Visa fullständig version : Krisen i Grekland - den ENDA tråden
Que??!!
Vårt älskade Grekland håller på att tvingas ge upp sin suveränitet som stat och skicka sin befolkning ner i misär och vi ska låtsas som ingenting??!!
fb_gilla
Kan inte se att jag på något sätt skrev att vi ska sluta bry oss eller skriva om den grekiska krisen. Jag bidrar ju själv med det i högsta grad. Vad jag försökt säga är bara att det just nu verkar vara på bekostnad av allt det andra som vi gillar att skriva o läsa om från Grekland.
Men glöm det! Tyccker bara att det är ovanligt tyst om allt annat. Jag är väl fel på det. Gottar mig tiils vidare med det som finns. :)
Masse
Charleston
2015-07-15, 22:44
Nej, du har inte alls fel. Det ÄR ovanligt tyst om allt annat. Och det ÄR på bekostnad av allt det andra. Men åtminstone jag har liiiite svårt just nu att koncentrera mej på allt det jag tycker så mycket om med Grekland.
Jag håller med om att denna tråd (för övrigt den mest specifikt mest omfattande i Kalimera´s historia) har tagit alldeles för mycket kraft den senaste tiden. Den kommer att fortsätta ta kraft från mycket annat i forumet, självklart kommer även den närmaste tiden att vara kritisk för Grekland med tanke på vad som hänt nyligen. Därför är vi naturligtvis oroliga till mans eftersom fruktansvärt mycket kvarstår innan Greklands ekonomi kan få någon slags "lugn och ro". Det kan mycket väl BLI en "grexit" TROTS de händelser med lån osv. som varit nu nyligen.
JAG TYCKER........"dessbättre" att det faktiskt FINNS annat som går att diskutera om. Se i forumet överlag, hur mycket finns det att skriva om EGENTLIGEN??? Hundratals trådar - HAR VI GLÖMT ATT DET FINNS HUR MYCKET SOM HELST ATT SKRIVA OM, VA???
Har allt det övriga UPPHÖRT ATT EXISTERA???
Nej, jag "skriker inte", jag använder versaler för att det ska SYNAS, OK ?
Jag personligen är för upptagen att skriva i andra trådar beroende på ännu en fantastisk resa jag haft, kommer inte att kunna resa till Grekland igen förrän tidigast i mitten av juni 2016, TYVÄRR. Många intryck behöver få tid att smältas från just utförd resa och planering och tankar om just 2016 och därefter behöver utrymme att läggas in. Därför kan jag inte lägga någon direkt kraft på andra trådar just nu.
Jag hör signaler från flera olika håll - "vågar man åka till Grekland just nu"??? JA, varför skulle man inte våga det??? Se bara till att ha ALL RESKASSA, ALL VALUTA klar i handbagaget (i mitt fall, en plånbok i magväskan) eftersom det KAN bli mycket osäkert med att ta ut pengar ur maskiner i väggen i Grekland eller att betala med plastkort i någon form. Vilken annat oro hindrar just "DIG" att resa, jag bara undrar? Berätta gärna!
ALL ANNAN ORO anses obefogad anser JAG (rätta mig gärna om jag anses ha fel) men OM man vill resa till Aten så hänvisar jag till eventuell researrangör, Utrikesdepartementet eller om man struntar i detta, ens egen eventuell reseförsäkring/hemförsäkring eller motsvarande.
Nog om detta med att resa nu eller snart........
Dessutom......den kaxiga sidan av mig!
Ni som ägnat den senaste tiden till att skriva dussintals inlägg i DENNA tråd, är det verkligen värt det? Jag tittar INTE på någon specifik person!
I denna tråd finns klassiska Kalimera-syndrom - pajkastning, missförstånd, galna citeringar.......det kan bli ganska tröttsamt i längden. Men.....jag DÖMER INGEN SPECIFIK. Vill någon KÄNNA sig träffad, varsågod i så fall. Kanske en tanke om eftertänksamhet?
Ägna tid åt annat i forumet, har du varit på en resa, ska du göra en resa, planerar du en?
Jag är personligen inte ett skvatt orolig för Greklands framtid. Att det kommer att bli ett land i förändring är jag fullt övertygad om och jag kommer antagligen att bli tvungen att tänka till lite, förändra MIG, vara vaksam på ett ännu okänt antal sätt och framför allt, kanske förändra mig vad jag ska använda mina pengar till på plats. DET BEROENDE på att jag inte vet hur mycket min resa kommer att kosta, boendet, ALLT jag vill köpa på plats, mat, dryck, bussresor, taxiresor, livsmedel, alkohol, ALLT helt enkelt.
TACK FÖR ORDET just nu..............
/Hasse:cool:
Jag håller med om att denna tråd (för övrigt den mest specifikt mest omfattande i Kalimera´s historia) har tagit alldeles för mycket kraft den senaste tiden. Den kommer att fortsätta ta kraft från mycket annat i forumet, självklart kommer även den närmaste tiden att vara kritisk för Grekland med tanke på vad som hänt nyligen. Därför är vi naturligtvis oroliga till mans eftersom fruktansvärt mycket kvarstår innan Greklands ekonomi kan få någon slags "lugn och ro". Det kan mycket väl BLI en "grexit" TROTS de händelser med lån osv. som varit nu nyligen.
JAG TYCKER........"dessbättre" att det faktiskt FINNS annat som går att diskutera om. Se i forumet överlag, hur mycket finns det att skriva om EGENTLIGEN??? Hundratals trådar - HAR VI GLÖMT ATT DET FINNS HUR MYCKET SOM HELST ATT SKRIVA OM, VA???
Har allt det övriga UPPHÖRT ATT EXISTERA???
Nej, jag "skriker inte", jag använder versaler för att det ska SYNAS, OK ?
Jag personligen är för upptagen att skriva i andra trådar beroende på ännu en fantastisk resa jag haft, kommer inte att kunna resa till Grekland igen förrän tidigast i mitten av juni 2016, TYVÄRR. Många intryck behöver få tid att smältas från just utförd resa och planering och tankar om just 2016 och därefter behöver utrymme att läggas in. Därför kan jag inte lägga någon direkt kraft på andra trådar just nu.
Jag hör signaler från flera olika håll - "vågar man åka till Grekland just nu"??? JA, varför skulle man inte våga det??? Se bara till att ha ALL RESKASSA, ALL VALUTA klar i handbagaget (i mitt fall, en plånbok i magväskan) eftersom det KAN bli mycket osäkert med att ta ut pengar ur maskiner i väggen i Grekland eller att betala med plastkort i någon form. Vilken annat oro hindrar just "DIG" att resa, jag bara undrar? Berätta gärna!
ALL ANNAN ORO anses obefogad anser JAG (rätta mig gärna om jag anses ha fel) men OM man vill resa till Aten så hänvisar jag till eventuell researrangör, Utrikesdepartementet eller om man struntar i detta, ens egen eventuell reseförsäkring/hemförsäkring eller motsvarande.
Nog om detta med att resa nu eller snart........
Dessutom......den kaxiga sidan av mig!
Ni som ägnat den senaste tiden till att skriva dussintals inlägg i DENNA tråd, är det verkligen värt det? Jag tittar INTE på någon specifik person!
I denna tråd finns klassiska Kalimera-syndrom - pajkastning, missförstånd, galna citeringar.......det kan bli ganska tröttsamt i längden. Men.....jag DÖMER INGEN SPECIFIK. Vill någon KÄNNA sig träffad, varsågod i så fall. Kanske en tanke om eftertänksamhet?
Ägna tid åt annat i forumet, har du varit på en resa, ska du göra en resa, planerar du en?
Jag är personligen inte ett skvatt orolig för Greklands framtid. Att det kommer att bli ett land i förändring är jag fullt övertygad om och jag kommer antagligen att bli tvungen att tänka till lite, förändra MIG, vara vaksam på ett ännu okänt antal sätt och framför allt, kanske förändra mig vad jag ska använda mina pengar till på plats. DET BEROENDE på att jag inte vet hur mycket min resa kommer att kosta, boendet, ALLT jag vill köpa på plats, mat, dryck, bussresor, taxiresor, livsmedel, alkohol, ALLT helt enkelt.
TACK FÖR ORDET just nu..............
Ta nu ett djupt andetag .... :p Denna tråd är lång för det är det mest dramatiska som hänt i Europas historia på länge, och Grekland är föremål för dramat. Jag vet att det finns tusen trådar å länkar här och ändå kan detta utvecklas till något vi inte ens skymtat ännu. Och denna tråd är döpt till "Krisen i Grekland". Finns massor med andra trådar. Du kom just hem. Mycket kan hända ännu. Både i Grekland och i EU.
Och jo - du skriker. Allas åsikt är lika värda och en debatt får vara hetsig;)
Ta nu ett djupt andetag .... :p
Behöver inte ta ett djupt andetag...... (jag andas lugnt)
Orsak?
Framför allt för att denna tråd inte har ett skvatt påverkan för mina framtida Greklandsresor.
Inte heller den JUST NU tämligen turbulenta tillvaron som Grekland och dess folk måste utstå.
Min personliga övertygelse handlar om att Grekland så småningom tar sig igenom detta stålbad x ?? (dvs. hur lång tid det tar att bli en ekonomiskt stabil nation INOM EU / Eurozonen) och blir ett land där jag fortsättningsvis kan vistas och trivas.
Jag kan genom detta ställningstagande enbart tänka helt egoistiskt. Mina ÅSIKTER kan inte hjälpa Grekland ekonomiskt.
En annan övertygelse jag har är att mina och mitt resesällskaps pengar kommer att komma Grekland till godo på NÅGOT vis. Om det handlar om att vi får kvitto eller ej på köp av olika slag, det lär vi aldrig någonsin få bevis för, hur vi än själva vill eller från åsikter från andra i detta forum´s övriga deltagare.
Ekonomin i Grekland handlar enligt mina åsikter, INTE om kvitton, vore det SÅ, så vore ju de ekonomiska problemen ur världen, eller hur? Det är inte så enkelt. I grund och botten har det ju att göra med skatteintäkterna.......
Någon oro har jag som sagt inte (i det strikt egoistiska tänkandet) och mina och mitt resesällskaps planeringar inför resan 2016 är och förblir helt oförändrade, OAVSETT de ekonomiska förutsättningarna.
Jo, du kör versaler för att "sticka ut" i en tråd. Tänk om alla gjorde det. Hade blivit olidligt. Med all respekt för att du vill höras/synasoch dian åsikter. Detta är på väg att slå den värsta spliten på mycket länge i Europa. Grekland riskerar bli en katalysator. Det kan ingen liten turist med magväska - som du och jag - råda bot på. Och kan bli konflikter inom Grekland. Om du inte är orolig just nu är du nog ganska ensam om det:eek:
Intressant artikel om krisens spridningseffekter (http://www.svt.se/nyheter/utrikes/oro-i-greklands-grannlander) på Balkan. T ex är snittlönen i Bulgarien inte ens hälften av en grekisk dito, så det är fler som har det svårt. Det är nåt att tänka på.
/Netwolf
Nu hoppas jag bara att inte även den här tråden låses, för jag tycker att den hittills hållit sig bra till ämnet.
