![]() |
|
|||
|
|||
![]()
Men som ändå kanske kan vara av viss betydelse.
Det har stått en del om detta i tidningarna sista tiden. Och jag finner det befogat att ta upp det här. Som en tankeställare. En del här skriver under "Hejdå, nu åker vi". Andra har bloggar eller hemsidor, vissa som kan nås via Kalimera, där man kanske skriver "Nu sticker vi till Grekland i x veckor..." Fundera på hur lätt det är att spåra var ni bor! Fundera på hur lätta ni är att känna igen. Fundera på hur lämpligt är det att tala om på nätet att nu kommer lägenheten/huset vara tomt/obevakat under viss tid??? Information sprids så mycket fortare och längre ut än vad vi egentligen kan föreställa oss! Det vi skriver på nätet kan läsas av alla i hela världen! Jag ska inte starta någon samhällsdebatt men det börjar bli rätt tufft i våra större städer nu. Även i vår lilla plaskdamm till land. Det var en av anledningarna till att jag flyttade ut en bit från Malmö. (För ett par dagar sedan fick ju även vi en "Stureplans-skjutning" med automatvapen utanför mitt gamla stamställe Étage. Ingen blev som väl var skadad.) Och tro inte att de kriminella är lågpannade typer med ögonbryn som växer ihop... De är minst lika intelligenta som resten av samhället. Och de utnyttjar de resurser som finns. Tex nätet! Förr stod de vid färjan till Dragör och kollade vilka feta Mercedes och BMW som var tungt lastade, med fru och ungar, och såg ut att åka söderöver en tid. Sedan kollade de adresserna via bilnummret... Nu tar de till andra medel! Som är både enklare och snabbare! Det är ett tråkigt ämne att ta upp, men ack så allvarligt. Det hade ju varit skit om man kom tillbaka från semestern till ett hem som utsatts för inbrott för att man talat om på nätet att man skulle vara borta... Nä, jag är inte paranoid. Inte så mycket i alla fall... Men jag har ett väldigt högt säkerhetstänkande. Som jag lärt mig från olika håll. Det är trist att det är behövs, men vi måste anpassa oss till dagens verklighet! Och jag är tydligen inte ensam om att se det på det sättet, med tanke på vad som skrivits i tidningarna senaste tiden. Jag kommer fortfarande ihåg hur kränkt, och förbannad, jag kände mig när de stal min verktygslåda ur bilen -86. Jag saknar fortfarande vissa av de verktygen... Jag kommer inte ens ihåg hur många Bilstereo jag blivit av med genom åren. De var ju lätta att ersätta, men verktygen... Jag vill inte ens försöka föreställa mig hur jag skulle känna mig efter ett inbrott i min lägenhet... Ta detta till er, fundera på det. Eller strunta i det. Vilket ni vill. Säg att jag är knäpp! Min jag är inte ensam om att se det på detta sätt.... Och jag tyckte det kunde vara värt att lyfta fram för eftertanke för var och en... Peter Senast redigerad av Peter den 2007-07-21 klockan 04:39. Anledning: Liten rättning. |
|
||||
|
||||
![]()
Har hört att många turister i år råkat ut för stölder och inbrott på sina rum i Grekland. Något som var mycket ovanligt tidigare. Tråkigt att höra.
eva |
|
||||
|
||||
![]()
Förbluffad har man till och med läst inlägg där det berättas om nyinköpta dyra elektronikutrustningar och annat, besparingar och försäljningssummor på villor. Och dessutom datum när man inte är hemma.
Jag har tänkt precis som du Peter. Snacka om att få det serverat om man letar.. |
|
||||
|
||||
![]()
Helt rätt Peter! Jag har oxå uppmärksammat detta problem. Redan för några år sedan pratade jag med Janne om att det inte är så furnuftigt att sätta ut sitt namn och berätta att man åker till Grekland vid ett visst datum! Hörde även att det finns folk som kollar in regnummer på bilar som står på långtidsparkeringar vid våra flygplatser!!
MVH Yeasou ![]() |
|
||||
|
||||
![]()
Tänkvärda ord
![]() ![]() Riitta ![]() |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
Men: vad ska jag göra det? Stanna hemma för risken att få inbrott? Visst ska man tänka på säkerhet. Men i lagom proportioner. |
|
||||
|
||||
![]()
Inte vet jag om det är någon tröst, men statistiken säger att det vanligaste bostadsinbrottet sker dagtid, när alla är på jobb/skola/dagis och att buset först rekar och sedan betar av område för område. Semestermånaderna samt jul, påsk & sportlov är stora favoriter.
Om man då skyltar sin frånvaro med överfull brevlåda, oklippt gräs, tom garageuppfart osv så ligger man pyrt till. Dessutom återkommer ofta tjuvarna efter en tid när försäkringsbolagen har betalt ut och nya prylar ersatt de stulna. Detta annonseras tyvärr av alla Panasonic-kartonger vid soptunnan. Minsta motståndets lag gäller, de som har larm, fönster- och extra -lås klarar sig bäst, De områden som startat "Grannsamverkan mot brott" osv har också fått bättre siffror. Nej tjuvar är definitivt inte dumma, de är ju proffs på sitt område men jag hoppas att de inte har tålamodet att lusläsa Kalimeraforumet för att hitta bortresta i närheten när de har så mycket enklare tecken att tyda (?) Fast "Nedräknaren" är ju en fin sammanställning.. Ja f@n vet... //PO -Har jag fel så vill jag bara meddela att det bor en rabies-smittad hangarhund hos oss from. den 22/9.. |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
![]() ![]() ![]() Moster ![]() |
|
|||
|
|||
![]()
Γεια σασ
Det var verkligen något att tänka på. Och hos oss bor dottern med sin "best" till hund, som äter alla/allt,hoppas bara att han inte går "lös" på vattansängen,då bli det problem....... Bopia |
|
||||
|
||||
![]()
Och vi som bara har en stackars eldhund att tillgå! - Ni vet en sån där svart liten tax i smide som står inne i öppna spisen!
Men det är klart - man kanske kan kalla eldstaden för hangar och låtsas att den stela hunden är bindgalen och har eld-rabies. ![]() Nu går jag till ytterdörren och spikar upp en "Varning-för-hunden-skylt"! Den måste sitta på plats innan vi åker - senast den 30/6 !?!?! ![]() |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
Glöm bara inte att inviga sophämtarn, blomvattnaren mfl önskvärda besökare. //PO ![]() |
|
|||
|
|||
![]()
Jag håller med Peter, det är verkligen att skylta med sin frånvaro när man skriver att man är bortrest en längre eller kortare tid i forumet. Det är klart att det känns härligt att få dela med sej av sin glädje när man ska ut på en resa men det finns som sagt människor till allt. Skulle inte förvåna mej om någon sitter och kollar forum som Kalimera.
Det kanske räcker med att skriva reseberättelser när man kommer hem för då har man ju verkligen något att skriva om! |
![]() |
|
|