Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kafé Kalimera

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2015-09-04, 11:00
laeros avatar
laero laero är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2007
Standard Sv: Flyktingtråden

Citat:
Ursprungligen postat av Kalimera Visa inlägg
Jag antar att det är www.vigorvadvikan.com, som Thira länkade till. .
Jag har varit på Lesbos och känner för att bidra lite där, efter allt man läst om situationen på öarna, och har därför swischat en liten summa till "Vi gör vad vi kan".

Men en fråga, är det någon som känner personen/personerna bakom detta eller har nån mer kunskap? Jag vill inte misstänkliggöra hjälpviljan och allt ser ju väldigt seriöst ut men det känns aningen tveksamt att skicka större belopp till en okänd privatpersons konto (som jag antar att det här handlar om).
Svara med citat
Gammal 2015-09-04, 13:29
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin

Reg.datum: nov 2004

Citat:
Ursprungligen postat av laero Visa inlägg
Men en fråga, är det någon som känner personen/personerna bakom detta eller har nån mer kunskap? Jag vill inte misstänkliggöra hjälpviljan och allt ser ju väldigt seriöst ut men det känns aningen tveksamt att skicka större belopp till en okänd privatpersons konto (som jag antar att det här handlar om).
Om du kollar vilka sponsorer de har så torde det vara seriöst. Läste många kommenterar där igår, och det verkar vara ett fantastiskt initiativ som många uppskattar, och de har fått enorm uppmärksamhet. Kan inte tänka mig att det är oseriöst.
Svara med citat
Gammal 2015-09-04, 15:16
RobEri RobEri är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2015

Citat:
Om du kollar vilka sponsorer de har så torde det vara seriöst. Läste många kommenterar där igår, och det verkar vara ett fantastiskt initiativ som många uppskattar, och de har fått enorm uppmärksamhet. Kan inte tänka mig att det är oseriöst.
Jag håller helt och hållet med Laero och personligen känner jag mig väldigt osäker. Inget tvivel om att det finns mycket goda intentioner bakom det hela. Men snart handlar det om betydande belopp och min fråga är då hur dessa pengar skall fördelas på plats.
I det angivna länken (www.vigorvadvikan.com) står "Just nu är antalet frivilliga på Lesbos tillräckligt många, enligt de vi har kontakt med på plats. Därför är det bättre att skänka pengar och kläder till våra insamlingar, så att vi kan bistå de frivilliga på Lesbos med resurser istället". Men vilka har man kontakt med på Lesbos? Vilka är dessa frivilliga på Lesbos? Hur skall pengarna fördelas emellan dessa friviliga på Lesbos? Är det friviliga och väletablerade organisationer? Bokföring? o s v.
Personerna bakom "Vi gör vad vi kan" gör allt detta helt friviligt och jag tror på det, verkligen. Men det poängteras på hemsidan att allt görs efter bästa förmåga och de sköter det vid sidan av ordinarie arbete. Räcker det verkligen för att hålla reda på alla pengar som strömmar in på ett privatpersons konto ?
Att det finns sponsorer betyder ingenting. Det här är något nytt och sponsorerna har ännu inte kollat upp. Sponsorer...ja, de vill ju synas.
Sammanfattning: hur sker fördelningen på plats? Hur administreras det? Hur och vem sköter bokföringen?
Detta gör att mitt bidrag går i stället till ett väl etablerat 90-konto.
Svara med citat
Gammal 2015-09-04, 15:38
Kalimeras avatar
Admin

Citat:
Ursprungligen postat av RobEri Visa inlägg
Men vilka har man kontakt med på Lesbos? Vilka är dessa frivilliga på Lesbos? Hur skall pengarna fördelas emellan dessa friviliga på Lesbos? Är det friviliga och väletablerade organisationer?
Det står på sidan att de samarbetar med https://www.facebook.com/HelpForRefugeesInMolyvos, och det borde ju vara enkelt att kolla upp.

