Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Dodekaneserna > Karpathos

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2008-08-17, 19:11
skrallan skrallan är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2008
Inlägg: 13
Standard Sv: Dåligt APOLLO

Citat:
Ursprungligen postat av darlingen Visa inlägg
Vi fick mellanlanda i Thessaloniki för att tanka eftersom bränslet tydligen tagit slut. Landade på Karpathos 2,5 timme försenade.
Veckan efter kom kompisen ner, 2 timmar försenad pga. trasigt flygplan.
Och då vi skulle åka hem tvingades vi mellanlanda i Kavala för att tanka eftersom, enligt en flygvärdinna "Det är för många passagerare ombord, så vi kan inte tanka fullt, det blir för tungt". Va? Är det inte så att det måste finnas EXTRA bränsle ombord utifall att man av någon anledning inte kan landa om planerat??
Tråkigt med mellanlandningar! Vi fick höra av en reseledare att det tydligen inte var helt ovanligt med mellanlandningar till och från Karphathos med detta flygbolag. Så även vi var oroliga för detta när vi skulle hem. Lite nyfiken på om det verkligen stämmer med för hög vikt så jag gjorde ett räkneexempel. (all data taget från Boeing´s hemsida):

Flygplanstyp: McDonnell Douglas MD-80
Funktionsvikt (tomt plan med besättning): 35369 kg
Max antal passagerare: 172 st. På vårt flyg var det 28 rader x 5 bredd = 140 st. Antar 75 kg/st + 25kg bagage + handbagage = 14000kg
Max bränsle: 17766 kg
Fullt plans vikt: 35369+14000+17766 = 67135
Max tillåten vikt för takeoff: 67812 kg
Tydligen inte för hög vikt, och då tror jag att jag räknat ganska högt när jag läser på Boeings sida och att det ofta finns barn som sänker vikten.

Enligt Boeing´s diagram ska en MD-82 med 155 passagerare och bagage kunna flyga en distans på ca 3800 km. Det är ca 3000 km mellan Karphathos och Arlanda.

Tyvärr så blir jag inte klok på varför dom mellanlandar. Jag är inte någon flygingenjör men det ser ut som att ett sådant flyg med en last på ca 150 personer bör kunna ta sig mellan Arlanda och Karphathos med god marginal utan mellanlandningar. Har läst att Nordic bara har MD-82 och MD-83 i sin flotta - tar dom kanske in andra flygplan ibland med kortare räckvidd? Eller finns det andra skäl till att mellanlanda än vikt och räckvidd?

C&C
Svara med citat
  #2  
Gammal 2008-08-17, 20:54
skrallan skrallan är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2008
Inlägg: 13
Standard Sv: Dåligt APOLLO

Citat:
Ursprungligen postat av skrallan Visa inlägg
Enligt Boeing´s diagram ska en MD-82 med 155 passagerare och bagage kunna flyga en distans på ca 3800 km. Det är ca 3000 km mellan Karphathos och Arlanda.
Nu såg jag att Nordic Airways verkar ha även MD-81 i sin flotta eftersom dom listar även den på sin hemsida. Kan det verkligen vara så att dom kör dessa flyg till Karpathos lika ofta som folk klagar på dessa mellanlandningar? Enligt Boeing´s diagram klarar en MD-81 en sträcka på ca 3150 km med ca 140 passagerare och det är nog för små marginaler på dom ca 3000 km mellan Karpathos och Arlanda. Då kan det nog bli aktuellt med en mellanlandning. Skulle vara intressant att få veta vilken flygmodell från Nordic Airways folk mellanlandat med till och från Karpathos.
Svara med citat
  #3  
Gammal 2008-08-26, 21:27
darlingens avatar
darlingen darlingen är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2008
Ort: Stockholm
Inlägg: 10
Standard Sv: Dåligt APOLLO

Nu minns jag inte exakt, om det var en MD-81:a eller MD-82:a... tyvärr.
Svara med citat
  #4  
Gammal 2008-08-27, 10:41
laeros avatar
laero laero är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Borås
Inlägg: 1 026
Standard Sv: Dåligt APOLLO

