Logga in

Visa fullständig version : Krisen i Grekland - den ENDA tråden

Sidor : 1 [2] 3 4

Fajotta
2015-07-06, 15:53
Prova att hyra en solstol här i Sverige så får vi se hur många kvitton det blir på den.
Och nu är jag riktigt näsvis men på stranden Agios Georgios på Naxos i somras (så betalade man t.o.m för solstolen med kort) via en liten apparat med onlineuppkoppling (som ofta inte fungerade pga dålig anslutning) då travade personalen iväg till restaurangen, som också stod för solstolsuthyrningen och drog kortet i deras kortläsare istället.
Men återigen, om detta är din upplevelse så är det så.
Vill bara påpeka att det också finns undantag. Att man inte kan förutsätta att alla gör på samma sätt.
Angående inköp av grönskaer på restauranger från närodlande leverantörer kan jag inte uttala mig om eftersom jag inte stått bredvid då affärerna skett. Men det skulle ju också kunna handla om att man byter tjänster med varandra. Precis som vi gör här i Sverige mellan restaurangerna många gånger.
Grekerna har ögonen på sig precis hela tiden vad gäller att vi turister granskar huruvida de betalar skatter eller inte. Om man ständigt håller ögonen på samma sätt på allt som sker i Sverige så skulle vi säkerligen hitta mycket vi noterar som märkligt också.

Du får gärna vara näsvis och "knäppa på näsan". Helt OK. Men jag skrev "att naturligtvis gäller det inte alla". Och ja, fusk finns i Sverige också. Så jag har inget att säga emot. Men jag har inte heller fel i det jag skrev. Inte märkvärdigare än så, och inget att ordkriga om:)

laero
2015-07-06, 15:57
Jag häpnar lite över vissas önskan att försvara Grekland till varje pris i de här trådarna. Det är nästan rörande;)
-Grekerna betalar gärna skatt, det är bara de allra rikaste som möjligen fuskar.
-Greker pensionerar sig inte tidigare än andra
-Grekland har snarast för få anställda i offentlig sektor
-Allt är nån annans fel.
Trots att en tämligen enig ekonomisk expertis anser att landets problem beror på svåra strukturella fel som måste reformeras.

Om allt är som det ska i Grekland, hur förklaras då en statsskuld på 300 miljoner euro och ständiga budgetunderskott?

Lars - som sticker ut hakan och menar att absolut inget har förändrats efter den här farsen till folkomröstning, möjligen blir förhandlingarna ännu svårare.

Getpinglan
2015-07-06, 16:22
Tack alla ni som försöker nyansera bilden av krisen. Många länkar är det jag nu följer som ni har tipsat om. Frågan jag ställer mig är - vad kan vi göra? På Sveriges televisions webb har man gjort följande analys:

http://www.svt.se/nyheter/skicka-pengar-eller-mat

Admirala
2015-07-06, 16:31
Jag häpnar lite över vissas önskan att försvara Grekland till varje pris i de här trådarna. Det är nästan rörande;)
-Grekerna betalar gärna skatt, det är bara de allra rikaste som möjligen fuskar.
-Allt är nån annans fel.
Trots att en tämligen enig ekonomisk expertis anser att landets problem beror på svåra strukturella fel som måste reformeras.

Om allt är som det ska i Grekland, hur förklaras då en statsskuld på 300 miljoner euro och ständiga budgetunderskott?

Lars - som sticker ut hakan och menar att absolut inget har förändrats efter den här farsen till folkomröstning, möjligen blir förhandlingarna ännu svårare.

Men her gjentar du jo bare mediaspinnet. Ingen bestrider at det må reformer til i Hellas, det var jo også en av de tingene Syriza gikk til valg på. Men at folket der nå er utarmet har hovedsakelig andre årsaker, det sier også "ekonomisk ekspertis". Jeg kan gi deg mange og lange kilder og artikler, her er én som greit oppsummerer det også mange andre med peiling på økonomi sier: http://www.nationofchange.org/2015/07/05/greece-what-you-are-not-being-told-by-the-media/

malou
2015-07-06, 16:33
-Allt är nån annans fel.

Sånn kan det jo være med den store kjærligheten.:) :D - og nåde den som våger å kritisere ens elskede.:D

Maggy
2015-07-06, 16:36
Tack alla ni som försöker nyansera bilden av krisen. Många länkar är det jag nu följer som ni har tipsat om. Frågan jag ställer mig är - vad kan vi göra? På Sveriges televisions webb har man gjort följande analys:

http://www.svt.se/nyheter/skicka-pengar-eller-mat

Tack för en bra länk!! :) "vad kan vi göra?" ...i första hand stödja grekerna i deras kamp, med respekt, utifrån resultatet av den demokratiska folkomröstningen! ...och...fortsätta att resa till Grekland och spendera pengar, vilken valuta det än må vara... :)

Sunny12
2015-07-06, 16:49
Og en kommentar fra Nia Vardalos, som også får fb_gilla :

As a Greek (and a very proud Greek), I've encountered comments such as, "they should have paid their taxes." The ignorance of this comment is profoundly upsetting and selectively obtuse. I would have hoped society wouldn't simply swallow the jaded media's typical dissemination of false information.
Greece is a beautiful nation of hard-working, loving people who would invite you into their home and even give you their bed. Please don't judge a country's people based on the actions of a government.

fb_gilla

Masse
2015-07-06, 17:11
Men her gjentar du jo bare mediaspinnet. Ingen bestrider at det må reformer til i Hellas, det var jo også en av de tingene Syriza gikk til valg på. Men at folket der nå er utarmet har hovedsakelig andre årsaker, det sier også "ekonomisk ekspertis". Jeg kan gi deg mange og lange kilder og artikler, her er én som greit oppsummerer det også mange andre med peiling på økonomi sier: http://www.nationofchange.org/2015/07/05/greece-what-you-are-not-being-told-by-the-media/

Om "NationOfChange" bra summerar det som också andra med "pejling på ekonomi säger" får stå för dig. För mig låter det inte som det innehåller så mycket idéer om hur man ska lösa problemen utan snarare som ännu ett inlägg i vems felet är.

Som jag tidigare skrivit, sjukdomsinsikt lyser med sin frånvaro. Om den funnits skulle väl mera av debatten handla om vad man konkret kan göra för att bota det hela istället för allt tjafs om vems felet är.

Här är ett citat ur avslutningen på artikeln från NationOfChange:

"So, it’s time for the proud people of Greece to rise up like Zeus and say NO (“OXI” in Greece) to the greedy puppet masters, unpatriotic oligarchs, parasitic bankers and corrupt politicians. Dear Greece, know that the world is praying for you and rooting for you. This weekend, vote NO to austerity. Say YES to freedom, independence, self-government, sovereignty, and democracy. Go to the polls this weekend and give a resounding, clear victory for the 99% in Greece, Europe, and the entire western world."

Och som svar på det säger jag:

"OK! Fine! Done! ........ And now what???????????" :confused:

Men jag missade kanske de avsnitten i artikeln som var insiktsfulla.

Masse

Charleston
2015-07-06, 17:12
-Grekerna betalar gärna skatt, det är bara de allra rikaste som möjligen fuskar. De flesta i den här tråden är väl fullt medvetna om att skattemoralen generellt i Grekland lämnar en del i övrigt att önska? Men visst är det (som vanligt) de besuttna som smiter mest?

Tidigare var det kanske så, men enligt både Eurostat och OECD så ligger den genomsnittliga pensionsåldern i Grekland nuförtiden något högre än genomsnittet i EU.

Vem har påstått nåt sånt?

-Allt är nån annans fel.
Samma här: är det nån som har påstått att Grekland självt inte har nån del i detta? Däremot är de knappast ensamt skyldiga.

Ja, visst behöver mycket förändras. Men att den "ekonomiska expertisen" skulle vara enig om att fortsatta åtstramningar är den rätta vägen att gå nu måste man väl vara väldigt selektiv för att kunna påstå.

Antar att du menar 300 miljarder? Finns ju hursomhelst en massa förklaringar. Både interna och externa. Och grekerna själva HAR givetvis del i detta. Ingen har väl påstått nåt annat?

Tsipras vann valet i januari med löften och förhoppningar om att kunna mildra nedskärningarna. När han fick totalnobben från trojkan, så gick han till folket en gång till, för att se om han hade fortsatt förtroende för sin linje. Och fick ett rungande bifall. Trojkan skulle INTE få avsätta en folkvald regering en gång till. Demokrati kan vara jobbigt ibland...

laero
2015-07-06, 17:54
Antar att du menar 300 miljarder? Finns ju hursomhelst en massa förklaringar. Både interna och externa. Och grekerna själva HAR givetvis del i detta. Ingen har väl påstått nåt annat?

Tsipras vann valet i januari med löften och förhoppningar om att kunna mildra nedskärningarna. När han fick totalnobben från trojkan, så gick han till folket en gång till, för att se om han hade fortsatt förtroende för sin linje. Och fick ett rungande bifall. Trojkan skulle INTE få avsätta en folkvald regering en gång till. Demokrati kan vara jobbigt ibland...
Ja pennan slant, 300 miljarder ska det givetvis vara. Har trojkan avsatt regering tidigare?
Jo, en folkomröstning är demokratisk. Samtidigt har makthavare i en representativ demokrati ett ansvar att inte missbruka folkomröstningar. Den här var väl rätt tveksam ur flera perspektiv.

Charleston - såg du Masses förslag om ouzo-Meze i vårt vad om euron? OK?

Lissi
2015-07-06, 17:57

HA, HA, så har säkert Trojkan också slagit vad :D:D

Lissi

Pilatus
2015-07-06, 17:59
Jag tror de flesta som skriver här vill Grekland väl.
Uppmuntrar folk att åka till Grekland fick denna frågan senast idag och jag svarade Åk.

Mina få inlägg hittills har länkat till olika sidor, som bara är information. Men är det så här att inget negativt får tas upp så kanske detta var fel forum för mig.

En öppen debatt är enligt mig viktig om ett forum skall fungera. Åsikter finns det många av och alla gillar inte vad andra säger men är kanske viktigt för att lösa vissa problem.

Faktum kvarstår att den Grekiska ekonomin har problem. Om vi alla vill hjälpa så måste Greker och Eurozonen komma överens enligt min åsikt. Skylla på Tyskland eller andra kommer inte att hjälpa.

Oj vad svammligt det blev.

inkfish
2015-07-06, 18:00
De flesta i den här tråden är väl fullt medvetna om att skattemoralen generellt i Grekland lämnar en del i övrigt att önska?

Motsatsen har påståtts upprepade gånger.

Tsipras vann valet i januari med löften och förhoppningar om att kunna mildra nedskärningarna. När han fick totalnobben från trojkan, så gick han till folket en gång till, för att se om han hade fortsatt förtroende för sin linje.
Det berodde på att en vänsterfalang inom Syriza var på väg att svika honom. De skulle rösta ner åtstramningarna när de nådde parlamentet. Han skulle i såfall bli tvungen att söka majoriteter högerut för åtstramningarna och Syriza skulle förlora regeringsmakten. Då valde han att avbryta förhandlingarna och utlysa folkomröstning istället.

Lissi
2015-07-06, 18:13
Jag tror de flesta som skriver här vill Grekland väl.
Uppmuntrar folk att åka till Grekland fick denna frågan senast idag och jag svarade Åk.

Mina få inlägg hittills har länkat till olika sidor, som bara är information. Men är det så här att inget negativt får tas upp så kanske detta var fel forum för mig.

En öppen debatt är enligt mig viktig om ett forum skall fungera. Åsikter finns det många av och alla gillar inte vad andra säger men är kanske viktigt för att lösa vissa problem.

Faktum kvarstår att den Grekiska ekonomin har problem. Om vi alla vill hjälpa så måste Greker och Eurozonen komma överens enligt min åsikt. Skylla på Tyskland eller andra kommer inte att hjälpa.

Oj vad svammligt det blev.

Skriv på! Vi är många som är glada för alla länkar som speglar olika aspekter av skeendet i Grekland. Jag tillhör dem som läser allt, men som inte själv hittar all info! Tack för att Du skriver oavsett om jag/vi sen håller med eller inte ;)

Lissi

Admirala
2015-07-06, 18:16
Om "NationOfChange" bra summerar det som också andra med "pejling på ekonomi säger" får stå för dig. För mig låter det inte som det innehåller så mycket idéer om hur man ska lösa problemen utan snarare som ännu ett inlägg i vems felet är.
(..)
Men jag missade kanske de avsnitten i artikeln som var insiktsfulla.

Masse

Jada, gjør som flere andre her inne, avvis kildene hvis du ikke er enig i dem.

Å finne ut hvem som “har feil” gir jo også et svar på hvem som har mest ansvar for å rydde opp, og hvordan det kan ryddes opp, eller hva? Hellas har innrømt sine “feil”, og har bl.a. innført kraftige innstrammingstiltak på grunn av det, med over 25 prosent arbeidsledighet, en tredjedel av befolkningen under fattigdomsgrensen og hele familier som lever på svigermors lille pensjon. Poenget er bare at ingen økonomi kan vokse under slike forhold.

Men skylden, en stor del av den ligger altså ikke i Hellas. Her er noen skriverier om det du etterlyser, hvordan “bota det hela”, av folk som har sykdomsinnsikt så det holder. (Selv om du vel kommer til å avvise dem med et pennestrøk, basert på hva du tidligere har gjort?)

Jeg prøvde å gjøre det enkelt med en artikkel i forrige post, men her er den laaange veien. Og botemiddelet alle forskriver er betydelig gjeldsslette, lavere renter og lengre løpetid på lånene:

"Midt oppe i det greske dramaet som nå ryster Europa er mange fortsatt opptatt av å fordele skyld. (…) Det er sikkert interessant som akademisk øvelse å diskutere hvem som fortjener hva. Men den greske krisa handler ikke først og fremst om skyld, men om gjeld. Spørsmålet som dirrer i luften er ikke hvordan ansvaret for fortida skal fordeles, men hvordan framtida skal håndteres.

•*I 1953 slettet en rekke europeiske land, Hellas inkludert, store deler av den tyske statsgjelden. Det er tvilsomt om tyskerne hadde gjort seg fortjent til å få denne gjelden slettet åtte år etter andre verdenskrig. Krigsherjede land som Hellas hadde fortsatt krav på, og bruk for, de omfattende krigsskadeerstatningene fra Tyskland. Men på gjeldskonferansen i London for seksti år siden brukte man ikke tida på å fordele skyld. I stedet fant man en løsning som kunne få tysk økonomi på fote igjen, helt uavhengig av hvilke forbrytelser Tyskland hadde gjort seg skyld i under andre verdenskrig. Resultatet ble et omfattende gjeldsslette og et tak på hvor stor andel av det tyske handelsoverskuddet som kunne gå til gjeldsbetaling.

•*Denne delen av sin nære historie synes Tyskland beleilig nok nå å ha
glemt. I stedet for å gi Hellas sårt tiltrengt gjeldsslette, presser de på med helt urealistiske gjeldskrav til grekerne. Denne uka publiserte The Guardian hemmelige dokumenter fra troikaen som slår fast at selv om grekerne går med på kreditorenes krav vil den greske statsgjelden fortsatt være på 120 prosent av BNP i 2030, høyere enn troikaen selv beregner at landet kan betjene. Den greske gjelden kan ganske enkelt ikke betales tilbake hvis kuttpolitikken fortsetter. Spørsmålet vi bør stille nå er ikke hvem som har skyld i den greske krisa, men hvordan den skal løses. Den veien går bare gjennom et omfattende gjeldslette fra Hellas’kreditorer."

Mímir Kristjánsson i http://www.klassekampen.no/article/20150704/ARTICLE/150709987

Her er et kort utdrag av en lengre artikkel på svensk som sier det samme, intervju med Thomas Piketty i Die Zeit (anbefaler å lese hele):

Men grekerna ska väl betala tillbaka skulderna?....

Tyskland verkligen är ett paradexempel på ett land som historiskt aldrig har betalat tillbaka sina offentliga skulder. Varken efter Första eller andra Världskriget. Däremot har Tyskland låtit andra betala, till exempel efter fransk-tyska kriget 1870 när Frankrike krävdes på en hög betalning som Tyskland också fick. Därför fick den franska staten lida under de kommande årtiondena på grund av skulderna. Historien om den offentliga skuldsättningen är faktiskt full av ironi. Den följer sällan vår föreställning om ordning och rättvisa.*

http://www.etc.se/ekonomi/piketty-tyskland-har-aldrig-betalat

"Det ville imidlertid være et alvorlig feilgrep å anta at den nåværende krisen i Hellas kun er et resultat av den kollektive latskapen til det greske folket eller av korrupte valg tatt av tidligere greske regjeringer. Måten EU-institusjonene og medlemslandene i EU har forsøkt å møte krisen på, har heller ikke vært vellykket.
De mange kraftige innstrammingstiltakene som har blitt innført av IMF, EU-kommisjonen og den europeiske sentralbanken (den såkalte Troikaen) har forverret avgjørende aspekter ved den greske økonomien – for eksempel når det gjelder regjeringsgjeld, arbeidsledighet og økonomisk nedgang.
Gjentatte reduksjoner av lønn, pensjon og offentlige velferdsutgifter har senket levestandarden for stadig større deler av befolkningen, og i visse tilfeller har reduksjonene blitt kjent grunnlovsstridige i greske rettssaler. Samtidig har de greske styresmaktene i løpet av «euro-kriseårene» gått i en stadig mer udemokratisk retning, i håp om å få vedtatt kriserelatert lovgivning svært raskt, etter krav fra EU-partnerne.

Hvis innstrammingstiltakene hadde fungert like godt i den virkelige økonomien som de later til å fungere på papiret, ville det greske folket så absolutt vært forberedt på å støtte slike tiltak i noen år fremover. Imidlertid finnes det ingen slike suksesshistorier. Og likevel nekter EU å vurdere andre mulige måter å hjelpe Hellas ut av krisen på."

Asimina Michailidou, forsker ved ARENA Senter for europaforskning og greker
http://www.vg.no/nyheter/meninger/hellas/et-smertefullt-dilemma-for-grekerne/a/23480571/

"Økonomiprofessoren Ola Grytten mener kreditorene må ta et større ansvar for den greske gjeldskrisen. Det gjelder eurolandene og Den europeiske sentralbanken, så vel som Det internasjonale pengefondet.
Når debitor ikke lenger kan betale, må kreditorene ta ansvar. Hittil har ikke den såkalte troikaen tatt konsekvensene av egne feil, men i stedet skjøvet regningen over på greske skattebetalere, sier Grytten.
NHH-professoren mener kreditorene lenge har visst at Hellas fikk råtne lån som landet vanskelig kunne tenkes å betale tilbake.

- De innser nok på kammerset at de uansett er nødt til å ta større tap enn de har åpnet for til nå. Men i mellomtiden prøver de å skvise sitronen så godt de kan, sier han."

http://www.bt.no/nyheter/utenriks/NHH-professor-Hellas-ma-fa-gjeldslette-3394314.html

"The truth is that there is little in common with a tourist paradise like Greece and an industrial giant like Germany. Europeans point out that financial and liberal New York has little in common with agricultural and Confederate-flag-waving Mississippi, but they forget that New Yorkers are happy to subsidize their southern cousins. Are the Germans and the Dutch happy to support the Italians and the Greeks similarly? This is the multibillion dollar question.

