Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Ordet är fritt > Kalimerahörnor > Kalimeras hörna

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2010-06-20, 18:07
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 334
Standard Dag 28. Tinos. Malametenia. Malamatina. Kardania. Pirgos. Kolymbithra.

Igår åt vi på Malametenia. Det var inte för sista gången. Tack för tipset Lissi! Vilken fantastisk taverna.



Taverna Malametenia.



Värt en omväg, till och med om man befinner sig på en annan ö. När vi fick in retsinan (Malamatina, som inte har med tavernan att göra) och vinglasen såg vi att det var malamatinaglas och Camilla utbrast: åh, malamatinaglas, det har vi inte sett förut. Då sa ägaren: ni får dem med er hem. Om glasen kan jag skriva mycket om, men det väntar jag med. Vi åt bland annat Kleftiko och Giovetsi. Sååå gott! Ser ni våra glas. :-) De byttes senare ut mot rena glas.

Jag gick runt och fotade utanför tavernan, och inne på tavernan. Tavernan är extremt fotovänlig. Ägaren frågade om jag var fotograf och om det var därför jag tog så många bilder. För att göra ännu en lång historia kort så var hans fru från Finland och hon var fotograf. Vi pratade om bilder, och kom så småningom in på internet. Kalimera kände han väl till, inte minst från en svenska som brukade gå dit och äta. Det var Lissi förstås.

Efter detta mycket trevliga tavernabesök strosade vi runt i stan. Vilket folkliv det var denna lördagskväll. Det blev en hel del mingelbilder, och några kyrkbilder.






Det var gårdagskvällen det. Idag körde vi iväg kvart i nio. Hett förstås, och en del elaka moln i fjärran. Vi började med stränder, och sedan byar. Lunch åt vi i Pirgos.

Vi var med om en ”nära-döden-upplevelse” när vi skulle köra till en enslig strand. Vi hade enorm tur som klarade att vända bilen och köra de fruktansvärt branta grusvägarna tillbaka igen. Camilla trodde inte vi skulle klara det. Inte jag heller, men det sa jag inte.

Här kommer några av dagens bilder. Håll till godo.



























Dags att duscha. Vi hörs imorn.
Svara med citat
  #2  
Gammal 2010-06-20, 19:44
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Dag 28. Tinos. Malametenia. Malamatina. Kardania. Pirgos. Kolymbithra.

Citat:
Ursprungligen postat av Kalimera Visa inlägg
Igår åt vi på Malametenia. Det var inte för sista gången. Tack för tipset Lissi! Vilken fantastisk taverna. ......

Kalimera kände han väl till, inte minst från en svenska som brukade gå dit och äta. Det var Lissi förstås.


Vi var med om en ”nära-döden-upplevelse” när vi skulle köra till en enslig strand. Vi hade enorm tur som klarade att vända bilen och köra de fruktansvärt branta grusvägarna tillbaka igen. Camilla trodde inte vi skulle klara det. Inte jag heller, men det sa jag inte. ......
Så jättekul att ni gillade Malamatenia!! Jo den trevlige ägaren med finsk fru pratade jag med under mina regniga måltider där i höstas...Han såg till att jag, trots att jag var själv fick massor av smårätter fast bara små portioner så jag kunde äta många olika rätter..Så satt han vid bordet och vi pratade Kalimera Frun (och barnen?) hade åkt hem till Finland då så henne träffade jag inte.
Såna retsinaglas har vi också och just nu även 2 såna Malatinaflaskor som vi tog hem från Parga. Retsinan smakar faktiskt bättre i dom

Ja var jag äter på kvällen 1 september är ju ingen hemlighet

Stranden, var det inte Margaritas??? Dit var en läskig väg, men med vespa gick det bra....

Kul att ni trivs! Missa nu inte MESI i korsningen vid vägen mot Exombourgo.

Lissi - 72 dagar kvar!
Svara med citat
  #3  
Gammal 2010-06-20, 20:21
Masses avatar
Masse Masse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Ort: Kristianstad
Inlägg: 5 302
Standard Sv: Dag 28. Tinos. Malametenia. Malamatina. Kardania. Pirgos. Kolymbithra.

Underbart återseende av Tinos och Malamatenia! Jag instämmer i krögarens fråga, "Är du fotograf?". Inte beroende på mängden bilder, men DEN PROFFSIGA BILDKVALITÉN! Både motiv och foto är härligt. Bild nr 1 tagen inifrån tavernan och ut genom fönstret är ju toppen.

Mats
Svara med citat
  #4  
Gammal 2010-06-21, 07:30
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 334
Standard Sv: Dag 28. Tinos. Malametenia. Malamatina. Kardania. Pirgos. Kolymbithra.

Citat:
Ursprungligen postat av Lissi Visa inlägg
Stranden, var det inte Margaritas???
Nej, det var Mali. Fy vilken väg!

Citat:
Missa nu inte MESI i korsningen vid vägen mot Exombourgo.
Ska försöka att inte göra det. Vi äter frukost och ska strax ge oss av. Vindstilla och 25 grader nu.
Svara med citat
  #5  
Gammal 2010-06-21, 07:31
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 334
Standard Sv: Dag 28. Tinos. Malametenia. Malamatina. Kardania. Pirgos. Kolymbithra.

Citat:
Ursprungligen postat av Masse Visa inlägg
DEN PROFFSIGA BILDKVALITÉN! Både motiv och foto är härligt.
Tack Masse!
Svara med citat
  #6  
Gammal 2010-06-21, 08:43
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Dag 28. Tinos. Malametenia. Malamatina. Kardania. Pirgos. Kolymbithra.

Fler underbara bilder från er. Tavernan ser verkligen ut som den ska. Jättevacker.

Eva
Svara med citat
  #7  
Gammal 2010-06-21, 11:25
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Dag 28. Tinos. Malametenia. Malamatina. Kardania. Pirgos. Kolymbithra.

Lissi eller Janne: var ligger Malamatina?

Har för mig att Lissi sagt att den ligger nära Aithrio (som jag också gillar) så utgå gärna därifrån om ni beskriver läget.
Svara med citat
  #8  
Gammal 2010-06-21, 11:52
Mariannes avatar
Marianne Marianne är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Danmark
Inlägg: 2 498
Standard Sv: Dag 28. Tinos. Malametenia. Malamatina. Kardania. Pirgos. Kolymbithra.

Det var också i det området vi trodde Malamatenia låg, så vi hittade det inte i höstas, tyvärr, när vi faktiskt tyckte att vi saknade riktigt goda favoriter på Tinos, så det blev riktigt många måltider för oss ute vid Agios Fokas på våran favorit, Marathia.

Jag fick ett visitkort från Malamatenia av Lissi senare i vintras och där kan jag se att det ligger på Pl. Malamaténias, som ser ut att ligga på en av smågatorna parallelt med gamla hamnen - eller en av gatorna upp från gamla hamnen ungefär mitt på (mellan supermarket och stora gatan upp till kyrkan).

Hoppas någon beskriver det ännu bättre!

UNDERBARA bilder, Camilla och Janne!

Camilla, vilken kamera använder du till dina fantastiska blombilder? Är det Panasonic'en, tar du bilder på IA eller inställer du manuelt?
Svara med citat
  #9  
Gammal 2010-06-21, 19:29
Peter Peter är inte uppkopplad
Banned
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 2 085
Standard Sv: Dag 28. Tinos. Malametenia. Malamatina. Kardania. Pirgos. Kolymbithra.

Citat:
Ursprungligen postat av inkfish Visa inlägg
Lissi eller Janne: var ligger Malamatina?
Nu heter jag vare sig Lissi eller Janne... Men om du står med näsan upp mot kyrkan nere vid rondellen så 30 m upp på vänstersidan börjar en liten smal gränd. Följ den ca 75 - 100 m så mynnar den ut i en liten öppen plats. Där ligger Tavernan om jag inte missminner mig.

Precis när man kommer fram till den öppna platsen är det en skobutik på hörnan till vänster. Det var tidigare också en Taverna som ägdes av en Dansk kvinna och hennes man som kom från Tinos. Det var ett mycket trevligt ställe, men tyvärr avled hennes man för några år sedan och jag vet inte var hon tog vägen.

Man kan säga att Malamatenia ligger på andra sidan, baksidan så att säga, i samma kvarter som Aithro! Så det är inte så långt att gå mellan dem...
Svara med citat
  #10  
Gammal 2010-06-21, 20:53
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Dag 28. Tinos. Malametenia. Malamatina. Kardania. Pirgos. Kolymbithra.

Nu kom vi oftast "bakvägen" från gränderna till Malamatenia, men jag vill minnas att det är en liten bit på upp på "Tingeltangelgatan" man ska gå innan man svänger höger in i en gränd en bit, förbi nån annan servering innan man kommer till det lilla torg med en liten kyrka på också där tavernan ligger....Man kan sen komma ner via en gränd/trappa ner till hamnpromenaden igen.....Jag har visitkort med en grov karta nånstans....Det är alltså t h om rondellen om man står nere vid vattnet med näsan vänd upp mot byn. Det är väl värt att leta ett tag efter den i alla fall...Janne har säkert en klockren beskrivning

Lissi - som längtar vansinningt efter Tinos goda mat igen....
Svara med citat
  #11  
Gammal 2010-06-21, 22:47
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Dag 28. Tinos. Malametenia. Malamatina. Kardania. Pirgos. Kolymbithra.

Fast om Peter går till vänster en bit upp från rondellen och Lissi går till höger en bit upp på Tingeltangelgatan - går de inte åt varsitt håll då?

Mystiken tätnar...
Svara med citat
  #12  
Gammal 2010-06-22, 07:02
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Dag 28. Tinos. Malametenia. Malamatina. Kardania. Pirgos. Kolymbithra.

Citat:
Ursprungligen postat av inkfish Visa inlägg
Fast om Peter går till vänster en bit upp från rondellen och Lissi går till höger en bit upp på Tingeltangelgatan - går de inte åt varsitt håll då?
Mystiken tätnar...
Jo, så jag tror inte han hamnar på Malamatenia Jag ska verkligen NOGA memorera vägen i september. Fast som jag skrev så kommer jag alltid uppifrån byn liksom bakägen då jag alltid börjar kvällen med en tur bland gränderna i övre delen av Tinos innan måltiden. Det var därför jag missledde Marianne

Lissi
Svara med citat
  #13  
Gammal 2010-06-22, 07:33
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 334
Standard Sv: Dag 28. Tinos. Malametenia. Malamatina. Kardania. Pirgos. Kolymbithra.

Citat:
Ursprungligen postat av inkfish Visa inlägg
Fast om Peter går till vänster en bit upp från rondellen och Lissi går till höger en bit upp på Tingeltangelgatan - går de inte åt varsitt håll då?
Malametenia ligger inte i samma kvarter som Aithro. Man går till höger på kyrkgatan, om man har näsan mot kyrkan. Jag lägger ut en kartbild under dagen.
Svara med citat
  #14  
Gammal 2010-06-22, 10:52
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 334
Standard Sv: Dag 28. Tinos. Malametenia. Malamatina. Kardania. Pirgos. Kolymbithra.

Här kommer kartan. Tavernan ligger vid kyrkan Malametenia (därav namnet på tavernan), som ligger där jag har dragit ett rött sträck.


Svara med citat
  #15  
Gammal 2010-06-22, 10:57
Camillas avatar
Camilla Camilla är inte uppkopplad
Super Moderator
 
Reg.datum: jan 2005
Ort: Karlskrona
Inlägg: 7
Standard Sv: Dag 28. Tinos. Malametenia. Malamatina. Kardania. Pirgos. Kolymbithra.

Citat:
Ursprungligen postat av Marianne Visa inlägg
Camilla, vilken kamera använder du till dina fantastiska blombilder? Är det Panasonic'en, tar du bilder på IA eller inställer du manuelt?
Jo, det är Panasonicen, och jag använder alltid IA. Det blir enklast då, och det blir oftast bra. Det man måste kolla är att kameran uppfattar att den ska ta på makro, ibland kan den tro att blomman är ett ansikte och då byter den till porträtt. Det svåra är att få blomman att sitta still.

Senast redigerad av Camilla den 2010-06-22 klockan 11:07.
Svara med citat
  #16  
Gammal 2010-06-22, 19:31
Peter Peter är inte uppkopplad
Banned
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 2 085
Standard Sv: Dag 28. Tinos. Malametenia. Malamatina. Kardania. Pirgos. Kolymbithra.

Citat:
Ursprungligen postat av Lissi Visa inlägg
Nu kom vi oftast "bakvägen" från gränderna till Malamatenia, men jag vill minnas att det är en liten bit på upp på "Tingeltangelgatan"
Mittåt! Då missförstod jag din beskrivning. Jag hade vänt mig 90 gr fel... Men den Tavernan, om den finns kvar, var rätt hyfsad förr.

Citat:
Ursprungligen postat av inkfish Visa inlägg
Fast om Peter går till vänster en bit upp från rondellen och Lissi går till höger en bit upp på Tingeltangelgatan - går de inte åt varsitt håll då?

Mystiken tätnar...
Jo det stämmer. Jag missuppfattade Lissis beskrivning. Enl kartan ser det ut som Malamatenia ligger ung. vid Katolska kyrkan. Det finns flera intressanta Tavernor som ser inbjudande ut i just dessa kvarter, några gator upp från hamnen. Dock inga jag brukar frekventera. Men jag ska testa M i höst...

Tillägg: Aithro ligger precis där det står 43 A på bilden så det tar kanske knappt 10 min att gå mellan dessa ställen.

Senast redigerad av Peter den 2010-06-22 klockan 19:37. Anledning: Tillägg
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 18:57.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT