Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Semestra i Grekland > Hälsningar > Hälsningar direkt från Grekland

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2016-05-10, 16:11
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran

Reg.datum: feb 2005
Standard Sv: Tillbaka på Peloponnesos igen.

Tisdag redan!
Strålande sol när jag vaknade och efter frukosten tog jag vandrarskorna på för att gå till Korint..ca 4-5 km beroende på vem man frågar. En jättefin promenad efter lilla bilvägen och jag kom fram till den nedsänkbara bron I norra öppningen av Korintkanalen, lagom för att se en båt försvinna och bron höjas upp igen ur vattnet. Nu skulle jag ju gått in till Korint, men såg att det gick en liten grusväg söderut längs kanalen på andra sidan bron och den tog jag... Eftersom utflyktsbåtarna med färd på kanalen inte börjat gå ännu så tänkte jag att då går jag längs hela I stället...det var häftigt att se ned I kanalen emellanåt men man såg den inte hela vägen och skyltar med Danger! gjorde att man inte gick nära. Men på flera ställen kunde man stå och kika ned..häftigt! Jag gick också över den lite slitna gång- och cykelbro som finns halvvägs. När jag kom fram till Isthmos så kom jag inte längre på liten väg så jag gick tilbaks till Loutraki på bilvägen. En liten kul utflykt på 15 km. I morgon ska jag gå in till Korints centrum och kika...
Väl hemma vid 13.30-tiden så duschade jag och gick ner för att lägga mig I skuggan på solsäng på stranden. En öl och en toast från serveringen satt väldigt fint! Efter en dryg timme var jag uttråkad på att ligga där I värmen så jag gick hem till balkongskugga....

Nu ikväll ska jag äta lite riktigt på samma ställe jag åt så gott på igår...

Bara en dag kvar här, sen några I Aten...
Lissi
Svara med citat
Gammal 2016-05-10, 17:27
Alalas avatar
Alala Alala är inte uppkopplad

Reg.datum: jan 2008

Fattade inte att Korinth var så pass nära förrän jag kollade på kartan. Förstår att du gillar Loutraki som väl är en populär semesterort för grekerna själv? Och sen blir det Aten som du också gillar. Nu går det snabbt!

/ Anne
Svara med citat
Gammal 2016-05-10, 17:32
karis avatar
kari kari är inte uppkopplad

Vi gleder oss over at du er så fornøyd/har det så bra i Loutraki, Lisa
Nå er du jo godt igang med trening til Pilgrimsmarsjen alt

Kanskje vi sees på bussen til Athen på torsdag? Vi reiser fra Nafplio kl 11, det hadde vært koselig
- men du reiser kanskje tidligere enn oss?

Kari & Arne
Svara med citat
Gammal 2016-05-11, 17:23

Tredje försöket att skriva dagsrapport, blir utslängd hela tiden.... Börjar om och förhandsgranskar varannan mening... Denna dag har varit fylld av grekisk filotimo. Som den jättetrevlige hotellägaren här på Bakos sa" Nu har vi bara filotimo kvar, inga pengar"

I morse bestämde jag mig för att inte gå tillbaks till Korint, då vill jag ha bil och jag vill ha tid att gå upp till antka Korint.Det får bli nästa gång här.

Jag har ju sett varje dag från stranden ett kloster, Profitis Ilias, jättehögt upp på berget här ovanför Loutraki och frågade Vassilis hur långt det var dit. 4-5 km sa han och jag la genast på några km I huvudet.. Men en ok vandring I mulet väder fram och tillbaks.. Efter 6 km var det en bra bit kvar, men en underbar vandring med fina vyer på asfalterad serpentinväg. En sköldpadda och en ilsken hund mötte jag. Hunden var inget vidare.... men jag satte mig på huk och sa " Fiiiiin vovve" på lenaste svenska, tittade inte I ögonen, och han vek av.
Väl NÄSTAN framme vid klostret stannade en bil med en kvinna vid ratten och maken bredvid. De frågade om jag ville åka med, men till ett annat mycket "viktigare" kloster Oc. Patapios, mycket, mycket högre upp, dit jag aldrig orkat gå. Samma status som kyrkan på Tinos sa de. Så klart jag ville! Så trevliga, tavernaägare I Loutraki med ledig dag! De guidade runt och berättade massor om klostret, köpte små ikonkort till mig och frågade om jag efteråt ville åka med dem till Perachora, 10 km från Loutraki. Så klart jag ville! Utsikten vid klostret över Loutraki, Korint, Isthmios och hela korintkanalen som skär igenom var magisk!
Så åkte vi till Perachora, där de stannade vid en liten minisupermarket där de hade bekanta. Jag fick trots lite protester bjuda på glass som tack!
Så gick jag I byn...missade bussen men sörjde inte för det...jag gick de 10 kilometrarna tillbaks nedför bergsvägen. Måste ju träna inför nästa år! Halvvägs åt jag underbar lunch på taverna med panoramautsikt! Den godaste fillodegsinbakade fetan med honung och sesamfrön ever, med tomatsallad och kall Mythos till! Så fick jag en flaska kallt vatten med på vandringen!

Väl hemma efter så gott som 2 mil så har jag duschat och vilat. Nu ut att ta ut pengar och äta och sen packa.
I morgon 12.30 mot Aten.
Så Kari och Arne: 12.30 åker jag direkt Loutraki- Aten.

Var ska ni bo I Aten?
Lissi- så uppfylld av filotimo!
Svara med citat
Gammal 2016-05-11, 17:29
karis avatar
kari kari är inte uppkopplad

For en FANTASTISK dag og FILOTIMO
Vi reiser hjem i morgen ettermiddag, Lissi
Ønsker deg fine dager i Athen og
Svara med citat
Gammal 2016-05-11, 17:36
Alalas avatar

Träning har du minsann fått! Vilken fin dag du har haft.

Då får man tacka för rapporterna hittills, det är alltid så trevligt att läsa dem.

/ Anne
Svara med citat
Gammal 2016-05-11, 20:14
Monica C Monica C är inte uppkopplad

Reg.datum: sep 2009

Lissi du är ju helt fantastisk,tänk vilka fina möten du får tack vare att du är så öppen och positiv!Det är så njutbart att läsa dina dagsrapporter💕
Monica😎
Svara med citat
Gammal 2016-05-11, 21:31

Tack Monica m fl!

Ikväll när jag gick ut och skulle äta så stannade jag vid den enda taverna det satt lite folk på längs strandpromenaden vid åttatiden. Här är så lite turister...

Gissa vem som kommer fram till bordet??? Jo Vangelis, från klosterturen! Han ägde den restaurangen...Yeassou Lisa!! var hälsningsfrasen " mycket bra!" God mat åt jag och det godaste vinet hittillls drack jag. Så kom frun fram också och vi fick en pratstund till.
Ja, Grekland är lätt att älska!!

Lissi - rikligt kompenserad för den jobbiga inledningen på resan.
Svara med citat
Gammal 2016-05-12, 09:22
Alalas avatar

Nu fick du nog en ny favorittaverna!

/ Anne
Svara med citat
Gammal 2016-05-12, 12:38
Mariannes avatar
Marianne Marianne är inte uppkopplad

Åh, så trevligt du har det Lisa. Och nu väntar fina dagar i Aten, en härlig semester har det blivit. Tack för alla fantastiska rapporter!
Svara med citat
Gammal 2016-05-12, 13:13

Citat:
Ursprungligen postat av Marianne Visa inlägg
Åh, så trevligt du har det Lisa. Och nu väntar fina dagar i Aten, en härlig semester har det blivit. Tack för alla fantastiska rapporter!
Marianne, jag sitter just nu på Zaïtas I Plaka och äter imam och horta! Resan gick som en dans!

