Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kykladerna > Naxos

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2006-10-31, 09:40
Toms avatar
Tom Tom är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2005
Standard Sv: Popis grill igen!

Citat:
Ursprungligen postat av inkfish Visa inlägg
För mig är Limanaki en liten pärla, en oas på den annars trista hamnpromenaden.

Salatouri, Tom - är det salladen med potatis? Den åt jag senast i så fall, underbart god.
Hej.
Vad salatouri innehåller vet jag inte helt , men det är någon slags fisksallad med lök och kryddor .
När man beställer det i kvinnligt sällskap, blinkar kyparna menande med ögat . Vad nu dom kan mena med det ?? http://www.kalimera.nu/dcforum/DCForumID30/229.html

Salladen har diskuterats här tidigare.
/ Tom
Svara med citat
Gammal 2006-10-31, 15:01
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad

Reg.datum: nov 2004

Citat:
Ursprungligen postat av Tom Visa inlägg
Hej.

Salladen har diskuterats här tidigare.
/ Tom
Visst ja! Då kunde jag ju ha testat den, var bara där en kväll... Men det jag åt var fantastiskt gott så jag kan inte säga att jag led
Svara med citat
Gammal 2006-10-31, 15:51
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad

Dip som någon skrev är för greker alla dessa fantastiska förrätter som ex fava.

Eva
Svara med citat
Gammal 2006-11-08, 13:22
Fenalena Fenalena är inte uppkopplad

Citat:
Ursprungligen postat av Eva L Visa inlägg
Dip som någon skrev är för greker alla dessa fantastiska förrätter som ex fava.

Eva

Ja fast fava passar nog inte någe vidare till knapriga calamares ? jag föredrar ngt mayo el gräddfilsliknande.
Jag undrar förresten om denna fava - när vi var på Santorini åt vi en fantastisk fava - fick höra att denna ärta/böna ? endast växte på Santorini...?? nåväl, när vi åkte vidare hittade vi favva överallt och jag tro inte (?) att den kom fr Santorini.
Nåväl, man kan göra sin egen lilla favva av gula ärtor - smakar snarlikt måste jag säga.

Lena
Svara med citat
Gammal 2006-11-09, 09:54
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad

Varför ska du ha dip till knapriga kalamares? majonäs eller något liknande förstör ju bara smaklökarna. När sonen friterar kalamares njuter vi av läckerheterna tillsammans med andra små grekiska rätter. Fava är väldigt vanligt på Santorini men även på många andra ställen i Grekland och jag köper alltid med mig ett par påsar gula linser att tillaga av. Inte använder vi den som dipsås utan tillsammans med många andra rätter. Personligen älskar jag att göra fava eller en rödlinsröra och servera tillsammans med en sallad på fina körsbärstomater, ruccola, getost och lite god olivolja.

Eva
Svara med citat
Gammal 2006-11-10, 13:39
Fenalena Fenalena är inte uppkopplad

Citat:
Ursprungligen postat av Eva L Visa inlägg
Varför ska du ha dip till knapriga kalamares? Eva
Jo, jag tycker det passar bra med ngn form av dip till calamares - oftast i alla fall - beror på .Blir lite träligt annars om man bara äter calamares o inte som en smårätt bland smårätter.En del har smör på brödet också..inte jag dock, kanske e jag lite konstig - föredrar melizanosalata eller tzatziki då. En sk vinkännare som provar vin skulle aldrig äta ost tillsammans med en dyrgrip till vin - det förstör smaklökarna totalt nämligen, men de får gärna bli förstörda då oxå för mig
Lena

Senast redigerad av Zanét den 2006-11-10 klockan 19:08. Anledning: För långt citat
Svara med citat
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 20:20.