For some time now, the interest rates set by the ECB have been too low for Germany. It has huge exports earnings and large savings. Hence, German banks have been chasing higher returns. They (…) invested in Spanish, Portuguese, Italian and Greek debt. The 2008 crisis shattered the status quo. The crisis began with the unraveling of US banks and turned into a panic regarding sovereign debt in 2009.
Greece was the worst affected of all European nations. The EC and the ECB decided to bailout the country and were joined by the International Monetary Fund (IMF), a de facto European club. Instead of admitting that Greece had taken on debts that it could never repay, the troika decided to kick the can down the road and maintain the illusion of the inviolability of creditors’ rights. These creditors were largely French and German banks.

The choice the world faces is simple. Either it continues to persist with the fiction that all debts can be repaid and keeps issuing new debts to pay back old debts while stimulating the economy with all kinds of ridiculous measures. Or it accepts realities of the day and restructures debt before another age of chaos engulfs the planet."

Atul Singh teaches Political Economy at the University of California.
http://www.fairobserver.com/region/europe/the-world-this-week-greek-crisis-marks-end-of-debt-era-31075/?utm_content=bufferc2ff3&utm_medium=social&utm_source=facebook.com&utm_campaign=buffer

"The creditors should have shown humility about the abject failure of five years of imposed austerity, which have not even succeeded in the very narrow terms of making it feasible for Athens to pay its debts.
European leaders who have been used to getting their way in the past cannot presume that they will do so in future. They must show some humility and listen to a Greek people who have been driven to this leap in the dark. They must come up with reforms to fix a rickety single currency from its foundations. In time, that will mean underpinning monetary integration with broader sovereignty-sharing. More immediately, it means having the honesty to admit that the full Greek debts will not be repaid, and being ready to negotiate towards something more realistic."

Leder i http://www.theguardian.com/commentisfree/2015/jul/05/the-guardian-view-on-greeces-no-vote-eight-days-that-shook-a-continent

"The Greek debt swindle was classic. In 2009 Greece's debt was $300 billion. It then "got" two huge bailouts in 2010 and 2012, of about $140 billion each. Less than 10% of that $275 billion stayed in Greece and was spent by the Greek government; more than 90% went directly and immediately to Deutsche Bank, HSBC, JPMorgan Chase, and their fellow sharks, with small amounts crumbling to the hedge funds swimming alongside. Former Greek Labor and Social Security Minister Louka Katseli has given documentation that the Greek government actually got to spend or invest just 3% of that $275 billion. The only banks which had to write off their "Greek debt" were Greek banks; all of Wall Street and the London-centered banks got their toxic debt "assets" guaranteed 100% by this European bailout swindle. This made the Greek banks so bankrupt that the Greek government then had to borrow more to bail them out with $50 billion — so Greece's debt was increased when supposedly being reduced! A total swindle!

This is why the new Greek government now demands that Europe shut down this global bank swindle: Write off the unpayable debt; invest in reviving economic productivity by building new economic infrastructure."

https://larouchepac.com/20150219/debt-fraud-greece-actually-owes-nothing

"Still, Greece’s debt burden is unsustainable. This week, Greece defaulted on its payments to the IMF, rightly choosing pensions over debt service. The country’s creditors should now negotiate a consensual debt reduction through some combination of lower (and fixed) interest rates, reduced face value of debt, and very long maturities.
Jeffrey D. Sachs, Professor of Sustainable Development, Professor of Health Policy and Management, and Director of the Earth Institute at Columbia University"

http://www.project-syndicate.org/commentary/greece-debt-crisis-eurozone-by-jeffrey-d-sachs-2015-07

RobEri
2015-07-06, 18:19
Laero,

Greklands statsskuld är inte 300 miljoner euro, utan 175% av Greklands BNP och det växer snabbt för varje kvartal.
Greklands BNP är c.a. 180 miljarder euro (2014), och 175% av 180 blir 315. Alltså, det ofattbara 315 miljarder euro (mer än 3 tusen miljarder svenska kronor!). Det fattades några nollor, tyvärr.

http://www.swedenabroad.com/sv-SE/Ambassader/Athen/Landfakta/Om-Grekland/

Dess värre, det är många som ännu inte förstått att största delen av denna skuld har använts för att hålla statsförvaltningen (skola, sjukvård, försvar, infrastruktur, o s v) i gång eftersom man inte lyckats finansiera budgeten euro-för-euro (via skatter!!!!!). Största delen av denna gigantiska skuld har använts av greker för greker (pengarna har gått åt att täcka budgetunderskott). Det är obegripligt att det finns folk som på fullt allvar tror att det mesta av dessa pengar har försvunnit i fickorna på några få grekiska tjuvar. Några hundra miljoner euro (några miljarder kronor) har säkert försnillats, det är helt klart. (räkna också in alla miljoner euro, EU-bidrag, som försvunnit i olika projekt, men det är bidrag, inte lån). Men försök lämna denna rabiata passion för greker och Grekland åt sidan och inse proportionerna.
Det handlar om minst 300 miljarder euro som till stor del använts för att täcka budgetunderskott, år efter år. Det handlar om grekisk statsförvaltning, som styrs av greker och är till för greker. Pengarna har använts för greker, i Grekland.
Man har tydligen sociala förmåner eller vad det nu kan vara (pension, sjukvård, omsorg, skola, etc) som man tydligen inte har råd med (i dagens nivå) men finansierar det med lån. Är det verkligen svårt att begripa detta?

inkfish
2015-07-06, 18:21
En öppen debatt är enligt mig viktig om ett forum skall fungera.

fb_gilla

Admirala
2015-07-06, 18:22
Motsatsen har påståtts upprepade gånger.
.

Kilde?

larstommy
2015-07-06, 18:53

fb_gilla

larstommy
2015-07-06, 18:57
ECB: Snabbt avtal med Grekland är "en illusion"

http://www.di.se/artiklar/2015/7/6/ecb-snabbt-avtal-med-grekland-ar-en-illusion/

Eller kanske man också kan säga att denna s.k. folkomröstning som hållits igår inte är något annat än ett spel för galleriet ? Stackars folk :(

Lissi
2015-07-06, 19:24
Tack för den kängan, Lissi, även om jag tyckte att den var onödig. Du ville uppenbarligen trycka till mig och du lyckades.

Detta var inte riktat specifikt till Dig. Det är många i tråden som talar om för andra på olika sätt att de har fel....Det ska nog mer till Inkfish innan Du blir tillplattad...:D och varför skulle jag specifikt trycka till Dig?? Min reflektion gäller över tid vilket jag också skrev.

Lissi

malou
2015-07-06, 19:25

Fint om du blir, Pilatus :). Og fint om du fortsetter å dele informasjon. - Mange på forumet har vært medlem siden 'tidenes morgen'. At det 'fightes' her hender :D. Men det e r høyt under taket :), selv om man iblant kan få det motsatte inntrykket.

Pilatus
2015-07-06, 19:41
Tackar alla, vill inte vara negativ utan hoppas vi tillsammans med grekerna löser detta. Jag vet att vissa inte vill ha en uppgörelse med trojkan, men jag tror det är bättre än alternativet.

Givetvis vet jag inte om det är sant, ni kanske har rätt.

malou
2015-07-06, 19:44
Mens Tsipras maner til solidaritet, hører vi lite om de e n d a fattigere EU-landene. Hvem viser solidaritet med dem? :confused:Deres stemme blir spe i forhold til den voldsomme medie-oppmerksomheten Hellas får.
http://www.ekathimerini.com/199040/article/ekathimerini/news/eurozones-poorer-nations-take-hard-line-on-greece

Rojo72
2015-07-06, 20:19
Mens Tsipras maner til solidaritet, hører vi lite om de e n d a fattigere EU-landene. Hvem viser solidaritet med dem? :confused:Deres stemme blir spe i forhold til den voldsomme medie-oppmerksomheten Hellas får.

Amen to that. Och vem pratar nu om fattiga länder i andra delar av världen, om biståndsberoende länder i Afrika etc?

Sedan ang folkomröstningen så är väl itne alla överens om att den är "demokratisk" med tanke på den korta tiden för utlysandet. Och dessutom allt detta om att visa respekt för grekernas val och för grekernas stolthet: Om jag lånar ut pengar till någon och hen inte betalar tillbaka så kommer jag sätta hårdare krav nästa gång. Sedan håller jag personligen som sagt inte med om att detta är rätt väg att skapa tillväxt i Grekland men det är ett POLITISKT val. Det går att hitta ekonomer för både den ena och den andra ståndpunkten, men jag ser inte varför just Grekland skulle komma enklare undan än många andra mycket fattigare länder gjort.

Pilatus
2015-07-06, 20:39
Läste nyss att Merkel sträckte ut handen och hoppas att detta kan utökas.
Hat löser inga problem, vi I Europa kan lösa detta även om det ser mörkt ut just nu.

Men vi har många problem framför oss, tillsammans löser man många av dessa.

Maggy
2015-07-06, 20:45
Amen to that. Och vem pratar nu om fattiga länder i andra delar av världen, om biståndsberoende länder i Afrika etc?

Sedan ang folkomröstningen så är väl itne alla överens om att den är "demokratisk" med tanke på den korta tiden för utlysandet. Och dessutom allt detta om att visa respekt för grekernas val och för grekernas stolthet: Om jag lånar ut pengar till någon och hen inte betalar tillbaka så kommer jag sätta hårdare krav nästa gång. Sedan håller jag personligen som sagt inte med om att detta är rätt väg att skapa tillväxt i Grekland men det är ett POLITISKT val. Det går att hitta ekonomer för både den ena och den andra ståndpunkten, men jag ser inte varför just Grekland skulle komma enklare undan än många andra mycket fattigare länder gjort.

:rolleyes: ...intressant! Vad står demokrati för? ...och...varför försöker EU/EMU att hålla kvar/tillmötesgå Grekland?

Rojo72
2015-07-06, 20:50
Demokrati betyder folkstyre så självklart ska Tsipras jobba för lånevillkor i omröstningens anda men även de andra ländernas befolkningar är väl demokratier? Är det självklart att Frankrikes, Tysklands, Belgiens, Nederländernas, Finlands etc befolkningar vill efterskänka skulderna och vill ge skuldlättnad när grekerna inte fullgör sin del av de låneavtal man redan ingått?

malou
2015-07-06, 21:04
Kildehenvisninger ifht skatteunndragelser har vært etterspurt - for veldig lenge siden leste jeg en popularisert artikkel om temaet. Men finner den ikke. Keep talking greece har imidlertid en referanse. De som vil lese originalmanuskriptet kan søke på forfatterne Artavanis, Morse og Tsoutsouva (ganske krevende mht. statistikkunnskaper :mad: snyft_drop). Artavanis har fått oppmerksomhet pga av modellen som er brukt.

http://www.keeptalkinggreece.com/2012/09/19/greek-tax-evasion-in-2009-e28-billion-austerity-package-2012-e11-5-billion/

Skatteunndragelser er nok ikke et spesielt gresk fenomen :D. Kanskje bare mer uttalt. Som har konsekvenser for - i denne forbindelsen - hva regjeringen lover,hva folket ønsker og har behov for. Diskrepansen e r stor.

Maggy
2015-07-06, 21:06
Demokrati betyder folkstyre så självklart ska Tsipras jobba för lånevillkor i omröstningens anda men även de andra ländernas befolkningar är väl demokratier? Är det självklart att Frankrikes, Tysklands, Belgiens, Nederländernas, Finlands etc befolkningar vill efterskänka skulderna och vill ge skuldlättnad när grekerna inte fullgör sin del av de låneavtal man redan ingått?

...och då kvarstår ju min andra fråga...Varför är det så viktigt för EU/EMU att hålla kvar/tillmötesgå Grekland? :rolleyes: ...kan det finnas någon hotbild, mot Europa, om Grekland går ur samarbetet? ...tänker jag...

Rojo72
2015-07-06, 21:10
...och då kvarstår ju min andra fråga...Varför är det så viktigt för EU/EMU att hålla kvar/tillmötesgå Grekland? :rolleyes: ...kan det finnas någon hotbild, mot Europa, om Grekland går ur samarbetet? ...tänker jag...

Det är klart att både EU och Euron är politiska projekt och det finns därmed politiska anledningar till att vilja både det ena och det andra. Det jag reagerar mot är de som tycks mena att det vore odemokratiskt att inte tillmötesgå Grekland därför att det grekiska folket har den ståndpunkt det har. Det finns andra lika viktiga parter i detta.

Maggy
2015-07-06, 21:17
Det är klart att både EU och Euron är politiska projekt och det finns därmed politiska anledningar till att vilja både det ena och det andra. Det jag reagerar mot är de som tycks mena att det vore odemokratiskt att inte tillmötesgå Grekland därför att det grekiska folket har den ståndpunkt det har. Det finns andra lika viktiga parter i detta.

:rolleyes: ...är inte riktigt klar över hur du menar. Vill du utveckla lite?

Rojo72
2015-07-06, 21:21
Då får du nog utveckla vad det är du inte förstår först. Jag vet inte hur jag ska vara klarare...

Pilatus
2015-07-06, 21:21
Rojo var inte så hatisk.

Vi skall ha det bra nu, alla vill krossa lösningar medansvar jag vill få en lösning för att jag tror att det är bäst !!

inkfish
2015-07-06, 21:31
Kildehenvisninger ifht skatteunndragelser har vært etterspurt - for veldig lenge siden leste jeg en popularisert artikkel om temaet. Men finner den ikke. Keep talking greece har imidlertid en referanse. De som vil lese originalmanuskriptet kan søke på forfatterne Artavanis, Morse og Tsoutsouva (ganske krevende mht. statistikkunnskaper :mad: snyft_drop). Artavanis har fått oppmerksomhet pga av modellen som er brukt.

http://www.keeptalkinggreece.com/2012/09/19/greek-tax-evasion-in-2009-e28-billion-austerity-package-2012-e11-5-billion/

Skatteunndragelser er nok ikke et spesielt gresk fenomen :D. Kanskje bare mer uttalt. Som har konsekvenser for - i denne forbindelsen - hva regjeringen lover,hva folket ønsker og har behov for. Diskrepansen e r stor.

Du tänker på rapporten som visar att en del småföretagare är så flitiga i att betala på sina skulder att de till och med betalar över 100 procent av sin (deklarerade) inkomst? ;) Artiklar om den snubblade jag över häromveckan.

http://www.economist.com/blogs/freeexchange/2012/09/tax-evasion-greece

Maggy
2015-07-06, 21:34
Rojo var inte så hatisk.

Vi skall ha det bra nu, alla vill krossa lösningar medansvar jag vill få en lösning för att jag tror att det är bäst !!

:) Absolut!! En positiv lösning, med framtidstro, för det grekiska folket hoppas ju i alla fall jag på!!

malou
2015-07-06, 21:39
Du tänker på rapporten som visar att en del småföretagare är så flitiga i att betala på sina skulder att de till och med betalar över 100 procent av sin (deklarerade) inkomst? ;) Artiklar om den snubblade jag över häromveckan.

http://www.economist.com/blogs/freeexchange/2012/09/tax-evasion-greece

Yes!:) - Takk - hukommelsen fungerer ikke alltid lenger, mye slettes både derfra og fra favorittfeltet. Leste artikkel for lenge siden.

inkfish
2015-07-06, 21:40
Sedan ang folkomröstningen så är väl itne alla överens om att den är "demokratisk" med tanke på den korta tiden för utlysandet.

Jag undrar om den där demokratin kan lägga krokben för Tsipras i slutändan. Nu har han 61 procent av folket bakom sig mot åtstramningar. Men nya förhandlingar kommer ju inte att vara villkorslösa, de kommer med nya åtstramningar. Så vad ska han kunna gå med på? Ska det faktiskt bli en grexit trots allt? Han vill ju inte det. Och inte folket heller, egentligen.

inkfish
2015-07-06, 21:42
Yes!:) - Takk - hukommelsen fungerer ikke alltid lenger, mye slettes både derfra og fra favorittfeltet. Leste artikkel for lenge siden.

Jag läste den inte jättenoga men kunde inte undgå att lägga märke till den. Intressant sätt att identifiera undandragande av skatt ...

Fajotta
2015-07-06, 23:58
Tack för den kängan, Lissi, även om jag tyckte att den var onödig. Du ville uppenbarligen trycka till mig och du lyckades.

Nej nej! Inte kan de det. :D Här är lite läsning:

http://www.dn.se/nyheter/forre-skattechefen-domer-ut-grekiska-skatteverket/

Masse
2015-07-07, 01:46
Jada, gjør som flere andre her inne, avvis kildene hvis du ikke er enig i dem.

Å finne ut hvem som “har feil” gir jo også et svar på hvem som har mest ansvar for å rydde opp, og hvordan det kan ryddes opp, eller hva? Hellas har innrømt sine “feil”, og har bl.a. innført kraftige innstrammingstiltak på grunn av det, med over 25 prosent arbeidsledighet, en tredjedel av befolkningen under fattigdomsgrensen og hele familier som lever på svigermors lille pensjon. Poenget er bare at ingen økonomi kan vokse under slike forhold.

Men skylden, en stor del av den ligger altså ikke i Hellas. Her er noen skriverier om det du etterlyser, hvordan “bota det hela”, av folk som har sykdomsinnsikt så det holder. (Selv om du vel kommer til å avvise dem med et pennestrøk, basert på hva du tidligere har gjort?)

Usch då. Ska försöka att bättra mig och inte anföra avvikande uppfattning mot vad som påstås i någon källa som du eller någon annan länkar till. Länkar man till en artikel/källa så betyder det naturligtvis att det som påstås är rätt.

Greklands problem är tydligen att landet utsatts för illvilliga långivare (som i någon källa liknades med maffiametoder) som lånat ut pengar i avsikt att stjälpa landet, och nu är det återbetalningstakten och räntorna på detta som är det stora problemet.

Jag har tidigare skrivit att jag inte tror att dessa lån kommer att betalas tillbaka och att det därför egentligen ur ekonomisk synpunkt är egalt om man kallar det lån eller bidrag. Grekland upphörde ju också för en vecka sedan med återbetalningen så då är man ju på rätt väg.

Tsipras har ju lovat att det inte ska göras några mer åtstramningar.

Återstår väl då bara att förmå trojkan att upphöra med sina brottsliga handlingar att skicka mera pengar till Grekland. Sedan är väl då allt gott och väl och problemen lösta?

Hoppas att jag nu har hållit med om allt och inte med ett pennstreck avvisat några fina lösningar på Greklands problem.

Masse

Fajotta
2015-07-07, 01:55
Usch då. Ska försöka att bättra mig och inte anföra avvikande uppfattning mot vad som påstås i någon källa som du eller någon annan länkar till. Länkar man till en artikel/källa så betyder det naturligtvis att det som påstås är rätt.

Greklands problem är tydligen att landet utsatts för illvilliga långivare (som i någon källa liknades med maffiametoder) som lånat ut pengar i avsikt att stjälpa landet, och nu är det återbetalningstakten och räntorna på detta som är det stora problemet.

Jag har tidigare skrivit att jag inte tror att dessa lån kommer att betalas tillbaka och att det därför egentligen ur ekonomisk synpunkt är egalt om man kallar det lån eller bidrag. Grekland upphörde ju också för en vecka sedan med återbetalningen så då är man ju på rätt väg.

Återstår väl då bara att förmå trojkan att upphöra med sina brottsliga handlingar att skicka mera pengar till Grekland. Sedan är väl då allt gott och väl och problemen lösta?

Hoppas att jag nu har hållit med om allt och inte med ett pennstreck avvisat några fina lösningar på Greklands problem.