Lissi - I strålande soldisväder och 27 grader.
Svara med citat
Gammal 2016-05-12, 16:35
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin

Reg.datum: nov 2004

Citat:
Ursprungligen postat av Lissi Visa inlägg
Väl hemma efter så gott som 2 mil så har jag duschat och vilat.
Vilken fantastisk vistelse du har i Loutraki, och vilka möten! Helt underbart att läsa.

Nu är du snart i form för att gå pilgrimsvandringen.
Svara med citat
Gammal 2016-05-12, 21:54

Men nu går väl allt helt otroligt !
Åh så jag njuter!
12.30 punktligt gick bussen från Loutraki till Aten och innan dess hade jag hunnit med 3 km morgonpromenad och hunnit besöka ett munkkloster också. Inga snygga munkar men väldigt trevliga! De öppnade t o m upp kyrkan så jag fick tända ett ljus.

Väl nästan framme vid busstationen I Aten såg jag att bussen var vid Metaxurgeio så jag hoppade av vid metron och 30min senare via 3 stationer så hade jag checkat in på Adonis. Nån gång måste ju även jag ha flyt

Väl installerad med hälsningsorden " you are family now" så var jag ute igen efter ca 30 min. Lunch på Zaïta och sen en promenad via välbekanta genvägar till Psirri. Först en igenkänningspromenad längs Evripidou, min älsklingsgata! Jag var kaffesugen och hamnade på Little Hook I Psirri. Jisses, en helt makalös sagovärld! Jag har aldrig sett något liknande! Ni kan säkert kolla på nätet! Jättegott kaffe och goa kakor, men upplevelsen!!!! ( Ni som har FB kan kolla mina bilder på Greklandsvänner)
Sen gick jag till konstnären som vi handlat förut av och hämtade ett nytt konstverk.. Så snyggt. Vi beställde vid förra resan I mars..Yannis Soufouglo ( säkert felstavat) Arbetar I brons...Hur jag ska få hem det får lösa sig på flygplatsen Vi har betalt 480 euro så hem ska det!

Så tillbaks till hotellet för dusch och vila och sen ut igen. Jag gick till National Garden och Zappieo och där är musikfestival fre- sö så det monterades upp scen. Gratis , så dit ska jag gå. Så hamnade jag på Kapnikarea, det härliga musikstället som Marianne och Jens tog oss till på bröllopsresan 2005. Varje gång I Aten är vi där ett par kvällar och senast I mars. Nu var det nya musiker, så bra!!!! Bästa nånsin! Musikerna är " anställda" av stället men man får dricksa. 5 euro var nog I underkant!
Linneväder hela kvällen!!!

I morgon bestiger jag Lykavittos igen....vågar inte låta bli!!!

Lissi- så nöjd!
Svara med citat
Gammal 2016-05-12, 22:26
Mariannes avatar
Marianne Marianne är inte uppkopplad

Så det blir många km i morgon kan jag tänka.
Härlig läsning, Lisa.
Svara med citat
Gammal 2016-05-13, 07:41
Beas avatar
Bea Bea är inte uppkopplad

Reg.datum: jun 2005

Härligt Lissi! Nu drar det i Greklandstarmen! Och dina uppdateringar gör inte längtan mindre. Vilken underbar resa du har!

Bea
Svara med citat
Gammal 2016-05-13, 09:57
Alalas avatar

Varje gång du skriver om Aten så vill jag bara dit! Min man t.ex skulle jag aldrig få till Aten (ja såna fördomar har han..... ), och har även bekanta som har varit där och resultatet var: gillade inte. Skulle de ha läst mera om Aten i förväg och i synnerhet vad du har skrivit, skulle de nog tänka annorlunda. Stora städer kan förstås vara lite knepiga och alla gillar dem inte. Själv har jag aldrig varit inne i Aten, bara rest mellan flygplatsen och Pireus, så en vacker dag skall jag nog göra Atentrippen också. Men då får det bli med någon annan än min fördomsfulla man.

