Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Semestra i Grekland > Resa till Grekland

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2019-09-04, 00:29
Enigmas avatar
Enigma Enigma är inte uppkopplad

Reg.datum: sep 2008
Standard Sv: Gula fläckar på örngott och lakan

Studio, där vi bodde i Pythagorion, beboddes inte enbart av svenskar, där bodde också tyskar och holländare. Ägaren och hans hustru är ovanligt hövliga och sympatiska människor och allt tvätt, städning och frukost fixar själva. Det var inget stort hotell för skandinaver. På örngott som han visade och jag tog bilden av syns både bruna och gula fläckar. Ägaren frågade oss, om vi visste, hur kan man ta bort effektivt dessa fläckar. Jag föreslog fläckborttagningsmedel som exempelvis "vanish", men sade, att det vet jag inte säkert.
Vi varken röker eller snusar och inte kunde komma på att fläckar kunde komma av snus. Snus kanske efterlämnar de bruna fläckarna och vissa solkräm gula. Det kanske löser gåtan. Snus kan man tänka på att ta från munnen innan man somnar och solkrämen kan tas bort genom att duscha innan man lägger sig på fina vita sängkläder. Problemet blir löst.
Men alla läser inte här på Kalimera och hotellägare måste ibland ta bort dessa fläckar. Kanske är här någon kunnig på hur kan man ta bort dessa fläckar. Det kan underlätta livet för grekiska hotellägare som själva aldrig har någon semester och kämpar hårt att göra våra grekiska vistelser lyckliga och fina. Ägaren som ägde studio, där vi bodde i, sade att de aldrig har semester och jobbar hårt för gästernas skull. Efter säsongen och innan nya börjar, måste reparationer göras och de pengarna de tjänar under säsongen måste räcka till hela året.
Svara med citat
Gammal 2019-09-04, 08:06
kize kize är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2005

Ett tips gällande solkräm. Vi använder oss alltid av märket Evy. Det är ett svenskt märke, utvecklat från början för idrottare. Tror att det var för triatlonidrottare, som både svettas mycket o är i vatten. När man använder moussen går den ner på djupet i huden, lägger sig inte ovanpå o blir kladdig. Man kan sedan sola, bada, vandra eller annat trevligt i ca 6 timmar utan att smörja sig igen. Oavsett om man svettas, badar mycket eller torkar sig ofta finns solskyddet kvar och kladdar inte alls. Finns nu även till barn upp till faktor 50. Det absolut bästa solskydd vi provat. Bäst pris brukar vara på Apotea.
Svara med citat
Gammal 2019-09-04, 08:35
simetras avatar
simetra simetra är inte uppkopplad

Reg.datum: jan 2011

Citat:
Ursprungligen postat av Enigma Visa inlägg
Kanske är här någon kunnig på hur kan man ta bort dessa fläckar.
Har fläckarna redan tillkommit kommer de nog aldrig gå bort, tyvärr! Ett tips är väl annars att sätta upp lappar som får gästerna att tänka till lite extra.
Svara med citat
Gammal 2019-09-04, 08:41
simetras avatar
simetra simetra är inte uppkopplad

Reg.datum: jan 2011

Citat:
Ursprungligen postat av Kajja Visa inlägg
Simetra, kan du tipsa om några märken/namn på solkrämerna du använder?
Jag har aldrig stött på detta fenomen
men ifall, ifall..
/ Kajja
Citat:
Ursprungligen postat av piam Visa inlägg
Har aldrig råkat ut för det heller men vill också
ha tips om solkrämerna.
Jag brukar köra med avivir,det är med aloe,finns
med olika SPF.

Pia
Eftersom ni aldrig råkat ut för "gul-fläcks-problemet" behöver ni ju inget tips Men jag kör alltid med EVY (solskydds-mousse). Den gör sitt jobb och sitter kvar länge. Efterlämnar inga gula fläckar på textilier och pga av behållaren har den lång hållbarhet. Klart bästa solskyddsprodukt jag provat