Dramatiken i Grekland har inte varit större än nu under den tid Kalimera funnits, det vore ett fattigdomstecken om folk här inte brydde sig i en rejäl tråd. Den som vill skriva om sina resor i andra trådar kan ju bara göra det.
Förresten: om den här tråden nu skulle riskeras slitas sönder så skulle kanske lösningen vara en tråd till: Behöver jag som turist bry mig om krisen? Eller något i den stilen. Att krisen i sig förtjänar en tråd är väl oomtvistat.
Jag förstår inte att man kan säga att man inte är orolig för hur det skall gå för grekerna. Grekland är ju inte bara ett semesterparadis för människor med en magväska full med pengar.
Vi som bor här ser hur folk kämpar och hur oroliga de är för framtiden, vi är också oroliga.
Hoppas, hoppas att det ordnar sig till det bästa.
Guardian citerar Reuters på att Schäuble fortfarande håller en tillfällig grexit som det bästa alternativet. Talar han inte mycket för sina egna nu? Alltså att hans ställningstaganden mest är riktade mot tyska parlamentet och tyska folket. Han vill låta så tuff som möjligt hemåt.
(Därmed inte sagt att en grexit inte skulle vara det bästa, det kanske det skulle. Jag har ingen aning).
MetaxaHasse
2015-07-16, 09:59
Jag förstår inte resonemanget att skära ner,höja momser,skatter m.m.
Sälja ut hamnar m.m.???Nä!!Vem/vilka krafter tar dem?Inget bra tror jag.
Bara mer ruffel.Se bara här hemma, fr.o.m.Domänverket,Televerket(telefonkatalogen såldes via Holland,tror jag det var,för skattemässig fördel) osv.Sverige ska inte slå sig för bröstet.Jävla rufflare!!!(tycker jag)Politiker med fina pensionsavtal,tjänstemän med detsamma...Många är bara rövslickare utan tillräckligt kunnande(fortfarande mitt tyckande)
Redan nu far familjer hellre till Thailand 2v än Grekland 1v pga.höga kostnader.
En vän och hans sambo+3barn räknade på stolar till Thailand och boende o mat m.m.Behöver jag fortsätta?
Få ordning,städa bort korruption,underlätta för företagen och krav på motprestation med att betala skatter.
Fastighetsskatter m.m. var på tapeten i SVT morgon tv och det är mycket att ta tag i..
Alla måste ju hjälpas åt.Inte dra iväg med sitt pick o pack(pengar m.m.)
Grekland har ju tillgångar...Omstart/Nystart...
Många tankar om vårt älskade Grekland snurrar på...
Hasse
Charleston
2015-07-16, 11:48
En av allt fler som inte håller med om att åtstramningar skulle vara lösningen är som bekant Paul Krugman (s.k. Nobelpristagare i ekonomi). Och han menar alltså att budgetöverskottet i slutet av 2014 helt enkelt berodde på att man då släppte lite på åtstramningarna:
http://krugman.blogs.nytimes.com/2015/07/14/the-pause-of-2014/
Lite svårgenomträngligt och tekniskt kanske, men som icke-nationalekonom till yrket (dock ingår matte i min dagliga gärning) förstår åtminstone jag hans poäng efter ett par genomläsningar.
Finns f.ö. många intressanta inlägg i hans blogg (även kommentarerna). Tycker jag, alltså.
anneli56
2015-07-16, 12:49
Fastighetsskatter m.m. var på tapeten i SVT morgon tv och det är mycket att ta tag i.
Vad sa de om fastighetsskatter? Vi utlänningar likasom greker betalar ju mycket fastighetsskatt!
Charleston
2015-07-16, 12:54
Vad jag förstod så har inte Grekland nåt egentligt fastighetsregister. Vilket är ett av de problem dom behöver ta tag i. En rättvis fastighetsskatt (mer skatt ju större/finare fastighet) är en bra skatt. Anser många. Bl.a. jag.
anneli56
2015-07-16, 13:07
Det är ju just det vi betalar här.En procentuell summa baserat på hur stort hus,tomt,hur gammalt/nytt,var,hur nära stranden mm.....
Tidigare las det på elfakturan men från förra året måste det betalas direkt till Skatteverket!
Jag förstår inte att man kan säga att man inte är orolig för hur det skall gå för grekerna. Grekland är ju inte bara ett semesterparadis för människor med en magväska full med pengar.
Vi som bor här ser hur folk kämpar och hur oroliga de är för framtiden, vi är också oroliga.
fb_gilla
Jag har full förståelse för din oro, den du själv ser i din näromgivning på Kreta. Men där befinner inte jag mig, jag kan inte se det du ser. Jag kan läsa och förstå, vilket jag gör! Jag kan inte påminna mig att jag sett något i Grekland som fått mig att reagera och som i så fall skulle ha varit relaterat till nuvarande situation. Om jag ser ett par år tillbaka så har jag väl i så fall haft "tur", fel ord kanske men platserna jag har varit på har kanske varit förskonade från det du och många andra ser?
Okej, nu senast på Syros, inne i Ermoupolis så såg jag två tiggare, en kvinna med litet barn och en tonåring som båda gick runt bland barerna på kvällarna då det fanns som mest folk i rörelse. Jag såg en man som vid varje tillfälle jag såg honom, satt och sov på en stol utanför ett café. Han var sjaskigt klädd och hade ena foten i en stor plastpåse, antagligen en skada av något slag?
Som alltid syns även hus som är fallfärdiga, lokaler där någon slags verksamhet har upphört. Men det går inte att veta när detta har hänt, förra året eller tidigare? Därför är det svårt att förstå om det handlar om något som hänt 2014-15?
Därför hävdar jag att jag personligen inte är orolig men jag är medveten att det jag kallar "återhämtning i ekonomin" i Grekland, naturligtvis kommer att ta enormt med tid. Har jag som sagt haft "tur" och missat det som kanske hade fått mig att reagera och tänka efter?
Och jag är fullt medveten att Grekland inte bara är ett semesterparadis för folk med magväskan full med pengar, ska jag ha dåligt samvete för att jag platsar rätt bra i denna kategori människor?
Charleston
2015-07-16, 13:26
Det är ju just det vi betalar här.En procentuell summa baserat på hur stort hus,tomt,hur gammalt/nytt,var,hur nära stranden mm.....
Tidigare las det på elfakturan men från förra året måste det betalas direkt till Skatteverket!
Jovisst, men vad jag förstod så är det många fastigheter som inte är med i nåt slags register och därför inte betalar nån fastighetsskatt (antar att det som vanligt är dom som borde ha råd att betala som inte gör det). Som jag förstod det, alltså.
Admirala
2015-07-16, 14:53
Vad jag förstod så har inte Grekland nåt egentligt fastighetsregister. Vilket är ett av de problem dom behöver ta tag i. En rättvis fastighetsskatt (mer skatt ju större/finare fastighet) är en bra skatt. Anser många. Bl.a. jag.
De begynte å registrere eiendommer i slikt register før krisen, kommune for kommune (min leilighet er f.eks. registrert). Hvor langt de har kommet er jeg ikke sikker på, grekerkjæresten sier det bare er små landkommuner som ikke har registrert ennå. Da krisen slo til for fullt var det ikke penger igjen på budsjettet til å opprette registreringskontor i de små kommunene.
Charleston
2015-07-16, 15:17
OK, då borde det ju vara i alla fall hyfsat heltäckande redan. Verkar alltså som han på tv i morse hade dålig koll. Men så var ju nationalekonom också...
Monica P
2015-07-16, 15:33
Min kompis arbetar på ett sånt där register, poleodomia, och det är ett oerhört komplicerat jobb. Hur många krångligheter som helst + att lagändringar kommer titt och tätt. Hennes chef är mer än förvirrad. Deras område är stort. Folk har hus men bor i andra världsdelar...men något är på gång i alla fall...
Admirala
2015-07-16, 15:49
Min kompis arbetar på ett sånt där register, poleodomia, och det är ett oerhört komplicerat jobb. Hur många krångligheter som helst + att lagändringar kommer titt och tätt. Hennes chef är mer än förvirrad. Deras område är stort. Folk har hus men bor i andra världsdelar...men något är på gång i alla fall...
Det har jeg også hørt. Jeg fikk skjøte på min eiendom da jeg kjøpte den, så det var en enkel sak å få den registrert. Men det finnes folk som har hatt eiendommene i flere slektsledd, fra før det fantes skjøter i Hellas. To naboer kan vite at grensen mellom eiendommene deres går "mellom det gamle oliventreet oppå haugen og den steinen nede ved veien som er formet som et eselhode", men ingenting er noensinne skrevet ned. Problematisk nok, men hva med de som ikke har et godt naboforhold? Oppmåling koster uansett mye penger, og greske bønder har jo stort sett ikke flust av det.
Jag håller verkligen med dig, dettis!! Min empati för det grekiska folket är oerhört starkt!! Om vi frångår det rent "politiska läget" för en stund...Jag funderar mycket över hur till exempel den höga arbetslösheten hanteras. Finns det något socialt skyddsnät (stiftade lagar) i form av "arbetslöshetsersättning", "ekonomiskt bistånd"? Vad gör alla dessa ungdomar som inte har något jobb? Hur löser människorna att betala sitt leverne nu när bankerna är stängda, fakturor till exempel? Jag skulle verkligen uppskatta att få svar ifrån någon som bor i "verkligheten". Antaganden och att personer har läst det någonstans har jag tillräckligt av...
Admirala
2015-07-16, 16:56
Jag funderar mycket över hur till exempel den höga arbetslösheten hanteras. Finns det något socialt skyddsnät (stiftade lagar) i form av "arbetslöshetsersättning", "ekonomiskt bistånd"? Vad gör alla dessa ungdomar som inte har något jobb?
Før kunne man få arbeidsledighetstrygd i opptil 1,5 år om man hadde jobbet lenge, nå er den redusert, iallfall for de fleste, til 0,5 år, med en liten utbetaling i måneden, ca 200-300 euro er vanlig.
Deretter: Ingenting.
Slik har det alltid vært, det har aldri vært et "sosialkontor" man kunne henvende seg til dersom man ikke fikk ny jobb etter at perioden med arbeidsløshetstrygd utløp. Da måtte man leve på foreldre/besteforeldre/ektefelle, kanskje ta seg en strøjobb i ny og ne. Pensjon tjener man naturligvis ikke opp, og man må betale for helsetjenester. Man er altså ikke trygdet på noen måte uten jobb. En jobb man betaler skatt i, vel merke, det er derfor det er så overdrevet når det skrives at "grekerne ikke betaler skatt". Betaler de ikke skatt får de heller ikke "pensjonspoeng" eller gratis helsetjeneste, f.eks.
Så mister f.eks et ektepar med barn jobbene sine (som mange har gjort nå), må de ofte flytte hjem til foreldre/besteforeldre og leve på deres pensjon. Som i verste fall ikke er mer enn 2-300 euro per måned den heller. Nesten 4 av ti barn lever under fattigdomsgrensen. Og fødselstallene, som var lave i utgangspunktet, synker enda mer, for hvem tør å sette barn til verden nå?
Tack, Admirala, för ditt svar!! Det här ger en helt annan dimenssion, anser jag, inför kommande diskussioner här!