Masse

Ja du. Länkar kan ju inte ha fel. Mest länkar vinner. Eller kanske de som kopierar långa artiklar från saker man kunde ha skickat länk på. Du är sååå fel på det, vettu:p

laero
2015-07-07, 06:03
Ja du. Länkar kan ju inte ha fel. Mest länkar vinner. Eller kanske de som kopierar långa artiklar från saker man kunde ha skickat länk på. Du är sååå fel på det, vettu:p

fb_gilla

Admirala
2015-07-07, 06:58

Masse

Nå når, muligens, du er ferdig med å henge ut meg: Har du noe fornuftig å si om selve innholdet og budskapet i artiklene?

Admirala
2015-07-07, 07:04

Morsom du!

Sender man ikke kilde med en påstand dere "anti-Syriza'er" ikke liker, får man på pukkelen for det. Sender man én kilde, er den kilden ikke god nok. Sender man mange kilder, er det for mange.

Kan dere ikke bare si hvordan man skal skrive sine innlegg og hvor mange kilder som er ok å bruke, sånn at de kan aksepteres her på Kalimera?

Thira
2015-07-07, 07:06
Morsom du!

Sender man ikke kilde med en påstand dere "anti-Syriza'er" ikke liker, får man på pukkelen for det. Sender man én kilde, er den kilden ikke god nok. Sender man mange kilder, er det for mange.

Kan dere ikke bare si hvordan man skal skrive sine innlegg og hvor mange kilder som er ok å bruke, sånn at de kan aksepteres her på Kalimera?

fb_gilla

inkfish
Nej nej! Inte kan de det. :D Här är lite läsning:

http://www.dn.se/nyheter/forre-skattechefen-domer-ut-grekiska-skatteverket/

Du menade nog att citera mitt inlägg om småföretagarna? Nej, det är klart att de inte kan, det var därför jag formulerade mig skämtsamt :D

Den där rapporten som mitt inlägg handlade om blev uppmärksammad för att den använde ett nytt sätt att identifiera undandragande av skatt. Forskarna jämförde deklarerad inkomst med hur mycket personerna betalade på sina skulder. Och då visade det sig att snittet låg på hela 82 procent av inkomsten. Vissa grupper av företagare, som läkare och advokater, använde mer än 100 procent av sin inkomst till att betala på sina skulder.

Vilket alltså sannolikt betyder att de inte deklarerar hela sin inkomst.

Thira
Nå når, muligens, du er ferdig med å henge ut meg: Har du noe fornuftig å si om selve innholdet og budskapet i artiklene?

fb_gilla

Thira
2015-07-07, 07:24
Men alltså, nu har vi sett att, trots drastiska åtgärdspaket till Grekland så har de inte hjälpt nämnvärt.

Vi vet alla att den del av befolkningen som var de längst ned på samhällsstegen blev de som drabbades hårdast först när åtgärdspaketen sattes in. Nu har det spridit sig till medelklassen.
Man har reagerat från människorättsorganisationer på att Trojkan och den tidigare regeringen inte lyckats se till grundläggande mänskliga rättigheter för befolkningen då de gjort åtstramningarna (dock ska det sägas att Samaras faktiskt försökte, redan på sin tid, protestera mot att befolkningen drabbats för hårt men helt utan resultat). Arbetslösheten är skyhög, tillväxten i landet kommer inte igång så länge statsskulden är så stor.

Syriza har velat göra åtstramningar och komma åt de verkliga bovarna i skattesmitningsjoxet (de rika). Detta har avfärdats från Trojkan i ett av de förslag som Tsipras lade fram förrförra veckan.
Många av de välutbildade har rymt landet för länge sedan. Många höginkomsttagare har placerat sina sparpengar utomlands och det är svårt att komma åt deras skatteskulder.

IMF har t.o.m gått ut i en offentligt publicerad artikel och erkänt att man inte såg skadan åtgärdsprogrammen skulle göra på Grekland och hur hårt den grekiska befolkningen skulle drabbas.

Skuldnedskrivningar på önskemål om 30% (önskemål från Syriza) har avvisats av Trojkan. Samtidigt vet varenda kotte nu att Grekland aldrig kommer kunna betala sina skulder.

Ovanstående är bara en liten del av allt det som visar på att Åtgärdspaketen inte fungerat som de ska.
Privata stränder, stora hamnar etc etc säljs till ryska och kinesiska ägare. Ska man då fortsätta göra så så innebär ju det i längden att tillväxten i landet blir ännu mer omöjlig än vad den redan är.

Hur menar ni som då hävdar att detta ska fortsätta att det ska hjälpa landet på fötter. Menar ni att man ska fortsätta suga ut den del av en befolkning som redan lever i armod för att få in sina usla slantar?

Om ett koncept inte fungerar så måste det förändras. Syriza vill omförhandla åtgärdspaketen med Trojkan, är inte det bra då?
De vill spara in på den del av befolkningen som kommit undan. Är det fel då menar ni?
(För inte kan det väl vara som så att det faktum att det är ett vänsterparti som skrämmer och detta ligger till grunden för allt motstånd)

Jag får hela tiden känslan av att det är Trojkans väg or the high way i allt detta.
Har landet i sig inget alls att säga till om. De som är de som drabbats värst av besparingspaketen.

(Så en sak angående folkomröstningen. Den har ju många i tråden hävdat att den utförts på fel sätt och att man därför kan ifrågasätta den. Men Högsta Domstolen i Grekland bedömde att den inte gick emot den grekiska konstitutionen innan den genomfördes.)

laero
2015-07-07, 08:27
Men alltså, nu har vi sett att, trots drastiska åtgärdspaket till Grekland så har de inte hjälpt nämnvärt. )
Om nödlån/reformpaket, som inleddes 2009-2010, kunde lyckats lär vi nog aldrig få facit på. Liknande paket har fungerat i Portugal och på Irland. Länder som Lettland, Island mfl har sanerat sina statsfinanser efter finanskrisen (dock utan hjälp av nödlån så vitt jag vet).
Greklands problem är att tidigare regeringar mer förhalade än att verkligen påbörja avtalade årgärder, hade man gjort det direkt hade negativa effekter för befolkningen troligen blivit mindre.
Trots detta så fanns det tecken på att det började vända. För ett år sedan visade man en svag tillväxt i BNP. Turistbranchen blomstrade. Skatteintäkterna ökade. Primära statsbudgeten visade ett litet överskott och förtroende för grekisk ekonomi växte (vilket visade sig i att staten på nytt kunde låna på finansmarknaderna till hyfsade räntor).

Fram till dess tror jag att räddningspaketet ihop med Eurogruppen/IMF hade kunnat funka. Sedan kom det olycksaliga nyvalet, med Syriza vid makten har alla små tecken till ljusning åter vänts till katastrofsiffror. Nu verkar det väldigt osäkert om det är möjligt att vända detta utan att göra landet statsbankrutt och införa egen valuta.

Angående folkomröstningen: Den var ok rent juridisk enligt grekiska HD, men kan ändå kritiseras på många vis. Om de röstat ja så fanns inte det alternativet längre på bordet. Alternativen var otydliga iom att man lovade att behålla euron även vid ett nej. Kan man ta ställning till en så komplicerad fråga på en vecka? Hinner ens röstberättigade att fixa resa till vallokalen med så kort varsel? Utlystes möjligen folkomröstningen för att styrande ville rädda sitt eget skinn etc etc. ?

LenaochJanis
2015-07-07, 08:53
Mycket läsvärd artikel i dag i SvD Näringsliv

www.svd.se>absurt-att-tvinga-det-grekiska-folket-pa-kna

LenaochJanis
2015-07-07, 09:10
Få se om jag får in den klickbara länken från SvDs artikel i Näringsliv i dag
/Lena

http://www.svd.se/absurt-att-tvinga-det-grekiska-folket-pa-kna

Charleston
2015-07-07, 10:48
Möcke bra artikel. Som vanligt, får man väl säja, när det gäller Lindvall. Säja vad man vill om SvD, men när det gäller ekonomiska journalister så har dom allt flera som jag tycker är klart läsvärda (Cervenka också ofta mycket intressant). Min mening, alltså.

Jag är på! (om tio år ska man väl ändå ha fått råd att gå i pension, hoppas jag...)

Maggy
2015-07-07, 10:55
/Lena

fb_gilla

Masse
2015-07-07, 11:18
Jag är på! (om tio år ska man väl ändå ha fått råd att gå i pension, hoppas jag...)

Kul att du är på Charleston! Hoppas att Laero också är det. Vad gäller plats och ev. sport är jag flexibel.

Masse

Lissi
2015-07-07, 12:07
Nu finns så många bra länkar i denna tråd så det går inte att hålla ordning på om denna har lagts ut...förlåt om det är en dublett.:o

http://www.etc.se/utrikes/9-snabba-fragor-och-svar-om-greklandskrisen

Lissi

Masse
2015-07-07, 12:08

Admirala!

För det första. Jag har absolut ingen avsikt att "hänga ut dig". Jag har tvärt om med behållning läst mycket av det du skrivit här i forumet, både i denna och andra trådar. En del har jag också hakat på och skrivit om i liknande tongångar. Se t ex #200.

Men att vi inte tycker lika om ALLT behöver inte betyda att jag hänger ut dig. Tråkigt om du har upplevt det så. Men låt oss inte sänka oss till någon sandlådedebatt där vi bråkar om vem som sprätt mest sand, eller vem som började sprätta sand. Det får andra hålla på med. Ibland tycker vi lika, och ibland inte. Det är väl hela vitsen med forumet.

För det andra. Att ha synpunkter på innehåll i artiklar som citeras eller länkas är en självklar rättighet som även jag förbehåller mig. Om man har lite vett i behåll så är det ju dessutom helt omöjligt att hålla med om innehållet i alla artiklar som det refereras till här på forumet, eftersom de i vissa fall har rakt motsatta uppfattningar.

Det finns flera exempel på artiklar i tråden som jag sympatiserat med. Tyvärr är ingen av de många du tog upp senast någon sådan. Enligt min uppfattning ägnar de sig i allt väsentligt åt att fortsätta älta om en massa historik och om den eviga frågan om vems felet är. Några konkreta åtgärder förutom att avskriva skulderna (vilka vi redan vet är i praktiken avskrivna) har jag inte hittat. Men det kan förvisso också bero på bristande förståelse hos mig.

Masse

laero
2015-07-07, 12:49

Kul att du är på Charleston! Hoppas att Laero också är det. Vad gäller plats och ev. sport är jag flexibel.
Masse

Ja, jag är ju självklart med.

Jag startade detta med följande i en tidigare tråd:
...men jag sätter en 100-lapp på att euron finns kvar som en välmående valuta om 10 år med samtliga länder kvar (utom möjligen Grekland)

Om jag tar mig friheten att bestämma reglerna:
Enligt Masses förslag bjuder förloraren/förlorarna vinnaren/vinnarna på ouzo-meze.
Enligt Charleston's förslag sker "prisutdelning" i anslutning till match på Borås Arena där vi får nöjet att se "di gule eleganterna" live.
(Vi hoppas att vi lever och har hälsan om 10 år)

Vi får stryka ordet "välmående" ur vadet, det ger utrymme för subjektiva bedömningar. Vadet gäller alltså om samtliga nuvarande euroländer har kvar euron som sin valuta 2025-07-01. (Grekland räknas inte då de troligen kommer att lämna inom kort).

Ursäkta detta interna OT-inlägg

Charleston
2015-07-07, 13:02
Vi får stryka ordet "välmående" ur vadet, det ger utrymme för subjektiva bedömningar. Vadet gäller alltså om samtliga nuvarande euroländer har kvar euron som sin valuta 2025-07-01. (Grekland räknas inte då de troligen kommer att lämna inom kort).
Du börjar väl inte tveka?;) Men OK, jag är med på att vi stryker "välmående" (tror inte det spelar nån roll).

malou
2015-07-07, 13:02
En kilde er bare en kilde, og kan like gjerne være en meningsytring som et 'sannhetsbevis'. Om den kilden jeg nå linker operer med 'sanne tall', er jeg ikke kompetent til å si. Men det er en visualisering av hvor Hellas har lånt penger - og hva pengene har gått til; dvs. primært til å dekke gjeld. Lite til folket. 'Småinteraktivt', klikker man på personene/institusjonene på avisbilde, får man frem hvor strømmen av penger har gått.

http://e24.no/makro-og-politikk/hellas/slik-har-hellas-brukt-milliardene-de-har-faatt-i-kriselaan/23481906

laero
2015-07-07, 13:14
En kilde er bare en kilde, og kan like gjerne være en meningsytring som et 'sannhetsbevis'. Om den kilden jeg nå linker operer med 'sanne tall', er jeg ikke kompetent til å si. Men det er en visualisering av hvor Hellas har lånt penger - og hva pengene har gått til; dvs. primært til å dekke gjeld. Lite til folket. 'Småinteraktivt', klikker man på personene/institusjonene på avisbilde, får man frem hvor strømmen av penger har gått.

http://e24.no/makro-og-politikk/hellas/slik-har-hellas-brukt-milliardene-de-har-faatt-i-kriselaan/23481906

Jo det kan nog stämma. Men det finns en brist i visualiseringen (som jag förstår det). Bilden visar bara hur krislånen (ECB/IMF) har använts. Vad har de ursprungliga lånen, tagna på öppna marknaden, använts till? De har väl s a s använts i Grekland för Greker för att klara en underfinansierad statsbudget?

AndersK
2015-07-07, 13:47
/Lena

En, enligt min mening, en av de absolut bästa sammanfattningarna över bakgrunder och nuläge. Jag rekommenderar en läsning.

I det sammanhang som beskrivs, dvs. den viktiga historien, är ju den grekiska nationen (liksom andra) en pjäs i ett stort för att säga gigantiskt ekonomiskt spel. Hade fiskaren Nikkos fått alla korten på bordet innan spelet drog igång, alltså på vilket sätt han kommer att bli berörd utifrån olika scenarier - hans levnadssituation - är jag övertygad om att han uttalat ett tydligt - nej. Varför riskera att bli beskylld för korrupt, skattesmitare, lat, en ekonomisk belastning för Grekland och Europa och inte minst - rycka undan sina egna barns drömmar och tro på en god framtid? Jag tror att han i grunden förstått och förstår att människan är det viktigaste "kapitalet".

Men som sagt - läs länken!

Maggy
2015-07-07, 14:13
En, enligt min mening, en av de absolut bästa sammanfattningarna över bakgrunder och nuläge. Jag rekommenderar en läsning.

I det sammanhang som beskrivs, dvs. den viktiga historien, är ju den grekiska nationen (liksom andra) en pjäs i ett stort för att säga gigantiskt ekonomiskt spel. Hade fiskaren Nikkos fått alla korten på bordet innan spelet drog igång, alltså på vilket sätt han kommer att bli berörd utifrån olika scenarier - hans levnadssituation - är jag övertygad om att han uttalat ett tydligt - nej. Varför riskera att bli beskylld för korrupt, skattesmitare, lat, en ekonomisk belastning för Grekland och Europa och inte minst - rycka undan sina egna barns drömmar och tro på en god framtid? Jag tror att han i grunden förstått och förstår att människan är det viktigaste "kapitalet".

Men som sagt - läs länken!

fb_gilla

malou
2015-07-07, 14:39
Jo det kan nog stämma. Men det finns en brist i visualiseringen (som jag förstår det). Bilden visar bara hur krislånen (ECB/IMF) har använts. Vad har de ursprungliga lånen, tagna på öppna marknaden, använts till? De har väl s a s använts i Grekland för Greker för att klara en underfinansierad statsbudget?

Sikkert et relevant spørsmål. Men hvor de opprinnelige lånene har tatt veien vet jeg ikke noe om:confused:

laero
2015-07-07, 14:49
Sikkert et relevant spørsmål. Men hvor de opprinnelige lånene har tatt veien vet jeg ikke noe om:confused:
De har blivit dels avskrivna, dels omvandlade till krislån.

Alala
2015-07-07, 15:13
Det jag reagerar mot är de som tycks mena att det vore odemokratiskt att inte tillmötesgå Grekland därför att det grekiska folket har den ståndpunkt det har. Det finns andra lika viktiga parter i detta.

Jag tror att många i länder som inte är med i euron, som t.ex i Sverige, inte förstår att detta är också en inrikespolitisk fråga. Om det finns 19 länder i eurogruppen och man röstar i ett av dem kan inte samma "demokrati" gälla i de övriga 18, där har ju det röstande landets befolkning ingen rösträtt, eller hur?

/ Anne

Charleston
2015-07-07, 15:21
Ja, asså, jag vet inte om det är någon här som menar att alla andra länder måste göra som Grekland vill, bara för att man haft en folkomröstning där (jag gör det inte, i alla fall). Men folkomröstningen gav Tsipras mandat att driva sin linje. Ännu mer sen, när han även fått stora delar av oppostiionen med sej. Sen vart detta leder, det får vi vi väl se. Men sjävklart kan inte ETT land bestämma över övriga 18 (förutom då Tyskland, kanske, f'låt kunde inte låta bli...)

AndersK
2015-07-07, 15:22

Det är en relevant fråga. Jag har sökt svaret i ett otal källor, men inget.

Man får lätt intrycket av att Grekland ägnade sig åt byteshandel innan inträdet i eurozonen, men så är det ju inte. Då hade ju det inte behövs något spel med ett välkänt men nu konkat amerikanskt finansinstitut för att dölja skulder. Och om de nu avskrevs, vad var det som avskrevs och vad kunde inte bli föremål för avskrivning. En avskrivning är ingen lös tåt utan koppling till andra tåtar....

Rojo72
2015-07-07, 15:47
Jag tror att många i länder som inte är med i euron, som t.ex i Sverige, inte förstår att detta är också en inrikespolitisk fråga. Om det finns 19 länder i eurogruppen och man röstar i ett av dem kan inte samma "demokrati" gälla i de övriga 18, där har ju det röstande landets befolkning ingen rösträtt, eller hur?

/ Anne

Va?

AndersK
2015-07-07, 15:49
Ja, asså, jag vet inte om det är någon här som menar att alla andra länder måste göra som Grekland vill, bara för att man haft en folkomröstning där (jag gör det inte, i alla fall). Men folkomröstningen gav Tsipras mandat att driva sin linje. Ännu mer sen, när han även fått stora delar av oppostiionen med sej. Sen vart detta leder, det får vi vi väl se. Men sjävklart kan inte ETT land bestämma över övriga 18 (förutom då Tyskland, kanske, f'låt kunde inte låta bli...)

fb_gilla

Alla politiker har ett gemensamt uppdrag, att hitta bästa möjliga lösning för alla, ibland en kompromiss som alla är lika nöjda med eller det omvända. I Sverige har vi en tradition som bygger på att majoriteten alltid ska hänsyn till minoriteten, allt för att undvika onödiga spänningar och ytterst lididanden. Alltså - vi tillämpar inte majoritetens "diktatur" - vilket finns klara yttringar om i sk. demokratiska länder.
Lika lite kan en minoritet göra gällande att den ska bestämma över majoritet. Det ser vi som mer självklart. Viktigt i en demokrati är att minoriteter inte smutskastas, förringas och görs till världen åtlöje för att majoriteten lättare ska kunna manövrera. Det kallas för att härska genom att söndra, något som envar inte vill bli utsatt för.

Alltså - min förväntan är att Europas politiker gör sitt jobb utifrån ett europaperspektiv, det som man under fina middagar talar sig så varma om. Nu (och tidigare) gäller den grå vardagen. Uppriktigt - jag avundas inte deras situation med alla strömningar som finns i respektives länder. För jag tror att det är det det handlar om. Hur man ska hantera sina respektive hemländers strömningar, när man nu valt att inte ha ett överstatligt organ som beslutar utan påverkan av lokala företeelser. Lite av "skägget i brevlådan är det".

