Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kykladerna > Amorgos

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2008-02-01, 13:10
perlen perlen är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2007
Ort: Linköping
Inlägg: 227
Standard Amorgos april/maj

Vi är 2 vuxna som ska åka till Amorgos i slutet av april och 2-3 veckor in i maj, önskar tips och information om båtresa från Aten och boende som är öppet tidigt på våren på Amorgos.
Svara med citat
  #2  
Gammal 2008-02-01, 23:16
Janériks avatar
Janérik Janérik är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 2 086
Standard Sv: Amorgos april/maj

Enligt http://www.gtp.gr/RoutesForm.asp verkar det ofta gå en båt från Pireus vid 17.30 och den är framme lite olika tider beroende på dag. Lördagkvällar verkar det också gå en nattbåt som är framme vid 7-tiden. Ett annat alternativ är ju att åka via Naxos och åka med Skopelitis Express så behöver ni inte åka med de tråkiga Blue Star båtarna.


Mvh Janérik
Svara med citat
  #3  
Gammal 2008-02-02, 10:30
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Amorgos april/maj

Även om Blue Star båtarna är tråkiga är det härligt med rena toaletter. Rökfria utrymmen inomhus och rena sittplatser. Förhoppningsvis är båtarna säkrare också så vid båtval avstår jag gärna min gamla nostagi.

Jag åkte med de gamla färjorna vid förra sommarens ö-luff men då var sträckorna bahagligt korta på den rutten. Jag reste på dagtid och toalettbesöket kunde nästan alltid sparas till framkomsten. Hade sträckorna varit längre hade jag gärna önskat mig en Blue Starbåt.

Eva
Svara med citat
  #4  
Gammal 2008-02-22, 13:53
perlen perlen är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2007
Ort: Linköping
Inlägg: 227
Standard Sv: Amorgos april/maj

Tack för svar ska titta vidare på färjeavgångar vet nu att vi landar i Aten runt 11-tiden lö 26/4 och flyger hem on 14/5. Tar tacksamt emot tips på boende som är öppet den här tiden, vi har tänkt att vandra på ön och undrar hur det är med boende i småbyarna.
Svara med citat
  #5  
Gammal 2008-02-22, 14:55
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 334
Standard Sv: Amorgos april/maj

Citat:
Ursprungligen postat av perlen Visa inlägg
vi har tänkt att vandra på ön och undrar hur det är med boende i småbyarna.
Det finns pensionat i samtliga byar (utom möjligen Vroutsi), men om de har öppet så tidigt vet jag dock inte.
Svara med citat
  #6  
Gammal 2008-02-22, 18:04
Ingegerd_Lasses avatar
Ingegerd_Lasse Ingegerd_Lasse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: LVästra Ämtervik
Inlägg: 203
Standard Sv: Amorgos april/maj

Hej! Vi tillbringade 3 veckor på Amorgos från den 29/4. Vi bodde på "The big blue", våra Greklandssemestrars bästa utsikt och de tar bara 20 euro i maj. Trevligt värdpar och ett utmärkt utgångsläge för vandringar. En mysig sådan var att ta bussen upp till Chora och gå på åsnestigen hem. Naturen var fantastisk i början av maj, vallmofält överallt.Det var lite fuktigt (rått) i sängkläderna första veckan(det var rätt svalt och blåsigt då) men våra reselakan av siden+ några värmeljus grejade det.Lycka till, Ingegerd.
Svara med citat
  #7  
Gammal 2008-02-23, 14:09
perlen perlen är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2007
Ort: Linköping
Inlägg: 227
Standard Sv: Amorgos april/maj

Har nu varit tittat på färjeavgångar 26/4 och hittat en avgång 17.30 men har upptäckt att det är påskhelg 25-27/4 kan inte se att det påverkar färjetrafiken, när vi ska tillbaka till athen flyger vi 10.40 när ska man åka från Amorgos för att vara på den säkra sidan att hinna med flyget.
Svara med citat
  #8  
Gammal 2008-02-23, 14:17
perlen perlen är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2007
Ort: Linköping
Inlägg: 227
Standard Sv: Amorgos april/maj

Tack för bra tips roligt att höra från någon som varit så tidigt på säsongen. ligger "the big blue" i Katapola?fanns det balkong, möjlighet att koka vatten, kylskåp?
Svara med citat
  #9  
Gammal 2008-02-23, 18:32
Peter Peter är inte uppkopplad
Banned
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 2 085
Standard Sv: Amorgos april/maj

Citat:
Ursprungligen postat av perlen Visa inlägg
...när vi ska tillbaka till athen flyger vi 10.40 när ska man åka från Amorgos för att vara på den säkra sidan att hinna med flyget.
Det där är en fråga som det finns lite olika "skolor" om. Majoriteten säger alltid att man bör vara i Athen dagen innan flyget hem går. Och i grund och botten så håller jag med.

MEN. Man kan vara stenkall och ta en nattfärja, eller sista passade färja in, om man hittar en som passar med några timmars marginal till flyget. Jag har gjort det några gånger men det är inget jag rekommenderar för personer med svaga nerver... Då jag gjort det har jag varit i närheten av fastlandet. Från Amo är det tveksamt om jag hade vågat.

10.40 är en idiotavgångstid! Det innebär att ni bör vara på flygplatsen senast vid 08. Dvs säga ni MÅSTE lämna hotellet/komma med färja absolut senast 07. Helst lite tidigare.

Hade jag hittat en färja med planerad ankomst till Pireus/Rafina/Lavrio ca 03 hade jag ev kunnat tänka mig att chansa om det var Blue Star tex. Inte om det var GA...

I de flesta fall är det bättre att ta det säkra före det osäkra. Det blir dyrt att missa planet hem. Så jag tror att det bästa för er är att se till att vara i Athen dagen innan ni ska flyga hem. Ta kostnaden för en natt på Adonis tex. Då får ni en snabbtitt på Plaka och Athen. Det är en upplevelse. Även om det kostar lite extra. När man gjort detta några år så börjar man försöka planera resorna så man slipper den där eländiga dyra sista natten i Athen...

Athen i sig är underbart, men då ska man åka dit och bara vara där en vecka eller så och bortse från öarna. På hemväg från båtluff blir Athen bara ett nödvändigt ont.

Peter
Svara med citat
  #10  
Gammal 2008-02-23, 18:53
karis avatar
kari kari är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 5 540
Standard Sv: Amorgos april/maj

Citat:
Ursprungligen postat av Peter Visa inlägg
På hemväg från båtluff blir Athen bara ett nödvändigt ont. Peter
D e t er det nok delte meninger om, Peter - så tidlig i sesongen er det v e l d i g koselig å avslutte med et opphold i Athen, kanskje mest når det ikke er mindre barn med - i høysesong noe annet

- vi skal avslutte med 3 dager i Athen i mai, og gleder oss like mye til det som til tiden på øyene

Når man p l a nlegger å avslutte i Athen, så unngår man jo den usikkerheten om når man må reise for å være sikker på å komme med flyet hjem, men jeg er enig med deg når det gjelder vurderigen av "Blue Star" og GA - selv om jeg h a r opplevd at Blue Star var innstillt i mange dager og. Kari
Svara med citat
  #11  
Gammal 2008-02-25, 15:42
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 334
Standard Sv: Amorgos april/maj

Ja, det ligger i Katapola. De har en annons här på Kalimera där du kan läsa lite om dem.
Svara med citat
  #12  
Gammal 2008-02-26, 10:57
Ingegerd_Lasses avatar
Ingegerd_Lasse Ingegerd_Lasse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: LVästra Ämtervik
Inlägg: 203
Standard Sv: Amorgos april/maj

Hej igen! Om ni är i Katapola på påskdagen, så får ni uppleva byns påskfest. Mat och vin, bouzokimusik och stort gemyt nere i hamnen. Värden på "The big blue" var en av organisatörerna+ att han stod och grillade lamm hela förmiddagen.För oss blev det ett minne för livet!
Ingegerd
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 19:47.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT