ της παραμονής της χώρας στη ζώνη του ευρώ ή υπέρ της επιστροφής στη δραχμή» το 82% τάσσεται υπέρ του ευρώ, το 14% υπέρ της δραχμής και ένα 4% δεν απάντησε.

Googleöversatt:

På om "du är för att lämna landet inom euroområdet eller för återgång till drakman" 82% till förmån för euron, hade 14% till förmån för drakman och en 4% inte svara.

Opinionsundersökningen är gjord av grekiska Metron Analysis.

Så den desinformerande konspirationen mot Grekland är sannerligen världsomspännande.
Gammal 2015-04-17, 20:14
Max W Max W är inte uppkopplad

Reg.datum: jul 2007

Det var ju tyvärr ett tag sen man slutade ta Xenos lätt konspirationsteoretiska inlägg på allvar(förutom rena "turisttips").

Visst ska man ha en sund skepsis till vad media skriver, men att tro att en av Sveriges största tidningar medvetet skulle sprida illa underbyggd desinformation är nog att nog att vara skeptisk i överkant...Har svårt att tro att svensk media skulle ha något intresse av hålla på med dylika kampanjer!

Max W
Gammal 2015-04-17, 22:08
Masses avatar
Masse Masse är inte uppkopplad

Reg.datum: apr 2008

Citat:
Tyvärr inte, och det har ingen annan heller. Är så trött på alla spekulationer. Det som sker det sker, och vi vet vad som sker först när det har skett. Har börjat få mejl från läsare som hört att det inte finns pengar i bankomaterna i Grekland. Precis som när Forex ljög för hela svenska folket.
Citat:
Ursprungligen postat av Masse Visa inlägg
Jag misstänker att "bara de statliga institutionerna" är ganska mycket och viktiga funktioner. Och svajar det så kan man ju befara att det inte precis gynnar turismen som är ett av Greklands viktigaste kassainflöde.

Masse
När man de senaste femton åren har valt att förlägga sina semesterresor till Grekland så tycker jag att det känns naturligt att man reflekterar lite över vad som kan tänkas hända framöver. Inte minst om man har inbokade resor till Grekland och några av världens mest ansedda kreditvärderingsinstitut börjar att darra på rösten för den närmaste månaden.

Men no worries för min del. Om planet går från Köpenhamn och det finns folk som kan plocka ner det i hyfsad ordning i Grekland så kommer jag att vara med ombord. Resten är precis som Janne skriver, det får vi ta vartefter det kommer. Det mesta brukar lösa sig.

Citat:
Ursprungligen postat av xenos Visa inlägg
Det är klart att DN bl.a, påstår det. Jag kommer att tänka på desinformation.
Finns det någon som orkar bemöta sånt här längre???? Inte jag i alla fall!!!!

Masse
Gammal 2015-04-18, 01:07
Fajotta Fajotta är inte uppkopplad

Reg.datum: maj 2012

Xenos, om DN sprider desinformation undrar jag till vem i så fall? Europeiska centralbanken lär inte läsa, inte heller Merkel eller någon i syriza. Är vi inte lessa på konspiratkonsteorier? Greker är ju inte kända för att lita på staten som annat än arbetsgivare. Skatt är inte lika kul. Vi vet ju alla att kreditkort blir mindre å minde populära.
Gammal 2015-04-18, 01:18
Fajotta Fajotta är inte uppkopplad

Reg.datum: maj 2012

Jag jobbar själv på en dagstidning och har följt den här krisen sedan den var en liten notis och alla tyckte jag var knäpp som tog in den: "det är bara för att du brukar åka dit" sa kollegorna. Detta var ju många år sedan. Själv sa jag bara att: vänta å se. Det här kommer att bli stort. Och jag lovar att det inte finns någon som vill något på vanliga tidningar - mer än att bevaka detta på ett objektivt sätt - och hoppas att det reder upp sig. För om staten kollapsar säger det sig självt att det påverkar allt. inklusive turistorter
Gammal 2015-04-18, 06:42
xenoss avatar
xenos xenos är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2005

Citat:
Greker är ju inte kända för att lita på staten som annat än arbetsgivare. Skatt är inte lika kul. Vi vet ju alla att kreditkort blir mindre å minde populära.
Exempleraiskt citat ovan. Sanning eller fördom?
Hur ser ansvaret ut för den bild greklandsälskare levererar.

xenos, konspiratören
Gammal 2015-04-18, 08:19
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin

Citat:
Ursprungligen postat av Maggy Visa inlägg
Oj ...då ber jag om ursäkt för mitt senaste inlägg...såg inte detta inlägg förrän jag postat mitt...
Du ska inte be om ursäkt. Jag vill inte att någon ska sluta skriva. Det jag menar med att vara trött på spekulationer är sådant som typ handlar om att domedagen är nära, att kaos väntar och att Grekland i sommar kommer att se ut som om ett krig har dragit fram. Sådana inlägg har jag raderat.

För övrigt tror jag att du har rätt i detta.

