Logga in

Visa fullständig version : Krisen i Grekland - den ENDA tråden

Sidor : 1 2 [3] 4

Kalimera
2015-07-10, 14:52
Vad jag inte förstår är hur det är tänkt, det där är ju delvis/nästan helt samma åtgärder man sett tidigare som jag fattar det och som Grekerna dessutom röstade nej till i Söndags! detta blir bara konstigare och konstigare tycker jagDu är inte ensam om att tycka så. Handelsbankens chefsekonom skriver i DN att det är "obegripligt". Läs här (http://www.dn.se/ekonomi/chefsekonomen-om-tsipras-kovandning-obegripligt/).

Och här är Haralampos Karatzas analys (http://politikigrekland.blogspot.gr/).

laero
2015-07-10, 15:34
När det gäller "generaldirektörerna" Naturligtvis måste regeringen tillsätta chefer som inte är i beroende ställning till de partier som tillsatte de tidigare. Ska du kunna förändra Grekland måste det till nya krafter inte bara i departementens ledning utan också på alla andra nyckelposter. Ja, kanske på alla nivåer. Traditionellt styrs inte departement här efter principen bäst för invånarna utan vad som är bäst för beslutsfattaren och/eller hans familj. Två små exempel: Den nya taverna får inte sina licenser eftersom beslutsfattarens kusin äger den taverna som idag ligger närmast.
Petra, på norra Lesvos får inte sin länge efterlängtade reguljära båt/färjeförbindelse till Turkiet får att någon i Mytelini känner sig hotad.

För att komma tillrätta med detta måste det nya krafter till.

Förhoppningsvis har regeringen valt rätt personer och personer som inte står i beroende ställning till någon annan än den nuvarande regeringen.
Du menar att om man ska bekämpa svågerpolitik måste man göra det genom svågerpolitik :cool:

Det finns säkert en del tjänstemän på grekiska departement (liksom på svenska) som tillsätts politiskt. Ex vis politiska rådgivare till ministern, att de har samma politiska färg är naturligt. Jag är övertygad om att det inte gäller alla de här 13, hade det varit så hade belgaren inte gormat på det viset om saken.

Tillägg:
Claes, dina exempel på negativa effekter av nepotism och korruption är talande för hur det förhindrar tillväxt och utveckling i ett samhälle.

Admirala
2015-07-10, 15:42
The New Athenian:

The referendum was never intended to happen, or truly to give the Greeks a chance to reject austerity. And most voters seem to have known this. They fully understood that they would suffer austerity either way, so they decided to use the referendum as a symbolic “up yours” to Merkel.

Now we are back to business, on the basis of the same document. But Tsipras thinks he may now make it palatable by enriching it in three ways: a) by extending it to a three-year financing period, b) by accompanying it with a 35bn euro development package from the European Commission, c) by accompanying it with a rescheduling of Greek debt. The International Monetary Fund has said that Greece needs a 20-year grace period followed by a 40-year repayment schedule. It currently has a 7-year grace period followed by a 16-year repayment period. If Tsipras brings the rescheduling home, he will have fixed the biggest problem of the bailout.

Carina
2015-07-10, 18:37
(Men att de tillsatt 12 av sina egna på platser av 13 generaldirektörer i utrikesdepartementet, hade förbigått mig helt.)
.

Och.
varför ska man tillsätta motståndare.

Thira
2015-07-10, 18:55
Och.
varför ska man tillsätta motståndare.
Har du läst inläggen i tråden som jag lade efter det du citerar ovan?
Om inte så läs dem, så förstår du att jag sedan ifrågasatte min egen tanke i efterhand.
Om du läser lite till så ser du också att ämnet debatterats flitigt de senaste timmarna och att det finns andra som nog kan förklara detta betydligt bättre än jag. Och som har sin åsikt klar på ett helt annat sätt.

Maggy
2015-07-10, 19:30
...protest nu mot att ett "no" blev ett "yes"...

www.theguardian.com/business/live/2015/jul/10/greek-crisis-deal-hopes-mps-vote-tsipras-live

pawik
2015-07-10, 19:40
Dagens eko och Rapports reportrar ger en motsatt bild på läget inför omröstningen ikväll. Båda är i Aten just nu.
I Dagens eko 1645 lutade reportern åt nej medan Rapports reporter var försiktigt positiv.
Än är det nog inte klart.

/pawik

Masse
2015-07-10, 19:54
Några ödmjuka och kanske okunniga funderingar kring senaste dygnets debatt och händelseutveckling:

- Mycket ståhej kring vilka som fått besätta de 13 höga positionerna (GD eller liknande) inom grekiska UD. Mycket resonemang om vem, vilka, vilken partifärg etc. Har inte en enda gång sett någon fundering om varför 13 st?

Varför inte 10 eller 8? Men enligt grekisk politisk tradition så är detta säkert väl bearbetat. Det är 13 som är den nödvändiga och mest lämpliga nivån.

Snälla ni, missförstå inte. jag är definitivt inte kunnig att avgöra detta. Men i det läge som Grekland befinner sig så tycker jag att fråga 1 skulle vara "Är det nödvändigt nu?" och om svaret är ja så kommer först därefter frågan "Vem?".

Läste Erik Olssons funderingar i DN. Mycket intressant. Även han återkommer än en gång till frågan om greklands skatteflykt. Utfästelser gjordes tydligen redan i avtalet 2010 om att detta problem skulle bearbetas. Och enligt uppgift har i stort sett inget hänt. Jag refererar också gärna till Admiralas inlägg tidigare i denna tråd om att en mycket stor majoritet av icke influtna skattemedel är att hänföra till en mycket liten minoritet av befolkningen. (Minns inte exakta siffror, men den som är intresserad hittar det längre bak i tråden.) Min fundering är "Hur är det möjligt att en nation som står på randen till konkurs, och som har haft detta faktum känt för sig i massor av år, och som för fem år sedan lovade att åtgärda det, ÄNNU INTE HAR GJORT NÅGRA PÅTAGLIGA ÅTGÄRDER". Och hur är det möjligt att omvärlden ska behöva kräva detta om inte grekerna själva tycker att det är viktigt?

Nu ska det röstas och godkännas ett sista ultimata försök att få till ett avtal. Det finns tveksamhet kring om det kan gå igenom alla berörda euro-parlament. Men varför det finns tveksamhet i grekiska parlamentet fattar inte jag. Man har med Syritsa och Tsipras nu simmat in i kaklet. Har inga synpunkter på vänster eller höger. Alla politiska sidor i grekland har varit med om den här. Nu står man inför Avtal med euro-unionen eller konkurs. Om man då väljer Konkurs så må det vara. Men om man gör det för att slippa åtstramningar och besparingar då fattar jag nada.

Fixa en uppgörelse och sedan ett utträde under ordnade former. Det är vad jag skulle förorda. Men det är vad jag tycker. Och att tycka är väl ett av syftena med forumet.

Ikväll tänker jag mycket på alla greker och hoppas att de får till beslut som för på rätt väg på en mycket svår resa. Och jag sänder en tacksamhetens tanke till de euro-nationer vars befolkning redan är mitt i denna svåra pärs men som nu ska besluta om att hjälpa Grekland.

Masse

inkfish
2015-07-10, 20:50
Masse - om de 13 tjänsterna inom utbildningsministeriet, inte UD. Eftersom jag har hört talet tre gånger vågar jag på mig på en tolkning. De 13 tjänsterna är inte politiska, de motsvarar statstjänstemän hos oss, civil servants, och skulle tillsättas för några veckor sedan. Då tillsattes 12 av dem med Syrizamedlemmar.

Detta hade den belgiske EU-parlamentarikern snappat upp och när han läxade upp Tsipras var det med en rad reformer han tyckte att Tsipras borde göra. Och den första var att lagstifta mot klientelismen, alltså att den politiska klassen köper sig fördelar i Grekland, en gammal tradition. Och som exempel tog han tillsättningen av de 13 tjänsterna, jobb som t ex i Sverige hade gått till folk med meriter från offentlig förvaltning, inte folk som röstade på rätt parti. Varför gjorde du då detta, du går ju i Pasoks fälla? dundrade han.

Tsipras kommenterade det på twitter senare samma dag med att det var tidigare regeringar som börjat med klientelism och korruption.

Krångligare än så är det inte, det spelar ingen roll om det är 13, 30, eller 3, det är principen med klientelismen som belgaren var ute efter.

inkfish
2015-07-10, 20:57
Fast egentligen borde jag bara ha sagt att klientelism är en form av korruption så hade det varit lättare att förklara varför det är viktigt att bekämpa. :o

Claes på Lesvos
2015-07-10, 21:44
Från dagens ekathimerini.com
Greece is facing an "unprecedented" emergency as migrants fleeing war and poverty stream into the country's islands in huge numbers, the U.N. refugee agency said Friday.
The UNHCR said 77,100 people have arrived in Greece by sea this year, an average of 1,000 per day, overwhelming local authorities. The country's precarious economic situation is putting severe strain on small islands that are unable to cope, the agency said.
"Greece is part of the European Union and this is happening in Europe," UNHCR spokesman William Spindler said in Geneva. "We would like the European Union to have a much more active role in responding to the situation in Greece."
Most of the refugees arriving in Greece move on in hopes of reaching western and northern European countries by passing through the Balkans, which has seen a nine-fold increase in asylum applications in the first half of this year compared to the same period in 2014.
Greece's coast guard said it picked up 738 people in 17 incidents in the Aegean in the 24 hours to Friday morning, off the islands of Lesbos, Chios, Samos, Leros and Kos. That doesn't include those who managed to make it ashore themselves in inflatable dinghies from the nearby Turkish coast.
A search-and-rescue operation by the Greek and Turkish coast guards in the eastern Aegean was in its third day Friday after a sailboat carrying dozens of migrants sank July 7 between the Greek islands of Agathonissi and Farmakonissi. Five bodies were recovered and 19 people rescued, the Greek coast guard said, adding that an estimated 13 were still missing.
The Greek island most affected has been Lesvos, where about half of all those arriving in Greece land.
"We registered recently 1,600 people arriving in one day alone ... the local capacity is completely overwhelmed," Spindler said. "Greece urgently needs help and we expect Europe to step forward."
[AP]

Europa, när kommer hjälpen?

malou
2015-07-10, 22:42
Meg bekjent diskuteres temaet pt. i EU-parlamentet. Tror mange vil gjøre en innsats; dette e r jo i k k e et problem Hellas har den minst sjanse til å klare på egenhånd. Heller ikke andre land. (At Hellas har blitt sterkt kritisert for at flyktninger behandles på en umenneskelig måte, er trolig pga krisen?).

Det jeg vet (står på regjeringens nettsider) er at Norge skal bruke/bruker ca 50 millioner i Athen til fattige/nødstilte og rusbrukere. Nå er det i tillegg øremerket penger til Lesvos - trolig langt fra nok,men et stykke på vei. Alle monner dra sier vi i Norge. http://www.abcnyheter.no/nyheter/2015/05/26/224834/norge-skal-betale-flyktningmottak-i-hellas

Hva andre land bidrar med, vet jeg ikke. - Så langt et økende problem - og verre blir det sikkert. Du har helt rett, her trengs hjelp.

Masse
2015-07-11, 00:38
Masse - om de 13 tjänsterna inom utbildningsministeriet, inte UD. Eftersom jag har hört talet tre gånger vågar jag på mig på en tolkning. De 13 tjänsterna är inte politiska, de motsvarar statstjänstemän hos oss, civil servants, och skulle tillsättas för några veckor sedan. Då tillsattes 12 av dem med Syrizamedlemmar.

Detta hade den belgiske EU-parlamentarikern snappat upp och när han läxade upp Tsipras var det med en rad reformer han tyckte att Tsipras borde göra. Och den första var att lagstifta mot klientelismen, alltså att den politiska klassen köper sig fördelar i Grekland, en gammal tradition. Och som exempel tog han tillsättningen av de 13 tjänsterna, jobb som t ex i Sverige hade gått till folk med meriter från offentlig förvaltning, inte folk som röstade på rätt parti. Varför gjorde du då detta, du går ju i Pasoks fälla? dundrade han.

Tsipras kommenterade det på twitter senare samma dag med att det var tidigare regeringar som börjat med klientelism och korruption.

Krångligare än så är det inte, det spelar ingen roll om det är 13, 30, eller 3, det är principen med klientelismen som belgaren var ute efter.

Jo, allt detta läste jag ju, inklusive att en del skrev om ud och andra om utbildningsministeriet. Men självklart måste det ju då vara 13. Dumt tänkt av mig.

Masse

Fajotta
2015-07-11, 02:35
Nu kom i alla fall TT-flash att parlamenet sa ja

Fajotta
2015-07-11, 02:37
Förstår inte varför grekerna utsattes för denna - i mina ögon - ovärdiga folkomröstning ....

Pnyx
2015-07-11, 03:19
251 ja och 32 nej. 8 avstod och 9 var frånvarande. Detta enligt internationell media.
Alltså en massiv majoritet för Tsipras s k reformpaket.
Fortsättning lär följa...

Fajotta
2015-07-11, 03:29
251 ja och 32 nej. 8 avstod och 9 var frånvarande. Detta enligt internationell media.
Alltså en massiv majoritet för Tsipras s k reformpaket.
Fortsättning lär följa...

Jag tror det blir ett reformpaket - på gott och ont

Netwolf
2015-07-11, 07:39
Läste att "öarnas skattelättnader skrotas" är med i förslaget. Nån som vet mer konkret vad det innebär? Subventioner på flyg/färja etc?

/Netwolf

AndersK
2015-07-11, 08:33
Olof Palme sa vid något tillfälle; "Politik, det är möjligheternas konst!"

Oavsett politisk ståndpunkt kan det vara värt att ha det i bakhuvudet när vi skådat, skådar och kommer att få skåda ytterligare delar i en gigantisk politisk process i och mellan demokratiskt erkända länder.

En viktig och trång port är nu passerad; att få en kraftfull majoritet i parlamentet för ett förslag till reformer. Man kan tycka vad man vill om innehållet men nu finns en tydligt budskap från högsta beslutande organ i Grekland till alla övriga inblandade.

Behövdes folkomröstningen? Ja, av flera skäl. I första hand för att få folkets uttalande om sitt stöd för sin regeringen eller inte. Folkets utslag visade ett stöd, vilket gav regeringen ett mandat att fortsätta processen och markerade samtidigt till omvärlden sin ståndpunkt om hur man ser på svångremspolitik. En nog så viktig faktor för regeringen.

Hade regeringen inte fått stöd hade det givetvis utbrutit ett totalt politiskt kaos i Grekland med oanade följder. Regeringen hade avgått med nyval som följd, vilket dragit ut på tiden och försatt landet i en än mer

En viktig och trång port är nu passerad; att få en kraftfull majoritet i parlamentet för ett förslag till reformer. Man kan tycka vad man vill om innehållet men nu finns en tydligt budskap från högsta beslutande organ i Grekland till alla övriga inblandade.

Behövdes folkomröstningen? Ja, av flera skäl. I första hand för att få folkets uttalande om sitt stöd för sin regeringen eller inte. Folkets utslag visade ett stöd, vilket gav regeringen ett mandat att fortsätta processen och markerade samtidigt till omvärlden sin ståndpunkt om hur man ser på svångremspolitik. En nog så viktig faktor för regeringen. Givetvis retar det gallfebern på vissa att ett litet sk-et folk i periferin sticker upp och dessutom har ledare med ryggrad att stå upp i ett orkanliknande motvind - sagt utan att dela hans grundvärderingar.

I sammanhanget är det obegripligt att delta i en kör som har till enda syfte att misskreditera och förnedra ett lands högsta ledare. Och bidra med ytterligare konstigheter, givetvis alla utan saklig grund.

Hade regeringen inte fått stöd hade det givetvis utbrutit ett totalt politiskt kaos i Grekland med oanade följder. Regeringen hade avgått med nyval som följd, vilket dragit ut på tiden och försatt landet i en än mer besvärlig politisk och ekonomisk situation.

Jag ser att det politiska systemet tagit sig an möjligheterna och tror bestämt på en bra lösning, åtminstone en som undanröjer den akuta krisen. Finns det en påtaglig och rimlig långsiktig lösning kommer jag att skutta av glädje!!

Thira
2015-07-11, 09:02
Olof Palme sa vid något tillfälle; "Politik, det är möjligheternas konst"

fb_gilla

fb_gilla

. En nog så viktig faktor för regeringen. Givetvis retar det gallfebern på vissa att ett litet sk-et folk i periferin sticker upp och dessutom har ledare med ryggrad att stå upp i ett orkanliknande motvind - sagt utan att dela hans grundvärderingar.

fb_gilla

I sammanhanget är det obegripligt att delta i en kör som har till enda syfte att misskreditera och förnedra ett lands högsta ledare. Och bidra med ytterligare konstigheter, givetvis alla utan saklig grund.
fb_gilla

Jag ser att det politiska systemet tagit sig an möjligheterna och tror bestämt på en bra lösning, åtminstone en som undanröjer den akuta krisen. Finns det en påtaglig och rimlig långsiktig lösning kommer jag att skutta av glädje!!

fb_gilla

Thira
2015-07-11, 09:06
Oj, nu blev det lte fel på citeringen där med mina gillanden.
Men äsch, ni fattar :)

inkfish
2015-07-11, 09:10
Det blir nog ett "stöd"paket, ja. Och Grekland får fortsätta svälta sig ur depressionen. Känns sådär, i alla fall i min mage, även om jag inte kan säga att alternativet skulle ha varit bättre.

Svenska ekonomer på båda sidor verkar rätt eniga om att det inte är klang och jubel, i den här artikeln på svt igår: http://www.svt.se/nyheter/utrikes/ekonomiskt-ar-det-en-katastrof Vänsterekonomen de Vylder säger till och med att det är en katastrof.

Dock hoppas jag att bankkontrollen släpps SNART efter det avtal som många tror kommer nu, den ställer till det utav helvete både för folk och för ekonomin.

En sak jag undrar dock: har det sagts något om hur de 50 miljarderna ska användas? Jag har en känsla av att regeringen och trojkan är oeniga där och att det kan finnas villkor förknippade även där.

Admirala
2015-07-11, 09:30
"Norske kommentatorer behandler Hellas som et barn", er overskriften på en artikkel i Dagbladet i dag, skrevet av Sindre Stranden Tollefsen (Mastergrad i retorikk)

Og det er nettopp det retoriske Tollefsen skriver om:

"Det er gjennom valg av ord det avsløres hvilke egenskaper vi tillegg andre mennesker."

Han viser med eksempler hvilken ovenfra-og-nedad-retorikk som dominerer den norske (og internasjonale) pressen, og sammenholder det med den amerikanske lingvisten George Lakoffs arbeid, som har etablert begrepene «tøff far» og «kjærlige foreldre», som en motsetning.

"For den harde far vil mennesker kun oppføre seg moralsk under overvåking av, og løftet om trusselen og belønning fra en autoritær farsfigur, agenter eller organer fra regjeringen eller religion. I denne modellen må mennesker formes gjennom korrigering.
Sentralt står en sterk tro på disiplin gjennom kontroll og lydighet til en hierarkisk autoritet. Kontrasten er de myke foreldrene. Her handler det om å respektere individuell autonomi. De sentrale verdiene er medfølelse, tilgivelse, rettferdighet, frihet og likeverd."

Når man overfører dette på hva som er skrevet om krisen i Hellas på Kalimera, ser vi helt klare paralleller. Her finnes både "tøffe fedre" og "kjærlige foreldre". Og det er jo tydelig at vi ikke alltid snakker samme språk (og da mener jeg ikke norsk/svensk). Og jeg merker at jeg får piggene ut med en gang "far" skriver, samtidig som jeg ser "far" reagerer negativt når vi "kjærlige foreldre" skriver.

http://ipad.dagbladet.no/2015/07/12/kultur/meninger/kronikk/debatt/hellas/40070861/

Claes på Lesvos
2015-07-11, 09:36
[quote=AndersK;368357]O

fb_gilla

AndersK
2015-07-11, 09:55
.....beklagar ett konstigt avklipp i ett stycke och en halvdan kopiering av annan....

Tidigare tillämpades - enligt uppgift - 90 % till avbetalning av lån. Mitt grundtips är att nivån kommer att leva vidare. Hur relationen mellan trojkan och regeringen i verkligheten kommer att utveckla sig, är svårt att sia om. Helt klart är att Grekland hitintills inte varit helt nöjda. Det troligaste är väl att det även i denna del finns överenskommelser syftade till att undvika att detalj inte ska fälla helheten. Liksom i vårt vardagliga liv.