En politiker sa till mig för en tid sedan: "Pengar finns det alltid!"

Mahava
2015-07-07, 16:00
Man kan ju iaf inte beskyll grekiska politikerna för att ta ansvar, verkar som dagens eurogruppmöte redan slutat då grekerna inte kom med några nya förslag, eller som nån sa på twitter;, "beware of greeks not bearing propolsals"

Ett problem (bland flera) med folkomröstningen i frågan är ju att ett land kan inte bestämma hur 18 andra ska agera

Maggy
2015-07-07, 16:06
Rojo72...jag ska försöka svara dig...men är inte säker på att det är detta du efterfrågar... :)

Tsipras bestämde sig för en folkomröstning som skulle ge honom ett tydligt mandat att följa sin linje... Den (trots allt) demokratiska folkomröstningen avgjordes med att folket svarade nej till ytterligare åtstramningar... Det är detta mandat Tsipras förhandlar utifrån nu. Om han däremot nu skulle gå emot folkomröstningens resultat, och stödja ja-sidan, skulle det dels inkräkta på demokratin och också skada tilliten och förtroendet för politiken. Om jag förstår det rätt så var det ingen "rådgivande" folkomröstning utan Tsipras lovade att följa folkets vilja vid ett nej. Enligt svensk tv skulle annars även han, Tsipras, avgå om det blev ett ja. Han kunde då helt enkelt inte uppfylla de löften han gått i val på och vunnit på.

Maggy
2015-07-07, 16:13
Man kan ju iaf inte beskyll grekiska politikerna för att ta ansvar, verkar som dagens eurogruppmöte redan slutat då grekerna inte kom med några nya förslag, eller som nån sa på twitter;, "beware of greeks not bearing propolsals"

Ett problem (bland flera) med folkomröstningen i frågan är ju att ett land kan inte bestämma hur 18 andra ska agera

...eller så är det just det de gör... Ett "nej" i folkomröstningen gav indikation på att folket inte accepterar fler åtstramningar...och gav också mandat till Tsipras att förhandla vidare...

...fortsättning följer, vi får se vari det "landar"!!

Rojo72
2015-07-07, 16:18
Rojo72...jag ska försöka svara dig...men är inte säker på att det är detta du efterfrågar... :)

Tsipras bestämde sig för en folkomröstning som skulle ge honom ett tydligt mandat att följa sin linje... Den (trots allt) demokratiska folkomröstningen avgjordes med att folket svarade nej till ytterligare åtstramningar... Det är detta mandat Tsipras förhandlar utifrån nu. Om han däremot nu skulle gå emot folkomröstningens resultat, och stödja ja-sidan, skulle det dels inkräkta på demokratin och också skada tilliten och förtroendet för politiken. Om jag förstår det rätt så var det ingen "rådgivande" folkomröstning utan Tsipras lovade att följa folkets vilja vid ett nej. Enligt svensk tv skulle annars även han, Tsipras, avgå om det blev ett ja. Han kunde då helt enkelt inte uppfylla de löften han gått i val på och vunnit på.

Hej!

DET håller jag med dig om. Tsipras ska agera efter det grekiska folkomröstningsresultatet och de andra ländernas regeringar ska agera utifrån deras respektive befolkningars synpunkter, vilka framkommit i demokratiska val till deras respektive parlament.

Men det tycks som någon varit inne på som att ni är flera här inne (vet inte om du tillhör dem) som anser att EU, Eurogruppen, IMF och snart säkert Världsbanken också ska agera utifrån det grekiska folkomröstningsresultatet. Det vänder jag mig emot.

Låt oss säga att du och din familj lånar 1000 kronor av mig mot att jag har vissa krav (få tillbaka pengarna och se till att ni inte slösar genom att låta dottern köpa nya fotbollsskor stup i kvarten och sonen nya smycken och hästar t.ex) och min familj och sedan 1000 kr av min granne mot nya villkor och hans familj, och därefter 1000 kr av en tredje mot nya villkor och sedan inte kan betala. Ni håller därför ett familjeråd i er familj där ni kommer fram till att ni vägrar betala och kräver att vi andra tre familjer ska skriva av skulderna. Självklart måste vi tre andra familjer kunna vara med och bestämma om hur vi vill att våra skulder ska drivas in.

Som sagt: Den som är satt i skuld är icke fri.

Maggy
2015-07-07, 16:32
Hej!

DET håller jag med dig om. Tsipras ska agera efter det grekiska folkomröstningsresultatet och de andra ländernas regeringar ska agera utifrån deras respektive befolkningars synpunkter, vilka framkommit i demokratiska val till deras respektive parlament.

Men det tycks som någon varit inne på som att ni är flera här inne (vet inte om du tillhör dem) som anser att EU, Eurogruppen, IMF och snart säkert Världsbanken också ska agera utifrån det grekiska folkomröstningsresultatet. Det vänder jag mig emot.

Låt oss säga att du och din familj lånar 1000 kronor av mig mot att jag har vissa krav (få tillbaka pengarna och se till att ni inte slösar genom att låta dottern köpa nya fotbollsskor stup i kvarten och sonen nya smycken och hästar t.ex) och min familj och sedan 1000 kr av min granne mot nya villkor och hans familj, och därefter 1000 kr av en tredje mot nya villkor och sedan inte kan betala. Ni håller därför ett familjeråd i er familj där ni kommer fram till att ni vägrar betala och kräver att vi andra tre familjer ska skriva av skulderna. Självklart måste vi tre andra familjer kunna vara med och bestämma om hur vi vill att våra skulder ska drivas in.

:) Nej, Rojo72, jag är inte en av dem som tycker så! Tvärtom faktiskt... Jag är motståndare till hela det här spektaklet med EU/EMU. Jag har tidigare skrivit i någon tråd att "korthuset" håller på att rasa... Måste tillägga att det är min åsikt. flabb_flab

Jag förstår vad du menar, vad det gäller den privata ekonomin... men det här ju så mycket svårare läge som försvårat den ekonomiska tillväxten i Grekland under så oerhört många år...verkligen komplicerat...men som sagt...jag förstår hur du menar!! Lånar jag ut pengar till någon så vill jag ju såklart ha pengarna tillbaka!!
"Den som är satt i skuld är icke fri". Nej Grekland lär nog inte bli skuldfria under överskådlig framtid, så vidare inte en del av lånen skrivs av/ner.

Alala
2015-07-07, 16:48

Kanske borde jag ha citerat detta i stället, för det var det jag menade. :) Här håller jag med dig.

/ Anne

Alala
2015-07-07, 16:53

Ja ok. Håller med dig här, det är bara det att man ibland får det intrycket i denna tråd att allting är så enkelt bara man gjorde som Grekland vill. ;)

/ Anne

Thira
2015-07-07, 17:01
Hej!

Men det tycks som någon varit inne på som att ni är flera här inne (vet inte om du tillhör dem) som anser att EU, Eurogruppen, IMF och snart säkert Världsbanken också ska agera utifrån det grekiska folkomröstningsresultatet.

Vet inte vad du fått det ifrån. Ingen har, vad jag sett, sagt att det eller ens något liknande. Har inte en aning om vilket inlägg du syftar på. Men om du menar det jag postade imorse där jag längst ned skrev att Högsta Domstolen i Grekland godkände folkomröstningen innan den genomfördes så syftade jag på att många här har ifrågasatt dess giltighet pga att den utlystes så snabbt inpå, röstsedeln var otydlig i sina formuleringar (själv kan jag absolut inte tillräckligt mkt grekiska för att kunna läsa den på originalspråk, har endast sett den engelska översättningen). Men också för att Tsipras sa till befolkningen hur de skulle rösta (vilket alla partiledare gjorde till sina väljare). Detta avgjordes alltså i grekiska HD som innan röstningen granskade om det hela gått rätt till enligt den grekiska konstitutionen. HD kom alltså fram till att den gjort det och därför var fullt legitim och giltig i GREKLAND kära nån ;) Naturligtvis inte för de andra 18 euroländerna. Däremot ger den ju Syriza visshet om att de följer sitt folks önskan.

Kalimera
2015-07-07, 17:08
Nu är det helt klart (verkar det som i alla fall) att från Byssel intet nytt idag, heller. Nya tag i morn.

Thira
2015-07-07, 17:10
Nu är det helt klart (verkar det som i alla fall) att från Byssel intet nytt idag, heller. Nya tag i morn.
Jag får en lite försiktig känsla av att detta drivs mot en Grexit. Men har inte orkat lusläsa all media pga en dunderförkylning.

Kalimera
2015-07-07, 17:16
Men har inte orkat lusläsa all media pga en dunderförkylning.Jag har följt med sedan i morse, men blev inte klokare av det, så du har inte missat något. Krya på dig!

AndersK
2015-07-07, 17:18
Jag känner mig mycket optimistisk så länge politikerna för samtal. Det säger mig min personliga erfarenheter inom området.

Under de närmaste dagarna kommer man att flacka och fara mellan olika möten i olika konstellationer. Det kommer att samtalas via telefon - alltsammans syftat till att lösa den gemensamma problematiken - kortsiktigt eller långsiktigt och utan att ha tappat ansiktet. En och annan kommer att få krångla sig ur tidigare uttalanden, vissa bli beskyllda för svek och ett odemokratiskt förhållningssätt osv. Egentligen inte konstigare fenomen än de som utspelas på en arbetsplats.

Den dag de slutar att prata kommer jag att bli mörkrädd. Historien talar här sitt tydliga språk och det sägs att vi har lärt oss. Ibland tvivlar jag....

Det vi nu ser är alltså ytan på vilken alla rörelser registreras. Allt förekommande under ytan är det som kommer att ge det verkliga utslaget. Jag litar på att inblandade använder allt förstånd!

Visst är det så att den som lånar aldrig är fri, men ska den för den skull behandlas inhumant och förnedras. Det kanske finns andra sätt att lösa situationen - humana.

Masse
2015-07-07, 17:18
Vadet gäller alltså om samtliga nuvarande euroländer har kvar euron som sin valuta 2025-07-01. (Grekland räknas inte då de troligen kommer att lämna inom kort).

Taget!
Masse

larstommy
2015-07-07, 17:19

"På västfronten intet nytt" alltså, ja herregud vilket långdraget politiskt spektakel detta är :D

dettis
2015-07-07, 17:24
Mina tankar och funderingar från en liten by på Kreta i min blogg. www.kontomari.bloggo.nu

Gurra_C
2015-07-07, 17:40
Nu tänker jag vara väldigt konspiratorisk.

Tänk om det hela är ett spel från tidigare aktivisten Tsipras sida.. han kanske inte vill ha någon lösning?

Tänk efter. Innan Syriza vann valet hade det äntligen börjat se lite positivt ut för Grekland. Sen valet har det bara blivit eländigare och man har inte gjort ett dugg från politiskt håll.

Jag tycker det luktar socialistisk revolution lång väg.

Tsipras har genom att elda på grekerna mot EU, Tyskland främst, skapat en gemensam fiende. För att gå vidare behövs ett starkt folkligt stöd. Folkomröstningen gav honom 61%.

Om han medvetet förhalar förhandlingarna så tar pengarna till sist slut, grexit och kaos utbryter.

För att förhindra oroligheter införs undantagstillstånd med militärens hjälp. Minns Greklands försvarsministers, Panos Kammenos, uttalande förra veckan "De väpnade styrkorna ska inte bara försvara de yttre gränser utan även Greklands inre säkerhet".

Banker och större institutioner socialiseras och
Voila en Socialistisk revolution a la Karl Marx

Nu är det dags för Mr Putin att stiga in med pengar... etc etc

Det har hänt förr....

malou
2015-07-07, 17:40
"På västfronten intet nytt" alltså, ja herregud vilket långdraget politiskt spektakel detta är :D

Men nå kan Hellas snart ikke trekke dette spillet ut lenger :confused: ?? Ble forundret over at det ikke ble lagt forslag på bordet i dag. Dette haster. Eller kanskje det ikke gjør det likevel? Kan i hvert fall se ut man totalt ser bort fra dette med gjensidighet og tillit, respekt bør gå begge veier. Og nå tror jeg Hellas (regjeringens) omdømme får seg en real smell rundt i verden.

Thira
2015-07-07, 17:49

Tänk om det hela är ett spel från tidigare aktivisten Tsipras sida.. han kanske inte vill ha någon lösning?

Tänk efter. Innan Syriza vann valet hade det äntligen börjat se lite positivt ut för Grekland. Sen valet har det bara blivit eländigare och man har inte gjort ett dugg från politiskt håll.

Tsipras har genom att elda på grekerna mot EU, Tyskland främst, skapat en gemensam fiende. För att gå vidare behövs ett starkt folkligt stöd. Folkomröstningen gav honom 61%.

Om han medvetet förhalar förhandlingarna så tar pengarna till sist slut, grexit och kaos utbryter.

För att förhindra oroligheter införs undantagstillstånd med militärens hjälp. Minns Greklands försvarsministers, Panos Kammenos, uttalande förra veckan "De väpnade styrkorna ska inte bara försvara de yttre gränser utan även Greklands inre säkerhet".

Det har hänt förr....
Hahaha
Källor på det? ;) ;) ;)

Maggy
2015-07-07, 17:55

Det har hänt förr....

:rolleyes: Du kan ha rätt!! jag hajade till lite vid Panos Kammenos uttalande i förra veckan...och den nye finansministern är ju helt klart en uttalad anhängare av Karl Marx...

Tillägg: Bilder, och hedrande, av Che Guevara har lagts ut på facebook under en tid...

malou
2015-07-07, 18:10
Mina tankar och funderingar från en liten by på Kreta i min blogg. www.kontomari.bloggo.nu (http://www.kontomari.bloggo.nu)

Takk, dettis. for dine fine og lune betraktninger, også om det som er hverdagen nå.
bye_bye

Kalimera
2015-07-07, 18:10
Mina tankar och funderingar från en liten by på Kreta i min blogg. www.kontomari.bloggo.nuTack för att du delar med dig av tankar och funderingar Dettis!

kari
2015-07-07, 18:11

.

HVA hadde begynt å se positivt ut for Hellas før Syriza vant valget :confused:

Gurra_C
2015-07-07, 18:16
Räkenskaperna.. dock inte så stor skillnad för befolkningen

Sunny12
2015-07-07, 18:18
Mina tankar och funderingar från en liten by på Kreta i min blogg. www.kontomari.bloggo.nu

fb_gilla

laero
2015-07-07, 18:39
HVA hadde begynt å se positivt ut for Hellas før Syriza vant valget :confused:
För ett år sedan visade man en svag tillväxt i BNP. Turistbranchen blomstrade. Skatteintäkterna ökade. Primära statsbudgeten visade ett litet överskott och förtroende för grekisk ekonomi växte (vilket visade sig i att staten på nytt kunde låna på finansmarknaderna till hyfsade räntor). Efter nyvalet har dessa siffror vänt neråt på ett katastrofalt sätt.

Claes på Lesvos
2015-07-07, 18:55
Först lite fakta:

Alla vet naturligtvis att Panos Kammenos inte är medlem i Syriza utan ledare för Oberoende Greker, ett parti på högerkanten i koalition med Syriza.
Alla vet naturligtvis att samtliga partier i den grekiska riksdagen utom kommunisterna (som är stalinister) och Gyllene Gryning, ett parti långt, långt ut på högerkanten, nu stöder Tsipras.

Jag önskar att fler av er som bor i Grekland kortare eller längre tid skulle berätta vad ni upplever av Grekland just nu. Hur era vänner har det. Jag bor här sex månader om året från 2010 och jag har sakta, sakta drivit över på Syrizas sida när jag på egen hand sett vad åtstramningen har gjort med mina grekiska vänner och den ekonomiska sits de sitter i nu.
Visst gick det bättre för Grekland de sista året, men befolkningen drabbades hårt. De har fått så många nya skatter att många av dom inte klarar av att betala dom. Arbetslösheten sjönk, men ytterst lite och ungdoms arbetslösheten är en skam för Europa. 200 000 välutbildade unga greker har flyttat till Tyskland, UK och USA.
Det spelar lite roll om landet hämtar sig en aning när den egna vardagen blir svårare och svårare.
Jag hade också röstat på Syriza i valet och NEJ i söndags om jag fått möjlighten. (och det var inte nej till EU eller euron)
De allra flesta greker vill göra rätt för sig - men det måste finnas en ett annat sätt.

Zappa
2015-07-07, 19:12
Jag orkar inte gå i polemik med olika synpunkter. Jag har bara EN åsikt.
Vad man än kommer fram till, se till att ett nytt avtal inte går ut i sommarmånaderna när turistsäsongen är som störst!

/Z

kari
2015-07-07, 19:13
Räkenskaperna.. dock inte så stor skillnad för befolkningen

För ett år sedan visade man en svag tillväxt i BNP. Turistbranchen blomstrade. Skatteintäkterna ökade. Primära statsbudgeten visade ett litet överskott och förtroende för grekisk ekonomi växte (vilket visade sig i att staten på nytt kunde låna på finansmarknaderna till hyfsade räntor). Efter nyvalet har dessa siffror vänt neråt på ett katastrofalt sätt.

Men til hvilken pris? Det er både gitt "feil medisin" - og medisin til feil del av befolkningen.
Det er mennesker som går til valg!
- i Hellas nok mennesker, som ikke så "lys i tunnelen" og desperat håpet på forandring, til at Syriza kom til makten...

Pilatus
2015-07-07, 19:34
Börjar bli jobbigt nu...varför fanns inget förslag från grekernas sida. Varje dag som bankerna är stängda är en förlust

Min fråga till Er som vill ha Grekland utanför Euro eftersom ni villa ha nej. Hur tänkte ni att Grekland skulle utvecklats ?

Claes på Lesvos
2015-07-07, 20:00
Pilatus

Ja och Nej stod inte för Ja eller Nej till Euron. Majoriteten av grekerna vill fortfarande ha euro.
Ja och Nej stod för Ja eller Nej till fler åtstramningar

Pilatus
2015-07-07, 20:07
Tack Claes, men de flesta ministrarna har tydligen uppfattat det annorlunda. Gillar att folk röstar för det de tror på, men ta konsekvenserna av valet.

Faktum kvarstår bankerna står still vilket är förödande för Grekland mitt i semestern. Hoppas på en lösning, men vissa här vill ju ha drackma...

Claes på Lesvos
2015-07-07, 20:29
Javisst bankerna är stängda. Med mina svenska kort kan jag ta ut vad jag behöver. Mina grekiska autogiron fungerar inte, men det blir inte akut förrän närmare den siste.
Mycket svårare för grekerna. Min vän i London till exempel kan inte skicka pengar till sin familj. Många greker inte minst pensionärer har inga kort och kan alltså inte ta sin pension. Har dom ett kort får dom ändå bara ta ett €60 om dagen.
Här på Lesvos märks inte krisen förrän jag frågar mina vänner hur dom har det.

Claes på Lesvos
2015-07-07, 20:33
[quote=Pilatus;367916]Tack Claes, men de flesta ministrarna har tydligen uppfattat det annorlunda. Gillar att folk röstar för det de tror på, men ta konsekvenserna av valet.

Jag förstår inte riktigt vad du menar. Det finns ingen uttalad önskan i regeringen om att lämna euron. Frågan i valet hade inget med euron att göra.

Följ gärna http://www.ekathimerini.com/ så får du senaste nytt. Den här tidningen är ingen vänstertidning mer mitten/konservativ. Jag bedämmer den som seriös!

Pilatus
2015-07-07, 20:37
Jag hoppas på det bästa, vilket enligt mig är en svår period för grekerna. Alternativet tror jag är ännu värre, sen om jag inte blir omtyckt på den här sidan eller inte pga detta är inte intressant.

Kommer att stötta grekerna hur som helt, men tror att Euro inom Grekland är bra. Men om de lämnar så stöttar jag också.

Claes på Lesvos
2015-07-07, 20:38
Nu räcker det för idag. Till Café Nostos och ett par ούζο med hustrun och våra grekiska vänner. Στην υγειά μας

laero
2015-07-07, 21:26
Jag hoppas på det bästa, vilket enligt mig är en svår period för grekerna. Alternativet tror jag är ännu värre, sen om jag inte blir omtyckt på den här sidan eller inte pga detta är inte intressant.

Kommer att stötta grekerna hur som helt, men tror att Euro inom Grekland är bra. Men om de lämnar så stöttar jag också.
Instämmerfb_gilla

Jag tycker att det är illavarslande, det här att grekerna inte hade med sig nått förslag. Hörde i dag på em i P1 en svensktalande grek uttala sig. Uppfattade tyvärr inte vem han var, men var där som nån slags greklandsexpert.
Hans kommentar var ungefär "detta kan omöjligt vara sant, de kommer med ett förslag senare ikväll"

På söndagkvällen lovade Va..... vad han nu hette att fixa ett avtal inom 24 timmar. På måndag morgon avgår han. Tisdag kommer eftr till Brussel utan att ha något underlag att förhandla om.

Spekulationer:
Antingen vill Tsipras och Syriza driva det till Grexit, förhandlingar är ett spel för galleriet i syfte att få det till att det är EU:s fel. Ett taktiskt spel eftersom hans väljare vill ha kvar euron.

Eller så är oenigheten total inom Syrizas ledning och koalitionspartnern. Man kommer helt enkelt inte överens om ett förslag.

Det första är möjligtvis smart men fruktansvärt oärligt mot folket.
Det andra visar på hur inkompetent den här regeringen är.
(Om mina spekulationer stämmer)

Maggy
2015-07-07, 22:32
...positiva "tongångar" ikväll...Väntar med spänning inför söndagen...

http://www.theguardian.com/world/live/2015/jul/07/greek-debt-crisis-alex-tsipras-seeks-last-chance-deal-live

Thira
2015-07-07, 23:04
...positiva "tongångar" ikväll...Väntar med spänning inför söndagen...

http://www.theguardian.com/world/live/2015/jul/07/greek-debt-crisis-alex-tsipras-seeks-last-chance-deal-live

Det faktum att alla 28 EU-länderna ska vara med på söndag tycker jag känns illavarslande dock måste jag säga.

Thira
2015-07-07, 23:20
Nu fick jag ont i magen. Läser man det Juncker säger om mötet på söndag så kan det inte hjälpas. Jag får en väldigt olustig känsla.
Edit: Och nu gör Tsipras ett uttalande där han säger "We want a final exit from the crisis"
Behöver ju inte betyda mer än precis det han säger. De vill ut ur krisen. Men ordvalet känns mer som att han antyder en Grexit. Nu spekulerar jag, jag vet. Men lägger , an samman hans, Merkels, Juncker och Tusks ord efter mötet ikväll och sen betänker att de sammankallar alla 28 EU-länderna till på söndag så känns det som att de vill ge hintar om att en Grexit är i antågande. Men jag kan så klart ha helt fel också. Spekulationer som sagt.

Pilatus
2015-07-07, 23:29
Tror att detta är positivt, dvs om man tror att Euro är bra.
kommunisterna kanske inte tycker det är bra, så beroende på åsikter så ser man det olika.

kari
2015-07-07, 23:40
kommunisterna kanske inte tycker det är bra, så beroende på åsikter så ser man det olika.

Jeg leste idag (kanskje i en link her på Kalimera :confused:) at Tsipras har støtte fra alle partier, unntatt kommunistene, til forhandlingene nå etter valget.

Maggy
2015-07-07, 23:47
Jag vågar inte själv spekulera i detta...läste bland annat att Grekland nog inte kom till att bli besvikna...jag blev lite glad där :-D

kari
2015-07-07, 23:48
Jag vågar inte själv spekulera i detta...läste bland annat att Grekland nog inte kom till att bli besvikna...jag blev lite glad där :-D

fb_gilla

Thira
2015-07-07, 23:52
Nu vet jag inte om det är mig och mina inlägg i tråden du suftar på men det var uppenbarligen mig du svarade. Då ska jag vara tydlig tillbaks. Bara för att man vill se en omförhandling av avtalen och åtgärdsprogrammen så betyder INTE det per automatik att man vill se en Grexit (att grekerna inte ska behålla euron eller lämna eurozonen). Jag har tidigare sagt att jag inte vet vad som är bäst. Båda scenariorna är jättesvåra för Grekland.

Sen det faktum att du kallar de som tror att en grexit skulle vara lösningen, för kommunister är så dumt så det får stå helt och hållet för dig.

Masse
2015-07-07, 23:55
Nu fick jag ont i magen. Läser man det Juncker säger om mötet på söndag så kan det inte hjälpas. Jag får en väldigt olustig känsla.
Edit: Och nu gör Tsipras ett uttalande där han säger "We want a final exit from the crisis"
Behöver ju inte betyda mer än precis det han säger. De vill ut ur krisen. Men ordvalet känns mer som att han antyder en Grexit. Nu spekulerar jag, jag vet. Men lägger , an samman hans, Merkels, Juncker och Tusks ord efter mötet ikväll och sen betänker att de sammankallar alla 28 EU-länderna till på söndag så känns det som att de vill ge hintar om att en Grexit är i antågande. Men jag kan så klart ha helt fel också. Spekulationer som sagt.

Jo jag såg också Tsipras uttalande. Men jag tolkar det precis tvärt emot vad du gör Thira. Och för allas skull hoppas jag att jag får rätt.

Hans ord, "We want a final exit from THE CRISIS", tolkar jag som att han menar en slutlig lösning på krisen. Det låter i mina öron som en oerhört hög ambition på kort sikt. Men att han syftar på att leda det mot en GREXIT har jag svårt att se. Även han torde inse att en akut grexit är oerhört mycket mera plågor för det grekiska folket, och definitivt inte någon "final exit from the crisis".

Oavsett om man tror att euron är något bra eller dåligt för berörda länder så är det nog väldigt få, och inte heller jag och inte heller Tsipras, som tror att en akut-grexit är något bra.

Masse

Thira
2015-07-07, 23:56

fb_gilla
Du kan säkert ha rätt där. Äsch jag har inte en aning fick bara en väldigt konstig känsla av alltihop sammantaget. Och du har rätt i att man inte ska spekulera så mycket.

Thira
2015-07-08, 00:00
Jo jag såg också Tsipras uttalande. Men jag tolkar det precis tvärt emot vad du gör Thira. Och för allas skull hoppas jag att jag får rätt.

Hans ord, "We want a final exit from THE CRISIS", tolkar jag som att han menar en slutlig lösning på krisen. Det låter i mina öron som en oerhört hög ambition på kort sikt. Men att han syftar på att leda det mot en GREXIT har jag svårt att se. Även han torde inse att en akut grexit är oerhört mycket mera plågor för det grekiska folket, och definitivt inte någon "final exit from the crisis".

Oavsett om man tror att euron är något bra eller dåligt för berörda länder så är det nog väldigt få, och inte heller jag och inte heller Tsipras, som tror att en akut-grexit är något bra.

Masse
Kanhända blev jag lite dramatisk så här på kvällskanten. Jag tänkte exit och så 28 Eu-delegater på söndag sammantaget med Junckers ord. Och att allt sades direkt efter mötet ikväll. Men vi får se på söndag. Tack för dina ord, nu blev jag lite lugnare haha.

Thira
2015-07-08, 00:09
Och jag är helt enig med dig en akut grexit skulle absolut inte vara bra. I sådana fall då etn mer långsamt anpassat utfasning. Mjukt och fint (ja så gott det går då vill säga).

Maggy
2015-07-08, 00:15

dettis
2015-07-08, 06:39
Jag har en magkänsla att Tsipraz hela tiden velat driva det hela till Grexsit. Det känns som han haft en dold agenda hela tiden.

Mahava
2015-07-08, 07:56
Jag har en magkänsla att Tsipraz hela tiden velat driva det hela till Grexsit. Det känns som han haft en dold agenda hela tiden.

Jag har också börjat fundera i de banorna sen igår när grekerna inte kom med något förslag som de tidigare sagt, det verkar som man bara försöker dra ut på det hela ännu mera utan att åstadkomma något konkret. Antingen vill man inte göra något eller så är det någon forma av politiskt spel / dold agenda.

Och sen också, även om allt blir löst på Söndag så kommer det väl bara bli som tidigare; om 5 månader eller så så läser vi i tidningarna igen att pengarna och räddningspaketen är slut och så börjar cirkusen om, med skillnaden att grekland har ännu större skulder och resten av europa har pumpat när ännu mera euro av deras skattebetalares pengar i det svarta hålet.

Spännande blir det iaf, om 70 dagar ska vi ner till Grekland, och just nu tror jag det kommer vara Drachmer (eller något liknande) som kommer vara den officiella valutan när vi kommer ner

Kalimera
2015-07-08, 08:02
Jag har en magkänsla att Tsipraz hela tiden velat driva det hela till Grexsit. Det känns som han haft en dold agenda hela tiden.Ja, nu börjar man verkligen undra om det inte är så.

kari
2015-07-08, 10:10
Europarådets leder i dagens VG:

http://www.vg.no/nyheter/utenriks/hellas/jagland-mener-eu-maa-slette-hellas-gjeld/a/23485103/#xtor=CS4-1

Thira
2015-07-08, 12:44
Tycker denna uppmaning att resa till Grekland och varför man ska göra det just nu är så bra så den egentligen förtjänar mer uppmärksamhet än inklämd i denna tråd. Men eftersom den direkt och indirekt har med krisen att göra så placerar jag den här och hoppas det blir i rätt så :)
Kopiera länken och lägg den på era sidor i olika sociala nätverk (om ni inte redan gjort det direkt från The Guardian eller Greece in Heart & Mind). Nu får vi hjälpa till här så gott vi kan.

http://www.theguardian.com/world/2015/jul/07/help-greece-go-on-holiday-cheap-beautiful

Mahava
2015-07-08, 12:54
Ja, nu börjar man verkligen undra om det inte är så.

Lyssnar lite på debatten i eu parlamentet och det är flera ledamöter som undrar samma sak, om det inte är så att Tspiras vill få till en grexit utan att få skulden för det ... men på söndag vet vi om man får tro det hela

Mahava
2015-07-08, 12:56
Tycker denna uppmaning att resa till Grekland och varför man ska göra det just nu är så bra så den egentligen förtjänar mer uppmärksamhet än inklämd i denna tråd. Men eftersom den direkt och indirekt har med krisen att göra så placerar jag den här och hoppas det blir i rätt så :)
Kopiera länken och lägg den på era sidor i olika sociala nätverk (om ni inte redan gjort det direkt från The Guardian eller Greece in Heart & Mind). Nu får vi hjälpa till här så gott vi kan.

http://www.theguardian.com/world/2015/jul/07/help-greece-go-on-holiday-cheap-beautiful

Bra artikel, helt rätt fb_gilla

Sunny12
2015-07-08, 16:44
Tycker denna uppmaning att resa till Grekland och varför man ska göra det just nu är så bra så den egentligen förtjänar mer uppmärksamhet

fb_gilla

Maggy
2015-07-08, 17:47

fb_gilla

kari
2015-07-08, 17:53

fb_gilla

Monica P
2015-07-08, 18:30
Lite kul! Ni vill alla hjälpa grekerna på olika sätt. Vi som bor här, greker och utlänningar, engagerar oss i flyktingarnas situation...kläder och mat och blöjor och leksaker...senast i morse kom det 300 till Kalymnos...på Lesvos räknas de i tusental.

malou
2015-07-08, 18:32
Lyssnar lite på debatten i eu parlamentet och det är flera ledamöter som undrar samma sak, om det inte är så att Tspiras vill få till en grexit utan att få skulden för det ... men på söndag vet vi om man får tro det hela

Fulgte også delvis debatten i EU-parlamentet, live feed. Ble litt overrasket over h v o r direkte og tydelig noen konfronterte Tsipras. Akkumulert frustrasjon?:confused: Mest overrasket kanskje over konkret påstand om klientisme. (Har tidligere lest vage, innpakkede antydninger om det i Ekathimerini) - Et klipp her, fra debatten. Ikke for sarte sjeler? Det er
i k k e en meningsytring fra meg, vel og merke :). Og frivillig å se/høre innlegget. https://www.youtube.com/watch?v=P84tN0z4jqM

Alala
2015-07-08, 19:13
Det var ord och inga visor! :D

/ Anne

Mahava
2015-07-08, 19:16
Ja det var det verkligen, bästa talaren för dagen tycker jag, :)

laero
2015-07-08, 19:26
Det utskällningen var han värd;)

Maggy
2015-07-08, 20:12
flabb_flab ...löjligt/absurt...som en "fars" på tv...Tsipras var ju inte ens "där"...förståeligt från min sida iof...ajamen...

Alltså, märk väl, min åsikt!! ;)

larstommy
2015-07-08, 20:37
Jag undrar vad Torbjörn Fälldin skulle ha kallat detta "drama"

Långbänk :Dflabb_flab:cool: ?

Maggy
2015-07-08, 20:50

fb_gilla

flabb_flab

Thira
2015-07-08, 21:46
Lars Norén Style.
Man skulle kunna göra en musikvideo av det där. Lägga till en låt. Jag vet inte jag men kanske den gamla Ebba Grön låten (egentligen från början Blå Tågets): Staten och kapitalet ;)

Masse
2015-07-08, 22:06
Lite kul! Ni vill alla hjälpa grekerna på olika sätt. Vi som bor här, greker och utlänningar, engagerar oss i flyktingarnas situation...kläder och mat och blöjor och leksaker...senast i morse kom det 300 till Kalymnos...på Lesvos räknas de i tusental.

Tack Monica! Då får man ännu en ny dimension på ordet Kris!

Masse

Masse
2015-07-08, 22:26
Ang Youtube-länken ovan.

Oj då, nu börjar det bli skarpt läge! Krav på konkreta åtgärder? Till oss alla som engagerar oss i det här eländet: Menar ni verkligen att vi ska övergå från att dividera om vems felet är till att tala om vilka konkreta åtgärder som alla parter kan vidta för att föra det hela ett litet steg framåt mot en lösning?

Masse

Rojo72
2015-07-08, 22:27
Lars Norén Style.
Man skulle kunna göra en musikvideo av det där. Lägga till en låt. Jag vet inte jag men kanske den gamla Ebba Grön låten (egentligen från början Blå Tågets): Staten och kapitalet ;)

Fast då vill jag nog fylla på med Thorstein Bergman "Alla tillsammans". Som tema för hela saken alltså, jag har inte tittat på eventuella tidigare länkar... fb_gilla

Thira
2015-07-08, 22:30
Oj då, nu börjar det bli skarpt läge! Krav på konkreta åtgärder? Till oss alla som engagerar oss i det här eländet: Menar ni verkligen att vi ska övergå från att dividera om vems felet är till att tala om vilka konkreta åtgärder som alla parter kan vidta för att föra det hela ett litet steg framåt mot en lösning?

Masse
Men det måste väl få finnas utrymme för lite humor Masse, trots det skarpa läget. Nu har vi väl inte dividerat om vems felet är. Eller menar du inte våra senaste inlägg nu? De mest konkreta åtgärderna vi kan göra just nu är att åka till Grekland.

Thira
2015-07-08, 22:33
Oj förlåt. Auto correct och ny tel är i te bra kombi. Masse skulle det naturligtvis stå.

Malina
2015-07-08, 22:42
Jag tycker att det var ett underbart tal! Dessutom var han väldigt grekisk i sitt kroppsspråk!

Gurra_C
2015-07-08, 22:51
Jag såg också debatten i parlamentet. Efter att suttit och läst tidningar på nätet så blev jag nyfiken på hur grekiska medier rapporterart från debatten.
Jag blir nästan lite chockad över att man i princip plockar bort allt negativt som sades till Tsipras. Att media kan agera fritt, förhåller sig neutralt och redovisar hela bilden är livsviktigt i en rättstat. Duperar inhemsk media medborgarna?
tex ERT Inte ett ord om den massiva kritiken enbart Tsipras ord.
http://www.ert.gr/o-prothipourgos-sto-evrokinovoulio-prosopo-prosopo-tous-ekprosopous-ton-evropaikon-laon/ (https://translate.googleusercontent.com/translate_c?act=url&depth=1&hl=sv&ie=UTF8&nv=1&prev=_t&rurl=translate.google.se&sl=auto&tl=sv&u=http://www.ert.gr/o-prothipourgos-sto-evrokinovoulio-prosopo-prosopo-tous-ekprosopous-ton-evropaikon-laon/&usg=ALkJrhixRJysInSYOjUpedJDcDgfQ_aqZA)

Även svenska moderata riksdagsmannen Sotiris Delis är inne på samma spår enl inlägg på facebook (https://www.facebook.com/sotiris.delis.18?fref=ts)

Masse
2015-07-08, 23:01
I kvällens Aktuellt ingick bl a en filmsnutt från dagens debatt där bl a Gunnar Hökmark stod upp i bänken och med skarp röst pekade med hela armen och framförde sitt budskap.

Lite längre fram i programmet deltog samma Hökmark i en intervju där han berättade att stämningen hade varit otrevlig och att folk stod upp och skällde.

Usch ja Gunnar, så otrevligt det kan bli!!!!!

Masse

Maggy
2015-07-08, 23:06
Jag tycker att det var ett underbart tal! Dessutom var han väldigt grekisk i sitt kroppsspråk!

Ok :-D Jag tycker en sanslöst dålig retorik i sitt sammanhang. Jag skrattade fasjän jag kände att jag inte borde gjort det. ...fast å andra sidan smålog ju Tsipras, också :-D

...hmm... oseriöst säger jag :-D

Titti
2015-07-08, 23:17
När det gäller att försöka informera sig om utvecklingen i Grekland, prenumererar jag på nyhetsbreven från "Nätverket för Grekland". Normalt ska det komma ett brev i kvartalet, men nu har det kommit tre stycken bara den senaste veckan.

Det är många mycket bra och insatta skribenter. I det senaste brevet, som kom idag, skriver bl.a. Göran Greider, Maria-Pia Boethius och Alexandra Pascalidou.

Jag vet inte, hur mycket reklam man får göra här, men googla på "Nätverket för Grekland", så hittar du rätt.

Thira
2015-07-08, 23:19
När det gäller att försöka informera sig om utvecklingen i Grekland, prenumererar jag på nyhetsbreven från "Nätverket för Grekland". Normalt kommer ett brev i kvartalet, men nu har det kommit tre stycken bara den senaste veckan.

Det är många mycket bra och insatta skribenter. I det senaste brevet, som kom idag, skriver bl.a. Göran Greider, Maria-Pia Boethius och Alexandra Pascalidou.

Jag vet inte, hur mycket reklam man får göra här, men googla på "Nätverket för Grekland", så hittar du rätt.

Intressant Titti, tack för infon. Ska googla och börja prenumerera.