Jag nöjer mig inte med "hörsägen" och har aldrig gjort. Politiska "revolutioner" och eventuella kommande förändringar inom EU/EMU, kommer alldeles säkert att "förevigas" i kommande historiebeskrivningar/böcker. Däremot inte kring hur människor levt i de olika samhällena.
Berätta gärna mer, Admirala!! :o
Admirala
2015-07-16, 18:22
Dette med helse og betaling er virkelig en tragedie for mange. Folk dør fordi de ikke har råd til behandling. Min "svigerfar" måtte nylig opereres for en sykdom som er dødelig uten operasjon. Prisen var 3000 euro (for ordens skyld: og ingenting i fakelaki/konvolutt). Denne operasjonen var tidligere gratis.
En månedslønn på 1000 euro regnes for tiden som en høy lønn i Hellas, så prisen for operasjonen er altså tre høye månedslønner. Heldigvis for svigerfar har han en datter og svigersønn som fremdeles har gode jobber, så de betalte regningen til sykehuset. Legene sa etterpå at han ville dødd i løpet av få måneder om han ikke hadde blitt operert, det samme sa "fastlegen" hans, som er en venn av familien og var den som oppdaget sykdommen før det var for sent.
Men svært mange har jo ikke så mye penger. Folk dør altså, rett og slett fordi de ikke har råd til å betale for behandlinger og operasjoner.
:o det här handlar ju om solidaritet gentemot länder, medlemmar i EU. Visst kan vi ju tycka vad vi vill om EU/EMU men nu är vi ju där...Såklart förväntar sig ju länderna inom den monitära unionen att det ska finnas en något sånär jämlik lagstiftning/levnadsstandard? Var det inte det som var tänkt från början? Av olika skäl är ju inte alla länder komna lika "långt", men då måste de ju få hjälp att komma framåt? Det här är en allvarlig situation i Grekland då landet håller på att "förlora" åtminstone en generation...jag skulle vilja säga två generationer...
Jag tror att vi som bara"ser" lite på ytan vid greklandsbesöken och inte bor där och upplever allt på nära håll omöjligt kan fatta tragedin som de allra flesta greker upplever nu. Så ovanpå detta alla flyktingar som kommer och som mottas med mat, kläder och värme av de allra flesta. Sådant som många egentligen behöver själva. Det finns inte ord för hur jag beundrar dessa greker.
Jag vet att min grekiska väninna sagt att hon inte ser på TV eller läser tidningar längre , för det är ändå inte sanning som framförs eller ingen VET vad som är sanning.
Åh vad hemskt allt detta känns särskilt som de flesta känner sig "lurade" av de som borde vetat!! OBS! Detta är en spontan känsloyttring och alltså saknas källhänvisningar.
Lissi
Jag vill rekommendera en efterhandslyssning på ekonyheterna i SR P1 06:00 (idag 17/7).
Daniel Alling rapporterar inför tyskarnas parlamentsomröstning och ger oss kanske en förklaring till Merkels hårda linje inom eurogruppen.
http://www.theguardian.com/business/live/2015/jul/17/greek-debt-crisis-germany-bailout-package-lagarde-debt-relief-live
...höjning av moms...
Jag vill rekommendera en efterhandslyssning på ekonyheterna i SR P1 06:00 (idag 17/7).
Daniel Alling rapporterar inför tyskarnas parlamentsomröstning och ger oss kanske en förklaring till Merkels hårda linje inom eurogruppen.
Jag har lyssnat ... Det var det jag var inne på igår, med Schäuble. Att deras agerande är riktat mot hemmaplan/de egna väljarna. De har ju inte velat lägga fingrarna emellan när det gäller Grekland, om jag minns opinionsmätningarna rätt.
Charleston
2015-07-17, 10:21
Flera av er har säkert redan läst den, men ännu en (av många) bra artiklar från The Guardian (apropå EU/euro och demokrati, bl.a.):
http://www.theguardian.com/commentisfree/2015/jul/16/crucifixion-greece-killing-european-project-debt-colony-breakup-eurozone
Jag börjar faktiskt tro (hoppas, i alla fal) att det goda som kan komma ur hela den här skiten är att folk får upp ögonen för vad EU och euron egentigen är för någonting. Dom har liksom börjat avslöja sej själva.
Jag har lyssnat ... Det var det jag var inne på igår, med Schäuble. Att deras agerande är riktat mot hemmaplan/de egna väljarna. De har ju inte velat lägga fingrarna emellan när det gäller Grekland, om jag minns opinionsmätningarna rätt.
Av det kan man också förstå varför det inte ingår skuldnedskrivning i avtalet nu. Hade det gjort det hade exempelvis tyska parlamentet troligen inte godkänt avtalet. IMF driver nu på allt hårdare om att euroländerna måste hantera Greklands enorma skuld om övriga åtgärder ska hjälpa. Tror att euroländerna inser detta och kommer att ta tag i en omstrukturering av lånen senare när avtalet är i hamn.
Det kommer dock inte att kallas skuldnedskrivning av "hemmaplanspolitiska" skäl.
Av det kan man också förstå varför det inte ingår skuldnedskrivning i avtalet nu. Hade det gjort det hade exempelvis tyska parlamentet troligen inte godkänt avtalet. IMF driver nu på allt hårdare om att euroländerna måste hantera Greklands enorma skuld om övriga åtgärder ska hjälpa. Tror att euroländerna inser detta och kommer att ta tag i en omstrukturering av lånen senare när avtalet är i hamn.
Det kommer dock inte att kallas skuldnedskrivning av "hemmaplanspolitiska" skäl.
Det är min bild också, på alla punkter.
Charleston
2015-07-17, 15:54
Visserligen lär det inte hända, men intressant tanke, tycker jag:
http://www.bloombergview.com/articles/2015-07-17/germany-not-greece-should-exit-the-euro
carpelux
2015-07-17, 16:44
Det ser ut som om momshöjningarna börjar nå ut i verkligheten.
https://twitter.com/DanielleCodd/status/621747724015304704
larstommy
2015-07-17, 20:44
Stackars j-la folk, förrått och barskrapat av sina egna folkvalda sedan lång tid tillbaka. och en egen kapitalistisk demokratisk statsapparat i en alldeles vanlig legitim västeuropeisk demokrati. Undrar om nationen hade klarat sig bättre ekonomiskt utan eurointrädet ? Hade fifflandet med statsfinanserna och korruptionen kunnat ordnat upp sig bättre med Drachmer ? Det vete gudarna ? Så euro eller inte, Grekland har och har haft nationella ekonomiska problem att hantera inom sin egen statsapparat sedan landet reste sig från ottomansk ockupation för över 100 år sedan. Det är landets problem att hantera med eller utan EU och EURO. Att sedan EU och eurozonen har problem att hantera Greklands problem är möjligen ett utslag av övertro på unionen och dess förmåga att hantera nationers olikheter och förutsättningar. Grekland och andra mindre bemedlade nationer skulle aldrig släppts in i det som idag visar sitt rätta kapitalistiska ansikte, EU och eurozonen, som jag ser det. Att många andra mindre bemedlade forna öststater bjudits in kanske faller tillbaka på rädslan för ryssen? Men de tycks ju ha ordnat upp problemen, eller har jag fel där ? vara på god väg ? Jag förstår fortfarande inte hur Grekland skulle vara värd mer ekonomiska sympatier och bistånd än någon annan mindre bemedlad EU-nation?
Fast för egen högst egoistisk del är jag positiv till att börserna gått upp under veckan, så mina fattiga pensionsfonder visar på plus igen :)
Men det ska jag kanske tacka kineserna för också :)
(källanvisning saknas :D )
Fast för egen högst egoistisk del är jag positiv till att börserna gått upp under veckan, så mina fattiga pensionsfonder visar på plus igen :)
Men det ska jag kanske tacka kineserna för också :)
(källanvisning saknas :D )
Instämmer helt och fullt i detta, det har varit en naturlig reaktion på börserna nu i veckan då marknaderna sett Euro-problematiken få en viss stabilitet. Jag har sålt allt kinesiskt innehav, det fanns bra signaler tidigare i år men nu visar den store röde i öster kraftiga minussiffror. En satsning på europeiskt innehav är att rekommendera enligt mitt synsätt, har även sålt av USA-innehav till förmån för Europa som sagt. Samt givetvis mycket svenskt, särskilt små/medelstora bolag får mig att sova lugnt.
Det ser ut som om momshöjningarna börjar nå ut i verkligheten.
https://twitter.com/DanielleCodd/status/621747724015304704
Ja, dylika meddelande lär ju inte tas emot positivt att turisterna.
Ja, dylika meddelande lär ju inte tas emot positivt att turisterna.
Som flere har sagt, for oss som elsker Hellas, i alle fall meg og de fleste, påvirker ikke høyere moms valg av reisemål :)
Men det er klart Hellas kan tape /taper i konkurransen :mad:
- mer "likegyldige" turister kan velge bort Hellas for billigere reisemål...
Familien min kom hjem fra Kefalonia for et par dager siden/ torsdag 16,
onsdagen ble de informert på tavernaer om at prisene ble satt opp neste dag pga ny momssats....
Hotellet betalte de ved ankomst ( jeg har glemt å spørre om de fikk kvittering...:rolleyes:)
- uansett trode jeg ikke ny moms hadde tilbakevirkende kraft, ..men det er vel sats betalingdagen som gjelder :confused:
Familien på fem hadde forøvrig hatt ei kjempefin uke på alle måter :D
- med spesielt vennlig service, deilig mat og penger i minibanken...
Det var på ingen måte "tomme hyller" på supermarkedene, men kanskje ikke like fulle som vanlig?
Av enkelte produkter var det " få av hvert ", og noe de hadde kjøpt, og ville kjøpe mer av var ikke fylt på..
Det k a n ha med krisen å gjøre, men det kan jo bli tomt for enkelte ting ellers og:) - t.o.m i våre norske overfylte overflodsbutikker....
Eftersom jag tänker mig att det kan komma prishöjningar lite hursomhelst nu, med hänvisningar till höjd moms, så har jag letat lite efter bekräftade besked.
Enligt Reuters har Tsipras själv sagt att t ex momsen på restaurangmat kan höjas från måndag.
http://mobile.reuters.com/article/idUSL5N0ZW4T520150716?irpc=932
Vad gäller momsrabatten på öarna så tar det enligt samma artikel längre tid innan den försvinner. Det talas om i höst. Det kan stämma med obekräftade uppgifter som jag såg igår: att på öar som Santorini och Mykonos försvinner den i oktober, på mindre, avlägsna öar först i juli nästa år. Men det var alltså inte bekräftat.
Då ska regeringen ha beslutat att bankerna öppnar igen på måndag. Men kapitalkontrollen är kvar, om än i lite annorlunda form. Istället för strikt uttagsgräns på 60€ om dagen kan grekerna nu ackumulera sina uttag och ta ut upp till 420 € i veckan. Förbudet mot överföringar till utländska konton ligger kvar så det blir fortsatta problem för importföretagen, jag fattar inte hur de ska överleva.
http://news.yahoo.com/greek-ministers-sworn-reshuffle-091414653--business.html
Jag läser det här och inser att jag måste minnas fel:
The euro banknotes and coins were introduced in Greece on 1 January 2002, after a transitional period of one year when the euro was the official currency but only existed as 'book money'. The dual circulation period – when both the Greek drachma and the euro had legal tender status – ended on 28 February 2002.
