handdator

Visa fullständig version : Krisen i Grekland - den ENDA tråden


Sidor : [1] 2 3 4

Kalimera
2015-07-01, 08:37
Jag startar en ny tråd i samma ämne eftersom den andra tråden har blivit alldeles för lång och svår att följa.

Den gamla tråden finns här (http://www.kalimera.nu/forums/showthread.php?t=37710).

Om jag har förstått allt rätt så kommer det bli en ny telefonkonferens idag.

The Guardian liverapporterar här (http://www.theguardian.com/business/live/2015/jul/01/greek-debt-crisis-creditors-consider-next-moves-after-imf-default-live).

Kalimera
2015-07-01, 08:47
Är det någon som vet vilken politisk inriktning tidningen TO VIMA har?

Kalimera
2015-07-01, 08:57
SvD har intervjuat 18 personer i Grekland om den nuvarande situationen. Finns att läsa här (http://www.svd.se/grekerna-om-krisen-ny-och-svar-situation).

inkfish
2015-07-01, 09:08
Är det någon som vet vilken politisk inriktning tidningen TO VIMA har?

Centre/centre-left (Pasok) enligt wikipedia.

inkfish
2015-07-01, 09:11
Grekisk humor från fb:

"Tsipras borde skicka 60€ i ett kuvert till IMF, med lappen Det här är vad jag kunde få ut i dag, ni får en ny inbetalning på lika mycket i morgon". :)

Mahava
2015-07-01, 09:25
Grekisk humor från fb:

"Tsipras borde skicka 60€ i ett kuvert till IMF, med lappen Det här är vad jag kunde få ut i dag, ni får en ny inbetalning på lika mycket i morgon". :)

flabb_flab

Kalimera
2015-07-01, 09:28
Centre/centre-left (Pasok) enligt wikipedia.OK. Tack då vet jag ungefär var de står.

Jag läste deras ledare (http://www.tovima.gr/en/article/?aid=718387) idag, den avslutas så här:

"Even now, with the country on the brink of catastrophe, the Prime Minister must decide what it exactly that he want, that he is after, what he is asking from the Greek people and the Europeans. Mr. Tsipras cannot play with the country’s future and sit by watching the situation get worse every day, while only speaking to those who agree with him. Faced with a dead end, he must talk with the opposition parties and seek out a minimum consensus, to save what can be saved, while there is still time.

He promised dignity to the Greek people, who are now queuing up at the ATMs and supermarkets. While there is still time he should protect his own dignity now, by assuming the political cost and ensuring the future of the country and its people."

inkfish
2015-07-01, 09:40
Janne - Det där rimmar nog rätt bra med en Pasoktrogen ledarsida.

Mahava: :)

Skämtet las upp i en fb-grupp för solidaritet med Grekland. Samma grekiska kvinna som la upp det håller koll på crowdfundingen som en engelsk kille har startat och hon skrev för en stund sedan: Last time I checked, it was over 570,000 euro, in less than 2 full days. Otroligt!

(Försöker länka till crowdfundingsidan men den verkar ha kraschat. Undrar om hennes uppgift stämmer, hon borde ju inte heller ha kunnat kolla).

Kalimera
2015-07-01, 09:42
Janne - Det där rimmar nog rätt bra med en Pasoktrogen ledarsida.Det gör nog det. :)

MetaxaHasse
2015-07-01, 09:50
Som liten enmansföretagare har plånboken ibland kroknat,jag säger det till mina leverantörer och delbetalar efter vad som finns att ta av.
Bara man visar viljan att fortsätta.Inga"dåliga",kostsamma lån.
Det jag ser som skräckscenario...Grekland kliver ut ur EU/euro och lånar av ryssarna...för mina ögon o tanke=maffia lån...
Läste på senaste utskicket från Vagabond där nå´n"professor"tycker att vi inte ska resa till Grekland...Men NEJ!Så tänker inte jag än...Vi fortsätter resa dit,hjälp nästgårdsgrannen då det är svårt!Det kan vara vi en annan gång.
Hasse

malou
2015-07-01, 10:28
Samma grekiska kvinna som la upp det håller koll på crowdfundingen som en engelsk kille har startat och hon skrev för en stund sedan: Last time I checked, it was over 570,000 euro, in less than 2 full days. Otroligt!

(Försöker länka till crowdfundingsidan men den verkar ha kraschat. Undrar om hennes uppgift stämmer, hon borde ju inte heller ha kunnat kolla).

Kanskje denne virker? https://www.indiegogo.com/projects/greek-bailout-fund#/story

Kom ikke inn på link, men via søkeordene crowdfunding greece
Vil tro at kalimera'er bidrar? - Kan for øvrig se ut som gjennomsnittlig bidrag (til nå) kan være rundt 16-17 Euro pr prs. Små summer blir store med andre ord:).

inkfish
2015-07-01, 10:36
Tack, visst funkar den!

Nästan 600 000€ nu tydligen - och det är tyskarna som bidrar mest.

http://uk.businessinsider.com/londoner-thom-feeney-crowdfunding-greek-bailout-on-indiegogo-update-with-germany-2015-7?r=US

Smultron
2015-07-01, 10:41
Som liten enmansföretagare har plånboken ibland kroknat,jag säger det till mina leverantörer och delbetalar efter vad som finns att ta av.
Bara man visar viljan att fortsätta.Inga"dåliga",kostsamma lån.
Det jag ser som skräckscenario...Grekland kliver ut ur EU/euro och lånar av ryssarna...för mina ögon o tanke=maffia lån...
Läste på senaste utskicket från Vagabond där nå´n"professor"tycker att vi inte ska resa till Grekland...Men NEJ!Så tänker inte jag än...Vi fortsätter resa dit,hjälp nästgårdsgrannen då det är svårt!Det kan vara vi en annan gång.
Hasse

Tråkigt att del måste överdriva och skrämma folk så! Han påstår att det är "kaos och oroligt" i landet. Här på Lipsi är allt lika lugnt som vanligt:) Så länge inte UD avråder så finns det väl ingen anledning att avstå från att resa till Grekland!:)

Charleston
2015-07-01, 11:41
(Nästan) alltid lika vettiga Peter Rawet på SVT: http://www.svt.se/nyheter/utrikes/grekland-ert-val-ar-skitjobbigt

Precis så är det ju. Finns ingen anledning att jubla om man nu skulle få till en överenskommelse i elfte timmen. Det blir ju snart samma visa igen. På nåt sätt måste man få chansen att börja om. Blir inte lätt med egen valuta heller, givetvis. Men i valet men "överjävla skitjobbigt" och "galet skitjobbigt", tror jag i det här fallet mer på att det förra är det bästa för landet.

inkfish
2015-07-01, 11:58
Enligt Financial Times förklarar sig nu Tsipras beredd att acceptera villkoren från förslaget i helgen, om han får sin tredje bailout: http://www.ft.com/fastft/353421

http://www.svt.se/nyheter/utrikes/uppgifter-grekland-accepterar-langivarnas-krav

Och då kan man ju undra hur det går med folkomröstningen där han uppmanar folk att rösta nej till samma villkor :cool:

inkfish
2015-07-01, 12:24
(Nästan) alltid lika vettiga Peter Rawet på SVT: http://www.svt.se/nyheter/utrikes/grekland-ert-val-ar-skitjobbigt

Precis så är det ju. Finns ingen anledning att jubla om man nu skulle få till en överenskommelse i elfte timmen. Det blir ju snart samma visa igen. På nåt sätt måste man få chansen att börja om. Blir inte lätt med egen valuta heller, givetvis. Men i valet men "överjävla skitjobbigt" och "galet skitjobbigt", tror jag i det här fallet mer på att det förra är det bästa för landet.

Ja, det är nog det. Fast tror du inte att de måste t ex höja skatter och skära i välfärden även om de ska stå på egna ben? De har ju inga pengar. De sitter i skiten hur de än gör.

laero
2015-07-01, 12:32
Enligt Financial Times förklarar sig nu Tsipras beredd att acceptera villkoren från förslaget i helgen, om han får sin tredje bailout: http://www.ft.com/fastft/353421

:cool:

Den mannen bör Grekerna försöka byta ut snarast.
Han utlyser folkomröstning och uppmanar sitt folk att rösta nej, samtidigt som han uppenbart själv anser det av största vikt att säga ja ???
Sedan kan han inte låta bli att lägga in en brasklapp om det tredje räddningspaketet. Han har haft ett halvår på sig att komma överens med trojkan om den här sista, i sammanhanget lilla, utbetalningen i räddningspaket två. Begär han att institutionerna på ett par timmar ska lova honom bailout tre utan förhandlingar?

Jag tvivlar på att detta är klart än. Misstänker att Tyskarna har tröttnat och kommer att vidhålla att det är bättre att folkomröstningen hålls först.
(Bara min gissning)

Charleston
2015-07-01, 12:34
Ja, det är nog det. Fast tror du inte att de måste t ex höja skatter och skära i välfärden även om de ska stå på egna ben? De har ju inga pengar. De sitter i skiten hur de än gör.
Visst är det så. Men på nåt sätt måste dom få chansen att börja om. Antingen genom kraftiga skuldnedskrivningar eller också genom en egen valuta. Det blir självklart skitjobbigt vilket som. Men ska det fortsätta som nu, med återkommande nya förhandlingar om nya lån/låneutbetalningar för att klara av tidigare lån, blir det ju bara ett utdraget och försvårat lidande. Grekland kommer ALDRIG att kunna betala av de lån de har nu. Även om man får fart på ekonomin. Och hur man ska få fart på ekonomin är mycket en politisk fråga och ett politiskt val. Finns inga naturlagar som gäller detta.

inkfish
2015-07-01, 12:36
Laero - Enligt Reuters (som alltid har capslocken på) är i alla fall Schäuble inte imponerad.


And here comes German finance minister Wolfgang Schäuble to poor some cold water on things:
01-Jul-2015 10:46:58 - GERMANY’S SCHAEUBLE SAYS NOTHING CHANGED IN FACT THAT THERE WAS NO AGREEMENT BETWEEN GREECE, CREDITORS BY MIDNIGHT
01-Jul-2015 10:51:07 - GERMANY’S SCHAEUBLE SAYS OLD EFSF PROGRAMME FOR GREECE HAS EXPIRED, NOW A NEW ESM PROGRAMME WOULD BE NEEDED WITH DIFFERENT CONDITIONS
01-Jul-2015 10:52:35 - GERMANY’S SCHAEUBLE SAYS THERE IS NO BASIS TO HAVE SERIOUS NEGOTIATIONS WITH GREECE AT MOMENT

inkfish
2015-07-01, 12:38
Charleston - nejvisst, jag håller med dig. Det är ingen lösning.

laero
2015-07-01, 12:54
Visst är det så. Men på nåt sätt måste dom få chansen att börja om. Antingen genom kraftiga skuldnedskrivningar eller också genom en egen valuta. Det blir självklart skitjobbigt vilket som. Men ska det fortsätta som nu, med återkommande nya förhandlingar om nya lån/låneutbetalningar för att klara av tidigare lån, blir det ju bara ett utdraget och försvårat lidande. Grekland kommer ALDRIG att kunna betala av de lån de har nu. Även om man får fart på ekonomin. Och hur man ska få fart på ekonomin är mycket en politisk fråga och ett politiskt val. Finns inga naturlagar som gäller detta.

Jag har haft P1 på i bilen under förmiddagen och lyssnat på rapportering från Grekland. Det väger tydligen jämnt mellan Ja och Nej i en folkomröstning. Intervjuade som tänker rösta nej motivererar med att "det kan ändå inte bli sämre, det måste till något nytt", men de vill ändå ha kvar euron. För ja-röstarna handlar det om mer än ekonomi. De är rädda för kaos, för sin civilisation och demokrati. De vill vara européer, inte nån isolerad bananrepublik i utkanten.

Givetvis kommer de inte under en överskådlig framtid att kunna betala tillbaks, men det vet säkert alla inblandade. Vad det egentligen handlar om är om räntekostnader kan hållas på en hanterbar nivå. Kan den det så verkar tiden för Grekerna. Med ordentlig tillväxt så sjunker statsskulden i procent av BNP och det är ju egentligen det man bedömer.

Maggy
2015-07-01, 14:39
...det ser inte ut som att det blir någon folkomröstning på söndag...

http://www.theguardian.com/business/live/2015/jul/01/greek-debt-crisis-creditors-consider-next-moves-after-imf-default-live

MetaxaHasse
2015-07-01, 15:04
Ju mer jag tänker på proffessornissen som tycker att man inte ska resa till vårat älskade Grekland desto argare blir jag...hur ska man ha råd att lösa ekonomin om man inte får några utifrån kommande pengar :confused:
Den viktigaste delen för dem är väl turismen ändå?Med turisternas hjälp så
kan det rulla på.
VÄXLA I SVERIGE O RES DIT..BRÄNN PENGARNA SÅ DET KOMMER LANDET TILL NYTTA!!
HASSE

Charleston
2015-07-01, 16:03
Jag är ju inget större fan av Vägvalet precis (snarare tvärtom, faktiskt), men jag tycker Theo fått till det riktigt bra på SVT Opinion:
http://www.svt.se/opinion/article3068098.svt

Thira
2015-07-01, 16:33
Jag är ju inget större fan av Vägvalet precis (snarare tvärtom, faktiskt), men jag tycker Theo fått till det riktigt bra på SVT Opinion:
http://www.svt.se/opinion/article3068098.svt

fb_gilla

Åh så bra!

inkfish
2015-07-01, 16:36
I tv-talet som pågår just nu fortsätter Tsipras propagera för att rösta nej på söndag. Till villkoren som han själv förklarade sig villig att gå med på igår kväll. :confused:

inkfish
2015-07-01, 16:38
Jag är ju inget större fan av Vägvalet precis (snarare tvärtom, faktiskt), men jag tycker Theo fått till det riktigt bra på SVT Opinion:
http://www.svt.se/opinion/article3068098.svt

Här är väl en till som är inne på ditt spår?

http://www.gp.se/nyheter/varlden/1.2764228--bast-om-grekland-overger-euron-

inkfish
2015-07-01, 16:44
The Guardian ställer en klok fråga: but, which package are Greeks voting on? The one that died last night, or the one that’s not been accepted yet?

Charleston
2015-07-01, 17:08
Här är väl en till som är inne på ditt spår?
http://www.gp.se/nyheter/varlden/1.2764228--bast-om-grekland-overger-euron-
Absolut. Fler och fler inser väl det absurda och omöjliga i att strypa sej till en ekonomisk tillväxt.

Greekfamily
2015-07-01, 17:43
I tv-talet som pågår just nu fortsätter Tsipras propagera för att rösta nej på söndag. Till villkoren som han själv förklarade sig villig att gå med på igår kväll. :confused:

Vi älskar greker och Grekland men hur mycket jag försöker så kan jag aldrig lära mej hur en grek tänker!

Greekfamily
2015-07-01, 17:47
...det ser inte ut som att det blir någon folkomröstning på söndag...

http://www.theguardian.com/business/live/2015/jul/01/greek-debt-crisis-creditors-consider-next-moves-after-imf-default-live

Jo då det blir det han är aldelses för inskränkt i huvudet för att avstyra det Mr Tzipras!

larstommy
2015-07-01, 18:09
"You never stand alone" _B-anana;)
Karibisk ö mer illa ute än Grekland.

http://www.di.se/artiklar/2015/7/1/karibisk-o-mer-illa-ute-an-grekland/

Varför är det ingen som startar en "Bail out fund" för Puerto Rico ? Eller andra länder som lever under fattighetsgränsen i världen ? Vad är det som gör att det är så viktigt för oss att "rädda Grekland" till varje pris ?

Tja... för egen del oroar jag mig för mina surt sparade pensionspengar som varit placerade i diverse fonder, vilka gått lite skakigt på den senaste tiden. Så det är ju det där med den egna välfärden i vårat europa.

Det är för mig den största anledningen till att jag oroar mig för hur Greklands framtid artar sig, med eller utan fortsatt "ekonomiskt bistånd" från allt vad de nu heter, alltså kan man säga att jag har rent egoistiska skäl. Men såklart önskar jag allt gott åt det grekiska folket, men just nu ser det lite knepigt ut för deras del, minst sagt. Fast från mig får de inte ett enda frivilligt öre, jag behöver varenda krona jag kan avvara för att hjälpa min frus son i Albanien att hålla sig på fötter. Situationen för unga där är ungefär som den är i Grekland, man kan snacka om nationer som förlorat en eller ett par generationer av arbetskraft och ungdomligt nytänkande. Och det är för j-ligt var än i Världen det nu än handlar om.

Thira
2015-07-01, 18:39
"You never stand alone" _B-anana;)
Karibisk ö mer illa ute än Grekland.

http://www.di.se/artiklar/2015/7/1/karibisk-o-mer-illa-ute-an-grekland/

Varför är det ingen som startar en "Bail out fund" för Puerto Rico ? Eller andra länder som lever under fattighetsgränsen i världen ? Vad är det som gör att det är så viktigt för oss att "rädda Grekland" till varje pris ?

Tja... för egen del oroar jag mig för mina surt sparade pensionspengar som varit placerade i diverse fonder, vilka gått lite skakigt på den senaste tiden. Så det är ju det där med den egna välfärden i vårat europa.

Det är för mig den största anledningen till att jag oroar mig för hur Greklands framtid artar sig, med eller utan fortsatt "ekonomiskt bistånd" från allt vad de nu heter, alltså kan man säga att jag har rent egoistiska skäl. Men såklart önskar jag allt gott åt det grekiska folket, men just nu ser det lite knepigt ut för deras del, minst sagt. Fast från mig får de inte ett enda frivilligt öre, jag behöver varenda krona jag kan avvara för att hjälpa min frus son i Albanien att hålla sig på fötter. Situationen för unga där är ungefär som den är i Grekland, man kan snacka om nationer som förlorat en eller ett par generationer av arbetskraft och ungdomligt nytänkande. Och det är för j-ligt var än i Världen det nu än handlar om.

Det är förfärligt på många platser i världen. Men dels är detta ett Greklandsforum där, först och främst, Grekland diskuteras. Många av oss har vänner i Grekland som kanske drabbats på ett eller annat sätt. Flera av dem som skriver här bor där själva osv.
Sen är det klart att om man har rest till ett land många gånger och kan kulturen väl, älskar landet osv så är det klart man blir väldigt bekymrad och orolig.
Samtidigt kan man önska att man reagerade på samma sätt över situationen i Albanien eller Afrika. Det håller jag med dig om. Och det ena utesluter inte det andra. Många av oss är säkert ekonomiska faddrar eller bidrar på annat sätt. Och å andra sidan så tror jag man som människa reagerar starkast över det som ligger en närmast hjärtat. Oavsett var eller vad det nu vara månde.
Det är en mänsklig faktor som jag inte tror går att göra så mycket åt.

larstommy
2015-07-01, 19:00
Det är förfärligt på många platser i världen. Men dels är detta ett Greklandsforum där, först och främst, Grekland diskuteras. Många av oss har vänner i Grekland som kanske drabbats på ett eller annat sätt. Flera av dem som skriver här bor där själva osv.
Sen är det klart att om man har rest till ett land många gånger och kan kulturen väl, älskar landet osv så är det klart man blir väldigt bekymrad och orolig.
Samtidigt kan man önska att man reagerade på samma sätt över situationen i Albanien eller Afrika. Det håller jag med dig om. Och det ena utesluter inte det andra. Många av oss är säkert ekonomiska faddrar eller bidrar på annat sätt. Och å andra sidan så tror jag man som människa reagerar starkast över det som ligger en närmast hjärtat. Oavsett var eller vad det nu vara månde.
Det är en mänsklig faktor som jag inte tror går att göra så mycket åt.

Jo jag vet att det här är ett forum där man är mest intresserad av vad som angår Grekland, så klart :)! Fast du får ursäkta att jag försökte vidga perspektiven lite. För det är inte bara här Grekland är i fokus just nu, det diskuteras och spekuleras rätt flitigt överallt i media nu. Men vad jag framför allt undrar över är vilka tankar som finns hos den person som startat en personlig Bail out fund för Grekland, där är det ingen fadderverksamhet vi snackar om !! Jag ville bara lyfta diskussionen och spekulera lite kring vad grunderna är för denna så kallade "Bail out Fund" och varför det är så viktigt att "rädda Grekland" genom detta som ju inte har så mycket att göra med detta forum egentligen.

Rent egoistiska skäl, eller rent av altruistiska ....... Ang_elx ????
I övrigt bedrivar jag ingen fadderverksamhet, det är mest en familjeangelägenhet och kanske jag inte skulle nämnt det här?:o

Thira
2015-07-01, 19:08
Jo jag vet att det här är ett forum där man är mest intresserad av vad som angår Grekland, så klart :)! Fast du får ursäkta att jag försökte vidga perspektiven lite. För det är inte bara här Grekland är i fokus just nu, det diskuteras och spekuleras rätt flitigt överallt i media nu. Men vad jag framför allt undrar över är vilka tankar som finns hos den person som startat en personlig Bail out fund för Grekland, där är det ingen fadderverksamhet vi snackar om !! Jag ville bara lyfta diskussionen och spekulera lite kring vad grunderna är för denna så kallade "Bail out Fund" och varför det är så viktigt att "rädda Grekland" genom detta som ju inte har så mycket att göra med detta forum egentligen.

Rent egoistiska skäl, eller rent av altruistiska ....... Ang_elx ????
I övrigt bedrivar jag ingen fadderverksamhet, det är mest en familjeangelägenhet och kanske jag inte skulle nämnt det här?:o

Jag förstod att det var en familjeangelägenhet så klart. Du skrev ju det. Men tänkte att det säkert är flera här på Forumet som engagerar sig även för andra ändamål och är faddrar el. liknande.
Ok, jag tänkte att du undrade över varför just vi här på Forumet engagerade oss så mycket i Greklands situation och inte i andra länders.
Europa har ju ett egenintresse i Grekland då Grekland är medlemsstat i EU och i Eurozonen. Själv tycker jag det är bra att media rapporterar så mycket eftersom grekernas situation framkommer nu på ett helt annat sätt än vad det gjorde innan helgen. Många har inte riktigt känt till hur illa det faktiskt är tror jag, trots då att man vetat om att det är kris. Dessutom är ju detta i högsta grad viktiga nyheter för alla EU:s medlemsländer.