Thira
2015-07-08, 23:23
Hittar ingen länk till prenumeration. Men man måste kanske bli medlem först?
Verkar superintressant.

malou
2015-07-08, 23:28
Jag såg också debatten i parlamentet. Efter att suttit och läst tidningar på nätet så blev jag nyfiken på hur grekiska medier rapporterart från debatten.
Jag blir nästan lite chockad över att man i princip plockar bort allt negativt som sades till Tsipras. Att media kan agera fritt, förhåller sig neutralt och redovisar hela bilden är livsviktigt i en rättstat. Duperar inhemsk media medborgarna?
http://www.ert.gr/o-prothipourgos-sto-evrokinovoulio-prosopo-prosopo-tous-ekprosopous-ton-evropaikon-laon/ (https://translate.googleusercontent.com/translate_c?act=url&depth=1&hl=sv&ie=UTF8&nv=1&prev=_t&rurl=translate.google.se&sl=auto&tl=sv&u=http://www.ert.gr/o-prothipourgos-sto-evrokinovoulio-prosopo-prosopo-tous-ekprosopous-ton-evropaikon-laon/&usg=ALkJrhixRJysInSYOjUpedJDcDgfQ_aqZA)

Även svenska moderata riksdagsmannen Sotiris Delis är inne på samma spår enl inlägg på facebook (https://www.facebook.com/sotiris.delis.18?fref=ts)

Ble også forundret/sjokkert over det samme. Absolutt. Gresk presse, engelskspråklig i hvert fall, rapporterer 'mildere' enn hva vi er vant til.

Men - ettersom jeg er den som kan skyldes for youtuben; det var i k k e min hensikt å fokusere på the-blame-game (som a l l e parter er delaktige i, uten tvil o g s å Hellas, og som har utviklet seg til det absurde. Nesten banalt :o :)), var det eksplisitt andre saker som fanget interesse. Eller forundring. Foruten at stemningen var ganske heftig. Helt annerledes enn man kunne tenke seg i en sånn forsamling.

At krisen o g s å dreier seg om flyktninge problematikk, har etter hvert blitt en del av samme sak. Men altså ikke det j e g tenkte på i youtube-sammenhengen. Det betyr ikke at jeg ikke ser hvor vanskelig den siden av saken kan være/er.

malou
2015-07-08, 23:33

Faelldin minnes jeg - en mann med integritet. Men hva 'långbenk' er har jeg ingen aning om:)

Maggy
2015-07-08, 23:56
Faelldin minnes jeg - en mann med integritet. Men hva 'långbenk' er har jeg ingen aning om:)

"Man drar det i långbänk" brukar vi säga bland annat när man håller möte på möte men aldrig. kommer fram till något beslut eller någon lösning :-D

Titti
2015-07-09, 08:09
Hittar ingen länk till prenumeration. Men man måste kanske bli medlem först?
Verkar superintressant.

Nej, jag tror inte att man måste vara medlem för att få nyhetsbreven. (Medlemsavgiften är visserligen bara 50 kr.) Nyhetsbreven heter "Solidaritet 0030". Klickar man på fliken för det, när man hittat till hemsidan och sen scrollar ner en bit, finns en ruta till höger att skriva in sin mailadress i.

Man kan också bidra med pengar till mediciner, som skickas till två kliniker, en i Aten och en i Thessaloniki.

Mahava
2015-07-09, 08:38

Att ERT inte rapporterar negativt är jag inte förvånad över, var ju Syriza som återöppnade ERT o gav de anställda jobben åter, den är nog ganska politiskt styrt den kanalen nu kan jag tänka, läste även att flera ankare på komersiela kanalerna blivit kallade till en disciplin panel nu efter valet http://www.ekathimerini.com/199197/article/ekathimerini/news/skai-tv-to-appeal-to-council-of-europe-over-union-action

carl04
2015-07-09, 09:34
Hej!
En mycket intressant artikel i ämnet. Nyss hemkommen från Grekland kan jag bara konstatera att grekerna är innerligt trötta på/förtvivlade över de åtstramningar och nedskärningar som EU-etablissemanget kräver. Stoltheten och glädjen på Syntagmatorget var påtaglig i söndags.
http://www.gp.se/kulturnoje/1.2769942-lars-henriksson-demokrati-bor-utga-fran-politik

Admirala
2015-07-09, 09:45
... mens de andre store tv-stasjonene er Pasok/ND-vennlige så det holder.

Denne kom i twitterfeeden min i dag, og viser stasjonenes dekning av demonstrasjonene Nei-siden og Ja-siden hadde på Syntagma på henholdsvis 29. juni og 30. juni. (Nei-siden til venstre):

http://i146.photobucket.com/albums/r242/Admirala/image.jpg1_zpsk0xlfcco.jpg

F.eks kan dere se at SKAÏ ikke dekket Nei-demonstrasjonen i det hele tatt, men ga Ja-siden 7,15 minutter. ERT1 var den eneste som brukte samme mengde tid på begge.

Så om man skal kritisere greske medier, og det kan man godt, er det nok ikke ERT1 som er verst i klassen.

Thira
2015-07-09, 09:51
Att ERT inte rapporterar negativt är jag inte förvånad över, var ju Syriza som återöppnade ERT o gav de anställda jobben åter, den är nog ganska politiskt styrt den kanalen nu kan jag tänka, läste även att flera ankare på komersiela kanalerna blivit kallade till en disciplin panel nu efter valet http://www.ekathimerini.com/199197/article/ekathimerini/news/skai-tv-to-appeal-to-council-of-europe-over-union-action

ESEIA är journalisternas fackförbund för "Daily News In Athens".
De har ett disciplinärt råd som ingriper när det finns anledning att tro att en journalist har brutit mot någon av dessa regler (länken går till den svenska BING-översättningen på ESIAS hemsida om etiska regler för journalister som man åtar sig att följa). Det är alltså journalisternas eget förbund som kallat dem för att de förmodligen har överträtt någon av de artiklar "paragrafer" om journalistisk Etik då de rapporterat. Det finns inget som tyder på att kallandet skulle ha något med Syriza att göra.

Ber om ursäkt för den dåliga BING-översättningen.
http://www.microsofttranslator.com/bv.aspx?from=&to=sv&a=http%3A%2F%2Fwww.esiea.gr%2Farxes-deontologias%2F

I artikel 8 står...
"Skyldigheterna som journalister, som härrör från denna kod, utgör en inskränkning av yttrandefriheten. Brott mot dessa skyldigheter styrs av två disciplinära råden, möte i gemensamma session, tills ändrad i stadgan, som kommer att lösa frågan om institutionella tillsynsmyndigheten för koden."
Ber återigen om ursäkt för den dåliga översättningen.

laero
2015-07-09, 10:23
Hej!
En mycket intressant artikel i ämnet. Nyss hemkommen från Grekland kan jag bara konstatera att grekerna är innerligt trötta på/förtvivlade över de åtstramningar och nedskärningar som EU-etablissemanget kräver. Stoltheten och glädjen på Syntagmatorget var påtaglig i söndags.
http://www.gp.se/kulturnoje/1.2769942-lars-henriksson-demokrati-bor-utga-fran-politik

När man läser den krönikan ska man kanske känna till att Lars Henriksson har kopplingar till extrem-vänstern i form av socialistiska partiet.
Lite lustigt förresten det här att när vänsterdebattörer släpps fram i våra stora tidningar så är det på kultursidorna, sällan på ekonomisidorna där Greklands-krisen i övrigt behandlas.

Ur Wikipedia:
.....1969 startades ånyo en svensk sektion, Socialistiska Partiet, då under namnet Revolutionära Marxister. Organisationen har också hetat Revolutionära Marxisters Förbund och Kommunistiska Arbetarförbundet, innan man 1982 antog dagens namn.

Charleston
2015-07-09, 10:33
Ja, usch då! Då kan han ju omöjligt ha nåt vettigt att säja i frågan...

laero
2015-07-09, 10:50
Ja, usch då! Då kan han ju omöjligt ha nåt vettigt att säja i frågan...
Ja det får ju var och en bedöma.
Den organisationen finns långt, långt till vänster om vårt vänsterparti och verkar för ett samhällssystem helt annat än vad de flesta av oss (eller greker) vill ha. Då blir artikeln mindre relevant för mig.
Man kan ju t ex misstänka att artikelförfattaren egentligen helt är emot att lösningen finns i samarbete med ("det kapitalistiska") EU/EMU.

Charleston
2015-07-09, 10:55
Han äter säkert barn också!

laero
2015-07-09, 10:57
Han äter säkert barn också!
:confused:

Charleston
2015-07-09, 11:14
Ja, gör dom inte det, dom otäcka vänsterextremisterna?

inkfish
2015-07-09, 11:16
Lite lustigt förresten det här att när vänsterdebattörer släpps fram i våra stora tidningar så är det på kultursidorna, sällan på ekonomisidorna där Greklands-krisen i övrigt behandlas.

Nja, det är enkelt. När debattörer skriver gör de det just inom opinionsjournalistiken, oavsett partibok. Och dit hör kultursidorna, det gör däremot inte ekonomisidorna.

Lars Henrikssons text är heller ingen artikel, den är en krönika men har dessvärre inte fått den vinjetten när man klickar upp länken. Och som krönikör på en opinionssida ska han ju skriva åsikter.

inkfish
2015-07-09, 11:31

Enligt Reportrar utan gränser är Grekland och Bulgarien sämst i Europa på pressfrihet. Men då vet jag inte vilka kriterier de tillämpar - det är inte bara sådant som maktkoncentration och ägarstyrning det handlar om, utan även våld och hot mot journalister (där Gyllene Gryning inte direkt förbättrar för Grekland i rankingen).

Men Greklands medier är mycket mer politiserade än vad vi är vana vid. Som Mahava säger, ERT stödjer sannolikt Syriza eftersom det var de som öppnade kanalen igen. Men då ska man ju också komma ihåg att det var Samaras regering som stängde dem, vilket var en helt sanslös åtgärd. Att lägga ner public service-tv i ett medielandskap med politiserade reklamkanaler ...

Men om ERT kan sägas vara regeringsstyrt snarare än regeringstroget vet jag inte.

Charleston
2015-07-09, 11:33
Nja, det är enkelt. När debattörer skriver gör de det just inom opinionsjournalistiken, oavett partibok. Och dit hör kultursidorna, det gör däremot inte ekonomisidorna.
Lars Henrikssons text är heller ingen artikel, den är en krönika men har dessvärre inte fått den vinjetten när man klickar upp länken. Och som krönikör på en opinionssida ska han ju skriva åsikter.

Ja, dessutom skulle åtminstone jag höja en del på ögonbrynen om en s.k. oberoende liberal (fast numera egentligen klart konservativ) tidning som GP skulle låta en massa vänsterekonomer komma till tals på tidningens ekonomisidor.

inkfish
2015-07-09, 11:37
Fulgte også delvis debatten i EU-parlamentet, live feed. Ble litt overrasket over h v o r direkte og tydelig noen konfronterte Tsipras. Akkumulert frustrasjon?:confused: Mest overrasket kanskje over konkret påstand om klientisme. (Har tidligere lest vage, innpakkede antydninger om det i Ekathimerini) - Et klipp her, fra debatten. Ikke for sarte sjeler? Det er
i k k e en meningsytring fra meg, vel og merke :). Og frivillig å se/høre innlegget. https://www.youtube.com/watch?v=P84tN0z4jqM

Tack för länken! Du har verkligen inget att be om ursäkt för i sammanhanget, den är som du säger, en intressant inblick. Vilken sanslös utskällning!

Ett par dagar efter folkomröstningen läste jag att 16 av 18 EU-länder i parlamentet tyckte att Grexit skulle vara en bättre lösning än en ny bailout. Då tänkte jag att den uppgiften var en läcka avsedd att sätta press på Tsipras. Efter den där utskällningen vet jag inte längre ...

inkfish
2015-07-09, 11:40
Ja, dessutom skulle åtminstone jag höja en del på ögonbrynen om en s.k. oberoende liberal (fast numera egentligen klart konservativ) tidning som GP skulle låta en massa vänsterekonomer komma till tals på tidningens ekonomisidor.

Det där "oberoende" är faktiskt borta sedan länge, officiellt är ledarsidan liberal. Och där har ju Grekland fått duktigt med stryk, så det är väl bara bra med ett annat perspektiv från en kulturdebattör.

inkfish
2015-07-09, 11:44

Där fick du med många vardagsexempel på det vi läser om i nyhetsrapporteringen! fb_gilla

inkfish
2015-07-09, 11:56
Jag ligger back igen men försöker hämta upp. Tydligen måste Grekland in med ett förslag innan midnatt som trojkan ska idissla till toppmötet på söndag. Enligt The Guardian sitter franska ekonomer som flugit in till Aten med Tsipras och Tsakalotos just nu och jobbar på ett paket. Tongångarna har verkat optimistiska under förmiddagen.

Men: tydligen innebär paketet man räknar på ännu större åtstramningar än Tsipras räknat med tidigare. Pga de senaste månadernas stillestånd. Och då ska en tung Syrizapolitiker, energiministern, ha klivit fram och sagt att han inte tänker skriva på några tuffa åtstramningar. (Osäker på om uppgiften är bekräftad). Och han företräder vänsterplattformen inom Syriza, den som tidigare hotat fälla en deal vilket ska ha fått Tsipras att utlysa folkomröstningen.

Frågan är om Tsipras isåfall är beredd att offra regeringsmakten och söka stöd högerut i parlamentet för att få igenom en ny bailout ..?

laero
2015-07-09, 12:33
Frågan är om Tsipras isåfall är beredd att offra regeringsmakten och söka stöd högerut i parlamentet för att få igenom en ny bailout ..?
Tveksamt, tror jag. Varför utlyste han isåfall folkomröstningen och uppmanade väljarna att rösta nej?
Om han vill undvika en grexit så har han målat in sig allt värre i ett hörn. Men jag tror som sagt att han kanske har en helt annan agenda än att vara kvar i eurozonen.

Admirala
2015-07-09, 12:57
Les gjerne denne om dere vil vite mer om pressen i Hellas: http://www.thepressproject.gr/details_en.php?aid=79064

Maggy
2015-07-09, 13:03
Juncker ska ha möte med oppositionen idag och på fredag...

http://www.theguardian.com/business/live/2015/jul/09/greek-crisis-reform-plan-grexit-tsipras-draghi-live

inkfish
2015-07-09, 13:38
Tveksamt, tror jag. Varför utlyste han isåfall folkomröstningen och uppmanade väljarna att rösta nej?
Om han vill undvika en grexit så har han målat in sig allt värre i ett hörn. Men jag tror som sagt att han kanske har en helt annan agenda än att vara kvar i eurozonen.

Det är ju skarpare läge nu än innan folkomröstningen. Och häromdagen ska han ha haft ett möte med oppositionsledarna där några av dem ska ha förklarat sig villiga att rösta med honom. Men jag vet inte vad jag tror ...

Att han har en annan agenda är du inte ensam om att tro, sådana teorier har varit i svang under de här veckorna. Men även de motsatta - att det är EU som har en annan agenda, den att fälla en vänsterregering och få till en, från EU-perspektiv, "förhandlingsvilligare" regering.

malou
2015-07-09, 13:46

At han skulle være villig til å gå av hevdes det i en artikkel i the Telegraph - men først etter å ha tapt folkeavstemningen - som Tsipras angivelig ikke regnet med å vinne..I så fall måtte jo andre ta den jobben med kreditorene som nå utspilles.
http://www.telegraph.co.uk/finance/economics/11724924/Europe-is-blowing-itself-apart-over-Greece-and-nobody-can-stop-it.html

Undret meg for øvrig over ting som ble sagt på plenumsmøtet i Strasbourg. Og over at Tsipras i s i n tale til slutt ikke imøtegikk beskyldninger (som var ganske alvorlige og i mine øyne 'frekke'). Synes snarere han repeterte seg selv med store ord og 'fraser'. En journalist skrev senere at det virket som om Tsipras tale var en han like gjerne/heller kunne holdt 'innenriks' beregnet på folket, snarere enn til eu-partnerne. Hva det enn kan bety.:confused:

inkfish
2015-07-09, 14:08
Malou - intressant artikel. Eller analys får man väl snarare kalla den, med tanke på hur subjektivt hållen den var. På en punkt håller jag dock inte med skribenten - jag tror inte att Tsipras räknade med att förlora folkomröstningen. Inte ett ögonblick. Han verkar drivas av framgång, inte av cynism och beräkning.

Men den där analysen tar ett stort grepp på hur allvarligt det här är inte bara för Grekland utan också för eurozonen.

Yet if Greece is in turmoil, so is Europe. The entire leadership of the eurozone warned before the referendum that a "No" vote would lead to ejection from the euro, never supposing that they might have to face exactly this.

Kan du tipsa om var jag kan läsa/se (ett referat av) Tsipras tal i EU-parlamentet?

Charleston
2015-07-09, 14:11
Det verkar ju bli fler och fler nu, som trycker på att avtalet måste innehålla nån slags skuldnedskrivning (IMF, US och nu också Donald Tusk). Kanske vill inte EU-etablissemanget ge den fjädern till Tsipras att sätta i hatten sin (bildligt talat alltså, han äger nog ingen hatt). Därav överläggningar med oppositionen. Kan ju vara så att man väntar med nedskrivningar tills Tsipras valt eller blivit tvungen att avgå, pga att han inte fått med något om detta i SIN överenskommelse. Så kan då en eventuell ny högerregering få till stånd en (redan överenskommen) nedskrivning i stället och ta åt sej äran. Allt för att förhindra en fruktad vänstervåg i Sydeuropa.
Konspirationsteoretiskt? Javisst! Men inte mer än en del annat i den här tråden. Anser jag.
Dessutom, jag tror det är viktigare för övriga Eurogruppen att behålla Grekland kvar än vad det är för Grekland (OM man nu inte får till nån slags nedskrivning av skulderna, alltså).

Maggy
2015-07-09, 14:16
Det verkar ju bli fler och fler nu, som trycker på att avtalet måste innehålla nån slags skuldnedskrivning (IMF, US och nu också Donald Tusk). Kanske vill inte EU-etablissemanget ge den fjädern till Tsipras att sätta i hatten sin (bildligt talat alltså, han äger nog ingen hatt). Därav överläggningar med oppositionen. Kan ju vara så att man väntar med nedskrivningar tills Tsipras valt eller blivit tvungen att avgå, pga att han inte fått med något om detta i SIN överenskommelse. Så kan då en eventuell ny högerregering få till stånd en (redan överenskommen) nedskrivning i stället och ta åt sej äran. Allt för att förhindra en fruktad vänstervåg i Sydeuropa.
Konspirationsteoretiskt? Javisst! Men inte mer än en del annat i den här tråden. Anser jag.
Dessutom, jag tror det är viktigare för övriga Eurogruppen att behålla Grekland kvar än vad det är för Grekland (OM man nu inte får till nån slags nedskrivning av skulderna, alltså).

:rolleyes: Du kan mycket väl ha rätt i din konspirationsteori...

inkfish
2015-07-09, 14:17
Charleston - I synnerhet efter vad IMF och Tusk sagt så måste väl nästan en skuldnedskrivning finnas med? Fast det ska ju igenom samtliga länders parlament och t ex Finland är ju inte glada.

laero
2015-07-09, 14:41
Charleston - I synnerhet efter vad IMF och Tusk sagt så måste väl nästan en skuldnedskrivning finnas med? Fast det ska ju igenom samtliga länders parlament och t ex Finland är ju inte glada.
Jag tror isåfall att man gör nån form av avtal om skuldnedskrivning i framtiden. Att man kan diskutera det när Grekland visar en statsbudget i balans igen. Knappast troligt att man går med på det nu när det behövs nya lån som riskerar att bara försvinna i ett svart hål. Det gäller ju att få det genom parlament OCH att ländernas väljare/skattebetalare i nån mån ska acceptera det. Inte lätt !!