Citat:
Ursprungligen postat av skrallan Visa inlägg
Vi fick höra av en reseledare att det tydligen inte var helt ovanligt med mellanlandningar till och från Karphathos med detta flygbolag. ...
Tyvärr så blir jag inte klok på varför dom mellanlandar. ....
bör kunna ta sig mellan Arlanda och Karphathos med god marginal utan mellanlandningar. Har läst att Nordic bara har MD-82 och MD-83 i sin flotta - tar dom kanske in andra flygplan ibland med kortare räckvidd? Eller finns det andra skäl till att mellanlanda än vikt och räckvidd?
Min kunskap kring flyg och bränsle är lite gammal (flygplatsbrandman för längesedan i lumpen) men jag tror det förhåller sig så här (om någon har nyare/andra kunskaper får ni rätta mig) :

Ni teoritiserar för mycket kring flygplansmodellers prestanda. Oavsett vilket typ av plan som används så gäller följande:

-Man tullar aldrig på säkerheten kring räckvidd.
-Man flyger inte heller med för mycket bränsle. Bränslet ger ökad vikt och ett tungt plan är dyrare att flyga. Av säkerhetsskäl landar man inte heller med för mycket bränsle kvar i tankarna, därav fenomenet att man ibland tömmer flygfotogen före landning.
-Mellanlandningar är dyra pga flygplatsavgifter och ökad bränsleförbrukning.
-Oavsett bolag och flygplanstyp måste man därför flyga med "lagom" mängd bränsle i tankarna.

Alltså; flygbolag vill inte mellanlanda, det som kan förorsaka mellanlandningar är faktorer som dyker upp under flygning. Ex.vis att man får en oförutsedd stark motvind eller att destinationsflygplatsen inte ger landningstillstånd i rätt tid. I det läget måste säkerhetsmarginalerna täckas upp med mellanlandning och bränslepåfyllning som följd.

Lars

Senast redigerad av laero den 2008-08-27 klockan 11:19.
Svara med citat
  #5  
Gammal 2008-08-27, 10:56
Arnes avatar
Arne Arne är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 4 702
Standard Sv: Dåligt APOLLO

Det kan finnas ytterligare en faktor som påverkar en eventuell teknisk mellanlandning, nämligen banlängden på Karpathos. Enligt officiella uppgifter är banlängden 2100 meter.

Nu förhåller det sig emellertid ofta sålunda, att många rullbanor har ett fysiskt indrag i banändarna på grund av svag bärighet. Den verkliga längden kanske då bara är 1900 meter eller så. Detta kan då för MD-planen medföra begränsningar i startvikt, och då är det ofta mer ekonomiskt att
göra en teknisk mellanlandning för tankning
än att reducera antalet betalande passagerare.

Via hade detta förhållande här i Umeå till för fem år sedan då rullbanan
förstärktes i båda banändarna och därmed erhöll 2200 meter verklig längd.

Arne
Svara med citat
  #6  
Gammal 2008-08-27, 11:02
laeros avatar
laero laero är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Borås
Inlägg: 1 026
Standard Sv: Dåligt APOLLO

Citat:
Ursprungligen postat av Arne Visa inlägg
Det kan finnas ytterligare en faktor som påverkar en eventuell teknisk mellanlandning...Detta kan då för MD-planen medföra begränsningar i startvikt, och då är det ofta mer ekonomiskt att
göra en teknisk mellanlandning för tankning
än att reducera antalet betalande passagerare.
Arne
Ja, det kan förklara mellanlandningar på hemflygning men inte på vägen ner.

Lars
Svara med citat
  #7  
Gammal 2008-08-27, 11:08
Hasse Hasse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 2 016
Standard Sv: Dåligt APOLLO

Det är väl likadant med den ännu kortare banan på Skiathos som väl är strax under 1.700 meter ? Det går helt enkelt inte att starta med för mycket bränsle, maskinerna kommer inte upp innan banan tar slut. Jag antar att det finns en gräns för när planen måste upp i luften med viss mängd kvar av banan ? Därav behovet av att mellanlanda i Thessaloniki för tankning.