Jag har alltid haft för mig att jag betalade med euro redan 2001. Men det gjorde jag alltså inte? Någon med bättre minne?
ingegerd46
2015-07-19, 10:05
2001 gick vår resa till Sifnos, Milos och Naxos och betalade i drachmer ser jag i min dagbok. 8000 kostade rummet på sifnos och på Milos fick vi betala 12000 för en stor tvåa med jättestor altan. I Aten kostade en 24 timmars biljett 1000.
Tack Ingegerd, då har jag nog kommit ihåg fel!
Jag vet också alldeles bestämt att på hösten 2002 reste jag till Grekland med både nytt resesällskap och ny valuta ;) Resorna 2001 var med drachmer och man noterade betydligt högre priser 2002:mad:
Lissi
Jag läser det här och inser att jag måste minnas fel:
Jag har alltid haft för mig att jag betalade med euro redan 2001. Men det gjorde jag alltså inte?
Det er helt riktig at du ikke gjorde det :D
anneli56
2015-07-19, 14:29
Vi gifte oss 2001 i oktober och åkte till Kreta på bröllopsresa och vi hade en middag där med vänner vilket kostade oss 37 850 Drachmer ! Har kvittot kvar:)
http://e24.no/makro-og-politikk/hellas/grekerne-vaakner-mandag-opp-til-dyrere-ouzo/23491369
anneli56
2015-07-20, 15:05
http://www.thenation.com/article/goldmans-greek-gambit/
http://www.theguardian.com/business/live/2015/jul/20/greek-debt-crisis-banks-reopen-stock-market-closed-ecb-live
larstommy
2015-07-20, 19:28
Here we go again ???? :p :)
"Grekland passar på pensionerna"
https://www.avanza.se/placera/redaktionellt/2015/07/20/grekland-passar-pa-pensionerna.html
MetaxaHasse
2015-07-22, 09:11
Desto mer jag ser,ju tokigare det verkar bli :confused:
Grekland verkar administrera bort alla pengar!
Förenkla så att företagandet kommer igång!!!(inte en massa olika skatte o moms satser bl.a.)
Ställ motkrav på dem men fäll dem inte vid första bästa fel,hjälp dem och visa vad som är rätt.Om ett företag efter en tillrättavisning inte följer regelverket hyfsat väl..då kan man nypa till.
Hasse
...misstänker att vi är "några" som "håller andan" nu...av olika orsaker...
http://www.theguardian.com/business/live/2015/jul/22/business-live-greece-votes-on-further-bailout-reforms
http://mobil.dn.se/nyheter/varlden/planerade-grexit-kupp-skulle-ta-over-centralbanken/
Detta läste jag i DN idag. Skrämmande men inte förvånande.
Smultron
2015-07-29, 14:18
Färska siffror om situationen för den lilla människan i dagens Grekland:(
http://greece.greekreporter.com/2015/07/29/four-in-ten-greeks-live-in-poverty (http://greece.greekreporter.com/2015/07/29/four-in-ten-greeks-live-in-poverty/)
http://greece.greekreporter.com (http://greece.greekreporter.com/2015/07/29/four-in-ten-greeks-live-in-poverty/)/2015/07/29/greeks-have-the-least-faith-in-their-economic-and-political-system/ (http://greece.greekreporter.com/2015/07/29/four-in-ten-greeks-live-in-poverty/)
Om jag har förstått det rätt är ett av kraven från långivarna att alla grekiska företag ska betala lika mycket i skatt. Enligt GP/TT (http://www.gp.se/ekonomi/1.2783405-jordbruksskatt-kan-falla-tsipras) betalar jordbrukare endast 13 procent i inkomstskatt, medan andra företagare betalar 25 procent. Det påstås att tiotusentals "låtsasbönder" utnyttjar detta för att betala lägre skatt än de egentligen ska göra.
Men att höja skatten för jordbrukare kan tydligen vara svårt för Tsipras att få igenom i det grekiska parlamentet - är det någon som vet hur det har gått med det?
Och tydligen betalar de grekiska rederierna ingen vinstskatt (http://www.gp.se/ekonomi/1.2784812-skattesmall-hotar-grekisk-sjofart) över huvud taget!:eek:
/kimmen
Intressant och läsvärd artikel idag i DN
http://www.dn.se/ledare/kolumner/berlin-kan-inte-radda-grekland/
NilsHåkan
2015-08-09, 17:36
Bara att instämma!
Mycket bra artikel och jag tror (och hoppas) att Grekland ska kunna uppbringa så mycket politiskt mod för att skapa en struktur att landet klarar sig av egen kraft.
Alternativet är en Grexit vilket inte heller en majoritet av grekerna vill.
Detta är Greklands chans...någon mer är inte politiskt möjlig i Europa!
Dagens rapporter från bl.a. Aten, oroar. Ännu en sk överenskommelse fördjupar gropen.
Det er til å bli KVALM av...:mad:
http://www.hegnar.no/okonomi/politikk/artikkel558079.ece
Artikel i dagens SvD om Greklands senaste (sista:confused:) stödpaket:
http://www.svd.se/halsbrytande-tidtabell-for-greklands-stodpaket#sida-1
Ett par delar är extra intressanta.
Om de löften Tsipras vann valet på Ang_elx:
http://www.kalimera.nu/forums/picture.php?albumid=1401&pictureid=17498
Och avslutningen om att det (enligt skribenten) i framtiden finns möjlighet till en viss skuldavskrivning:
http://www.kalimera.nu/forums/picture.php?albumid=1401&pictureid=17499
Den som lever får se...
/kimmen
En "viss" skuldavskrivning hjälper inte Grekland.
EU+Euro+Grekland leder till död.
Bättre då med svält och nöd.
EU+Euro+Grekland leder till död.
Märkligt då att i grekiska opinionsundersökningar säger en majoritet av medborgarna ja till både EU och euro.
Eller anser du kanske att grekerna inte är kompetenta att hantera EU+euro...?
/kimmen
Jag hoppas innerligt att jag har fel.
Märkligt då att i grekiska opinionsundersökningar säger en majoritet av medborgarna ja till både EU och euro.
Eller anser du kanske att grekerna inte är kompetenta att hantera EU+euro...?
/kimmen
Att man vill stanna i eurosamarbetet beror till den största delen på att man är rädd för vad som kan hända om man lämnar det. Knappast för att man är nöjd med eurosamarbetet. Detta är naturligtvis ingen nyhet.
Det är EU + Euro som inte kan hantera Grekland. Det har de aldrig kunnat.
Det är EU + Euro som inte kan hantera Grekland. Det har de aldrig kunnat.
Skulle det kanske kunna bero till största del på att när hjälpen behövdes, och till slut anlände så var Greklands egenskapade problem så enorma att det inte gick att hantera dem?
Ett land som har problem och som söker hjälp, ska då EU + Euron klandras för det?
[QUOTE=Thira;Det är EU + Euro som inte kan hantera Grekland. Det har de aldrig kunnat.[/QUOTE]
Ja, Thira. Visst är det precis så.
Det är dags att omformulera vad som är problemet.
Så, igen, för att ta det från början. När ska vi fatta att problemet är att EU godkände Grekland som medlem, samtidigt tog på sig det allt överskuggande ansvaret. Tog på sig den allt överskuggande skulden.
Jag tar det igen.
När ska vi fatta att problemet är att EU godkände Grekland som medlem, samtidigt tog på sig det allt överskuggande ansvaret. Tog på sig den allt överskuggande skulden.
Den skulden är större än 200 miljoner euro. Den skulden kommer de aldrig att betala tillbaka. Alltså ger de Grekland den allt överskuggande ansvaret och skulden.
Det kallar jag en krigshandling.
Ja, Thira. Visst är det precis så.
Det är dags att omformulera vad som är problemet.
Så, igen, för att ta det från början. När ska vi fatta att problemet är att EU godkände Grekland som medlem, samtidigt tog på sig det allt överskuggande ansvaret. Tog på sig den allt överskuggande skulden.
Jag tar det igen.
När ska vi fatta att problemet är att EU godkände Grekland som medlem, samtidigt tog på sig det allt överskuggande ansvaret. Tog på sig den allt överskuggande skulden.
Den skulden är större än 200 miljoner euro. Den skulden kommer de aldrig att betala tillbaka. Alltså ger de Grekland den allt överskuggande ansvaret och skulden.
Det ÄR en krigshandling. Efter att ha pratat med så många unga under min senaste resa så har jag sett det Kimmen inte sett, det Laero inte sett m fl. Det finns en människa bakom varje siffra. En människa som lider! En familj som fryser ihjäl om natten i bergen i Peleponessos. En kvinna med tre barn som tvingas ut i prostitution - hon bodde i Aten och ä'r en nära vän till min vän. Det finns människor bakom alla siffror, som för så många, är just bara siffror. DET ÄR VÄLDIGT ENKELT ATT SITTA HÄR OCH RABBLA SIFFROR OCH TEORIER OCH OM VEMS FELET ÄR. MEN FAKTUM KVARSTÅR. BAKOM VARJE SIFFRA AV BESPARINGAR FINNS EN MÄNNISKA.
Skulden ligger på omkring 320 miljarder E. Nu kommer det ytterligare drygt 80 miljarder E att läggas på toppen av tidigare skulden, alltså skulden passerar 400 miljarder E.
Dess värre, om 2 eller 3 år är vi där igen, och då skall situationen sönderdiskuteras om vems fel det är.
Admirala
2015-08-11, 20:20
DET ÄR VÄLDIGT ENKELT ATT SITTA HÄR OCH RABBLA SIFFROR OCH TEORIER OCH OM VEMS FELET ÄR. MEN FAKTUM KVARSTÅR. BAKOM VARJE SIFFRA AV BESPARINGAR FINNS EN MÄNNISKA.
fb_gilla
Det beste som er skrevet i denne tråden. Og dessverre en trist sannhet som pengetellerne altfor lett glemmer. Eller skiter i.
DET ÄR VÄLDIGT ENKELT ATT SITTA HÄR OCH RABBLA SIFFROR OCH TEORIER OCH OM VEMS FELET ÄR. MEN FAKTUM KVARSTÅR. BAKOM VARJE SIFFRA AV BESPARINGAR FINNS EN MÄNNISKA.
...och vad ska de spara på nu? Det finns ju inget kvar för de allra flesta.
Lissi
Skulle det kanske kunna bero till största del på att när hjälpen behövdes, och till slut anlände så var Greklands egenskapade problem så enorma att det inte gick att hantera dem?
Ett land som har problem och som söker hjälp, ska då EU + Euron klandras för det?
Ahhh please, ingen kan komma och försöka tuta i mig att ingen i Trojkan visste att de grekiska politikerna "skymde" "dolde" "ljög" om sanningen inför eurogruppen vid inträdet. Men Grekland har ett strategiskt läge i Europa. Viktigt på flera sätt än bara ett. Naturligtvis valde man att se genom fingrarna från eurogruppens sida vid inträdet. Något man nu lastar Grekland för. Detta är fortfarande ovidkommande anser jag. Varför ska man straffa en så stor del av befolkningen för vad deras politiker en gång gjorde?
Ahaa... Nu har Kalimeras experter på nationalekonomi förklarat för mig att Greklands långvariga problem med korruption, skattefusk och klientelpolitik alltså är EU+eurons fel! Att jag inte har fattat det innan...:eek:
/kimmen
...och vad ska de spara på nu? Det finns ju inget kvar för de allra flesta.
Lissi
Jag tror tyvärr det är som Xenos säger. Detta blir Greklands död. Framför allt som man nu skapat vad Merkel kallar för "Security fund". Eurogruppen är fullt medveten om att Grekland inte fixar de nya avtalen. De har medvetet satt ribban högt, alltför högt. Mer och fler tidigare oexploaterade delar av Grekland kommer att säljas ut för att kunna betala skulderna och Merkel kan gnugga sina hönder i lönndom och girighet eftersom hon, sedan länge, insett att Grekland är en oslipad diamant vad gäller alla naturtillgångar och alla vinster de kan göra på hittills oexploaterade stränder och annat.
Jag hoppas och tror dock att Tsipras just nu, bakom Trojkans rygg, smider planer för ett alternativ. Men detta är naturligtvis bara mina egna förhoppningar. Jag tror inte han skulle våga spela ett så högt spel om Greklands framtis annars, inte utan en back up - plan.
Det är helt fantastisk! Såväl inom alla eu-organ som i grekiska och andra europeiska parlament, finansvärlden och vi här på Kalimera, så har vi efter all denna tid av debatt fortfarande fokus på en enda meningslös sak ..... "VEMS ÄR FELET?". Allt för få, om ens någon, ställer den enda meningsfulla frågan, vilken också återfinnes i en dansk topplåt, ..... "SÅ VAD GÖR VI NU LILLE DU? Det är lätt att tycka en massa, men .... oavsett vems felet är, .... "Vad gör vi nu lille du?" :confused:
Masse
Det är helt fantastisk! Såväl inom alla eu-organ som i grekiska och andra europeiska parlament, finansvärlden och vi här på Kalimera, så har vi efter all denna tid av debatt fortfarande fokus på en enda meningslös sak ..... "VEMS ÄR FELET?".
Masse
Jag skrev i ett tidigare inlägg idag:
"Skulden ligger på omkring 320 miljarder E. Nu kommer det ytterligare drygt 80 miljarder E att läggas på toppen av tidigare skulden, alltså skulden passerar 400 miljarder E.
Dess värre, om 2 eller 3 år är vi där igen, och då skall situationen sönderdiskuteras om vems fel det är."
Ja Masse, det är verkligen helt fantastiskt!
..........så har jag sett det Kimmen inte sett, det Laero inte sett m fl. Det finns en människa bakom varje siffra. En människa som lider..... .
Av underliga påhopp jag tagit del av i de här trådarna var detta det i särklass mest korkade.
Övriga kommentarer överflödiga.
Av underliga påhopp jag tagit del av i de här trådarna var detta det i särklass mest korkade.
I hvert fall b l a n t de mest korkade, kanskje :confused: snyft_drop
Det er denne evige poraliseringen og moraliseringen; 'hvem er snillest og mest empatisk i dette landet her' :DAng_elx
fb_gilla
Exakt, som om vi vore så dumma och empatibefriade att vi inte förstår att många människor har det svårt nu... Vi är inte blinda.
Men..."Vad gör vi nu lille du?" :confused:Något måste göras för att komma tillrätta med korruption, skattefusk och klientelpolitik. Kanske ska man börja med att rösta fram politiker som VILL förändra detta, och inte bara lovar guld och gröna skogar till alla? Och jag tror definitivt INTE att Tsipras är en sådan politiker.
Annars tror jag att det blir samma visa igen om två-tre år. Vem vill det?
/kimmen
Verkligen? För annars är det väldigt lätt att tro att allt du ser är siffror och teori. Jag har inte sett många tankar från dig i denna tråd på människan bakom alla dessa siffror. De som faktiskt får ta smällen. För det är ju knappast du?!
Sen, det där med korkad, tja du. Det uttrycket får helt stå för dig. Själv väljer jag att inte se ned på människor på det sättet.
Har inte använt den här nån gång tidigare sedan den infördes, men nu är det verkligen dags .................
fb_gilla
Masse
Men, när vi ändå är inne på ämnet, Laero (och Kimmen för all del) så kan jag inte låta bli att tycka att det är osedvanligt korkat att inte se de som drabbas av alla era så varmhjärtigt förespråkanden för besparings och eurogruppenharalltidrättoavsettvad - argument. Verkligheten ser ut på ett sätt. Era siffror på ett helt annat. Det, om något, anser jag vara korkat. Även om jag inte gillar att använda den benämningen om någon endaste människa här i världen - gillar nämligen inte att sänka mig så lågt!. Sånt får stå för snobbar och råkapitalister ;)
Och, ska jag kanske tillägga, jagsvaga stackare som gör tummen upp för den som de, för tillfället, tror är den starkaste ;)
Möjligt är att jag nu blir avstängd. Men, om så är, så var det värt det och jag tar konsekvensen av mina ord. Jag tycker faktiskt du är rätt så korkad Laero.Och du, Kimmen och Masse m.fl. behöver ta er en promenad in i verkligheten i Aten, möta människor på samhällets botten där och se människan istället för alla siffror. Det är bara ett råd.
I hvert fall b l a n t de mest korkade, kanskje :confused: snyft_drop
Det er denne evige poraliseringen og moraliseringen; 'hvem er snillest og mest empatisk i dette landet her' :DAng_elx
fb_gilla
Jadu Malou,
Begriper du inte att detta för länge sedan överskridit alla gränser om moralisering och polarisering så vet jag faktiskt inte vad jag ska säga. De gränserna är sedan länge utplånade. Det handlar inte om det längre. Det handlar om liv eller död för många i storstäderna. Så att du sitter här hemma i din trygga miljö och tycker du kan se till sådana futtiga småsaker som ovanstående och pluttifiera deras livssituation är rätt illa. Det är verkligen väldigt litet och fjuttigt i det stora sammanhanget. Ta dig ut i stora världen istället och se lite av verkligheten och hur människor faktiskt har det.
Jag tycker det är sorgligt att kalla folk korkade. Debatter kan vara hätska men personangrepp är bara en trist härskarteknik
Kan ingen människa fatta det?
Det handlar inte om vem som har mest empati eller inte. Det är löjligt att pluttifiera grekernas svåra situation just nu på det sättet.
För grekerna handlar detta om att överleva eller inte. Så sitter vissa här och förminskar situationen till något löjligt litet som "du håller alltid på Grekland" eller "du har mest empati eller inte" medan vardagen för många greker just nu handlar om att fixa mat för dagen. Fyra av tioi lever nu i fattigdom i Grekland (och då pratar jag inte om barnfattigdom som varit på tapeten i Sverige, även om den också är hemsk) utan om den sorts fattigdom där man inte får mat för dagen.
Det blir verkligen skitlöjligt då när man, drar ned diskussionen så lågt som att den skulle handla om vem som har mest empati eller inte i ett forum där Greklandskrisen diskuteras. Men det är i mina ögon bara ett bevis på att man inte fattat vad det handlar om.
Jag har inte hunnit läsa hela tråden, men ska. Är det inte så att du bor i Grekland? Oavsett är det enkelt att dra till med argumentet : det är korkat! Nej sorry, det är faktiskt inget argument :D
Jag har inte hunnit läsa hela tråden, men ska. Är det inte så att du bor i Grekland? Oavsett är det enkelt att dra till med argumentet : det är korkat! Nej sorry, det är faktiskt inget argument :D
Menar du mig?
Nej nej, jag bor inte i Grekland. Oh jag håller med dig angående korkat. Om du läser mina inlägg ovan så kommer du att se hur jag tänker angående det hela.
Ja jag ska läsa i lugn och ro. Outtömligt ämne. Tycker i alla fall det är trist att kalla inlägg "det mest korkade". Krisen är svårbegriplig, även för de mest insatta, så det blir bara fjuttigt. Jag tycker vi kan hålla en hövlig ton, helt enkelt
Skulden ligger på omkring 320 miljarder E. Nu kommer det ytterligare drygt 80 miljarder E att läggas på toppen av tidigare skulden, alltså skulden passerar 400 miljarder E.
Tack för uppdateringen.
Dess värre, om 2 eller 3 år är vi där igen, och då skall situationen sönderdiskuteras om vems fel det är.
Vems felet är vet vi redan - de som har makten.
Att jag inte har fattat det innan...:eek:
/kimmen
Bättre sent äm aldrig!
Det är helt fantastisk! Såväl inom alla eu-organ som i grekiska och andra europeiska parlament, finansvärlden och vi här på Kalimera, så har vi efter all denna tid av debatt fortfarande fokus på en enda meningslös sak ..... "VEMS ÄR FELET?". Masse
Fel av dig! Det var inte här på Kalimera som talet om vems felet var startade. Det började i Nordeuropa under den allomfattande fördomen som fortfarande kallas greklandskrisen. Och när ex:s tysk press började sin förtalskampanj. Det måste manfaktiskt ha klart för sig innan man förringar kommentarerna här på Kalimera.
Imperier kommer och går. Enskilda länder har i regel längre historia.
Tack för uppdateringen.
Makten i varje demokratiskt land utövas av folkvalda politiker och då även i Grekland. Dock, inte helt klart om det är just det du avser.
Fel av dig! Det var inte här på Kalimera som talet om vems felet var startade. :confused:
Om jag inleder med att säga att jag personligen inte använder samma kraftuttryck, så instämmer jag i princip med det du skriver.
Jag kan TYCKA att någon specifik person skriver något jag tycker är felaktigt men jag kan inte begripa att någon använder ett resonemang där flera andra personer pekas ut som att de VET MINDRE. Vet mindre om VAD? Och hur vet man MER än andra? Hur MÄTER man detta, finns det normer, regler, kutymer, överenskommelser, annat....?
Därför blir en del färska inlägg i denna tråd i mitt tycke oundvikligen helt intetsägande för mig då de primärt handlar om personangrepp. Och visst kan det jag skriver nu OCKSÅ tolkas åt ett eller annat håll men jag vänder mig inte till, och namnger inte någon specifik person. Just nu handlar denna tråd om en mängd känsloyttringar, det är väldigt tråkigt att se att så är fallet. Att livsöden kommer fram antingen här eller i dagstidningar, radio, tv, det är naturligtvis en följd av hur Greklands ekonomi havererat. Hur den har det, varför eller vem som bär skulden, det kommer vi aldrig att få ett enhetligt svar på. Att EU, Euron som valuta eller EMU eller flera kombinationer av allt det skulle bära skuld till problemen och följderna, är i MITT TYCKE allvarliga anklagelser. Hur Grekland "internt" har hanterat sin för några år sedan, BLIVANDE kris (om man nu kan kalla detta "EN" kris?) är OCKSÅ I MITT TYCKE, den stora och enda "skuld" som nu får oss att engagera oss här i forumet.
Ja, jag har väl fel anser någon, rätt anser någon annan. JAG vet inte MER än någon annan, ej heller MINDRE och jag är som alltid, beredd på påhopp och om jag behöver, även försvara mina ÅSIKTER.
