![]() |
|
|
|||
|
|||
![]() Citat:
![]() Flygplanstyp: McDonnell Douglas MD-80 Funktionsvikt (tomt plan med besättning): 35369 kg Max antal passagerare: 172 st. På vårt flyg var det 28 rader x 5 bredd = 140 st. Antar 75 kg/st + 25kg bagage + handbagage = 14000kg Max bränsle: 17766 kg Fullt plans vikt: 35369+14000+17766 = 67135 Max tillåten vikt för takeoff: 67812 kg Tydligen inte för hög vikt, och då tror jag att jag räknat ganska högt när jag läser på Boeings sida och att det ofta finns barn som sänker vikten. Enligt Boeing´s diagram ska en MD-82 med 155 passagerare och bagage kunna flyga en distans på ca 3800 km. Det är ca 3000 km mellan Karphathos och Arlanda. Tyvärr så blir jag inte klok på varför dom mellanlandar. Jag är inte någon flygingenjör men det ser ut som att ett sådant flyg med en last på ca 150 personer bör kunna ta sig mellan Arlanda och Karphathos med god marginal utan mellanlandningar. Har läst att Nordic bara har MD-82 och MD-83 i sin flotta - tar dom kanske in andra flygplan ibland med kortare räckvidd? Eller finns det andra skäl till att mellanlanda än vikt och räckvidd? C&C |
|
|||
|
|||
![]() Citat:
![]() |
|
||||
|
||||
![]()
Nu minns jag inte exakt, om det var en MD-81:a eller MD-82:a... tyvärr.
|
|
||||
|
||||
![]() Citat:
Ni teoritiserar för mycket kring flygplansmodellers prestanda. Oavsett vilket typ av plan som används så gäller följande: -Man tullar aldrig på säkerheten kring räckvidd. -Man flyger inte heller med för mycket bränsle. Bränslet ger ökad vikt och ett tungt plan är dyrare att flyga. Av säkerhetsskäl landar man inte heller med för mycket bränsle kvar i tankarna, därav fenomenet att man ibland tömmer flygfotogen före landning. -Mellanlandningar är dyra pga flygplatsavgifter och ökad bränsleförbrukning. -Oavsett bolag och flygplanstyp måste man därför flyga med "lagom" mängd bränsle i tankarna. Alltså; flygbolag vill inte mellanlanda, det som kan förorsaka mellanlandningar är faktorer som dyker upp under flygning. Ex.vis att man får en oförutsedd stark motvind eller att destinationsflygplatsen inte ger landningstillstånd i rätt tid. I det läget måste säkerhetsmarginalerna täckas upp med mellanlandning och bränslepåfyllning som följd. Lars Senast redigerad av laero den 2008-08-27 klockan 11:19. |
|
||||
|
||||
![]()
Det kan finnas ytterligare en faktor som påverkar en eventuell teknisk mellanlandning, nämligen banlängden på Karpathos. Enligt officiella uppgifter är banlängden 2100 meter.
Nu förhåller det sig emellertid ofta sålunda, att många rullbanor har ett fysiskt indrag i banändarna på grund av svag bärighet. Den verkliga längden kanske då bara är 1900 meter eller så. Detta kan då för MD-planen medföra begränsningar i startvikt, och då är det ofta mer ekonomiskt att göra en teknisk mellanlandning för tankning än att reducera antalet betalande passagerare. Via hade detta förhållande här i Umeå till för fem år sedan då rullbanan förstärktes i båda banändarna och därmed erhöll 2200 meter verklig längd. Arne |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
Lars |
|
|||
|
|||
![]()
Det är väl likadant med den ännu kortare banan på Skiathos som väl är strax under 1.700 meter ? Det går helt enkelt inte att starta med för mycket bränsle, maskinerna kommer inte upp innan banan tar slut. Jag antar att det finns en gräns för när planen måste upp i luften med viss mängd kvar av banan ? Därav behovet av att mellanlanda i Thessaloniki för tankning.
Hasse ![]() |
|
|||
|
|||
![]()
Citat:
"Eller vad tycker ni - om det står "Balkong Havsutsikt" på er biljett, tror ni då att ni ska få en balkong" Balkong Havsutsikt, tolkar jag som, balkong OCH havsutsikt, som då kan ha havsutsikten från vilket håll som helst. Står det balkong MED havsutsikt så ska jag ha balkong MED havsutsikt från balkongen, så tolkar jag det.. |
|
|||
|
|||
![]() Citat:
Problemet var att vi helt saknade vad vi kallar balkong. Vi hade enligt oss endast fått en typ uteplats precis utanför entredörren. Från denna entreplats kunde man se havet. Denna entreplats var på markplanet. Jo - entreplatsen hade faktiskt ett räcke åt ett håll och ett par meter nedanför detta räcke var en gräsmatta. Exempel (ej vårt och som vi bara hittade på nätet), tycker ni detta kan klassas som balkong om det är den enda ingången till huset? http://www.citybyggservice.se/galler...mal%20stil.jpg Vi såg framför oss en enskild utgång till en balkong där vi kunde sitta och softa och ta en drink och äta mysiga frukostar. Ett ställe bara vi hade tillgång till och där vi kunde hänga ut blöta handdukar, våtdräkter etc utan att behöva oroa sig för att något försvinner bara för att det är offenligt åtkomligt av andra. Hursomhelst... vi har fått en kompensation (en del pengar tillbaka) från Apollo som var över förväntan och det känns ok. C&C Senast redigerad av skrallan den 2008-08-30 klockan 11:35. |
|
|||
|
|||
![]() Citat:
Jag kikade i Boeings tekniska dokument igen och där behöver en fullastad md-82 på 67.000 kg ca 2400 meter startbana. Men apollo verkar köra endast ca 140 passagerare, istället för max 170, vilket är ca 64.000 kg vilket kräver 2000 meter startbana. Så marginalerna är inte stora. Landa det planet kräver ca 1400 meter landningsbana. Allt detta beräknat i noll motvind. Vi åkte därifrån i ett fullt 140 stolars MD-82 utan mellanlandning, i stark motvind. Kombinationen att folk tar med sig blytungt bagage och dåligt med motvind borde öka risken för mellanlandning. Eller så finns det plan i flottan där dom proppar i fler än 140 passagerare, dvs fler än 28 rader. För den intresserade finns övergripande md-82 info här http://en.wikipedia.org/wiki/McDonnell_Douglas_MD-82 C&C |
![]() |
|
|