Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kafé Kalimera

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2016-08-25, 21:25
Malina Malina är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2005
Standard Sv: Udda saker/upplevelser att gilla i Grekland

Fint att ni skriver så mycket om kyrkogårdar,fast nu tycker jag att det är dags för något nytt.
Jag känner mig upprymd och har en smula resfeber eftersom vi reser till Cykladerna på lördag.Som vanligt *Santorini,Amorgos och så Sikinos,som är en ny ö för oss. Ska bli så spännande.
Svara med citat
Gammal 2016-08-25, 21:52
Kajjas avatar
Kajja Kajja är inte uppkopplad

Reg.datum: maj 2015

Jag håller med dig! Blir förvånad att så många är så intresserade av KYRKÅGÅRDAR eek:
Näe...där har jag inget att tillägga. INTE min grej! Håller mig till andra upplevelser som är mer levande. Tidsnog hamnar vi där nere men jag har lite annat att göra innan
Svara med citat
Gammal 2016-08-25, 22:05
JohnSs avatar
JohnS JohnS är inte uppkopplad

Reg.datum: dec 2006

En enkel rose i en whisky-flaske (egentlig en Jim Beam bourbon-flaske) på en grav på kirkegården i Parga kan få tankene til å vandre. Er dette bare en rent praktisk måte å plassere rosen, eller ligger det også et budskap eller en hilsen i flasken?
Svara med citat
Gammal 2016-08-25, 22:18
Kajjas avatar

Citat:
Ursprungligen postat av JohnS Visa inlägg
En enkel rose i en whisky-flaske (egentlig en Jim Beam bourbon-flaske) på en grav på kirkegården i Parga kan få tankene til å vandre. Er dette bare en rent praktisk måte å plassere rosen, eller ligger det også et budskap eller en hilsen i flasken?
Jag förstår att det finns intresse av sådant...MEN..sorry..jag åker till Grekland för att se annat! Vi är alla olika. Skulle kunna börja skriva om "det okända" istället...där har jag mycket att berätta!!😱 Men det är ju ett annat forum!👻👻
Gonatt alla/Kajja
Svara med citat
Gammal 2016-08-26, 08:42
Thira Thira är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran

Reg.datum: feb 2013

Citat:
Ursprungligen postat av JohnS Visa inlägg
Kanhända placerades rosen i vad de kunde få tag i för stunden, kanske var det ett spontaninfall att besöka en väns grav och plocka en ros. Eller så, som du skriver, så fanns det en tanke bakom även flaskan. Sånt där kan få mig också att fundera och bli nyfiken men också väldigt berörd. Det finns något lite ömtåligt över det hela på något sätt.
Jag tycker dessutom att kontraster kan vara oerhört vackra.
Svara med citat
Gammal 2016-08-26, 09:36
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin

Reg.datum: nov 2004

Citat:
Ursprungligen postat av Pnyx Visa inlägg
Du tänker nog på den fantastiska nya judiska kyrkogården i Prag, som nästan helt tagits över av murgröna. Tar man spårvagnen dit ska man ta god tid på sig och noga läsa inskriptionerna på gravstenar och minnesplaketter (och också de tomma ytor som aldrig kom att fyllas med namn). Den som går därifrån utan att ha fällt en tår, har ett hjärta av sten.
Den är det! Vi var där hur länge som helst, och efteråt tyckte vi att det var Prags största sevärdhet!

Citat:
Ursprungligen postat av Malina Visa inlägg
Jag känner mig upprymd och har en smula resfeber eftersom vi reser till Cykladerna på lördag.Som vanligt *Santorini,Amorgos och så Sikinos,som är en ny ö för oss.
Hälsa våra vänner på Santorini med varsin kram från oss!

En annan sak jag fascineras av är statyer och monument som också har mycket att berätta om tider som flytt.

Monumentet i Anos Viannos på Kreta är ett bra exempel på det. Kolla här.
Svara med citat
Gammal 2016-08-26, 10:59
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad

Reg.datum: jul 2005

När jag tänker efter så finns det lite exter som jag håller på med. Varje gång jag kommer till en ny ö, så tar jag alltid kort på sölduken, då de "alltid" har en karta över ön. Dock inte "alltid". I småkykladerna har de inte det, vad jag sett. De har nån sorts allmän sölduk över småkykladerna istället. Sen hade de faktiskt inte det på Skopelos, vilket var lite av en besvikelse.

Sen har jag faktiskt en udda sak till. Eller jag tycker inte att det är udda, men min fru o dotter finner det en smula bisarrt. Så fort jag ser en skrotbil, så vill jag stanna och ta kort.
På Ikaria t ex var det rena himmelriket, men det tog ju tid att ta sig fram förstås, när man räknar in alla stopp.

/Netwolf
Svara med citat
Gammal 2016-08-26, 11:19
Kajjas avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Netwolf Visa inlägg
När jag tänker efter så finns det lite exter som jag håller på med. Varje gång jag kommer till en ny ö, så tar jag alltid kort på sölduken, då de "alltid" har en karta över ön. Dock inte "alltid". I småkykladerna har de inte det, vad jag sett. De har nån sorts allmän sölduk över småkykladerna istället. Sen hade de faktiskt inte det på Skopelos, vilket var lite av en besvikelse.

Sen har jag faktiskt en udda sak till. Eller jag tycker inte att det är udda, men min fru o dotter finner det en smula bisarrt. Så fort jag ser en skrotbil, så vill jag stanna och ta kort.
På Ikaria t ex var det rena himmelriket, men det tog ju tid att ta sig fram förstås, när man räknar in alla stopp.

/Netwolf
Netwolf, åk till Jönköping!
Där kan du fota vår skrotbil på parkeringen
Förstår varför mannen tar Miatan till jobbet

Jag har en udda grekgrej till:
Jag brukar diskret småkika in i privata hus om dörren
är öppen. Fantisera om hur deras liv ter sig etc.

I övrigt var jag nog lite kaxig mot dom som gillar kyrkogårdar.
Så är det när munnen pratar innan hjärnan tänker
I beg your parden!

Trevlig 25-gradig helg alla!
/Kajja
Svara med citat
Gammal 2016-08-26, 13:50
Monica Ps avatar
Monica P Monica P är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2007

Som fastboende här tycker jag att det är lite kul att kolla in turisterna...somliga är väldigt udda, uppriktigt sagt...
Svara med citat
Gammal 2016-08-26, 16:07
Getpinglans avatar
Getpinglan Getpinglan är inte uppkopplad

Reg.datum: maj 2013

Jag håller med om att de här krigsmonumenten verkligen får en annan som glad turist att verkligen haja till, att det i grekernas liv inte för så länge sedan inte fanns tid för att njuta av sol och bad och kulturminnen från "de gamla grekerna" - allt vi gillar så mycket.

Mer udda sak: Det är kul när man möter en grek eller grekinna som inte heter typ Kostas eller Maria - utan Aristoteles eller Afroditi. :-) barn till föräldrar som vågat utmana den ortodoxa kyrkans tradition att ge namn efter helgon.
Svara med citat
Gammal 2016-08-26, 16:30
Ylva A Ylva A är inte uppkopplad

Reg.datum: aug 2008

Den här upplevelsen var nog en av de saker, som gjorde att jag kom att älska Grekland. Jag var 1978 på sommarsemester på Paros, Naoussa. Hotellägaren (om man nu kunde kalla det hotell) Nikos ville på kvällen att vi skulle gå till en kafenio i närheten. Vi bjöd på whisky och han på ouzo. På en balkong i huset bredvid hängde en 8-armad bläckfisk på mörning. Han ropade upp till familjen på balkongen och genast kom bläckfisken flygande genom luften och grillades sedan. Jag hade aldrig smakat kolgrillad bläckfisk förut, men det är nu en favoriträtt bland mezérätterna. Vilken härlig kväll det blev, trots att Nikos med vänner inte kunde engelska och vi inte kunde grekiska.
Boendet var dock inget att minnas. Vi bodde under jordnivå närmast trappan. På natten kröp diverse insekter upp i sängen via sängbenen, innan vi stängde dörrspringan med en handduk. Då klagade svenskarna vid dörren bredvid!
/ Jannis, nu hemma i Koutsounari
Svara med citat
Gammal 2016-08-26, 17:02
Monica Ps avatar
Monica P Monica P är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2007

Mer udda sak: Det är kul när man möter en grek eller grekinna som inte heter typ Kostas eller Maria - utan Aristoteles eller Afroditi. :-) barn till föräldrar som vågat utmana den ortodoxa kyrkans tradition att ge namn efter helgon.[/QUOTE]

Just vad vi pratade om häromdagen, en väninna och jag. Det är inte helt ovanligt att möta en Menelaos, en Sokratis, en Demosthenos eller en Faedon. Jag vet inte hur många såna namn som följer någon släkt , eller om det är föräldrar som vill ha lite annorlunda namn till barnen, jag tycker det är en fin sak.

Jag har en hel bok med gamla namn, så behöver nån ett tips kan jag kanske ge förslag...
Svara med citat
Gammal 2016-08-27, 09:29
Kalimeras avatar
Admin

Citat:
Ursprungligen postat av Getpinglan Visa inlägg
Mer udda sak: Det är kul när man möter en grek eller grekinna som inte heter typ Kostas eller Maria - utan Aristoteles eller Afroditi. :-) barn till föräldrar som vågat utmana den ortodoxa kyrkans tradition att ge namn efter helgon.
Jag har träffat en tjej som hette Artemis, och och en kille som hette Apollon.
Svara med citat
Gammal 2016-08-27, 10:38
Pnyx Pnyx är inte uppkopplad

Reg.datum: maj 2008

Citat:
Ursprungligen postat av Kalimera Visa inlägg
Jag har träffat en tjej som hette Artemis, och och en kille som hette Apollon.
Var de tvillingar, precis som i mytologin?
Svara med citat
Gammal 2016-08-27, 17:53
Getpinglans avatar

Inte så udda är ju den grekiska humorn.
Men - i följande situation tyckte jag att det blev dubbelt så kul när det var en ortodox präst som var inblandad:

Jag och min man var på Lesbos. Detta var innan vi var gifta. Just den här dagen var vi utan bil, min man hyrde en strax efteråt, eftersom han inte klarar sig utan en. Så vi var och studerade en liten grekisk kyrka tillsammans. (Har vi bil, ja då får jag titta på kyrkan själv, medan han sitter i bilen :-). )Nåväl, vi stod där framför den lilla kyrkan, och plötsligt stannade en bil med ett ryck framför oss: "Do you want to get married? Here´s a priest! "
Och mycket riktigt satt det en ortodox präst i baksätet! Alla i bilen skrattade och vi också, för det var bra kul!
Svara med citat
Gammal 2016-08-27, 19:26
Malina Malina är inte uppkopplad

Lite off topic,men vi har nu kommit till Honeymoon på Santorini.Alldeles underbart är det!
Och JA,vi har hälsat från Janne och Camilla och båda blev glada och saknar er!
Svara med citat
Gammal 2016-08-27, 21:10
Kalimeras avatar
Admin

Citat:
Ursprungligen postat av Malina Visa inlägg
Lite off topic,men vi har nu kommit till Honeymoon på Santorini.Alldeles underbart är det!
Inlägg under Kafé Kalimera är alltid off topic, här får det gärna svänga mellan ämnena.

Citat:
Och JA,vi har hälsat från Janne och Camilla och båda blev glada och saknar er!
Underbart att ni har kommit fram. Tack snälla för att ni hälsade, och vi blev väldigt glada för hälsningen tillbaka!
Svara med citat
Gammal 2016-08-27, 21:12
Kalimeras avatar
Admin

Citat:
Ursprungligen postat av Pnyx Visa inlägg
Var de tvillingar, precis som i mytologin?
Nej, inte vad jag vet. Artemis träffade jag på Nisyros och Apollon i Chania på Kreta. Men de kan ju vara tvillingar ändå. Jag tror vi säger det, för då blir det lite roligare.
Svara med citat
Gammal 2016-08-29, 06:44
yanniss avatar
yannis yannis är inte uppkopplad

En till upplevelse som jag gillar:
Eftersom vi oftast åker i lågsäsong och alltid reguljärt, så brukar det vara lugna gatan när vi landar på en grekflygplats, Athen undantagsvis.

Arne får vänta vid bagagebandet och jag går ut och sätter mig på en bänk. Där sitter dom trevliga taxichaufförerna och pratar, röker och spelar tavli i väntan på jobb. Dom makar plats för mig. Det är en av dom många gånger jag skulle vilja förstå grekiska.

Men när vi kom till Chania flygplats i förrgår missade jag denna upplevelse. Luftrummet över Europa var smockat med flygplan under lördagskvällen och minst 6 flygplan skulle landa här samtidigt! Det var fullt kaos i och utanför flygplatsen! Väntan blev lång innan maken kom ut med bagaget. Inget tavlispel nu inte. Dessutom har dom flesta skrangliga bänkarna tagits bort från flygplatsen efter renoveringen. Dom som gör allting suveränt vid denna flygplats är dom som organiserar busstransporten för oss resenärer mellan flyget och flygplatsbyggnaden. Det fungerar suveränt.

Birgitta, direkt från Casa del Amore, gamla stan i Chania.
Svara med citat
Gammal 2016-09-01, 22:16
Getpinglans avatar

Honungsraki istället för Ouzo ??
Svara med citat
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 19:58.