Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kafé Kalimera

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2015-02-17, 21:18
pawik pawik är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2005
Standard Line of duty - engelskt kriminaldrama

På SVT visar man nu engelskt kriminaldrama när det
är som allra bäst. Det är naturligtvis "Line of duty"
säsong 1 jag menar.
Så här skrev DN när säsong två av serien visades i höstas:

http://www.dn.se/kultur-noje/kroniko...t-pa-tjugo-ar/

Efter tjugo år är Jane Tennison (Helen Mirren) och serien "I mördarens spår" (Prime suspect)
nedpetad av den ännu bättre serien "Line of duty".
Av någon anledning började SVT med säsong 2 (november 2014) och man
visar säsong 1 nu. Det spelar mindre roll tycker jag.
Jag såg säsong 2 i höstas och jag tycker inte säsong 1 är sämre.
Ikväll, måndag, visade man avsnitt 4.

Säsong 1 - avsnitt 1 ligger kvar på SVTplay till 150225.
Övriga avsnitt ligger kvar längre.

Titta och njut.

/pawik
Svara med citat
Gammal 2015-02-17, 21:27
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad

Reg.datum: nov 2004
Standard Sv: Line of duty - engelskt kriminaldrama

Ja, den är superbra! Jag såg också säsong 2 när den sändes, nu tycker jag att 1 verkar vara ännu bättre.
Svara med citat
Gammal 2015-02-18, 05:49
Smultron Smultron är inte uppkopplad

Reg.datum: apr 2006

Låter spännande! Har missat serien eftersom den visas så sent. Tur att det finns Play.
Svara med citat
Gammal 2015-02-18, 08:54
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin

Såg säsong två i Play. Mycket bra! Igår började True Detective på SvT. Den såg jag på HBO i höstas, och den var ännu bättre.
Svara med citat
Gammal 2015-02-18, 09:40
karinafps avatar
karinafp karinafp är inte uppkopplad

Själva har vi fastnat för "Shetland" som går på fredagskvällarna. Mycket annorlunda och fascinerande miljö. En plats som vi inte visste mycket om innan.
Svara med citat
Gammal 2015-02-18, 10:38
inkfishs avatar

Jag började titta på Shetland, miljöerna är verkligen fantastiska. Efter 4 avsnitt blev jag dock lite mätt, båda mordgåtorna var uppbyggda lite väl lika.

Gissar att du hittat till Ann Cleeves böcker också, serien bygger ju på dem. De är väldigt omtyckta, jag har dock bara läst en själv.
Svara med citat
Gammal 2015-02-18, 11:02
karinafps avatar
karinafp karinafp är inte uppkopplad

Citat:
Ursprungligen postat av inkfish Visa inlägg
Gissar att du hittat till Ann Cleeves böcker också, serien bygger ju på dem.
Nej, jag tror inte att jag kommer att läsa dem. För mig är hela vitsen med serien just att se miljöerna.
Svara med citat
Gammal 2015-02-18, 11:03
inkfishs avatar

Ja, det håller jag med om. Hennes första, som är den jag läst, hyllades för just miljöerna. Men jag såg dem inte framför mig, jag behövde också tv för det Framgångsrik produktplacering av Fjällräven, dessutom

---

Sedan tycker jag faktiskt att Jordskott började ovanligt lovande för att vara svenskt.
Svara med citat
Gammal 2015-02-18, 11:48
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran

Jag är nog ovanlig för jag har helt slutat se på deckare...kan dock läsa Anne Holt och Karin Fossum för där finns lite psykologi också.
Just nu är det Husdrömmar, Vem vet mest? och Familjer på äventyr som gäller.....Antikrundan förstås....och så såg jag Rakt in i hjärtat....

Lissi
Svara med citat
Gammal 2015-02-18, 12:07
inkfishs avatar

Jag ser hellre kriminaldrama på tv än läser dem i bokform. 9 av 10 är alldeles för dåliga.

Just nu följer jag Familjer på äventyr, Sveriges mästerkock, Line of duty, Jordskott (om det fortsätter vara bra). Ska kolla True detective senare i veckan och är även nyfiken på brittiska Fortitude, som börjar i helgen (tror jag det var). Danska Sofie Gråböl (Brottet) är med där och hon är nästan lika stor favvo här som kommissarie Tennison (Helen Mirren).

Så här mycket tv har jag nästan aldrig följt innan. Men just nu är det faktiskt en hel del som är bra. Dessutom kan man ju titta närsomhelst.

Senast redigerad av inkfish den 2015-02-18 klockan 12:21.
Svara med citat
Gammal 2015-02-18, 14:20
Ylvan Ylvan är inte uppkopplad

Reg.datum: aug 2012

Line of duty säsong 1 har gått tidigare, tror det var årsskiftet 2012-2013, tycker också att serien är jättebra! Tittar också på Familjer på äventyr, jag är så otroligt imponerad av seglar familjen, det skall bli intressant att se nästa vecka när de kommer hem!
Svara med citat
Gammal 2015-02-18, 15:16
inkfishs avatar

Ja, jag har för mig att jag såg att säs 1 var reprismärkt. Så jag gissar att den sänts tidigare utan att ha gjort något större väsen av sig, men att säs 2 sedan gjorde lite succé så att svt beslöt sända 1 igen. Bra tänkt!

Jag är också otroligt fascinerad av seglarfamiljen! Jag undrar lite vad barnen missar, och om det är bra eller dåligt att de missar det ... Flickan har ett talfel som jag är säker på att en logoped hade tagit tag i direkt, om det upptäckts uppåt skolåldern. Och jag har reagerat på att ingen av barnen sitter vid datorn som alla ungar gör härhemma. Datorn ombord verkar användas helt för väderprognoser och navigering, den är ingen leksak.

Och igår dog jag lite när det framgick att båten saknar dusch! Jag duschar varje morgon. Snacka om i-landslyx.

Även Nya Zeelandsfamiljen är fascinerande. Åka så långt utan en plan? Och deras ungar är ju underbara med sina reflektioner.

Indonesienfamiljen förbryllar mig. De verkar inte ha researchat alls innan resan och både de och barnen verkar ha det ganska tufft. I första avsnittet blev de förvånade över att de inte kunde bada i staden där de är stationerade, och igår framgick det att stranden är fem timmars tåg och sedan två timmars buss bort!

Den där serien väcker otroligt mycket funderingar - och längtan. Och jag är jätteimponerad av alla familjerna.
Svara med citat
Gammal 2015-02-18, 16:02
Smultron Smultron är inte uppkopplad

Reg.datum: apr 2006

True Detective har ju fått enormt högt betyg på IMDB: 9,3! Får nog kolla in den serien också
Svara med citat
Gammal 2015-02-18, 21:27
Helena Ss avatar
Helena S Helena S är inte uppkopplad

Reg.datum: jun 2008

Följer "Line of Duty" och den är otroligt spännande! I ungefär samma klass som första säsongen av "Bron" eller den norska serien "Ögonvittnet", som gick på SVT för ett tag sen.

Jag har höga förväntningar på "True Detective" som har väldigt bra skådisar! Såg första avsnittet igår och fick en liten "Twin Peaks"-känsla, jag tror att den kan bli riktigt, riktigt bra...

/Helena S
Svara med citat
Gammal 2015-02-23, 19:50
Admirala Admirala är inte uppkopplad

Reg.datum: apr 2005

Citat:
Ursprungligen postat av pawik Visa inlägg
På SVT visar man nu engelskt kriminaldrama när det
är som allra bäst. Det är naturligtvis "Line of duty"
säsong 1 jag menar.
Takk for tipset om denne serien! Har sett de fire første episodene nå, og synes de er kjempebra! Og Lennie James ("Tony Gates") spiller jo helt fantastisk
Svara med citat
Gammal 2015-02-23, 20:16

Citat:
Ursprungligen postat av karinafp Visa inlägg
Själva har vi fastnat för "Shetland" som går på fredagskvällarna. Mycket annorlunda och fascinerande miljö. En plats som vi inte visste mycket om innan.
Shetland-serien har jeg også sett, med stor glede. Har alltid vært fascinert av det øyriket, for jeg kan spore mine aner tilbake dit, de kom til Norge på 1300-tallet. De het Sincalair, og i følge en skotte jeg kjenner, har jeg dermed rett til å kle meg i Sinclair-tweed Må nok legge en tur til Shetland inn i reiseplanene.

Citat:
Ursprungligen postat av Lissi Visa inlägg
Jag är nog ovanlig för jag har helt slutat se på deckare...kan dock läsa Anne Holt och Karin Fossum för där finns lite psykologi också.

Lissi
Norske forfattere som jeg synes er kjempebra. Noen av dem er filmet, som Karin Fossums Elskede Poona. Virkelig verd å se, om du kan finne den!

Synes svenske Camilla Läckberg er litt i samme gate, har lest alle bøkene hennes, utenom den nyeste, og sett serien på tv. Nå gleder jeg meg til å lese løvetemmeren. Maria Wern synes jeg også var en god tv-serie.
Svara med citat
Gammal 2015-02-24, 12:08
Helena Ss avatar
Helena S Helena S är inte uppkopplad

Reg.datum: jun 2008

Igår visades sista avsnittet i säsong 1, och vilket avsnitt! Spännande och välgjord serie! Glädjer mig att läsa här att det finns ännu en säsong. Hoppas de visar den snart..!

Får nöja mig så länge med True Detective, Fortitude (som jag tyckte var bra och i en ovanlig miljö) samt Arne Dahl

Förkylda hälsningar från mig
Svara med citat
Gammal 2015-02-24, 15:56
inkfishs avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Admirala Visa inlägg
Takk for tipset om denne serien! Har sett de fire første episodene nå, og synes de er kjempebra! Og Lennie James ("Tony Gates") spiller jo helt fantastisk
Ja, han är min favorit också! ALLA spelar fantastiskt, ändå stjäl han varenda scen han är med i.

Jag tyckte mig från början känna igen honom så väl men det kan inte stämma, när jag kollade upp honom hade han mest gjort en massa skit som jag inte sett. (Typ The walking dead eller nåt sånt).
Svara med citat
Gammal 2015-02-24, 16:51

Citat:
Ursprungligen postat av inkfish Visa inlägg
Ja, han är min favorit också! ALLA spelar fantastiskt, ändå stjäl han varenda scen han är med i.

Jag tyckte mig från början känna igen honom så väl men det kan inte stämma, när jag kollade upp honom hade han mest gjort en massa skit som jag inte sett. (Typ The walking dead eller nåt sånt).
Nå måtte jeg jammen sjekke på IMDB, men jeg har heller ikke sett ham før, tror jeg. Ser forøvrig at han hadde en tøff oppvekst: Lennie James was born in South London to Trinidadian parents. His mother, Phyllis Mary James, died when he was 12. Lennie and his older brother went into a council children's home. When he was 16 he was fostered with a social worker who had two older children, and they remain very close.

Endte bra, da!
Svara med citat
Gammal 2015-02-24, 17:25
inkfishs avatar

Ja, jag såg också det. Skådespelare brukar ju säga att de letar inom sig när de ska göra en roll. Och det kanske är det som James gör, när han får fram så mycket smärta, vånda, rädsla, hårdhet osv med så små förändringar i ansiktet. Han kanske har ett väldigt stort känsloregister att använda, med tanke på hans bakgrund. Han är fantastisk!
Svara med citat
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 14:14.