![]() |
#30
|
||||
|
||||
![]()
Kom hem från Karpathos för två dagar sen. Det var första gången jag åkte med Apollo. Har tidigare åkt med Always till Marocko en gång, då de fanns, och med Fritidsresor fyra gånger, till Korfu, Cypern, Turkiet och Egypten.
Always upplevde jag som otroligt bra. Trots 5 timmars försening hem från Marocko var jag helnöjd eftersom blev vi väldigt bra omhändertagna av personalen på plats. Lunchbuffé fixades och vi fick information så fort något nytt dök upp. Fritidsresor har jag enbart positiva erfarenheter från. Rakt igenom har den personal jag varit i kontakt med på företaget varit väldigt trevliga och hjälpsamma, både i Sverige och på resmålen. Om Apollo kan jag tyvärr inte säga speciellt mycket positivt än så länge. Reseledarna på plats var mycket trevliga och gjorde ett bra jobb tycker jag, bortsett från då vi skulle åka hem, kommer till det sen. När vi åkte till Karpathos bokade vi en lite udda variant. Från början var vi tre som skulle åka, 2 veckor. Några veckor innan avresa tvingades en av oss avboka den första veckan. Han fick betala en extra avgift för det, vilket jag inte säger nånting om, sånna är ju reglerna. Avgiften betalade han in samma dag som avbokningen skett. Två dagar senare fick jag, som huvudbokare, en påminnelsefaktura från Apollo för just den summan som min kompis betalat in. Han ringde då Apollo för att kolla vad som blivit fel... Han ringde från jobbet och hade inte tillgång till sina bokningsuppgifter, utan uppgav då sitt namn. För det första så hade de stavat hans namn fel i sitt system, så de hittade inte hans bokning. Efter en stund frågade de om han skulle åka till Kuba (?). Ytterligare en stund senare hittade de bokningen, och det visade sig att de missat en bokstav i hans förnamn. Hade inte påminnelsen kommit hade han fått en felaktig biljett... och då vet man ju hur det blir på flygplatsen. Tvärnobben. För det andra, så tyckte de nu att han skulle betala in ytterligare 15 kronor, utöver avgiften han redan betalt. Varför framgick inte, men det var viktigt att han gjorde det. Ursäkta, men varför? Kunde de inte ha lagt på de där fåniga 15 kronorna direkt?? Sedan var det lugnt fram till avresan. Veckan innan avresan fick jag för mig att jag skulle kolla Arlandas hemsida ifall planet till Karpathos startat i tid. Men nej, det hade varit försenat. Exakt hur mycket minns jag inte. När det var dags för oss att åka blev vi också sena, pga. mycket trafik i luftrummet. Vi fick mellanlanda i Thessaloniki för att tanka eftersom bränslet tydligen tagit slut. Landade på Karpathos 2,5 timme försenade. Veckan efter kom kompisen ner, 2 timmar försenad pga. trasigt flygplan. Och då vi skulle åka hem tvingades vi mellanlanda i Kavala för att tanka eftersom, enligt en flygvärdinna "Det är för många passagerare ombord, så vi kan inte tanka fullt, det blir för tungt". Va? Är det inte så att det måste finnas EXTRA bränsle ombord utifall att man av någon anledning inte kan landa om planerat?? Några få timmars försening gör väl varken från eller till, men man får en konstig känsla när samma flyg blir försenat, minst 4 veckor i rad!! När vi befann oss på flygplatsen på Karpathos för två dagar sen fick vi ingen information alls. I bussen på väg till flyget meddelade en reseledare att planet eventuellt var 40 minuter sent, men det var inte bekräftat. Hon skulle återkomma med med information på plats. Vi fick inte höra ett smack från någon, trots att reseledarna hela tiden befann sig på flygplatsen i väntan på de nya gästerna som satt på planet från Stockholm. Rykten gick om en timmes försening, senare 70 minuter... Men när vårt plan egentligen skulle ha lyft, hade det inte ens landat på Karpathos. Näe, jag får ta mig en funderare innan jag bokar med Apollo igen. Alla dessa händelser sammanslagna gör mig ganska skeptisk. De känns lite oorganiserade, lite förvirrade. Men visst kan de gå fler chanser, det är väl alla värda... |
|
|