![]() |
|
|||
|
|||
![]()
Jag tror inte man kan jämföra alls och SKA inte jämföra Grekland och Sverige heller. Man gör ett val utifrån olika aspekter om man väljer att bo i Grekland för gott.De ALLRA flesta som gör det har ju en stark anknytning dit genom t ex släktband, äktenskap mm och då tror jag att det ofta blir en kompromiss under en period i livet baserat på vad som är bäst just då! Att ha bott i Sverige och sen flytta ner med barn är nog oerhört tufft!
Själv har jag tänkt OFTA att jag vill vistas i Grekland under längre perioder , men det går inte NU. Vi åker dock oftare och oftare till Grekland och jag känner mer och mer att jag vill dit. Något drar HELA tiden! Vi pratar ständigt om att det finns andra ställen att åka till och bestämmer att göra det också, men så blir det Grekland i alla fall och vi är SÅ nöjda.Men att tänka sig att BO där hela tiden, dit har vi inte kommit. Det får vänta tills vi är pensionärer så vi inte behöver ett fast arbete som försörjning för det är helt omöjligt att ordna med tanke på språk mm. Jag tror att det är JÄTTETUFFT att flytta dit, samtidigt som jag är full av beundran för de som vågar. För mig/oss är Grekland just nu ett stort LÄNGTATILL- LAND! Från att ha åkt en gång per år så blev det två, sen tre och i år blir det sannolikt fyra gånger! Olika platser var gång än så länge, men Aten är ett slags bas....Jag vet redan att jag ska dit i februari 2008 också....Sannolikt kommer vi att äga eller hyra ett litet hus i Grekland inom 10 år för att kunna vistas när vi vill, men då blir det ju ändå på ett sätt som turister, vi har ju den svenska "tryggheten" i ryggen...... Jag tror att många av oss som "turistar" i Grekland har en lite naiv bild av hur det skulle vara att vara bosatt där! Bara en parentes.... Lissi - 13 dagar från Peloponnessos! |
|
|