Om jag inleder med att säga att jag personligen inte använder samma kraftuttryck, så instämmer jag i princip med det du skriver.
Jag kan TYCKA att någon specifik person skriver något jag tycker är felaktigt men jag kan inte begripa att någon använder ett resonemang där flera andra personer pekas ut som att de VET MINDRE. Vet mindre om VAD? Och hur vet man MER än andra? Hur MÄTER man detta, finns det normer, regler, kutymer, överenskommelser, annat....?
Därför blir en del färska inlägg i denna tråd i mitt tycke oundvikligen helt intetsägande för mig då de primärt handlar om personangrepp. Och visst kan det jag skriver nu OCKSÅ tolkas åt ett eller annat håll men jag vänder mig inte till, och namnger inte någon specifik person. Just nu handlar denna tråd om en mängd känsloyttringar, det är väldigt tråkigt att se att så är fallet. Att livsöden kommer fram antingen här eller i dagstidningar, radio, tv, det är naturligtvis en följd av hur Greklands ekonomi havererat. Hur den har det, varför eller vem som bär skulden, det kommer vi aldrig att få ett enhetligt svar på. Att EU, Euron som valuta eller EMU eller flera kombinationer av allt det skulle bära skuld till problemen och följderna, är i MITT TYCKE allvarliga anklagelser. Hur Grekland "internt" har hanterat sin för några år sedan, BLIVANDE kris (om man nu kan kalla detta "EN" kris?) är OCKSÅ I MITT TYCKE, den stora och enda "skuld" som nu får oss att engagera oss här i forumet.
Ja, jag har väl fel anser någon, rätt anser någon annan. JAG vet inte MER än någon annan, ej heller MINDRE och jag är som alltid, beredd på påhopp och om jag behöver, även försvara mina ÅSIKTER.
Jag håller med om att diskussionen nådde en bottennivå inatt. Och att jag gick för långt och till personangrepp i vissa fall. Men inte heller jag gillar att få nedlåtande kommentarer som korkad etc kastade i ansiktet och det var så det hela började. Denna diskussion är känslomässig på många sätt och för många av oss som har vänner som råkat riktigt illa ut pga krisen. Och ja, lätt är då att diskussionen kryddas av det och att det ibland är väldigt svårt att hålla en kall och neutral ton. Man blir alltför ledsen när man förstår att många inte ser deras lidande i allt detta.Och man känner sig maktlös på många sätt. Nåväl, jag inser att det är bäst att jag drar mig ur denna diskussion pga av att det hela blivit alltför känslomässigt och att det gör det svårt att alltid hålla den över vattenytan. Ber om ursäkt för de personangrepp jag själv stod för. Resten får stå för andra.
Engagemang är ett knippe känslor. Att vara kall och saklig är icke-engagemang. Vi får nog stå ut med känslor vad gäller sakfrågan.
Visst är det en balansgång på slak lina.
Men inte heller jag gillar att få nedlåtande kommentarer som korkad etc kastade i ansiktet och det var så det hela började.
Nej, det började med att du tog dig rätten att meddela övriga forummedlemmar att jag och Kimmen (varför just vi två förresten?) inte ser att det finns människor som lider i krisens spår. Det påhoppet kallade jag korkat. Har alltså inte kallat dig som person korkad, inte heller dina åsikter i övrigt även om vi inte är överens om allt.
För att svara dig, Thira och utan att citera (DET har ju stötts och blötts mycket tidigare i somras) så gör jag fler reflektioner.
Jag har upplevt samma sak, det att mothugg innebär att man svarar otrevligt, spydigt. Jag lärde mig att inte reagera snabbt och hellre tänka efter och skriva mer avslappnat dagen efter. Eller ibland, strunta i att svara eftersom hur jag än skulle formulera mig så hade det varit utan effekt.
Det BLIR en balansgång, många har engagerat sig i Greklands ekonomiska (och politiska) status just nu och därför blir diskussionerna förvirrade och inte särskilt trevliga att följa. Jag känner inte exakt till om du har grekiskt blod i dig, Thira? Har du INTE det så har jag trott fel men jag reagerade mycket på det du skrev om de människor du mötte under din resa. Självklart reagerar man mycket känslomässigt om man ser det du såg, en förtvivlan som man känner och där maktlösheten sätter in.
Vänd på det, jag har under två resor sett annat. Syros kanske är ett "dåligt exempel", jag har fått den uppfattningen att Syros är kanske ganska välmående. Det avspeglade sig på det sättet att jag inte såg några tecken på tillnärmelsevis det DU såg. Vad som sen döljer sig "bakom", hur människorna på Syros VERKLIGEN har det, det har jag ingen aning om. Därför kommer jag hem med en annan verklighetsuppfattning, jag kan inte förstå allt i den här krisen när jag faktiskt inte har sett det med egna ögon.
Okej.......jag såg EN kvinna, grekisk eller inte? Hon gick med ett litet barn i famnen och tiggde mitt bland barer och discotek mm. i Syros centrum och vad jag VERKLIGEN SÅG var en irriterad kvinna som inte fick några pengar överallt där hon stannade. DET irriterar mig, för mig är det osmakligt, jag kanske irriterar någon i och med det men krisen handlar inte om EN ENSTAKA fattig person vid ETT tillfälle. Om någon inte vill skänka någon några pengar så undrar jag vad som är fel med det? Den enskilda människan MÅSTE få bestämma hur den vill göra. Det handlar inte heller om hur JAG tänker, angående om jag personligen skänker pengar eller inte.
Vad jag vill säga är att jag mycket väl kan komma i känslor där jag kan reagera på vad andra skriver, svara därefter, låta bli......Tyvärr har jag för lite grundkunskaper om denna kris för att mer frekvent deltaga i den här tråden. Jag har försökt att sätta mig in lite men orkar inte ta del av den ofantliga mängd information av alla de slag som massmedia har fått ut de senaste månaderna. Därför vill jag som sagt inte svara så mycket eftersom jag ser att andra engagerar sig mer än jag och till synes, har mer kunskaper än jag.
Men jag är övertygad att många orsaker (inte alla) handlar om att Grekland bär egen orsak till krisen de har befunnit sig i, befinner sig i och KOMMER ATT befinna sig i. Om det sen är pga deras politiker, deras politiska system, korruption eller inte, dålig skattemoral, TUSEN ANDRA orsaker eller allt jag räknar upp, ihopslaget och sammanpressat till EN ENDA orsak - det kan ingen svara på. Inte ens alla engagerade i detta forum.
Till Laero; Ok ja oavsett hur det nu började så ber jag om ursäkt för de personangrepp jag stod för. Jag gick för långt.
Engagemang är ett knippe känslor. Att vara kall och saklig är icke-engagemang.
Varför jag känner mig träffad av detta resonemang kan jag inte helt och fullt förklara. Dock är jag är ofta saklig, kan sakna ett "varmare" engagemang än vad det ser ut som när jag skriver men jag är trots det, ENGAGERAD så där jag tar jag mig friheten att påstå att du inte har rätt.
Detta menat om hur jag engagerar mig angående det ämne denna tråd handlar om.
Döm inte utan ingående kunskaper om du menar någon särskild person.
Varför jag känner mig träffad av detta resonemang kan jag inte helt och fullt förklara./Hasse:cool:
Det förstår inte jag heller.
Min kommentar var fenomenologisk, din person hade jag ingen tanke på då jag inte känner dig. Begreppet saklighet kan skärskådas ur andras perspektiv. Oavsett vem som använder det.
Jag har länge avstått egna inlägg men sett hur invektiven flödat på tråden. Saliga är de okunniga, som tror de vet bäst! Tänk så mycket jag har kunnat göra i stället för att skriva!
Se morgonens inlägg på SVT via Karalampushttp://politikigrekland.blogspot.gr/
Ger kanske en del huvudbry för några?
/ Jannis
Jag gissar att du (till viss del) menar politikerna? I både Sverige och Grekland har vi de politiker vi har tack vare/på grund av att väljarna har röstat på dem. Väljarna är alltså inte helt utan ansvar...
Bättre sent äm aldrig!
Jag vet inte om du är ironisk - men det var jag.
Övrig kommentar på ett antal av de senaste inläggen: Jösses...:eek::confused::(
/kimmen
Gud vad ni tjafsar
:D:D:Dflabb_flab
/kimmen
Vill bara säga, att jag aldrig uppfattat varken Laero eller Kimmen som "kalla" eller "oengagerade". Precis tvärtom! Man måste väl få både se och dryfta verkligheten ur många aspekter? Hur skulle det gå om alla drunknade i sin egen "empati"? Och skulle t ex alla ekonomer vara känslokalla typer för att de jobbar med siffror? De är väl också "människor bakom siffrorna"? Kan man inte respektera både människor och siffror i denna kris? De är ju bara två sidor av samma sak. Jag känner också sådana som står mig nära och som nu kämpar för mat för dagen, och det är jäkligt svårt att hantera känslomässigt. För att inte tala om alla lidande som jag inte känner personligen. Men lika förbaskat finns det siffror. Och fakta om hur det grekiska samhället fungerar.
De är ju bara två sidor av samma sak. Jag känner också sådana som står mig nära och som nu kämpar för mat för dagen, och det är jäkligt svårt att hantera känslomässigt. För att inte tala om alla lidande som jag inte känner personligen. Men lika förbaskat finns det siffror. Och fakta om hur det grekiska samhället fungerar.[/QUOTE]
Jag tror personligen att det är svårt som svensk och Greklandsvän att sätta sig in i vad som är hönan, ägget eller för all del tuppen. Det är lätt att klanka ner på saker och ha åsikter bara för att man nu börjat läsa på via stora mediers hemsidor, men vi har så oerhört olika förflutet, tusentals år tillbaka, och så oerhört olika villkor och samhällsuppbyggnad, hotbilder mot oss utifrån och problem inifrån. Vi må vara mer lika nu, på ytan, men ...
Jag, i min hjärna, har i alla fall uppfattat det som att på turistöarna har man ändå på många sätt kvar inkomster, även de om odlar och producerar på dessa öar. Många är släkt och vänner, de har sina kunder och hjälps åt. Det är, vad jag har förstått, mycket , mycket värre i övriga Grekland där tjänstemän och annan mede-l/arbetarklass mist sina jobb samtidigt som de hade/har konsumtionslån att betala av. Vi svenskar lånar just nu som om det inte finns en högre ränta bortom horisonten, och de flesta experter bävar för konsekvenserna av detta. Jag hoppas att om Grekland får lite mer balans i budgeten finns en skuldavskrivning att vänta. Skulle inte förvåna om det är så.
Vill bara säga, att jag aldrig uppfattat varken Laero eller Kimmen som "kalla" eller "oengagerade". Precis tvärtom! Man måste väl få både se och dryfta verkligheten ur många aspekter? Hur skulle det gå om alla drunknade i sin egen "empati"? Och skulle t ex alla ekonomer vara känslokalla typer för att de jobbar med siffror? De är väl också "människor bakom siffrorna"? Kan man inte respektera både människor och siffror i denna kris? De är ju bara två sidor av samma sak. Jag känner också sådana som står mig nära och som nu kämpar för mat för dagen, och det är jäkligt svårt att hantera känslomässigt. För att inte tala om alla lidande som jag inte känner personligen. Men lika förbaskat finns det siffror. Och fakta om hur det grekiska samhället fungerar.
