Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Om Grekland

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2015-07-06, 14:55
Maggys avatar
Maggy Maggy är inte uppkopplad

Reg.datum: jun 2012
Standard Sv: Krisen i Grekland - den ENDA tråden

Citat:
Ursprungligen postat av Lissi Visa inlägg
Thira, det ÄR svårt att diskutera i trådar på Kalimera numer, för det finns alltid så många andra som har " bättre och kunnigare " svar....Den tiden som man kunde lägga fram åsikter eller funderingar över det grekiska livet utan att genast bli lite "knäppt på näsan" av de som kan bättre är förbi. Just i denna diskussionen tröstar jag mig med att INGEN varken här eller inom EU har det rätta svaren
Det jag vill säga är att Du inte får ta åt Dig....Jag finner stort nöje i Dina inlägg och tycker att Du är nyanserad och klok....

Lissi

Håller med!! ...forumet har förändrats i karaktär på senare tid, tycker jag...Ingen ska behöva känna sig illa till mods och behöva gå i försvar vid ett inlägg...Respekt, helt enkelt!!
Svara med citat
Gammal 2015-07-06, 15:01
Maggys avatar

...Tyskland kör fortsatt en hård linje...

http://www.theguardian.com/world/liv...d-live-updates
Svara med citat
Gammal 2015-07-06, 15:10
Admirala Admirala är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran

Reg.datum: apr 2005

Citat:
Ursprungligen postat av Lissi Visa inlägg
Thira, det ÄR svårt att diskutera i trådar på Kalimera numer, för det finns alltid så många andra som har " bättre och kunnigare " svar....Den tiden som man kunde lägga fram åsikter eller funderingar över det grekiska livet utan att genast bli lite "knäppt på näsan" av de som kan bättre är förbi. Just i denna diskussionen tröstar jag mig med att INGEN varken här eller inom EU har det rätta svaren
Det jag vill säga är att Du inte får ta åt Dig....Jag finner stort nöje i Dina inlägg och tycker att Du är nyanserad och klok....

Lissi
Fra meg også:

Og en kommentar fra Nia Vardalos, som også får :

As a Greek (and a very proud Greek), I've encountered comments such as, "they should have paid their taxes." The ignorance of this comment is profoundly upsetting and selectively obtuse. I would have hoped society wouldn't simply swallow the jaded media's typical dissemination of false information.
Greece is a beautiful nation of hard-working, loving people who would invite you into their home and even give you their bed. Please don't judge a country's people based on the actions of a government.
Svara med citat
Gammal 2015-07-06, 15:22
Maggys avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Admirala Visa inlägg
Fra meg også:

As a Greek (and a very proud Greek), I've encountered comments such as, "they should have paid their taxes." The ignorance of this comment is profoundly upsetting and selectively obtuse. I would have hoped society wouldn't simply swallow the jaded media's typical dissemination of false information.
Greece is a beautiful nation of hard-working, loving people who would invite you into their home and even give you their bed. Please don't judge a country's people based on the actions of a government.

Svara med citat
Gammal 2015-07-06, 15:23
Fajotta Fajotta är inte uppkopplad

Reg.datum: maj 2012

Citat:
Ursprungligen postat av inkfish Visa inlägg
Jodå, jag såg att du skrev att det gällde diskussionen längre bak i tråden. Fast jag tyckte det var konstigt redan när du tog upp det redan i förra tråden, för jag tror att missade kvittoburkar är en så väldigt liten del av alla tillfällen man inte anser sig få kvitton. Jag tror inte att så många är dummare än du och när jag gäller att hitta kvittoburken - och jag ser ju själv hur ofta jag inte får kvitto på restauranger.

Jag får en handskriven nota, jag får orderblocket lagt på bordet, jag får talad nota, jag får summan skriven på duken. Märk väl, jag klagar inte på det, jag blir inte upprörd, jag förfasar mig inte - jag konstaterar att det är så. Och jag konstaterar att det sannolikt är tecken på den bristande skattemoralen och ett uttryck för det vi vet från t ex offentlig statistik om skatter i Grekland.
Eftersom jag "är diskussionen längre bak i tråden" vill jag bara säga att jo, jag vet hur en kvittoburk ser ut. Och jag instämmer om att notor kommer i alla dess former, ofta handskrivna. Och jag menade inte bara dessa och ölen på stranden man ger jämna pengar för. Det gäller ju även de pengar man ger i andra sammanhang: När man betala för security box, AC, solstol eller det man handlar vid poolkanten på småhotellen. Då har jag i alla fall aldrig fått kvitto. Och att många som äger restauranger köper in varor direkt från odlarna, vinproducenter med flera, som ofta är släkt eller vänner. Men visst. Så klart gäller det inte alla. Jag dömer dock ingen för detta eftersom det är omöjligt att göra det när man inte ingår i det samhället. Som gäst finns det ju få platser man blir så väl bemött som i Grekland, så jag hoppas verkligen det kommer en bra lösning - snart.
Svara med citat
Gammal 2015-07-06, 15:27
Thira Thira är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2013

Citat:

Åh så bra!
Sätter ord på precis varför jag tjatar om "inte alla" osv gång på gång.
Svara med citat
Gammal 2015-07-06, 15:27
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad

Reg.datum: nov 2004

Citat:
Ursprungligen postat av inkfish Visa inlägg
Och det blev Tsakalotos som blir ny finansminister.
Det där fick jag som flash från SvD förut, men de var för tidigt ute ... Tydligen är även vice PM Dragasakis med i leken och besked kommer antagligen först i morgon.
Svara med citat
Gammal 2015-07-06, 15:29
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad

Reg.datum: nov 2004

Citat:
Ursprungligen postat av Fajotta Visa inlägg
Eftersom jag "är diskussionen längre bak i tråden" vill jag bara säga att jo, jag vet hur en kvittoburk ser ut. Och jag instämmer om att notor kommer i alla dess former, ofta handskrivna. Och jag menade inte bara dessa och ölen på stranden man ger jämna pengar för. Det gäller ju även de pengar man ger i andra sammanhang: När man betala för security box, AC, solstol eller det man handlar vid poolkanten på småhotellen. Då har jag i alla fall aldrig fått kvitto. Och att många som äger restauranger köper in varor direkt från odlarna, vinproducenter med flera, som ofta är släkt eller vänner. Men visst. Så klart gäller det inte alla. Jag dömer dock ingen för detta eftersom det är omöjligt att göra det när man inte ingår i det samhället. Som gäst finns det ju få platser man blir så väl bemött som i Grekland, så jag hoppas verkligen det kommer en bra lösning - snart.
Japp, precis så.
Svara med citat
Gammal 2015-07-06, 15:40

Citat:
Ursprungligen postat av Fajotta Visa inlägg
Prova att hyra en solstol här i Sverige så får vi se hur många kvitton det blir på den.
Och nu är jag riktigt näsvis men på stranden Agios Georgios på Naxos i somras (så betalade man t.o.m för solstolen med kort) via en liten apparat med onlineuppkoppling (som ofta inte fungerade pga dålig anslutning) då travade personalen iväg till restaurangen, som också stod för solstolsuthyrningen och drog kortet i deras kortläsare istället.
Men återigen, om detta är din upplevelse så är det så.
Vill bara påpeka att det också finns undantag. Att man inte kan förutsätta att alla gör på samma sätt.
Angående inköp av grönskaer på restauranger från närodlande leverantörer kan jag inte uttala mig om eftersom jag inte stått bredvid då affärerna skett. Men det skulle ju också kunna handla om att man byter tjänster med varandra. Precis som vi gör här i Sverige mellan restaurangerna många gånger.
Grekerna har ögonen på sig precis hela tiden vad gäller att vi turister granskar huruvida de betalar skatter eller inte. Om man ständigt håller ögonen på samma sätt på allt som sker i Sverige så skulle vi säkerligen hitta mycket vi noterar som märkligt också. Det är så mycket vi inte vet och det är så lätt att forutsätta saker utan att veta, baserat på sånt man tidigare hört. Därmed inte sagt att du gör det. Det är bara en reflektion.

Senast redigerad av Thira den 2015-07-06 klockan 15:53.
Svara med citat
Gammal 2015-07-06, 15:42

Tack också för snälla ord i tråden. Blev glad.
Svara med citat
Gammal 2015-07-06, 15:53
Fajotta Fajotta är inte uppkopplad

