![]() |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
![]() Håller med!! ...forumet har förändrats i karaktär på senare tid, tycker jag...Ingen ska behöva känna sig illa till mods och behöva gå i försvar vid ett inlägg...Respekt, helt enkelt!! |
|
||||
|
||||
![]() |
|
|||
|
|||
![]() Citat:
![]() Og en kommentar fra Nia Vardalos, som også får ![]() As a Greek (and a very proud Greek), I've encountered comments such as, "they should have paid their taxes." The ignorance of this comment is profoundly upsetting and selectively obtuse. I would have hoped society wouldn't simply swallow the jaded media's typical dissemination of false information. Greece is a beautiful nation of hard-working, loving people who would invite you into their home and even give you their bed. Please don't judge a country's people based on the actions of a government. |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
![]() |
|
|||
|
|||
![]() Citat:
|
|
|||
|
|||
![]() Citat:
Sätter ord på precis varför jag tjatar om "inte alla" osv gång på gång. |
|
||||
|
||||
![]()
Det där fick jag som flash från SvD förut, men de var för tidigt ute ... Tydligen är även vice PM Dragasakis med i leken och besked kommer antagligen först i morgon.
|
|
||||
|
||||
![]() Citat:
|
|
|||
|
|||
![]() Citat:
Och nu är jag riktigt näsvis men på stranden Agios Georgios på Naxos i somras (så betalade man t.o.m för solstolen med kort) via en liten apparat med onlineuppkoppling (som ofta inte fungerade pga dålig anslutning) då travade personalen iväg till restaurangen, som också stod för solstolsuthyrningen och drog kortet i deras kortläsare istället. Men återigen, om detta är din upplevelse så är det så. Vill bara påpeka att det också finns undantag. Att man inte kan förutsätta att alla gör på samma sätt. Angående inköp av grönskaer på restauranger från närodlande leverantörer kan jag inte uttala mig om eftersom jag inte stått bredvid då affärerna skett. Men det skulle ju också kunna handla om att man byter tjänster med varandra. Precis som vi gör här i Sverige mellan restaurangerna många gånger. Grekerna har ögonen på sig precis hela tiden vad gäller att vi turister granskar huruvida de betalar skatter eller inte. Om man ständigt håller ögonen på samma sätt på allt som sker i Sverige så skulle vi säkerligen hitta mycket vi noterar som märkligt också. Det är så mycket vi inte vet och det är så lätt att forutsätta saker utan att veta, baserat på sånt man tidigare hört. Därmed inte sagt att du gör det. Det är bara en reflektion. Senast redigerad av Thira den 2015-07-06 klockan 15:53. |
|
|||
|
|||
![]()
Tack också för snälla ord i tråden. Blev glad.
|
|
|||
|
|||
![]() Citat:
![]() |
|
||||
|
||||
![]()
Jag häpnar lite över vissas önskan att försvara Grekland till varje pris i de här trådarna. Det är nästan rörande
![]() -Grekerna betalar gärna skatt, det är bara de allra rikaste som möjligen fuskar. -Greker pensionerar sig inte tidigare än andra -Grekland har snarast för få anställda i offentlig sektor -Allt är nån annans fel. Trots att en tämligen enig ekonomisk expertis anser att landets problem beror på svåra strukturella fel som måste reformeras. Om allt är som det ska i Grekland, hur förklaras då en statsskuld på 300 miljoner euro och ständiga budgetunderskott? Lars - som sticker ut hakan och menar att absolut inget har förändrats efter den här farsen till folkomröstning, möjligen blir förhandlingarna ännu svårare. Senast redigerad av laero den 2015-07-06 klockan 16:04. |
|
||||
|
||||
![]()
Tack alla ni som försöker nyansera bilden av krisen. Många länkar är det jag nu följer som ni har tipsat om. Frågan jag ställer mig är - vad kan vi göra? På Sveriges televisions webb har man gjort följande analys:
http://www.svt.se/nyheter/skicka-pengar-eller-mat |
|
|||
|
|||
![]() Citat:
|
|
|||
|
|||
![]() Citat:
Sånn kan det jo være med den store kjærligheten. ![]() ![]() ![]() |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
Tack för en bra länk!! ![]() ![]() |
|
|||
|
|||
![]() Citat:
![]() |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
Som jag tidigare skrivit, sjukdomsinsikt lyser med sin frånvaro. Om den funnits skulle väl mera av debatten handla om vad man konkret kan göra för att bota det hela istället för allt tjafs om vems felet är. Här är ett citat ur avslutningen på artikeln från NationOfChange: "So, it’s time for the proud people of Greece to rise up like Zeus and say NO (“OXI” in Greece) to the greedy puppet masters, unpatriotic oligarchs, parasitic bankers and corrupt politicians. Dear Greece, know that the world is praying for you and rooting for you. This weekend, vote NO to austerity. Say YES to freedom, independence, self-government, sovereignty, and democracy. Go to the polls this weekend and give a resounding, clear victory for the 99% in Greece, Europe, and the entire western world." Och som svar på det säger jag: "OK! Fine! Done! ........ And now what???????????" ![]() Men jag missade kanske de avsnitten i artikeln som var insiktsfulla. Masse |
|
|||
|
|||
![]() Citat:
Tidigare var det kanske så, men enligt både Eurostat och OECD så ligger den genomsnittliga pensionsåldern i Grekland nuförtiden något högre än genomsnittet i EU. Vem har påstått nåt sånt? Samma här: är det nån som har påstått att Grekland självt inte har nån del i detta? Däremot är de knappast ensamt skyldiga. Citat:
Citat:
Tsipras vann valet i januari med löften och förhoppningar om att kunna mildra nedskärningarna. När han fick totalnobben från trojkan, så gick han till folket en gång till, för att se om han hade fortsatt förtroende för sin linje. Och fick ett rungande bifall. Trojkan skulle INTE få avsätta en folkvald regering en gång till. Demokrati kan vara jobbigt ibland... |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
Jo, en folkomröstning är demokratisk. Samtidigt har makthavare i en representativ demokrati ett ansvar att inte missbruka folkomröstningar. Den här var väl rätt tveksam ur flera perspektiv. Charleston - såg du Masses förslag om ouzo-Meze i vårt vad om euron? OK? |
![]() |
|
|