En av de absolut största utmaningarna som regeringen har framför sig är att få tillstånd en fungerande administration av all offentlig verksamhet. Detta blir inte lätt! Det kommer inte att fungera med kopiera föredömet Sverige eller för den skull Nordeuropas administrativa doktrin om ett starkt samhälle, tradition och rutin. Det handlar nog mer att hämta brottstycken ur och skapa nytt.

I det sammanhanget kanske man ska se tillsättandet av högre tjänster. Jag förstår inte utifrån mina begränsningar, men ur ett annat perspektiv så..... Ungefär som med USA - världens mest framstående demokrati - som byter ut allt vid skifte av president. Kanske har det något att göra med att effektivt kunna styra ett land...

Jag tror att Grekland kommer att överraska många av oss åt det positiva hållet och givetvis förfasa en del.

Thira
2015-07-11, 10:08
Försökte i all hast hitta mer info om det men gick bet. Ett bifynd var dock en diskussion på reddit där en person skrev att den 13:e posten, den som inte gick till Syriza-medlemmar, gick till en medlem av koalitionspartnern ANEL :cool:

Att det gått enligt reglerna är väl ostridigt, grekiska regeringen får säkert utse de höga tjänstemän de vill. Men det var ju just att gynna sina egna det skulle bli slut på, det är ju det som den politiska klassen i Grekland varit ökänd för. Att Syriza dessutom gör det just nu ser så illa ut att det nästan måste ha en förklaring, det är bara vi som inte ser den.

Jag förstår det som att dina sista rader är riktade till mig eftersom du svarar på Laeros svar, som var riktat till mig? Men kan naturligtvis ha fel. Känner ändå att jag har en sak att säga, som inte alls är riktad bara till dig.
Jag kan bara säga så här och passar på att använda mig av exemplet ovan i sammanhanget; Både om Laeros ord till mig om att jag försvarar Grekland till varje pris och till dina ord här ovan. Meddetsamma jag läste att de skulle tillsatt folk som sympatiserar med dem. Så lät det inte bra. Jag reagerade direkt, alltför direkt anser jag själv nu i efterhand. Efter en stund kom jag att tänka på att det kan finnas väldigt mycket man inte känner till, att jag inte ens visste, de facto, om det skett. Jag ville veta mer och innan man dömer ut något eller talar om hur något ska vara (det sista är över huvud taget inte min grej och anledningen till det står att läsa längre ned här) så vill jag försöka förstå varför man gör som man gör (men framför allt, inte bara gå på hörsägen).

Jag tycker sånt är viktigt; Både vad gäller privatpersoner och vad gäller större politiska skeenden. Jag vill inte vara med och spä på ytterligare kritik (det är det så många andra som gör) mot Syriza, utan att ens veta om den är sann. Syriza är folkets val. Det är dem grekerna vill ha vid makten och det är dem som de sätter sin tilltro och tillit till. Vem är jag att säga att de skulle ha fel eller att påstå att jag skulle veta bättre än dem?
Så försöker jag tänka i min vardag och så försöker jag tänka även här.
Ville bara säga det eftersom jag fått en hel del kritik om att jag ständigt går till Greklands försvar 8lite mer indirekt av dig, ifall jag uppfattar det rätt då vill säga?) och betydligt mer direkt av andra.

Ibland (ganska ofta) tycker jag det kan behövas en motvikt. Som exempelvis vid skattediskussionerna. Inte behövs det ytterligare en som spär på hur dåliga de är på att betala skatt när så många andra gör det. Vad som är viktigt då, enligt mig, är någon som visar på en motvikt också. Någon som påminner om de gånger det har fungerat och kan ge exempel på detta från verkligheten.

AndersK
2015-07-11, 10:31
Jag tycker sånt är viktigt; Både vad gäller privatpersoner och vad gäller större politiska skeenden. Jag vill inte vara med och spä på ytterligare kritik (det är det så många andra som gör) mot Syriza, utan att ens veta om den är sann. Syriza är folkets val. Det är dem grekerna vill ha vid makten och det är dem som de sätter sin tilltro och tillit till. Vem är jag att säga att de skulle ha fel eller att påstå att jag skulle veta bättre än dem?
Ville bara säga det eftersom jag fått en hel del kritik om att jag ständigt går till Greklands försvar 8lite mer indirekt av dig, ifall jag uppfattar det rätt då vill säga?) och betydligt mer direkt av andra. Detta är alltså inte en kritik mot dig specifikt, absolut inte.
Ibland (ganska ofta) tycker jag det kan behövas en motvikt. Som exempelvis vid skattediskussionerna. Inte behövs det ytterligare en som spär på hur dåliga de är på att betala skatt när så många andra gör det. Vad som är viktigt då, enligt mig, är någon som visar på en motvikt också. Någon som påminner om de gånger det har fungerat och kan ge exempel på detta från verkligheten.

fb_gilla

Claes på Lesvos
2015-07-11, 11:10
Jag håller också på grekerna och Grekland.
Jag är en pratglad gubbe med många grekiska vänner (lika pratglada allesammans) här på Lesvos, i Athen och i Mestá på Chios. Så jag får höra alla möjliga versioner av grekiskt politiskt vardagsliv. Tsipras skiljer sig från de flesta grekiska politiker eftersom han inte tillhör någon av de politiska familjen där Karamanlis (Sampras) och Papandreou är de största. Dom har styrkt Grekland i olika omgångar sedan juntans fall 1974. Grekland kallas demokratins vagga, men har i stort sett inte haft någon demokratisk regim sedan frigörelsen från den ottomanska väldet. Diktaturer och kungamakt har då och då avlösts av vad som kan kallas demokratier. Dom sista 40 åren är alltså speciella.
Lite om "svågerpolitik". Många, alltför många i statliga och kommunala förvaltningar har fått sina jobb därför att dom till exempel har en kusin som är god vän med borgmästaren eller någon annan person som anses viktig. Om han eller hon då får ett förslag från den nya regeringen om att ändra något. Vad händer. Först måste kusinen ju rådfrågas så att tjänstemannen inte gör något som kusinen eller kusinens vän inte gillar. Skulle svaret bli att "låt det vara" så slinker pappret iväg och i värsta fall blir det aldrig åtgärdat.
Syriza försöker ändra på detta! Syriza har folkets förtroende på att ändra detta. Det grekiska folket är utleda på att stats- och kommunalförvaltningen inte fungerar eftersom det är deras vardag som drabbas.
Så jag stöder Syrizas tillsättningar av nya chefer osv. Det är bättre att politisk tillhörighet styr än traditionell svågerpolitik. Då blir dom politiska besluten genomförda.
Lägga sig i.
Vad skulle du tycka om en "trojka" hade lagt sig i hur vi gör i Sverige?
EU har synpunkter på vår snushantering, hur gurkorna ser ut, vilken typ av glödlampa vi har för att ta några småsaker. Alla svenskar jublar och bockar och följer råden, eller hur. Så klart att grekerna ska göra vad trojan säger!
Skattemoral.
Är den verkligen bättre i Sverige än i Grekland. Om jag är riktigt klok, som bara vågar ställer frågan? Jo, tycker nog det! Varför har vi rot och rut avdrag. Var det inte för att stävja svartjobb? Hur många svenskar har aldrig betalat någon svart? Korruption? Kolla vad Uppdrag Granskning har grävt upp under åren. Här i Grekland kontrollerar skattepolisen regelbundet kaféer och tavernor så att alla kunder har ett kvitto på bordet. Dom är civilklädda och slår till när det är många kunder på stället. Vi har två byfester om året. Då kryllar det av skattepoliser. Hamnpolisen kommer till byn och kollar att de nya reglerna för fasta installationer på stränder efterföljs. Dom har redan varit här två gånger och säsongen har inte riktigt börjar än. Kollar du när du går på puben i Sverige och betalar med jämna pengar när du får ditt glas öl och lämnar disken om beloppet verkligen slås in? Om din kompis står bakom disken och tar pengarna men du får inget kvitto. Aldrig hänt dig?

När vi håller på med den här typen snack här i Skala Mistegnon brukar någon titta upp och säga ...but it is a beautiful country. Så skrattar vi och säger skål!

Jag fortsätter att hålla på Grekland och grekerna och Syriza och Tsipras

Kanske jag ändrar mig i morgon eller på torsdag i nästa vecka. Fullt möjligt. Går det åt h-e tar vi det då. Det har jag också lärt mig under mina sex sommarhalvår på Lesvos.

Thira
2015-07-11, 11:16
Jag är en pratglad gubbe med många grekiska vänner (lika pratglada allesammans) här på Lesvos, i Athen och i Mestá på Chios. Så jag får höra alla möjliga versioner av grekiskt politiskt vardagsliv. Tsipras skiljer sig från de flesta grekiska politiker eftersom han inte tillhör någon av de politiska familjen där Karamanlis (Sampras) och Papandreou är de största. Dom har styrkt Grekland i olika omgångar sedan juntans fall 1974. Grekland kallas demokratins vagga, men har i stort sett inte haft någon demokratisk regim sedan frigörelsen från den ottomanska väldet. Diktaturer och kungamakt har då och då avlösts av vad som kan kallas demokratier. Dom sista 40 åren är alltså speciella.
Lite om "svågerpolitik". Många, alltför många i statliga och kommunala förvaltningar har fått sina jobb därför att dom till exempel har en kusin som är god vän med borgmästaren eller någon annan person som anses viktig. Om han eller hon då får ett förslag från den nya regeringen om att ändra något. Vad händer. Först måste kusinen ju rådfrågas så att tjänstemannen inte gör något som kusinen eller kusinens vän inte gillar. Skulle svaret bli att "låt det vara" så slinker pappret iväg och i värsta fall blir det aldrig åtgärdat.
Syriza försöker ändra på detta! Syriza har folkets förtroende på att ändra detta. Det grekiska folket är utleda på att stats- och kommunalförvaltningen inte fungerar eftersom det är deras vardag som drabbas.
Så jag stöder Syrizas tillsättningar av nya chefer osv. Det är bättre att politisk tillhörighet styr än traditionell svågerpolitik. Då blir dom politiska besluten genomförda.
Lägga sig i.
EU har synpunkter på vår snushantering, hur gurkorna ser ut, vilken typ av glödlampa vi har för att ta några småsaker. Alla svenskar jublar och bockar och följer råden, eller hur. Så klart att grekerna ska göra vad trojan säger!
Skattemoral.
Är den verkligen bättre i Sverige än i Grekland. Om jag är riktigt klok, som bara vågar ställer frågan? Jo, tycker nog det! Varför har vi rot och rut avdrag. Var det inte för att stävja svartjobb? Hur många svenskar har aldrig betalat någon svart? Korruption? Kolla vad Uppdrag Granskning har grävt upp under åren. Här i Grekland kontrollerar skattepolisen regelbundet kaféer och tavernor så att alla kunder har ett kvitto på bordet. Dom är civilklädda och slår till när det är många kunder på stället. Vi har två byfester om året. Då kryllar det av skattepoliser. Hamnpolisen kommer till byn och kollar att de nya reglerna för fasta installationer på stränder efterföljs. Dom har redan varit här två gånger och säsongen har inte riktigt börjar än. Kollar du när du går på puben i Sverige och betalar med jämna pengar när du får ditt glas öl och lämnar disken om beloppet verkligen slås in? Om din kompis står bakom disken och tar pengarna men du får inget kvitto. Aldrig hänt dig?

När vi håller på med den här typen snack här i Skala Mistegnon brukar någon titta upp och säga ...but it is a beautiful country. Så skrattar vi och säger skål!

Kanske jag ändrar mig i morgon eller på torsdag i nästa vecka. Fullt möjligt. Går det åt h-e tar vi det då. Det har jag också lärt mig under mina sex sommarhalvår på Lesvos.

klapp_klap

Claes på Lesvos
2015-07-11, 11:23
Från dagens sydsvenskan.se

Kräv kvitto för att stoppa fusk

Ekonomi (http://www.sydsvenskan.se/ekonomi/) Omständligt — och behövs det verkligen när du köper jordgubbar?
Tjatet om kvitto är priset för statens kamp mot skattefusk i handeln.

Publicerad 11 juli 2015 10.47 · Uppdaterad 11 juli 2015 10.55

Det har blivit en del av varje butiksbesök — det obligatoriska kvittot som räcks över till kunden. Lagen kräver att näringsidkare inte bara ska erbjuda utan också "ta fram" kvittot, fysiskt eller digitalt, vid varje transaktion.
Det går naturligtvis bra att tacka nej, men Skatteverket uppmanar konsumenter att åtminstone kasta ett getöga på kvittot — och anmäla handlare som slarvar.

— Det räcker inte med att fråga, utan handlaren ska slå in köpet och erbjuda kvitto, säger Conny Svensson, sakkunnig på myndigheten.
Varken Skatteverket eller branschföreningen Svensk Handel har räknat på hur mycket tid som spills när miljarder transaktioner förlängs med de sekunder kvittohanteringen tar.
Enligt verket är fusk utbrett och okomplicerat. Nästan en fjärdedel av verkets kontroller leder till straffavgifter, oftast på 10 000 kronor.
Skatteverkets kontrollköp av varor och tjänster sätter ibland den egna personalen i klistret.
— När frisören är social och frågar 'var jobbar du', då får man hantera det. Och det är inte så roligt att äta pizza varje dag, så då får medarbetarna kompensation för förmånsbeskattningen, säger Conny Svensson.

Där ser man. Inget kvitto vid vägkanten - inga jordgubbar

Maggy
2015-07-11, 11:24
Lägga sig i.
Skattemoral.

fb_gilla

...och...hur många gånger har "vi" stått utanför regeringskansliet i Stockholm med banderoller och visat vårt missnöje, eller vår glädje heller för den delen...

Maggy
2015-07-11, 11:28

Ekonomi (http://www.sydsvenskan.se/ekonomi/) Omständligt — och behövs det verkligen när du köper jordgubbar?

Det har blivit en del av varje butiksbesök — det obligatoriska kvittot som räcks över till kunden. Lagen kräver att näringsidkare inte bara ska erbjuda utan också "ta fram" kvittot, fysiskt eller digitalt, vid varje transaktion.
Det går naturligtvis bra att tacka nej, men Skatteverket uppmanar konsumenter att åtminstone kasta ett getöga på kvittot — och anmäla handlare som slarvar.

— Det räcker inte med att fråga, utan handlaren ska slå in köpet och erbjuda kvitto, säger Conny Svensson, sakkunnig på myndigheten.
Varken Skatteverket eller branschföreningen Svensk Handel har räknat på hur mycket tid som spills när miljarder transaktioner förlängs med de sekunder kvittohanteringen tar.
Enligt verket är fusk utbrett och okomplicerat. Nästan en fjärdedel av verkets kontroller leder till straffavgifter, oftast på 10 000 kronor.
Skatteverkets kontrollköp av varor och tjänster sätter ibland den egna personalen i klistret.
— När frisören är social och frågar 'var jobbar du', då får man hantera det. Och det är inte så roligt att äta pizza varje dag, så då får medarbetarna kompensation för förmånsbeskattningen, säger Conny Svensson.

flabb_flab fb_gilla

AndersK
2015-07-11, 13:14
Lägga sig i.
Skattemoral.

fb_gilla

AndersK
2015-07-11, 13:15

fb_gilla

inkfish
2015-07-11, 13:17
Thira - jag hakade bara på laero och dig om det där med huruvida det var juridiskt riktigt eller inte med regeringens tillsättningar ... För det var lite beside the point eftersom det missade hela den så välkända korruptionsdiskussionen.

Såhär tänkte jag: klientelism är en del av korruption, och Grekland är ökänt för bådadera. Ingen tycker att det är bra, inte Tsipras heller, tvärtom, han gick till val på bl a krafttag mot korruptionen. När Verhofstadt sedan tar upp de där tillsättningarna i debatten så är det naturligtvis en tacksam politisk poäng. Ni skulle ju sluta med det där, då VARFÖR gjorde ni själva då just ... osv.

Min sista mening i det jag skrev närmar sig dina funderingar lite grand. Tajmingen med Syrizas utnämningar är så klantig att jag undrar om det finns en förklaring i det här som vi helt enkelt inte känner till. Det kanske var något slags politiska tjänster trots allt? Dock tror jag inte det, då borde Tsipras ha förklarat det. Vilket han iofs kan ha gjort utan att det nått oss.

inkfish
2015-07-11, 13:27

Bra beskrivning av svågerpolitik. Men det är inte bättre om de har fått sina jobb för att de har röstat på rätt parti. Det är det som är klientelism. Du lovar att stödja rätt politiker och voila, du har ordnat trygga statliga jobb med bra förmåner till dina fyra barn med respektive och behöver dessutom aldrig mer oroa dig för tillstånd för dina restauranger, eller vilken business du nu verkar inom.

Claes på Lesvos
2015-07-11, 14:09
Bra beskrivning av svågerpolitik. Men det är inte bättre om de har fått sina jobb för att de har röstat på rätt parti. Det är det som är klientelism. Du lovar att stödja rätt politiker och voila, du har ordnat trygga statliga jobb med bra förmåner till dina fyra barn med respektive och behöver dessutom aldrig mer oroa dig för tillstånd för dina restauranger, eller vilken business du nu verkar inom.

I ditt inlägg förtydligar du det jag skrev. Det är så det "alltid" har varit. Rösta på mig så skall jag fixa jobb och jobben fixades. Det kallas för att köpa röster med ett ärligare språk. Inför nästa val påmindes naturligtvis familjen om vilka förmåner dom fått och vad som krävdes för att dom skulle få behålla sina jobb.
Tsipras har inte köpt röster på det sättet. Han har efter valet tillsatt ett antal dugliga beslutsfattare på olika nivåer eftersom dom är medlemmar i hans parti, inte för att de lovat rösta på honom. År det inte så det sker i alla länder även vårt. Alla jag har pratat med de sista veckorna kan inte ha fel. Naturligtvis känner jag också bybor som normalt röstat på ND eller PASOK eller något annat parti men dom berättar ungefär detsamma om röstköp som jag. När jag dök upp på vårt kafé i söndagskväll med ett NEJ märke på skjortan trodde jag att en del skulle ge mig onda ögat, men nej. När jag frågade icke Syriza väljare varför de röstat NEJ eftersom jag antog att dom tidigare stödde ND fick jag svaret. Det räcker nu.
Tsipras har ett stort folkligt stöd och dessutom som omröstningen visade också ett stort stöd i parlamentet. Enbart framtiden kan visa om han lyckas behålla sin popularitet och om han lyckas förändra Grekland till ett mer rättvist och bättre fungerande samhälle.

Carina
2015-07-11, 17:07
fb_gilla

instämmer AndersK

Carina
2015-07-11, 17:17
Jag förstår det som att dina sista rader är riktade till mig eftersom du svarar på Laeros svar, som var riktat till mig? Men kan naturligtvis ha fel. Känner ändå att jag har en sak att säga, som inte alls är riktad bara till dig.
Jag kan bara säga så här och passar på att använda mig av exemplet ovan i sammanhanget; Både om Laeros ord till mig om att jag försvarar Grekland till varje pris och till dina ord här ovan. Meddetsamma jag läste att de skulle tillsatt folk som sympatiserar med dem. Så lät det inte bra. Jag reagerade direkt, alltför direkt anser jag själv nu i efterhand. Efter en stund kom jag att tänka på att det kan finnas väldigt mycket man inte känner till, att jag inte ens visste, de facto, om det skett. Jag ville veta mer och innan man dömer ut något eller talar om hur något ska vara (det sista är över huvud taget inte min grej och anledningen till det står att läsa längre ned här) så vill jag försöka förstå varför man gör som man gör (men framför allt, inte bara gå på hörsägen).

Ville bara säga det eftersom jag fått en hel del kritik om att jag ständigt går till Greklands försvar 8lite mer indirekt av dig, ifall jag uppfattar det rätt då vill säga?) och betydligt mer direkt av andra.
Instämmer!
👍

Instämmer

👍

malou
2015-07-11, 20:11
Varoufakis har sluppet et dokument/artikkel via The Guardian. Han hevder - hvis jeg har forstått det rett - at EU-ministere med Scheuble i spissen bevisst prøver å presse Hellas ut av samarbeidet. For å skremme ihvf. Frankrike, eu-disiplinen sentral?

Like før Varoufakis offentliggjorde artikkelen sin ryktes det i pressen at Scheuble i et internt papir/dokument går for at Hellas tar time-out (mine ord) i fem år.

:confused: :confused:Storpolitikk er vanskelig å begripe. Den ene dagen ropes det høyt om at Hellas må si 'Ja' for å ikke bli skjøvet ut, for at avtaler skal kunne bli noe av, den neste dagen ....Nå sier enkelte ministre at de ikke har tillit til Tsipras, at de ikke stoler på at tiltakene vil bli gjennomført.

Varoufakis kan leses enten på bloggen hans, eller her http://www.theguardian.com/commentisfree/2015/jul/10/germany-greek-pain-debt-relief-grexit

LenaochJanis
2015-07-11, 20:41
Lägga sig i.
Skattemoral.

fb_gilla

malou
2015-07-11, 21:14
Like før Varoufakis offentliggjorde artikkelen sin ryktes det i pressen at Scheuble i et internt papir/dokument går for at Hellas tar time-out (mine ord) i fem år.

Varoufakis kan leses enten på bloggen hans, eller her http://www.theguardian.com/commentisfree/2015/jul/10/germany-greek-pain-debt-relief-grexit

Ifølge journalister på The Guardian, live om eurokrisen, s k al Schauble's interndokument være i sirkulasjon. Dyktige journalister er gull verd. Og Varoufakis artikkel ble sluppet noen minutter etter at 'ryktet' om interndokumentet ble kjent. Omtrent da EU-ministerne tok en pause fra forhandlingsmøtet for å spise. Må ha vært som en bombe.

Underlig om ikke dette forårsaker hoderulling eller 'utvisninger' - men det beste vil være om Hellas' forhandlingsposisjon blir m y e bedre :).

tramp
2015-07-11, 22:48
Det ser kärvt ut, finnarna verka säga nej.

kari
2015-07-11, 22:51
Det ser kärvt ut, finnarna verka säga nej.

Ja, iflg denne linken, er det Finnland som setter "foten hardest ned", ikke Tyskland :

http://e24.no/makro-og-politikk/hellas/finsk-kringkaster-finland-kan-stoppe-gresk-avtale/23487420

Greekfamily
2015-07-11, 23:16
Dom har fått så många chanser nu så nu får det räcka och ett utträde ur eurozonen under en 5 års period är vad dom behöver. Den grekiska regeringen är inte trovärdig inom EU tyvärr med alla deras fjantande. Först åker han hem och ordnar till en folk omröstning och uppmanar till att folk ska rösta nej för att veckan efter komma med ett snarlikt förslag till EU och på toppen av allt så ber han Frankrike om hjälp till att formulera det hela det rimmar väldigt väldigt illa i allas öron. Visst vi älskar Grekland mm men det mäste få ett slut och det gör det bara om dom får lämna euron under en prövotid på 5 år som nu diskuteras.

Thira
2015-07-11, 23:17
Befinner mig mellan flyg på Helsingfors flygplats på väg till Aten just nu. Har lite dålig internetuppkoppling, svårt att komma in på The Guardian. Men har förstått att det inte ser ljust ut för fortsatt samarbete. Vad är det som händer. Tror man det blir en Grexit ändå?
Måste alla länder i eurozonen rösta ja för att bevilja bailoutsen eller räcker det med att en majoritet i eurozonen gör det?

Greekfamily
2015-07-12, 01:09
Vad jag hörde nyss från Bryssel så måste det vara enhälligt. Problemet är för Finland nu att röstar dom för ja på Grekland så hoppar sam finländarna av i Finland och ni har en regeringskris där så han har att välja mellan pest och kolera. Sen beträffande Grexit så talar dom om en eventuell övergångs period men jag är osäker.

Greekfamily
2015-07-12, 01:10
Ska du stanna i Aten eller? Vi bor i Aten och får du problem är du välkommen att höra av dej till oss. Hyvää Ilta.

Greekfamily
2015-07-12, 02:23
Om man vill hjälpa sin grekiska vän från bankrutt så finns det en möjlighet för er skandinaver att låta er vän överföra pengar från sitt grekiska konto till era skandinaviska konto och på så sätt kan han få sina pengar då vi skandinaver inte omfattas av några uttags begränsningar. Uttagsbegränsningarna omfattar bankomaterna men inte transaktioner via nätet.fb_gilla

Fajotta
2015-07-12, 02:36
Om man vill hjälpa sin grekiska vän från bankrutt så finns det en möjlighet för er skandinaver att låta er vän överföra pengar från sitt grekiska konto till era skandinaviska konto och på så sätt kan han få sina pengar då vi skandinaver inte omfattas av några uttags begränsningar. Uttagsbegränsningarna omfattar bankomaterna men inte transaktioner via nätet.fb_gilla

Är inte säker på att jag förstod. Gäller det bara de som är i Grekland?

Greekfamily
2015-07-12, 05:03
Icke grekiska Visa kort har inga uttags begränsningar om det är det du menar. Begränsningarna gäller bara dom som har konton i grekiska banker.

Fajotta
2015-07-12, 05:14
Icke grekiska Visa kort har inga uttags begränsningar om det är det du menar. Begränsningarna gäller bara dom som har konton i grekiska banker.

Ja om jag förstått gäller det bara när jag är i Grekland. Vilket jag hoppas vara snart. Men Tsipras? har han inte ställt till det lite? :confused:

Greekfamily
2015-07-12, 06:33
Ja om jag förstått gäller det bara när jag är i Grekland. Vilket jag hoppas vara snart. Men Tsipras? har han inte ställt till det lite? :confused:

Kan man nog säga att han gjort. Dom övriga medlems staterna har väl genomskådat honom och jag tycker Finland gjorde bra som sa nej. Man kan inte bete sej som han gjort.
Ja ska du hjälpa en grekisk vän så är det ju naturligtvis här för jag vet ingen annan stans där Europa har uttagsbegränsningar.

Fajotta
2015-07-12, 07:02
Kan man nog säga att han gjort. Dom övriga medlems staterna har väl genomskådat honom och jag tycker Finland gjorde bra som sa nej. Man kan inte bete sej som han gjort.
Ja ska du hjälpa en grekisk vän så är det ju naturligtvis här för jag vet ingen annan stans där Europa har uttagsbegränsningar.

Ja Finland har ju lånat ut mycket. Jag älskar Grekland och greker - men Tsipas ... Man undrar vad han har för tanke med allt...

inkfish
2015-07-12, 08:27
Men det måste väl räknas som utlandsöverföring? Och det får de inte lov att göra.

laero
2015-07-12, 08:35
Vad jag hörde nyss från Bryssel så måste det vara enhälligt. Problemet är för Finland nu att röstar dom för ja på Grekland så hoppar sam finländarna av i Finland och ni har en regeringskris där så han har att välja mellan pest och kolera. Sen beträffande Grexit så talar dom om en eventuell övergångs period men jag är osäker.

Nej det funkar inte så att det måste vara total enighet. Man talar om 85% men det beräknas utifrån ländernas storlek om jag förstår det rätt. Problemet är nog inte bara Finland, tydligen är förtroendet för att Grekland gör det de lovar lågt hos fler länder.
Men glöm inte att EMU/EU är mästare på kompromisser för att nå enighet.

inkfish
2015-07-12, 09:29
Ungefär så har jag också fattat det. 85 proc räcker vid ett nödläge och detta anses vara det.

Ländernas andel beräknas utifrån deras bidrag till ESM, europeiska stabilitetsmekanismen, och där är bara Tyskland, Italien och Frankrike tillräckligt stora för att på egen hand kunna stoppa ett stödpaket. Spanien skulle kunna göra det med lite stöd. Övriga länder är alldeles för små.

Finland har bara 1.78 procent och det är jag glad för just nu. Hade Sannfinländarna kunnat framkalla en grexit genom att hota fälla finska regeringen hade jag emigrerat - till Grekland.

Tyskland är fortfarande största hotet mot en deal, lät det som igår kväll. Tongångarna från Bryssel lät fruktansvärt dystra. Det känns mest som om eurogruppen utövar politisk tortyr mot Grekland just nu.

inkfish
2015-07-12, 09:53
:confused: :confused:Storpolitikk er vanskelig å begripe. Den ene dagen ropes det høyt om at Hellas må si 'Ja' for å ikke bli skjøvet ut, for at avtaler skal kunne bli noe av, den neste dagen ....Nå sier enkelte ministre at de ikke har tillit til Tsipras, at de ikke stoler på at tiltakene vil bli gjennomført.

Precis det har jag också reagerat på. I går kväll kände jag att jag nådde nåt slags gräns, när jag följde rapporteringen. De har tvingat ur Grekland ett förslag på tuffare åtstramningar än de haft de senaste fem åren, och landet är redan i humanitär kris. När förslaget kommer bemöts det först positivt. Men när eurogruppen samlades igår lät det plötsligt nästan nattsvart! Schäuble, eller om det var Dijsselbloem, sa redan vid ankomsten att Vi litar ju inte på att Grekland kommer att genomföra tidigare beslutade reformer heller. Nähä, men då kunde ni väl ha skippat den här senaste vändan med förslag helt och hållet?

Att plötsligt låta så dyster låter som politisk tortyr. Och mötet satte ju enligt uppgift igår ihop en lista till Grekland på ytterligare åtgärder. Det kanske var för att skrämma dem att gå med på den som man plötsligt började skramla med grexitvapnet igen.

Och det kanske är därför nyheten om Schäubles femåriga grexit kom just igår ikväll. Någon i hans stab kan ha läckt den till Frankfurter Allgemeine vid en för tyska regeringen lämplig tidpunkt, för att sätta ytterligare press på Grekland. För egentligen är det inte nytt, jag läste om det tidigare i veckan. Schäuble pratade i någon intervju om att en tillfällig grexit vore en möjlighet. Men det fick inte lika stor uppmärksamhet då som igår kväll.

Mahava
2015-07-12, 09:56
Läste lite i Tysk media och även så har det rapporterats lite om det i guardians feed igår; för tyskarnas del handlar det mycket om förtroende just nu, man litar inte riktigt på att grekerna kommer hålla vad de lovar, och sen hjälper det ju inte att Schubles scenario för en grekexit light läckte ut, där man målar upp att Grekland kan lämna euron i 5 år, dessutom tycker man att det grekiska förslaget är för tunt och vill ha fler åtgärder

här är det papperet (engelska) http://www.sven-giegold.de/wp-content/uploads/2015/07/grexit_bundesregierung_non_paper_10_juli_2015.pdf

kari
2015-07-12, 10:06
Kan man nog säga att han gjort. Dom övriga medlems staterna har väl genomskådat honom och jag tycker Finland gjorde bra som sa nej.

Jeg er skuffet over Finnland !
- Tyskland har/ hadde jeg ikke større forventinger til ...

Jeg holder ( krampaktig) på et " håp" for Hellas,

- men " 5 års pause fra euro":confused:...
Kan noen si noe om hva "godt" det kan gjøre.... Høres veldig dyrt ut å skifte valuta for en ( evt) s å kort tid...

Maggy
2015-07-12, 10:30
EU-toppmötet ställs in...Eurozonens möte fortsätter i eftermiddag...

www.allehanda.se/ekonomi/eu-toppmotet-stalls-in

RobEri
2015-07-12, 10:40
Innebär detta att man lämnar ut sitt kontonummer till en vän i Grekland och vännen sätter in pengar (euro) på mitt bankkonto som jag därefter kan ta ut (i euro) när jag är i Grekland eller något annat euro-land och sedan lämnar över det till vännen när vi väl träffas? Är det så det är tänkt, eller har jag missförstått?
Tveksamt om det funkar då det kan finnas begränsningar för internationella överföringar (det påpekas i tråden).
En annan sak är att lämna ut kontonummer till vänner. Det är väl inte många jag skulle lita på, förmodligen ingen. Vännerna har sina vänner som har sina vänner....känsliga uppgifter kan vandra vidare.
Ett annat problem är var man skulle göra en sådan överföring (om det skulle gå). Vilken/vems dator? Förmodar det skall vara över internet, och jag har som vana att inte utföra känsliga bankärenden över nät som inte innehar bra skydd, kryptering, o s v. Dessutom skall det vara från min dator.
Man vill gärna hjälpa, men jag skulle inte vilja hjälpa på detta sätt.

malou
2015-07-12, 10:45
Precis det har jag också reagerat på. I går kväll kände jag att jag nådde nåt slags gräns, när jag följde rapporteringen. De har tvingat ur Grekland ett förslag på tuffare åtstramningar än de haft de senaste fem åren, och landet är redan i humanitär kris. När förslaget kommer bemöts det först positivt. Men när eurogruppen samlades igår lät det plötsligt nästan nattsvart! Schäuble, eller om det var Dijsselbloem, sa redan vid ankomsten att Vi litar ju inte på att Grekland kommer att genomföra tidigare beslutade reformer heller. Nähä, men då kunde ni väl ha skippat den här senaste vändan med förslag helt och hållet?

Det kunne de. - Kjennes som et slags 'taskenspilleri'. At det opereres med skjulte agendaer, i politikken og i arbeidslivet for øvrig, det vet vi jo. Likevel blir jeg skuffet. Dog fornøyd med at det lekkes til pressen, hvordan skulle verden ellers sett ut? Det digitale har sine fordeler :D, i løpet av noen sekunder spres en nyhet. I dette bestemte tilfelle må tidspunktet ha vært koordinert. - I dag ser det til at saken ikke får særlig oppmerksomhet. :confused:

kari
2015-07-12, 10:49
Innebär detta att man lämnar ut sitt kontonummer till en vän i Grekland och vännen sätter in pengar (euro) på mitt bankkonto som jag därefter kan ta ut (i euro) när jag är i Grekland eller något annat euro-land och sedan lämnar över det till vännen när vi väl träffas? Är det så det är tänkt, eller har jag missförstått?
Tveksamt om det funkar då det kan finnas begränsningar för internationella överföringar (det påpekas i tråden).
En annan sak är att lämna ut kontonummer till vänner. Det är väl inte många jag skulle lita på, förmodligen ingen. Vännerna har sina vänner som har sina vänner....känsliga uppgifter kan vandra vidare.
Ett annat problem är var man skulle göra en sådan överföring (om det skulle gå). Vilken/vems dator? Förmodar det skall vara över internet, och jag har som vana att inte utföra känsliga bankärenden över nät som inte innehar bra skydd, kryptering, o s v. Dessutom skall det vara från min dator.

fb_gilla

inkfish
2015-07-12, 10:58
Klart att jag tycker att det är bra med läckor till pressen :D

Men jag funderar alltid ett varv över syftet bakom läckan. Det finns alltid ett.

Taskspeleri är för övrigt ett bra ord för vad som verkar pågå nu. Igår kväll kändes det förfärligt. Men nu skulle det inte förvåna mig om de kommer ut sent ikväll (mötet återupptas kl 16), lugna och fulla av tillförsikt, inte ett ord om femåriga grexits eller Finland, istället säger de att nu jobbar vi vidare i positiv anda med Grekland med början imorgon (två dagars förhandlingar under veckan skulle vara planerade, sas det under dagen igår). Allt för att pressa Grekland.

Eller så kommer de ut kl 18 och grexit är ett faktum :(

malou
2015-07-12, 11:33
Jeg ville nok heller ikke vært så snill. Når det gjelder dette med personvern og muligheten for misbruk; man k a n komme opp i store problemer om man lar andre disponere kontoen.

Et alternativ måtte være at den man vil hjelpe får egen konto og eget kort. Men fordi jeg allerede har prøvd å ordne en norsk konto som skulle disponeres av sønn permanent bosatt i utlandet, vet jeg at det i hvert fall ikke går uten videre h e r i landet (ga opp det prosjektet, for komplisert).

yannis
2015-07-12, 11:35
"Politisk tortyr" var ordet, Inkfish.
Birgitta.

Pilatus
2015-07-12, 11:36
Finansministrarna har varit bad guys tidigare, medansvar regeringscheferna har haft en mer försonlig inställning. Så mötet nu i eftermiddag kommer nog att ge svaret.

Så för de som vill vara kvar i Euro får de hoppas på att vissa förhandlingar fortgår. Tex kommer de nog kräva förtydligande eller garantier av Grekerna innan ett eventuellt avtal.

Förtroendet mellan parterna är väl inte de bästa.

inkfish
2015-07-12, 11:52
Från BBC:
Individuals are allowed to take out only €60 (£42; $66) a day for this period, although they can bank online more freely, so they can pay their bills online. They cannot move money to accounts abroad.

Från Bloomberg:
What about Internet and phone banking?
Money can be transferred through Internet/phone banking provided it’s within the country. There’s no limit on these transactions. Transferring money abroad is banned.
Are foreign transfers possible?
The Committee of Bank Transaction Approval of the country’s General Accounting Office needs to approve all transactions to foreign banks. (for eg: money to be sent to Greek students studying abroad or for health purposes)

Detta är vad som gäller hittills. Blir kapitalkontrollen långvarig, vilket jag läste igår att den kan bli, kommer den antagligen inte att se ut som idag. Gränsen 60€ måste ju vara alldeles för lågt satt, t ex. Men någon form av begränsning av utlandsöverföringar skulle jag helt amatörmässigt gissa blir kvar, om än inget totalförbud.

inkfish
2015-07-12, 11:57
Finansministrarna har varit bad guys tidigare, medansvar regeringscheferna har haft en mer försonlig inställning.

Det är därför det är synd att regeringscheferna ställde in idag - nån halvtimme efter att Dijsselbloem twittrat att han just informerat Tusk om utfallet av gårkvällens möte. Sedan ställde Tusk in. Det är illavarslande. Å andra sidan, även om EU-ledarna skulle kunna fatta ett självständigt beslut skulle det väl se helkonstigt ut om de inte hade något underlag alls från finansministrarna.

inkfish
2015-07-12, 11:59
Birgitta.

Ja, visst känns det så. Det kan omöjligt komma något gott ur det här, hur det än går. :(

inkfish
2015-07-12, 12:26
Glöm vad jag sa om kl 16 idag, de verkar ju samlas nu. Kl 16 måste ha gällt nåt annat, kanske pizzabeställningen inför kvällens sittning.

Jag försöker följa det på twitter men det går inte, precis som igår kväll är hashtaggen #eurogroup översvämmad av rasande greker. Måttet är så otroligt rågat och Schäuble bör nog inte överväga en Greklandssemester de närmaste 15-20 åren.

Mahava
2015-07-12, 12:40
Även föra över pengar till Grekland verkar osäkert, denna varning har jag fått när jag loggat in på icabanken:

"Med anledning av den rådande situationen i Grekland finns det risk att betalningar till Grekland kan bli försenade, stoppade och även slutgiltigt gå förlorade. Det är bra att tänka på detta innan du gör utlandsbetalningar till Grekland så länge osäkerheten kring den finansiella situationen i landet består."

Maggy
2015-07-12, 12:45
Glöm vad jag sa om kl 16 idag, de verkar ju samlas nu. Kl 16 måste ha gällt nåt annat, kanske pizzabeställningen inför kvällens sittning.

Jag försöker följa det på twitter men det går inte, precis som igår kväll är hashtaggen #eurogroup översvämmad av rasande greker. Måttet är så otroligt rågat och Schäuble bör nog inte överväga en Greklandssemester de närmaste 15-20 åren.

Det är bara finansministrarna som har möte nu...samtliga i eurogruppen i eftermiddag. Eu-toppmötet är inställt.

http://www.allehanda.se/ekonomi/nya-tag-i-bryssel-utan-lofven

inkfish
2015-07-12, 13:14
Ja, att toppmötet med samtliga regeringschefer ställdes in vet jag, det skrev jag ju i ett annat inlägg.

Eurogruppen är finansministrarna.

De som träffas kl 16 i eftermiddag är tydligen euroländernas ledare.

inkfish
2015-07-12, 13:17
Gå förlorade? Undrar hur de tänker kring det. Hoppas de har belägg för det, annars gör de ju en svår situation ännu värre.

Maggy
2015-07-12, 13:17
Ja, att toppmötet med samtliga regeringschefer ställdes in vet jag, det skrev jag ju i ett annat inlägg.

Eurogruppen är finansministrarna.

De som träffas kl 16 i eftermiddag är tydligen euroländernas ledare.

Jodå, jag har koll på läget :D flabb_flab

inkfish
2015-07-12, 13:18
Det är bannemej inte lätt att ha just nu :(

laero
2015-07-12, 13:21
Det där med 5-årig grexit. Är ni säkra på att det är nått negativt?
Någon i tråden har talat om valutabyte under kontrollerade former, vilket jag inte trott går att få till. Detta kanske är något åt det hållet. Inför en parallell valuta, få en bättre konkurrenskraft. Kanske fortfarande ha kvar uppbackningen från ECB (så att banksystemet inte kraschar) iom att man formellt inte lämnar eurogruppen för gott
:confused::confused::confused: OBS. Helt amatörmässiga spekulationer

Maggy
2015-07-12, 13:26
Någon i tråden har talat om valutabyte under kontrollerade former, vilket jag inte trott går att få till. Detta kanske är något åt det hållet. Inför en parallell valuta, få en bättre konkurrenskraft. Kanske fortfarande ha kvar uppbackningen från ECB (så att banksystemet inte kraschar) iom att man formellt inte lämnar eurogruppen för gott

Vilka "ni" menar du? :rolleyes:

inkfish
2015-07-12, 13:27

Jag är för mycket amatör för att våga spekulera överhuvudtaget. Mer än om en sak: vore det inte det slutgiltiga underkännandet av en gemensam europeisk valuta? Tanken var väl inte direkt att man skulle kunna komma och gå.