Admirala
2015-07-01, 19:18
Folk må få bry seg om og evt. gi penger til hva de vil. Det har vel med hjertesak å gjøre. Noen støtter Hellas, andre hjerte- og lungesyke, noen støtter Redd Barna, andre Redningsskøytene. Osv, osv. osv. At det er mange på et greskforum som støtter Hellas er jo ikke rart, og det kan jo godt hende de støtter andre saker også, som det ikke føles naturlig å skrive om i dette forumet.

larstommy
2015-07-01, 19:24
Folk må få bry seg om og evt. gi penger til hva de vil. Det har vel med hjertesak å gjøre. Noen støtter Hellas, andre hjerte- og lungesyke, noen støtter Redd Barna, andre Redningsskøytene. Osv, osv. osv. At det er mange på et greskforum som støtter Hellas er jo ikke rart, og det kan jo godt hende de støtter andre saker også, som det ikke føles naturlig å skrive om i dette forumet.

Självklart :) Men jag menade ikke att det är konstigt att folk här på forumet vill stödja Grekland ekonomiskt eller på andra sätt. Jag menade bara att det är lite underligt att någon i England startar en s.k. bail out fund för att så att säga rädda Grekland. Fast jag förstår nu att jag ikke skulle ha skickat ut denna undran på detta forumet :) Oki ;)

inkfish
2015-07-01, 19:30
Självklart :) Men jag menade ikke att det är konstigt att folk här på forumet vill stödja Grekland ekonomiskt eller på andra sätt. Jag menade bara att det är lite underligt att någon i England startar en s.k. bail out fund för att så att säga rädda Grekland. Fast jag förstår nu att jag ikke skulle ha skickat ut denna undran på detta forumet :) Oki ;)

Här förklarar han själv: http://www.theguardian.com/world/2015/jun/30/briton-crowdfunding-campaign-greece-debt-thom-feeney

Eftersom han säger att han ska betala tillbaka om han inte får ihop till IMF-skulden på sju dagar så tror jag att han lite grand mest ville kolla om det gick. Crowdfunding är ju en lite av en innegrej.

larstommy
2015-07-01, 19:42
Här förklarar han själv: http://www.theguardian.com/world/2015/jun/30/briton-crowdfunding-campaign-greece-debt-thom-feeney

Eftersom han säger att han ska betala tillbaka om han inte får ihop till IMF-skulden på sju dagar så tror jag att han lite grand mest ville kolla om det gick. Crowdfunding är ju en lite av en innegrej.

Aha :)

Kalimera
2015-07-01, 20:40
Nu (verkar) det var helt klart att det inte blir några fler samtal mellan parterna förrän efter folkomröstningen. Så tidigast på måndag kan nya förhandlingar starta.

Admirala
2015-07-01, 21:12
Självklart :) Men jag menade ikke att det är konstigt att folk här på forumet vill stödja Grekland ekonomiskt eller på andra sätt. Jag menade bara att det är lite underligt att någon i England startar en s.k. bail out fund för att så att säga rädda Grekland. Fast jag förstår nu att jag ikke skulle ha skickat ut denna undran på detta forumet :) Oki ;)

Undran er fint det!
Poenget mitt var vel heller at folks hjertesaker (enten folket er engelske eller ei) kan være så mangt.

Admirala
2015-07-01, 21:26
Meningsmåling som viser (foreløpig) hvor mange som vil stemme Ja og Nei på søndag, målt før og etter bankenes uttaksgrenser: http://www.keeptalkinggreece.com/2015/07/01/greeces-referendum-first-public-poll-after-bank-holiday-capital-controls/

Og her er utdrag av Hellas' siste forslag til Merkel & co: http://www.keeptalkinggreece.com/2015/06/04/and-here-is-greeces-draft-proposal-to-creditors-with-reforms-for-72015-end-32016/

De vil (bl.a.) skattlegge de rike i større grad, noe som altså ikke blir akseptert i EU.

Kalimera
2015-07-01, 21:56
Enligt den senaste opinionsundersökningen (som The Guardian hänvisar till) får JA-sidan 47,1 % och NEJ-sidan 43,2 %. 6,3 % har inte bestämt sig, eller ska inte rösta. Det är sannerligen ett splittrat folk, om nu opinionsundersökningen går att lita på, vilket de inte alltid gör.

Admirala
2015-07-01, 22:02
Enligt den senaste opinionsundersökningen (som The Guardian hänvisar till) får JA-sidan 47,1 % och NEJ-sidan 43,2 %. 6,3 % har inte bestämt sig, eller ska inte rösta. Det är sannerligen ett splittrat folk, om nu opinionsundersökningen går att lita på, vilket de inte alltid gör.

Helt klart. Så er det jo også som å velge mellom pest eller kolera (vet ikke om det er et svensk uttrykk, så på engelsk: Grekerne er "between a rock and a hard place).

Kalimera
2015-07-01, 22:04
Så er det jo også som å velge mellom pest eller kolera (vet ikke om det er et svensk uttrykkJo vi säger samma sak. :)

Admirala
2015-07-01, 23:00
" Austerity measures would still leave Greece with unsustainable debt.

Secret documents show creditors’ baseline estimate puts debt at 118% of GDP in 2030, even if it signs up to all tax and spending reforms demanded by troika.

Greece would face an unsustainable level of debt by 2030 even if it signs up to the full package of tax and spending reforms demanded of it, according to unpublished documents compiled by its three main creditors."

Dette skriver Guardian i en artikkel:
http://www.theguardian.com/business/2015/jun/30/greek-debt-troika-analysis-says-significant-concessions-still-needed

Pest og kolera, ja.

Thira
2015-07-01, 23:28
[QUOTE=Admirala;367118]" Austerity measures would still leave Greece with unsustainable debt.

Secret documents show creditors’ baseline estimate puts debt at 118% of GDP in 2030, even if it signs up to all tax and spending reforms demanded by troika.

Greece would face an unsustainable level of debt by 2030 even if it signs up to the full package of tax and spending reforms demanded of it, according to unpublished documents compiled by its three main creditors."

Dette skriver Guardian i en artikkel:
http://www.theguardian.com/business/2015/jun/30/greek-debt-troika-analysis-says-significant-concessions-still-needed

Pest og kolera, ja.[/QUOTE

Rena rama vansinnet! :mad:
Hur ska de ta sig ur detta?!
Helt förfärligt. Har de där dokumenten offentliggjorts i andra tidningar idag i Grekland?
Det känns ju som viktigt att folket är insatt i detta inför folkomröstningen och framtiden.

Fajotta
2015-07-02, 00:07
Thira. Ja naturligtvis vet grekerna mer än oss och The Guardian är ju inte direkt okänd... Redan när krisen drog igång visste de greker jag träffade att detta är en mycket mycket lång resa. Men visst är det sorgligt. Så nu fyller vi kofferten med euro och semestrar hos detta fina folk. Eller hur:)

Thira
2015-07-02, 00:21
Thira. Ja naturligtvis vet grekerna mer än oss och The Guardian är ju inte direkt okänd... Redan när krisen drog igång visste de greker jag träffade att detta är en mycket mycket lång resa. Men visst är det sorgligt. Så nu fyller vi kofferten med euro och semestrar hos detta fina folk. Eller hur:)

Ja att det är en mycket lång resa vet jag också att de vet men att det tex saknas någon form av program för skuldnedskrivning även i kreditorernas egna plan. Och exakt hur högt beloppet fortfarande kommer att vara 2030 med fortsatta sparpaket.
Det står ju dessutom högst upp att dokumenten varit hemliga (fram tills dess att The Guardian publicerade dem?)

Fajotta
2015-07-02, 00:39
Thira, våra hjärtan blöder för dem! För många år sedan fick min vän i Pythagorion på Samos en dotter som föddes alldeles för tidigt och när jag lämnade ön var dottern och frun på ett specialsjukhus i Aten och han var tvungen att jobba i sin mini-market. Kunde inte låta bli att åka tillbaka för att höra hur allt gått, året efter. Och jo! Dottern mådde jättebra (och gör forfarande) men då hade krisen brakat loss. Och han var så ledsen över att hela hennes barndom och ytterligare skulle vara i ett land i kris. Han visste då i alla fall, perspektivet på kaoset. Ska försöka ta mig ner igen i augusti, fast mina knän har blivit pajj senare åren. För i Pythagorion bor många jag tagit till mitt hjärta, och särskilt nu. Har nog varit där tolv gånger. Så visst vet de. De som orkar sätta sig in i det. Långt långt före allt nu. Trevlig resa till skopelos!! Hoppas det blir lyckat fb_gilla

Thira
2015-07-02, 01:34
Ja jag vet det som sagt. Det har nog inte undgått någon som reser till Grekland.
Vad jag inte visste däremot var att jag ska till Skopelos i sommar :)
Tack ändå för snälla välgångsönskningar på resan (tar med mig dem till Peleponessos istället) ;)

Masse
2015-07-02, 01:49
Här är väl en till som är inne på ditt spår?

http://www.gp.se/nyheter/varlden/1.2764228--bast-om-grekland-overger-euron-

Att läsa var Rönnerstrand skriver känns ungefär som att man i ett helt slutet rum med mycket unken luft plötsligt får känna en fläkt av frisk, klar och ren luft från ett fönster som någon har öppnat på vid gavel.

Jag är lika lite som någon annan en expert på att lösa alla Greklands problem. Men jag är övertygad om att så länge man lever kvar i euron så kommer man aldrig att resa sig. Tyvärr, för resan ut ur det kommer inte att bli behaglig den heller.

Och tyvärr gäller samma för alla andra euro-länder. Kanske skönt och fint när allting går bra och på rätt håll. Men den dagen man faller så kommer man att vara kvar på knä och krypa fram så länge man är kvar i valutaunionen. Stackars greker. Mitt hjärta värker för er!

Och som ett litet mått på hur tillförlitliga politiker är i sin argumentering så kan ju var och en erinra sig inställningen till euro-unionen som en majoritet av framträdande politiker i Sverige hade när de för ett antal år sedan försökte övertyga oss om förträffligheten att gå med. Tack och lov att svenska folket den gången valde sunt förnuft istället.

Hur ska grekerna rösta på söndag? Ingen kan väl tvivla om att de får leva med ett elände oavsett om de röstar ja eller nej. Skillnaden kan möjligen vara att med ett nej så påbörjar man den mycket mycket långa och svåra vägen som ändå bär ut ur eländet. Ett ja gör kanske något lite mindre ont för stunden, men permanentar situationen med nya lån för kommande amorteringar, nya förhandlingar om åtstramningar osv osv osv.

När jag var liten sa min far till mig när jag ibland tvekade inför beslut som kändes obehagliga ..... "Det är oftast bättre att springa i skiten än att krypa i den" ...... Kanske hade han inte helt fel, gubben.

Åtminstone om man springer åt rätt håll, dvs ut ur skiten, istället för att krypa runt i cirklar inne i den.

Masse

Fajotta
2015-07-02, 02:22
Thira, jag förväxlade dig med Tiran som efter många funderingar bestämt sig. Sorry!! Vi är nog alla ledsna, men jag och du åker ner och stöttar:o Igen en trevlig resabye_bye

Thira
2015-07-02, 02:25
Jag är lika lite som någon annan en expert på att lösa alla Greklands problem. Men jag är övertygad om att så länge man lever kvar i euron så kommer man aldrig att resa sig.

Masse

Masse

Nej precis. Och ju mer jag läser om detta, desto mer börjar det kännas som att det bästa alternativet är att lämna. Trots att det också blir ett elände för dem. Det finns ju dessutom en hel del ekonomer som talar för att det skulle vara det bästa (likväl som det finns många som säger motsatsen). En annan sak man kan undra är ju hur ett eventuellt fortsatt samarbete mellan Grekland (Syriza) och övriga euroländer kommer att se ut ifall de stannar i eurozonen efter detta. Alla kommande förhandlingar för resterande tid. Schismen och motviljan till varandra är ju uppenbart väldigt djup just nu.

Fajotta
2015-07-02, 02:26
och, det finns nog mycket som är hemligt. Mer än vi tror

laero
2015-07-02, 07:19
Att lämna euron...ja, krasst samhällsekonomiskt kanske det är det bästa men jag tror att ni underskattar den misär det kan innebära.

Intressant att många här på forumet helt plötsligt tror på det mycket mer än vad grekerna gör.

Nu verkar en majoritet vilja rösta ja i folkomröstningen och ca 75% vill ha kvar euron.

Thira
2015-07-02, 07:44
Att lämna euron...ja, krasst samhällsekonomiskt kanske det är det bästa men jag tror att ni underskattar den misär det kan innebära.

Intressant att många här på forumet helt plötsligt tror på det mycket mer än vad grekerna gör.

Nu verkar en majoritet vilja rösta ja i folkomröstningen och ca 75% vill ha kvar euron.


Det är kanske tur att vi inte är några ekonomiska rådgivare för all del, samtidigt är detta ett allmänt forum där såväl amatör som ekonom får uttala sig. Och de som vet bättre får helt enkelt ha förståelse, även om ögonen blöder av våra inlägg emellanåt haha. Ingen proklamerar sig vara någon expert.

Framför allt känner man mest bara en stor vanmakt just nu. Det är synd om Grekland. Och det är förfärligt synd om det grekiska folket och ffr allt då de redan utsatta samt större och större del av medelklassen.

Tänkte efter att jag lagt mitt inlägg inatt att kanske en skuldavskrivning ändå är det bästa? Men också att man därefter väljer att börja spara in på rätt samhällsklass dvs höj skatterna för de mest välbärgade bl.a och kom åt deras skatteskulder tex och bl.a (naturligtvis räcker inte bara det) istället för på de som redan fått det svårt.
Och det då ganska så omgående.
Såg också den där undersökningen i Bloomberg f.ö.
Då skulle det ha svängt väldeliga från de siffror jag såg igår i The Guardian och de som Admirala presenterade i sin länkhänvisning.
Man får nog ta alla sådana här undersökningar just nu med en nypa salt och vänta och se. All information skiftar så snabbt.

ACarlsson
2015-07-02, 08:58
En artikel i AB som kanske nyanserar bilden lite:

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article21059099.ab

Kalimera
2015-07-02, 11:03
I en intervju med Bloomberg TV just nu säger Yanis Varoufakis att han avgår som finansminister om det blir ett JA på söndag.

Maggy
2015-07-02, 11:08
I en intervju med Bloomberg TV just nu säger Yanis Varoufakis att han avgår som finansminister om det blir ett JA på söndag.



Kan tänka mig att Tsipras snart går ut med ett meddelande... Nyval i så fall?

inkfish
2015-07-02, 11:11
[QUOTE=Thira;367118]
Rena rama vansinnet! :mad:
Hur ska de ta sig ur detta?!
Helt förfärligt. Har de där dokumenten offentliggjorts i andra tidningar idag i Grekland?
Det känns ju som viktigt att folket är insatt i detta inför folkomröstningen och framtiden.

Läser man artikeln så ser man att målet var <110% 2022. Det är alltså den siffran som 118% 2030 ska sättas i relation till. Tror du verkligen att det är en kunskap som skulle avgöra något för medel-papadopoulos beslut att rösta?

malou
2015-07-02, 11:18
I en intervju med Bloomberg TV just nu säger Yanis Varoufakis att han avgår som finansminister om det blir ett JA på söndag.


I så fall får han ikke testet hypotesen sin. Kan hende Hellas og Europa går glipp av et gedigent eksperiment?:confused: Tsipras går vel også, om det blir Ja. Han hevder som alle sikkert vet at et Nei vil gi ham et bedre forhandlingsgrunnlag. Akkurat d e t virker litt underlig. Han har snudd i døren så mange ganger disse månedene, ikke lett å ha tillit til det han sier.
Tenker jeg, da :).

inkfish
2015-07-02, 11:30
Att lämna euron...ja, krasst samhällsekonomiskt kanske det är det bästa men jag tror att ni underskattar den misär det kan innebära.

Intressant att många här på forumet helt plötsligt tror på det mycket mer än vad grekerna gör.

Nu verkar en majoritet vilja rösta ja i folkomröstningen och ca 75% vill ha kvar euron.

Vad gäller opinionsmätningar så har jag aldrig tagit dem med en större nypa salt än jag gör den här veckan ;) Det är alldeles för ovisst och svänger alldeles för snabbt.

Men den där misären ... Hur tror du att det skulle bli? Det är ingen kritisk fråga, jag är uppriktigt nyfiken. Jag tyckte precis som Masse att den där statsvetarens åsikter lät rimliga och jag tänker också att Grekland kanske får det bättre utanför euron. Men hur får de det? De har ju ingenting! De har inget att exportera, de importerar massor, och importen skulle bli jättedyr. Det enda som skulle öka är väl turisminkomsterna eftersom det skulle bli billigare för oss igen. Men hur skulle det se ut i övrigt?

inkfish
2015-07-02, 11:35
I så fall får han ikke testet hypotesen sin. Kan hende Hellas og Europa går glipp av et gedigent eksperiment?:confused: Tsipras går vel også, om det blir Ja. Han hevder som alle sikkert vet at et Nei vil gi ham et bedre forhandlingsgrunnlag. Akkurat d e t virker litt underlig. Han har snudd i døren så mange ganger disse månedene, ikke lett å ha tillit til det han sier.
Tenker jeg, da :).

En sak jag undrar över där är eurogruppens beslut att inte förhandla mer med Grekland innan folkomröstningen. De fattade det efter Tsipras tv-tal som de blev förbannade över.

Men jag undrar ändå varför de väntar in resultatet av omröstningen. De kanske hoppas på ett ja så de kan banka igenom sina villkor? Fast blir det ett nej så tror jag att de försöker banka igenom dem ändå, och då säger Tsipras Nej, det har vi inte folkets mandat att gå med på - och så är hela spektaklet tillbaka på ruta 1.

Admirala
2015-07-02, 12:16
De har ju ingenting! De har inget att exportera, de importerar massor, och importen skulle bli jättedyr. Det enda som skulle öka är väl turisminkomsterna eftersom det skulle bli billigare för oss igen. Men hur skulle det se ut i övrigt?

De har, iflg denne artikkelen, store reserver av gull, ollje og gass. Nok til å slette hele gjelden og mer til. Særlig petroleumsvirksomhet tar tid å få igang, men velger Hellas å satse på det, går de en lysere fremtid i møte. Håper bare de kan gjøre det slik som vi gjorde i Norge, dvs at storpartene av inntjeningen er til gavn for folket.


http://theeconomiccollapseblog.com/archives/greece-is-not-poor-it-actually-has-massive-uptapped-reserves-of-gold-oil-and-natural-gas

malou
2015-07-02, 12:21
Tilbake til rute 1? som Inkfish nevner. - Et Ja kan selvsagt legge stort press på Hellas - men kanskje de simpelthen ikke vil legge ned mye arbeid i noe som k a n måtte reforhandles - nok en gang? :confused::D. Selv om de e r proffe, er jo tilliten til Tsipras preget av det som har foregått i lang tid. Som kan skifte mening fra det ene øyeblikket til det andre. Det virker så planløst. Må være ekstremt forvirrende for de involverte. Og hva om resultatet hva-det-enn-blir utløser regjeringskrise, nyvalg og et annet/nytt team med greske forhandlere.
Komplisert dette :), og jeg har ikke annen kunnskap enn det jeg prøver å lese meg til. Pluss erfaring fra sjefer og kollegaer med lignende atferdsmønster som statsministeren ser ut til å ha :D.

Masse
2015-07-02, 12:26
Att lämna euron...ja, krasst samhällsekonomiskt kanske det är det bästa men jag tror att ni underskattar den misär det kan innebära.

Intressant att många här på forumet helt plötsligt tror på det mycket mer än vad grekerna gör.

Nu verkar en majoritet vilja rösta ja i folkomröstningen och ca 75% vill ha kvar euron.

Vad gäller opinionsmätningar så har jag aldrig tagit dem med en större nypa salt än jag gör den här veckan ;) Det är alldeles för ovisst och svänger alldeles för snabbt.

Men den där misären ... Hur tror du att det skulle bli? Det är ingen kritisk fråga, jag är uppriktigt nyfiken. Jag tyckte precis som Masse att den där statsvetarens åsikter lät rimliga och jag tänker också att Grekland kanske får det bättre utanför euron. Men hur får de det? De har ju ingenting! De har inget att exportera, de importerar massor, och importen skulle bli jättedyr. Det enda som skulle öka är väl turisminkomsterna eftersom det skulle bli billigare för oss igen. Men hur skulle det se ut i övrigt?

Jag är smärtsamt övertygad om att våra grekiska vänner får ett rent h-e om och när man går i statsbankrutt och lämnar euron. Det blir på kort sikt säkert mycket värre än om de kan få hanka sig vidare med euron och konstgjord andning från trojkan. Men jag tror tyvärr också att det är enda vägen om man inte för evigt skall leva ungefär som man gör nu eller troligen ännu sämre. Men fy vale vilken smärtsam operation det blir.

Men förr eller senare nödvändig. Kanske går det med EU:s hjälp att hitta en mera långdragen och mindre riskfylld Grexit-process, vilket kunde gagna alla parter. Det gäller ju att patienten överlever operationen och det kortsiktiga kaos som det mycket väl kan leda till.