Senast redigerad av Kalimera den 2015-09-04 klockan 15:55.
Svara med citat
Gammal 2015-09-04, 16:10

Citat:
Det står på sidan att de samarbetar med https://www.facebook.com/HelpForRefugeesInMolyvos, och det borde ju vara enkelt att kolla upp.

Det är ju en Facebook grupp. Vilka styr denna verksamhet?
En "short description" är: "Every day Molyvos and the rest of Lesvos (Greece) receive refugees who have escaped from their country. This site is about helping". Det finns också en "long description" men det framgår inget.

OK, det är en site för hjälp...och?
Svara med citat
Gammal 2015-09-04, 16:26
Kalimeras avatar
Admin

Citat:
Ursprungligen postat av RobEri Visa inlägg
OK, det är en site för hjälp...och?
De hjälper flyktingar på Lesbos.
Svara med citat
Gammal 2015-09-04, 16:29

Citat:
De hjälper flyktingar på Lesbos.

"De"?
Svara med citat
Gammal 2015-09-06, 22:14
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad

Reg.datum: jul 2005

Intressant statistik om flyktingmottagandet i EU
Svara med citat
Gammal 2015-09-07, 08:07
Kastass avatar
Kastas Kastas är inte uppkopplad

Reg.datum: jun 2006

Vi skänker genom autogiro till läkare utan gränser. Dom har en båt på Medelhavet med läkare mm.

Kom hem från Samos i går. En morgon när vi intog frukosten på Arethousa i Potokaki blev det dumpat ett hundratal båtflyktingar strax utanför. Dom kom i land med flytvästar uppblåsta bilringar där barnen låg.
Glömmer aldrig den synen när vi gav en mamma vatten. Hon vek upp en filt där låg en bäbis. Först fick bäbisen vatten sedan en liten son. Den tacksamma blicken vi fick glömmer vi aldrig. // Kerstin & Janne.
Svara med citat
Gammal 2015-09-07, 18:41
Kalimeras avatar
Admin

Citat:
Ursprungligen postat av Kastas Visa inlägg
Dom kom i land med flytvästar uppblåsta bilringar där barnen låg. Glömmer aldrig den synen när vi gav en mamma vatten. Hon vek upp en filt där låg en bäbis. Först fick bäbisen vatten sedan en liten son. Den tacksamma blicken vi fick glömmer vi aldrig.
Jag förstår, men kan förstås ändå inte förstå eftersom jag inte var där.
Svara med citat
Gammal 2015-09-08, 11:39
Kastass avatar

Nu på morgonen kom KBV 001 Poseidon hem till Göteborg efter tre månader i Medelhavet. Dom har räddat 5295 flyktingar samt tagit hand om ca 50 döda.
Det är synd att hon inte får gå kvar där nere för hon behövs nog som bäst nu verkar det som.
Svara med citat
Gammal 2015-09-08, 14:19
Kalimeras avatar
Admin

Citat:
Ursprungligen postat av Kastas Visa inlägg
Det är synd att hon inte får gå kvar där nere för hon behövs nog som bäst nu verkar det som.
Vet du varför de inte ska vara kvar?
Svara med citat
Gammal 2015-09-08, 14:32
karinafps avatar
karinafp karinafp är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2005

Citat:
Vet du varför de inte ska vara kvar?
Sjöfartsverket säger inget på sin sida om varför hon kom hem igen, men:

"Kustbevakningen kommer att fortsätta delta i operationer i Medelhavet. Mellan den 1 oktober och 19 december ska man ha en patrullbåt med besättning i vattnen mellan Grekland och Turkiet."

Karin
Svara med citat
Gammal 2015-09-08, 14:51
Kalimeras avatar
Admin

Citat:
Ursprungligen postat av karinafp Visa inlägg
Sjöfartsverket säger inget på sin sida om varför hon kom hem igen, men: "Kustbevakningen kommer att fortsätta delta i operationer i Medelhavet. Mellan den 1 oktober och 19 december ska man ha en patrullbåt med besättning i vattnen mellan Grekland och Turkiet."
Ok. Tack!
Svara med citat
Gammal 2015-09-08, 15:39
Kastass avatar

Ja men det blir en bevakningsbåt 477 betydligt mindre.
Svara med citat
Gammal 2015-09-22, 08:45
Thira Thira är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran

Reg.datum: feb 2013

Precis!