Masse
2015-07-12, 13:35

Exakt så har mina tankar också gått Laero. Jag har länge (sedan den infördes) varit tydlig i min skeptiska inställning till euro-unionen och att ingen nation på lång sikt mår bra av den. Men om man nu sitter i den så är det min uppfattning att en "Akut-exit" (i detta fall AkutGrexit) är det sämsta tänkbara.

Därför vore en "Mjuk-exit" kanske en hanterbar lösning. T ex genom att kalla det en "tillfällig" 5-årig Grexit. Efter de fem åren har förhoppningsvis Grekland överlevt, men också kommit till insikt att man inte vill tillbaka in i eländet igen. Kan vara den minst dåliga lösningen.

Vad gäller euro-rådets plötsligt ökade misstro till att Grekland genomför sina åtaganden så gör det att man verkligen börjar vackla i förtroendet för dem själva. För några veckor sedan lade man fram ett avtalsförslag som man verkligen pressade för att Grekland skulle acceptera. När du Grekland kommer med ett motförslag, som rimligtvis inte är tuffare, då svarar man med misstro mot genomförandet. Det låter som lekstuga, men är ju tyvärr något mycket allvarligare.

Masse

inkfish
2015-07-12, 13:40
Därför vore en "Mjuk-exit" kanske en hanterbar lösning. T ex genom att kalla det en "tillfällig" 5-årig Grexit. Efter de fem åren har förhoppningsvis Grekland överlevt, men också kommit till insikt att man inte vill tillbaka in i eländet igen. Kan vara den minst dåliga lösningen.

Är det inte lite Linje 1, 2 och 3 över det? ;):D

Greekfamily
2015-07-12, 13:43

Det med att lämna ut uppgifter om kontonumret kan väl inte vara några problem. Om jag skulle vara skyldig dej 200 euro o inte var i samma land så vad gör man, jo man ber personen sätta in pengarna på det kontot. Det handlar ju inte om koder eller andra uppgifter så då är det ju inga känsliga uppgifter. Jag själv har en väninna som driver en butik här med livsmedel och som snart konkar så vi ska försöka hjälpa henne genom att trolla över pengar från hennes konto till vårt o sen så åker vi on mågon dag och tar ut det. Helt lagligt vilket jag kollat med både svenska o grekisk bank om det nu fungerar.

Greekfamily
2015-07-12, 13:45
Även föra över pengar till Grekland verkar osäkert, denna varning har jag fått när jag loggat in på icabanken:

"Med anledning av den rådande situationen i Grekland finns det risk att betalningar till Grekland kan bli försenade, stoppade och även slutgiltigt gå förlorade. Det är bra att tänka på detta innan du gör utlandsbetalningar till Grekland så länge osäkerheten kring den finansiella situationen i landet består."

Vi överför inga pengar till grekiska konton för oss här nere vi tar ut direkt via våra svenska visa kort så antingen finns det pengar i automaten att ta ut eller inte ja då får man gå vidare o hitta en annan uttags automat.

Masse
2015-07-12, 13:56
Jeg ville nok heller ikke vært så snill. Når det gjelder dette med personvern og muligheten for misbruk; man k a n komme opp i store problemer om man lar andre disponere kontoen.

Instämmer! Det låter ju förbluffande likt euro-unionen fast i mindre skala. Och det ser vi ju hur det fungerar! :D:D:D

Masse

inkfish
2015-07-12, 13:56
Nu har Reuters kommit över kravlistan som eurogruppen började jobba fram igår kväll. Länk finns i Guardians text här. http://www.theguardian.com/business/live/2015/jul/12/greek-debt-crisis-eu-leaders-meeting-cancelled-no-deal-live#block-55a2518fe4b07fc6a121fb7e

Förmodligen är det väldigt hårda åtstramningar, och förmodligen är det därför de mullrar så väldigt om att grexit är alternativet.

Kalimera
2015-07-12, 13:59
Jonas Vlachos, professor i nationalekonomi, analyserar om varför det är som det är i dagens DN. Mycket intressant läsning. Lär artikeln här (analyserar).

Greekfamily
2015-07-12, 14:15
Instämmer! Det låter ju förbluffande likt euro-unionen fast i mindre skala. Och det ser vi ju hur det fungerar! :D:D:D

Masse

Har aldrig försökt att vara bättre en någon annan. Jag har hela tiden i mitt liv försökt att hjälpa och försöka göra gott så misstolka inget. Man försöker bara att hitta vägar för att göra något. Där emot undrar jag om någon här i Grekland hur tusan man ska göra med alla räkningar mm. Hur tänker dom beträffande internet telefon el vatten hur det ska betalas eller stänger dom av det eller?

laero
2015-07-12, 14:25
Jag är för mycket amatör för att våga spekulera överhuvudtaget. Mer än om en sak: vore det inte det slutgiltiga underkännandet av en gemensam europeisk valuta? Tanken var väl inte direkt att man skulle kunna komma och gå.
Nej, och därför har detta pågått i fem år, Tyskarna står själva för bortåt 80 miljarder euro (tror jag) i lån bl a för att undvika att euro-projektet riskeras.
Spekulationer igen: jag tror det kan vara så att folkomröstningen, Syrizas nej-kampanj och folkets tydliga nej kan ha blivit droppen för tyskarna. De tror kanske inte längre på detta och/eller grekernas förmåga att genomföra sina egna förslag.

malou
2015-07-12, 14:32
Har aldrig försökt att vara bättre en någon annan. Jag har hela tiden i mitt liv försökt att hjälpa och försöka göra gott så misstolka inget. Man försöker bara att hitta vägar för att göra något. Där emot undrar jag om någon här i Grekland hur tusan man ska göra med alla räkningar mm. Hur tänker dom beträffande internet telefon el vatten hur det ska betalas eller stänger dom av det eller?

J e g tviler virkelig i k k e på de gode hensiktene dine, for all del. Og svært prisverdig/bra at du prøver å lete etter utveier. For så klart det er et skrikende behov; som du sier, hvordan skal vann/elektrisitet etc betales??:confused:
Alle som har vært i lignende situasjon (kan hende mindre prekært enn det som nå gjelder grekere) v e t hvor maktesløs man kan bli når hverdagen stopper opp. Når selv de mest trivielle ting ikke lar seg ordne. Og d e t håper jeg EU-ministerne og institusjonene får øynene opp for fort som fy__D.

Greekfamily
2015-07-12, 14:34
fb_gillaJ e g tviler i k k e på de gode hensiktene dine, for all del. Og virkelig prisverdig/bra at du prøver å lete etter utveier. For så klart det er et skrikende behov; som du sier, hvordan skal vann/elektrisitet etc betales??:confused:

inkfish
2015-07-12, 14:46

Många betalar väl, som här, sina räkningar elektroniskt? Det var i alla fall vad chefen för Stockholms handelskammare, som själv är grek, sa i en intervju häromdagen. Han sa att vardagen fungerar för dem som har samma betalningssätt med räkningar som vi har.

Greekfamily
2015-07-12, 15:00
Ja men om banken är stängd och du heller inte kan överföra hur gör du då för stt få in pengarna till kontot för att betala?

inkfish
2015-07-12, 15:01
Jonas Vlachos, professor i nationalekonomi, analyserar om varför det är som det är i dagens DN. Mycket intressant läsning. Lär artikeln här (analyserar).

Länken sket sig för dig ...

http://www.dn.se/ekonomi/att-slappa-in-grekland-i-eurosamarbetet-var-ett-misstag/

Edit: nu har jag läst den också. Och jag skulle behöva läsa den fyra gånger till för att ta in allt men så här efter en gång håller jag verkligen med dig: intressant läsning.

inkfish
2015-07-12, 15:13
Ja men om banken är stängd och du heller inte kan överföra hur gör du då för stt få in pengarna till kontot för att betala?

Men jag menar, du har pengar på ditt konto, du får räkningen med ett kontonummer dit räkningen ska betalas och du för över betalningen via din internetbank?

Så måste det ju gå till för de flesta. Om alla betalar alla räkningar kontant skulle de ju inte ha klarat månadsskiftet utan att riskera hamna hos kronofogden allihop - eftersom de bara får ta ut 60 € om dagen.

Maggy
2015-07-12, 15:25
Men jag menar, du har pengar på ditt konto, du får räkningen med ett kontonummer dit räkningen ska betalas och du för över betalningen via din internetbank?

Så måste det ju gå till för de flesta. Om alla betalar alla räkningar kontant skulle de ju inte ha klarat månadsskiftet utan att riskera hamna hos kronofogden allihop - eftersom de bara får ta ut 60 € om dagen.

...60 Euro kontant ja för att leva på...Vid betalning av faktura överförs ju summan... Har inte läst någonstans att det inte skulle vara möjligt för grekerna att kunna betala sina fakturor...

inkfish
2015-07-12, 15:32
...60 Euro kontant ja för att leva på...Vid betalning av faktura överförs ju summan... Har inte läst någonstans att det inte skulle vara möjligt för grekerna att kunna betala sina fakturor...

Nej, självklart inte? Det är det som är min poäng. Betalar man elektroniskt klarar man sig.

Maggy
2015-07-12, 15:36
Nej, självklart inte? Det är det som är min poäng. Betalar man elektroniskt klarar man sig.

Bankerna har haft öppet vissa dagar...Har svårt för att tänka mig att alla greker har möjlighet till/vill betala elektroniskt...Någon här som läst/vet någonting kring detta?

inkfish
2015-07-12, 15:38
Vissa banker har haft öppet vissa tider för pensionärer som saknar bankkort, de hade inte fått ut sina pensioner annars.

inkfish
2015-07-12, 15:40
För övrigt rekommenderar jag ingen att läsa Leif GW Perssons plumpa drapa om Grekland i Expressen idag. Lågvattenmärke till och med för att vara av honom (jag tillhörde inte supporterklubben innan heller).

Maggy
2015-07-12, 15:42
Vissa banker har haft öppet vissa tider för pensionärer som saknar bankkort, de hade inte fått ut sina pensioner annars.

Ett förtydligande: min fråga gällde betala fakturor...

inkfish
2015-07-12, 15:47
Ett förtydligande: min fråga gällde betala fakturor...

Jodå, jag såg din fråga, men min kommentar gällde det du skrev om att bankerna haft öppet vissa dagar. Det har ju bara handlat om att få ut pensioner ...

Maggy
2015-07-12, 15:49
Jodå, jag såg din fråga, men min kommentar gällde det du skrev om att bankerna haft öppet vissa dagar. Det har ju bara handlat om att få ut pensioner ...

Därav min fråga :D flabb_flab

inkfish
2015-07-12, 15:52
Rundgång :D

Mahava
2015-07-12, 15:57
svt sänder live: http://www.svt.se/nyheter/live/live-eurogruppen-mots-om-grekland

larstommy
2015-07-12, 16:03
Intressant liknelse av Leif GW :D

"Minns ni H.C. Andersens saga om Kejsarens nya kläder?"

http://www.expressen.se/kronikorer/leif-gw-persson/leif-gw-persson--ett-daligt-skamt/

Admirala
2015-07-12, 16:11
Vann, strøm etc. blir ikke avstengt så lenge bankene er stengte.

Har man kontanter kan man betale på det enkelte kontor, DEI, DEYA etc om man MÅ (for eksempel om man skal reise vekk fra Hellaseiendommen sin i en lengre periode og før bankene åpner igjen.)

Det går fint å betale via nettbank/elektronisk også i Hellas (det gjør jeg med strøm, telefon, internett). Om det funker nå, som bankene er stengt, vet jeg ikke, men det spiller jo ingen rolle så lenge leverandørene ikke forventer å få betalt i denne perioden.

Maggy
2015-07-12, 16:19
Intressant liknelse av Leif GW :D

"Minns ni H.C. Andersens saga om Kejsarens nya kläder?"

http://www.expressen.se/kronikorer/leif-gw-persson/leif-gw-persson--ett-daligt-skamt/

:D Jag gillar Leif G W Persson En uppriktig och orädd typ!! :rolleyes:

LenaochJanis
2015-07-12, 16:40
Birgitta.

fb_gilla

larstommy
2015-07-12, 17:08
Folksagan om

Mäster Skräddare
"Det var en gång en liten man som gick till skräddaren med en bit tyg. - Goddag, goddag, mäster skräddare, sade han och bockade sig.
- Goddag, goddag, sade skräddaren där han satt på bordet och sydde med benen i kors.
- Kan jag få en liten rock sydd av det här lilla tyget?, frågade den lille mannen.
- Det går bra, sade skräddaren.
- När blir den färdig?
- På lördag.
- Det var bra, mäster skräddare. Tack så mycket, mäster skräddare. Adjö, adjö, mäster skräddare.
Och så gick den lille mannen.
När det blev lördag, så gick den lille mannen till skräddaren igen.
- Goddag, goddag, mäster skräddare, är min rock färdig?
- Ack nej.
- Är den inte färdig? Varför det då?
- Ack jo, det bidde ingen rock.
- Jaså, bidde det ingen rock? Vad bidde det då?
- Det bidde ett par byxor.
- Jaså, bidde det ett par byxor? När blir de färdiga?
- På lördag.
- Det var bra, mäster skräddare. Tack så mycket, mäster skräddare. Adjö, adjö, mäster skräddare.
- Goddag, goddag, mäster skräddare, är mina byxor färdiga?
- Ack nej.
- Är de inte färdiga? Varför då?
- Ack jo, det bidde inga byxor.
- Jaså, bidde det inga byxor? Vad bidde det då?
- Det bidde en väst.
- Jaså, bidde det en väst. När blir den färdig?
- På lördag.
- Goddag, goddag, mäster skräddare, är min väst färdig?
- Ack nej.
- Är den inte färdig? Varför då?
- Ack jo, det bidde ingen väst.
- Jaså, bidde det ingen väst? Vad bidde det då?
- Det bidde ett par vantar.
- Jaså, bidde det ett par vantar? När blir de färdiga?
- På lördag.
- Goddag, goddag, mäster skräddare, är mina vantar färdiga?
- Ack nej.
- Ack jo, det bidde inga vantar.
- Bidde det inga vantar? Vad bidde det då?
- Det bidde ingenting.
- Jaså, bidde det ingenting? Det var bra, mäster skräddare. Tack så mycket, mäster skräddare. Adjö, adjö, mäster skräddare.
Och så gick den lille mannen och kom aldrig mer igen."

Så kan det gå när inte haspen är på :o

Maggy
2015-07-12, 17:15
Folksagan om

Mäster Skräddare
"Det var en gång en liten man som gick till skräddaren med en bit tyg. - Goddag, goddag, mäster skräddare, sade han och bockade sig.
- Goddag, goddag, sade skräddaren där han satt på bordet och sydde med benen i kors.
- Kan jag få en liten rock sydd av det här lilla tyget?, frågade den lille mannen.
- Det går bra, sade skräddaren.
- När blir den färdig?
- På lördag.
- Goddag, goddag, mäster skräddare, är min rock färdig?
- Ack nej.
- Är den inte färdig? Varför det då?
- Ack jo, det bidde ingen rock.
- Jaså, bidde det ingen rock? Vad bidde det då?
- Det bidde ett par byxor.
- Jaså, bidde det ett par byxor? När blir de färdiga?
- På lördag.
- Goddag, goddag, mäster skräddare, är mina byxor färdiga?
- Ack nej.
- Ack jo, det bidde inga byxor.
- Jaså, bidde det inga byxor? Vad bidde det då?
- Det bidde en väst.
- Jaså, bidde det en väst. När blir den färdig?
- På lördag.
- Goddag, goddag, mäster skräddare, är min väst färdig?
- Ack nej.
- Är den inte färdig? Varför då?
- Ack jo, det bidde ingen väst.
- Jaså, bidde det ingen väst? Vad bidde det då?
- Det bidde ett par vantar.
- Jaså, bidde det ett par vantar? När blir de färdiga?
- På lördag.
- Goddag, goddag, mäster skräddare, är mina vantar färdiga?
- Ack nej.
- Ack jo, det bidde inga vantar.
- Bidde det inga vantar? Vad bidde det då?
- Det bidde ingenting.
- Jaså, bidde det ingenting? Det var bra, mäster skräddare. Tack så mycket, mäster skräddare. Adjö, adjö, mäster skräddare.
Och så gick den lille mannen och kom aldrig mer igen."

Så kan det gå när inte haspen är på :o

:o Nostalgi!! flabb_flab

Maggy
2015-07-12, 18:17
"Ouch"...

www.theguardian.com/business/live/2015/jul/12/greek-debt-crisis-eu-leaders-meeting-cancelled-no-deal-live

kari
2015-07-12, 19:52
:o Nostalgi!! flabb_flab

Ja, v i r k e l i g nostalgi,
- jeg blir like varm om hjertet når jeg tenker på hvordan min datter deklamerte historien om "Mester Skredder" for ca 40 år siden....

- som jeg er u r o l i g i hjertet for Hellas i disse dager....

Zappa
2015-07-12, 19:59
Avdelning konspirationsteorier:
Funderar på om spelet med folkomröstning, extramöte etc har med troikans goda minne (och godkännande), för att ha möjligheten att trycka upp en ny valuta....

/Z

Maggy
2015-07-12, 20:26
Funderar på om spelet med folkomröstning, extramöte etc har med troikans goda minne (och godkännande), för att ha möjligheten att trycka upp en ny valuta....

/Z

Hmm...jo...jag har varit lite inne på det tidigare här i tråden..."min magkänsla"...kanske en parallell valuta med en planerad grexit...om så "hål" i Euron...och humanitär hjälp under tiden...

elena2de
2015-07-12, 20:36
Som jag hoppas att Tsipras står på sig så mycket det går!!! Vill inte ens tänka på hur jobbiga dessa förhandlingarna är för honom och för Euclid...:(

inkfish
2015-07-12, 20:44
Som jag hoppas att Tsipras står på sig så mycket det går!!! Vill inte ens tänka på hur jobbiga dessa förhandlingarna är för honom och för Euclid...:(

Guardians korre konstaterar just att Tsipras utsatts för mental skendränkning i ett privat möte med Merkel, Hollande och Tusk. Han ska ha presenterats för alternativen att antingen gå med på åtstramningarna och i princip ställas under EU:s förmyndarskap, eller åka ut på några års grexit (då kan även skulden komma att omstruktureras).

OBS att detta är journalistens uppfattning om hur det gått till, det är starka ord. Det med skendränkning ska komma från en anonym topptjänsteman.

elena2de
2015-07-12, 20:49
Guardians korre konstaterar just att han utsatts för mental skendränkning i ett privat möte med Merkel, Hollande och Tusk. Han ska ha presenterats för alternativen att antingen gå med på åtstramningarna och i princip ställas under EU:s förmyndarskap, eller åka ut på några års grexit (då kan även skulden komma att omstruktureras).

OBS att detta är journalistens uppfattning om hur det gått till, det är starka ord. Det med skendränkning ska komma från en anonym topptjänsteman.

Ja, sitter också o följer på the guardians liveuppdateringar... och det är riktigt otrevlig läsning, det där

inkfish
2015-07-12, 20:52
Ja, sitter också o följer på the guardians liveuppdateringar... och det är riktigt otrevlig läsning, det där

Ja, det är otrevligt. Att det kan gå till så.

Pilatus
2015-07-12, 21:04
Ja, det är otrevligt. Att det kan gå till så.

Japp känns tungt. Tycker synd om Tsipras och nya finansministern Euclid Tsakalotos som blev inslängd i detta så sent. Tror att om Euclid hade kommit in tidigare så kunde förhandlingarna gått bättre.

