Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kafé Kalimera

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Prev Föregående inlägg   Nästa inlägg Next
Gammal 2016-08-25, 13:45
Pnyx Pnyx är inte uppkopplad

Reg.datum: maj 2008
Standard Sv: Udda saker/upplevelser att gilla i Grekland

[QUOTE=Kalimera;390411]Samma här, och jag tycker inte alls det är konstigt.

Jag kan spendera ganska lång tid på kyrkogårdar, inte bara i Grekland, det gör jag gärna i andra länder också. Det intressantaste jag har sett var en stor kyrkogård i Prag som naturen hade tagit över.

En lättnad att höra att det finns fler som är kyrkogårdsspanare. Jag är numera försiktig med för vem jag berättar om mina kyrkogårdsbesök. Ofta får nämligen åhöraren något skeptiskt i blicken som om de tänker: "det trodde jag inte, lite rubbad, vad mer döljs i den där mörka själen!?" Och det hjälper inte hur mycket jag talar om att kulturhistoria, personhistoria, konsthistoria, samhällsutveckling osv. återspeglas på kyrkogårdar. Hur spännande som helst!

Du tänker nog på den fantastiska nya judiska kyrkogården i Prag, som nästan helt tagits över av murgröna. Tar man spårvagnen dit ska man ta god tid på sig och noga läsa inskriptionerna på gravstenar och minnesplaketter (och också de tomma ytor som aldrig kom att fyllas med namn). Den som går därifrån utan att ha fällt en tår, har ett hjärta av sten.

Senast redigerad av Pnyx den 2016-08-25 klockan 13:51.
Svara med citat

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 01:54.