Det var inte alls så jag menade. Naturligtvis är siffror också viktiga. Ingenstans har jag påstått motsatsen. Däremot tycker jag, som sagt, jag gick för långt härom natten då jag inte skilde på sakfråga och person. Meningsskiljaktigheterna i denna tråd består väl främst i hur man ska spara in, på vad, vilka som får ta konsekvenserna av besparingarna osv. osv. Och utan att ge mig in i någon diskussion på nytt så har vi skribenter i denna tråd helt enkelt väldigt olika åsikter om hur besparingarna slår och på vilka de ska läggas.
Meningsskiljaktigheterna i denna tråd består väl främst i hur man ska spara in, på vad, vilka som får ta konsekvenserna av besparingarna osv. osv. Och utan att ge mig in i någon diskussion på nytt så har vi skribenter i denna tråd helt enkelt väldigt olika åsikter om hur besparingarna slår och på vilka de ska läggas.
Vill först tacka för din ursäkt i tidigare inlägg och kan kontra med att jag borde använt annan formulering än "korkad".
När det gäller ovanstående citat så tycker jag att du gör en förenkling som går ut på att jag mfl skulle förespråka hårda besparingar och att dessa med fördel ska drabba svaga grupper. Så är det inte och det har jag aldrig framfört.
Min infallsvinkel angående Greklands ekonomi är att om de långsiktigt ska vara ett välfärdssamhälle, där man tar hand om utsatta grupper, så kräver det att man uppnår hyfsat välskötta statsfinanser. Översatt till svenska förhållanden egentligen klassisk socialdemokratisk politik. Om man kan uppnå det utan åtstramning, alltså genom bättre skatteindrivning, ökad tillväxt, korruptionsbekämpning, mindre byråkrati, privatiseringar, ...ja då är det jättebra även ur min synvinkel.
Problemet är bara det att Greklands BNP är knappt hälften av Sveriges räknat per capita och därmed finns det inte möjlighet till samma välfärd.
Det ni, som ihärdigt är emot besparingar, inte lyckas förklara trots hundratals inlägg är varifrån pengar och resurser ska komma. Jag har tidigare frågat om man tror att det går att trolla fram pengar iom att ni också är emot lån från Trojkan och från Tyska banker etc.
När jag startade tråden om att Syriza gräver grop handlade det om min farhåga kring hur det skulle gå för landet och folket efter nyvalet.
I det kan jag tyvärr konstatera att jag fått rätt, Syrizas krumbukter har fått allt att gå åt fel håll. En svag tillväxt har vänts till nedgång, skuldkvoten som började balanseras tror man nu är på väg upp mot 200%, banksystemet har i princip kollapsat med kapitalkontroller som ingen vet när de kan avskaffas, en primär budget som var i balans är åter underbalanserad osv. Sådant drabbar i Grekland, liksom i andra misskötta länder, alltid i förlängningen utsatta grupper hårdast.
Charleston
2015-08-13, 12:29
Egentligen hade jag bestämt mej för att ha gjort mitt sista inlägg i den här tråden, men en kortfattad extra sorti får det allt bli ändå: jag antar att jag inkluderas i de "som ihärdigt är emot besparingar" och min åsikt är att man inte kan strypa en extrem krisekonomi till tillväxt. Det är dessutom en åsikt som stöds av många inom den nationalekonomiska "expertisen" (även om jag in i det längsta föredrar att tänka själv). Den minimala återhämtningen under några månader i slutet av förra året sammanföll med att man lättade något på åtstramningarna då (se den artikel av Krugman jag refererade till tidigare i den här tråden), så det kan lika gärna vara ett argument MOT extrema åtstramningar. Och kapitalkontrollerna är en följd av att ECB stoppat utbetalningar till euromedlemslandet Grekland, helt enkelt som ett straff för att man inte rättat in sej i ledet. Men nu är ju landet på väg att bli en verklig lydstat under de stora euroländerna, så nu ska det väl kunna bli ordning på torpet! Eller?
jag antar att jag inkluderas i de "som ihärdigt är emot besparingar" och min åsikt är att man inte kan strypa en extrem krisekonomi till tillväxt.
Jo att satsa sig ur lågkonjuktur är ju en beprövad medicin enligt Keyniansk modell som t e x svenska politiker anammat tämligen mangrant. Men det bygger ju på att man har balans över tid, att man har överskott i goda tider. Grekland är utestängt från lånemarknaden på grund av att förtroendet för deras betalningsförmåga saknas. Så då kvarstår min fråga; om de ska satsa sig ur krisen - varifrån ska pengarna komma?
För övrigt verkar ju den här "trojka-medicinen" funka i länder som Irland och Portugal. Men skillnaden är väl att där gjordes nödvändiga reformer mycket snabbare. För Greklands del har kanske gropen blivit för djup..jag vet inte.
Läs Alexandra Pascalidou i DN idag!!!
Vem, svara mig, vem vågar tro att Grekland någonsin blir en vinnare i någon form, inom EU?
.
Det ni, som ihärdigt är emot besparingar, inte lyckas förklara trots hundratals inlägg är varifrån pengar och resurser ska komma. Jag har tidigare frågat om man tror att det går att trolla fram pengar iom att ni också är emot lån från Trojkan och från Tyska banker etc.
fb_gilla
En sund "ekvation" som ofta, dock inte alltid, använts av Sverige och andra länder:
(skatteintäkter) - (välfärdens kostnader) >= 0 (större eller lika med noll)
En osund "ekvation" som använts av flera länder, bl. a. Grekland, Portugal, Spanien, Irland, o s v:
(skatteintäkter) + (banklån) - (välfärdens kostnader) <= 0 (mindre eller lika med noll)
MetaxaHasse
2015-08-13, 18:18
Att bara skära ner o skära ner,går inte!!Pröva att sluta äta!
Privatisera ser vi hur det går här hemma!Typ..tjaa..järnvägen kanske??Ang_elx
Vissa viktiga saker tycker jag ska vara helstatliga.Men det krävs sunt folk för att styra o inte politiker o tjänstemän utan kunskaper,bara en törstig plånbok.
Vi har LKAB,som är ett av få bolag som skattar i helhet här i landet,som bra exempel.
Hasse
PS.offentligsektorn får inte kosta mer än vad exportsektorn skattar in. DS.
Enligt de fyra största tidningarna,ska Tzipras avgå inom kort.
Ja, då kanske man hamnar mitt i valrörelse då. Åker 3/9 för två veckor.:rolleyes:
MetaxaHasse
2015-08-20, 15:49
OJ!Inget bra...:( grekiska folket behöver enande krafter..sluta snacka politik o rädda Grekland istället!!!
Hasse
Kalimera
2015-08-20, 15:51
Enligt de fyra största tidningarna,ska Tzipras avgå inom kort.Och utlysa nyval enligt The Guardian (http://www.theguardian.com/business/live/2015/aug/20/greece-crisis-receives-new-bailout-funds-repays-ecb-china-markets-live). Vinner han lär han blir premiärminister igen.
The Guardian verkar ha stenkoll på läget och har haft det länge.
Nu kommer uppgifter i nyhetsändningar att Tsipras planerar att meddela sin avgång och utlysa nyval senare ikväll.
Monica P
2015-08-20, 18:25
Det sägs att valdagen är bestämd till den 20 september. Vi börjar bli vana nu...
Det var ju flera månader sedan sist, så det är väl dags:cool: Det hade ju varit bra med lite stabilitet i tillvaron för folket nu:o Skulle behövas starka och kloka politiker men finns det sådarna:(
Riitta
Panta rei, eller, allting flyter, eller, "Man kan inte två gånger stiga ner i samma flod". Herakleitos sa det.
Platos sa, ”Vårt vara är ett ständigt bliva”.
Redan de gamla grekerna... insåg att "stabilitet", "arbetsro" och liknande är en illusion.
Jo att satsa sig ur lågkonjuktur är ju en beprövad medicin enligt Keyniansk modell som t e x svenska politiker anammat tämligen mangrant. Men det bygger ju på att man har balans över tid, att man har överskott i goda tider. Grekland är utestängt från lånemarknaden på grund av att förtroendet för deras betalningsförmåga saknas. Så då kvarstår min fråga; om de ska satsa sig ur krisen - varifrån ska pengarna komma?
För övrigt verkar ju den här "trojka-medicinen" funka i länder som Irland och Portugal. Men skillnaden är väl att där gjordes nödvändiga reformer mycket snabbare. För Greklands del har kanske gropen blivit för djup..jag vet inte.
Exakt klockrent tänk enligt mitt sätt att se.
Har själv en viss tilltro till Keynianskt tänkande. Konstigt nog bör det också stämma både för marknadskrafternas alla supporters och för motståndare till offentliga besparingar. Men i slutändan är ju ändå det enda som gäller, just vad du Laero skriver ........ om de ska satsa sig ur krisen - varifrån ska pengarna komma?
Nej till mera inblandning av "Trojkan" __D, Nej till besparingar __D, Nej till fortsatta överenskommelser med långivare __D ........
..... Tja då är det väl bara att sitta ner och vänta på att manna ska regna ner från himlen.
Jag menar inte att vara sarkastisk. Men om man säger nej till ALLT, vad är då lösningen?
Masse
Det blev avgång, spännade, det tar fart igen. Föresten hur är det i grekland? är det som i sverige att en avgående regering inte tar nya beslut? utan enbart "driver" landet
Masse, dom kanske säger "Nä" 😀
Ja risken är överhängande! ;)
Risken finns ju.:mad:
[QUOTE=Mahava;371459]Det blev avgång, spännade, det tar fart igen./QUOTE]
Instämmer!
Och Syriza kommer att stärka sin ställning den 20:e september.
Tsipras har inte svikit sina väljare, han har bara inte makt tillräckligt att ändra historien eller makt över "vännerna" inom EU.
Spännande, ja för: det är ett friskhetstecken med alla kriser, Denna kommer som sig bör att ta nya vägar, faktiskt. Krisen stärker Grekland. Grekland är på väg.
Va, ni tror mig inte?
Jag är inte ingen dödgrävare.
Jag tycker Tsipras har gjort ett enastående jobb utefter de svåra förutsättningar han haft i förhandlingarna.
Inte heller har han uteslutit sina meningsmotståndare från Syriza (vilket troligtvis skulle skett här i Sverige t.ex).
Jag hoppas verkligen han blir omvald, vilket jag också tror.
Vad majoriteten av valdeltagarna önskade (då de röstade) var ju någon som jobbade mot åtgärdspaketen och någon som försökte omförhandla dem och det har han ju gjort allt som står i hans makt att att göra, så på det sättet så har han ju ändå levt upp till det han lovade så gott han nu kunnat.
Jag gillar honom skarpt och tycker, till skillnad från många andra, att han verkar vara en ytterst hederlig prick!
LenaochJanis
2015-08-21, 07:07
[QUOTE=Thira;371
Jag gillar honom skarpt och tycker, till skillnad från många andra, att han verkar vara en ytterst hederlig prick![/QUOTE]
fb_gilla
Jag håller fullständigt med dig. Jag önskar också att han blir omvald.Blir spännande att åka ner till Grekland i höst. Men det kommer att lösa sig för gamla Hellas
... och tycker, till skillnad från många andra, att han verkar vara en ytterst hederlig prick!
