Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kafé Kalimera

Stängt ämne

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2016-12-07, 11:21
Charleston Charleston är inte uppkopplad

Reg.datum: aug 2006
Standard Sv: Charterresor

Citat:
Ursprungligen postat av giottoni Visa inlägg
VARJE greklandsturist lär väl vara till fördel för Grekland- även om någon skulle välja att på på AI-hotell borde väl varje besökare tillföra Greklands ekonomi NÅGOT mer än om man väljer att stanna hemma eller resa till annat land?
Fast tyvärr är det nog inte så enkelt. AI-hotellen slår ut de lokala (både hotell och restauranger) när de senare får färre gäster. Jag är av den uppfattningen att AI bara är till skada för Grekland. Men jag tänker stanna kvar i forumet ändå (trist att ni lämnar, Admirala och Thira, jag kommer att sakna era inlägg). Jag tycker ju även att det t.ex. är skit att flyga med Ryan och att resa till Thailand (båda av flera skäl), och skulle aldrig göra det själv, men jag slutar inte att umgås med mina vänner och bekanta som gör det för det.
Gammal 2016-12-07, 11:58
laeros avatar
laero laero är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2007

Citat:
Ursprungligen postat av Charleston Visa inlägg
Fast tyvärr är det nog inte så enkelt. AI-hotellen slår ut de lokala (både hotell och restauranger) när de senare får färre gäster. Jag är av den uppfattningen att AI bara är till skada för Grekland. Men jag tänker stanna kvar i forumet ändå (trist att ni lämnar, Admirala och Thira, jag kommer att sakna era inlägg). Jag tycker ju även att det t.ex. är skit att flyga med Ryan och att resa till Thailand (båda av flera skäl), och skulle aldrig göra det själv, men jag slutar inte att umgås med mina vänner och bekanta som gör det för det.
För en gång skull är vi tämligen överens om annat än fotboll Charleston.
Du nämner flyg med Ryan som exempel. Ja, att inte flyga med just dem, det är ju ett "moraliskt" val man kan göra. Ett annat är att inte flyga alls av miljöhänsyn. Eller att inte dricka "lyxdrycken" kaffe, vars plantager exploaterar arbetskraft hänsynslöst, etc, etc.
Med andra ord; var och en väljer sin egen moraliska svansföring och ingen av oss gör rätt i allt.
Att då, som två nyss avgångna medlemmar, skriva andra på näsan och sätta den egna moralen på hög pedistal tyder på dåligt omdöme.
Men jag instämmer, det är tråkigt att ni lämnar Thira och Admirala. Kanhända kommer ni på bättre tankar när ni sovit en natt på saken.
Gammal 2016-12-07, 16:44
kimmens avatar
kimmen kimmen är inte uppkopplad

Reg.datum: jul 2008

Citat:
Ursprungligen postat av laero Visa inlägg
Att då, som två nyss avgångna medlemmar, skriva andra på näsan och sätta den egna moralen på hög pedistal tyder på dåligt omdöme.
Instämmer.

/kimmen
Gammal 2016-12-07, 13:28
giottonis avatar
giottoni giottoni är inte uppkopplad

Reg.datum: okt 2006

Citat:
Ursprungligen postat av Charleston Visa inlägg

Jag håller helt med om att AI inte är optimalt för värdlandet, men för många resenärer står valet kanske mellan AI eller ingen resa alls... Har svårt att köpa resonemanget att det blir bättre för Grekland om de turisterna helt avstår från greklandsresa för att istället åka till t ex Turkiet.
Tycker det är tråkigt om vårt Forum blir en häxjakt på vissa typer av resenärer o tror inte vi kommer längre i denna diskussion. I rest my case!
Gammal 2016-12-07, 13:36
Fajotta Fajotta är inte uppkopplad

Reg.datum: maj 2012

Citat:
Ursprungligen postat av giottoni Visa inlägg
Jag håller helt med om att AI inte är optimalt för värdlandet, men för många resenärer står valet kanske mellan AI eller ingen resa alls...
De jag känner som började med AI i Grekland, när de var där första gången, valde senare att återvända men då boka på små, mysiga orter utan AI. Ofta är det ju opersonliga anläggningar långt utanför centrum och inte så vidare charmigt.
Gammal 2016-12-07, 18:34
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad

Reg.datum: jul 2005

Citat:
Ursprungligen postat av Lissi Visa inlägg
Ja det kan jag ju inte heller förstå.
Lissi
Ja, du Lissi. Jag förstår mig inte på dig. Häromåret när jag sa att jag inte kunde tänka mig att besöka diktaturländer, som t ex Nordkorea. Då minsann, sa du att du visst kunde tänka dig att besöka landet, bara för att se hur det var. Men ett AI-hotell kan du inte tänka dig att besöka. Märkligt resonemang. Jag har då aldrig hört om någon AI-hotellägare som torterat och avrättat lokalbefolkningen, vilket man inte kan säga om t ex Nordkorea...

Citat:
Ursprungligen postat av laero Visa inlägg
Instämmer till fullo!

Citat:
Ursprungligen postat av Fajotta Visa inlägg
De jag känner som började med AI i Grekland, när de var där första gången, valde senare att återvända men då boka på små, mysiga orter utan AI.
Precis så kan det vara. Personer som är ovana resenärer provar sina vingar på AI för att sedan lära sig att man kan boka och bo bättre på egen hand.