Citat:
förvånad blir jag inte, om Grekland får utbetalt sin sista delbetalning...
Gammal 2015-04-18, 09:20
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran

Jag kan inte på något sätt varken förstå eller sätta mig in i den kris Grekland befinner sig i just nu. Jag kan bara förmedla vad jag sett och hört nu på Tinos.
Det märks allt att grekerna är mycket oroade och TV är fullt med rapporter från Tsipras möte med Putin och Varoufakis och Tsipras möten med högdjuren i EU. Jag förstår ju inte bråkdelen av vad de säger men alla ser väldigt allvarliga ut och bland de de greker jag pratat med på cafeer, tavernor och hos Nikoleta ÄR man mycket oroade...även alla flyktingar som nu kommer till Grekland får stor uppmärksamhet i TV och man har visat hur det ser ut t ex runt Omoniaplatsen där många bor tillfälligt och på Victoriaplatsen i Aten. Öar som Samothrake, Lesbos, Chios, Kos mfl mfl tar dagligen emot båtflyktingar. Tusentals tar sig in via öarna. Även via Pireus hamn kommer många och det var ett reportage därifrån. Flyktingar som talar bra engelska och som vill starta nya liv i Europa. Länder som Tyskland och Sverige och Holland nämndes bland de som intervjuades. Grekland verkar inte vara förstahandsvalet, men många blir ju kvar där. Via Makedonien kommer också många flyktingar. Samtalsämnena även bland Nikoletas grekiska gäster har också varit dessa, inte om turism och natur som ofta förr... Det finns många frågor om hur det är i Sverige med ekonomi och flyktingmottagande.

Det har varit väldigt få greker och andra turister som kommit till påskfirandet jämfört med förut. Jag har aldrig en påsk (min tredje på Tinos) sett så få turister där. Förra gången var det grillade påskalamm och öppna tavernor hela natten till påskdagen. Nu var det en eller två tavernor där det grillades. Grekerna själva har inte råd att gå ut längre. Det var OROANDE få besökande och t o m Nikoleta ver väldigt förvånad. Så få har hon aldrig upplevt. De som har hus på ön kom och firade, men andra turister avstår pga krisen.

Tavernorna, de som öppnat gapade tomma på kvällarna..Jag var väldigt ensam när jag åt ute vid 20-tiden. Några fler brukar ha kommit vid denna tid.
På Malamatenia bjöd jag Nikoleta sista kvällen och vi var enda gästerna och då finns både kock och kypare där som ska ha lön, samt lokalhyra. Vid 21.30 hade man en bokning på 20 pers.Några familjer från Schweiz som köpt hus uppe i byarna.

Riktiga kvitton har jag fått så gott som överallt och det är riktiga kassakvitton med momssatser och klockslag och vad jag köpt. Även på bussarna knappas biljetter ut via dator och små skrivare. Chauffören skrattade och sa Tsipras när jag visade förvåning över nymodigheten..

Inte mycket till ekonomisk analys, men att krisen märks ute på öarna är helt klart och man vill gärna att vi kommer!! Vi är de som alla ska leva på känns det som

Lissi - snart tillbaks
Gammal 2015-04-18, 09:23
Smultron Smultron är inte uppkopplad

Reg.datum: apr 2006

Tack för intressant direktrapport Lissi!
Gammal 2015-04-18, 11:04
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad

Reg.datum: jul 2005

Tack för den nulägesrapporten, Lissi. Det är lätt för oss att glömma att den ekonomiska krisen pågår för fullt och vi kanske inte alltid tänker på det, när vi kommer som turister.

/Netwolf
Gammal 2015-04-18, 12:46
Lissi Lissi är inte uppkopplad

Jag glömde att skriva, att de näringsställena där det var mest folk var caféerna. Att sitta och diskutera i timmar över en grekisk kaffe, frappé eller en latte är ett billigt nöje och ett sätt att träffas. Hur inkomstbringande det blir för ägarna kan man ju undra då en kaffe endast kostar 1,5-2 €
Det ska bli mycket spännande att se hur många turister som kommit i maj när jag återvänder till Tinos. Nikoleta har ju ett billigare boende än sonen och dottern som driver och äger ett sk boutique-hotel Altana. Där var inte ens lönt att öppna till påsk pga av endast 2 bokningar. Förr var det fullt! Säsongen för dem är nu ca 2,5 månader och det ska de leva på resten av året på 2 familjer!

MEN, visst är det några som tror på framtiden. Flera nya caféer öppnas, men gamla har stängt. Nu är det lite trendigare ställen. De gamla ouzerierna stängs. Många "Till salu"-skyltar såg jag. JAg tror att tavernorna har det svårast.

Lissi
Gammal 2015-04-18, 13:24
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin

Citat:
Ursprungligen postat av Lissi Visa inlägg
Det ska bli mycket spännande att se hur många turister som kommit i maj när jag återvänder till Tinos.
Tack snälla Lissi för intressant rapport från verkligheten.

Det var en del båtar inställda innan påsk. Påverkade det antal besökare tror du?

Pratades det något om den kommande säsongen? Det är ett otroligt tryck på resor till Grekland i år, men det kanske det först och främst gäller öar med charter.
Gammal 2015-04-18, 13:46
Admirala Admirala är inte uppkopplad

Reg.datum: apr 2005

Apropos Lissis fine oppsummering fra Tinos, så leste jeg i Nafplios nettavis at størst økning i antall påsketurister hadde Pelion, Preveza, Ioannina, Monemvasia, Nafplion, Karpenisi og Arachova.

Størst nedgang hadde Korfu, Mykonos, Paros, Naxos og Santorini, og antall fergebestillinger var redusert med 25% i forhold til fjoråret.

Totalt var det omtrent like mange påsketurister i år som i fjor, men det er tydelig at de i år har valgt fastlandsferie framfor øyferie.
Gammal 2015-04-18, 14:03
inkfishs avatar

Admirala - kan det också bero på att det har blivit så dyrt att åka båt? De stora katamaranerna blir ju bara vanligare och de är så jättedyra. Måste vara en dryg utgift när hela familjer ska åka.
Gammal 2015-04-18, 15:19
jan c jan c är inte uppkopplad

Reg.datum: sep 2005

Kan det dåliga vädret i år också ha en roll ?
Stängt ämne

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 12:56.