Masse

malou
2015-07-02, 13:06
...
Kanske går det med EU:s hjälp att hitta en mera långdragen och mindre riskfylld Grexit-process, vilket kunde gagna alla parter. Det gäller ju att patienten överlever operationen och det kortsiktiga kaos som det mycket väl kan leda till.
Masse



Det håper jeg også. Men om man allerede n å kunne få til en avtale, uten eskalering/stor dramatikk, kan man øyne håp om at neste trinn blir å redusere Hellas' gjeld betydelig. Som vil gagne alle parter. Dog vil det innebære aksept av noen viktige reformer - men reformer tror jeg landet m å ta fatt i samme hva som hender.

inkfish
2015-07-02, 13:09
De har, iflg denne artikkelen, store reserver av gull, ollje og gass. Nok til å slette hele gjelden og mer til. Særlig petroleumsvirksomhet tar tid å få igang, men velger Hellas å satse på det, går de en lysere fremtid i møte. Håper bare de kan gjøre det slik som vi gjorde i Norge, dvs at storpartene av inntjeningen er til gavn for folket.


http://theeconomiccollapseblog.com/archives/greece-is-not-poor-it-actually-has-massive-uptapped-reserves-of-gold-oil-and-natural-gas

Om man kan utvinna naturtillgångar och göra pengar på dem är det naturligtvis fantastiskt. Men det där ju bara ett hopklipp av förhoppningsfulla men vaga uppgifter i ett tre år gammalt inlägg av ett amerikansk domedagsbloggare.

inkfish
2015-07-02, 13:14
Malou - fick just ett sms från en god vän som följer det här på CNN. Där är kommentatorerna på din linje - de tror att Tsipras och Syriza gjort sig omöjliga och att det som får eurogruppen att vänta med förhandlingarna är att de vill ha en annan part att förhandla med.

(Klart att det har varit lättare för dem med tidigare regeringar, de har ju gått med på åtstramningar ...)

inkfish
2015-07-02, 13:15
Det håper jeg også. Men om man allerede n å kunne få til en avtale, uten eskalering/stor dramatikk, kan man øyne håp om at neste trinn blir å redusere Hellas' gjeld betydelig. Som vil gagne alle parter. Dog vil det innebære aksept av noen viktige reformer - men reformer tror jeg landet m å ta fatt i samme hva som hender.

fb_gilla

inkfish
2015-07-02, 13:20
Jag får upp googleannonser för ja-sidan här på Kalimera nu. Och just när jag började fundera över det läste jag att samma sida just nu kör stor annonskampanj i grekisk tv och att t ex Olympiakos och ortodoxa kyrkan stödjer dem. Så ja-sidan har kapitalstarkt stöd.

Charleston
2015-07-02, 13:24
Sen vill ju trojkan självklart inte ha en annan spridningseffekt heller (en annan än att det kanske i längden är en fördel att ha en egen valuta, som t.ex. Island tack och lov hade). Nämligen att det är en vänsterregering som sätter sej emot. Den mycket större ekonomin Spanien har ju ett Syrizaliknande parti (Podemos), som man nog till varje pris inte vill ge nån slags draghjälp inför höstens val. En regering även där som vägrar rätta sej efter nyliberala dogmer (framförallt nedskärningar och privatiseringar) är väl knappast vad nomenklaturan i trojkan vill se.

Charleston
2015-07-02, 13:26
Jag får upp googleannonser för ja-sidan här på Kalimera nu. Och just när jag började fundera över det läste jag att samma sida just nu kör stor annonskampanj i grekisk tv och att t ex Olympiakos och ortodoxa kyrkan stödjer dem. Så ja-sidan har kapitalstarkt stöd.
Plus att dom har större delen av media (dagstidningar, tv-kanaler, etc.) med sej. Men det hade ju i och för sej Ja-sidan när Sverige röstade om EMU-medlemskap också, och det gick ju bra ändå.

inkfish
2015-07-02, 13:42
Nu tänkte jag i och för sig på annonser, reklam ... Men visst, såvitt jag förstått är medierna mer politiserade i Grekland än här i Sverige.

Statliga ERT har väl regeringen dock med sig, de öppnade ju faktiskt den igen.

inkfish
2015-07-02, 13:46
Sen vill ju trojkan självklart inte ha en annan spridningseffekt heller (en annan än att det kanske i längden är en fördel att ha en egen valuta, som t.ex. Island tack och lov hade). Nämligen att det är en vänsterregering som sätter sej emot. Den mycket större ekonomin Spanien har ju ett Syrizaliknande parti (Podemos), som man nog till varje pris inte vill ge nån slags draghjälp inför höstens val. En regering även där som vägrar rätta sej efter nyliberala dogmer (framförallt nedskärningar och privatiseringar) är väl knappast vad nomenklaturan i trojkan vill se.

Podemos är ju de som oftast kliver fram och krokar arm med Tsipras (och tvärtom).

Fast många bedömare har ju under våren hävdat att spridningseffekten av en grexit inte vore lika hotfull längre, eftersom de andra krisekonomierna är stabilare nu. Fast då har det gällt just ekonomi medan du väl snarare menare politik.

Charleston
2015-07-02, 14:23
Fast många bedömare har ju under våren hävdat att spridningseffekten av en grexit inte vore lika hotfull längre, eftersom de andra krisekonomierna är stabilare nu. Fast då har det gällt just ekonomi medan du väl snarare menare politik.
Ja, i det här fallet menar jag mer politik och ideologi. Även om jag inte anser att man kan separera det från nationalekonomi.
Och vad en eventuell grexit skulle få för spridningseffekt tvistar väl di lärde om. Många vill nog lugna den allsmäktiga marknaden med sina uttalanden. Den direkta effekten skulle antagligen bli liten, men skulle Grekland lämna och sakta men säkert jobba sej uppåt (först blir det givetvis ännu värre, det är jag medveten om, men det blir det säkerligen även om dom stannar kvar), då skulle nog flera av Medelhavsländerna med ekonomiska problem åtminstone fundera över om det kanske inte är ett så tokigt alternativ ändå.

laero
2015-07-02, 14:27
De har, iflg denne artikkelen, store reserver av gull, ollje og gass. Nok til å slette hele gjelden og mer til. Særlig petroleumsvirksomhet tar tid å få igang, men velger Hellas å satse på det, går de en lysere fremtid i møte. Håper bare de kan gjøre det slik som vi gjorde i Norge, dvs at storpartene av inntjeningen er til gavn for folket.


http://theeconomiccollapseblog.com/archives/greece-is-not-poor-it-actually-has-massive-uptapped-reserves-of-gold-oil-and-natural-gas
Artikeln är från 2012, snart tre år sedan. Om det finns substans i detta, varför hörs det inte mer om det?
Om det verkligen finns utvinningsbar olja eller guld borde inte ens grekisk byråkrati och korruption kunna stoppa exploatering.

Grekernas statsskuld är på ca 3000 miljarder sek !!!
Hörde idag på radion att Norges oljefond (världens största statliga fond) är på ofattbara 7000 miljarder sek. Ni kan ju rädda Grekland;)

inkfish
2015-07-02, 14:34
Charleston - Eller så blir "spridningseffekten" den motsatta - för att använda lite av Masses analogi, patienten blir först så jävla dålig när respiratorn stängs av att ingen annan vågar gå med på operationen.

Håller med dig om det första där, jag läste lite nationalekonomi i forntiden och det irriterade mig att allting snarare framställdes som naturlagar än ideologiskt färgad teoribildning.

Admirala
2015-07-02, 14:53
Artikeln är från 2012, snart tre år sedan. Om det finns substans i detta, varför hörs det inte mer om det?
Om det verkligen finns utvinningsbar olja eller guld borde inte ens grekisk byråkrati och korruption kunna stoppa exploatering.

Grekernas statsskuld är på ca 3000 miljarder sek !!!
Hörde idag på radion att Norges oljefond (världens största statliga fond) är på ofattbara 7000 miljarder sek. Ni kan ju rädda Grekland;)

Gjerne for meg ;)


BUSINESS 03.02.2015
Greece to review offshore oil and gas tenders
Greece will review tenders offered on 20 offshore oil and gas blocks in the Ionian Sea and off southern Crete due to be signed by the end of the year, Energy Minister Panagiotis Lafazanis said on Tuesday.

Lafazanis said in a statement the new left-wing government would not stop a tender on three oil and gas blocks in western Greece for which bids on are due to be submitted on Friday.

But it would look again at the 20 offshore blocks.

The previous government of center-right Prime Minister Antonis Samaras invited bids on the blocks, which cover more than 200,000 square km, last year and expected bids by May this year with contracts signed by October.

Athens has tried to unlock big oil and gas reserves in the past with limited success. The debt crisis has revived interest in the process but the new left-wing government has made clear it will review major privatization deals.

[Reuters]

http://greece.greekreporter.com/2014/01/09/300-oil-companies-interested-in-ionia-and-crete/

http://www.geoexpro.com/articles/2014/03/a-fresh-look-at-the-oil-and-gas-potential-of-greece

http://www.sbs.com.au/news/article/2012/10/17/analysis-could-oil-and-gas-reserves-save-greek-economy

http://www.energyworldmag.com/12/05/2014/gas-and-oil-reserves-in-greece-myths-and-reality/

Charleston
2015-07-02, 15:30
Jag undrar lite över den här rabatten på 30% av momsen (är det väl det gäller?) man talar om, som gäller "avlägsna öar". Någon som har koll på vilka öar är det som räknas som "avlägsna" här, dvs vilka öar har rabatten? Har även hört att rabatten gäller "grekiska öar", utan krav på avlägsenhet, dvs alla öar. Men det stämmer väl knappast?
Skulle den (rabatten) gälla en del turismpräglade öar, så verkar det ju minst sagt kontraproduktivt att ta bort den. Har visserligen hört att den har öppnat för oönskad skatteplanering, genom att företag skriver sej på någon av dessa öar och därmed får lägre momskostnader, men det borde väl inte vara omöjligt att förhindra på annat sätt?

MetaxaHasse
2015-07-02, 15:40
Jo Charleston..det borde ju gå att lagändra..men frågan är om vissa vill :confused:
Se här i Sverige på de"lagliga"skattesnurrorna,luxenburgkontona m.m.
som änvänds för att slippa undan...tyvärr så har kapitalet tagit makten...
Sunt förnuft och att hjälpas åt är borta.
Hasse

Charleston
2015-07-02, 16:25
Sunt förnuft och att hjälpas åt är borta.
Hasse
Men borde väl gå att få/ta tillbaka?

Ingen som vet vilka öar som räknas till de "avlägsna"?

Admirala
2015-07-02, 16:26
Jag undrar lite över den här rabatten på 30% av momsen (är det väl det gäller?) man talar om, som gäller "avlägsna öar". Någon som har koll på vilka öar är det som räknas som "avlägsna" här, dvs vilka öar har rabatten? Har även hört att rabatten gäller "grekiska öar", utan krav på avlägsenhet, dvs alla öar. Men det stämmer väl knappast?
Skulle den (rabatten) gälla en del turismpräglade öar, så verkar det ju minst sagt kontraproduktivt att ta bort den. Har visserligen hört att den har öppnat för oönskad skatteplanering, genom att företag skriver sej på någon av dessa öar och därmed får lägre momskostnader, men det borde väl inte vara omöjligt att förhindra på annat sätt?

Jeg vet ikke hvilke øyer det gjelder, men jeg vet at et av argumentene for lavere moms på disse øyene, er at det skal forhindre beboerne i å seile over til Tyrkia og kjøpe mat og andre varer der.

Kalimera
2015-07-02, 16:35
Ingen som vet vilka öar som räknas till de "avlägsna"?Så vitt jag vet gäller det alla öar som ligger nära Turkiet.

Charleston
2015-07-02, 16:43
Alltså större delen av Doddarna och Norra/Östra Egeiska? Inkluderande t.ex. Rhodos, Kos och Samos?

inkfish
2015-07-02, 16:50
Jag har sett väldigt olika uppgifter om det där - t ex att även öar i Kykladerna som Mykonos och Santorini omfattas av rabatten. Men jag har också sett uppgifter om momsrabatten är olika stor på olika öar. Vad som stämmer vet jag inte.

(I förslaget som Tsipras slängde in häromkvällen går han med på trojkans förslag till nya momssatser MEN vill behålla den 30-procentiga momsrabatten på öarna).

Monica P
2015-07-02, 16:54
Angående oljefyndigheter:
O så bra att Admirala har ordning på detta. Jag, som bor i Grekland, har bara kunskap i form av hörsägen, och det förundrar mig inte att det hålls någorlunda tyst om alltihop, som om man kommit överens om att spara trumfkortet, eller så är man rädd att bli utnyttjad, eller så vet man att det är oerhörda startkostnader och vinst först om massor av år...De som har kunskap om utvinning har ingen brådska. Miljövännerna oroas. Gränsdragningen till havs är omdiskuterad. Turkiet, Egypten och Israel nämns som intressenter i områdena längre österut. Cypern ligger mitt emellan stora intressearealer. - Vem kan man lita på? BP, Shell, alla de stora i branchen är inte direkt berömda för sina ömma samveten...

inkfish
2015-07-02, 17:22
Grekland måste få en större skuldnedskrivning säger - IMF. De vill också ge landet ytterligare 50 mdr € de närmaste tre åren och en förlängd återbetalningsperiod. Det här skriver Guardian som konstaterar att det bör glädja Tsipras, som sagt att han kan gå med på nya åtstramningar om han får en skuldnedskrivning.

Splittring i trojkan?

Admirala
2015-07-02, 17:39
- Plikten til å beskytte de svakeste i samfunnet alltid må være sterkere enn plikten til å betjene lån.

Utdrag herfra (http://nyemeninger.no/alle_meninger/cat1002/subcat1019/thread312250/#post_312250), av Hege Ulstein:

Margot Salomon, doktor ved London School of Economics (LSE), og Olivier De Schutter, professor ved Universitetet i Louvain, leverte nettopp en rapport til komiteen det greske parlamentet har satt ned for å granske gjeldskrisas årsaker og konsekvenser. Deres arbeid har ikke gått ut på å finne skurken i historien om den greske økonomiens dødsfall, men å undersøke om EU, Det internasjonale pengefondet (IMF), Den europeiske sentralbanken (ESB) og Hellas selv har brutt menneskerettighetene ved å innføre de harde sparekravene som var en betingelse for å låne penger til landet.

«Vi kan ikke unngå å bli slått av at alle aktørene som var involvert i arbeidet med sparepakkene har sett fullstendig bort fra internasjonale menneskerettigheter, og at de ikke engang har utvist elementær varsomhet når det kommer til å sikre seg mot potensielle skadevirkninger på det generelle nivået av menneskerettigheter før de anbefalte eller innførte tiltakene,» skriver Salomon og De Schutter i rapporten.

Resultatet er et helsevesen som ikke klarer å levere selv elementære tjenester. Folks liv og helse er mindre viktig enn gjeldsbetaling. Arbeidsledigheten spiser opp en hel generasjon. Men spareplanen betyr mer. Tusenvis kastes ut i fattigdom. Men budsjettene er viktigere.

Det er mye å lære av krisa i Hellas. Det aller viktigste er hvor ille det kan gå hvis vi glemmer at retten til liv, helse og arbeid er ukrenkelige og langt viktigere en retten til å innkreve gjeld. At plikten til å beskytte de svakeste i samfunnet alltid må være sterkere enn plikten til å betjene lån. Som vår egen statsminister så treffende har formulert det: Mennesker, ikke milliarder.

Admirala
2015-07-02, 17:48
Angående oljefyndigheter:
O så bra att Admirala har ordning på detta.

Ordning og ordning ;) Jeg er jo fra Stavanger, Norges oljehovedstad, og jobbet med mange petroleumsselskap da jeg var tekstforfatter/journalist, så jeg er interessert i dette.

Norge var lutfattig da vi fant olje i 1967. Vi lot Philips petroleum hente ut olje fra det første drivverdige feltet, men skattla dem ca 80 prosent. Det var begynnelsen på oljefondet vårt, og det faktum at de store, internasjonale oljeselskapene ikke fikk/får stikke av med overskuddet. Håper Hellas får til noe tilsvarende, selv om tidene selvsagt har forandret seg, er det det greske folk som eier oljen.

Edit:
Kan legge til at vi også hadde diskusjoner med naboland, særlig Storbritannia, om hvem sine felt det var. Det ble enighet om en delelinje, og overskuddet skapt på felt som ligger på begge sider av linjen, deles prosentvis etter hvor stor del som tilhører hhv. Norge og Storbritannia. For å si det enkelt.

larstommy
2015-07-02, 19:25
Ordning og ordning ;) Jeg er jo fra Stavanger, Norges oljehovedstad, og jobbet med mange petroleumsselskap da jeg var tekstforfatter/journalist, så jeg er interessert i dette.

Norge var lutfattig da vi fant olje i 1967. Vi lot Philips petroleum hente ut olje fra det første drivverdige feltet, men skattla dem ca 80 prosent. Det var begynnelsen på oljefondet vårt, og det faktum at de store, internasjonale oljeselskapene ikke fikk/får stikke av med overskuddet. Håper Hellas får til noe tilsvarende, selv om tidene selvsagt har forandret seg, er det det greske folk som eier oljen.

Edit:
Kan legge til at vi også hadde diskusjoner med naboland, særlig Storbritannia, om hvem sine felt det var. Det ble enighet om en delelinje, og overskuddet skapt på felt som ligger på begge sider av linjen, deles prosentvis etter hvor stor del som tilhører hhv. Norge og Storbritannia. For å si det enkelt.

Möjligen är det lite mer vanskligt att borra sig ner i jordskorpan i östra medelhavsområdet p.g.a jordbävningsrisken som där är relativt hög, väsentligt högre än i norra Atlanten. Och kanske är det därför inga försök ännu gjorts för att leta oljefyndigheter där.

http://www.expressen.se/nyheter/de-sakra---och-osakra---turistorterna/

"MEDELHAVET: En av världens seismiska gränser, plattgränser, löper genom Medelhavet. Genom historien har flera av länderna drabbats av naturkatastrofer och det finns en uppenbar risk att det kommer att ske framtida jordbävningar i vissa delar av området.

Bland de drabbade länderna:
Italien:
1908 översköljdes Sicilien och södra Italien av en tsunami, minst 70 000 dog.
Turkiet:
Så sent som 1999 drabbades Turkiet av en jordbävning, 15 000 dog. I dag anses de östra delarna som de mest riskfyllda.
Grekland:
1999 drabbades även Aten av en jordbävning och 100 personer dog. De östra delarna anses som de mest riskfyllda."

Ingrid Gunilla
2015-07-02, 19:29
- Plikten til å beskytte de svakeste i samfunnet alltid må være sterkere enn plikten til å betjene lån.

Utdrag herfra (http://nyemeninger.no/alle_meninger/cat1002/subcat1019/thread312250/#post_312250), av Hege Ulstein:

Margot Salomon, doktor ved London School of Economics (LSE), og Olivier De Schutter, professor ved Universitetet i Louvain, leverte nettopp en rapport til komiteen det greske parlamentet har satt ned for å granske gjeldskrisas årsaker og konsekvenser. Deres arbeid har ikke gått ut på å finne skurken i historien om den greske økonomiens dødsfall, men å undersøke om EU, Det internasjonale pengefondet (IMF), Den europeiske sentralbanken (ESB) og Hellas selv har brutt menneskerettighetene ved å innføre de harde sparekravene som var en betingelse for å låne penger til landet.

«Vi kan ikke unngå å bli slått av at alle aktørene som var involvert i arbeidet med sparepakkene har sett fullstendig bort fra internasjonale menneskerettigheter, og at de ikke engang har utvist elementær varsomhet når det kommer til å sikre seg mot potensielle skadevirkninger på det generelle nivået av menneskerettigheter før de anbefalte eller innførte tiltakene,» skriver Salomon og De Schutter i rapporten.

Resultatet er et helsevesen som ikke klarer å levere selv elementære tjenester. Folks liv og helse er mindre viktig enn gjeldsbetaling. Arbeidsledigheten spiser opp en hel generasjon. Men spareplanen betyr mer. Tusenvis kastes ut i fattigdom. Men budsjettene er viktigere.

Det er mye å lære av krisa i Hellas. Det aller viktigste er hvor ille det kan gå hvis vi glemmer at retten til liv, helse og arbeid er ukrenkelige og langt viktigere en retten til å innkreve gjeld. At plikten til å beskytte de svakeste i samfunnet alltid må være sterkere enn plikten til å betjene lån. Som vår egen statsminister så treffende har formulert det: Mennesker, ikke milliarder.
En väldigt bra artikel! Läste den i morges och har tänkt mycket på den i dag.

Kalimera
2015-07-02, 19:55
Alltså större delen av Doddarna och Norra/Östra Egeiska? Inkluderande t.ex. Rhodos, Kos och Samos?Jag vet inte om det gäller alla öar, eller bara de som ligger väldigt nära Turkiet. Astypalea och Karpathos ligger inte nära Turkiet, men tillhör Doddarna.

Jag pratade om det här med en vän på Samos (som är en av öarna) för några år sedan. Personen förklarade att de hade lägre moms för turismens skull, om inte skulle öarna kanske avfolkas, och då skulle de vara attraktiva för turkarna att annektera. Sant eller inte vet jag förstås inte, men en lika rimlig förklaring som att det är för att grekerna inte skulle åka över till Turkiet och handla, det är ju både kostsamt och krångligt. Men, vad vet jag, det kanske är därför.

Thira
2015-07-02, 20:11
En väldigt bra artikel! Läste den i morges och har tänkt mycket på den i dag.