Kalimera
2015-07-12, 21:08
Ja, sitter också o följer på the guardians liveuppdateringar... och det är riktigt otrevlig läsning, det därFöljer också, och jag mår sämre för varje uppdatering. :o

inkfish
2015-07-12, 21:08
Pilatus Jag tror inte att det är så mycket personfrågor egentligen, det handlar bara om pengar. Som vanligt. Och Grekland är musen som röt, de har inget att sätta emot.

malou
2015-07-12, 21:11

/Z

Har tenkt likedan. Til nylig. For øvrig har gresk-norske Alexander Z. Ibsen vært overbevist om det i lengre tid. Og ingen kunne fortenke Hellas i det. Skulle bare mangle :). Samtidig, eller nå ut fra det som nylig har blitt kjent, tror jeg at man faktisk og med h e n s i k t (bevisst intensjon) er i ferd med å ekskludere Hellas fra EU, på 'humant' eller akseptabelt vis. Man kan undre seg over hva som foregår i kulissene?

Den 'kanskje-avtalen' som foreligger, gir ikke Hellas rom for annet enn å betale sin gjeld i 'evighet'. Skyld eller ikke skyld, her mistes mye av selvstendigheten. Og hvor finnes 'rommet' for bærekraftighet, mon tro? Og hvor i all verden ble det av anmodningene fra Hillary C. og Obama i denne settingen? - Dette forstår jeg ikke. Hvem er egentlig opportunistene her?:confused:

elena2de
2015-07-12, 21:27
Följer också, och jag mår sämre för varje uppdatering. :o
jag var hela tiden säker på att det skulle lösa sig, nu är jag det inte längre...usch, det här kommer grekerna aldrig att förlåta omvärlden och jag kan inte klandra dem.

Thira
2015-07-12, 21:30
Gör mig illamående. Det är vidrigt. Och det är inget emot hur de greker som satt bredvid mig nyss känner kan jag tala om. Ren och skär utpressning. Men säkert kommer de inte att släppa Tsipras hem till grekerna med ett glädjande budskap. De vill ju få bort honom från regeringsposition och vill inte att han ska ha folkets stöd.

elena2de
2015-07-12, 21:36
Japp känns tungt. Tycker synd om Tsipras och nya finansministern Euclid Tsakalotos som blev inslängd i detta så sent. Tror att om Euclid hade kommit in tidigare så kunde förhandlingarna gått bättre.

Fast jag börjar mer o mer tro Varoufakis som redan tidigare sagt att hela tiden under de tidigare förhandlingarna hade Tyskland en grexit som mål. Ja, eller göra Grekland till en kommun inom EU utan praktiskt taget någon bestämmanderätt. Så Euclid hade troligen inte kunnat ändra så mkt.

Maggy
2015-07-12, 21:45
Fast jag börjar mer o mer tro Varoufakis som redan tidigare sagt att hela tiden under de tidigare förhandlingarna hade Tyskland en grexit som mål. Ja, eller göra Grekland till en kommun inom EU utan praktiskt taget någon bestämmanderätt. Så Euclid hade troligen inte kunnat ändra så mkt.

På olika medier är Varoufakis idag en hyllad man/politiker, klok och kunnig på sin post...men..."obekväm"...

Getpinglan
2015-07-12, 21:45
Hur ska det gå... thee mou ?

Så här har i alla fall ett svenskt företag resonerat, säkert inte ensamt:

Arla stoppar sin tillverkning för export till Grekland på grund av det osäkra ekonomiska läget. Arla fortsätter att sälja det som redan exporterats i Grekland, men producerar inget nytt.— Vår bedömning är att omsättningen skulle halveras om Grekland lämnar euron, säger Arlas pressansvarige Gabriel Gunnarsson till lantbrukstidningen ATL. Arla säljer normalt smör och ostar från Danmark till Grekland för en kvarts miljard..

Källa: http://www.hd.se/nyheter/ekonomi/2015/07/10/arla-slutar-gora-ost-for-grekland/

Riitta
2015-07-12, 22:16
Från att allt detta har känts nervöst, ledsamt, oroligt mm, börjar det kännas riktigt otäckt nu :( Som att det finns ingen kontroll längre och hur det än slutar, så slutar det illa för Grekernasnyft_drop Tycker att dom har haft elände så det räcker:(

Riitta

elena2de
2015-07-12, 22:22
Från att allt detta har känts nervöst, ledsamt, oroligt mm, börjar det kännas riktigt otäckt nu :( Som att det finns ingen kontroll längre och hur det än slutar, så slutar det illa för Grekernasnyft_drop Tycker att dom har haft elände så det räcker:(

Riitta

jag hoppas nog än på ett mirakel. att grekerna står på sig och att dessa "skendränkningar" inte får någon effekt, att det inte är mer än riktigt ful skräckpropaganda och försök att tillskansa sig Greklands resurser och kontroll över landet. att EU (Tyskland) till slut backar.

Maggy
2015-07-12, 22:34
...Tsipras har tydligen sagt "OXI" nu till två viktiga krav...

http://www.theguardian.com/business/live/2015/jul/12/greek-debt-crisis-eu-leaders-meeting-cancelled-no-deal-live

kari
2015-07-12, 22:35

Riitta

Ja,Riitta, d e t har de, det føles helt fortvilet nå :(

Familien min er på Kefalonia - for et øyeblikk siden så jeg en filmsnutt barnebarnet hadde lagt ut på Instagram... "Fyrverkeri i Hellas"....
Det var et fint fyrverkeri ... men....i k v e l d ...:confused:

Maggy
2015-07-12, 22:51
...Merkel står nu i "skottgluggen" från Frankrike...

http://www.theguardian.com/business/live/2015/jul/12/greek-debt-crisis-eu-leaders-meeting-cancelled-no-deal-live

Malina
2015-07-12, 23:15
:D Jag gillar Leif G W Persson En uppriktig och orädd typ!! :rolleyes:

Jamen, den här krönikan var väl lite VÄL populistisk... Annars brukar jag också gilla GW - för det mesta.

Maggy
2015-07-12, 23:25
Jamen, den här krönikan var väl lite VÄL populistisk... Annars brukar jag också gilla GW - för det mesta.

...det är hans ord, inte mina... Visst "sticker" han ut... Han är ju känd för att vara både älskad och hatad... :D flabb_flab

..."lagom är bäst"...ett välkänt ordspråk i Sverige...

Fajotta
2015-07-12, 23:47
...det är hans ord, inte mina... Visst "sticker" han ut... Han är ju känd för att vara både älskad och hatad... :D flabb_flab

..."lagom är bäst"...ett välkänt ordspråk i Sverige...

Leif GW eller inte. Det är ju ändå så att Grekland måste vända på skutan och få bättre statsfinansier. Då hjälper det inte att stå och lova. Tror inte en sekund att detta dramat skulle hållit på så länge om inte Merkel verkligen ville ha kvar Grekland i samarbetet.

Sunny12
2015-07-12, 23:49
Leif GW eller inte. Det är ju ändå så att Grekland måste vända på skutan och få bättre statsfinansier. Då hjälper det inte att stå och lova. Tror inte en sekund att detta dramat skulle hållit på så länge om inte Merkel verkligen ville ha kvar Grekland i samarbetet.

fb_gilla

Maggy
2015-07-12, 23:54

Visst finns det ett självändamål i detta... :rolleyes: ...alldeles säkert!! Grekland ligger ju strategiskt bra till i Europa för andra eventuella "intressenter"!! (OBS: min tanke)

elena2de
2015-07-12, 23:57

För att kunna vända på skutan måste man få en chans att göra det, särskilt när ens segelmast är bruten och själva skutan läcker in vatten. Då hjälper det inte att grannen även tar årorna. Det har ju även Tyskland självt fått erfara för inte alls så många decennier sedan...

Greekfamily
2015-07-13, 00:04

Nej jag menar att om du inte kommer åt ditt konto!

Greekfamily
2015-07-13, 00:09
Finns en sak som Grekland bryter emot vilket jag påtalat herrarna i Parlamentet i EU via mail
Det är att Grekland inte ska bryta mot överenskommelsen som gjorts gällande sanktioner mot Ryssland. Detta borde föras in i avtalet som ligger till grund för nytt stödlån.
Vem vill ha in ryssarna i Grekland och vad kan det ställa till med vill ingen veta.

AndersK
2015-07-13, 00:28
Grekland är trots allt medlem i NATO och regeringen och möjligen även parlamentet har nyligen uttalat att de så ska förbli. Tvekar landet på den punkten finns stort land i väst som kommer att ha mer än starka synpunkter.

Jag tror inte att de behöver föra in något om ryssen i dokumenten. Det faller på sin naturliga orimlighet.

elena2de
2015-07-13, 00:32
Grekland är trots allt medlem i NATO och regeringen och möjligen även parlamentet har nyligen uttalat att de så ska förbli. Tvekar landet på den punkten finns stort land i väst som kommer att ha mer än starka synpunkter.

Jag tror inte att de behöver föra in något om ryssen i dokumenten. Det faller på sin naturliga orimlighet.

och det är tack vare Greklands samtal med Ryssland som stora landet i väst började sätta press på Merkel

laero
2015-07-13, 06:28

fb_gilla

LenaochJanis
2015-07-13, 08:18
Nu ska Grekland straffas, som en skolklass som opponerat sig mot sin skolledning. Att se och höra finansminister Stubb när han triumferande deklarerade att " det här paketet är mycket, mycket hårdare än det som Grekland förkastade i folkomröstningen" var beklämmande. Jag inser mycket väl att uttalandet var riktat till hemmaopinionen. Det är många som är rädda om sina små taburetter. Snyggt var det inte.
/Lena

simetra
2015-07-13, 08:22
Kommer vi idag äntligen få se ett beslut, tro :confused:

Thira
2015-07-13, 08:40
Nu ska Grekland straffas, som en skolklass som opponerat sig mot sin skolledning. Att se och höra finansminister Stubb när han triumferande deklarerade att " det här paketet är mycket, mycket hårdare än det som Grekland förkastade i folkomröstningen" var beklämmande. Jag inser mycket väl att uttalandet var riktat till hemmaopinionen. Det är många som är rädda om sina små taburetter. Snyggt var det inte.
/Lena

fb_gilla

Mahava
2015-07-13, 08:49
Verkar som det kommit fram en deal nu fast inga detaljer än

laero
2015-07-13, 08:54
/Lena
Jag såg Stubb i tv, tycker nog inte att han uttryckte sig triumferande, snarare bekymrat. I vilket fall som helst har du nog rätt i att det var riktat till hemmaplan. Och av det kan man förstå kärnan i problematiken, euroländernas ledare måste komma fram till nått gemensamt som dessutom möjligen kan få folklig acceptans i hemlandet. Samt i vissa fall godkännande i parlament, folket kan kanske köras över men inte parlamenten.
Här gjorde Tsipras o co ännu en grov felbedömning när man lovade väljarna att man skulle få en starkare förhandlingssits vid ett nej. Nu förhandlar han istället med ett europa som kan tänka sig en grexit som ett bättre alternativ.

anneli56
2015-07-13, 08:57

Ja,återstår att se vad det blev!

elena2de
2015-07-13, 09:06

fb_gilla heja Grekland!!! hoppas bara priset inte blev för högt

inkfish
2015-07-13, 09:53
. Det är ju ändå så att Grekland måste vända på skutan och få bättre statsfinansier.

Klart de måste få bättre statsfinanser. Men frågan är hur. Så som det nu gått till låter mer som hot och tvång än politiskt samarbete för mig. Att ställas inför ultimatumet Antingen går du med på våra stenhårda krav eller så åker du ut på några år, och först om du åker ut sockrar vi med en omstrukturering av skulden - det är inte förhandlingar för mig, det är utpressning.

Nu såg jag visserligen att en omstrukturering av skulden antagligen kommer att finnas med i fortsatta förhandlingar, och det är bra. Det är inte bara jag och andra blöthjärtade vänsterkalimeror som tror att det behövs, det är även många ekonomer.

Sedan kan jag tycka att det hade varit bra med kraftfullt europeiskt stöd i den grekiska statsförvaltningen, till exempel vad gäller skatteindrivningen. Men när man ser vilka metoder de tog till under den gångna helgen känns det inte förtroendeingivande.

Tror inte en sekund att detta dramat skulle hållit på så länge om inte Merkel verkligen ville ha kvar Grekland i samarbetet.

Haha, när jag först läste det där såg jag inte ditt andra "inte". Jag tolkade dig som att det inte skulle hållit på så länge om Merkel verkligen velat ha kvar Grekland. Och det lät helt rimligt för mig, jag trodde under helgen att de bedömare som trott att detta var Tysklands sätt att trycka ut Grekland hade rätt. Reglerna säger tydligen att ett land inte kan sparkas ut ur euron, däremot kan det själv begära utträde. Och blir det tillräckligt obehagligt därinne, så ...

Claes på Lesvos
2015-07-13, 10:08
Du kan väl titta på ett klipp från Godmorgon i SVT i fredag så får du en liten inblick i problemet med hjälp utifrån.
http://www.svtplay.se/klipp/3096613/hur-ser-greklands-skatteindrivning-ut

elena2de
2015-07-13, 10:22
Klart de måste få bättre statsfinanser. Men frågan är hur. Så som det nu gått till låter mer som hot och tvång än politiskt samarbete för mig. Att ställas inför ultimatumet Antingen går du med på våra stenhårda krav eller så åker du ut på några år, och först om du åker ut sockrar vi med en omstrukturering av skulden - det är inte förhandlingar för mig, det är utpressning.

Nu såg jag visserligen att en omstrukturering av skulden antagligen kommer att finnas med i fortsatta förhandlingar, och det är bra. Det är inte bara jag och andra blöthjärtade vänsterkalimeror som tror att det behövs, det är även många ekonomer.

Sedan kan jag tycka att det hade varit bra med kraftfullt europeiskt stöd i den grekiska statsförvaltningen, till exempel vad gäller skatteindrivningen. Men när man ser vilka metoder de tog till under den gångna helgen känns det inte förtroendeingivande.

Haha, när jag först läste det där såg jag inte ditt andra "inte". Jag tolkade dig som att det inte skulle hållit på så länge om Merkel verkligen velat ha kvar Grekland. Och det lät helt rimligt för mig, jag trodde under helgen att de bedömare som trott att detta var Tysklands sätt att trycka ut Grekland hade rätt. Reglerna säger tydligen att ett land inte kan sparkas ut ur euron, däremot kan det själv begära utträde. Och blir det tillräckligt obehagligt därinne, så ...

Håller helt med

Claes på Lesvos
2015-07-13, 10:25
Från dagens ekathimerini

http://www.ekathimerini.com/resources/2015-07/skitso20150712-thumb-large.jpg

inkfish
2015-07-13, 10:27
Från dagens ekathimerini

Ska titta på ditt klipp när jag har bättre tid men - teckningen flabb_flab

elena2de
2015-07-13, 10:34
Från dagens ekathimerini

så sant:(

elena2de
2015-07-13, 11:00
från The Guardian: Analyst Marc Ostwald of ADM Investors services reckons the measures in this bailout package are “infinitesimally worse” than the ones turned down in last Sunday’s referendum:

Indeed what is on the table as a deal highlights that:

a) there is no long-term future for the Eurozone;

b) the desire on the part of Eurozone creditor nations to completely destroy the Greek economy - it can certainly be asserted that this is indeed a worse deal than the 1919 Treaty of Versailles.

Fajotta
2015-07-13, 12:43

Jag tror att alla försvarar euro-bygget till varje pris. Själv är jag glad att jag röstade nej och att vi slapp. Tycker, som de flesta andra här, att den vanliga greken får betala ett alldeles för högt pris. I min lilla enkla hjärna tycker jag att Grekland förtjänar betydligt bättre politiker som kan dra in lite mer skattepengar och banta bort onödigt inom de offentliga. Men det krävs långsiktighet och inte ständiga nyval där den som lovar mest vinner. Men jag är ingen nationalekonom:confused:

laero
2015-07-13, 12:46
Läsvärd analys av förhandlingarna av SVT:s Bo-Inge Andersson:
http://www.svt.se/nyheter/utrikes/splittrat-toppmote-betvingar-grekland

inkfish
2015-07-13, 13:07
Brittiska channel4:s Paul Mason tycker att Grekland ändå vann når det gäller skulden. Men att demokratin är förloraren.

Slutet på hans läsvärda blogginlägg är snyggt:

What they’ve arguably got is a global reputational disaster: the crushing of a left-wing government elected on a landslide, the flouting of a 61 per cent referendum result. The EU – a project founded to avoid conflict and deliver social justice – found itself transformed into the conveyor of relentless financial logic and nothing else.

Ordinary people don’t know enough about the financial logic to understand why this was always likely to happen: bonds, haircuts and currency mechanisms are distant concepts. Democracy is not. Everybody on earth with a smartphone understands what happened to democracy last night.

http://blogs.channel4.com/paul-mason-blog/greece-wins-euro-debt-deal-democracy-loser/4155

Yanna
2015-07-13, 13:46
Hur kunde det gå så illa med Grekland? Ja, här är iaf EN megastor orsak!

http://www.corpwatch.org/article.php?id=15740

Yanna

Admirala
2015-07-13, 13:53
The agreement that Tsipras achieved (caveat: as we know it) after negotiating for 17 hours, is a lot worse than anyone could have imagined. It is also a lot better than anyone could hope. It simply depends on whether you focus on what has been lost or what has been gained. The loss is a package of horrific austerity. It is a package which, anyone with any political understanding knows, was coming anyway. The only difference is that, through a compliant government like the previous ones, it would be accompanied by no compensations.
What has been gained in return is much more money than previously imagined to properly fund the medium term and allow the government to implement its programme, a significant stimulus package, the release of EFSF money which had until now been denied (to the "good" government of Samaras), and an agreement to restructure debt, by transferring bonds from IMF and ECB to the ESM. That is nothing, hecklers heckle. ERT analyst Michael Gelantalis estimates this last part alone to be worth between eight and ten billion less in interest repayments a year. That is a lot of souvlaki.

https://www.byline.com/column/11/article/164

inkfish
2015-07-13, 14:23
Du kan väl titta på ett klipp från Godmorgon i SVT i fredag så får du en liten inblick i problemet med hjälp utifrån.

Nu har jag tittat. Intressant samtal, inte minst för de som hävdar att skattemoralen i Grekland inte är något större problem - men menar du att det skulle förändra min åsikt att Grekland behöver hjälp att behöva bygga upp ett system för skatteindrivning? Det svensken säger, som varit med och försökt hjälpa till, är ju bara att det var jäkligt svårt att försöka hjälpa till. Inte att man därför bör låta.

Den andre killen, nationalekonomen Vlachos, är för övrigt han som skrev DN-artikeln som Janne tipsade om igår. Studien om företagarna som han nämner är samma som malou och jag pratade om tidigare i tråden, den som visar att en del betalar mer än 100 procent av sin inkomst på sina lån - OM man ska tro deras deklarationer.

Vlachos säger en annan tänkvärd grej i sammanhanget - att ökade skatteintäkter ju faktiskt på kort sikt innebär en åtstramning, ingen stimulans. Folk får ju mindre pengar till konsumtion om de betalar mer i skatt.

malou
2015-07-13, 14:47
Hur kunde det gå så illa med Grekland? Ja, här är iaf EN megastor orsak!
http://www.corpwatch.org/article.php?id=15740
Yanna

Dessverre sant. Skandaløst av Siemens, og ikke minst av alle de korrupte offentlige tjenestemenn/departementer i Hellas som bærer en stor del av skylden. Her er en nyere artikkel om saken; man forbauses over omfanget. http://greece.greekreporter.com/2014/11/24/greek-prosecutors-call-64-involved-in-siemens-scandal/

Sjefen for Siemens hadde for øvrig et møte med Varoufakis om saken, i februar?

Pilatus
2015-07-13, 15:04

Sevärt. Trots att det kändes tungt igår, så verkar det som om krav på åtgärder måste till inom Grekland. Så förslagen som handlar om reformation med tryck utifrån behövs nog. Samtidigt är det stora belopp som skall ut igen såg att det var ca 750 miljarder kronor.

Om det nu går att klubba igenom i Grekland får vi se. Men den akuta Grexit verkar vara borta för stunden.

Lite humor måste kunna finnas såg detta igår kväll:

Merkel arrives at the Greek border control. The guy asks "Name?"

Merkel answers "Merkel"

Border guy: "Nationality?"

Merkel: "German"

Border guy: "Occupation?"

Merkel: "no, only visiting". flabb_flab

Smultron
2015-07-13, 15:26
:D:D

Sunny12
2015-07-13, 16:16
Lite humor måste kunna finnas såg detta igår kväll:

Merkel arrives at the Greek border control. The guy asks "Name?"

Merkel answers "Merkel"

Border guy: "Nationality?"

Merkel: "German"

Border guy: "Occupation?"

