![]() |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
![]() Relaterar du till dagens situation i Grekland? Förtydliga gärna..... ![]() /Lars |
|
||||
|
||||
![]()
apropå demokrati...
Anders Borg intervjuas precis nu i svt:s morgonsoffa. Han kom på slutet in på vad han tror om en grexit och utrycker att han inte är säker på att den grekiska demokratin skulle klara ett sådant scenario. Går kanske att se i play eller repris för den som är intresserad. |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
![]() http://www.redeye.se/aktieguiden/nyh...grekland-putin RYSSLAND: HAR DISKUTERAT ÖKAD HANDEL MED GREKLAND - PUTIN | Redeye.se www.redeye.se ...hmm...betalas ytterligare "stödlån" från EU ut i natt, månntro...?? |
|
|||
|
|||
![]()
I DN hittar man denna dystra artikel om situationen för Grekland just nu:
http://www.dn.se/ekonomi/grekland-narmar-sig-avgrunden/ |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
Det är min djupa insikt att DN vill slippa Grekland i Europa. Jag tror på Grekland. inte på DN. DN-prenumeranten som kommer att upprepa sig varje gång DN gör det. ![]() |
|
|||
|
|||
![]()
Här kan du läsa om varför det är så dysterthttp://www.europaportalen.se/2015/04/tsipras-svara-dilemma
|
|
|||
|
|||
![]()
Det förekommer oftare och oftare uppgifter om Grekland ska/vill/tvingas lämna eurosamarbetet. Frågan är precis som alla andra frågor kring Greklands ekonomi, oerhört komplex och ingen kan naturligtvis ge alla svar som kanske skulle behöva ges.
Jag skulle helt av privata skäl vilja veta vad som händer om vi bygger upp en reskassa med Euro innan en resa i sommar, och Grekland under tiden faktiskt lämnar eurosamarbetet. Kommer Euron att bli värdelös, oanvändbar om det värsta scenariot inträffar??? /Hasse ![]() |
|
||||
|
||||
![]()
Nä, €uron kan du ju använda överallt. Det är ju en valuta likaväl som dollarn. Jag tror knappast Greker skulle sluta ta emot Euro helt plötsligt. Bara det att få ut drachmasedlar igen, lär ju inte gå över en natt
/Netwolf |
|
||||
|
||||
![]()
Jag tror att euron i så fall kommer fortsätta vara grekernas förstahandsval som kontantvaluta eftersom en ev drachma sannolikt kommer störtdyka i värde tills den ev stabiliserat sig, vilket kan ta lång tid... I många länder med "tveksam ekonomi" används gärna en annan valuta, tex US dollar, vilken fungerar bra i väldigt många länder där den inte är officiell...
|
|
||||
|
||||
![]()
Bortsett från de stora ekonomiska händelserna som skulle bli följden av en återgång till drachmen, får jag ofta höra från greker att de skulle vilja ha sin gamla valuta tillbaka. Man känner sig inte hemma med euron efter alla år. Man känner sig lurad, euron är inte så tydlig på något vis.
Idag handlade jag för 40 euro. Det låter ju inte så mycket...men x 314 ...1256 drachmer, en massa pengar. Euron är trubbig, allt tenderar att kosta jämna 5-tal och någon tjänar en förskräcklig massa pengar på att jag inte orkar räkna ut vad jag egentligen betalar. Som nån sa: låt oss få drachmen tillbaka, då skulle jag vilja se den som tänker ta 900 drachmer för en kopp kaffe... Som svensk jämför jag med kronor och får ofta känslan av att något är onaturligt dyrt, men sen kommer jag på att jag inte vet vad motsvarande sak kostar i Sverige idag. Inte lätt det här. |
|
||||
|
||||
![]()
DN-artikeln, som Smultron länkar till, avlutas med hänvisning till en undersökning som visar att stödet bland grekerna för att ha kvar euron nu har stigit till 82%.
Kan det vara så att befolkningen trots allt börjar bli oroliga för vad Syriza faktiskt håller på att ställa till? Att reformpaketen och nödlånen man fått kanske är det minst dåliga i valet mellan pest och kolera? Ovan nämnda DN-artikel är väl värd att läsa. Jag noterar att det finns andra (knepiga) åsikter om det men vad jag kan se är artikeln ett referat av vad som faktiskt hänt och sagts de senaste dagarna. Alltså en bra information. Senast redigerad av laero den 2015-04-17 klockan 13:31. Anledning: tillägg |
|
||||
|
||||
![]()
Euron som belatningsmedel i Grekland är nog det minsta problemet om grekiska ekonomin krashar / åker ur EMU. Euron kommer säkert att fortsätta att vara eftertraktad i Grekland ändå. Den är ju mycket attraktiv i t ex Turkiet.
Däremot kan man fråga sig vad som händer med samhällsfunktionerna om det blir så illa att Grekland kursar i mitten av maj. Om inga löner betalas ut, fortsätter grekerna ändå att bemanna tåg, bussar, färjor, flygledning, flygplatsservice, sjukhus mm? Det blir kanske till att själv ro ut till öarna i slutet av maj, ![]() ![]() |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
|
|
||||
|
||||
![]() Citat:
Senast redigerad av ErOg den 2015-04-17 klockan 16:23. |
|
||||
|
||||
![]()
Jag försöker tyda rapporter i de seriösare tidningarna (Kathimerini, Naftemboriki) men utan en kunnig bisittare är det ganska förvirrande läsning. Uppenbarligen är man dock mer positiv här i landet än ex. skribenten i DN. Undrar om NÅGON sitter inne med rätt information. Nån kristallkula i sikte?
Tsipras är på Cypern och pratar storpolitik med deras president. Geopolitik, olja/gas/ vem att bli vän med... Varoufakis säger att Grekland kan bli tvungna att ställa in betalningarna... Det där pokerspelet kan jag för lite om. Jag bara tänker på min kompis S som skulle bli utan lön, och min vän V som har urusel pension... |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
![]() |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
![]() |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
/kimmen |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
Yanna |
|
||||
|
||||
![]()
...alltså... jag "spånar"... Är det konstigt att gemene man vill ha kvar euron? ...många av de privata lånen är tagna i euro, tänker jag...med en "ny" egen valuta, med en eventuell devalvering, skulle detta försätta låntagarna i en väldigt svår situation...? Jag kan förstå det valresultat som blev i januari, utifrån den situation många medborgare befann sig i...Vad hade folket att välja på, just då? Min "magkänsla" säger mig att detta verkligen är ett politiskt "spel" på hög nivå... EU vill ha kvar Grekland i EU...för vad händer annars...? Jag kan ju också förstå att det inte går att "driva" ett land i längden genom att ta lån för att betala lån... det hade i alla fall inte funkat i en "privatekonomi"... Min magkänsla säger mig också att en del av inkomsterna från turismen inte "når ut" till de verkligt "fattiga" (den sociala välfärden genom skatt...) och, ja, Monica P...jag tänker också på de människor som kanske inte kommer att få sin lön och pension... hela "samhällsapparaten" står och "svajar"...Frågan är nog, inom den närmsta tiden, vem som först "lägger sig schack matt"... förvånad blir jag inte, om Grekland får utbetalt sin sista delbetalning...
|
![]() |
|
|