Notera också att IMF, som menar att det måste till en nedskrivning från euro-zonens sida, INTE kommer att skriva ned sina lån.
IMF är ett FN-organ som bla har till uppgift att stödja utsatta länder med lån. En grundprincip är att ett IMF-lån aldrig skrivs av.
Det finns andra FN-organ som sysslar med att ge bort pengar via bistånd.

Thira
2015-07-09, 14:53
Jag räknar helt kallt med att det blir en Grexit.

Maggy
2015-07-09, 15:02
Jag räknar helt kallt med att det blir en Grexit.

:rolleyes: ...mina funderingar går i om det möjligtvis kan bli en parallell valuta under en "utslussande" grexit...

Kan ju inte vara fel att spekulera lite i alla fall... :rolleyes:

I vilket fall som helst så hoppas jag innerligt att Grekland får en chans att "resa" sig...

inkfish
2015-07-09, 15:03
Jag tror isåfall att man gör nån form av avtal om skuldnedskrivning i framtiden. Att man kan diskutera det när Grekland visar en statsbudget i balans igen.

Aha, du tänker så. Ja, då är ju inte mycket vunnet. Skuldberget växer och nya nödlån går åt till att betala det.

Men visst, vad som än avtalas ska igenom parlamenten. Och det kan tamejtusan inte bli lätt. Finland, som jag nämnde, ska enligt en god vän ha lånat ut motsvarande 10 procent av sin BNP till Grekland. Kan det verkligen stämma?

Thira
2015-07-09, 15:18
:rolleyes: ...mina funderingar går i om det möjligtvis kan bli en parallell valuta under en "utslussande" grexit...

Kan ju inte vara fel att spekulera lite i alla fall... :rolleyes:

I vilket fall som helst så hoppas jag innerligt att Grekland får en chans att "resa" sig...

Ja om det blir en Grexit så tror jag den kommer att gå långsamt. Det ligger inte i någons intresse att den ska bli akut. Precis som Masse nämnde härom dagen.
Jag tror helt enkelt inte att Grekland kommer att få några skuldavskrivningar. Fast nu såg jag att det kan tänkas att Eurogruppen erbjuder ett moratorium istället (detta var något jag läste inne på DN och är inget jag hört någon föreslå ännu så länge). Om de får ett stopp på betalningarna under 20 år så kanske det finns chans att de stannar i eurozonen.
Sedan så tror jag det kommer bli väldigt svårt att få igenom det nya förslaget som skrivs idag hos de egna partivännerna inom Syriza.

Och framför allt, hur skulle den grekiska befolkningen känna inför Tsipras och Syriza ifall åtstramningspaketen nu blev ännu hårdare än förut. Jag tror inte han ställer upp på det... alls. Och absolut inte utan moratorium eller skuldavskrivning.
Tillägg; Med rätta. Men kanhända har han en plan där. Tycker han har jobbat på rätt strategiskt hittills, så vi får väl se ;)

laero
2015-07-09, 15:18
Finland, som jag nämnde, ska enligt en god vän ha lånat ut motsvarande 10 procent av sin BNP till Grekland. Kan det verkligen stämma?
Finlands BNP 2013 var 201,3 miljarder euro. Jag har läst nånstans att Finland har ca 10 miljarder euro i fordran på Grekland (men det kan vara fel). Isåfall är det ca 5% av BNP.
Vi måste förstå att det är förbaskat mycket pengar att ge bort. (eller hur, Alala i Finland?)
Sverige har ett mål att avsätta 1% av BNP till bistånd, ett mål som vi sällan når har jag för mig.:(

Charleston
2015-07-09, 15:22
Att IMF skulle vara ett FN-organ kan sannerligen diskuteras. Formellt är det så, eftersom dom räknas som ett fackorgan under FN:s ekonomiska råd. Men i praktiken frångår man t.ex. något så för FN fundamentalt som att varje stat har en röst. För IMF (och även Världsbanken) gäller däremot rikare länder fler röster. USA har t.ex. 15% av rösterna i IMF (och därmed vetorätt i viktiga beslut, eftersom dessa måste fattas med mer än 85% majoritet av rösterna).
F.ö. spelar det väl mindre roll om man har en budget i balans, samtidigt som ekonomin minskar (bl.a. pga åtstramningar) mycket mer än eventuella överskott?Det blir ju då ändå bara värre och värre.

inkfish
2015-07-09, 15:23
Laero - Aha. Ja även 5 proc är väl pengar de vill ha tillbaka, därav ilskan från Stubb.

Maggy
2015-07-09, 15:27
Ja om det blir en Grexit så tror jag den kommer att gå långsamt. Det ligger inte i någons intresse att den ska bli akut. Precis som Masse nämnde härom dagen.
Jag tror helt enkelt inte att Grekland kommer att få några skuldavskrivningar. Fast nu såg jag att det kan tänkas att Eurogruppen erbjuder ett moratorium istället (detta var något jag läste inne på DN och är inget jag hört någon föreslå ännu så länge). Om de får ett stopp på betalningarna under 20 år så kanske det finns chans att de stannar i eurozonen.
Sedan så tror jag det kommer bli väldigt svårt att få igenom det nya förslaget som skrivs idag hos de egna partivännerna inom Syriza.

Och framför allt, hur skulle den grekiska befolkningen känna inför Tsipras och Syriza ifall åtstramningspaketen nu blev ännu hårdare än förut. Jag tror inte han ställer upp på det. Absolut inte utan moratorium eller skuldavskrivning.

:rolleyes: ...nej, visst är det svårt att få ihop ett konsensus av detta...

laero
2015-07-09, 15:38
Att IMF skulle vara ett FN-organ kan sannerligen diskuteras. Formellt är det så, eftersom dom räknas som ett fackorgan under FN:s ekonomiska råd. Men i praktiken frångår man t.ex. något så för FN fundamentalt som att varje stat har en röst. För IMF (och även Världsbanken) gäller däremot rikare länder fler röster. USA har t.ex. 15% av rösterna i IMF (och därmed vetorätt i viktiga beslut, eftersom dessa måste fattas med mer än 85% majoritet av rösterna).
.
Mitt inlägg handlade inte om att diskutera FN:s statuter. Jag påpekade bara att IMF aldrig skriver av lån.

Förresten; Varje stat har en röst.....tja det gäller ju inte ens i högsta beslutande organ iom att Ryssland, USA och några till har vetorätt vilket gör att alla andras röst blir värdelös.

Thira
2015-07-09, 15:47
Les gjerne denne om dere vil vite mer om pressen i Hellas: http://www.thepressproject.gr/details_en.php?aid=79064

Intressant och tyvärr inte särskilt förvånande.

Charleston
2015-07-09, 16:05
Nej, och tyvärr är ju knappast Grekland nåt unikt i detta avseende (om än något extremt). Här hemma har vi ju än så länge nåt som kallas public service-media, men i övrigt är det ju nuförtiden en närmast total dominans av borgerligt färgad media. Så den som tror att Syriza får en oberoende bevakning ens i Sverige kan räcka upp en hand.

Den gamla klassikern "Manufacturing Consent" från början av 90-talet blir ju mer och mer relevant för varje år som går.
Finns att se t.ex. här (den är närmare 3 timmar, så man bör ha ett visst intresse och lite tid över, men den rekommenderas starkt!):
https://www.youtube.com/watch?v=RO51ahW9JlE

Thira
2015-07-09, 16:11
Nej, och tyvärr är ju knappast Grekland nåt unikt i detta avseende (om än något extremt). Här hemma har vi ju än så länge nåt som kallas public service-media, men i övrigt är det ju nuförtiden en närmast total dominans av borgerligt färgad media. Så den som tror att Syriza får en oberoende bevakning ens i Sverige kan räcka upp en hand.

Den gamla klassikern "Manufacturing Consent" från början av 90-talet blir ju mer och mer relevant för varje år som går.
Finns att se t.ex. här (den är närmare 3 timmar, så man bör ha ett visst intresse och lite tid över, men den rekommenderas starkt!):

fb_gilla

Maggy
2015-07-09, 16:15

fb_gilla

inkfish
2015-07-09, 16:31

Det där var faktiskt nästan skönt att höra. ;) Jag är nämligen trött på gränsen till utled på tjatet om att "svenska medier är vänstervridna", vilket brukar förklaras med partisympatiundersökningar där det visar sig att journalister privat röstar till vänster om snittet.

För mig låter det där vänstervridet-snacket som ett eko från rysskräckens tid. Så det är nästan skönt att höra kritik vänsterifrån.

Men du är orättvis när du säger att Grekland bara skiljer sig "något extremt" (om något kan vara just det) från det svenska medielandskapet. Det är känt för att vara enormt politiserat och medierna står olika partier nära, och det tror jag du vet att svenska medier inte gör.

Charleston
2015-07-09, 16:46
Men du är orättvis när du säger att Grekland bara skiljer sig "något extremt" (om något kan vara just det) från det svenska medielandskapet. Det är känt för att vara enormt politiserat och medierna står olika partier nära, och det tror jag du vet att svenska medier inte gör.
Jag kanske uttryckte mej lite oklart. Vad jag menade är, att även här hemma har vi brist på oberoende media. Eller, rättare, det är en i det närmaste total övervikt åt det ena hållet. Så, politiserat tycker jag nog att det är, dock inte partipolitiskt i alls samma utsträckning som i flera andra länder (t.ex. Grekland).

Sen kan jag även tillägga, att jag i min egenskap av statistiker till yrket nästan gråter en skvätt när jag ser hur man presenterar "undersökningar" gällande journalisters partisympatier. Främst brukar det vara en väldigt låg svarsfrekvens (bl.a. brukar ekonomijournalister sällan svara) och låg representativitet. Och t.o.m. f.d. chefredaktörer för Svenska Dagbladet har faktiskt uttalat liknande invändningar (angående undersökningarna, alltså).

hasa
2015-07-09, 16:50

Borgerligt färgade ledarsidor möjligen men svenska journalister har flest sympatier för miljöpartiet, på SVT och SR över 50% Hur det ev. speglar rapporteringen av krisen i Grekland vet jag inte.

http://www.journalisten.se/nyheter/svenska-journalister-foredrar-miljopartiet

inkfish
2015-07-09, 16:52
Jag kanske uttryckte mej lite oklart. Vad jag menade är, att även här hemma har vi brist på oberoende media. Eller, rättare, det är en i det närmaste total övervikt åt det ena hållet. Så, politiserat tycker jag nog att det är, dock inte partipolitiskt i alls samma utsträckning som i flera andra länder (t.ex. Grekland).

Beroende betyder ju att bero av något/något, vara tillhörig, styras av någon. Och så är det ju inte i svenska medier. Inte ens när vi hade en A-press som sossarna ägde var tidningarna styrda på nyhetsplats.

Charleston
2015-07-09, 16:56
Nu kom min editering fel i kronologin här. Jag la alltså till ett stycke om partisympatier bland journalister i inlägget ovan.

inkfish
2015-07-09, 16:56
Borgerligt färgade ledarsidor möjligen men svenska journalister har flest sympatier för miljöpartiet, på SVT och SR över 50% Hur det ev. speglar rapporteringen av krisen i Grekland vet jag inte.

http://www.journalisten.se/nyheter/svenska-journalister-foredrar-miljopartiet

Vad var det jag sa :p

Fast just det, då borde svenska medier svalla över av hyllningar till Syriza, eftersom Synaspismos som är ett av dess ursprungspartier var ett grönt parti ;)

inkfish
2015-07-09, 16:59
Nu kom min editering fel i kronologin här. Jag la alltså till ett stycke om partisympatier bland journalister i inlägget ovan.

Ser din editering. Undersökningen som hasa länkar till är från JMG, men jag har för mig att SOM-undersökningen brukar kolla samma sak? De borde ha bättre svarsfrekvens.

inkfish
2015-07-09, 17:04
Vad var det jag sa :p

Fast just det, då borde svenska medier svalla över av hyllningar till Syriza, eftersom Synaspismos som är ett av dess ursprungspartier var ett grönt parti ;)

För säkerhets skull, eftersom jag sett hur friskt det blandas och ges mellan nyhetsartiklar, blogginlägg och annan text i tråden: ovanstående var ett rent skämt. Oavsett vad journalisten röstar på ska hen ha professionella verktyg att inte låta det påverka jobbet.

Maggy
2015-07-09, 19:58
:rolleyes:

http://www.theguardian.com/business/live/2015/jul/09/greek-crisis-reform-plan-grexit-tsipras-draghi-live

Thira
2015-07-09, 21:07
"International observers have been telling us today that the package is likely to be so punitive that humanitarian aid cannot be ruled out.
EU president Jean Claude Juncker had mentioned humanitarian aid as part of the “detailed Grexit scenario” plans creditors had drawn up. EU diplomats based in Athens said some form of assistance is likely to be given even if am agreement between Greece (http://www.theguardian.com/world/greece) its creditors is reached.
Syriza MPs have been telling our Helena Smith that the big no received in the referendum on Sunday was a “confidence vote” in Tsipras who like no other prime minister before now has the popular support to enforce such punitive measures.
That is not how the far far left (or indeed the far left in Syriza) see things. Strikes, rallies and protests should be expected in weeks ahead"

Från The Guardian i länken som Maggy postade. Ville citera detta.
__D

Maggy
2015-07-09, 21:29
:rolleyes:

Tillägg: för ca 10 min sedan: "The greek goverment capitulated... "

Se länk ovan

Thira
2015-07-09, 21:45
Är det någon so vet hur utbetalningarna av bailouts fungerar. Får de lite pengar i taget och månadsvis, kvartalsvis osv. Eller hela summan på en gång?

Maggy
2015-07-09, 21:59
Är det någon so vet hur utbetalningarna av bailouts fungerar. Får de lite pengar i taget och månadsvis, kvartalsvis osv. Eller hela summan på en gång?

Det är portionsvis, verkar det som...Grekland fick ju inte utbetalt den sista delen som gällde förra bailouten för att de inte lämnat in förslag på reformer... om jag förstått det rätt så skulle detta avtalet gälla under tre år, om det går igenom, med i så fall olika utbetalningsdatum...Tror jag... :rolleyes:

Thira
2015-07-09, 22:03
Det är portionsvis, verkar det som...Grekland fick ju inte utbetalt den sista delen som gällde förra bailouten för att de inte lämnat in förslag på reformer... om jag förstått det rätt så skulle detta avtalet gälla under tre år, om det går igenom, med i så fall olika utbetalningsdatum...Tror jag... :rolleyes:

Tack för svar Maggy.

Maggy
2015-07-09, 22:09
Tack för svar Maggy.

:) Om jag inte har rätt för mig så kommer det rätta svaret säkert snart... :rolleyes:flabb_flab

Maggy
2015-07-09, 22:59
...bailout-planen är skickad (deadline 24.00)...men... ej underskriven... :rolleyes:

http://www.theguardian.com/business/...as-draghi-live

Getpinglan
2015-07-09, 23:16
Då hoppas vi bläcket torkat snart: flabb_flab Läste i samma Guardian-länk nu uppdaterad, om en ljusglimt:

"After several drama-filled days, replete with apocalyptic scenarios, a ray of hope was seen tonight. The vast majority in Tsipras’ radical left Syriza party accept that chaos lies the other way."

Men å andra sidan skulle "the devil" ändå finnas i detaljerna.

Maggy
2015-07-09, 23:56
Då hoppas vi bläcket torkat snart: flabb_flab Läste i samma Guardian-länk nu uppdaterad, om en ljusglimt:

"After several drama-filled days, replete with apocalyptic scenarios, a ray of hope was seen tonight. The vast majority in Tsipras’ radical left Syriza party accept that chaos lies the other way."

Men å andra sidan skulle "the devil" ändå finnas i detaljerna.

...och nu då ännu uppdaterad :) lär OXI-skyltarna komma fram igen i en demonstration i morgon kväll, sammankallad av kommunistpartiet... På sidor på Fb börjar nu en rejäl besvikelse och ett hat skönjas mot Tsipras... Han ska nog inte gå ut ikväll utan dubbla livvakter... Nej-anhängarna väntar sig en förklaring...

Greekfamily
2015-07-10, 01:14
Ja då var Mr Tzipras tillbaka till ruta 1 vilket var väntat! Vilket ljushuvud så nu får han åka hem och ta smällen från folket och packa resväskan. Det enda han ställde till med var en röra utan dess like. Hoppas nu bara att allt kan återgå till lite mera normala dagar efter söndagen. Man kan inte äta kaka och ha kaka kvar men det är väl något en så intelligens befriad människa som Tzipras inte fattar. Han kanske skulle sadla om som skådespelare och haka på i serien 50 50 ha ha eller Simsons.

Pilatus
2015-07-10, 01:34
fb_gillaJa då var Mr Tzipras tillbaka till ruta 1 vilket var väntat! Vilket ljushuvud så nu får han åka hem och ta smällen från folket och packa resväskan. Det enda han ställde till med var en röra utan dess like. Hoppas nu bara att allt kan återgå till lite mera normala dagar efter söndagen. Man kan inte äta kaka och ha kaka kvar men det är väl något en så intelligens befriad människa som Tzipras inte fattar. Han kanske skulle sadla om som skådespelare och haka på i serien 50 50 ha ha eller Simsons.

Pilatus
2015-07-10, 01:39
Grekland hade för första gången på 40 år en primärt budgetöverskott 2014 och var enligt många på väg upp. Nu känns allt detta hårda arbete är bortkastat, lider med grekerna.

Hoppas och tror på en lösning på söndag. Men idag känns det mycket tuffare än för 6 månader sedan.

Greekfamily
2015-07-10, 01:46
Grekisk humor från fb:

"Tsipras borde skicka 60€ i ett kuvert till IMF, med lappen Det här är vad jag kunde få ut i dag, ni får en ny inbetalning på lika mycket i morgon". :)

Klockren! ha ha ha

Greekfamily
2015-07-10, 01:49
Det enda han har gjort är att ställa till en enda röra denna Tzipras eller Tziporo ha ha. Detta va väntat men folk tycker gräset är grönare på andra sidan av staketet tyvärr och nu har dom facit i handen. Nu föll dom tillbaka till ruta 1 helt onödigt men vad kan man mera begära av en intelligens befriad människa.

Fajotta
2015-07-10, 04:54
Beroende betyder ju att bero av något/något, vara tillhörig, styras av någon. Och så är det ju inte i svenska medier. Inte ens när vi hade en A-press som sossarna ägde var tidningarna styrda på nyhetsplats.

Jag är journalist på en lokal dagstidning och jag kan lova att vi för det första är en väldigt brokig blandning.Det var väldigt, väldigt länge sedan det man skrev artiklar med rödvinspavan i skrivbordet och cigg i mungipan. Har jobbat i massor med år och det är så att ju mer man jobbar med att bevaka politik - som ju i vårt fall infattar en rad småkommuner och regionen - riks sköter mestadels TT år oss - desto roligare blir det, och mer eller mindre omöjligt att "heja" på ett parti. Jag skulle aldrig dra mig för att vara kritisk mot någon som beter sig fult, korkat eller ohederligt, oavsett. Vi är för pålästa, luttrade och sugna på att göra ett bra jobb åt ALLA läsare för att låsa oss i block. Jag kan ärligt säga att nummer ett i bevakningen är att avslöja när den enskilde kommer i kläm eller när det slösas med skattemedel eller när någon är falsk. Och under alla mina år som journalist vet jag att detta förekommer i alla partier - och bra politiker kan dock dyka upp var som helst:D Sen är det ju spännande dessutom, med politikflabb_flab

Fajotta
2015-07-10, 05:00
Det enda han har gjort är att ställa till en enda röra denna Tzipras eller Tziporo ha ha. Detta va väntat men folk tycker gräset är grönare på andra sidan av staketet tyvärr och nu har dom facit i handen. Nu föll dom tillbaka till ruta 1 helt onödigt men vad kan man mera begära av en intelligens befriad människa.

Spännande vad morgondagen har för ingredienser. Vad som känns som en pyspunka - om jag vore grek - är allt uppståndelse med folkomröstningen. Inte värdigt att behandla folk på det viset som redan är härjat av dåliga politiker. Nu inte sagt att Tsiras nödvändigtvis tillhör dem. Det får historien visa

Greekfamily
2015-07-10, 06:04
Nej allt är så nedkört så att oavsett vilken politiker med än så goda syften måste i slutändan inse att den enda lösningen är att fullfölja det som redan påbörjats hur tufft det än är. Kan vara bittert att låva sina väljare något han sedan inte kan hålla utan inse att det bara finns den hårda vägen kvar nämligen att fullfölja reformerna.

Fajotta
2015-07-10, 06:16
Nej allt är så nedkört så att oavsett vilken politiker med än så goda syften måste i slutändan inse att den enda lösningen är att fullfölja det som redan påbörjats hur tufft det än är. Kan vara bittert att låva sina väljare något han sedan inte kan hålla utan inse att det bara finns den hårda vägen kvar nämligen att fullfölja reformerna.

Jag vet för lite, men har följt krisen sedan den bara var en lite notis från TT. Det jag känner är att många politiker lovar för att bli valda, oavsett land. Man måste gå till botten med problemet. I Sverige har vi en drös arbetslösa som helst vill bli kända artister, för alla har lovat dem att valfrihet är bäst och anpassat skolorna därefter. Vi kommer att få äta upp det ... Men om allt går som det ska åker jag till Samos i slutet på augusti och sprätter i väg så mycket pengar som jag kan - på grekiska varor och tjänster. Danskt smör och öl med mera och kinesiskt tillverkade souvernier lämnar jag på hyllan:)

Netwolf
2015-07-10, 07:53
Det blir intressant att de hur den föreslagna fördubblingen av hotell- och restaurangmoms kommer att slå. Frågan är om turisterna vill betala mer. Jag tror vi kommer se att extra faciliteter som AC, Wifi etc kommer att kosta extra. Där vi bor nu kostar redan idag AC extra.

/Netwolf

Thira
2015-07-10, 08:18
Det blir intressant att de hur den föreslagna fördubblingen av hotell- och restaurangmoms kommer att slå. Frågan är om turisterna vill betala mer. Jag tror vi kommer se att extra faciliteter som AC, Wifi etc kommer att kosta extra. Där vi bor nu kostar redan idag AC extra.

/Netwolf

Man får väl förmoda att den övervägande delen turister kommer att älska att betala mer då det innebär att det därmed också skattas för pengarna.:rolleyes:

laero
2015-07-10, 08:25
Ledare i DI om Tsipras besök i Europaparlamentet. Läsvärd.
http://www.di.se/artiklar/2015/7/8/ledare-nyttigt-for-tsipras-mota-eus-folkvalda/

Thira
2015-07-10, 08:43
Fördelen med Syriza har ändå varit att de velat stoppa nedskärningarna på de mest utsatta i samhället. Det hävdar jag fortfarande och den delen av deras politik gillar jag.
(Men att de tillsatt 12 av sina egna på platser av 13 generaldirektörer i utrikesdepartementet, hade förbigått mig helt.)
Att han applåderas av de mest extrema har väl mycket att göra med att båda dessa falanger också är motståndare till eurosamarbetet generellt och, i en del fall, även EU i stort och att man vill att varje enskilt lands regering ska få större makt i hemlandet?
Det betyder ju inte att hans förslag i övrigt matchar deras ideologi.

laero
2015-07-10, 09:00
(Men att de tillsatt 12 av sina egna på platser av 13 generaldirektörer i utrikesdepartementet, hade förbigått mig helt.)
Det var nog inte många (åtminstone utanför Grekland) som kände till det innan Belgaren tog upp det i sin utskällning häromdagen.
Jag har ju, som framgått, inte mycket till övers för Syriza, deras politik och populistiska vallöften men en sak kan jag säga att jag trott på och det är deras vilja att bekämpa korruption och svågerpolitik. Det fick sig en ordentlig knäck av den här tillsättningen av GD:ar.

Thira
2015-07-10, 09:08
Ja det har även jag gillat skarpt och deras inställning i sociala frågor som sagt. Plus att man vill ge sig på höginkomsttagarna. Det välkomnar jag oerhört. (Jag har mina sympatier något till vänster just när det kommer till sociala frågor. Men mer på mitten i många andra frågor. För mig räknas sossarna och miljöpartiet då som mitten haha). Folkpartiet är extremister ;)

Men vet man att den där uppgiften stämmer. Har du hittat någon annan info om det?
Jag söte efter själv nu på nätet men hittade inget annat än tidningsartiklar. Och så Syriza-ovänligt inställda som många grekiska tidningar är så litar jag inte riktigt på dem i detta fall.

Tillägg; Med ge sig på höginkomsttagarna menar jag att man vill komma åt deras skatter naturligtvis, inte på annat sätt. (Kanske bäst att tillägga det.)

laero
2015-07-10, 09:13
Jag tror inte att ordföranden för en av de stora parti-grupperna i Europa-parlamentet tagit upp det utan kött på benen.

Thira
2015-07-10, 09:20
Jag tror inte att ordföranden för en av de stora parti-grupperna i Europa-parlamentet tagit upp det utan kött på benen.

Ja OM det är så att det stämmer så är det absolut inte ok att göra så...alls.

inkfish
2015-07-10, 09:32
Ledare i DI om Tsipras besök i Europaparlamentet. Läsvärd.
http://www.di.se/artiklar/2015/7/8/ledare-nyttigt-for-tsipras-mota-eus-folkvalda/

Du såg inte malous länk igår? Talet bör ses, inte läsas ;) Den belgiske parlamentsledamoten lade upp klippet på sin facebook igår, det har fått 4,9 miljoner visningar, första kommentaren på fb är från en grek som skriver WE WANT YOU AS PRIME MINISTER OF GREECE. Den, i sin tur, har fått 4700 likes.

Se det, det är stor show. Inte minst för slutklämmen.

https://m.youtube.com/watch?v=P84tN0z4jqM

Förresten, malou, om du ser det här: jag frågade dig om Tsipras tal, men jag hittade det själv sedan!

laero
2015-07-10, 09:38
Jodå. Jag såg talet redan på You-tube och noterade det här med generaldirektörerna. Fick också en känsla av att europaparlamentet nog är en lite roligare inrättning än vår riksdag:)

inkfish
2015-07-10, 09:41

På restaurangerna tycker jag redan att det är lite smådyrt. Men samtidigt, när jag ser vad livsmedlen kostar är ju inte så konstigt. Även om restaurangerna handlar hos grossister kan väl prisskillnaden inte vara enorm jämfört med butiker.

Men vad gäller boende finns nog utrymme för en prishöjning. Nu har jag bara "min" standard, dvs enklare pensionat, att gå efter. Men det kan inte finnas många länder i Europa där jag kan bo så fint för så lite pengar. Försök i Italien, till exempel.

inkfish
2015-07-10, 09:46
Jodå. Jag såg talet redan på You-tube och noterade det här med generaldirektörerna. Fick också en känsla av att europaparlamentet nog är en lite roligare inrättning än vår riksdag:)

Ja, det var lite engelska underhuset över det :D

Nu fattade jag inte om det var just GD:ar de tillsatt i utbildningsdepartementet, det är väl DI:s översättning. Men någon form av höga statstjänstemän var det väl. Och rätta mig om jag har fel men så gjorde vi väl väldigt länge i Sverige också? Och gör fortfarande, om man tittar på t ex landshövdingar.

Jag tycker det är värre när politiker köper sig röster genom att dela ut jobb till kreti och pleti, än om partiföreträdare får höga statliga tjänster. Men jag kanske är fel ute. Det är klart att det är meriter som ska gälla.

Netwolf
2015-07-10, 09:53
Men vad gäller boende finns nog utrymme för en prishöjning. Nu har jag bara "min" standard, dvs enklare pensionat, att gå efter. Men det kan inte finnas många länder i Europa där jag kan bo så fint för så lite pengar. Försök i Italien, till exempel.

Jo, det finns. På flera av Kanarieöarna, kan du bo mkt billigt. Sist hyrde vi ett hus m egen pool för en struntsumma

/Netwolf

inkfish
2015-07-10, 10:02
Jo, det finns. På flera av Kanarieöarna, kan du bo mkt billigt. Sist hyrde vi ett hus m egen pool för en struntsumma

/Netwolf

Verkligen? Jag har alltid uppfattat Grekland som särklassigt, nu när man inte ens behöver nöja sig med två sängar med träramar och naken glödlampa längre, utan det finns jättefint möblerade studios för nån femma-tia mer än vad träramarna kostade. Boendet är verkligen jättebilligt.

Mahava
2015-07-10, 10:10
På restaurangerna tycker jag redan att det är lite smådyrt. Men samtidigt, när jag ser vad livsmedlen kostar är ju inte så konstigt. Även om restaurangerna handlar hos grossister kan väl prisskillnaden inte vara enorm jämfört med butiker.

Håller med restauranger kan vara lite smådyrt, men ganska stora regionala skillnader, Naxos tex var ganska billigt , medan pensionatpriser är låga utanför högsäsong har vi alltid bott fint för ca 25 euro per dag. Men märkte när jag bilade runt i europa i våras att tex södra Tyskland och Österike så kan man även där bo för runt 30 euro per dag men då med frukost inkluderat så jätteskillnader är det inte tycker jag(norra tyskland däremot är mycket dyrare ca 45 per natt) och för att inte tala om Tjeckien, där skämdes man nästan när man skulle betala mat o rum...

laero
2015-07-10, 10:15
Ja, det var lite engelska underhuset över det :D

Nu fattade jag inte om det var just GD:ar de tillsatt i utbildningsdepartementet, det är väl DI:s översättning. Men någon form av höga statstjänstemän var det väl. Och rätta mig om jag har fel men så gjorde vi väl väldigt länge i Sverige också? Och gör fortfarande, om man tittar på t ex landshövdingar.

Tror också att översättningen är fel.
Vi gör också så men inte att man gynnar sina egna, snarare nästan tvärt om. Ex Löfven tillsätter även moderater på den typen av tjänster.

inkfish
2015-07-10, 10:21
Tror också att översättningen är fel.
Vi gör också så men inte att man gynnar sina egna, snarare nästan tvärt om. Ex Löfven tillsätter även moderater på den typen av tjänster.

Aha. Lika fel fast tvärtom :D

Mahava - jag tänker på ställen dit man åker för att bada som de flesta gör till Grekland. Typ Spanien, Italien, Frankrike, Kroatien numera - där tänker jag mig att Grekland är billigare, om man syr ihop sin resa själv och bokar boende på egen hand. Fast så kanske det alltså inte är längre?

hasa
2015-07-10, 10:29
För säkerhets skull, eftersom jag sett hur friskt det blandas och ges mellan nyhetsartiklar, blogginlägg och annan text i tråden: ovanstående var ett rent skämt. Oavsett vad journalisten röstar på ska hen ha professionella verktyg att inte låta det påverka jobbet.

:D Det framgick ganska tydligt, ja, men för säkerhets skull, bra!

Thira
2015-07-10, 10:30
Angående tillsättning av generaldirektörerna (ev med fel översättning). Det beror ju också på vad de grekiska reglerna (stadgar osv) säger huruvida det hela är ett utslag av svågerpolitik eller inte. Kanske är det som så att detta är det legalt korrekta att göra och att detta (bl.a) är orsaken till varför många ofta uppfattar att det förekommer svågerpolitik i Grekland?
Mao för oss känns det fel och konstigt men i Grekland kanske det gått helt enligt reglerna?

laero
2015-07-10, 10:40
Angående tillsättning av generaldirektörerna (ev med fel översättning). Det beror ju också på vad de grekiska reglerna (stadgar osv) säger huruvida det hela är ett utslag av svågerpolitik eller inte. Kanske är det som så att detta är det legalt korrekta att göra och att detta (bl.a) är orsaken till varför många ofta uppfattar att det förekommer svågerpolitik i Grekland?
Mao för oss känns det fel och konstigt men i Grekland kanske det gått helt enligt reglerna?

Ursäkta, men nu halkar du in på det här med att försvara Grekland och Syriza till varje pris.
Det är mycket möjligt att de gjort rätt enligt grekisk juridik MEN det kan ju vara moraliskt tvivelaktigt ändå. Ett av landets stora problem är just korruption och "gynnande av sina egna" på alla nivåer. Syriza lovade att bekämpa det:mad:

Kalimera
2015-07-10, 10:49
Nu finns Greklands förslag att läsa här (http://www.naftemporiki.gr/finance/story/976680/the-greek-reform-proposals).

Mahava
2015-07-10, 10:57
Nu finns Greklands förslag att läsa här (http://www.naftemporiki.gr/finance/story/976680/the-greek-reform-proposals).

Vad jag inte förstår är hur det är tänkt, det där är ju delvis/nästan helt samma åtgärder man sett tidigare som jag fattar det och som Grekerna dessutom röstade nej till i Söndags! detta blir bara konstigare och konstigare tycker jag iaf. Och det tycker bbc också http://www.bbc.com/news/business-33475455

Inkfish - A oki när det gäller badsemester ja då vet jag inte hur det är i andra lämplig länder för ska vi sola o bada åker vi till Grekland och ingen annan stans :)

inkfish
2015-07-10, 11:16
Ursäkta, men nu halkar du in på det här med att försvara Grekland och Syriza till varje pris.
Det är mycket möjligt att de gjort rätt enligt grekisk juridik MEN det kan ju vara moraliskt tvivelaktigt ändå. Ett av landets stora problem är just korruption och "gynnande av sina egna" på alla nivåer. Syriza lovade att bekämpa det:mad:

Försökte i all hast hitta mer info om det men gick bet. Ett bifynd var dock en diskussion på reddit där en person skrev att den 13:e posten, den som inte gick till Syriza-medlemmar, gick till en medlem av koalitionspartnern ANEL :cool:

Att det gått enligt reglerna är väl ostridigt, grekiska regeringen får säkert utse de höga tjänstemän de vill. Men det var ju just att gynna sina egna det skulle bli slut på, det är ju det som den politiska klassen i Grekland varit ökänd för. Att Syriza dessutom gör det just nu ser så illa ut att det nästan måste ha en förklaring, det är bara vi som inte ser den.

inkfish
2015-07-10, 11:18
Vad jag inte förstår är hur det är tänkt, det där är ju delvis/nästan helt samma åtgärder man sett tidigare som jag fattar det och som Grekerna dessutom röstade nej till i Söndags! detta blir bara konstigare och konstigare tycker jag iaf.

Fast nu får de ju faktiskt 50 miljarder € i gengäld - och troligen någon form av omstrukturering av skulden.

Kalimera
2015-07-10, 14:08
Om jag fattat allt rätt ska det nya förslaget röstas igenom även i de andra euroländerna, precis som i Greklands parlament. Undrar hur det kommer att sluta? Läste precis ett utdrag från en intervju med den lettiska presidenten Laimdota Straujuma. Hon sa så här:

“It will be very hard for me to persuade the parliament. And for the parliament it will be difficult to vote for it, because the average Pension in Latvia is considerably less than in Greece, and if you were to ask the Latvians today whether they are willing to lend money to Greece, you can probably guess what their answer would be.

At the moment I see no reason for Latvia to give money to Greece,” Straujuma said, adding:

Humanitarian aid is another matter. If money is needed for Greek hospitals or for medicines, the Latvians will help. Greece is an EU member, but it’s the Greek government that is responsible for what happens”

Texten är hämtad från The Gurardian.

Thira
2015-07-10, 14:09

Oj, nu drar du snabba slutsatser.
Inte försvar. Mer ett sätt att försöka förstå hur det kan ha gått till. Och ett sätt att försöka förstå hur ett system, helt olikt vårt eget, fungerar.
Jamen det är klart att det kan vara moraliskt tvivelaktigt ändå.
Och ja, det är klart att man ska bekämpa korruptionen.
Men jag undar fortfarande vad reglerna säger om sånt här. Är det så att det skall tillsättas med folk från regerande parti?
Frågan var alltså uppriktigt ställd. Sen är det klart att man i sådana fall skulle vilja veta varför det är på det sättet.

Claes på Lesvos
2015-07-10, 14:24
När det gäller "generaldirektörerna" Naturligtvis måste regeringen tillsätta chefer som inte är i beroende ställning till de partier som tillsatte de tidigare. Ska du kunna förändra Grekland måste det till nya krafter inte bara i departementens ledning utan också på alla andra nyckelposter. Ja, kanske på alla nivåer. Traditionellt styrs inte departement här efter principen bäst för invånarna utan vad som är bäst för beslutsfattaren och/eller hans familj. Två små exempel: Den nya taverna får inte sina licenser eftersom beslutsfattarens kusin äger den taverna som idag ligger närmast.
Petra, på norra Lesvos får inte sin länge efterlängtade reguljära båt/färjeförbindelse till Turkiet får att någon i Mytelini känner sig hotad.

För att komma tillrätta med detta måste det nya krafter till.

Förhoppningsvis har regeringen valt rätt personer och personer som inte står i beroende ställning till någon annan än den nuvarande regeringen.

inkfish
2015-07-10, 14:34
När det gäller "generaldirektörerna" Naturligtvis måste regeringen tillsätta chefer som inte är i beroende ställning till de partier som tillsatte de tidigare. Ska du kunna förändra Grekland måste det till nya krafter inte bara i departementens ledning utan också på alla andra nyckelposter. Ja, kanske på alla nivåer. Traditionellt styrs inte departement här efter principen bäst för invånarna utan vad som är bäst för beslutsfattaren och/eller hans familj. Två små exempel: Den nya taverna får inte sina licenser eftersom beslutsfattarens kusin äger den taverna som idag ligger närmast.
Petra, på norra Lesvos får inte sin länge efterlängtade reguljära båt/färjeförbindelse till Turkiet får att någon i Mytelini känner sig hotad.

För att komma tillrätta med detta måste det nya krafter till.

Förhoppningsvis har regeringen valt rätt personer och personer som inte står i beroende ställning till någon annan än den nuvarande regeringen.

Fast de har ju valt Syrizafolk. Det är ju samma fel som när Nea Demokratiaregeringen väljer Nea Demokratiafolk. Inget har alltså förändrats, det är fortfarande politiska tillsättningar, inte tillsättningar efter meriter.

inkfish
2015-07-10, 14:37
Om jag fattat allt rätt ska det nya förslaget röstas igenom även i de andra euroländerna, precis som i Greklands parlament. Undrar hur det kommer att sluta?

Även om alla länderna måste godkänna det måste det tydligen inte manglas i alla parlamenten. Någon sa att att det var åtta länders parlament som måste rösta igenom det, vilka åtta det är, eller ens om det stämmer, vet jag inte. Men det blir nog svårt nog.