Merkel: "no, only visiting". flabb_flab

flabb_flab

inkfish
2015-07-13, 16:33
Alexandra Pascalidou har eurogruppens kravlista från igår på sin blogg på pascalidou.se.

http://i17.photobucket.com/albums/b74/mandalaki/Mobile%20Uploads/1B46E6BC-4B2E-4ABC-A36E-21EC3251383C_zpspiuvkfoc.png (http://s17.photobucket.com/user/mandalaki/media/Mobile%20Uploads/1B46E6BC-4B2E-4ABC-A36E-21EC3251383C_zpspiuvkfoc.png.html)

Getpinglan
2015-07-13, 16:34
Pilatus: Tack för vidarebef av träffsäkert skämt; det kan behövas efter all nagelbitning.

Malou: Du har gett mig tillträde till en ny site (Greekreporter.com) jag lägger till i surfrundan. Kortfattade artiklar skrivna av greker. Här en länk om det nya ordet idag: Att man i natt nått en agreekment.

http://greece.greekreporter.com/2015/07/13/greekment-donald-tusk-adds-new-lingo-to-the-greek-crisis/

malou
2015-07-13, 17:06
:D:D:D Litt humor er bra. Opp i elendigheten. Fordi jeg synes avtalen er stenhard, kan bety at en kaster barnet ut med badevannet. Kunne nesten mistenke at den er laget for å skape motstand og splid.

Leste et intervju med Varoufakis; hans opplevelse av hvordan forhandlingene foregikk, og måten han og Tsipras ble møtt av eu-ministerne.
http://www.dagbladet.no/2015/07/13/nyheter/utenriks/hellas/eu/yanis_varoufakis/40129740/

Man kan klikke seg videre derfra til det engelske originalintervjuet i The Statesman. Bra. Hva man enn kan si om Varoufakis mangel på diplomati; han er høyst delaktig i at det trolig blir 'ryddet' både her og der. Varoufakis sier forresten ar han like gjerne kunnet sunget den svenske nasjonalsangen som å svare på spørsmål; reaksjonen var tilnærmet null.

Icebell
2015-07-13, 18:00
Hej!

Hur är läget på Kreta och i Agia marina? Vi kommer bo på hotell och ha halvpension. Kommer det månne att vara samma standard som det brukar?:rolleyes:

Netwolf
2015-07-13, 20:10
Å den här tyckte jag var hysteriskt kul! :)

http://forumbilder.se/EBU2M/grekparty.jpg

Maggy
2015-07-13, 21:08
:o ...saknar nästan ord just nu faktiskt!! Det här kommer att bli oerhört tufft för det grekiska folket...!! ...vart hän bär innebörden av "demokrati..." ...och..."skuldberget" växer...

Säger jag som är starkt emot det här jä... spektaklet med EU/EMU!!

Malina
2015-07-13, 21:52
Alexandra Pascalidou har eurogruppens kravlista från igår på sin blogg på pascalidou.se.

http://i17.photobucket.com/albums/b74/mandalaki/Mobile%20Uploads/1B46E6BC-4B2E-4ABC-A36E-21EC3251383C_zpspiuvkfoc.png (http://s17.photobucket.com/user/mandalaki/media/Mobile%20Uploads/1B46E6BC-4B2E-4ABC-A36E-21EC3251383C_zpspiuvkfoc.png.html)

Jag tycker bäst om sista meningen!

tramp
2015-07-13, 22:23
Ja jisses, undrar hur det kommer att gå. Bankerna förblir stängda ett tag till och tydligen ska det bli strejk också. Kommer regeringen att sitta kvar? Just nu känns det rätt skönt att ha kommit hem till gamla Svedala igen efter härlig men lite turbulent öluff.

Sweden Abroad har idag uppdaterat sin info för resenärer till Grekland, kanske bra att läsa för er som snart ska åka ner: http://www.swedenabroad.com/sv-SE/Ambassader/Athen/Aktuellt/Nyheter/Reseinformationen-ar-uppdaterad-sys/

Pilatus
2015-07-13, 23:21
di artikel om gräl mellan Alexis och Yanis. Hoppas inte att Grekland kastas in i internfight.

http://www.di.se/artiklar/2015/7/13/forut-var-de-parhastar---nu-ar-de-motstandare/

Hoppas det bara är tidningarna som skapar dessa problem. Annars har vi stora problem.

AndersK
2015-07-14, 00:00
Ja, nu har vi fått uppleva en akt i det grekiska dramat, fulländat regisserad, fylld med alla typer av dramatik, ibland inför öppen ridå med skådespelarna i sitt verklig esse och ibland bakom en dimmig ridå likt ett skuggspel. En skådespelare har en märklig roll, att vara både skådespelare och sufflör. Den störste av regissörer håller sin vakande hand över tillställningen, men syns inte. Blir det alltför stökigt slängs det in en het rapport som sätter skådespelarnas på prov, deras förmåga att improvisera och hålla masken.

Handlingen präglas först av ett samförstånd, välvilja, medmänskilighet och solidaritet mellan aktörerna - en för alla, alla för en - men när det kärvar till, när Glader i sydosts mask plötsligt faller (alla vet ju vad som egentligen döljs bakom men spelar skickligt ovetandes) så sjunker Glader till en ostyrig unge som måste sättas på kammaren för att göra om den läxa som alla andra har lärt sig (vilket alla vet är en osanning). Men ändå, vi försörjer dig under tiden, men läxan ......

Och så kommer ungdj-n ut och har inte lärt sig läxan! Det blir hårdhandskarna! (Slut på akt 23 av oändligt antal, typ Rederiet).

Uppriktigt - jag fascinerades av händelserna, men beklagar samtidigt alla som på ett eller annat sätt kommer att drabbas.

Nåväl - några frågor från en novis. Det sägs att statlig egendom ska säljas av och att förlösta pengar - 500 miljarder SKR - ska placeras i en fond för amortering av lån och inhemska investeringar. Vad är det för tillgångar man ska sälja? Hamnar, flygplatser, elnät och en massa annat påtagligt? Vem äger stränderna i Grekland? Är den privat eller samhällsägd? Kanske finns här den största tillgången?

AndersK
2015-07-14, 00:15
di artikel om gräl mellan Alexis och Yanis. Hoppas inte att Grekland kastas in i internfight.

http://www.di.se/artiklar/2015/7/13/forut-var-de-parhastar---nu-ar-de-motstandare/

Hoppas det bara är tidningarna som skapar dessa problem. Annars har vi stora problem.

Det hänger på Alexis och hans stödjande omgivning. Internfighter finns det alltid och tillhör den politiska vardagen. Jag ställer mig frågan; hur katten orkar karln efter dessa veckors "gatlopp", internt i sitt eget parti, i regeringen, parlamentet, nationen och internationellt? Orkar inte han, ja då vet i katten....

Greekfamily
2015-07-14, 00:56
Vi älskar Grekland och greker men en sak som övergår mitt förstånd är att hur man en vänder häcken så sitter den alltid där bak. Vad man en beslutar och vad man än gör så ska det gnällas och demonstreras till döddagar det är helt otroligt. Jag borde vara van efter som vi har många grekiska vänner och däribland några kända som jag inte vill namnge här. Nu ska det gnällas över det nya sparpaketet som givetvis vart betydligt hårdare och tuffare en det förra vilket dom borde räknat ut. Tzipras ja han får fara som en tätting mellan Bryssel och Aten så man undrar vad han går på för att orka med allt. Han har äntligen insett att man inte kan springa ifrån problemen och börjat agera som tidigare Regeringar vilket retar upp folk. Men alla dessa demonstrationer och gap och skrik med sina OXI skyltar om att dom blir hängda förrådda och dom vill inte ha dessa åtstramnings paket men har dom tänkt så långt att om EU skulle sätta ner foten och säga att nu skiter vi i det här nu kan ni göra på ert eget sätt så får vi se hur det går. Vad händer då med stängda banker som kollapsar och allt annat? Inga löner kan betalas ut inga transporter av varor pga att det inte finns diesel till åkarna inga pengar till pensionärerna och ingen mat till barnen! Ja då kanske det skulle vart bättre med nödlånet och lite stramare tyglar än inget alls.
Nej vad grekerna vill det är att få nödlånet och alla avskrivningar och köra på som dom gjort tidigare. Visst det är tufft det vet jag men det blir inte lättare att hålla låda hela tiden o bara gapa OXI OXI.

Getpinglan
2015-07-14, 01:22
Nåväl - några frågor från en novis. Det sägs att statlig egendom ska säljas av och att förlösta pengar - 500 miljarder SKR - ska placeras i en fond för amortering av lån och inhemska investeringar. Vad är det för tillgångar man ska sälja? Hamnar, flygplatser, elnät och en massa annat påtagligt? Vem äger stränderna i Grekland? Är den privat eller samhällsägd? Kanske finns här den största tillgången?

Bra fråga! Ja elnät osv ska säljas ut. Men hur tänker de komma över egendomarna som den ortodoxa kyrkan äger undrar jag. Det lär ju vara gigantiska summor.
Har bara hört att grekiska öar varit till salu, men här hittade jag en länk om Islands for sale: http://www.privateislandsonline.com/areas/greece/islands?Currency=true&development=&forsale_end=8&forsale_start=1&page=1&search-currency=USD&set=true&type=

Ö-luff i Grekland kommer att förvandlas till Eu-luff.

tramp
2015-07-14, 08:58
Hittade denna artikel från 2011 (!) som egentligen innehåller samma rapportering som dagens artiklar. Det intressanta dock är kalkylen på vad alla fastigheter är värda. Som jag ser det så utgör dessa bara en liten av alla de pengar Grekland behöver så även om dom skulle sälja ut hela landet så skulle det ändå inte räcka?

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=4700308

Getpinglan
2015-07-14, 09:40
Nu är det dessutom ännu förmånligare att köpa grekiska fastigheter, fastighetsmäklare vittnar om att rika ryssar är välrepresenterade bland köparna: Svd från igår:
http://www.svd.se/atstramningar-leder-till-fyndlage-pa-grekiska-oar

laero
2015-07-14, 10:27
Hittade denna artikel från 2011 (!) som egentligen innehåller samma rapportering som dagens artiklar. Det intressanta dock är kalkylen på vad alla fastigheter är värda. Som jag ser det så utgör dessa bara en liten av alla de pengar Grekland behöver så även om dom skulle sälja ut hela landet så skulle det ändå inte räcka?

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=4700308
Det står ju så här i texten:

1,8 miljoner greker äger fastigheter, enligt en uppskattning baserad på priser från 2009 är värdet av privata investeringar i egna bostäder 400 miljarder euro, om kommersiella butiker räknas in blir det 520 miljarder euro

520 miljarder är 200 miljarder euro mer än totala statsskulden på 320miljarder euro.
Men nu är detta iofs helt irrelevant, när det talas om att sälja tillgångar och placera i en fond som säkerhet för ECB så handlar det definitivt inte om privatägda fastigheter och butikslokaler.

Lars

inkfish
2015-07-14, 11:27
Alltså den här jäkla dealen ... Vad i den säger att man inte är tillbaka på ruta 1 om två-tre år igen? Med ett ännu mer utarmat folk, ännu högre arbetslöshet, ännu fler självmord, ännu mer bankrutt, ännu större skuld, behov av nya nödlån och nya stenhårda krav från eurozonen?

Lägg ner skiten ... :(

Delfi
2015-07-14, 11:38
Alltså den här jäkla dealen ... Vad i den säger att man inte är tillbaka på ruta 1 om två-tre år igen? Med ett ännu mer utarmat folk, ännu högre arbetslöshet, ännu fler självmord, ännu mer bankrutt, ännu större skuld, behov av nya nödlån och nya stenhårda krav från eurozonen?

Håller verkligen med. Det är så cyniskt och så omänskligt. Vilka är EU egentligen till för, de vanliga, kämpande människorna? Knappast. Ja, lägg ner skiten!

laero
2015-07-14, 11:42

Håller verkligen med. Det är så cyniskt och så omänskligt. Vilka är EU egentligen till för, de vanliga, kämpande människorna? Knappast. Ja, lägg ner skiten!

Nu får man lån för att slippa Grexit.
Man kommer förmodligen i framtiden att fixa nån form av "skuldavskrivning", men kommer att kalla det för nått annat av taktiska skäl.
Vad tycker ni man skulle gjort istället?

Charleston
2015-07-14, 11:52
Ja, plus att man inte har så mycket kvar att sälja ut då. T.o.m. i tyska tidningar tycker man att det blev too much. Det är ju definitivt en slags kupp som genomförts. Grekland blir ju mer eller mindre en lydstat. Själv har jag närmast paralyserats av vad man "kommit överens" om. Måtte detta avtal stoppas på ett eller annat sätt! T.o.m. en akutgrexit verkar ju nu vara att föredra. Och kan nån förklara för mej hur man tänkt sej att inkomsterna från den största exportnäringen, dvs turismen, ska öka, när man ska göra det 15-20% DYRARE att turista där? Lägg därtill den utförsäljning av stränder, som säkert kommer nu, så blir Grekland ännu mindre attraktivt som turistland. Fast det värsta är givetvis att det kommer att bli det extremt tungt för vanligt folk. Och demokratin, ja, vart tog den egentligen vägen? Men, men, man har ju nu lyckats förnedra och sätta en demokratiskt vald vänsterregering på plats (inte helt otroligt att det snart kommer att tillsättas en icke vald teknokratregering, i och för sej gör man ju det redan nu, med de villkor som finns med i avtalet) och, helt enligt chockdoktrinen, kan börja sälja av de gemensamma tillgångarna. Dvs: Mission Accomplished.

Delfi
2015-07-14, 12:07
Nu får man lån för att slippa Grexit.
Man kommer förmodligen i framtiden att fixa nån form av "skuldavskrivning", men kommer att kalla det för nått annat av taktiska skäl.

Ja, lån - men till vilket pris? Kan det verkligen bygga upp samhällsskelettet från grunden (från poröst till stabilt), med fungerande skatteindrivning, sjukvård och allt vad det innebär? Det är ju ett lån, det ska betalas tillbaka, men hur ska en "sjukskriven" kunna betala tillbaka i rimlig tid om denne hela tiden ligger back?

Nej, jag har ingen bättre idé tyvärr. Fast jag hade hoppats på någon form av skuldavskrivning i samband med EU-dealen, då hade paketet varit lättare att svälja. Men förstår att man av taktiska skäl inte kan ge Grekland en sådan gåva rakt av. Så gentil och human skulle EU-eliten aldrig vara.

malou
2015-07-14, 12:16
Mission impossible. Privatisering av statlige foretak, via utenlandsk finansiering eller oppkjøp, betyr jo at Hellas ikke har et fundament (eller kan selge ut av fri vilje) når gjelden hoper seg opp. Slett ikke bærekraftig den avtalen det nå fightes om.

Undres over det som foregår. Rent kapitalistisk fundament. Og det brer seg i Europa. La merke til Eva Jolys utsagn under parlamentsmøtet; adressert til Tsipras eller like gjerne andre? - det er ytterste høyre man skal passe seg for. Noe sånt. Her pulveriseres fagforeninger, streikerett og forhandlingsmuligheter; aksepterte rettigheter for arbeidstakere. Som lettere kan sparkes. - En eller annen kjent person, flere, har sagt at hvor ble det av demokratiet? Og hva slags menneskesyn vil man jobbe ut i fra. Hva skal råde i Europa? EU, i utgangspunktet fredsbevarende tenkt, mangler (synes jeg, da) en overbygning eller visjon som tjener fellesskapet.

inkfish
2015-07-14, 12:17

Någonting som utgick från demokrati, samarbete och förhandling istället för utpressning och hot, tror jag hade räckt för min del. Det fiskala kan jag inte bedöma.

Ja, plus att man inte har så mycket kvar att sälja ut då. T.o.m. i tyska tidningar tycker man att det blev too much.

Ja, jag har nästan inte orkat följa med senaste dygnet, jag måste börja avgifta mig från den här nyhetsstoryn nu. Det är lite mycket. Men vad jag sett av rubriker på ledare och krönikor i allt från USA till Storbritannien, Sverige och Tyskland så tycker man att ffa Tyskland agerat rätt obarmhärtigt. Så det är inte bara obskyra vänsteråsikter.

inkfish
2015-07-14, 12:22
Det är ju ett lån, det ska betalas tillbaka, men hur ska en "sjukskriven" kunna betala tillbaka i rimlig tid om denne hela tiden ligger back?

Eller "hur luggar man en flintskallig" som Peter Rawet på SVT sa häromdagen.

inkfish
2015-07-14, 12:24
En eller annen kjent person, flere, har sagt at hvor ble det av demokratiet? Og hva slags menneskesyn vil man jobbe ut i fra. Hva skal råde i Europa? EU, i utgangspunktet fredsbevarende tenkt, mangler (synes jeg, da) en overbygning eller visjon som tjener fellesskapet.

Jag tycker att det är lite spännande att det uppstått en sådan demokratidiskussion av det här. Jag hoppas den fortsätter. (Menar inte här på Kalimera, utan i Europa).

Delfi
2015-07-14, 12:32
Eller "hur luggar man en flintskallig" som Peter Rawet på SVT sa häromdagen.

Ja, precis! Det säger ju sig självt. Kraven på Grekland är bortom rim och reson.

Jag blir sorgsen och bedrövad när jag ser hur det slår mot nära och kära där nere. Det hela blir så mycket verkligare då. Inte bara ett drama som utspelar sig på distans, i form av förbiblimrande tv-bilder och svarta tidningsrubriker...

Maggy
2015-07-14, 12:35

fb_gilla

malou
2015-07-14, 12:37
Jag tycker att det är lite spännande att det uppstått en sådan demokratidiskussion av det här. Jag hoppas den fortsätter. (Menar inte här på Kalimera, utan i Europa).

Det gjør meg mer optimistisk. Fordi jeg tror dette blir 'oppvask', ikke bare på kammerset til EU-ministerne. Uten å ville være pompøs, verden fikk seg en overraskelse :eek:. Og belgieren som herset med Tsipras (videosnutt); kan hende gjorde han det med skjult hensikt (?) - har i hvert fall lest hans refleksjoner på The Guardian i dag - han er ganske så kritisk i sine vurderinger vedr. avtalen. Eller maktubalansen:confused:

Fajotta
2015-07-14, 12:39
fb_gilla

Jag är så glad att jag röstade nej. Vem kan förvänta sig mer av denna apparat än det som händer nu? Gjorde inte jag när jag lade sin röst för massor av år sedan. Det var just en sådat här scenario jag fruktade. Solidaritet från ett gigantiskt valutasamarbete? Vem var så naiv att man trodde det:confused:

Fajotta
2015-07-14, 12:41
Sen blir ju stavningen si så där med en katt på tangentbordet:p

Rojo72
2015-07-14, 12:42
Tillbaka på ruta ett om två tre år eller inte så är det ju ett absolut måste att grekerna får en skatteindrivning som fungerar, oavsett vilken valuta de har. Likaså höjda momssatser låter väl helt rimligt, kanske FRAMFÖRALLT på öarna. Det är dit turisterna åker och det är de som sitter på pengarna. Låter i mina öron som ett utmärkt förslag att få in mer pengar. Visserligen kommer varor, boende med mera att bli något dyrare men inte så dyrt att folk kommer sluta åka dit. Och en fristående statistikmyndighet, jag menar: hur svårt ska det vara?

Hasse
2015-07-14, 12:58
Ni som har börjat snacka i termer om "lägg ner skiten", vad exakt är det ni menar med de orden?

Menar ni hela EU ?

EU kommer inte att "läggas ner", det kommer inte att hända.

Det snackas även om "var finns demokratin"? Ett antal länder har väl för tusan ställt upp nu och lånar ut pengar till Grekland? Det är inte "gratis", Grekland måste bevisa att de även inom landet kommer att utföra en mängd åtgärder så att de är värda de 86 miljarder € de "får". Är det odemokratiskt att ställa upp för ett land i kris?

"Utpressning och hot" nämns i denna omfattande tråd, det är väl en tolkning?

Jag har undvikit att skriva i denna tråd av ett antal skäl, fram tills idag. Grekerna har i många avseenden sig själva att skylla men att säga så är väl minst sagt som att svära i kyrkan? De har i en del andra områden INTE sig själva att skylla. Men ett land där det inte fungerar att få in skatter från sin befolkning, det är ju ett land som förr eller senare råkar in i en väldigt ond spiral.

Tänk tanken, inte ett öre till Grekland från EU, hur hade DET smakat tror ni?