/Netwolf
Gammal 2016-12-07, 21:55
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran

Reg.datum: feb 2005

Citat:
Ursprungligen postat av Netwolf Visa inlägg
Ja, du Lissi. Jag förstår mig inte på dig. Häromåret när jag sa att jag inte kunde tänka mig att besöka diktaturländer, som t ex Nordkorea. Då minsann, sa du att du visst kunde tänka dig att besöka landet, bara för att se hur det var.
/Netwolf
Kan Du visa det inlägget? Det skulle vara så kul att se sammanhanget det skrevs i , för jag minns absolut inte detta...men så är jag ju 66 år så minnet börjar svikta......Verkar konstigt, då jag varken åker till Thailand, Turkiet, Kuba , Kina etc...
Kan inte minnas att jag nånsin längtat till Nordkorea Var det nån smiley efter?? Kunde ärligt sagt vara kul att läsa denna tråd. Det kanske Janne kan fixa länk till....
Men har jag sagt det så var det ju dumt skrivet eftersom jag aldrig i livet ens reflekterat över att åka dit.
Jag har aldrig ens varit utanför Europa....Israel har jag dock varit i på en resa med svenska kyrkan....

Men det är nog så att som det står i ett inlägg tidigare i tråden att vi alla syndar....Jag blir nog helt halshuggen här för att jag flugit med Ryan Air och EGENTLIGEN skulle jag aldrig flyga alls för det ÄR inte klimatvänligt....och det vet jag.

Men jag lovar Dig Netwolf att jag kommer att gilla Dig och Dina inlägg jättemycket även fortsättningsvis även om Du vill bo på AI....men jag kanske inte kommer att förstå Dig. Men det är en helt annan sak.

Lissi
Gammal 2016-12-07, 22:47
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad

Reg.datum: jul 2005

Citat:
Ursprungligen postat av Lissi Visa inlägg
Kan Du visa det inlägget? Det skulle vara så kul att se sammanhanget det skrevs i , för jag minns absolut inte detta...men så är jag ju 66 år så minnet börjar svikta......Verkar konstigt, då jag varken åker till Thailand, Turkiet, Kuba , Kina etc...
Hej Lissi, nu har jag kollat upp detta och du har aldrig skrivit något sådant inlägg. Jag ber om ursäkt för detta och påhoppet från min sida..
Det var jag som blandat ihop besticken.... Sorry!

/Netwolf
Gammal 2016-12-08, 01:00
MickeKöpings avatar
MickeKöping MickeKöping är inte uppkopplad

Reg.datum: apr 2009

Är det snart dags att sätta tack och bock i kanten, och starta en ny tråd om charterresornas berättigande?

För övrigt är charter ett alldeles utmärkt val om man vill göra sin semesterresa enkelt och bekvämt. Prismässigt kan det bli både dyrare eller billigare än alternativa resor. Ett hittat paradis blir varken sämre eller bättre beroende på resform. För att göra en slags jämförelse så finns det många varianter av senap på hyllan i affären. Vilken som är godast bestämmer du dom kund själv och en annan affär kan ha andra sorters senap. Vilken väljer man?
Så för den dom tänker åka på semester eller reser av annan anledning så gäller det bestämma sig för vad man vill få ut av din resa och välja utifrån det Och naturligtvis med ett prismässigt övervägande.
Att boka eget passar mig och då är det inte svårt att framföra det alternativet om någon frågar.
Att man som jag åker till samma ställe är något som vissa har svårt för men det är ju mitt val i så fall.
Och principiellt är AI inget för mig av flera skäl.

Det blev långt!
Gammal 2016-12-08, 01:17
Fajotta Fajotta är inte uppkopplad

Reg.datum: maj 2012

Jag har haft tur med mina charterresmål. Har mest känts som om man köper flyg plus hotell. Har kollat lite efter andra hotellval men blir så stressad när det hela tiden hetsas att man måste boka nu nu nu - alla rum är nog sålda inom tre sekunder, typ. Jag har ju som sagt fått svår artros och det är viktigt att veta lite mer. Så det slutar alltid med att jag struntar i det och bokar det jag kan googla på i lugn och ro
Gammal 2016-12-08, 06:35

Citat:
Ursprungligen postat av Netwolf Visa inlägg
Hej Lissi, nu har jag kollat upp detta och du har aldrig skrivit något sådant inlägg. Jag ber om ursäkt för detta och påhoppet från min sida..
Det var jag som blandat ihop besticken.... Sorry!

/Netwolf
Så klart ursäkten godtas! Jag blev bara så förvånad för jag mindes inget av detta...
..och JAG slapp leta pudelbild idag

Lissi
Gammal 2016-12-08, 07:59
anneli56s avatar
anneli56 anneli56 är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2006

Lissi! Det finns charter även till Kalamata Kolla hos Apollo,de erbjuder 3 hotell i Kalamata 2017.
Och from mitten på April 2017 finns det direktflyg Göteborg-Kalamata också och Kastrup-Kalamata
Gammal 2016-12-08, 11:21

Citat:
Ursprungligen postat av anneli56 Visa inlägg
Lissi! Det finns charter även till Kalamata Kolla hos Apollo,de erbjuder 3 hotell i Kalamata 2017.
Och from mitten på April 2017 finns det direktflyg Göteborg-Kalamata också och Kastrup-Kalamata
Åh så härligt!!!! Kastrup - Kalamata låter bra! Ska kollas upp med reguljärflyg....bussluff lockar igen, trots strejker...

Lissi
Stängt ämne

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 04:08.