Ha det fortsatt skönt och fint!

/ Anne
Svara med citat
Gammal 2016-05-13, 15:39

Allra först, tack för alla goa kommentarer!

Jag skriver ju mycket, det är min dagbok, som jag sen klipper ut och lägger I Word. Dock inte alla kommentarer. De finns kvar här och I mitt hjärta!

I morse vaknade jag tidigt och redan kl 9 var jag iväg för att ta mig genom stadsparken, via Kolonakis många trappor upp mot Lykavittos..för vilken gång vet jag inte.
Det var soldis och varmt! När jag kom till vägen upp bestämde jag mig dock för att istället gå bilvägen upp till Lykavittosteatern, den där så många konserter getts och som man ser så fint uppifrån kullen. Nu ser man ju just inget från markplan och bara en glimt genom grinden. Men det såg så öde ut och damen I kantinan där jag köpte vatten sa att Lykavittos Theatre är stängd och såvitt hon trodde för gott. Så himla synd med ett ställe till som ska förfalla Jag har ju musikDVD med bla Giannis Parios och Mikis Theodorakis därifrån.
Så gick jag " bakvägen" upp till Lykavittos...väldigt lätt!

Fin utsikt men disigt. Havet vid Pireus syntes knappt. Så tog jag vanliga trappvägen ner och via Exarcheia ner mot Omonia. En frappé på vagen och vila för benen.
På väg hemåt blev det lättlunch med en spanakopita och vatten " to go".. I sakta mak tog jag mig till hotellet för dusch....sen ut igen... Nu mot Thisseio. Jag hade tänkt gå en gång till på Akropolismuséet, men det var sån kö. Hela Thisseio runt blev det och sen småvägar "hem". En färsk fruktsallad på en Fruteria blev mellanmål.
Nu har jag haft lite vila på hotellet. 12.7 km visar min meterräknare. En sena I vänstra foten bråkar lite.
Nu ska jag iväg till Zappeio, nära och där har musikfest I 3 dagar börjat. Får se vad kvällen bjuder. Det har varit väldigt onödigt varmt idag..

Lissi
Svara med citat
Gammal 2016-05-13, 16:05
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin

Reg.datum: nov 2004

Citat:
Ursprungligen postat av Lissi Visa inlägg
Nu ska jag iväg till Zappeio, nära och där har musikfest I 3 dagar börjat. Får se vad kvällen bjuder.
Som jag saknar grekisk livemusik. Njut lite åt mig också snälla Lissi!
Svara med citat
Gammal 2016-05-14, 05:29
Alalas avatar

Passar på och tackar för alla dina fina rapporter här och även på fb där jag har fått se så fina bilder. Skall själv på en liten resa här i hemlandet och kommer att vara offline i några dagar.

Ha det fint och njut av Aten och ha sen en bra hemresa!

/ Anne
Svara med citat
Gammal 2016-05-14, 07:35
Masses avatar
Masse Masse är inte uppkopplad

Reg.datum: apr 2008

Så trevligt det är att läsa om dina irrfärder i Aten Lissi! Särskilt om Lykavittos som alltid får mitt hjärta att klappa extra varmt. Älskar utsikten därifrån. Det är bara alltför sällan som det blir av nuförtiden att vi tar oss tid för några dagar i Aten. Oftast är man så sugen på öarna att det i bästa fall bara blir någon natt i Pireus. Det är ett av de få felen med Grekland, där finns nästan för mycket att längta till!

Anne! Mitt tips är att du åker med maken till någon av de Saroniska öarna, gärna Egina som har täta och korta färjeförbindelser. Parkera honom där och åk själv in till Aten ett par nätter. Kanske blir han ändå lite nyfiken och hänger med.

Masse
Svara med citat
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 15:02.