![]() |
#31
|
|||
|
|||
![]() Citat:
![]() Flygplanstyp: McDonnell Douglas MD-80 Funktionsvikt (tomt plan med besättning): 35369 kg Max antal passagerare: 172 st. På vårt flyg var det 28 rader x 5 bredd = 140 st. Antar 75 kg/st + 25kg bagage + handbagage = 14000kg Max bränsle: 17766 kg Fullt plans vikt: 35369+14000+17766 = 67135 Max tillåten vikt för takeoff: 67812 kg Tydligen inte för hög vikt, och då tror jag att jag räknat ganska högt när jag läser på Boeings sida och att det ofta finns barn som sänker vikten. Enligt Boeing´s diagram ska en MD-82 med 155 passagerare och bagage kunna flyga en distans på ca 3800 km. Det är ca 3000 km mellan Karphathos och Arlanda. Tyvärr så blir jag inte klok på varför dom mellanlandar. Jag är inte någon flygingenjör men det ser ut som att ett sådant flyg med en last på ca 150 personer bör kunna ta sig mellan Arlanda och Karphathos med god marginal utan mellanlandningar. Har läst att Nordic bara har MD-82 och MD-83 i sin flotta - tar dom kanske in andra flygplan ibland med kortare räckvidd? Eller finns det andra skäl till att mellanlanda än vikt och räckvidd? C&C |
|
|