Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Om Grekland

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Prev Föregående inlägg   Nästa inlägg Next
Gammal 2015-07-06, 15:40
Thira Thira är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran

Reg.datum: feb 2013
Standard Sv: Krisen i Grekland - den ENDA tråden

Citat:
Ursprungligen postat av Fajotta Visa inlägg
Eftersom jag "är diskussionen längre bak i tråden" vill jag bara säga att jo, jag vet hur en kvittoburk ser ut. Och jag instämmer om att notor kommer i alla dess former, ofta handskrivna. Och jag menade inte bara dessa och ölen på stranden man ger jämna pengar för. Det gäller ju även de pengar man ger i andra sammanhang: När man betala för security box, AC, solstol eller det man handlar vid poolkanten på småhotellen. Då har jag i alla fall aldrig fått kvitto. Och att många som äger restauranger köper in varor direkt från odlarna, vinproducenter med flera, som ofta är släkt eller vänner. Men visst. Så klart gäller det inte alla. Jag dömer dock ingen för detta eftersom det är omöjligt att göra det när man inte ingår i det samhället. Som gäst finns det ju få platser man blir så väl bemött som i Grekland, så jag hoppas verkligen det kommer en bra lösning - snart.
Prova att hyra en solstol här i Sverige så får vi se hur många kvitton det blir på den.
Och nu är jag riktigt näsvis men på stranden Agios Georgios på Naxos i somras (så betalade man t.o.m för solstolen med kort) via en liten apparat med onlineuppkoppling (som ofta inte fungerade pga dålig anslutning) då travade personalen iväg till restaurangen, som också stod för solstolsuthyrningen och drog kortet i deras kortläsare istället.
Men återigen, om detta är din upplevelse så är det så.
Vill bara påpeka att det också finns undantag. Att man inte kan förutsätta att alla gör på samma sätt.
Angående inköp av grönskaer på restauranger från närodlande leverantörer kan jag inte uttala mig om eftersom jag inte stått bredvid då affärerna skett. Men det skulle ju också kunna handla om att man byter tjänster med varandra. Precis som vi gör här i Sverige mellan restaurangerna många gånger.
Grekerna har ögonen på sig precis hela tiden vad gäller att vi turister granskar huruvida de betalar skatter eller inte. Om man ständigt håller ögonen på samma sätt på allt som sker i Sverige så skulle vi säkerligen hitta mycket vi noterar som märkligt också. Det är så mycket vi inte vet och det är så lätt att forutsätta saker utan att veta, baserat på sånt man tidigare hört. Därmed inte sagt att du gör det. Det är bara en reflektion.

Senast redigerad av Thira den 2015-07-06 klockan 15:53.
Svara med citat

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 13:37.