/Hasse:cool:

Charleston
2015-07-14, 13:01
Tillbaka på ruta ett om två tre år eller inte så är det ju ett absolut måste att grekerna får en skatteindrivning som fungerar, oavsett vilken valuta de har. Likaså höjda momssatser låter väl helt rimligt, kanske FRAMFÖRALLT på öarna. Det är dit turisterna åker och det är de som sitter på pengarna. Låter i mina öron som ett utmärkt förslag att få in mer pengar. Visserligen kommer varor, boende med mera att bli något dyrare men inte så dyrt att folk kommer sluta åka dit. Och en fristående statistikmyndighet, jag menar: hur svårt ska det vara?
Givetvis måste det till en fungerande skatteindrivning. Vilket ju också är något jag fått intryck av att Syriza velat genomföra. Men hur mycket hinner man med på 5-6 månader? Sen är det självklart så, att kommer det lika mycket turister som tidigare, då ökar förstås skatteintäkterna. Men om man bortser från majoriteten av oss kalimerianer, som antagligen inte alls är lika priskänsliga (jag skulle själv säkert åka till Grekland lika ofta, även om det blev ännu mycket dyrare), så tror jag definitivt att marginalturismen (och det är väl den största delen?) kommer att påverkas negativt. Speciellt om man också kommer att bli tvungen att betala för att få tillgång till stränderna.

laero
2015-07-14, 13:29
Ja, precis! Det säger ju sig självt. Kraven på Grekland är bortom rim och reson.

Det måste vara nått med nationalekonomi jag inte fattar, som du och de flesta här verkar förstå.

Jag ser det som att kraven i grunden handlar om två saker.
1. Få till en budget i balans (där nya pengar inte på nytt försvinner i ett svart hål = skuldberget ökar) Till saken hör att primärbudgeten var i balans innan nyvalet när Syriza tog över.
2. Visa att ni tänker genomföra det ni lovat. (vilket 2-3 regeringar underlåtit att göra). Och då handlar det kanske inte främst om nya åtstramningar utan mer om fungerande skatteuppbörd, bekämpa korruption och byråkrati mm, mm.
Jag håller med Hasse och Rojo72 - Är det så orimligt?

Och om det nu säger sig själv, att det är bortom rim och reson, så kvarstår frågan - Vad skulle gjorts istället?

Getpinglan
2015-07-14, 13:42
jag måste börja avgifta mig från den här nyhetsstoryn nu. Det är lite mycket. Men vad jag sett av rubriker på ledare och krönikor i allt från USA till Storbritannien, Sverige och Tyskland så tycker man att ffa Tyskland agerat rätt obarmhärtigt. Så det är inte bara obskyra vänsteråsikter.

fb_gilla

Läser gärna Peter Rawets (http://www.svt.se/nyheter/avtalet-efter-semantisk-seger-for-merkel) (svt.se) korta träffsäkra analyser. Han menar t ex att man kommit mycket närmare en skuldavskrivning, men att man klär den i andra ord, samtidigt som man vill införa mycket förnedrade åtgärder. Ingen ska tro att Grekland kommit undan. Liknande skriver Jonas Vlachos, (professor i nationalekonomi på Stockhoms universitet) om idag i DN ekonomi.

Men jag behöver nog också avgifta mig från den här krisen. Det är ju trots allt semestertider nu...

laero
2015-07-14, 14:11
Någonting som utgick från demokrati, samarbete och förhandling istället för utpressning och hot, tror jag hade räckt för min del. Det fiskala kan jag inte bedöma.

Med respekt för dina i regel vettiga åsikter (även om vi inte är överens om allt) så tycker jag att du är fel ute här.
Förhandlingar i oändlighet har pågått under hela våren, och förmodligen i demokratisk anda. Då har det handlat om en i jämförelse liten sista utbetalning i stödpaket 2 och grekerna med finansminister i spetsen tycks ha gjorts sig omöjliga hos övriga 18.
Istället för att komma överens utlyser man fem i tolv en folkomröstning som innebär att man dels kommer på obestånd hos IMF och dels bommar att få sista utbetalningen.
Folkomröstningen innebär istället att övriga euroländer fem över tolv måste ta ställning till ett stödpaket 3, som man inte öht är överens om att man vill ge Grekland, men för att undvika en grexit blir det ändå så. Säkert i konflikt mot många folkviljor.
Att påstå att det är de 18 som agerar med utpressning och hot är i mina öron magstarkt.

AndersK
2015-07-14, 14:13
Det måste vara nått med nationalekonomi jag inte fattar, som du och de flesta här verkar förstå.

1. Få till en budget i balans (där nya pengar inte på nytt försvinner i ett svart hål = skuldberget ökar) Till saken hör att primärbudgeten var i balans innan nyvalet när Syriza tog över.

Tydligen finns det en tydlig källa för uppgift om att primärbudgeten var i balans. Därav två frågor:
1. Var kan jag och vi alla läsa ut att primärbudgeten var i balans, dvs. få dess kalla siffror.
2. Primärbudget är ju som alla budgetar en kvalificerad gissning, inget annat. Den egentliga källan är Greklands resultat- och balansräkning per den 31 december 2014, dvs. intäkter och kostnader samt tillgångar och skulder. Det tvärsäkra påståendet måste vara hämtat härifrån. Var - Laero - finns uppgiften som jag och vi alla kan läsa?

Maggy
2015-07-14, 14:19
Tydligen finns det en tydlig källa för uppgift om att primärbudgeten var i balans. Därav två frågor:
1. Var kan jag och vi alla läsa ut att primärbudgeten var i balans, dvs. få dess kalla siffror.
2. Primärbudget är ju som alla budgetar en kvalificerad gissning, inget annat. Den egentliga källan är Greklands resultat- och balansräkning per den 31 december 2014, dvs. intäkter och kostnader samt tillgångar och skulder. Det tvärsäkra påståendet måste vara hämtat härifrån. Var - Laero - finns uppgiften som jag och vi alla kan läsa?

fb_gilla

laero
2015-07-14, 14:23
Ok, inte budget, ska vara primära statsfinanser (kallas ofta statsbudget i dagligt tal) i balans. Uppgiften gäller sensommar/höst 2014 då det kom uppgifter i nyhetsmedia att vissa månader för första gången sedan krisens början var i balans (före räntor och amorteringar).
Vill påminna om att detta är ett diskussionsforum, inte en vetenskaplig avhandling där källor måste anges.

För övrigt var det mest ett sidospår i mitt inlägg, kommentera gärna kärnan i det jag skrev.

AndersK
2015-07-14, 14:23
Jag har länge funderat över när våra banker ska betala tillbaka alla skattepengar som vi skattebetalare bidrog med för att rädda dem från bankrutt. Orsaken vet ju alla; ett vilt spekulerande genom utlåning utan att försäkra sig om säkerheter.

Skattebetalarnas bankakut blev det och det kostade multum då. I princip kan man säga att bankernas syn är marknadsekonomi är bra i goda tider och planekonomi i dåliga...... Skattebetalarnas pengar var man intresserade av men gav dem inget framtida inflytande eller ett rävöre tillbaka.

Är det jämförbart....?

AndersK
2015-07-14, 14:30
Ok, inte budget, ska vara primära statsfinanser (kallas ofta statsbudget i dagligt tal) i balans. Uppgiften gäller sensommar/höst 2014 då det kom uppgifter i nyhetsmedia att vissa månader för första gången sedan krisens början var i balans (före räntor och amorteringar).
Vill påminna om att detta är ett diskussionsforum, inte en vetenskaplig avhandling där källor måste anges.

Håller helt med om att detta är ett diskussionsforum, men jag måste ändå ställa fråga om källa beroende på att det du nämner framhävs i den heta politiska debatten. Utan denna viktiga källa blir det ju bara ett rykte utan värde att diskutera, och så vill ju ingen av oss ha det. Eller hur?

laero
2015-07-14, 14:34
Håller helt med om att detta är ett diskussionsforum, men jag måste ändå ställa fråga om källa beroende på att det du nämner framhävs i den heta politiska debatten. Utan denna viktiga källa blir det ju bara ett rykte utan värde att diskutera, och så vill ju ingen av oss ha det. Eller hur?
Om nyhetsrapportering är rykten....? Höga företrädare för eurogruppen har varit inne på samma sak.
För övrigt se min editering

Charleston
2015-07-14, 14:37
Ni som har börjat snacka i termer om "lägg ner skiten", vad exakt är det ni menar med de orden?
Menar ni hela EU ?

Personligen skulle jag inte gråta om EU gick i graven. Men det jag tror att det de flesta här menar är skit är det katastrofala experimentet med en gemensam valuta i ett så heterogent område som medlemsstaterna i euroområdet representerar

"Utpressning och hot" nämns i denna omfattande tråd, det är väl en tolkning?
Säj "ultimatum" då, om det låter bättre.

Jag har undvikit att skriva i denna tråd av ett antal skäl, fram tills idag. Grekerna har i många avseenden sig själva att skylla men att säga så är väl minst sagt som att svära i kyrkan? De har i en del andra områden INTE sig själva att skylla. Men ett land där det inte fungerar att få in skatter från sin befolkning, det är ju ett land som förr eller senare råkar in i en väldigt ond spiral.
Jag tror de flesta här anser att grekerna har sej själva att skylla för mycket (rentav det mesta) i det här kaoset. Framförallt då korruptionen och de enorma bristerna i skatteindrivning. Men det är väl knappast nån nyhet. Varför har man (EU/euro) då inte agerat så fullständigt brutalt tidigare, som man gör nu? (jag tror mej veta svaret...)

Det är inte så svårt att få en budget i balans. Lägg bara ner hela den offentliga sektorn (alltså ALLT), med allt vad det innebär. Inga utgifter och man kan omöjligt få underskott i budgeten. Detta är förstås extremt åt ena hållet. Åt andra hållet är att bara pumpa ut pengar i verksamheterna och skita helt i om man har täckning eller inte. Som det ser ut nu, så verkar det ju definitivt som man rör sej mot den förra extremen. Sen det här med att man (tydligen, du påstår det i alla fall) lyckades få en primärbudget i balans ett eller annat kvartal, det ska man nog akta sej noga för att övertolka. Behövs längre observationsperioder än så för att kunna slå fast nån slags trend.

2. Visa att ni tänker genomföra det ni lovat. (vilket 2-3 regeringar underlåtit att göra). Och då handlar det kanske inte främst om nya åtstramningar utan mer om fungerande skatteuppbörd, bekämpa korruption och byråkrati mm, mm.
Jag håller med Hasse och Rojo72 - Är det så orimligt?
Hur ska man då visa det? Att Syriza har tänkt genomföra förändringa i skatteindrivningen, mot korruption, m.m., är kanske bara nån naiv förhoppning om några av oss haft, eller? Hur mycket kan man begära ska hinna genomföras på ett halvår?

Och om det nu säger sig själv, att det är bortom rim och reson, så kvarstår frågan - Vad skulle gjorts istället?
Nedskrivning/avskrivning av skulder och/eller grexit

Charleston
2015-07-14, 14:44
Höga företrädare för eurogruppen har varit inne på samma sak.
Jamen, DÅ måste det väl VERKLIGEN vara sant, om höga företrädare för eurogruppen påstår det...

AndersK
2015-07-14, 14:50
Om budget i balans:
Så här presenterade Sveriges Radio nyheten den 8 december 2014:

Citat:
I Grekland antog parlamentet i natt en ny budget som visar att det krisdrabbade landets ekonomi kan vara på väg mot balans. Samtidigt hotas regeringen av att tvingas utlysa nyval som kan kasta ut landet i osäkerhet igen.
Dela

Det grekiska parlamentet röstade i natt ja till en budget som ger ett underskott på 0,2 procent och det är första gången på bortåt 30 år som Grekland har en budget som nästan är i balans.
Slut på citat.

Jag behöver inte upprepa vad Charleston uppger om balans i budget eller för att citera en närstående ekonom: ge mig en halvdag så ska jag presentera 10 olika budgetar med exakt samma utgångspunkter och lika många olika årsredovisningar på samma sifferunderlag. Ekonomi är möjligheternas konst....

Maggy
2015-07-14, 14:53
...fler "hemliga" rapporter/dokument dras fram ur byrålådorna...

www.theguardian.com/business/live/2015/jul/14/greek-crisis-tsipras-political-backlash-bailout-osborne-uk-live

Maggy
2015-07-14, 15:26
Hasse: "EU kommer inte att "läggas ner", det kommer inte att hända"

Ett vågat påstående :rolleyes: ...en önskedröm...?

...eller...har du möjligtvis några "dolda" förmågor/talanger, att se in i framtiden, som de flesta av oss andra saknar?

Rojo72
2015-07-14, 15:40

...eller...har du möjligtvis några "dolda" förmågor/talanger, att se in i framtiden, som de flesta av oss andra saknar?

Tror man att EU kommer läggas ner så kan man lika gärna tro på tomten eller valfri gudom. Jag, som tillhör vänsterhalvan i det politiska spektrat kan bli så trött på de som fortfarande när och propagerar för en dröm om att EU ska försvinna. Det kommer inte hända och EU HAR bidragit til att folken i Europa kommit närmare varandra. Däremot är Euroområdet inget optimalt valutaområde och jag kan se en utveckling där Euron om 20 år innefattar de rika länderna i nord- och västeuropa.

Men att EU skulle upphöra. Glöm det.

Maggy
2015-07-14, 15:58
Tror man att EU kommer läggas ner så kan man lika gärna tro på tomten eller valfri gudom. Jag, som tillhör vänsterhalvan i det politiska spektrat kan bli så trött på de som fortfarande när och propagerar för en dröm om att EU ska försvinna. Det kommer inte hända och EU HAR bidragit til att folken i Europa kommit närmare varandra. Däremot är Euroområdet inget optimalt valutaområde och jag kan se en utveckling där Euron om 20 år innefattar de rika länderna i nord- och västeuropa.

Men att EU skulle upphöra. Glöm det.

Framtiden får utvisa...!! :rolleyes:

Hur många trodde att Berlin-muren skulle falla?

Det är just genom människors drömmar, kraft och vilja ett samhälle kan förändras... Tills någon "digitator" träder fram...

laero
2015-07-14, 17:09
Om budget i balans:
Så här presenterade Sveriges Radio nyheten den 8 december 2014:

Citat:
I Grekland antog parlamentet i natt en ny budget som visar att det krisdrabbade landets ekonomi kan vara på väg mot balans. Samtidigt hotas regeringen av att tvingas utlysa nyval som kan kasta ut landet i osäkerhet igen.
Dela

Det grekiska parlamentet röstade i natt ja till en budget som ger ett underskott på 0,2 procent och det är första gången på bortåt 30 år som Grekland har en budget som nästan är i balans.
Slut på citat.

Jag behöver inte upprepa vad Charleston uppger om balans i budget eller för att citera en närstående ekonom: ge mig en halvdag så ska jag presentera 10 olika budgetar med exakt samma utgångspunkter och lika många olika årsredovisningar på samma sifferunderlag. Ekonomi är möjligheternas konst....
Om vi ska fortsätta diskutera detta sidospår (som är historia och troligen föga intressant för de flesta här) så var det inte den nyheten jag avsåg. Under hösten 2014 kom uppgifter i massmedia att vissa månader de facto i princip kunnat finansieras via skatteintäkter exkl räntor och amorteringar på statsskulden= primärstatsbudget.
Detta kan ju sägas vara i linje och kanske grund till de siffror du visar att gamla regeringen budgeterade för 2015 men den får vi ju aldrig facit för.

Anledningen att jag skrev detta var för att visa att det kanske inte är så omöjligt att nå statsfinansiell balans.

Delfi
2015-07-14, 17:18
Som sagt, skuldlättnader skulle vara Grekland behjälpligt, det är min åsikt. IMF verkar ju hålla sig till den mjukare linjen numera.
Från svd.se:

I en rapport, som enligt Reuters skickades ut till euroländernas regeringar på måndagskvällen, hävdar Internationella valutafonden (IMF) att Grekland behöver en 30-årig nådefrist på sina skulder, eller årliga stimulansåtgärder och "djupa nedskrivningar" av fordringarna som hålls av privata investerare i landet.
"Den dramatiska försämringen av skuldhållbarheten pekar på behovet av skuldlättnader på en skala som går långt förbi det som har övervägts hittills – och vad som har föreslagits av europeiska stabilitetsfonden (ESM)", skriver IMF.
Resonemanget upprepades på tisdagen av IMF:s vice-chef Min Zhu, uppger Bloomberg News enligt Direkt.

inkfish
2015-07-14, 18:44

Menar ni hela EU ?

Nej, euron för min del. Jag skrev ju om eurozonen.

Exemplet Grekland visar väl att en gemensam valuta inte fungerar. Länderna har för olika förutsättningar. Nu var (eller är!) det fina prestigeprojektet nära att spricka och det slår mig plötsligt att jag inte har sett en enda kommentator de senaste två dagarna som sagt att euron är en bra idé. Undra varför :cool:

inkfish
2015-07-14, 19:06
Med respekt för dina i regel vettiga åsikter (även om vi inte är överens om allt) så tycker jag att du är fel ute här.
Förhandlingar i oändlighet har pågått under hela våren, och förmodligen i demokratisk anda. Då har det handlat om en i jämförelse liten sista utbetalning i stödpaket 2 och grekerna med finansminister i spetsen tycks ha gjorts sig omöjliga hos övriga 18.
Istället för att komma överens utlyser man fem i tolv en folkomröstning som innebär att man dels kommer på obestånd hos IMF och dels bommar att få sista utbetalningen.
Folkomröstningen innebär istället att övriga euroländer fem över tolv måste ta ställning till ett stödpaket 3, som man inte öht är överens om att man vill ge Grekland, men för att undvika en grexit blir det ändå så. Säkert i konflikt mot många folkviljor.
Att påstå att det är de 18 som agerar med utpressning och hot är i mina öron magstarkt.
Men jag gillade inte heller folkomröstningen! När alla andra pratade om fem i tolv sa jag att klockan var ju för fasen halv två redan förra veckan.

Jag tycker inte att Syriza har gjort rätt. De vann valet på populistiska löften. Jag förstår att folk röstade på dem, de gav dem hopp - men det de lovade var inte hederligt för de lovade riva upp ingångna avtal och det kan man inte göra. IMHO.

Sedan verkade, från min okunniga horisont, en fem månaders golgatavandring inledas. Oändliga förhandlingar som inte ledde någonstans överhuvudtaget - mer än ännu längre ner i skiten för grekerna.

Till slut var Tsipras på väg att acceptera trojkans förslag om åtstramningar för att få den sista utbetalningen, men när han såg ut att gå på pumpen i parlamentet utlyste han folkomröstningen. Vilket, från min okunniga horisont, var ett snudd på obegripligt tilltag. Folkets mandat fick han men det gäller ju bara inrikespolitiskt - trojkan kunde bara säga Och? när han kom dragande med det. Att hans folk säger nej till deras åtstramningar kan de faktiskt skita ett stort stycke i. Vilket de också gjorde. Med sitt greferendum förlängde han bara plågan, han gamblade med sitt lands framtid. Skadan som kapitalkontrollen i bankerna gjort, den måste vara jättestor. IMHO.

Men. Det som hände under den gångna helgen kallar jag ändå hot och utpressning. Att ställa Tsipras inför Nu går du med på våra stenhårda villkor eller så åker ni ut på några års grexit - det är ingen valsituation. Det är ... hot eller utpressning.

inkfish
2015-07-14, 19:09
Liknande skriver Jonas Vlachos, (professor i nationalekonomi på Stockhoms universitet) om idag i DN ekonomi.

Är det den långa artikeln som han skrev för ett par dagar sedan? Den är verkligen jättebra. Mycket tuggmotstånd men mycket att hämta.

Jag har sån lust att köra ner den i halsen på folk i omgivningen, de som inte är Greklandsfolk. Jag är känd som Greklandsdåren och de senaste två veckorna har jag blivit lite trött på att bli upplyst om att Ja den här krisen är ju de lata grekernas eget fel, de har levt över sina tillgångar och nu är det dags att betala och den som är satt i skuld är icke fri (jag skjuter nästa person om använder det uttrycket ...). Skulle önska att de ville läsa t ex Vlachos artikel men det är ju ingen jäkel som orkar :(

Hasse
2015-07-14, 19:17

Jag valde att hoppa in i den här tråden efter 700 inlägg eftersom jag först då såg något som skrämmer mig.

Den som nu känner sig utpekad får väl göra det då men jag är ofta noga med att inte peka ut någon enskild eller några enskilda. Vad som primärt fick mig att skriva var att jag såg "tendenser till EU-hat", läs gärna: "hur kan EU göra så här mot vårt kära Grekland"???

