![]() |
|
|
||||
|
||||
![]()
Tack för en massa bra svar, intressant att veta!
![]() En anslutande om än mindre seriös fråga i sammanhanget: Ni som har mjölk i kaffet hemma, vad har ni i kaffet ni lagar i Grekland? Jag har hittills bara haft Nou-nous portionsförpackningar för det känns så slösaktigt att köpa hela mjölklitrar - men Nou-nou smakar ju skit (utom i frappé, av nån anledning). |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
![]() // Helén |
|
||||
|
||||
![]()
Suck
![]() ![]() |
|
||||
|
||||
![]()
Vi köper hela (dyra) liter när vi köper... dels dricker vi både te och kaffe - båda med mjölk, och sen har vi en junior som komsumerar en hel del oboy! så det hinner inte bli gammal mjölk i våran grek-kyl!
|
|
||||
|
||||
![]()
Jag gör av med en liter (eller åtminstone nästan en liter) på den tid jag är där så att köpa mindre förpackningar skulle kännas slösaktigt för mig.
Men mjölk i Grekland är ju en djungel, så vilka märken jag brukar köpa minns jag inte alls. Brukar väja den jag hittar med minst fett. Jag har för övrigt väldigt svårt att tro att inte grekerna själva köper en massa komjölk, så många tillverkare som det finns.. Hittade denna förteckning över Grekiska mjölkprodukttillverkare. |
|
|||
|
|||
![]() Citat:
I Sverige står det pallar med färsk mjölk bakom kyldisken men det gör det inte här. Oftast finns det bara det mjölk som står framme i disken och det är inte mycket. |
|
||||
|
||||
![]()
Ja, det är lång hållbarhet på mjölken där. (Det börjar för övrigt blir allt mer vanligt här också..) Vad används den till? Gratinerar man mycket mat i hemmen?
|
|
|||
|
|||
![]()
De gör ju Bechamel till bla mousaka,pastisio.
|
|
||||
|
||||
![]()
Jo, just de två maträtterna tänkte jag på, men är det allt?
|
|
|||
|
|||
![]()
Papoutsaki
![]() |
|
||||
|
||||
![]() |
|
|||
|
|||
![]()
Papoutsaki betyder "liten sko" och är färsfylld aubergine med bechamel på toppen gratinerad i ugn. Supergott!
|
|
||||
|
||||
![]() Citat:
Förmodligen finns det en hel del rätter med bechamel som man inte vanligen ser på tavernor. |
|
||||
|
||||
![]()
Papoutsakia är väldigt gott. Äter det ibland trots mjölken. Ok om det är det enda med mjölk den dagen. Den som gillar den rätten gillar säkert Imam och Imam baildi. Vet inte om det stavas så men den senare är med köttfärs och utan mjölk och det har jag ätit flera gånger på den kretensiska landsbygden.
Eva |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
Men jag ska gå på mjölk nästa gång och pröva mig fram. |
![]() |
|
|