Ja och den återger ett perspektiv av den humanitära och finansiella krisen som saknats, inte bara hos Trojkan och den förra regeringen. Utan även till stor del i daglig media här i Sverige och, vad jag antar, även i övriga norra Europa. Mina svenska vänner reagerar med häpnad eller tror det är överdrifter när jag berättat om några av de grekiska livsöden jag fått följa, antingen på nära håll, eller som jag fått berättade för mig genom grekiska vänner eller på plats i Grekland. Som jag skrev här om dagen. En av fördelarna med det kaos som varit de senaste dagarna är att fler rapporter kommit om den misär som faktiskt råder på alltför många håll i Grekland idag. Fram till helt nyligen var det inte helt sällan man hörde att det nog inte var så farligt av gemene man här i Sverige (också naturligtvis pga att många bara reser till öarna och endast upplever det man ser som turist).
Fördelen med Syriza är att de faktiskt nu drivit/driver detta hårt i förhandlingarna.

kari
2015-07-02, 21:24
Grekernas statsskuld är på ca 3000 miljarder sek !!!
Hörde idag på radion att Norges oljefond (världens största statliga fond) är på ofattbara 7000 miljarder sek. Ni kan ju rädda Grekland;)

Hvor stort Norges Oljefond er vet jeg ikke, men stort er det, evt som du har hørt 7000 milliarder SEK:confused:

Om ikke Norge alene vil/kan "redde" Hellas, så kunne vi slettet gjeld, i steden for å tjene, og øke oljefondet, på krisen, som jeg har lest at vi gjør!

Jeg skjemmes :o:o:o - selv om vi er i "godt" selskap....

Admirala
2015-07-02, 23:51
Möjligen är det lite mer vanskligt att borra sig ner i jordskorpan i östra medelhavsområdet p.g.a jordbävningsrisken som där är relativt hög, väsentligt högre än i norra Atlanten. Och kanske är det därför inga försök ännu gjorts för att leta oljefyndigheter där.

http://www.expressen.se/nyheter/de-sakra---och-osakra---turistorterna/

"MEDELHAVET: En av världens seismiska gränser, plattgränser, löper genom Medelhavet. Genom historien har flera av länderna drabbats av naturkatastrofer och det finns en uppenbar risk att det kommer att ske framtida jordbävningar i vissa delar av området.

Bland de drabbade länderna:
Italien:
1908 översköljdes Sicilien och södra Italien av en tsunami, minst 70 000 dog.
Turkiet:
Så sent som 1999 drabbades Turkiet av en jordbävning, 15 000 dog. I dag anses de östra delarna som de mest riskfyllda.
Grekland:
1999 drabbades även Aten av en jordbävning och 100 personer dog. De östra delarna anses som de mest riskfyllda."

Joda, vi kan godt være negative hvis vi absolutt må, men faktum er at petroleumsindustrien er kreativ, og finner løsninger på det meste. Som denne: http://www.tu.no/petroleum/2012/12/08/slik-vil-en-havbunnsfabrikk-kunne-fungere
Eller se til California, hvor det er mange jordskjelv, men de har fremdeles petroleumsutvinning og hatt det lenge, on- og offshore.

Charleston
2015-07-03, 00:29
Min åsikt om detta: jag tycker inte man ska lösa ett jätteproblem (grekiska krisen) genom att bidra till en ännu större katastrof (inte låta fossila bränslen stanna kvar där de borde vara, dvs under jord)

laero
2015-07-03, 07:37
Vad gäller opinionsmätningar så har jag aldrig tagit dem med en större nypa salt än jag gör den här veckan ;) Det är alldeles för ovisst och svänger alldeles för snabbt.

Men den där misären ... Hur tror du att det skulle bli? Det är ingen kritisk fråga, jag är uppriktigt nyfiken. Jag tyckte precis som Masse att den där statsvetarens åsikter lät rimliga och jag tänker också att Grekland kanske får det bättre utanför euron. Men hur får de det? De har ju ingenting! De har inget att exportera, de importerar massor, och importen skulle bli jättedyr. Det enda som skulle öka är väl turisminkomsterna eftersom det skulle bli billigare för oss igen. Men hur skulle det se ut i övrigt?

Ingen vet väl hur det blir, alla spekulerar (som du ser skriver jag "tror" och "kan bli"). Men vad man kan veta är att de senaste länkar som lagts ut i ärendet är utlagda av inbitna svenska "eurohatare" och därav stöder deras tes. Masses artikel beskriver ju egentligen bara det självklara, att en devalverad valuta ger ökad konkurrenskraft.
Jag har hört och läst många åsikter från samhällsvetare och ekonomer under senaste året och många målar upp en mycket mer negativ utveckling. Det mest extrema handlar om att det kan leda till uppror, och att demokratin inte överlever det.

Några effekter är nog givna:
Banksystemet - i värsta fall total krasch, i bästa fall försvinner stora delar av värdet på besparingar.

Företag med lån i utlandet - många hamnar i obestånd, ökad arbetslöshet.

Inflation - en kortsiktig positiv effekt med egen valuta är att man kan trycka mer pengar för att betala ut löner och pensioner. I längden leder det till hyperinflation och ökad fattigdom.

Bidrar med en länk om utvecklingen i banksystemet:
http://www.di.se/artiklar/2015/7/2/di-i-aten-finansdepartementet-ar-totala-amatorer/

Smultron
2015-07-03, 08:14
Jag vet inte om det gäller alla öar, eller bara de som ligger väldigt nära Turkiet. Astypalea och Karpathos ligger inte nära Turkiet, men tillhör Doddarna.

Jag pratade om det här med en vän på Samos (som är en av öarna) för några år sedan. Personen förklarade att de hade lägre moms för turismens skull, om inte skulle öarna kanske avfolkas, och då skulle de vara attraktiva för turkarna att annektera. Sant eller inte vet jag förstås inte, men en lika rimlig förklaring som att det är för att grekerna inte skulle åka över till Turkiet och handla, det är ju både kostsamt och krångligt. Men, vad vet jag, det kanske är därför.

Läste någonstans att det helt enkelt berodde på att levnadsomkostnaderna är högre på öarna eftersom allt blir dyrare pga de långa transporterna.

Thira
2015-07-03, 09:00
Ingen vet väl hur det blir, alla spekulerar (som du ser skriver jag "tror" och "kan bli"). Men vad man kan veta är att de senaste länkar som lagts ut i ärendet är utlagda av inbitna svenska "eurohatare" och därav stöder deras tes. Masses artikel beskriver ju egentligen bara det självklara, att en devalverad valuta ger ökad konkurrenskraft.
Jag har hört och läst många åsikter från samhällsvetare och ekonomer under senaste året och många målar upp en mycket mer negativ utveckling. Det mest extrema handlar om att det kan leda till uppror, och att demokratin inte överlever det.

Några effekter är nog givna:
Banksystemet - i värsta fall total krasch, i bästa fall försvinner stora delar av värdet på besparingar.

Företag med lån i utlandet - många hamnar i obestånd, ökad arbetslöshet.

Inflation - en kortsiktig positiv effekt med egen valuta är att man kan trycka mer pengar för att betala ut löner och pensioner. I längden leder det till hyperinflation och ökad fattigdom.

Bidrar med en länk om utvecklingen i banksystemet:
http://www.di.se/artiklar/2015/7/2/di-i-aten-finansdepartementet-ar-totala-amatorer/
Och där skrämdes nog hälften av alla potentiella Greklandsresenärer från att resa dit i sommar. Jag blir i alla fall orolig. Jag reser som ensam kvinna. Det står om ett potentiellt inbördeskrig i artikeln. Jag förutsätter att han menar uppror. (Men då hade det varit bra att använda det riktiga ordet istället för att överdriva.) Det där korta uttalandet gjorde nog inte gott för turismen. Särskilt inte för alla dem som funderat på att resa dit för första gången, kanske för att de vill stödja Grekland i denna situation.
Edit; Såg just att det var den förre partiledaren för det liberala partiet Drasi (vilket kan förklara saken), som uttalade sig angående inbördeskrig.

Malina
2015-07-03, 09:52
I Svd - näringsliv finns idag en intressant artikel,där olika människor i Aten uttalar sig om krisen/omröstningen.

laero
2015-07-03, 10:40
Och där skrämdes nog hälften av alla potentiella Greklandsresenärer från att resa dit i sommar.
Det tror jag inte att de gör, inte av en lösryckt åsikt av en intervjuad grek. Såna här spekulationer framförs hela tiden world wide.

Däremot är det solklart så att den osäkerhet som nu råder drabbar turistnäringen. Ingen näring går oskadd ur så mycket negativ publicitet. Med risk för att bli tjatig: Syrizas spektakel under det senaste halvåret sänker landet.

inkfish
2015-07-03, 11:16
Ingen vet väl hur det blir, alla spekulerar (som du ser skriver jag "tror" och "kan bli").

Jadå, det var därför jag frågade just vad du trodde. Ingen vet ju :)

Läskig artikel. Tongångarna från källan i den stämmer ungefär med vad jag såg att ratingföretaget Fitch uttalade sig om igår. De sa att banksystemet varit väldigt nära en krasch innan regeringen införde kapitalkontrollen häromdagen. Och att de inte tror att bankerna kommer att öppna igen på tisdag ens om regeringen och trojkan träffar ett avtal.

Och hur i hela friden ska landet klara sig då? Hur ska folk överleva på 60€ om dagen? (I praktiken har det tydligen lett till uttagsgränsen 50€ på en del håll, eftersom 20€-sedlarna tagit slut). Pensionärer utan kort får ta ut 120€ i veckan. Hur ska konsumtionen hållas uppe då, vilka ska kunna handla i butikerna? Näringslivet tvärnitar. CNN ska ha rapporterat i går att Grekland just nu får 50 000 hotellavbokningar om dagen. Aegeans vd ska ha sagt att även flygbokningarna störtdyker och att även han inte tror att bankerna öppnar nästa vecka.


Samtidigt ska Varoufakis ha sagt i dag att en deal är mer eller mindre klar:

Greek finance minister Yanis Varoufakis has said that whatever the outcome of the referendum a deal is almost done, and there have been private discussions with the ECB and EU during the week.

Speaking on RTE radio in Ireland he said a deal was “in the offing,”

If the vote was yes, the Greek government would sign on the dotted line.

If no, they had had some decent proposals from Europe in confidence. (The Guardian)

Men hans trovärdighet är väl något svårbedömd. Det kan lika gärna vara förhandlingstaktik.

inkfish
2015-07-03, 11:32
Och där skrämdes nog hälften av alla potentiella Greklandsresenärer från att resa dit i sommar. Jag blir i alla fall orolig. Jag reser som ensam kvinna. Det står om ett potentiellt inbördeskrig i artikeln. Jag förutsätter att han menar uppror. (Men då hade det varit bra att använda det riktiga ordet istället för att överdriva.) Det där korta uttalandet gjorde nog inte gott för turismen. Särskilt inte för alla dem som funderat på att resa dit för första gången, kanske för att de vill stödja Grekland i denna situation.
Edit; Såg just att det var den förre partiledaren för det liberala partiet Drasi (vilket kan förklara saken), som uttalade sig angående inbördeskrig.

En bankanställd och en politiker uttalar sig i artikeln. Alla kan inte förväntas ha perspektivet "locka turister till Grekland" när de uttalar sig, jag tycker att jag läser tillräckligt på internet med förskönande beskrivningar av hur det är business as usual i Grekland. För den turist som väljer att ha skygglappar är det kanske det, för grekerna är det det inte.

Thira
2015-07-03, 12:36
En bankanställd och en politiker uttalar sig i artikeln. Alla kan inte förväntas ha perspektivet "locka turister till Grekland" när de uttalar sig, jag tycker att jag läser tillräckligt på internet med förskönande beskrivningar av hur det är business as usual i Grekland. För den turist som väljer att ha skygglappar är det kanske det, för grekerna är det det inte.


Det var ju just grekerna jag tänkte på här. De riskerar att förlora inkomster på turismnäringen i onödan eftersom det vimlar av dylika nattsvarta uttalanden. Detta uttalande ovan är bara ett i raden av dem. Och jag kritiserar inte honom personligen för det, säger att han gör rätt eller fel. Utan jag gjorde en reflektion att konsekvensen av dylika uttalanden kan bli att turister skräms iväg helt i onödan. (Till skillnad från dig så upplever jag inte alls att man förskönar situationen i Grekland just nu, snarare så kan man läsa smärre domedagsprofetior lite överallt.)

Maggy
2015-07-03, 12:46
"Meanwhile a decision is due on whether the referendum can actually go ahead. Helena Smith reports:

Greece’s highest court, the Council of State has begun meeting in urgent session to consider the legality of Sunday’s referendum..

At the request of the tribunal’s vice president, Nicholas Sakellariou, the Council of State has begun meeting to consider whether the referendum should be cancelled on constitutional grounds. The court, the highest legal body in the land, was convened after two individuals contested the plebiscite.

Even if the court rules against the referendum’s legality there is some suggestion that with parliament having endorsed the plebiscite, it will still take place."

http://www.theguardian.com/business/live/2015/jul/03/greek-debt-crisis-council-of-state-to-rule-on-referendum-live

inkfish
2015-07-03, 13:28
Det var ju just grekerna jag tänkte på här. De riskerar att förlora inkomster på turismnäringen i onödan eftersom det vimlar av dylika nattsvarta uttalanden. Detta uttalande ovan är bara ett i raden av dem. Och jag kritiserar inte honom personligen för det, säger att han gör rätt eller fel. Utan jag gjorde en reflektion att konsekvensen av dylika uttalanden kan bli att turister skräms iväg helt i onödan. (Till skillnad från dig så upplever jag inte alls att man förskönar situationen i Grekland just nu, snarare så kan man läsa smärre domedagsprofetior lite överallt.)

Vad som är "i onödan" vet vi inte. Och en haircut eller en bankkrasch är naturligtvis en katastrof ur andra perspektiv än turismens. Det är det jag menar. Alla tänker inte "Nu ska jag frisera vad jag säger så att jag inte skrämmer bort turister".

Det där med förskönanden som jag ser är allt jag läser om "åk hit, det är ingen fara, allt är som vanligt, du kan betala med kort, det finns pengar, båtarna går". Själv är jag inte orolig för min kommande resa. Jag kommer att vidta de åtgärder som jag tror är de rätta just då och åka glad i hågen.

Men jag gillar inte när man försöker släta över de problem som faktiskt finns. Folk skriver "Jag är på ön X, tog just ut pengar, inga problem" - men den uppgiften är ju färskvara. Ingen vet när pengarna tar slut. Jag såg en guide (inte svensk) försäkra besökare på en ö att det fanns pengar i öns enda bankomat och att den skulle fyllas på efterhand, jag frågade hur han visste det eftersom ECB inte tänker höja nödlinan utan ligger kvar på samma nivå som tidigare - men han svarade aldrig. Förstås. Och jag gillar inte när man säger vad folk vill höra, istället för det som är korrekt så att de kan fatta de vettigaste besluten.

Jag läste också hur Vagabond fick en massa skäll för att de citerade ekonomer som avrådde från att åka till Grekland. Det skulle en resetidning inte göra, ansåg folk. Och jag tycker att då har man missförstått journalistikens uppdrag.

laero
2015-07-03, 13:45
Kloka ord Inkfish
fb_gilla

Thira
2015-07-03, 14:47
Vad som är "i onödan" vet vi inte. Och en haircut eller en bankkrasch är naturligtvis en katastrof ur andra perspektiv än turismens. Det är det jag menar. Alla tänker inte "Nu ska jag frisera vad jag säger så att jag inte skrämmer bort turister".

Det där med förskönanden som jag ser är allt jag läser om "åk hit, det är ingen fara, allt är som vanligt, du kan betala med kort, det finns pengar, båtarna går". Själv är jag inte orolig för min kommande resa. Jag kommer att vidta de åtgärder som jag tror är de rätta just då och åka glad i hågen.

Men jag gillar inte när man försöker släta över de problem som faktiskt finns. Folk skriver "Jag är på ön X, tog just ut pengar, inga problem" - men den uppgiften är ju färskvara. Ingen vet när pengarna tar slut. Jag såg en guide (inte svensk) försäkra besökare på en ö att det fanns pengar i öns enda bankomat och att den skulle fyllas på efterhand, jag frågade hur han visste det eftersom ECB inte tänker höja nödlinan utan ligger kvar på samma nivå som tidigare - men han svarade aldrig. Förstås. Och jag gillar inte när man säger vad folk vill höra, istället för det som är korrekt så att de kan fatta de vettigaste besluten.

Jag läste också hur Vagabond fick en massa skäll för att de citerade ekonomer som avrådde från att åka till Grekland. Det skulle en resetidning inte göra, ansåg folk. Och jag tycker att då har man missförstått journalistikens uppdrag.

Men ingen människa har väl påstått att någon ska frisera sanningen för turisterna.
Ingen människa har väl påstått att en bankkrasch inte skulle vara en katastrof för grekerna.
Att situationen är värre för grekerna än för oss, som turister, är väl också så självklart så det nästan känns onödigt att ta upp. Exemplet jag gav var från ovanstående artikel och uttalades av en fd politiker. Han säger att det kommer bryta ut inbördeskrig i Grekland i typ en oneliner (näst intill). Min reflektion på detta var att det kan skrämma bort turister i onödan om/när man läser så många liknande uttalanden.
Jag vet inte varför du gör en så stor grej av mina uttalanden Ink, hur små eller obetydliga de än är i det stora sammanhanget. Det är som det är och så får det vara. Jag har varken tid eller lust att försvara åsikter jag inte har utan som blir ålagda mig via andras svar.

Maggy
2015-07-03, 14:56
Men ingen människa har väl påstått att någon ska frisera sanningen för turisterna.
Ingen människa har väl påstått att en bankkrasch inte skulle vara en katastrof för grekerna.
Att situationen är värre för grekerna än för oss, som turister, är väl också så självklart så det nästan känns onödigt att ta upp. Exemplet jag gav var från ovanstående artikel och uttalades av en fd politiker. Han säger att det kommer bryta ut inbördeskrig i Grekland i typ en oneliner (näst intill). Min reflektion på detta var att det kan skrämma bort turister i onödan om/när man läser så många liknande uttalanden.
Jag vet inte varför du gör en så stor grej av mina uttalanden Ink, hur små eller obetydliga de än är i det stora sammanhanget. Det är som det är och så får det vara. Jag har varken tid eller lust att försvara åsikter jag inte har utan som blir ålagda mig via andras svar.

fb_gilla

AndersK
2015-07-03, 15:51
Trådens innehåll blir alltmer spännande beroende att jag för tillfället läser om ur man piskar upp en alarmistisk stämning om en företeelse, som efter en tid och närmare eftertanke inte var av så larmartad. Ett slående exempel bland ett otal andra är att det skulle gå käpprätt åt h-te med Sverige om landet inte anslöts till euro. Armod och elände var att vänta, ja i stort sett skulle vi backa tillbaka till stenåldern, bli en perifer strunt på europakartan osv. Experter från olika sidor uttalade sig, bl.a. ekonomer som använder sig av synnerligen trubbiga instrument när de spår in i framtiden. Stämmer inte förutsägelse - ja då blir den enkla förklaringen att marknaden styrs av känslor och att man aldrig kan veta.


Ett annat sätt att piska upp stämningen är att använda hysterimetoden. Ta fram enskildheter och blåsa upp dessa till den stora sanningen. En enkel metod därför att den så väl utgår från oss själva.


Ytterligare en metod är att demonisera. För att sänka ett sakligt resonemang hävdas att en ledare är i stort bortom alla sinnen och är orsaken till allt ont. Enkelt, historielöst och förrädiskt. Vi får någon att rikta vår personliga vrede mot - det är han, hon eller hen! I det politiska sammanhanget är utgångspunkten att alla folkvalda är i stort sett idioter, har egenintressen, är korrupta osv. Saklighetsprofeterna är ekonomer, journalister och en hel hoper andra sk. oberoende.


Enda lösningen är att du och jag vinnlägger oss om att ställa frågorna; vem säger? Hur har vederbörande fått reda på det? Kan möjligen vederbörande ha fel? Finns annan källa att kolla? Hur sannolikt är det? Och framför allt - utgå från att alla budskap som skickas till dig har ett syfte oavsett vad sändare heter; Tsipras, Mekel, IMF, Lövén, Kalle Karlsson för att nämna några.


Låt nu det Grekiska folket gå till sina valurnor i lugn och ro. Oavsett utgång så tror jag att livet kommer att ha sin gång, även på måndag. För givetvis - vi som turister vill ju inte möta en befolkning som lever i armod och svält i Europa när vi spankulerar omkring på stränder och i gränder och säger oss älska Grekland.

Maggy
2015-07-03, 16:10
Trådens innehåll blir alltmer spännande beroende att jag för tillfället läser om ur man piskar upp en alarmistisk stämning om en företeelse, som efter en tid och närmare eftertanke inte var av så larmartad. Ett slående exempel bland ett otal andra är att det skulle gå käpprätt åt h-te med Sverige om landet inte anslöts till euro. Armod och elände var att vänta, ja i stort sett skulle vi backa tillbaka till stenåldern, bli en perifer strunt på europakartan osv. Experter från olika sidor uttalade sig, bl.a. ekonomer som använder sig av synnerligen trubbiga instrument när de spår in i framtiden. Stämmer inte förutsägelse - ja då blir den enkla förklaringen att marknaden styrs av känslor och att man aldrig kan veta.


Ett annat sätt att piska upp stämningen är att använda hysterimetoden. Ta fram enskildheter och blåsa upp dessa till den stora sanningen. En enkel metod därför att den så väl utgår från oss själva.


Ytterligare en metod är att demonisera. För att sänka ett sakligt resonemang hävdas att en ledare är i stort bortom alla sinnen och är orsaken till allt ont. Enkelt, historielöst och förrädiskt. Vi får någon att rikta vår personliga vrede mot - det är han, hon eller hen! I det politiska sammanhanget är utgångspunkten att alla folkvalda är i stort sett idioter, har egenintressen, är korrupta osv. Saklighetsprofeterna är ekonomer, journalister och en hel hoper andra sk. oberoende.


Enda lösningen är att du och jag vinnlägger oss om att ställa frågorna; vem säger? Hur har vederbörande fått reda på det? Kan möjligen vederbörande ha fel? Finns annan källa att kolla? Hur sannolikt är det? Och framför allt - utgå från att alla budskap som skickas till dig har ett syfte oavsett vad sändare heter; Tsipras, Mekel, IMF, Lövén, Kalle Karlsson för att nämna några.