"Greece has made me think about everything statistics don’t tell you. No European country has been as battered in recent years. No European country has responded with as much consistent humanity to the refugee crisis."

http://www.pappaspost.com/new-york-t...fQsjo.facebook
Svara med citat
Gammal 2015-09-22, 11:02
SvinFins avatar
SvinFin SvinFin är inte uppkopplad

Reg.datum: jan 2015
Standard Re: Sv: Flyktingtråden

Citat:
Ursprungligen postat av Thira Visa inlägg
Precis!

"Greece has made me think about everything statistics don’t tell you. No European country has been as battered in recent years. No European country has responded with as much consistent humanity to the refugee crisis."

http://www.pappaspost.com/new-york-t...fQsjo.facebook
Ang det jag fetade:
Det där måste man ta som en sanning med modifikation. Jag ser det som att de måste ta emot många pga deras geografiska läge. Att de väljer att formulera sig som om de vore mer hjäpsamma än andra ligger mer i deras otroligt goda självbild.
Enligt dem ska hela världen tacka Grekland för demokratin.
Svara med citat
Gammal 2015-09-22, 11:26
Lissi Lissi är inte uppkopplad

Standard Sv: Re: Sv: Flyktingtråden

Citat:
Ursprungligen postat av SvinFin Visa inlägg
Ang det jag fetade:
Det där måste man ta som en sanning med modifikation. Jag ser det som att de måste ta emot många pga deras geografiska läge. Att de väljer att formulera sig som om de vore mer hjäpsamma än andra ligger mer i deras otroligt goda självbild.
Enligt dem ska hela världen tacka Grekland för demokratin.
Det där får Du förklara närmre....MÅSTE???? Otroligt många greker i intervjuer, i reportage mm har nog gjort oerhört mycket mer än de måste....
Jag är full av beundran för dessa insatser och de ger av sitt egna lilla trots krisen och många har sagt : "De har ännu mindre än vi , så visst ska vi hjälpa!"
Många av EU-ländernas insatser däremot är inget att hurra för! De anser sig också dessutom vara stora demokrater.
I mina ögon har grekerna på de mottagande öarna vuxit enormt under denna kris...för att inte tala om semesterfirare som ställt upp på många öar.

Förklara gärna hur Du tänker med att de MÅSTE ...vem tvingar dem?

Lissi
Svara med citat
Gammal 2015-09-22, 11:52
SvinFins avatar
SvinFin SvinFin är inte uppkopplad

Reg.datum: jan 2015
Standard Re: Sv: Re: Sv: Flyktingtråden

Citat:
Ursprungligen postat av Lissi Visa inlägg
Förklara gärna hur Du tänker med att de MÅSTE ...vem tvingar dem?

Lissi
Oops...som jag skrev.
Det geografiska läget gör att det faller sig väldigt naturligt, eller hur?
Likaväl som att många strandar i Italien och går över gränsen mot Turkiet.
Bara det.
Svara med citat
Gammal 2015-09-22, 12:39
Lissi Lissi är inte uppkopplad

Jo det faller sig naturligt, lika naturligt som det vore för Ungern att släppa igenom de flyktingar som vill igenom där för vidare färd mot andra länder, men hur gör de? Skillnaden mellan hur man sköter bemötandet av transitflyktingar på t ex Lesbos och vid ungerska gränsen är väsensskild och visar vilket hjärta grekerna har....De har själva fått fly många gånger och "minns" sin historia, vilket ungrarna (inte alla) har glömt!
Det var Ditt "fetstilta" måste jag undrade över....HJÄRTAT talar tror jag....annars kunda grekerna möta flyktingarna ute på havet och mota tillbaks dem, men det GÖR de inte...

Lissi
Svara med citat
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 04:58.