Citat:
Ursprungligen postat av kize Visa inlägg
Ett tips gällande solkräm. Vi använder oss alltid av märket Evy. Det är ett svenskt märke, utvecklat från början för idrottare. Tror att det var för triatlonidrottare, som både svettas mycket o är i vatten. När man använder moussen går den ner på djupet i huden, lägger sig inte ovanpå o blir kladdig. Man kan sedan sola, bada, vandra eller annat trevligt i ca 6 timmar utan att smörja sig igen. Oavsett om man svettas, badar mycket eller torkar sig ofta finns solskyddet kvar och kladdar inte alls. Finns nu även till barn upp till faktor 50. Det absolut bästa solskydd vi provat. Bäst pris brukar vara på Apotea.
Exakt!
Svara med citat
Gammal 2019-09-04, 15:42
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin

Reg.datum: nov 2004

Det här var en mycket lärorik tråd. Jag använder faktor 50 både hemma och i Grekland, och jag snålar inte. Nu har jag äntligen fått svar på varför en del av mina kläder har gula fläckar på sig, fläckar som är omöjliga att få bort. Kollade vad det står på mina solkrämer, och där står med mycket liten text: undvik kontakt med kläder. Hur det nu ska gå till.

Så stort tack för tipset om Evy, som nu är beställt från Apotea.
Svara med citat
Gammal 2019-09-04, 16:17
Charleston Charleston är inte uppkopplad

Reg.datum: aug 2006

Citat:
Ursprungligen postat av Kalimera Visa inlägg
Så stort tack för tipset om Evy, som nu är beställt från Apotea.
15 kr billigare på Apohem...
Svara med citat
Gammal 2019-09-04, 18:32
Disse76s avatar
Disse76 Disse76 är inte uppkopplad

Reg.datum: jun 2014

Hmm, Har en del vita t-shirts som jag princip enbart använder i Grekland, Börjar bli lite solkiga kan ju helt klart bero på solkrämen.
Jag har även en helvit keps som jag använder en del både hemma och i Grekland i kombination med solkräm på pannan.
Den brukar efter alla somrar få en gul kant mellan skärmen och hatten. Nu innan vår resa i år så tänkte jag att nu ska jag göra allt för att få bort det gula, Jag använde en hink med varmt vatten och vanligt tvättmedel, Lät det ligga ett tag i blöt sen hällde jag på diskmedlet YES jobbade in det på området som var gulnat, Sköljde med rent vatten och ja det försvann!

Så man kan säga att YES löste problemet fett bra!

/ Mange
Svara med citat
Gammal 2019-09-04, 19:04
Enigmas avatar
Enigma Enigma är inte uppkopplad

Reg.datum: sep 2008

Tråden var mycket lärorik, Janne. Även på Forum Kalimera Grekland kom många fina lärorika tips. Hoppas att grekiska hotellägare får mindre bekymmer av oss turister om vi köper bättre solskydd som inte lämnar gula fläckar på deras sängkläder.
Ägaren i studio var alltid glad och hövlig mot alla gäster, bjöd på honung och karameller. Vill gärna återvända till denna studio i centrum av Pythagorion.
Svara med citat
Gammal 2019-09-05, 13:27
Kalimeras avatar
Admin

Citat:
Ursprungligen postat av Enigma Visa inlägg
Tråden var mycket lärorik, Janne.
Ja, och jag är tacksam för att jag fick lära mig något nytt, som var väldigt bra!
Svara med citat
Gammal 2019-09-06, 10:23
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad

Reg.datum: jul 2005

Jag har oxå hört talas om Evy, så det blir nog den nästa säsong. Hade inte en aning om att gula fläckar kommer från solkräm. Nu är jag själv inte så drabbad, då jag är en hårding som inte använder så mkt kräm.
Men min fru har råkat ut för det en hel del. Tor det står något om beta-karoten på nån flaska och då trodde jag att det var en tester...

/Netwolf
Svara med citat
Gammal 2019-10-06, 14:31
Kalimeras avatar
Admin

Citat:
Ursprungligen postat av Disse76 Visa inlägg
Nu innan vår resa i år så tänkte jag att nu ska jag göra allt för att få bort det gula, Jag använde en hink med varmt vatten och vanligt tvättmedel, Lät det ligga ett tag i blöt sen hällde jag på diskmedlet YES jobbade in det på området som var gulnat, Sköljde med rent vatten och ja det försvann!
Jag har en långärmad skjorta som jag använder när jag vandrar i Grekland. Den har med åren blivit allt ”smutsigare”, och nu vet jag varför, det är solkrämens fel. Har provat med allt, men smutsen har inte gått bort.

Nu har jag provat ditt tips, och vips så var skjortan ren igen. Tack!
Svara med citat
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 01:59.