Låt nu det Grekiska folket gå till sina valurnor i lugn och ro. Oavsett utgång så tror jag att livet kommer att ha sin gång, även på måndag. För givetvis - vi som turister vill ju inte möta en befolkning som lever i armod och svält i Europa när vi spankulerar omkring på stränder och i gränder och säger oss älska Grekland.

Bra inlägg!! :) Jag avstår, just nu, från att kommentera...Har ingen lust med att "gå i försvar"... :)

Kalimera
2015-07-03, 16:22
DN analyserar idag hur krisen uppstod och vad som behöver göras för att "lösa den".

Finns att läsa här (http://www.dn.se/ekonomi/greklandskrisen-vagen-mot-ekonomisk-kollaps/).

Samma tidning har gjort en interaktiv tidslinje hur krisen började och var landet står idag. Den börjar med OS i Aten 2004 och slutar den 2/7 2015.

Finns att läsa här (http://www.dn.se/nyheter/varlden/sa-hamnade-grekland-pa-kna/).

Monica P
2015-07-03, 16:26
Låt nu det Grekiska folket gå till sina valurnor i lugn och ro. Oavsett utgång så tror jag att livet kommer att ha sin gång, även på måndag. För givetvis - vi som turister vill ju inte möta en befolkning som lever i armod och svält i Europa när vi spankulerar omkring på stränder och i gränder och säger oss älska Grekland.

Ja, det menar jag också.

Maggy
2015-07-03, 16:29
Ja, det menar jag också.


fb_gilla

larstommy
2015-07-03, 16:36
DN analyserar idag hur krisen uppstod och vad som behöver göras för att "lösa den".

Finns att läsa här (http://www.dn.se/ekonomi/greklandskrisen-vagen-mot-ekonomisk-kollaps/).

Samma tidning har gjort en interaktiv tidslinje hur krisen började och var landet står idag. Den börjar med OS i Aten 2004 och slutar den 2/7 2015.

Finns att läsa här (http://www.dn.se/nyheter/varlden/sa-hamnade-grekland-pa-kna/).

fb_gilla

Maggy
2015-07-03, 16:47
DN analyserar idag hur krisen uppstod och vad som behöver göras för att "lösa den".

Finns att läsa här (http://www.dn.se/ekonomi/greklandskrisen-vagen-mot-ekonomisk-kollaps/).

Samma tidning har gjort en interaktiv tidslinje hur krisen började och var landet står idag. Den börjar med OS i Aten 2004 och slutar den 2/7 2015.

Finns att läsa här (http://www.dn.se/nyheter/varlden/sa-hamnade-grekland-pa-kna/).


fb_gilla

Arne
2015-07-03, 16:58
Men, hur kommer Generalerna att agera? Vid 1970-talets politiska kris genomfördes en statskupp som avsatte parlament och regering samt insattes en militärjunta. Stridsvagnar på Athens gator?

Arne

Direkt från stugan på Skäret i sommarskrud

Kalimera
2015-07-03, 17:01
Men, hur kommer Generalerna att agera? Vid 1970-talets politiska kris genomfördes en statskupp som avsatte parlament och regering samt insattes en militärjunta. Stridsvagnar på Athens gator?Juntan tog makten 1967 och styrde landet till 1974, men det kommer knappast att hända igen.

inkfish
2015-07-03, 17:06
Jag vet inte varför du gör en så stor grej av mina uttalanden Ink, hur små eller obetydliga de än är i det stora sammanhanget. Det är som det är och så får det vara. Jag har varken tid eller lust att försvara åsikter jag inte har utan som blir ålagda mig via andras svar.

Fast jag skrev ju om vad jag läser på internet. Jag skrev "folk skriver", jag skrev om vad jag sett en guide skriva, jag skrev om vad jag läst folk skriva till Vagabond. Det är väl rätt tydligt att det inte är dina uttalanden?

inkfish
2015-07-03, 17:25
Samtidigt ska Varoufakis ha sagt i dag att en deal är mer eller mindre klar:
----
Men hans trovärdighet är väl något svårbedömd. Det kan lika gärna vara förhandlingstaktik.

Och det där Dijsselbloem dementerat:

According to Dutch newspaper de Volkskrant, Dijsselbloem described this as “completely incorrect” and said: “He [Varoufakis] made that up completely. No new proposals have been sent to Athens,” adding: “We are not near a solution.” (The Guardian)

Pilatus
2015-07-03, 19:22
Som ny medlem som har läst sidorna i några år så.

Jag har min åsikt som går emot många här. Jag tro att ett "ja" är bra.
Grekland har aldrig haft en budget i balans eftersom alla röstat på sina önskemål som inte varit ekonomiskt relevant.

Gekland har varit i konkurs mer än 50 % av tiden sedan de skapades. Inget annat land i Europa har samma historia, då måste vi titta på länder som Argentina , Venezuela etc. Sen att de gick med i euro var fel Grekland behöver 15% inflation för att kompensera för alla politiker som dom röstar på.

Om Grekland röstar nej och hamnar utanför euro så är min tro att pensionärerna och statligt anställda kommer att tappa 50 %. Så trots alla svårigheter för grekerna så hoppas jag på ett ja.

Och älskar greker och kommer att resa dit.

malou
2015-07-03, 19:29
DN analyserar idag hur krisen uppstod och vad som behöver göras för att "lösa den".

Finns att läsa här (http://www.dn.se/ekonomi/greklandskrisen-vagen-mot-ekonomisk-kollaps/).

Samma tidning har gjort en interaktiv tidslinje hur krisen började och var landet står idag. Den börjar med OS i Aten 2004 och slutar den 2/7 2015.

Finns att läsa här (http://www.dn.se/nyheter/varlden/sa-hamnade-grekland-pa-kna/).

Takk. Liker tidslinjer, gir en viss oversikt over hendelser. Liker også å lese
a n d r e s meninger/perspektiver. - En engelsk historiker har gjort seg
s i n e betraktninger om den greske krisen, interessant å følge hans refleksjoner og tanker - bakover i tid - og om hva som skjer nå. Et utenifra-perspektiv så klart, men litt annerledes enn mye som presenteres for tiden.

http://www.ekathimerini.com/198031/article/ekathimerini/comment/the-seeds-of-the-greek-problem-were-sown-in-1980s

Kalimera
2015-07-03, 19:39
Olika medier rapporter samma sak på olika sätt. Så här skriver The Guardian om en incident i kvällens demonstration: Looks like the protesters involved in scuffles with police are anarchists. Other reports suggest rally is peaceful.

Medan Dagens Industri har som rubrik: Upplopp i Grekland (http://www.di.se/artiklar/2015/7/3/kaotisk-stamning-i-aten/).

För att var sanningen nära är det bättre att följa The Guardian (http://www.theguardian.com/business/live/2015/jul/03/greek-debt-crisis-council-of-state-to-rule-on-referendum-live).

Thira
2015-07-04, 07:29
Läste i The Guardian igår att mat och mediciner börjar ta slut. Framför allt basvaror; Mjöl, socker m.m.
ECB har sagt att de ska ha ett möte på måndag om fortsatt stöd till Greklands banker.
Man får anta att inte så mycket hinner förändras på bara en vecka oavsett utgång i folkomröstningen och sedan beror det väl på vilken utgång det blir i den också (det tar ju ett tag innan man fyllt på förråden och får ordning på allt som släpat efter sedan kapitalkontrollen infördes).
Jag ska resa runt på fastlandet och, efter vad jag hört, så ska situationen där vara svårare än ute på öarna just nu (som vanligt alltså).
Nu, till mina grubblerier; Jag har förbokat hotell på ett par platser under min resa (trots att jag inte tänkte göra det från början).

Är det ok att fråga hotellen om det är något de behöver på plats i byarna jag ska bo (om situationen är fortsatt lika illa eller blivit värre). Kanske känner de till någon välgörenhetsorganisation på plats typ? Den lilla mängd jag kan ta med själv gör ju inte någon större skillnad, men kanske för en familj åtminstone?
T.ex är det ju en enkel match att frakta några påsar mjöl och socker el. likn annat som kan behövas nu. Men törs man fråga så till helt främmande människor (har aldrig träffat hotellägarna förut)?
Jag är rädd att de ska ta illa vid sig. Är det ofint och kanske jättekänsligt i den här svåra situationen?
En annan sak jag tänkt på är eventuellt att ta mig till en hjälporganisation i Aten med mjöl el liknande och överlämna dem där.
Får man föra in basvaror i lite större mängd än bara en mjölpåse eller någon annan form av basvara etc hur som helst från Sverige till Grekland. Är det någon som vet eller kanske gjort samma sak helt nyligen som kan berätta?

Thira
2015-07-04, 08:05
Tillägg till ovan; Det måste ju inte vara basvaror heller. Det finns behov av mängder med annat också just nu. Underställ inför vintern (som vi pratat om här tidigare t.ex) och som är lättare att bära.

Alala
2015-07-04, 08:10
Däremot är det solklart så att den osäkerhet som nu råder drabbar turistnäringen. Ingen näring går oskadd ur så mycket negativ publicitet. Med risk för att bli tjatig: Syrizas spektakel under det senaste halvåret sänker landet.

Redan nu har företagen problem med betalningar av importvaror. Det kan råda till råvarubrist och i värsta fall stänging av fabriker. Det värsta i detta är att oavsett vilken åsikt man har angående skötseln av krisen i sin helhet så har den nuvarande regeringen fått den nu akuta krisen till stånd. Skulle de ha skrivit på avtalet som de erbjöds skulle läget vara lugnt och turistsäsongen skulle inte ha kommit till skada på samma sätt som nu, bankerna skulle fungera normalt.

I stället för att svälja sin stolhet så har regeringen överfört denna stolhet till folket genom sin propaganda om att man är offer för utpressning och vill förnedra det grekiska folket. Man tror ju på den man vill tro på. Kanske är det då din egen regering och inte giriga utlänningar? Det är ju väldigt tight mellan JA och NEJ nu så oavsett hur detta kommer att gå tror jag att detta sätter djupa spår i grekerna. I stället för att göra sitt eget jobb har regeringen satt grek mot grek nu. Ett väldigt fult trick bara för att rädda sitt eget skinn.

/ Anne

Netwolf
2015-07-04, 08:30
Väldigt många greker, som jag träffat de senaste dagarna, har frågat mig samma fråga: Hur tycker ni vi ska rösta? Det råder en stor osäkerhet och villrådighet och de vill gärna veta vad vi utlänningar tycker. Jag vet inte vad jag ska svara och vill eg inte ta ställning i frågan. Men visst märks desperationen och rädslan. Min hyresvärdinna på Amorgos förtäljde mig om hur rädd och deprimerad hon är emellanåt. Hon hade ännu inte drabbats av några avbokningar, men fasade för det då varenda euro räknas
Jag lider med grekerna!

/Netwolf

Claes på Lesvos
2015-07-04, 08:44
Kära Alala. Det handlar inte bara om stolthet. Mina vänner fick en elräkning på € 1000 för ca tre månaders förbrukning. Den skulle ha blivit 1100 med den nya skatten på 10% på el som fanns i avtalet. Familjen tjänar € 600 i månaden. Så det är inte bara stolthet. Mormor i familjen skulle fått sin pension sänkt ytterligare. Den är nu ca € 500. Dom här är inte ensamma med sin ekonomiska situation. Den gråtande mannen utför banken i Thessaloniki, som jag hoppas du sett i tidningarna, är en bra illustration till hur det känns att vara grek just nu. Banken stängd, inget kontantkort, bankboken på marken, kan inte ta ut pensionen, inga pengar - det bara brister. Just nu brister det för många. Vore jag grek skulle jag rösta nej.

ps Min elräkning för fyra veckors förbrukning september/oktober 2014 plus en vecka i februari 2015 blev € 197. Men den klarar jag. Jag är ju svensk pensionär.

Claes på Lesvos
2015-07-04, 08:54
Jag skulle inte göra det. Dessutom har jag inte märkt av matbristen. Var i en av Lesvos många supermarkets och där rådde det inte brist på något. Det står mycket i utländska tidningar just nu som inte stämmer. Jag tror att många journalister inte är bekanta med Grekland. Läste en skräckhistoria i Aftonbladet igår. Mannen som var intervjuad är turistdirektören Andreas Andreadis. Tittar man på hans meritförteckning ser man att han sitter bland annat i Bank of Greece styrelse. Är det tänkbart att hans uttalande är en partsinlaga för Ja-sidan inför valet. Hoppas journalisten dubbelkollade.

laero
2015-07-04, 08:56
En annan sak jag tänkt på är eventuellt att ta mig till en hjälporganisation i Aten med mjöl el liknande och överlämna dem där.
Får man föra in basvaror i lite större mängd än bara en mjölpåse eller någon annan form av basvara etc hur som helst från Sverige till Grekland. Är det någon som vet eller kanske gjort samma sak helt nyligen som kan berätta?

Föreslår att du köper in mjölet på plats istället och ger bort. Bättre att dina pengar hamnar i den grekiska ekonomin än hos ICA i Sverige. Dessutom slipper du övervikt på flyget;)

Thira
2015-07-04, 08:57
Vi kan sitta här och svamla i en evighet om vad som är bra eller dåligt. Vilka som har rätt eller fel osv. I tråd upp och i tråd ned. Vi kan analysera och ha en massa åsikter. Vända ut och in på Tsipras, Syriza och Eurogubbarna.
(Och visst är det också viktigt. Ingen tvekan om att det är bra med upplysning och info.) Men det allra viktigaste är väl att vi försöker göra något mer handfast för att hjälpa till.
Men vad gör vi för att hjälpa direkt på plats. Blir så frustrerad av detta. Vi pratar och pratar (och mig själv inkluderat vill jag understryka) i denna tråd. Men vad gör vi för att hjälpa direkt?

Annat än att resa dit då förstås.

Claes på Lesvos
2015-07-04, 08:59
Greek villagers' secret weapon: Grow your own food

Läs gärna: http://www.ekathimerini.com/198880/article/ekathimerini/community/greek-villagers-secret-weapon-grow-your-own-food

Thira
2015-07-04, 09:01
Föreslår att du köper in mjölet på plats istället och ger bort. Bättre att dina pengar hamnar i den grekiska ekonomin än hos ICA i Sverige. Dessutom slipper du övervikt på flyget;)

Ok ja absolut! Håller med. Men problemet är att det ju håller på att ta slut i butikerna. Fast nu kommer uppgifter i tråden att det inte stämmer. Usch jag blir helt tokig av detta. Att bara sitta här på min rumpa och inte göra nåt. Är beredd att betala för n extra baggageväska med div. Vara vad det nu vara månde.

Thira
2015-07-04, 09:25
Jag skulle inte göra det. Dessutom har jag inte märkt av matbristen. Var i en av Lesvos många supermarkets och där rådde det inte brist på något. Det står mycket i utländska tidningar just nu som inte stämmer. Jag tror att många journalister inte är bekanta med Grekland. Läste en skräckhistoria i Aftonbladet igår. Mannen som var intervjuad är turistdirektören Andreas Andreadis. Tittar man på hans meritförteckning ser man att han sitter bland annat i Bank of Greece styrelse. Är det tänkbart att hans uttalande är en partsinlaga för Ja-sidan inför valet. Hoppas journalisten dubbelkollade.

Ja jag vet. Det ovan nämnda läste jag i The Guardian igår. Därför litade jag på det. Tyckte dessutom det lät fullständigt logiskt att basvaror och mediciner börjar ta slut eftersom butiksägarna inte längre kan betala sina leverantörer. Men man vet aldrig. Jag håller med dig. Skräckpropagandan från ja-sidan är rigorös just nu. Och faktum är att väldigt mycket media i Grekland har en borgerlig inriktning. T.ex så sändes inte Tsipras tal igår i sin helhet till folket via TV. Åtminstone om man får tro The Guardians liverapportering. Om detta nu stämmer?

inkfish
2015-07-04, 09:34
Jag skulle inte göra det. Dessutom har jag inte märkt av matbristen. Var i en av Lesvos många supermarkets och där rådde det inte brist på något. Det står mycket i utländska tidningar just nu som inte stämmer.

Jag har inte läst någonstans att det är matbrist överallt? Att det inte är matbrist i din supermarket på Lesvos säger ju inget om andra ställen.

inkfish
2015-07-04, 09:40
Väldigt många greker, som jag träffat de senaste dagarna, har frågat mig samma fråga: Hur tycker ni vi ska rösta? Det råder en stor osäkerhet och villrådighet och de vill gärna veta vad vi utlänningar tycker. Jag vet inte vad jag ska svara och vill eg inte ta ställning i frågan. Men visst märks desperationen och rädslan. Min hyresvärdinna på Amorgos förtäljde mig om hur rädd och deprimerad hon är emellanåt. Hon hade ännu inte drabbats av några avbokningar, men fasade för det då varenda euro räknas
Jag lider med grekerna!


Intressant, inte minst mot bakgrund mot alla som påstår att turbulensen inte märks överhuvudtaget för oss turister. Medan jag har en stark känsla av att den märks om vi vill märka.

Att folk frågar dig hur du tycker att de ska rösta visar verkligen hur komplicerat det här är. Jag undrar om jag inte tycker det var rätt galet att ställa grekerna inför den här frågan med en veckas varsel (och då räknar jag inte ens in att de uppmanas rösta nej till något deras premiärminister sagt ja till och som för övrigt inte längre gäller).

inkfish
2015-07-04, 10:35
Nu har AFP identifierat mannen på den otroligt gripande bilden som spreds igår och berättar historien bakom den.
http://news.yahoo.com/crying-greek-pensioner-story-behind-poignant-photo-003339650.html;_ylt=AwrXgyLHMpdVJAkAQIPQtDMD;_ylu=X3oDMTByb2lvbXVuBGNvbG8DZ3ExBHBvcwMxBHZ0aWQDBHNlYwNzcg--

(Klicka bara bort om ni kommer till uppmaningen att skaffa yahoos app)

laero
2015-07-04, 10:44
Tyckte dessutom det lät fullständigt logiskt att basvaror och mediciner börjar ta slut eftersom butiksägarna inte längre kan betala sina leverantörer.?

Vissa butiker har säkert inte råd att köpa in. Fundera över hur de ska ha råd att köpa in med en ny lägre värderad valuta (avser ffa importvaror).

Monica P
2015-07-04, 11:15
Hos min handlare är det glest på vissa hyllor. På min fråga om han har svårt att få leveranser suckade han bara och sa: jag måste betala kontant till leverantören men får inte ut pengar från banken.

Samtidigt tror alla att det är högst temporärt. Vi var med om en liknande situation när Cypernkrisen bröt ut 1974. Plötsligt fanns inget att köpa, man hade burit ner allt som gick i sina källare och förråd.

Lugn, bara lugn...

Thira
2015-07-04, 11:38
Samtidigt tror alla att det är högst temporärt. Vi var med om en liknande situation när Cypernkrisen bröt ut 1974. Plötsligt fanns inget att köpa, man hade burit ner allt som gick i sina källare och förråd.

Lugn, bara lugn...


fb_gilla


Tack Monica.
Det är tur vi har alla er om bor i Grekland. Ni vet bäst hur läget är.

Admirala
2015-07-04, 12:40
Thira, det er per i dag ingen mangel på mat i butikkene her i Nafplio, iallfall. Det beste du kan gjøre er å bruke så mye penger du kan i Hellas, gi raust med tips på tavernaer og kafeer, betale med kontanter heller enn kort.

Hver vår og høst renser jeg ut av klesskapet mitt i Nafplio. De klærne jeg ikke vil ha lengre, men som fremdeles er fine setter jeg ut på fortauet i en åpen pose, og den posen forsvinner raskt! Det kan være et tips til alle som skal på ferie, sett klær dere ikke bruker i en åpen pose ved siden av en søppelcontainer, f.eks.

inkfish
2015-07-04, 13:12
fb_gilla


Tack Monica.
Det är tur vi har alla er om bor i Grekland. Ni vet bäst hur läget är.

De som uttalar sig i The Guardian och andra medier är också de som bor i Grekland, och som jobbar i t ex butiker, apotek och banker.

Alala
2015-07-04, 13:59
Claes, det jag ville säga med mitt inlägg var att Syriza med sin folkomröstning har ett stort ansvar för problemet med t.ex bankerna just nu. Och jag har sett en liknade rapport på finsk tv där en gammal man gråter i bankkön. Och sånt borde inte ske! Och jag tycker att en folkomröstning i denna situation var fel. Folket får inte saklig information om det hela och man ställer JA och NEJ emot varandra.

/ Anne

inkfish
2015-07-04, 14:56
Här är en röst som sticker ut från mängden, åtminstone gör den det för mig. Intervjun kommer från början från Huffington Posts spanskspråkiga upplaga. 85-åriga Penelope förklarar varför hon kommer att rösta nej. Jag tar inte ställning i ja eller nej-frågan, det tycker jag vore förmätet av mig att göra, men den här stolta kretensiska kvinnan har ett imponerande och gripande perspektiv på frågan.

http://m.huffpost.com/us/entry/7716490

AndersK
2015-07-04, 15:07
Claes, det jag ville säga med mitt inlägg var att Syriza med sin folkomröstning har ett stort ansvar för problemet med t.ex bankerna just nu. Och jag har sett en liknade rapport på finsk tv där en gammal man gråter i bankkön. Och sånt borde inte ske! Och jag tycker att en folkomröstning i denna situation var fel. Folket får inte saklig information om det hela och man ställer JA och NEJ emot varandra.

/ Anne

I vilken mån Syriza har ett stort ansvar för problemet med bankerna låter jag vara osagt. Huvudfrågan gäller ju egentligen om det på mycket kort sikt är hållbart att ta betydande lån för att betala tillbaka tidigare lån, som är av en sådan storleksordning att de inom överskådlig framtid inte går att betala tillbaka, vilket IMF framskymtar i en rapport. Och därtill förenat med stora ingrepp i den grekiska befolkningens privatliv.

Det är egentligen den enkla sanningen som regeringen har att hantera och nu vill ha befolkningens utlåtande om. Alltså, det går inte att likt strutsen stoppa huvudet i sanden.