Reg.datum: maj 2012

Citat:
Ursprungligen postat av Thira Visa inlägg
Prova att hyra en solstol här i Sverige så får vi se hur många kvitton det blir på den.
Och nu är jag riktigt näsvis men på stranden Agios Georgios på Naxos i somras (så betalade man t.o.m för solstolen med kort) via en liten apparat med onlineuppkoppling (som ofta inte fungerade pga dålig anslutning) då travade personalen iväg till restaurangen, som också stod för solstolsuthyrningen och drog kortet i deras kortläsare istället.
Men återigen, om detta är din upplevelse så är det så.
Vill bara påpeka att det också finns undantag. Att man inte kan förutsätta att alla gör på samma sätt.
Angående inköp av grönskaer på restauranger från närodlande leverantörer kan jag inte uttala mig om eftersom jag inte stått bredvid då affärerna skett. Men det skulle ju också kunna handla om att man byter tjänster med varandra. Precis som vi gör här i Sverige mellan restaurangerna många gånger.
Grekerna har ögonen på sig precis hela tiden vad gäller att vi turister granskar huruvida de betalar skatter eller inte. Om man ständigt håller ögonen på samma sätt på allt som sker i Sverige så skulle vi säkerligen hitta mycket vi noterar som märkligt också.
Du får gärna vara näsvis och "knäppa på näsan". Helt OK. Men jag skrev "att naturligtvis gäller det inte alla". Och ja, fusk finns i Sverige också. Så jag har inget att säga emot. Men jag har inte heller fel i det jag skrev. Inte märkvärdigare än så, och inget att ordkriga om
Svara med citat
Gammal 2015-07-06, 15:57
laeros avatar
laero laero är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2007

Jag häpnar lite över vissas önskan att försvara Grekland till varje pris i de här trådarna. Det är nästan rörande
-Grekerna betalar gärna skatt, det är bara de allra rikaste som möjligen fuskar.
-Greker pensionerar sig inte tidigare än andra
-Grekland har snarast för få anställda i offentlig sektor
-Allt är nån annans fel.
Trots att en tämligen enig ekonomisk expertis anser att landets problem beror på svåra strukturella fel som måste reformeras.

Om allt är som det ska i Grekland, hur förklaras då en statsskuld på 300 miljoner euro och ständiga budgetunderskott?

Lars - som sticker ut hakan och menar att absolut inget har förändrats efter den här farsen till folkomröstning, möjligen blir förhandlingarna ännu svårare.

Senast redigerad av laero den 2015-07-06 klockan 16:04.
Svara med citat
Gammal 2015-07-06, 16:22
Getpinglans avatar
Getpinglan Getpinglan är inte uppkopplad

Reg.datum: maj 2013

Tack alla ni som försöker nyansera bilden av krisen. Många länkar är det jag nu följer som ni har tipsat om. Frågan jag ställer mig är - vad kan vi göra? På Sveriges televisions webb har man gjort följande analys:

http://www.svt.se/nyheter/skicka-pengar-eller-mat
Svara med citat
Gammal 2015-07-06, 16:31
Admirala Admirala är inte uppkopplad

Reg.datum: apr 2005

Citat:
Ursprungligen postat av laero Visa inlägg
Jag häpnar lite över vissas önskan att försvara Grekland till varje pris i de här trådarna. Det är nästan rörande
-Grekerna betalar gärna skatt, det är bara de allra rikaste som möjligen fuskar.
-Allt är nån annans fel.
Trots att en tämligen enig ekonomisk expertis anser att landets problem beror på svåra strukturella fel som måste reformeras.

Om allt är som det ska i Grekland, hur förklaras då en statsskuld på 300 miljoner euro och ständiga budgetunderskott?

Lars - som sticker ut hakan och menar att absolut inget har förändrats efter den här farsen till folkomröstning, möjligen blir förhandlingarna ännu svårare.
Men her gjentar du jo bare mediaspinnet. Ingen bestrider at det må reformer til i Hellas, det var jo også en av de tingene Syriza gikk til valg på. Men at folket der nå er utarmet har hovedsakelig andre årsaker, det sier også "ekonomisk ekspertis". Jeg kan gi deg mange og lange kilder og artikler, her er én som greit oppsummerer det også mange andre med peiling på økonomi sier: http://www.nationofchange.org/2015/0...-by-the-media/
Svara med citat
Gammal 2015-07-06, 16:33
malou malou är inte uppkopplad

Reg.datum: jan 2006

Citat:
-Allt är nån annans fel.

Sånn kan det jo være med den store kjærligheten. - og nåde den som våger å kritisere ens elskede.
Svara med citat
Gammal 2015-07-06, 16:36
Maggys avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Getpinglan Visa inlägg
Tack alla ni som försöker nyansera bilden av krisen. Många länkar är det jag nu följer som ni har tipsat om. Frågan jag ställer mig är - vad kan vi göra? På Sveriges televisions webb har man gjort följande analys:

http://www.svt.se/nyheter/skicka-pengar-eller-mat

Tack för en bra länk!! "vad kan vi göra?" ...i första hand stödja grekerna i deras kamp, med respekt, utifrån resultatet av den demokratiska folkomröstningen! ...och...fortsätta att resa till Grekland och spendera pengar, vilken valuta det än må vara...
Svara med citat
Gammal 2015-07-06, 16:49
Sunny12 Sunny12 är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran.