Nu har ingen av er övriga i tråden uttryckligen sagt så, gör gärna egna tolkningar, hoppa gärna på mig men väldigt mycket de senaste dagarna har handlat om tongångar som har handlat om i mitt tycke, "stackars Grekland som nu måste göra sådana enorma nationella insatser då de fått långa de 86 miljarderna" ( € ).

Så här uttrycker jag mig när jag ser något jag inte kan låta bli att kommentera. Jag upprepar, vad hade hänt om EU hade låtit bli att komma överens om lånet???

Vad beträffar EU - finns det NÅGON på Kalimera över huvudtaget som inbillar sig att EU skulle "läggas ned"??? Skulle de 28 staterna i Europa (jag har för mig att det är 28 medlemmar varav några ännu har egna valutor) välja att inte längre ha denna union och därmed förflytta sig tillbaka i tiden??? EU har inte alltid varit bra för alla, det finns mycket kritik, jag är personligen för EU men jag kan också se att det finns brister. Däremot "bryr jag mig" inte så mycket om politik generellt i tillvaron.

Åsikter har jag däremot gott om, jag upplever som sagt en viss brist på nyanser i andras åsikter just nu.

/Hasse:cool:

RobEri
2015-07-14, 20:55
Nej, euron för min del. Jag skrev ju om eurozonen.

Exemplet Grekland visar väl att en gemensam valuta inte fungerar. Länderna har för olika förutsättningar. Nu var (eller är!) det fina prestigeprojektet nära att spricka och det slår mig plötsligt att jag inte har sett en enda kommentator de senaste två dagarna som sagt att euron är en bra idé. Undra varför :cool:

Jodå!
Carl B Hamilton (ekonomiskpolitisk talesperson för Folkpartiet). Hörde honom igår i ett TV-inslag, kommer inte ihåg i vilken kanal. Han försvarar euro, och han gör det i döden, trots facit. Otroligt. Och Jan Björklund tycker fortfarande att euro är det bästa som hände Europa...
Tack och lov röstade jag nej.

laero
2015-07-14, 22:36
Är det den långa artikeln som han skrev för ett par dagar sedan? Den är verkligen jättebra. Mycket tuggmotstånd men mycket att hämta....
Skulle önska att de ville läsa t ex Vlachos artikel men det är ju ingen jäkel som orkar :(

Jag orkade, verkar vara en initierad analys. Intressant läsning.
Om även AndersK orkar läsa den så ser han att Vlachos, en bit in i texten, bekräftar uppgiften att Grekland nådde primär budgetbalans under 2014.

Masse
2015-07-14, 23:28
Jodå!
Carl B Hamilton (ekonomiskpolitisk talesperson för Folkpartiet). Hörde honom igår i ett TV-inslag, kommer inte ihåg i vilken kanal. Han försvarar euro, och han gör det i döden, trots facit. Otroligt. Och Jan Björklund tycker fortfarande att euro är det bästa som hände Europa...
Tack och lov röstade jag nej.

Häromdagen framträdde Magdalena Andersson, Sveriges finansminister, i ett nyhetsinslag i radion. Hon bekräftade dels att hon tillhörde Ja-sidan vid Sveriges omröstning om medlemskap i euron, och dels att de hade underskattat kraften i de nackdelar som Nej-sidan pekat på. Dvs "Vi hade fel".

Men det finns alltid en liten minoritet inom alla områden som totalt vägrar att ta in fakta. Att få Carl B Hamilton och Jan Björklund att ändra uppfattning om euron är ett hopplöst projekt. Om de inte ändrat sig nu, vad ska då krävas.

Jag har i andra trådar i forumet hävdat att valuta och politisk makt måste följas åt och med en flytande växelkurs. Man har då en frisk och sund ekonomisk mekanism som hela tiden signalerar nationens skötsel av sitt fögderi. Och konsekvenserna av såväl god skötsel som misskötsel hamnar där de hör hemma, d v s i knät på respektive nation. Det är för mig en glasklar självklarhet, och därmed är också en valutaunion som inte sammanfaller med en politisk union för mig vansinne. Märk väl, det behöver inte vara något fel på EU. Det är valutaunionen som är ett stolleprov.

På lång sikt kommer medlemsländerna i valutaunionen att förr eller senare ställas inför valet att endera upplösa valutaunionen, eller att låta det gå vidare i en total politisk union. Hade man presenterat den konsekvensen vid införandet av euron så hade nog inte många länder hängt på.

Men, för eller emot valutaunionen, det är ju egentligen en ovidkommande fråga i nuläget. Grekland är tyvärr en av nationerna som sitter i eländet. Och det visar ju sig att vägen ut är betydligt tråkigare än vägen in.

Masse

inkfish
2015-07-15, 09:16
RobEri: jaså Carl B och JB, dem hade jag missat :D

Masse: bra inlägg. fb_gilla Jag vet inte om du läste nationalekonomen Stefan Hedlund i SvD för flera dagar sedan, han skrev bl a om värdet av ett lands egen valutapolitik. Hans artikel är en av dem jag återkommit till några gånger när jag funderat över olika saker.

http://www.svd.se/europrojektet-ar-domt-att-sluta-riktigt-illa

Kalimera
2015-07-15, 10:49
I dagens DN finns en öppenhjärtig intervju med Yanis Varoufakis. Observera att intervjun gjordes innan överenskommelsen i måndags.

Intervjun finns att läsa här (http://www.dn.se/kultur-noje/kulturdebatt/antingen-skriver-ni-under-eller-sa-aker-ni-ut/).

Masse
2015-07-15, 11:05
RobEri: jaså Carl B och JB, dem hade jag missat :D

Masse: bra inlägg. fb_gilla Jag vet inte om du läste nationalekonomen Stefan Hedlund i SvD för flera dagar sedan, han skrev bl a om värdet av ett lands egen valutapolitik. Hans artikel är en av dem jag återkommit till några gånger när jag funderat över olika saker.

http://www.svd.se/europrojektet-ar-domt-att-sluta-riktigt-illa

Tack Inkfish! Nej den hade jag missat. Mycket intressant och informativ artikel. Jag är förvisso företagsekonom och definitivt ingen nationalekonom. Men mycket av det han skriver överensstämmer med mina tämligen begränsade kunskaper i nationalekonomi.

Dock skiljer vi oss på en punkt när han i artikeln skriver:

"Det har ofta hävdats att en anledning till eurokrisen är det inte går att ha monetär union utan fiskal union. Det är inte helt korrekt. Även utan fiskal union skulle en monetär union kunna fås att fungera med fungerande spelregler om hur nationella aktörer får bedriva sin finanspolitik, främst i frågor rörande budgetunderskott."

Jovisst, om FUNGERANDE sådana spelregler hade funnits. "Tulipanaros" säger jag! De finns inte och kommer aldrig att finnas varaktigt över lång tid. Förr eller senare dyker alltid några kreativa aktörer upp, som tror sig ha hittat sätt att kringgå sådana regler. Och då blir priset högt! Ordet FUNGERANDE är den springande punkten, och något som enligt min uppfattning får hänvisas till drömmare och/eller fanatiker.

Dessutom är jag övertygad om att det inte ens skulle räcka med en fiskal union utan det krävs en total politisk union för att en valutaunion ska fungera och hålla över tid.

Masse

Pilatus
2015-07-15, 11:20
Tack Inkfish! Nej den hade jag missat. Mycket intressant och informativ artikel. Jag är förvisso företagsekonom och definitivt ingen nationalekonom. Men mycket av det han skriver överensstämmer med mina tämligen begränsade kunskaper i nationalekonomi.

Dock skiljer vi oss på en punkt när han i artikeln skriver:

"Det har ofta hävdats att en anledning till eurokrisen är det inte går att ha monetär union utan fiskal union. Det är inte helt korrekt. Även utan fiskal union skulle en monetär union kunna fås att fungera med fungerande spelregler om hur nationella aktörer får bedriva sin finanspolitik, främst i frågor rörande budgetunderskott."

Jovisst, om FUNGERANDE sådana spelregler hade funnits. "Tulipanaros" säger jag! De finns inte och kommer aldrig att finnas varaktigt över lång tid. Förr eller senare dyker alltid några kreativa aktörer upp, som tror sig ha hittat sätt att kringgå sådana regler. Och då blir priset högt! Ordet FUNGERANDE är den springande punkten, och något som enligt min uppfattning får hänvisas till drömmare och/eller fanatiker.

Dessutom är jag övertygad om att det inte ens skulle räcka med en fiskal union utan det krävs en total politisk union för att en valutaunion ska fungera och hålla över tid.

Masse

Spelregler fanns med när man upprättade Euro, problemet som många skriver att inget hände om man bröt mot reglerna, lite som en fotbollsmatch utan domare. Tänk hur svårt detta skulle vara, hejaklacken bestämmer om det var straff eller inte :). Vidare så fanns inga sanktioner om man bröt mot regelverket. Demokrati eller inte, när man röstade för Euro så "lämnade" man över en del av demokratin om nu regelverket for Euro skall följas.

Om jag inte minns fel så stipulerades att inget land skulle ha mer är 60 % skuld av BNP, samt aldrig mer än 3 % i underskott av BNP. Hur många länder inom Euro zonen skulle klara detta idag :).

Jag tappade förtroende för Eurozonen när alla länder började bryta mot de regler man satte upp. Nu är vi där vi är, och någon enkel lösning ur detta kan jag inte se.

Masse
2015-07-15, 11:39
I dagens DN finns en öppenhjärtig intervju med Yanis Varoufakis. Observera att intervjun gjordes innan överenskommelsen i måndags.

Intervjun finns att läsa här (http://www.dn.se/kultur-noje/kulturdebatt/antingen-skriver-ni-under-eller-sa-aker-ni-ut/).

Tack Janne, och tack alla ni andra som förser oss, och har försett oss, med så mycket intressant läsning i den här tråden. Förvisso kan många av artiklarna vara intressanta utan att man för den skull sympatiserar med allt som sägs i dem. Men det är ju heller inte meningen.

Ända sedan den här mannen äntrade den offentliga scenen har jag varit nyfiken på att veta mera om honom, och tilltalats av hans raka och konkreta resonemang. Den här artikeln bidrog ytterligare till det med många tänkvärda synpunkter. På något sätt får han mig att tänka på "Kejsarens nya kläder" när euron kommer på tal.

Masse

AndersK
2015-07-15, 11:42
Jag orkade, verkar vara en initierad analys. Intressant läsning.
Om även AndersK orkar läsa den så ser han att Vlachos, en bit in i texten, bekräftar uppgiften att Grekland nådde primär budgetbalans under 2014.

Ett uppriktigt tack för källhänvisningen. Med den källan och andra har jag fått ytterligare infallsvinklar att fundera över. Konstigare var det inte....

laero
2015-07-15, 14:05
Ett uppriktigt tack för källhänvisningen. Med den källan och andra har jag fått ytterligare infallsvinklar att fundera över. Konstigare var det inte....
Ja varsågod!
För mig var det dock konstigare (speciellt efter att jag sovit på saken) och märk väl att jag anser mig ha rätten att skriva det jag tror mig veta utan att ange källor. Det du nu accepterar som källa är ju egentligen inte källan utan en ekonomiprofessor som framför samma fakta som jag.

Jag tror det finns bortåt 2000 inlägg i de här trådarna om krisen. Ibland presenteras de mest befängda "sanningar", sällan eller aldrig har det efterfrågats källor. Och det tycker jag är rätt, här ska man kunna skriva det man vet/tror/hoppas/tycker utan källhänvisningar om man så vill. Om sedan någon har nån fakta som bevisar motsatsen så får vederbörande presentera det.

Du valde att inte kolla upp min uppgift utan istället skulle det avkrävas mig en källa, helst direkt från grekiska myndigheters statistik. Hade du forskat lite i saken hade du dels upptäckt att uppgiften är allmängods, bla framförd av den här Vlachos, dels hade du tagit reda på vad begreppet primär budgetbalans innebär (vilket jag ser i dina inlägg att du inte förstod).

Istället avkrävde du mig som sagt en källa i syfte (som jag uppfattar det) att misstänkliggöra min uppgift, glatt påhejad av Maggy som gör tummen upp i nästa inlägg - det är ju kanske trevligt att kunna "trycka till" en meningsmotståndare trots att man förmodligen inte har den blekaste aning om fakta i målet.

Du får ursäkta men det här störde mig en aning.

Malina
2015-07-15, 14:06
Ja, det var en mycket intressant intervju med Varoufakis,som jag läste på en av de nya fina bryggorna vid Tantolunden.Simmade en del också - skööönt!

Charleston
2015-07-15, 14:15
Ja, det var en mycket intressant intervju med Varoufakis,som jag läste på en av de nya fina bryggorna vid Tantolunden.Simmade en del också - skööönt!
Ja, jag skulle t.o.m. vilja kalla den för EXTREMT intressant! Möjligen den allra intressantaste av alla andra intressanta (och några ointressanta) länkar i de här trådarna om krisen! Nu är det ju bara ena sidan man hör här, men med det i åtanke, så tycker jag att det som Varoufakis säjer förklarar en hel del. Och Schäuble var ju ingen favorit i min påse tidigare heller, om man så säjer...

Maggy
2015-07-15, 16:46
Laero: "plitar" du ner ett så säkert påstående som du gjorde "Till saken hör att primärbudgeten var i balans innan nyvalet när Syriza tog över" bör du vara beredd på att få förfrågan om källhänvisning.

Jag har full förståelse för att tankar kring händelseutvecklingen i Grekland avspeglar sig utifrån "partifärger" och ideologisk tillhörighet för alla oss här på forumet. Det är kanske också det som ger dynamiken. Det här handlar inte om ifall jag/du har rätt eller fel. Alla här är förhoppningsvis beredda på att bli ifrågasatta i sina kommentarer. Det är dock icke acceptabelt att "platta" till någon, såvida det inte är med "glimten i ögat"!!

Pilatus
2015-07-15, 17:28
Anderk du ifrågasatte Lasse på ett fel sätt tyckte jag då du kan söka rätt på sanningen ganska fort vis google ... Så din ursäkt känns dålig

Pilatus
2015-07-15, 17:43
Idag tror jag Grekland har stora problem och jag ser ingen bra lösning. Men försök att sätta dit de politiker ni röstade på innan som lovade guld och gröna skogar.
Ett land får de politiker folket röstar på.....om de lovar allt till alla och man tror på detta så blir svaret Grekland.

AndersK
2015-07-15, 17:46
Istället avkrävde du mig som sagt en källa i syfte (som jag uppfattar det) att misstänkliggöra min uppgift, glatt påhejad av Maggy som gör tummen upp i nästa inlägg - det är ju kanske trevligt att kunna "trycka till" en meningsmotståndare trots att man förmodligen inte har den blekaste aning om fakta i målet.

Du får ursäkta men det här störde mig en aning.

Jag upprepar; ett uppriktigt tack! Detta sagt utan ironi eller andra lömska tankegångar. Mina tankar faller inte i den riktningen. För det leder ju bara fram till ett jasså!

Och ytterligare upprepning; det du påstod var så intressant att jag ville veta mer, dvs. var även jag kan läsa om saken för att skapa mig en uppfattning. Till saken hör att jag tidigare genom politiska utspel fått kännedom om saken, men den envägskommunikationen tar jag för vad den är - envägs. Jag ville få närmare koll, fakta på bordet, och därav fick du givetvis frågan om källa.

Visst är det så att visst kan kantra både höger och vänster i inläggen, men vadå.....? Det är ofrånkomligt om inte annat för att vi är tänkande och reflekterande människor. Och kan uttrycka oss. För mig är det som utspelar sig framför våra ögon allt från djupt deprimerande sett ur ett medmänskligt perspektiv till en fascination vad människan lyckats skapa - på gott och ont. Jag är övertygad om att det som nu utspelas kommer att få ett avsnitt i historieböckerna och hoppas att det skrivna präglas av ett gott slut för oss som människor. Från min åskådarplats vill jag förstå spelet för att efteråt kunna ge min subjektiva syn på saken till mina barnbarn.

Och laero och alla andra; hänvisar jag till något du eller någon annan vill veta något mer om - ställ fråga om källa. Ett gött handslag för det!

AndersK
2015-07-15, 18:02
Anderk du ifrågasatte Lasse på ett fel sätt tyckte jag då du kan söka rätt på sanningen ganska fort vis google ... Så din ursäkt känns dålig

Jag respekterar din åsikt. Bra är om vi är överens om principen att få ställa frågor till varandra i detta diskussionsforum. För mig har det varit en mycket spännande och givande resa att läsa alla inlägg, oavsett vad som sagts och vilket sätt det uttryckts. Allt speglar våra olikheter samtidigt som vi har något gemensamt.

Ett tips - Janne. Ge ut dem i bokform med titel.....

Maggy
2015-07-15, 18:08
Jag respekterar din åsikt. Bra är om vi är överens om principen att få ställa frågor till varandra i detta diskussionsforum. För mig har det varit en mycket spännande och givande resa att läsa alla inlägg, oavsett vad som sagts och vilket sätt det uttryckts. Allt speglar våra olikheter samtidigt som vi har något gemensamt.

Ett tips - Janne. Ge ut dem i bokform med titel.....

:rolleyes: fb_gilla

Pilatus
2015-07-15, 18:08
Anderk åsikter är bra men gillade inte att du dissade Laera och andra som hade relevans.

Så fortsätt gärna med dina inlägg.

Netwolf
2015-07-15, 19:17
Nä nu ...
Nu ska man ta pengar till Grekland från en fond där SVERIGE har betalt in på!!! SKANDAL!!! ;)

Kalimera
2015-07-15, 19:47
Ett tips - Janne. Ge ut dem i bokform med titel........From Grexit to Kalimexit? :)

Maggy
2015-07-15, 20:30
...upplopp utanför det grekiska parlamentet...

http://www.theguardian.com/business/live/2015/jul/15/greek-crisis-mps-bailout-imf-debt-relief-alexis-tsipras-live

Masse
2015-07-15, 21:14
...From Grexit to Kalimexit? :)

Kalimexit ......??????? Nu hoppas jag att du slant på tangentbordet!:(

Kalimexit ...... NO WAY!!!!! Hoppas jag verkligen!!!!!

Masse

Masse
2015-07-15, 21:25
Det här är väl verkligen rejält OT, men so what!!!!

Jag har tänkt och antytt det innan, och nu gör jag det igen! Vi här på Kalimera är fantastiska att vältra oss i eländet som Grekland just nu genomgår. Och det är i och för sig inte konstigt. Vi gillar Grekland och vi lider verkligen med det som grekerna genomgår nu.

Men åter igen. Upphör plötsligt allt annat som vi har att skriva om Grekland? Var finns alla trådar och inlägg om hur det är på den eller den ön, eller hur god mat det var på den eller den tavernan? Tänk vilken ouzo-mese vi fick där eller där!

Allt tycks ha upphört. Nu skriver vi bara om eländes elände och käbblar om vem som har förolämpat vem. VI MÅSTE SKÄRPA OSS!!!!!

Den här tråden har nu över 700 inlägg, och den som Janne bröt för att starta om i samma namn hade väl kanske ....... ???? vet ej. Men det vore ju kul med 100 inlägg som handlar om det Grekland som vi alla gillar!

Skärpning!!!! Nästa tråd ser jag fram emot!

_B-anana Masse

Maggy
2015-07-15, 21:59

Jag har tänkt och antytt det innan, och nu gör jag det igen! Vi här på Kalimera är fantastiska att vältra oss i eländet som Grekland just nu genomgår. Och det är i och för sig inte konstigt. Vi gillar Grekland och vi lider verkligen med det som grekerna genomgår nu.

Men åter igen. Upphör plötsligt allt annat som vi har att skriva om Grekland? Var finns alla trådar och inlägg om hur det är på den eller den ön, eller hur god mat det var på den eller den tavernan? Tänk vilken ouzo-mese vi fick där eller där!

Allt tycks ha upphört. Nu skriver vi bara om eländes elände och käbblar om vem som har förolämpat vem. VI MÅSTE SKÄRPA OSS!!!!!

Den här tråden har nu över 700 inlägg, och den som Janne bröt för att starta om i samma namn hade väl kanske ....... ???? vet ej. Men det vore ju kul med 100 inlägg som handlar om det Grekland som vi alla gillar!

_B-anana Masse

:) Det finns väl hur många andra trådar som helst här på forumet om alla möjliga frågor och inlägg om våra älskade greklandssemestrar... :rolleyes: Det här är ju den enda tråden som handlar om just detta...Greklands framtid...

Charleston
2015-07-15, 22:04

_B-anana Masse
Que??!!
Vårt älskade Grekland håller på att tvingas ge upp sin suveränitet som stat och skicka sin befolkning ner i misär och vi ska låtsas som ingenting??!!