Exakt! Precis!
Detta har jag också tänkt flera gånger.
Han är en ärlig person, unik som politiker.
........ om de ska satsa sig ur krisen - varifrån ska pengarna komma?
..... Tja då är det väl bara att sitta ner och vänta på att manna ska regna ner från himlen.
Masse
Ja Masse (och Hasse och RobEri mfl), den frågan har jag ställt flera gånger och det är hittills ingen som har försökt besvara den. Och jag skulle bli tämligen förvånad om det kommer nått svar nu heller för frågan är obekväm för "vänsterretorikerna";).
Angående Tsipras avgång så var det väl oundvikligt om man lyssnar på kommentarer i media. Han fick majoritet för uppgörelsen med "trojkan" med hjälp av oppositionen men har egentligen inte majoritet för sitt regerande iom att en tredjedel av de egna röstade emot honom. Han riskerade alltså att förlora en misstroendeomröstning, därmed bättre att förekomma än att förekommas och därför nyval.
Just detta är det svårt att kritisera Tsipras för men ännu ett val nu är INTE vad Grekland behöver.
Om man ex.vis lyssnar på Staffan Sonning i ekot så är det troligt att Syriza faller sönder i två delar och att Tsipras då blir av med den mera extrema vänstergruppen som är emot den senaste uppgörelsen.
Han har tydligen ett starkt stöd i befolkningen och kommer troligen att gå stärkt ur detta för att genomföra programmet ihop med eurogruppen/ECB/IMF. Ur min synvinkel egentligen det vettigaste utfallet men hederligheten kan ju verkligen diskuteras. Han gick i förra nyvalet till val på att slopa besparingar, att t o m kunna återställa löner, pensioner och att återanställa i offentlig sektor. I folkomröstningen förespråkade han ett nej till ett paket som var mildare än det som sedan blev utfallet !!!.
En sådan politiker hade aldrig blivit omvald i Sverige, men men - Grekland är Grekland.
...En sådan politiker hade aldrig blivit omvald i Sverige, men men - Grekland är Grekland.
Var inte det där uskigt nedvärderande. Grekland är en bananrepublik, ju.
Kalimera
2015-08-21, 16:42
Nu har ett nytt parti bildats ur Syriza. Det heter Popular Unity och ska gå till val på att avbryta det tredje stödlånet och skriva ner skulderna. Partiet har idag 25 platser i parlamentet. Det skriver Kathimerini och The Guardian idag.
Kathimerini (http://www.ekathimerini.com/200790/article/ekathimerini/news/lafazanis-declares-new-partys-goals-to-cancel-bailout-write-down-debt)
The Guardian (http://www.theguardian.com/world/2015/aug/21/greek-crisis-syriza-rebels-break-away-form-popular-unity-party)
Ja Masse (och Hasse och RobEri mfl), den frågan har jag ställt flera gånger och det är hittills ingen som har försökt besvara den. Och jag skulle bli tämligen förvånad om det kommer nått svar nu heller för frågan är obekväm för "vänsterretorikerna";).
Mitt namn nämns, jag har dock svårt att helt förstå om du avser att sätta in just mig och RobEri i någon slags kategori av något slag i och med det du skriver?
Ordet "vänsterretorikerna", är det i så fall där bl.a jag ska finna mig i att bli placerad eller menar du inte alls någon i forumet?
Som kommentar (baserat på min tolkning) innan du har svarat - jag är INTE någon vänsterretoriker, jag har ingen tillhörighet på någon flank, någon sida över huvudtaget. Ordet i sig innebär för mig ingen positiv klang.
Hasse, ursäkta om det blev otydligt. Jag relaterade till ditt inlägg 868 där du gör tummen upp till just den frågan och RobEri sedan hänger på. Jag kalllar inte dig vänsterretoriker.
God morgon:
Tsipras är Greklands populäraste politiker och Syriza det största partiet.
För att ingen ska förledas understryker jag att jag är ironisk och att jag inte ber om ursäkt: Grekerna måste vara självmordsbenägna. snyft_drop
Nyvalet utlyst till 20 sep. Blir spännande att se.
@Janne. Du är väl på plats och kan direktrapportera?
/Netwolf
Ska bli intressant att se om det märks något av valkampanjen på Karpathos när vi är nere. Åker hem den 17:e så då får vi följa den spännande upplösningen hemifrån sedan.
Masse
anneli56
2015-08-24, 00:51
Väldigt spännande ! Ska försöka direkt rapportera härifrån!
Väldigt spännande ! Ska försöka direkt rapportera härifrån!
fb_gilla
Jag är förmodligen på Donoussa eller Schinoussa den 20/09. Tror inte det kommer att märkas och synas där.
Vi är på Agios Prokopis, Naxos. Få se om det finns något att rapportera.
Ser dock till att Effieoch Vaggelis går och röstar.
Birgitta och Arne.
Jag är förmodligen på Donoussa eller Schinoussa den 20/09. Tror inte det kommer att märkas och synas där.
När jag var på Donoussa i somras, så var omröstningen det enda dom talade om. Dessutom kom helikoptern med valsedlar. Dagens händelse!
/Netwolf
När jag var på Donoussa i somras, så var omröstningen det enda dom talade om. Dessutom kom helikoptern med valsedlar. Dagens händelse!
/Netwolf
Wow! Då skall jag se till att inte missa händelsen!
Monica P
2015-08-24, 12:06
Kanske jag umgås med fel människor, men diskutera valet är de minsta de gör. En stor trötthet ligger över landet, så känner jag det. Det finns ju inget den vanlige medborgaren kan göra -utom att acceptera situationen. Samtidigt har den här oerhörda flyktingvandringen fört med sig att man skamset tänker "det finns de som har det värre, vi ska sluta gnälla", ungefär.
anneli56
2015-08-24, 12:53
Exakt det samma upplever jag! Ingen,absolut ingen pratar politik här! Och vi fortsätter med sommarens "panigiris". Igår var det närmare tusen människor som åt, drack,dansade till småtimmarna och hade kul på byfesten_B-ananaklapp_klap
Kanske var det annorlunda i somras. Då frågade var o varannan grek vad vi tyckte dom skulle rösta på. Kanske var det för att vi var utlänningar, eller så var det kanske för att jag babblade på om ämnet... :o
/Netwolf
karinafp
2015-08-24, 15:11
Visst pratades det politik på Karpathos i somras! Överallt! Och alla följde valvakan på storbilds-TV och diskuterade utgången dagen efter.
Karin
Kalimera
2015-08-24, 17:51
@Janne. Du är väl på plats och kan direktrapportera?Ska försöka. Är på resande fot den dagen (ska byta by), men lite tid får jag nog.
Läste en artikel i GP (http://www.gp.se/nyheter/varlden/1.2819940-flyktingar-dumpas-pa-medelhavso) om att Symi nu får ta emot en hel del flyktingar. Arma människor. Hur ska detta sluta? Läste att av Syriens 23 miljoner invånare är hälften på flykt. HÄLFTEN! :eek:
Av de 323.000 flyktingar som kommit över medelhavet i år, så har Grekland fått ta emot 210.000!!! Inte undra på att det blir kaos och att logistiken brister.
/Netwolf
Läste en artikel i GP (http://www.gp.se/nyheter/varlden/1.2819940-flyktingar-dumpas-pa-medelhavso) om att Symi nu får ta emot en hel del flyktingar. Arma människor. Hur ska detta sluta? Läste att av Syriens 23 miljoner invånare är hälften på flykt. HÄLFTEN! :eek:
Av de 323.000 flyktingar som kommit över medelhavet i år, så har Grekland fått ta emot 210.000!!! Inte undra på att det blir kaos och att logistiken brister.
/Netwolf
En s å TRAGISK og, dessverre, "never ending story"....:mad:
Vet noen hvordan situasjonen på Rhodos ?
Det är verkligen alldeles förfärligt. Varför har inte EU åtagit sig att ta emot fler än 32 000 av flyktingarna för omplacering från Grekland och Italien. Det känns som ett stort hån, både mot länderna och flyktingarna.
Sverige må vara kvar i EU, själv har jag andligen lämnat det. Inget jag vill ta del av längre. Det känns som att själva grundtanken med solidaritet (och då solidaritet med sina medmänniskor är en så stor del av demokratin) och demokratin inom EU har flugit till skogs sedan länge.
Jag hoppas verkligen att vi alla medlemsstater drar vårt strå till stacken här och hjälper alla dessa nödställda. Och även hjälper Grekland och Italien som redan är så hårt belamrade av ekonomiska svårigheter.
Vart och ett av Europas länder får nu göra sitt.
Varför har inte EU åtagit sig att ta emot fler än 32 000 av flyktingarna för omplacering från Grekland och Italien.
Så länge inte fler av EU:s medlemsstater än Tyskland och Sverige ställer upp, så kan ju inte "EU" (med nuvarande regler) göra något. Dessutom trodde jag att hårdnackade EU-motståndare inte gillade om EU tvingar länder att göra något som de inte "vill"...:)
/kimmen
Tycker kanske inte det är rätt att klaga på EU. Det handlar ju om enskilda länder. Vissa tar ett större ansvar andra smiter undan, i båda fallen EU-länder. Om man följt senaste dagarnas rapportering är Tyskland ett föredöme som öppnar sina gränser och slopar stelbenta paragrafer om första asyl-land.
Sverige tar emot ganska många, om jag minns rätt talas det om 80-90 tusen som prognos i år. Men visst är det lite skrämmande att runt 20% kan tänka sig att rösta på ett parti som likt papegojor upprepar mantrat "vi kan inte ta hit fler, det hotar vår välfärd".
Samtidigt som ett fattigt land som Jordanien, med färre invånare än Sverige, hyser mellan 1-2 miljoner flyktingar.
Så visst kan man klaga på andra europeiska länder men jag vet inte om vi verkligen ska slå oss för bröstet, speciellt med tanke på vissa åsikter bland befolkningen.
Om man vill hjälpa de grekiska barnen som blivit hårt drabbade av den ekonomiska krisen kan man stödja organisationen "The smile of a child"
www.hamogelo.gr
Det är många som lider nu.
Kalimera
2015-09-03, 21:44
Ny Demokrati leder knappt över Syriza i opinionsundersökningar. Bloggen Politik i Grekland (http://politikigrekland.blogspot.gr/) analyser läget.
Har inte läst igenom tråden så kanske mitt svar finns där men hur är det med pengar i automaterna? Hörde en kompis som var på Kreta förra veckan som inte fick ut pengar sista dagarna.
Behöver man ta med sig en massa kontanter eller?
Ska till Parga v.39.
Det var nog bara tillfälligt att bankomaterna var tomma just då på Kreta.
Du behöver inte vara orolig.
För ett par veckor sen var 2 bankomater i Kalmar avstängda och det gick inte att få ut pengar. ;)
I Parga finns flera bankomater så strejkar en så finns det fler! Fast att ha med lite extra kontanter att betala med är aldrig fel i dessa tider då ändå bankomatsuttagen är begränsade för grekerna.
Lissi
Tack Lissi! Låter tryggt! :)
klapp_klap
http://politikigrekland.blogspot.se/
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.