Reg.datum: jul 2012

Citat:

Svara med citat
Gammal 2015-07-06, 17:11
Masses avatar
Masse Masse är inte uppkopplad

Reg.datum: apr 2008

Citat:
Men her gjentar du jo bare mediaspinnet. Ingen bestrider at det må reformer til i Hellas, det var jo også en av de tingene Syriza gikk til valg på. Men at folket der nå er utarmet har hovedsakelig andre årsaker, det sier også "ekonomisk ekspertis". Jeg kan gi deg mange og lange kilder og artikler, her er én som greit oppsummerer det også mange andre med peiling på økonomi sier: http://www.nationofchange.org/2015/0...-by-the-media/
Om "NationOfChange" bra summerar det som också andra med "pejling på ekonomi säger" får stå för dig. För mig låter det inte som det innehåller så mycket idéer om hur man ska lösa problemen utan snarare som ännu ett inlägg i vems felet är.

Som jag tidigare skrivit, sjukdomsinsikt lyser med sin frånvaro. Om den funnits skulle väl mera av debatten handla om vad man konkret kan göra för att bota det hela istället för allt tjafs om vems felet är.

Här är ett citat ur avslutningen på artikeln från NationOfChange:

"So, it’s time for the proud people of Greece to rise up like Zeus and say NO (“OXI” in Greece) to the greedy puppet masters, unpatriotic oligarchs, parasitic bankers and corrupt politicians. Dear Greece, know that the world is praying for you and rooting for you. This weekend, vote NO to austerity. Say YES to freedom, independence, self-government, sovereignty, and democracy. Go to the polls this weekend and give a resounding, clear victory for the 99% in Greece, Europe, and the entire western world."

Och som svar på det säger jag:

"OK! Fine! Done! ........ And now what???????????"

Men jag missade kanske de avsnitten i artikeln som var insiktsfulla.

Masse
Svara med citat
Gammal 2015-07-06, 17:12
Charleston Charleston är inte uppkopplad

Reg.datum: aug 2006

Citat:
De flesta i den här tråden är väl fullt medvetna om att skattemoralen generellt i Grekland lämnar en del i övrigt att önska? Men visst är det (som vanligt) de besuttna som smiter mest?

Citat:

Tidigare var det kanske så, men enligt både Eurostat och OECD så ligger den genomsnittliga pensionsåldern i Grekland nuförtiden något högre än genomsnittet i EU.

Citat:

Vem har påstått nåt sånt?

Citat:
-Allt är nån annans fel.

Samma här: är det nån som har påstått att Grekland självt inte har nån del i detta? Däremot är de knappast ensamt skyldiga.

Citat:
Ja, visst behöver mycket förändras. Men att den "ekonomiska expertisen" skulle vara enig om att fortsatta åtstramningar är den rätta vägen att gå nu måste man väl vara väldigt selektiv för att kunna påstå.

Citat:
Antar att du menar 300 miljarder? Finns ju hursomhelst en massa förklaringar. Både interna och externa. Och grekerna själva HAR givetvis del i detta. Ingen har väl påstått nåt annat?

Citat:
Tsipras vann valet i januari med löften och förhoppningar om att kunna mildra nedskärningarna. När han fick totalnobben från trojkan, så gick han till folket en gång till, för att se om han hade fortsatt förtroende för sin linje. Och fick ett rungande bifall. Trojkan skulle INTE få avsätta en folkvald regering en gång till. Demokrati kan vara jobbigt ibland...
Svara med citat
Gammal 2015-07-06, 17:54
laeros avatar
laero laero är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2007

Citat:
Ursprungligen postat av Charleston Visa inlägg
Antar att du menar 300 miljarder? Finns ju hursomhelst en massa förklaringar. Både interna och externa. Och grekerna själva HAR givetvis del i detta. Ingen har väl påstått nåt annat?

Tsipras vann valet i januari med löften och förhoppningar om att kunna mildra nedskärningarna. När han fick totalnobben från trojkan, så gick han till folket en gång till, för att se om han hade fortsatt förtroende för sin linje. Och fick ett rungande bifall. Trojkan skulle INTE få avsätta en folkvald regering en gång till. Demokrati kan vara jobbigt ibland...
Ja pennan slant, 300 miljarder ska det givetvis vara. Har trojkan avsatt regering tidigare?
Jo, en folkomröstning är demokratisk. Samtidigt har makthavare i en representativ demokrati ett ansvar att inte missbruka folkomröstningar. Den här var väl rätt tveksam ur flera perspektiv.

Charleston - såg du Masses förslag om ouzo-Meze i vårt vad om euron? OK?
Svara med citat
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 00:18.