![]() |
|
|||
|
|||
![]() Citat:
Båtarna till Andros,Tinos och Mykonos var inställda på långfredagen då det blåste helt otroligt, men det kom ändå en båt vid kl 22-23 på kvällen. Men DET påverkade nog inte , för alla ortodoxa greker är redan på plats senast skärtorsdag. Angående kommande säsong så tror man nog inte på de ökande siffrorna just när det gäller Tinos, det går ju ingen charter dit. Men rent generellt hoppas givetvis alla på en bra säsong. Man förlitar sig nog på de utländska turisterna i det fallet. Grekerna har inte råd att semestra ens i sitt eget land. Turistnäringen är ju A och O för övärlden. Dessutom är det högre priser på restauranger...För mig är det ju väldigt billigt, men en € högre pris på det mesta gör ju en del. Matpriserna är som i Sverige eller högre i affärerna. Bara frukt/grönsaker kan vara billigare. Att i ö-världen ha en egen odling är guld värt! Båtpriserna har varit samma tycker jag de senaste åren. Jag betalade 24 € för Fastferry hem och ut åkte jag HighSpeed 6 för 48€. Jag gjorde bedömningen i den starka sjögången att hellre vara 2 timmar i stormen än 4..(Men det tog mycket mer än 4 timmar för de mindre båtarna) Highspeed kändes bara jobbig i sunden mellan Evia och Andros och Andros och Tinos. Då for väskorna runt och människor som stod höll på att ramla. Båten liksom kastades i sidled...lite läskigt! Påskfirandet i övrigt var jättefint och jag upplevde det med alla sinnen och det var jätteskönt att inte ens ha kameran med, jag bara njöt och sparade allt i hjärtat. Smällandet var dock nästan olidligt och i år stod jag inte på samma plats som förra gången vid kyrkan då jag fick smällare nästan på mig. Nu var det hur mycket plats som helst att flytta sig på. Lissi |
|
|