Hur alla turer runt den grekiska ekonomin ska presenteras sakligt synes vara mycket komplicerat med tanke på historia och olika aktörers verkliga syften. Tidigare stora utlånare av ofantliga belopp har haft helt annat för ögonen än det grekiska folkets välfärd. Nu sitter de tryggt i båten efter det att IMF m.fl löste in lånen (Sverige bidrog med 100 miljarder) och befolkningen får ta smällen.
Fler,inklusive mig själv, borde sitta bredvid mannen och gråta....över det direkta eländet och det spel som spelas långt, långt över våra huvuden och som handlar om hänsynslös girighet.

I det sammanhanget blir det mycket svårt att svara både ja och nej, men nu finns det ju ytterst två saker vi måste - välja och dö. Det förstnämnda efter bästa förmåga och på eget ansvar.

Kalimera
2015-07-04, 17:03
Jag kan inte låta bli att länka till ett av Chania Posts inlägg idag. Vi behöver lite positivitet. Idag för elva år sedan var det glädje och lycka i Grekland. Jag var inte där, men jag önskar att jag hade varit där, för att få uppleva denna fantastiska dag live. Vad menar jag? Kolla här (http://www.chaniapost.eu/2015/07/04/moments-of-a-lifetime-euro-2004/).

laero
2015-07-04, 17:12
Såg den matchen på Leros.
Då var det sannerligen partystämning långt in på natten.:)

inkfish
2015-07-04, 17:34
Haha! fb_gilla

Celbe
2015-07-04, 18:19
Åh, då var vi på Koufonissi :). Det smälldes av raketer och det militärskepp som låg i hamnen tutade för fullt. Vi hade t o m en kompis som ringde från Spanien för att höra hur vi hade det bland firande greker. Ikväll sitter vi på en balkong i ett underbart Ermoupolis på Syros efter en fin dag i Agathopes (trots en envis vind emellanåt). Hade någon sagt det till mig då hade mitt svar varit "No way"... Tänk som man kan ändra sig!

Celbe

Netwolf
2015-07-04, 19:21
Intressant, inte minst mot bakgrund mot alla som påstår att turbulensen inte märks överhuvudtaget för oss turister. Medan jag har en stark känsla av att den märks om vi vill märka.

En annan sak jag noterat är att de enorma högarna med växelpengar i affärernas kassor, inte längre är högar. Det är rätt tomt med växelpengar. Häromdan köpte vi för 16 euro i en shop och jag halade fram en 50-lapp. Hon hade inte växel nog så hon kunde ge tillbaka. Hon plockade bland de fåtaliga växelmynten, men fick inte ihop det. Hon rusade iväg och kom sen åter med min växel och ett generat leende. Usch, jag tyckte så synd om henne att jag höll på köpa ett par solbrillor bara för att hjälpa till lite.

/Netwolf

anneli56
2015-07-04, 21:46
Här nere i Koroni har vi fortfarande gott om varor i butikerna,färskt bröd i bageriet varje morgon,pengar i automaterna och bensin på mackarna. Solen är fortfarande gratis och det har vi massor av :)

inkfish
2015-07-05, 09:27
En annan sak jag noterat är att de enorma högarna med växelpengar i affärernas kassor, inte längre är högar. Det är rätt tomt med växelpengar.

Ja, det låter ju som en rätt given konsekvens. Så mycket krångel för så många!

----

Mycket läsvärd Pascalidou i DN idag: http://www.dn.se/arkiv/kultur/i-greklands-berattelse-ar-nej-ett-nyckelord

carpelux
2015-07-05, 10:34
Ett annat läsvärt inlägg i DN som belyser lite av vilka problem som finns med indrivningen av skatter.

http://www.dn.se/nyheter/forre-skattechefen-domer-ut-grekiska-skatteverket/

inkfish
2015-07-05, 10:56
Jag har inte velat ta ställning när det gäller ja eller nej, jag tycker inte att det är min fråga. Men: nu undrar jag om jag inte lutar åt nej. Om det blir ja har Varoufakis sagt att han ska avgå. Det kanske Tsipras också gör. Kanske fler i eller hela regeringen. Eller så skriver de under en deal som inte går igenom parlamentet, den som var på väg dit förra helgen skulle ju inte göra det.

Och då ska det väl till ett tidsödande nyval med en ny regering, nya allianser som ska förhandla med trojkan. Hur fasen ska det gå till?

Då borde ett nej vara bättre. Att det skulle leda till en grexit tror jag inte längre, snarare till nya förhandlingar om en deal.

Masse
2015-07-05, 11:16
Ett annat läsvärt inlägg i DN som belyser lite av vilka problem som finns med indrivningen av skatter.

http://www.dn.se/nyheter/forre-skattechefen-domer-ut-grekiska-skatteverket/

Jag har ju tidigare här i forumet att tjänsteexport från Sverige m fl länder till Grekland av ett fungerande skatteindrivningssystem skulle vara värdefullt bistånd till det krisande landet. Den här artikeln bekräftar ju det.

Att ett land som i så många år varit i ekonomisk kris fortfarande har det på det här sättet är ofattbart. Det visar på total inkompetens och brist på sjukdomsinsikt i samtliga regeringar som har avverkats.

Så länge man inte har system för att ta in beslutade skatter så är det ju fullständigt meningslöst att såväl inom landet som i förhandlingar med långivare käbbla om nivåer på moms, inkomstskatter mm mm. Pengarna kommer ju inte in oavsett vilket!

Jag inser att detta är något som är inpyrt i hela det grekiska sammhällssystemet och svårt att ändra på. Men det är ju nu AKUT BEHOV AV FÖRÄNDRING AV DETTA, helt oavsett vilka lån och bidrag man kan förhandla fram så är DET NÖDVÄNDIGT ATT TÄTA HÅLEN I BOTTEN PÅ HINKEN! NU!!! Om så inte sker kan ju alla som förväntas att hjälpa Grekland med rätta fråga sig, Till vilken nytta?

Masse

inkfish
2015-07-05, 11:39
Masse - visst är det nödvändigt. Dels behövs effektiva system för skatteindrivning. Dels behövs något som är svårare att komma åt - förändrade attityder. Det måste bli naturligt att betala skatt. En början där skulle kunna vara att man ser att man faktiskt får något för sina skattepengar. Det är inte okej att man måste muta doktorn och att man måste betala privatlärare för barnen på kvällstid.

På den där punkten om attitydförändring är jag pessimistisk. Att man smiter undan skatt för att man kan, för att man alltid gjort det och för att alla andra gör det är så djupt rotat.

Anna Pernilla
2015-07-05, 12:23
På den där punkten om attitydförändring är jag pessimistisk. Att man smiter undan skatt för att man kan, för att man alltid gjort det och för att alla andra gör det är så djupt rotat.
Precis så tror jag med. Mina vänner i Grekland förstår inte varför man skall betala skatt." De får ju ändå ingenting för det. Allt försvinner. "Sen betalar de lärarna pengar annars får deras barn dåliga betyg. Hemskt!

hasa
2015-07-05, 13:43
Precis så tror jag med. Mina vänner i Grekland förstår inte varför man skall betala skatt." De får ju ändå ingenting för det. Allt försvinner. "Sen betalar de lärarna pengar annars får deras barn dåliga betyg. Hemskt!
......och precis där ligger problemet, en kan inte både ha och äta kakan. Men den stora frågan är egentligen hur Grekland överhuvudtaget kunde få gå med i Euro samarbetet? Utan ett fungerande skattesystem.

malou
2015-07-05, 14:03
Jeg mener fortsatt at lovgivningen og et fungerende innkrevingssystem
m å komme først - alle land trenger inntekter - og Hellas har simpelthen ikke råd til å vente på holdningsendringer. Ok, innrømmer at skattene her hjemme, særlig de indirekte, kan kjennes 'sure og dels for høye' :mad:. Men man slipper ikke unna :D.
Hellas har jo gjort et forsøk på å innhente utenlandsk skatteekspertise - som rant ut i sanden, dessverre. Synes dette forklares enkelt i artikkelen carpelux har linket til. Der Mats Sjøstrand forteller om sitt engasjement; 10 besøk fra 2013 - 2014.

Ett annat läsvärt inlägg i DN som belyser lite av vilka problem som finns med indrivningen av skatter.
http://www.dn.se/nyheter/forre-skattechefen-domer-ut-grekiska-skatteverket/

Har kopiert litt derfra
– Det spelar inte någon roll vad långivarna kräver om skattefrågorna. Myndigheten är i mycket sämre skick än vad världen tror, säger Mats Sjöstrand.
Sommaren 2013 blev han kontaktad av den internationella valutafonden, IMF, och ombedd att ingå in en grupp rådgivare som skulle hjälpa den nya grekiska skattemyndighetens chef. Mats Sjöstrand och en irländsk kollega, med tillsammans 80 års erfarenhet av skatteindrivning, var det internationella inslaget i stödgruppen. Tre grekiska experter fanns också med.
– Uppdraget var att stödja chefen som skulle göra en modernisering av myndigheten, berättar Mats Sjöstrand.
– Vad vi fick se var att situationen i landets skatteförvaltning var långt sämre än vad IMF hade trott. Att korruptionen var utbredd var väl känt men att kompetensen saknas är inte lika känt, fortsätter han.

Han ser ellers ut til å mene at man går for fort frem; modernisering av skattevesenet krever tid. Tankevekkende for øvrig at Sjøstrand avslutningsvis også uttrykker at det kan virke som myndighetene venter på at noe skal skje, helt av seg selv.

Kalimera
2015-07-05, 14:53
Bloggen Politik i Grekland (http://politikigrekland.blogspot.gr/) skriver om folkomröstningen idag.

Admirala
2015-07-05, 15:16
Jada, det trengs skattereformer. Men husk også at det fleste grekere i middel- og arbeiderklassen har betalt den skatten de er avkrevd. Noen av innleggene her tyder på at skribentene mener alle grekere er skattesnytere. Gjennomsnittlig betaler grekerne over 22 prosent skatt på private inntekter, omlag 90 prosent av den ubetalte skatten skyldes en liten gresk elite. (Kilde i forrige tråd om krisen.)

Så til dette hyggelige forslaget fra en nordmann:

- Oljefondet, eller Statens pensjonsfond utland (SPU), henvender seg til kreditorene som sitter på til sammen 400 millioner dollar i greske statspapirer. Norge tilbyr å betale 200 milliarder dollar for disse fordringene, det vil si halv pris. Deretter går vi til Hellas og sier at vi slår av ytterligere 50 milliarder dollar. Den gjenværende gjelden på 150 milliarder dollar må grekerne tilbakebetale til oss nordmenn, foreslår Professor på BI, Arne Jon Isachsen.

BI-professoren foreslår at grekerne betaler oss tilbake over en 20-årsperiode, med en rente til fire prosent. For Hellas som har en gjeld tilsvarende 175 prosent av Bruttonasjonalprodukt (BNP), er gjelden dermed kuttet ned til tilsvarende 60 prosent av BNP.

http://www.nettavisen.no/na24/bi-professor-vil-bruke-oljefondet-til-a-redde-hellas/3422806715.html

inkfish
2015-07-05, 15:21
Malou - jag säger inte emot dig. Men jag menar att det behövs både och. Systemet blir helt enkelt effektivare om man inte försöker smita undan det.

malou
2015-07-05, 15:42
Malou - jag säger inte emot dig. Men jag menar att det behövs både och. Systemet blir helt enkelt effektivare om man inte försöker smita undan det.


Det tenkte jeg overhodet ikke på. :) En diskusjon og meningsutveksling er positivt. Og mitt perspektiv på rekkefølgen er en 'arv' fra min første metodeforeleser - v i var uenige. Men hun lærte meg å lese stortingsmeldinger, gå på høringer, tenke historisk perspektiv på diverse saker. Og jeg 'så lyset' etter hvert; eks. kvinnepolitisk og på andre områder ville lite skjedd om det skulle berodd på holdningsendringer.

malou
2015-07-05, 15:53
Så til dette hyggelige forslaget fra en nordmann:

- Oljefondet, eller Statens pensjonsfond utland (SPU), henvender seg til kreditorene som sitter på til sammen 400 millioner dollar i greske statspapirer. Norge tilbyr å betale 200 milliarder dollar for disse fordringene, det vil si halv pris. Deretter går vi til Hellas og sier at vi slår av ytterligere 50 milliarder dollar. Den gjenværende gjelden på 150 milliarder dollar må grekerne tilbakebetale til oss nordmenn, foreslår Professor på BI, Arne Jon Isachsen.

BI-professoren foreslår at grekerne betaler oss tilbake over en 20-årsperiode, med en rente til fire prosent. For Hellas som har en gjeld tilsvarende 175 prosent av Bruttonasjonalprodukt (BNP), er gjelden dermed kuttet ned til tilsvarende 60 prosent av BNP.

http://www.nettavisen.no/na24/bi-professor-vil-bruke-oljefondet-til-a-redde-hellas/3422806715.html



Men kunne vi ikke bare gitt bort pengene, da? Likevel - et positivt forslag fra finanssiden. Kan hende står det opportunister i kø for å tjene seg rike på statsgjelden, som i k k e har tenkt å gi rabatt.

inkfish
2015-07-05, 16:04
Det tenkte jeg overhodet ikke på. :) En diskusjon og meningsutveksling er positivt. Og mitt perspektiv på rekkefølgen er en 'arv' fra min første metodeforeleser - v i var uenige. Men hun lærte meg å lese stortingsmeldinger, gå på høringer, tenke historisk perspektiv på diverse saker. Og jeg 'så lyset' etter hvert; eks. kvinnepolitisk og på andre områder ville lite skjedd om det skulle berodd på holdningsendringer.

Nej gud, det är klart att enbart attitydförändringar inte räcker när det gäller att åstadkomma strukturella reformer. :) Både det och effektiva system tror jag på.

(En mindre korrupt statsapparat hade nog varit ett av de möjliga sätten att förändra attityden till att betala skatt. Att man kunnat "köpa" statliga, lönsamma jobb tiil familj och släktingar genom att rösta på rätt politiker skapar varken effektiv förvaltning eller förtroende för den. Och motsvarande på kommunal nivå, det verkar ibland vara ett jäkla svansande för borgmästaren som avgör vilka som får tillstånd till olika verksamheter ... Vem känner sig motiverad att betala skatt i ett sådant system?)

Kalimera
2015-07-05, 16:42
Jag har en stort klump i magen. Vad ska hända med mitt älskade Grekland? Hoppas, hoppas, hoppas, att det blir något bra efter dagens folkomröstning, oavsett vilka som "vinner". :o

Anna Pernilla
2015-07-05, 16:59
Jag en stort klump i magen. Vad ska hända med mitt älskade Grekland?
Precis så känner jag med:(

AndersK
2015-07-05, 17:06
Jag förstår inte helt den uppenbara vrede som kommer till uttryck i tråden. Det är lätt att få intrycket av att det grekiska folket stjäl de sista korvörena från envar. Och mot det ska vi skydda oss genom att bistå med fogdar och indrivare för att de - grekerna - ska lära sig hur ett civiliserat samhälle fungerar och därtill har en befolkning som lever i största välmående på alla sätt.


Jag tror att det är betydligt mer komplicerat än att kräva att alla ska rätta in sig i vårt led. Bästa indikation om det får man om man tar sig tid och med inlevelse lyssnar på vad en äldre grek har att berätta om sin historia - vad som har hänt under bara dennes levnads dagarunder de senaste 80 åren och sedan jämföra med vår egen historia. När jag gjorde det öppnades ett helt annat perspektiv på Grekland.


Och beträffande skattekontroll. Om jag inte begär kvitton vid köp av vad det vara må i Grekland, så begår jag en olaglig handling liksom den som säljer. Utan kvittonhantering kan man knappast begära en bra skattekontroll eller för den skull - förfasa sig över den. Än värre blir det när det kommer uppmaning om att inte begära kvitto.......Kan man säga att man är delansvarig? Min spegelbild säger mig att jag har det!

larstommy
2015-07-05, 17:12
Jag en stort klump i magen. Vad ska händai med mitt älskade Grekland? Hoppas, hoppas, hoppas, att det blir något bra efter dagens folkomröstning, oavsett vilka som "vinner". :o

Inget ont som inte har något gott med sig, så jag tror och hoppas detta för med sig en uppvaknande demokratisk stasapparat i landet som är kapabel att hantera stålbadet som landet har att hantera. Det blir inte lätt oavsett utgång i detta spektakel till folkomröstning, hoppas man finner fram till koncensus både inrikes och utrikes oavsett utgång. Det behövs......

Thira
2015-07-05, 17:26
Jag en stort klump i magen. Vad ska hända med mitt älskade Grekland? Hoppas, hoppas, hoppas, att det blir något bra efter dagens folkomröstning, oavsett vilka som "vinner". :o

Ja, tycker man har gått med den där klumpen i magen hela veckan. Oron har lagt locket på och dämpat den vanliga vardagsglädjen väsentligt. Men en bra sak med allt detta har ändå varit att strålkastarna satts på de värst påverkade av krisen (vet att jag tjatar om det men jag tycker det är så otroligt viktigt) Nu har hela världen fått se hur de faktiskt har det. (Tidigare har det varit mest politik och krassa siffror i staplar eller diagram.) Och deras situation har ju sett likadan ut mer eller mindre hela tiden sedan åtgärdsprogrammen infördes. För dem har det varit samma oro hela vägen. Vi får inte glömma det i all sorg över den situation som är nu. För deras skull så måste något förändras.


Jag försöker trösta mig själv och framför allt mina grekiska vänner med att det kan komma något bra ur detta på sikt. På lång sikt. Vad och på vilket sätt vet vi ju inte men oavsett vilken sida som "vinner" omröstningen så tror jag ändå att den (och all publicitet från media) kan sätta ny press på Trojkan att gå Grekland till mötes i de sociala frågorna. Och det känns som väldigt viktigt oavsett vilken "sida" man nu står på.
Men ont i hjärtat gör det när Grekland gråter.

inkfish
2015-07-05, 17:38
Jag en stort klump i magen. Vad ska hända med mitt älskade Grekland? Hoppas, hoppas, hoppas, att det blir något bra efter dagens folkomröstning, oavsett vilka som "vinner". :o

Samma här. Jag hade velat vara där idag, på någon plats där jag känner folk, och få reaktioner och förklaringar på vad som händer.

Men jag är en dysterkvist och något bra tror jag att det dröjer länge innan vi ser. Det blir fortsatt skittufft för Grekland, hur det än går idag.

kari
2015-07-05, 18:21
Jag en stort klump i magen. Vad ska hända med mitt älskade Grekland? Hoppas, hoppas, hoppas, att det blir något bra efter dagens folkomröstning, oavsett vilka som "vinner". :o

Jeg deler både den vonde klumpen i magen, og det inderlige H Å P E T ....!

- føler meg utmattet etter de siste ukene... j e g gjør det, som sitter her i nord og har det så g o d t, men med et hjerte som blør for Hellas ....,
hvordan har d e det da. våre venner greker*ne, som står midt oppe i det..snyft_drop

Jeg beundrer engasjementet til dere som har skrevet i tråden, så mange tanker/betraktninger/meninger og ikke minst alle interessante linker :)
Takk til alle, også til de jeg ikke føler jeg er "helt på linje" med, uansett har vi vel det felles i dag, en frykt... og et håp...

LenaochJanis
2015-07-05, 19:01
Jag en stort klump i magen. Vad ska hända med mitt älskade Grekland? Hoppas, hoppas, hoppas, att det blir något bra efter dagens folkomröstning, oavsett vilka som "vinner". :o

Instämmer med dig helt och hållet
Lena och Janis

Kalimera
2015-07-05, 19:23
Det lutar mot ett nej.

Maggy
2015-07-05, 19:32
Det lutar mot ett nej.

...senaste siffran jag sett från Grekland 59,7 för OXI (nej) ej verifierat...

malou
2015-07-05, 19:37
Takk til alle, også til de jeg ikke føler jeg er "helt på linje" med, uansett har vi vel det felles i dag, en frykt... og et håp...



Gode ord. Frykt og håp, sånn er det. Men også et snev av optimisme.:)

Kalimera
2015-07-05, 20:26
Som det ser ut nu så verkar NEJ få 60 %. Om det är bra eller dåligt vet jag inte, men det är i alla fall bättre än om det slutade jämt.

anneli56
2015-07-05, 20:27
Har gått med klump i magen i så många år nu!
Nej sidan verkar väga mer!
Få se hur det blir nu,allt är så ovanligt lugnt överallt här ;-)

Thira
2015-07-05, 20:52
Underbara foton från OXI -sidans valvakor i The Guardian. Reportern berättar att det råder karnevalstämning på Syntagma nu. Det var länge sedan jag såg så lyckliga leenden på greker i media. Oavsett allt som ligger framför dem nu så värmer det väldigt att se dem så glada igen.Pyttan din rackarns lyckost som är i Aten och får uppleva detta på plats ;)

Maggy
2015-07-05, 20:57
Underbara foton från OXI -sidans valvakor i The Guardian. Reportern berättar att det råder karnevalstämning på Syntagma nu. Det var länge sedan jag såg så lyckliga leenden på greker i media. Oavsett allt som ligger framför dem nu så värmer det väldigt att se dem så glada igen.Pyttan din rackarns lyckost som är i Aten och får uppleva detta på plats ;)


fb_gilla

Jag skulle också vilja vara där...

Netwolf
2015-07-05, 21:08
Här på Donussa märks inte mycket, förutom på hamnkafeneion, där det var våldsamma diskussioner bland gubbarna.

/Netwolf

Fysimera
2015-07-05, 21:19
fb_gillaSom det ser ut nu så verkar NEJ få 60 %. Om det är bra eller dåligt vet jag inte, men det är i alla fall bättre än om det slutade jämt.

Pilatus
2015-07-05, 21:29
Som det ser ut nu så verkar NEJ få 60 %. Om det är bra eller dåligt vet jag inte, men det är i alla fall bättre än om det slutade jämt.

fb_gilla

Hoppas dock fortfarande på något avtal snabb, då en utdragen osäkerhet kommer vara förödande både för Grekland och Eurozonen.

anneli56
2015-07-05, 21:34
Här i Koroni trakter är det så lugnt jag sällan har sett! Verkar som folk väntar på nåt! Och nu talar han "kapten Kirk" Varoufakis i tv klädd i t -shirt !Det är väldigt dramatiskt just nu!

Lotti
2015-07-05, 21:37
Jag har en stort klump i magen. Vad ska hända med mitt älskade Grekland? Hoppas, hoppas, hoppas, att det blir något bra efter dagens folkomröstning, oavsett vilka som "vinner". :o

Håller med! Vill att allt ska ordna sig för mitt också älskade Grekland. Jag har en resa beställd jag ska dit i september.

Claes på Lesvos
2015-07-05, 22:31
Lesvos.
När 80% av rösterna på Lesvos är räknade är ställningen 62% Nej och 38% Ja. Procentsatserna varierar över ön men tillsammans säger Lesvos-borna NEJ.
Kommer just tillbaka från vårt kafé som var fullt av folk i kväll eftersom vi har ett fantastiskt väder. Jag har alltid trott att vår by var en typisk Samaras by men icke. Jag fick nästan applåder när jag kom dit med mitt Nej-märke.
Jag har också haft en klump i magen ett par dar. Den har inte försvunnit, men jag är stolt över mina grekiska vänner som sagt: Nu räcker det!
Det är meningslöst att införa nya skatter och avgifter som vi ändå inte kan betala. Ge oss ett annat sätt!

Lissi
2015-07-05, 22:36
Det är meningslöst att införa nya skatter och avgifter som vi ändå inte kan betala. Ge oss ett annat sätt!

Fast utan skatter kan det väl aldrig gå???????

Lissi

Malina
2015-07-05, 22:45
Jag var lite för JA först, men har ändrat mig,sedan jag har läst på och tänkt till.
Tillsist och tillslut handlar det väl ändå om Grekernas stolthet! Alltså OXI även för mig.

Claes på Lesvos
2015-07-05, 22:53
Nej Lissi utan skatter går det inte. Kanske bättre att beskatta de som kan betala än de som inte kan. Kyrkan, utlandskontona och de med höga pensioner till exempel. Mina vänner kan inte betala den senast elräkningen på € 1000 så även om den höjs med 10% blir det inget klirr i kassan

malou
2015-07-05, 22:55
:confused:Lesvos.
När 80% av rösterna på Lesvos är räknade är ställningen 62% Nej och 38% Ja. Procentsatserna varierar över ön men tillsammans säger Lesvos-borna NEJ.
Kommer just tillbaka från vårt kafé som var fullt av folk i kväll eftersom vi har ett fantastiskt väder. Jag har alltid trott att vår by var en typisk Samaras by men icke. Jag fick nästan applåder när jag kom dit med mitt Nej-märke.
Jag har också haft en klump i magen ett par dar. Den har inte försvunnit, men jag är stolt över mina grekiska vänner som sagt: Nu räcker det!
Det är meningslöst att införa nya skatter och avgifter som vi ändå inte kan betala. Ge oss ett annat sätt!

Et annet sett har jo Tsipras og Varoufakis lovet å ordne med. Kanskje jeg har misforstått? :confused:men det var vel nettopp den slags de vant valget på.

Rojo72
2015-07-05, 22:55
1. Tror man att detta går utan höjda skatter och utan effektiv skatteindrivning så kan man lika gärna tro att tomten finns.
2. Det är inte självklart att den nyliberala politik som har sin grund i reaganismen och thatcherismen ska funka för att skapa tillväxt. I Sverige har vi under lång tid t.ex stått för en mer keynsianskt inriktad politik.
MEN:
3. Den som är satt i skuld är icke fri. Om jag lånar pengar av min kollega för att köpa nya usbminnen så gör jag det på villkor vi kommer överens om. Betalar jag tillbaka så fine. Gör jag det inte så får jag sämre villkor eller inga lån alls nästa gång...

Admirala
2015-07-05, 23:00
European leaders who have been used to getting their way in the past cannot presume that they will do so in future. They must show some humility and listen to a Greek people who have been driven to this leap in the dark. They must come up with reforms to fix a rickety single currency from its foundations. In time, that will mean underpinning monetary integration with broader sovereignty-sharing. More immediately, it means having the honesty to admit that the full Greek debts will not be repaid, and being ready to negotiate towards something more realistic.

(Guardian)

Claes på Lesvos
2015-07-05, 23:05
European leaders who have been used to getting their way in the past cannot presume that they will do so in future. They must show some humility and listen to a Greek people who have been driven to this leap in the dark. They must come up with reforms to fix a rickety single currency from its foundations. In time, that will mean underpinning monetary integration with broader sovereignty-sharing. More immediately, it means having the honesty to admit that the full Greek debts will not be repaid, and being ready to negotiate towards something more realistic.

(Guardian)
fb_gilla

Lissi
2015-07-05, 23:07
Nej Lissi utan skatter går det inte. Kanske bättre att beskatta de som kan betala än de som inte kan. Kyrkan, utlandskontona och de med höga pensioner till exempel. Mina vänner kan inte betala den senast elräkningen på € 1000 så även om den höjs med 10% blir det inget klirr i kassan
Håller med! De med högst inkomster ska betala mest! Men ALLA ska betala skatt. Ett helt nytt " tänk" hos alla måste till.....Det kommer att ta generationer innan alla förstår nyttan av att betala skatt eftersom man inte fått se att det lönat sig. Jag lider med grekerna och som alltid är det de som redan ligger som det sparkas mest på. Jag hade också röstat OXI...

Lissi

Admirala
2015-07-05, 23:30
Et sitat til, så skal jeg legge meg Ang_elx

We have just witnessed Greece stand up to a truly vile campaign of bullying and intimidation, an attempt to scare the Greek public, not just into accepting creditor demands, but into getting rid of their government. It was a shameful moment in modern European history, and would have set a truly ugly precedent if it had succeeded.

http://krugman.blogs.nytimes.com/2015/07/05/europe-wins/?smid=tw-NytimesKrugman&seid=auto&_r=0

malou
2015-07-05, 23:57
Selv om det er totalt uten betydning :D- jeg hadde antakelig stemt ja. Euro eller ikke spiller null rolle, den er utspilt. Mens troen på det europeiske fellesskapet og folkedemokratiet derimot finnes :). Marxisismen er derimot for ekstrem (for meg), og der befinner seg jo Tsipras? og i hvert fall Varoufakis seg. Men grekerne har 'talt' og valgt nettopp dem - og dermed deres politiske ståsted, håper på det beste fremover.:)

Pyttan
2015-07-06, 00:00
Rackarns lyckosten Pyttan är på folkfest på Sygntagma!😃
Vilken glädje!😃 Så långt ögat når!
Fantastiskt att vara här! 😃

Masse
2015-07-06, 00:03
På den där punkten om attitydförändring är jag pessimistisk. Att man smiter undan skatt för att man kan, för att man alltid gjort det och för att alla andra gör det är så djupt rotat.

Jada, det trengs skattereformer. Men husk også at det fleste grekere i middel- og arbeiderklassen har betalt den skatten de er avkrevd. Noen av innleggene her tyder på at skribentene mener alle grekere er skattesnytere. Gjennomsnittlig betaler grekerne over 22 prosent skatt på private inntekter, omlag 90 prosent av den ubetalte skatten skyldes en liten gresk elite. (Kilde i forrige tråd om krisen.)

http://www.nettavisen.no/na24/bi-professor-vil-bruke-oljefondet-til-a-redde-hellas/3422806715.html

Malou - jag säger inte emot dig. Men jag menar att det behövs både och. Systemet blir helt enkelt effektivare om man inte försöker smita undan det.

Jag menade inte med mitt inlägg att man ska gå hårdare fram med dem som betalar in den skatt de ska, oavsett vilken inkomst- eller samhällsgrupp de tillhör. Tvärt om. Men bl a enligt dig Admirala och de källor du hänvisar till så är det väldigt många som gör det, och jag tillhör verkligen inte dem som kallar dem eller majoriteten för skattesmitare. Men ........

...... Upprördheten har ju som bekant varit stor över omfattningen och/eller villkoren för det ekonomiska bistånd som kommit från annat håll än de grekiska skattebetalarna. Min mening är då att alla de i majoriteten av greker som enligt uppgift betalar skatt som de ska borde visa minst lika stor upprördhet över de landsmän som inte betalar vad de är ålagda i demokratisk ordning. Och ännu viktigare, att kräva av sin regering att se till att inrätta bättre system för att lagföra dem som smiter. Hur ska man annars kunna förvänta sig pengar från annat håll?

Att i ett land som i många år levt med usel ekonomi och som nu står vid randen till konkurs basera inflödet av skatter på folks attityder tycker jag är naivt. Det är ju, om jag förstår det rätt, vad man i alltför stor utsträckning gjort hittills.

Jag hoppas innerligt att Greklands företrädare lyckas finna en väg att tillsammans med övriga Europa finna en framkomlig väg att så småningom lösa nationens katastrofala ekonomi. Men om det ska vara möjligt att finna en varaktig lösning på det, så tror jag att även de som INTE VILL betala skatt måste få tillräckligt tryck på sig att göra det. Hur man annars ska få till en varaktig ekonomisk balans efter att lån/bidrag upphört att rulla in? Det förefaller svårt att se.

Att hårdare beskatta dem som redan gör rätt för sig (vilket tycks ingå i kraven för mera lån) verkar ju inget vidare. Och som sagt, det verkar ju vara en aning ont om tid för att invänta den där attitydförändringen.

Masse

malou
2015-07-06, 00:30
...... Upprördheten har ju som bekant varit stor över omfattningen och/eller villkoren för det ekonomiska bistånd som kommit från annat håll än de grekiska skattebetalarna. Min mening är då att alla de i majoriteten av greker som enligt uppgift betalar skatt som de ska borde visa minst lika stor upprördhet över de landsmän som inte betalar vad de är ålagda i demokratisk ordning. Och ännu viktigare, att kräva av sin regering att se till att inrätta bättre system för att lagföra dem som smiter. Hur ska man annars kunna förvänta sig pengar från annat håll?
Masse


Masse, tror sannelig du er den eneste som noen gang har berørt dette temaet.
fb_gilla

millo
2015-07-06, 04:58
hmm sitter och funderar på om man behöver vara orolig över sin resa? vi åker i slutet av augusti ner till öarna (skiathos m.f)
förstår inte riktigt hur det kommer att bli med deras valuta, om dom inte är med i eu så kan dom väl inte fotsätta handla med euro?
vad kommer deras nya valuta isf att kosta för oss svenskar?
kommer det att bli ovanligt dyrt där nere nu? eller kommer det bli billigare?

och som det sägs att det kanske kan bli brist på pengar, så ta med er extra kontanter. vad för kontanter då ?

jag tror att jag ska printa ut lite papper från jobbet o klippa till lite sedlar att ta med mig på resan, några rosa med grekiska flaggan på kanske kan fungera flabb_flab

Fajotta
2015-07-06, 05:52
Jag förstår att du är orolig. Men ingen vet något om något just nu. Du får läsa nyheter och ha tålamod:confused:

Fajotta
2015-07-06, 05:53
Och ta med euro!

millo
2015-07-06, 05:53
jo det är väl så det får bli , hoppas bara att det går att åka :o

Fajotta
2015-07-06, 06:14
Min erfarenhet är, på gott och ont, att de som lever på turisterna har sitt sätt att klara sig. Kanske jag får "onda ögat" nu, men det är nog ingen slump att en av stridsfrågorna är höjd moms på öarna. Många oskattade pengar. Men det gör dem även mer oberoende. Jag har följt den här krisen sedan den bara var några rader från TT, och jag har själv bokat 30 augusti. Det kommer att tjatas hit å dit i evigheter nu. Bara att hoppas att allt rullar på. Ingen vill strypa turismen:eek:

millo
2015-07-06, 06:21
nej det har du rätt i , jag vet inte hur många ställen man har handlat öl på och med handen på hjärtat, hur många springer iväg med dom jämna pengarna och slår in dom i kassan?, det har väl hänt ett par ggr =) man bli ju nästan chockad när man får ett kvitto i handen ;)

och som du skriver , öarna klarar sig ju i stort sett själva genom varann samt
att turismen innebär $ i fickan så dom ska nog kunna hålla öppet. det rullar ju bara på. eller vi får hoppas att det gör de.

skönt nu ska jag snart sluta jobbet och gå på semester !! jajaj heja mej _B-anana

Fajotta
2015-07-06, 06:29
Njut av resan!! Grekland kommer i alla fall göra allt för att turismen ska fungera. Happy holidaybye_bye

Thira
2015-07-06, 08:13
Enligt The Guardian så avgår nu Yannis Varoufakis (dock inte riktigt till fullo verkar det som)eftersom några av the "Eurogroup Participants" inte är så förtjusta i hans närvaro där (kortfattat).
Enligt tidningen så finns det ingen anledning att tro att detta inlägg, som är hämtat från Y.V blogg inte skulle vara äkta. Vi får se under dagen om det kommer någon dementi. Här är blogginlägget i sin helhet. Han kommer uppenbarligen att finnas kvar i bakgrunden som rådgivare åt sin ersättare samt åt Tsipras.



"Like all struggles for democratic rights, so too this historic rejection of the Eurogroup’s 25th June ultimatum comes with a large price tag attached. It is, therefore, essential that the great capital bestowed upon our government by the splendid NO vote be invested immediately into a YES to a proper resolution – to an agreement that involves debt restructuring, less austerity, redistribution in favour of the needy, and real reforms.
Soon after the announcement of the referendum results, I was made aware of a certain preference by some Eurogroup participants, and assorted ‘partners’, for my… ‘absence’ from its meetings; an idea that the Prime Minister judged to be potentially helpful to him in reaching an agreement. For this reason I am leaving the Ministry of Finance today.
I consider it my duty to help Alexis Tsipras exploit, as he sees fit, the capital that the Greek people granted us through yesterday’s referendum.
And I shall wear the creditors’ loathing with pride.
We of the Left know how to act collectively with no care for the privileges of office. I shall support fully Prime Minister Tsipras, the new Minister of Finance, and our government.
The superhuman effort to honour the brave people of Greece, and the famous OXI (NO) that they granted to democrats the world over, is just beginning."

inkfish
2015-07-06, 09:07
Jodå, han avgår helt som finansminister enligt sin egen blogg och twitter, det har varit i "alla" medier nu på morgonen och inget har tytt på att varken blogg eller twitter skulle ha varit hackat.

Och euron som sjönk efter nejet igår går upp igen.

Men jag hoppas att "varoufexit" inte får för stort fokus idag. Nu gäller det att rädda bankerna.

Enligt Dagens industri ska Tsipras presentera en ny finansminister efter ett möte nu klockan 9. Undrar om det är så enkelt att det blir Tsakalotos.

inkfish
2015-07-06, 09:12
Och ta med euro!

Om man behöver det i slutet av augusti vet vi ju inte än ... Just nu vet vi ingenting.

Pilatus
2015-07-06, 10:21
Spännande dagar framför oss nu.

Långsiktigt kanske det är bättre med Grekland utanför Euro, men tror att det kan bli stökigt i några år innan dess.

Läste denna artikel precis. Euro area: Q&A on Greek exit.

https://nexus.nordea.com/#/article/20589

utdrag om vad de tror kan hände Grekisk ekonomi vid Grexit:

What may happen with the Greek economy?

We would expect a deep recession in the short term, followed by an export-led recovery. For the longer-term outlook, we are not optimistic.

The new drachma will likely depreciate sharply, maybe by more than 30%. A lot of private debtors (with EUR debt) will default, too. The country will most likely experience a sharp recession with a decline in GDP by some 5-10% (Greek GDP declined by 25% between 2008 and 2013). An economy in recession means tax receipts in steep decline. With no access to capital markets, the Greek government will be forced to implement tax increases or spending cuts. At the same time, inflation (-1.4% y/y most recently) will most likely rise to double-digit rates as imports get much more expensive. If there was a humanitarian crisis before, it will surely get worse.

After a year or so, an export-led recovery would bring back some growth. The longer-term outlook depends on whether Greece is willing and able to carry out the reforms that make it an attractive place to invest and create jobs, eg by bringing the legal system to modern standards and reducing the dependence on domestic public spending. A wipe-out of debt and a weak currency are not a sustainable growth model.

Anna Pernilla
2015-07-06, 10:59
Och euron som sjönk efter nejet igår går upp igen.
Ja det börjar bli ett problem för mig.... Den är dyr nu och våra tre augustiveckor där ser ut att ruinera mig:(

kimmen
2015-07-06, 11:02
Ett annat läsvärt inlägg i DN som belyser lite av vilka problem som finns med indrivningen av skatter.

http://www.dn.se/nyheter/forre-skattechefen-domer-ut-grekiska-skatteverket/
Precis som flera redan har påpekat spelar det ingen roll hur mycket man än babblar fram och tillbaka om skatter, procentsatser etc. etc. - så länge detta problem inte åtgärdas kommer ingenting att förändras...:(

/kimmen

inkfish
2015-07-06, 11:13
Ja det börjar bli ett problem för mig.... Den är dyr nu och våra tre augustiveckor där ser ut att ruinera mig:(

Jag vet inte jag ... Jämförelsevis känns vi som världens rikaste folk just nu :o

Jag funderade över i morse hur jag skulle klara min vardag om jag inte kom åt mina pengar på banken för att uttagen var begränsade. Och då är jag inte ens företagare som behöver köpa varor till mitt företag. Jag skulle inte klara mig många dagar.

inkfish
2015-07-06, 11:20
Precis som flera redan har påpekat spelar det ingen roll hur mycket man än babblar fram och tillbaka om skatter, procentsatser etc. etc. - så länge detta problem inte åtgärdas kommer ingenting att förändras...:(

/kimmen


Igår använde jag söket här på Kalimera för att leta efter något, och snubblade över ett inlägg som inte alls var vad jag letade efter men som fick mig att häpna.

En kalimera berättade om en grekisk vän som jobbade i statsförvaltningen och som hen brukade gå med ut. De fick de bästa borden på klubbarna, de fick gratis drinkar, när de åt middag blev de ofta bjudna eller fick väldigt billiga notor. Vännen brukade, i tjänsten, få kuvert (mutor) av folk som ville få hen att titta åt andra hållet när de dök upp i ärendekön.

Korruption inom statsförvaltningen, alltså. Och var jobbade då denna kalimeras vän? Jo, ironiskt nog inom skatteförvaltningen. Det gick alltså att muta till och med en tjänsteman på skattemyndigheten för att kunna komma undan skatt. Som sagt, jag häpnade.

RobEri
2015-07-06, 11:48
Godmorgon Inkfish,


Ingenting får mig att häpna när det gäller Grekland.
Att folk som jobbar inom den grekiska skattemyndigheten hjälper till andra att inte betala skatt har varit nyhetstoft några gånger, men du har kanske missat det. Naturligtvis, det har avfärdats som en skröna, svartmålning.


Det har skrivits många kloka ord i detta forum om den ekonomiska krisen i Grekland. Jag har själv inget att tillägga, men de ord jag tycker bäst om och som sammanfattar hela problematiken är: nya lån och skuldavskrivning hjälper ingenting om systemet (hela statsförvaltning!) inte ändras i grund, helt, totalt. Om man startar från noll men bibehåller samma system, då tar det bara några år innan nya problem dyker upp.
En sak till: det är inte vanligt att man lånar ut pengar till någon som inte betalar tillbaka. Med detta vill jag har sagt att det kan bli väldigt svårt för Grekland att hitta "folk" som vill låna ut pengar eller investera i landet.

inkfish
2015-07-06, 12:01
Godmorgon Inkfish,


Ingenting får mig att häpna när det gäller Grekland.
Att folk som jobbar inom den grekiska skattemyndigheten hjälper till andra att inte betala skatt har varit nyhetstoft några gånger, men du har kanske missat det. Naturligtvis, det har avfärdats som en skröna, svartmålning.

Klart att jag häpnar. Det har jag förmodligen gjort om jag hört det innan också, det är ju så anmärkningsvärt ;) Och med anmärkningsvärt menar jag att jag mer kan förstå att det går att muta sig till en operation, ett bygglov eller ett tillstånd att driva restaurang - men för att en skattehandläggare inte ska driva in skatt? Det är faktiskt inte klokt.

----

Och det blev Tsakalotos som blir ny finansminister.

Lissi
2015-07-06, 12:12
Klart att jag häpnar. Det har jag förmodligen gjort om jag hört det innan också, det är ju så anmärkningsvärt ;)

----

Och det blev Tsakalotos som blir ny finansminister.

Detta är så spännande, precis som deckare, där jag inte heller förstår allt i handlingen;)
Det blir intressant att se hur det är i Grekland i slutet av september då vi åker ner nästa gång.

Lissi

RobEri
2015-07-06, 12:16
Anmärkningsvärt om det skulle hända i Sverige, ja. Jag känner inte till något fall i Sverige. Dock inte anmärkningsvärt om det händer i Grekland.
Men vi har våra skandaler i Sverige. Du är säkert medvetten om att flera tjänstemän inom Migrationsverket tagit betalning för att utfärda tillstånd så att folk får stanna i Sverige. När det kom ut första gången, då häpnade jag. Det har hänt igen (flera gånger), så jag häpnar inte längre. Sist var det en person som var verksam och hade stort förtroende inom svenska kyrkan.

inkfish
2015-07-06, 12:18
Jamen självklart. Jag bor i Muteborg. Ang_elx

RobEri
2015-07-06, 12:21
Klart att jag häpnar. Det har jag förmodligen gjort om jag hört det innan också, det är ju så anmärkningsvärt ;) Och med anmärkningsvärt menar jag att jag mer kan förstå att det går att muta sig till en operation, ett bygglov eller ett tillstånd att driva restaurang - men för att en skattehandläggare inte ska driva in skatt? Det är faktiskt inte klokt.

----

Och det blev Tsakalotos som blir ny finansminister.



Man kan köpa allt i Grekland och då även "tjänster" inom skatteförvaltning. Tyvärr. Jag häpnar att du häpnar;)

kari
2015-07-06, 12:33
Man kan köpa allt i Grekland och då även "tjänster" inom skatteförvaltning. Tyvärr. Jag häpnar att du häpnar;)

Dette overrasker meg dessverre ikke :mad:

Thira
2015-07-06, 12:33
Jag vill bara påminna om att merparten av grekerna faktiskt betalar skatt, höga sådana.
Resterande av mitt inlägg riktar sig främst till de längre bak i tråden som pratar om att de inte får kvitton vid köp av öl och liknande.

Och så vill jag påminna om de små burkarna (de usla små burkarna som jag tjatat om nu tusen gånger) som brukar st¨å mitt på bordet på restauranger och cafeer. Tittar man i den så ser man en maskinskriven liten lapp, denna är kvittot och nota i ett och samma. När du sedan betalar så får du ut den lilla burken igen, ofta ligger då kvittot i (alltså samma lapp) eller så kommer det ibland bredvid vid sidan av den lilla lilla burken. Och ibland står den lilla lilla burken kvar på bordet hela hela tiden ;) Det betyder inte att man inte får kvitto eller att platsen man besöker skulle vara skattesmitare för det ty det maskinskrivna lilla papperslappen med redogjord och väl bokförd moms ligger ändå däruti ;)

Väldigt många vet inte om detta system och många tänker inte på att kvittot faktiskt ligger däri. Så jag vill bara påminna. Jag hävdar fortfarande lika envist som förut att det blivit bättre med detta ute på öarna. Man får oftast kvitto. Tycker det är märkligt att så många hävdar att det inte blivit en förändring för jag tycker man ser en tydlig skillnad. På många ställen sitter skyltar uppsatta att du inte behöver betala om du inte får kvitto.


Däremot kan jag säga att just i denna situation vet jag inte hur det är. Av fullt förståeliga skäl så gör man kanhända allt man kan för att överleva just nu. Det vet jag inget om. Men om det är så då att man inte får kvitto så skulle åtminstone inte jag tjafsa om ett heller.
I affärerna får jag i princip alltid kvitton.

kari
2015-07-06, 12:47
Detta är så spännande, precis som deckare, där jag inte heller förstår allt i handlingen;)
Det blir intressant att se hur det är i Grekland i slutet av september då vi åker ner nästa gång.

Lissi

Så langt fram som til vår neste Hellasferie tenker ikke jeg,
m e n jeg tenker desto mer på familien min, datter og barnebarn, som reiser f.k. torsdag bye_bye

Pilatus
2015-07-06, 12:52
Om kvitton ökat så är det bra !

Tycker vidare att Varoufakis var tuff och bra mot skattesmitare.

Men enligt denna länk från februari i år så verkar det inte så mycket bättre.

http://www.thelocal.ch/20150624/greek-minister-slams-swiss-over-tax-evasion.

Utdrag:

Varoufakis acknowledged that Greece has had a problem with tax collection, noting, for example that the islands of Santorini and Mykonos last year had twice as many tourists as the previous year yet tax receipts had fallen from the islands had fallen by 20 to 30 percent.

Så mindre intäkter trots 100 % uppgång i turister, låter inget vidare.

Thira
2015-07-06, 13:15
Om kvitton ökat så är det bra !

Tycker vidare att Varoufakis var tuff och bra mot skattesmitare.

Men enligt denna länk från februari i år så verkar det inte så mycket bättre.

http://www.thelocal.ch/20150624/greek-minister-slams-swiss-over-tax-evasion.

Utdrag:

Varoufakis acknowledged that Greece has had a problem with tax collection, noting, for example that the islands of Santorini and Mykonos last year had twice as many tourists as the previous year yet tax receipts had fallen from the islands had fallen by 20 to 30 percent.

Så mindre intäkter trots 100 % uppgång i turister, låter inget vidare.
Ja men den där artikeln visar ju framför allt på kapitalflytten till Schweitz. Många affärer på Santorini drar in stora mängder pengar på exempelvis guldsmycken etc. Och de som handlar där är de mest kapitaltäta turisterna. Dessa affärer ägs ofta av utlänningar som köpt in sig i "Big Business" i Thira och Oia. De är registrerade utomlands ofta/bor utomlands och agerar endast som ägare. Jag vet inte hur det är med taxeringslagen i Grekland på den punkten. Men det verkar ju troligt då att dessa flyttar sina pengar till utländska konton i vissa fall. Och att Grekland missar div. i skatteintäkter pga detta.
Här kan säkert Ingela korrigera mig om jag har fel angående ägandeskapet. Men så här har jag uppfattat att det går till, säker är jag dock inte.

inkfish
2015-07-06, 13:34
Man kan köpa allt i Grekland och då även "tjänster" inom skatteförvaltning. Tyvärr. Jag häpnar att du häpnar;)

Jag är en cyniker - men jag skulle vara för cynisk om jag inte gjorde det, känner jag. Jag måste få häpna över något så anmärkningsvärt.

inkfish
2015-07-06, 13:40
Och så vill jag påminna om de små burkarna (de usla små burkarna som jag tjatat om nu tusen gånger) som brukar st¨å mitt på bordet på restauranger och cafeer.

Men vilka har missat det? (Förutom en enda person i den förra tråden som verkade ha gjort det.)

Eventuella missförstånd om kvittoburkar har inget med Greklands enorma problem med bristande skattedisciplin att göra. Det är ett samhällsekonomiskt problem som landet måste komma tillrätta med, alldeles oavsett kvittoburkar på kafébord.

Thira
2015-07-06, 13:46
Men vilka har missat det? (Förutom en enda person i den förra tråden som verkade ha gjort det.)

Eventuella missförstånd om kvittoburkar har inget med Greklands enorma problem med bristande skattedisciplin att göra. Det är ett samhällsekonomiskt problem som landet måste komma tillrätta med, alldeles oavsett kvittoburkar på kafébord.


Det är ju annars rätt vanligt förekommande att brist på kvitton på restauranger etc tas upp här. För att inte säga väldigt vanligt. Jag skrev i inlägget att det rörde diskussionen längre bak i tråden. Alltså, det hade inget med era inlägg att göra. Och jo faktiskt, många missar att kvitto och nota är på samma lapp. Det har jag varit med om många gånger på plats i Grekland då kunden frågat personalen varför de inte fått något kvitto.

inkfish
2015-07-06, 13:55
Jodå, jag såg att du skrev att det gällde diskussionen längre bak i tråden. Fast jag tyckte det var konstigt redan när du tog upp det redan i förra tråden, för jag tror att missade kvittoburkar är en så väldigt liten del av alla tillfällen man inte anser sig få kvitton. Jag tror inte att så många är dummare än du och när jag gäller att hitta kvittoburken - och jag ser ju själv hur ofta jag inte får kvitto på restauranger.

Jag får en handskriven nota, jag får orderblocket lagt på bordet, jag får talad nota, jag får summan skriven på duken. Märk väl, jag klagar inte på det, jag blir inte upprörd, jag förfasar mig inte - jag konstaterar att det är så. Och jag konstaterar att det sannolikt är tecken på den bristande skattemoralen och ett uttryck för det vi vet från t ex offentlig statistik om skatter i Grekland.

Thira
2015-07-06, 14:07
Jodå, jag såg att du skrev att det gällde diskussionen längre bak i tråden. Fast jag tyckte det var konstigt redan när du tog upp det redan i förra tråden, för jag tror att missade kvittoburkar är en så väldigt liten del av alla tillfällen man inte anser sig få kvitton. Jag tror inte att så många är dummare än du och när jag gäller att hitta kvittoburken - och jag ser ju själv hur ofta jag inte får kvitto på restauranger.

Jag får en handskriven nota, jag får orderblocket lagt på bordet, jag får talad nota, jag får summan skriven på duken. Märk väl, jag klagar inte på det, jag blir inte upprörd, jag förfasar mig inte - jag konstaterar att det är så. Och jag konstaterar att det sannolikt är tecken på den bristande skattemoralen och ett uttryck för det vi vet från t ex offentlig statistik om skatter i Grekland.

Mycket möjligt. Skulle inte falla mig in att säga att din egna upplevelse av något är fel. Har du märkt det så har du väl märkt det.
Min erfarenhet är dock att det blivit bättre (precis så som jag skrev) och tycker det i ett större sammanhang, visar på en större medvetenhet om vikten av skatterna. Av den anledningen bland annat så skrev jag det jag gjorde. Att du tycker något jag skriver är konstigt är f.ö alldeles okej Ink, för jag kan nog tycka en del av det du skriver också kan vara det. Så är det ju med allmänna och fullständigt demokratiska foum. Ochdet får mn ju acceptera.

Claes på Lesvos
2015-07-06, 14:13
I det danska nyhetsprogrammet Deadline kunde man igår se programledarna sjunga en stödsång för Grekland
Klippet hittar du här: http://www.sydsvenskan.se/danmark/har-sjunger-programledarna-till-stod-for-grekland/

Alala
2015-07-06, 14:16
Här i radion är det bara Grekland och Grekland. Läget verkar svårt, framför allt är tyskarna väldigt negativa just nu. Officiellt säger eurogruppen att man väntar på Greklands förslag. Att Varoufakis har avgått lär inte hjälpa så väldigt mycket.

Bara att vänta och se. Men det känns inte trevligt. :(

/ Anne

inkfish
2015-07-06, 14:16
Ja Thira, jag har aldrig försökt hindra dig från att skriva något som helst, men det är ju ett diskussionsforum och då får man räkna med att andra argumenterar mot det man skriver.

Det finns ju dessutom så mycket mer information att tillgå om en samhällsekonomi än det man själv ser på restauranger och kaféer i Grekland och jag får erkänna att jag blir frustrerad när det samhällsekonomiska perspektivet verkar tillmätas mindre värde här än det vi tycker oss se med våra egna ögon.

Thira
2015-07-06, 14:25
Ja Thira, jag har aldrig försökt hindra dig från att skriva något som helst, men det är ju ett diskussionsforum och då får man räkna med att andra argumenterar mot det man skriver.

Det finns ju dessutom så mycket mer information att tillgå om en samhällsekonomi än det man själv ser på restauranger och kaféer i Grekland och jag får erkänna att jag blir frustrerad när det samhällsekonomiska perspektivet verkar tillmätas mindre värde här än det vi tycker oss se med våra egna ögon.


Jag förstår det. Men jag har aldrig påstått att det ena skulle ta ut det andra. Bara för att jag kommer med en infallsvinkel eller ett perspektiv av ett problem, så betyder inte det att jag inte inser att problemet i sig är allvarligt. På andra nivåer. Just detta gällde restaurangdiskussionen längre bak i tråden och inte er diskussion om att det förekommer mutor etc, som sagt.
Det kommenterade jag helt enkelt inte för att jag inte har så mycket vetskap om dessa eller har någon personlig erfarenhet/stött på det. Tycker det är två olika saker helt enkelt.

Lissi
2015-07-06, 14:39
Thira, det ÄR svårt att diskutera i trådar på Kalimera numer, för det finns alltid så många andra som har " bättre och kunnigare " svar....Den tiden som man kunde lägga fram åsikter eller funderingar över det grekiska livet utan att genast bli lite "knäppt på näsan" av de som kan bättre är förbi. Just i denna diskussionen tröstar jag mig med att INGEN varken här eller inom EU har det rätta svaren :D
Det jag vill säga är att Du inte får ta åt Dig....Jag finner stort nöje i Dina inlägg och tycker att Du är nyanserad och klok....

Lissi

Sunny12
2015-07-06, 14:41
Thira, det ÄR svårt att diskutera i trådar på Kalimera numer, för det finns alltid så många andra som har " bättre och kunnigare " svar....Den tiden som man kunde lägga fram åsikter eller funderingar över det grekiska livet utan att genast bli lite "knäppt på näsan" av de som kan bättre är förbi. Just i denna diskussionen tröstar jag mig med att INGEN varken här eller inom EU har det rätta svaren :D
Det jag vill säga är att Du inte får ta åt Dig....Jag finner stort nöje i Dina inlägg och tycker att Du är nyanserad och klok....

Lissi

Instämmer.. fb_gilla

inkfish
2015-07-06, 14:46
Thira, det ÄR svårt att diskutera i trådar på Kalimera numer, för det finns alltid så många andra som har " bättre och kunnigare " svar....Den tiden som man kunde lägga fram åsikter eller funderingar över det grekiska livet utan att genast bli lite "knäppt på näsan" av de som kan bättre är förbi. Just i denna diskussionen tröstar jag mig med att INGEN varken här eller inom EU har det rätta svaren :D
Det jag vill säga är att Du inte får ta åt Dig....Jag finner stort nöje i Dina inlägg och tycker att Du är nyanserad och klok....

Lissi

Tack för den kängan, Lissi, även om jag tyckte att den var onödig. Du ville uppenbarligen trycka till mig och du lyckades.

inkfish
2015-07-06, 14:48
Nu är det många om och men här men: en BBC-journalist skriver på twitter att uttagsgränsen på 60€ kommer att gälla till fredag OM ECB ligger kvar på nuvarande stödnivå till bankerna.

http://www.thetoc.gr/eng/news/article/stathakis-on-bbc-the-60-limit-will-be-retained-until-friday

Maggy
2015-07-06, 14:55
Thira, det ÄR svårt att diskutera i trådar på Kalimera numer, för det finns alltid så många andra som har " bättre och kunnigare " svar....Den tiden som man kunde lägga fram åsikter eller funderingar över det grekiska livet utan att genast bli lite "knäppt på näsan" av de som kan bättre är förbi. Just i denna diskussionen tröstar jag mig med att INGEN varken här eller inom EU har det rätta svaren :D
Det jag vill säga är att Du inte får ta åt Dig....Jag finner stort nöje i Dina inlägg och tycker att Du är nyanserad och klok....

Lissi


fb_gilla

Håller med!! ...forumet har förändrats i karaktär på senare tid, tycker jag...Ingen ska behöva känna sig illa till mods och behöva gå i försvar vid ett inlägg...Respekt, helt enkelt!!

Maggy
2015-07-06, 15:01
...Tyskland kör fortsatt en hård linje...


http://www.theguardian.com/world/live/2015/jul/06/greek-referendum-eu-leaders-call-crisis-meeting-as-bailout-rejected-live-updates

Admirala
2015-07-06, 15:10
Thira, det ÄR svårt att diskutera i trådar på Kalimera numer, för det finns alltid så många andra som har " bättre och kunnigare " svar....Den tiden som man kunde lägga fram åsikter eller funderingar över det grekiska livet utan att genast bli lite "knäppt på näsan" av de som kan bättre är förbi. Just i denna diskussionen tröstar jag mig med att INGEN varken här eller inom EU har det rätta svaren :D
Det jag vill säga är att Du inte får ta åt Dig....Jag finner stort nöje i Dina inlägg och tycker att Du är nyanserad och klok....

Lissi

Fra meg også: fb_gilla

Og en kommentar fra Nia Vardalos, som også får fb_gilla :

As a Greek (and a very proud Greek), I've encountered comments such as, "they should have paid their taxes." The ignorance of this comment is profoundly upsetting and selectively obtuse. I would have hoped society wouldn't simply swallow the jaded media's typical dissemination of false information.
Greece is a beautiful nation of hard-working, loving people who would invite you into their home and even give you their bed. Please don't judge a country's people based on the actions of a government.

Maggy
2015-07-06, 15:22
Fra meg også: fb_gilla

Og en kommentar fra Nia Vardalos, som også får fb_gilla :

As a Greek (and a very proud Greek), I've encountered comments such as, "they should have paid their taxes." The ignorance of this comment is profoundly upsetting and selectively obtuse. I would have hoped society wouldn't simply swallow the jaded media's typical dissemination of false information.
Greece is a beautiful nation of hard-working, loving people who would invite you into their home and even give you their bed. Please don't judge a country's people based on the actions of a government.


fb_gilla

Fajotta
2015-07-06, 15:23
Jodå, jag såg att du skrev att det gällde diskussionen längre bak i tråden. Fast jag tyckte det var konstigt redan när du tog upp det redan i förra tråden, för jag tror att missade kvittoburkar är en så väldigt liten del av alla tillfällen man inte anser sig få kvitton. Jag tror inte att så många är dummare än du och när jag gäller att hitta kvittoburken - och jag ser ju själv hur ofta jag inte får kvitto på restauranger.

Jag får en handskriven nota, jag får orderblocket lagt på bordet, jag får talad nota, jag får summan skriven på duken. Märk väl, jag klagar inte på det, jag blir inte upprörd, jag förfasar mig inte - jag konstaterar att det är så. Och jag konstaterar att det sannolikt är tecken på den bristande skattemoralen och ett uttryck för det vi vet från t ex offentlig statistik om skatter i Grekland.

Eftersom jag "är diskussionen längre bak i tråden" vill jag bara säga att jo, jag vet hur en kvittoburk ser ut. Och jag instämmer om att notor kommer i alla dess former, ofta handskrivna. Och jag menade inte bara dessa och ölen på stranden man ger jämna pengar för. Det gäller ju även de pengar man ger i andra sammanhang: När man betala för security box, AC, solstol eller det man handlar vid poolkanten på småhotellen. Då har jag i alla fall aldrig fått kvitto. Och att många som äger restauranger köper in varor direkt från odlarna, vinproducenter med flera, som ofta är släkt eller vänner. Men visst. Så klart gäller det inte alla. Jag dömer dock ingen för detta eftersom det är omöjligt att göra det när man inte ingår i det samhället. Som gäst finns det ju få platser man blir så väl bemött som i Grekland, så jag hoppas verkligen det kommer en bra lösning - snart.

Thira
2015-07-06, 15:27
As a Greek (and a very proud Greek), I've encountered comments such as, "they should have paid their taxes." The ignorance of this comment is profoundly upsetting and selectively obtuse. I would have hoped society wouldn't simply swallow the jaded media's typical dissemination of false information.
Greece is a beautiful nation of hard-working, loving people who would invite you into their home and even give you their bed. Please don't judge a country's people based on the actions of a government.

Åh så bra!
Sätter ord på precis varför jag tjatar om "inte alla" osv gång på gång.

inkfish
2015-07-06, 15:27
Och det blev Tsakalotos som blir ny finansminister.

Det där fick jag som flash från SvD förut, men de var för tidigt ute ... Tydligen är även vice PM Dragasakis med i leken och besked kommer antagligen först i morgon.

inkfish
2015-07-06, 15:29
Eftersom jag "är diskussionen längre bak i tråden" vill jag bara säga att jo, jag vet hur en kvittoburk ser ut. Och jag instämmer om att notor kommer i alla dess former, ofta handskrivna. Och jag menade inte bara dessa och ölen på stranden man ger jämna pengar för. Det gäller ju även de pengar man ger i andra sammanhang: När man betala för security box, AC, solstol eller det man handlar vid poolkanten på småhotellen. Då har jag i alla fall aldrig fått kvitto. Och att många som äger restauranger köper in varor direkt från odlarna, vinproducenter med flera, som ofta är släkt eller vänner. Men visst. Så klart gäller det inte alla. Jag dömer dock ingen för detta eftersom det är omöjligt att göra det när man inte ingår i det samhället. Som gäst finns det ju få platser man blir så väl bemött som i Grekland, så jag hoppas verkligen det kommer en bra lösning - snart.

Japp, precis så.

Thira
2015-07-06, 15:40
Eftersom jag "är diskussionen längre bak i tråden" vill jag bara säga att jo, jag vet hur en kvittoburk ser ut. Och jag instämmer om att notor kommer i alla dess former, ofta handskrivna. Och jag menade inte bara dessa och ölen på stranden man ger jämna pengar för. Det gäller ju även de pengar man ger i andra sammanhang: När man betala för security box, AC, solstol eller det man handlar vid poolkanten på småhotellen. Då har jag i alla fall aldrig fått kvitto. Och att många som äger restauranger köper in varor direkt från odlarna, vinproducenter med flera, som ofta är släkt eller vänner. Men visst. Så klart gäller det inte alla. Jag dömer dock ingen för detta eftersom det är omöjligt att göra det när man inte ingår i det samhället. Som gäst finns det ju få platser man blir så väl bemött som i Grekland, så jag hoppas verkligen det kommer en bra lösning - snart.

Prova att hyra en solstol här i Sverige så får vi se hur många kvitton det blir på den.
Och nu är jag riktigt näsvis men på stranden Agios Georgios på Naxos i somras (så betalade man t.o.m för solstolen med kort) via en liten apparat med onlineuppkoppling (som ofta inte fungerade pga dålig anslutning) då travade personalen iväg till restaurangen, som också stod för solstolsuthyrningen och drog kortet i deras kortläsare istället.
Men återigen, om detta är din upplevelse så är det så.
Vill bara påpeka att det också finns undantag. Att man inte kan förutsätta att alla gör på samma sätt.
Angående inköp av grönskaer på restauranger från närodlande leverantörer kan jag inte uttala mig om eftersom jag inte stått bredvid då affärerna skett. Men det skulle ju också kunna handla om att man byter tjänster med varandra. Precis som vi gör här i Sverige mellan restaurangerna många gånger.
Grekerna har ögonen på sig precis hela tiden vad gäller att vi turister granskar huruvida de betalar skatter eller inte. Om man ständigt håller ögonen på samma sätt på allt som sker i Sverige så skulle vi säkerligen hitta mycket vi noterar som märkligt också. Det är så mycket vi inte vet och det är så lätt att forutsätta saker utan att veta, baserat på sånt man tidigare hört. Därmed inte sagt att du gör det. Det är bara en reflektion.

Thira
2015-07-06, 15:42
Tack också för snälla ord i tråden. Blev glad.