Hasse
Svara med citat
  #8  
Gammal 2008-08-27, 12:47
RhodosStad RhodosStad är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2006
Ort: Visby
Inlägg: 120
Standard Sv: Dåligt APOLLO

Citat:
"Eller vad tycker ni - om det står "Balkong Havsutsikt" på er biljett, tror ni då att ni ska få en balkong"

Balkong Havsutsikt, tolkar jag som, balkong OCH havsutsikt, som då kan ha havsutsikten från vilket håll som helst.

Står det balkong MED havsutsikt så ska jag ha balkong MED havsutsikt från balkongen, så tolkar jag det..
Svara med citat
  #9  
Gammal 2008-08-30, 10:39
skrallan skrallan är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2008
Inlägg: 13
Standard Sv: Dåligt APOLLO

Citat:
Ursprungligen postat av RhodosStad Visa inlägg
Citat:
"Eller vad tycker ni - om det står "Balkong Havsutsikt" på er biljett, tror ni då att ni ska få en balkong"

Balkong Havsutsikt, tolkar jag som, balkong OCH havsutsikt, som då kan ha havsutsikten från vilket håll som helst.

Står det balkong MED havsutsikt så ska jag ha balkong MED havsutsikt från balkongen, så tolkar jag det..
Japp- tack, jo så borde man ju tolka det! På vår biljett stod det bara "Balkong Havsutsikt". Det behöver som sagt inte betyda att vi ska ha havsutsikt från just balkongen. Vi uppfattade tyvärr "balkong havsutsikt" som just havsutsikt från balkongen. Ett komma eller och emellan hade gjort skillnad. Men det var inte havsutsikten som var problemet...

Problemet var att vi helt saknade vad vi kallar balkong. Vi hade enligt oss endast fått en typ uteplats precis utanför entredörren. Från denna entreplats kunde man se havet. Denna entreplats var på markplanet. Jo - entreplatsen hade faktiskt ett räcke åt ett håll och ett par meter nedanför detta räcke var en gräsmatta.

Exempel (ej vårt och som vi bara hittade på nätet), tycker ni detta kan klassas som balkong om det är den enda ingången till huset? http://www.citybyggservice.se/galler...mal%20stil.jpg

Vi såg framför oss en enskild utgång till en balkong där vi kunde sitta och softa och ta en drink och äta mysiga frukostar. Ett ställe bara vi hade tillgång till och där vi kunde hänga ut blöta handdukar, våtdräkter etc utan att behöva oroa sig för att något försvinner bara för att det är offenligt åtkomligt av andra.

Hursomhelst... vi har fått en kompensation (en del pengar tillbaka) från Apollo som var över förväntan och det känns ok.

C&C

Senast redigerad av skrallan den 2008-08-30 klockan 11:35.
Svara med citat
  #10  
Gammal 2008-08-30, 10:29
skrallan skrallan är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2008
Inlägg: 13
Standard Sv: Dåligt APOLLO

Citat:
Ursprungligen postat av Arne Visa inlägg
Det kan finnas ytterligare en faktor som påverkar en eventuell teknisk mellanlandning, nämligen banlängden på Karpathos. Enligt officiella uppgifter är banlängden 2100 meter.
Intressant diskussion. Kanske intressant för resenärer att veta att mellanlandningar faktiskt kan bli aktuellt med dom planen på den destinationen.

Jag kikade i Boeings tekniska dokument igen och där behöver en fullastad md-82 på 67.000 kg ca 2400 meter startbana. Men apollo verkar köra endast ca 140 passagerare, istället för max 170, vilket är ca 64.000 kg vilket kräver 2000 meter startbana. Så marginalerna är inte stora. Landa det planet kräver ca 1400 meter landningsbana. Allt detta beräknat i noll motvind.

Vi åkte därifrån i ett fullt 140 stolars MD-82 utan mellanlandning, i stark motvind. Kombinationen att folk tar med sig blytungt bagage och dåligt med motvind borde öka risken för mellanlandning. Eller så finns det plan i flottan där dom proppar i fler än 140 passagerare, dvs fler än 28 rader.

För den intresserade finns övergripande md-82 info här http://en.wikipedia.org/wiki/McDonnell_Douglas_MD-82

C&C
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 11:53.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT