Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Semestra i Grekland > Hälsningar > Hälsningar direkt från Grekland

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Prev Föregående inlägg   Nästa inlägg Next
Gammal 2016-05-14, 14:33
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran

Reg.datum: feb 2005
Standard Sv: Tillbaka på Peloponnesos igen.

Lördag eftermiddag här I Aten och jag vilar mina mycket trötta ben på balkongen på Adonis. Enkelrumsbalkong, in mot gården I skön skugga och jag har plockat ut både en stol och en skön stoppad pall att vila benen på...

Dagen idag är så här långt indelad I tre helt olika upplevelsedelar...alla olika. Men det började I går kväll, precis innan jag skulle gå till Zappeio. När jag skrivit min Kalimerarapport, så kollade jag FB och en av sidorna jag följer är Team Sweden Volunteers, som arbetar ideellt med flyktingar I Pireus just nu. Det är en frivilligrganisation jag stöder regelbundet med pengar och där många volontärer varje vecka på egen bekostnad betalar resa från Sverige och uppehälle för att hjälpa till I Pireus. Jag ska ju dit I höst min sista vecka om där fortfarande är behov. Nåväl, jag läste att det var många barn som inte hade något att ha på fötterna så de behövde bidrag till flipflops I små storlekar. Jag bestämde mig " på stört" att kila bort mot saluhallen på smågator och köpa 5 par och åka dit med idag. Lägret är vid E1 I Pireus hamn. Jag hittade 5 bra par och fick så 3 par till när ägarinnan hörde vart de skulle. Filotimo igen!
Tillbaks till hotellet sen och så till Zappio. Man kanske skulle läsa affischer bättre? Det är en musikmässa för proffs och allmänhet med det senaste inom instrument, högtalare och teknik. En ljudnivå icke av denna världen då allt ska provas av duktiga musiker, men också bra musik från scen. Jag blev inte så länge där.

I morse gav jag mig av med Metron till Pireus och gick den LÅNGA vägen genom hamnennbort till E1. Jag gick förbi den lutande Panagia Tinou... Redan vid E2 började tältlägren och det var som små kvarter av tällt ställda i kvadrater så det blev fri yta att leka på som en gård. Barn lekte, musik spelades och meddetsamma när jag gick förbi kom en kvinna med barn och tog mig till sitt tält och gav mig en liten mugg med sött te...Vad säger man, ska de bjuda, som inget har?? Tårarna var nära. Barnen flockades och ställde upp för fotpgrafering och ville se resultatet. När jag kom till E1 så gick jag till den lilla läkarstation där grekiska läkare och sköterskor finns. De berättade att volontärerna för dagen precis åkt till sjukhuset med en man, så jag kunde lägga påsen I ett av rummen så skulle de se till att sandalerna kom fram.
Åh så många tankar man får. Detta är inte värdigt. Alla barn?Vår framtid?? Det kunde ju vara mina egna barnbarn. Dina? En norsk volontär som jobbar för Dråpen, ( droppen) träffade jag också. Hon kom från Norge och skulle stanna en vecka.

När jag kom tillbaks till Aten gick jag och vilade en stund innan lunchen på jättemysiga Paradosiako Oinemageiro, alldeles ca 50 m från Adonis th med Plakas godaste mat och goaste ägarpar. Nu har jag lärt mig att det är halva portioner som gäller. Idag giant beans kokta I gudomlig sås, fava och så courgettelommor fyllda med ris. Paret bredvid var greker I min ålder och de drog sitt bord till mitt och vips pratade vi om allt, flyktingar, grekkris och Tinos!! De älskar Tinos och tipsade om favoritställen! Så frågade mannen om jag var på FB....och så fick man nya vänner!!!!!

Efter denna nästan två timmar långa lunch inkl vin för 11(!) euro så gick jag upp till Anafiotika och tänk, trots tusentals människor nere I Plaka så möter man inte ens 10 personer där....

I kväll packar jag och går bort till Zappeio igen..kanske lite lugn musik utan tinnitusvarning?
Annars är det kaffefestival I Gazi?.. eller en ouzo på Adonis takterass ...tänk, varje morgon här vid kkl 8 när jag äter frukost på takterassen hissas grekiska flaggan vid Akropolis precis för våra ögon och nationalsången sjungs så det hörs över hela stan...Jag får gåshud!!!

Tack för denna gång. Fotobrev kommer sen från Kardamyli- Kalamata- Loutraki och Aten.

Lissi
Svara med citat

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 12:25.