Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Om Grekland

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Prev Föregående inlägg   Nästa inlägg Next
Gammal 2007-03-17, 01:35
muffinss avatar
muffins muffins är inte uppkopplad

Reg.datum: jun 2006
Standard Sv: Leva i Grekland:

Allt är relativt...
Jag har bott i Grekland i 15 år... och så snart 9 år här i Sverige.
Både Sverige och Grekland har sina fördelar och nackdelar beroende på hur man ser på det, vad man söker, hur man definierar livskvalitet, vad man prioriterar etc.

Enligt mig är livet här i Sverige mer bekväm... och med det menar jag mindre byråkrati, snabb service, teknologisk utveckling etc. Dock är livet kanske lite gråare här... (det beror så klart på vad man gör det till)
Samtidigt är Grekland ingen perfekt land. När jag åker med svenska kompisar till Grekland kommer de ofta med kommentarer...åh, hur kunde du flytta härifrån, jag fattar inte att vi lever i en så trist land som Sverige etc.
Och jag försöker förklara att så är det inte...det är en annan sak att turista i Grekland och en annan sak att leva där. Jag menar inte att livet i Grekland är ett hemsk, absolut INTE. Men det är inte paradiset heller som de tror.

Sedan finns det grejer som borde verkligen förändras i Grekland och hos mentaliteten i den grekiska befolkningen. Med det menar jag... synen på djuren (är så trött på att se hemlösa hundar och undernärda sjuka katter varje gång jag är där) och så trafiken. Det finns inte trottoarer för de som är handikappade, är det övergångsställe oftast bryr sig ingen om att stanna etc.

Varken Sverige eller Grekland är perfekta länder.... Kanske en dag flyttar jag tillbaka, kanske inte... men det beror helt och hållet på livskvalitet som jag kan få här och där. Och för tillfället har jag bättre möjligheter (som t.ex. student som ska ute på arbetsmarknaden) här.

Senast redigerad av muffins den 2007-03-17 klockan 01:55.
Svara med citat

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 20:37.