Kalimera Grekland

Kalimera Grekland (https://www.kalimera.nu/forums/index.php)
-   Kafé Kalimera (https://www.kalimera.nu/forums/forumdisplay.php?f=52)
-   -   Flyktingtråden (https://www.kalimera.nu/forums/showthread.php?t=39117)

xenos 2015-09-02 18:17

Flyktingtråden

Vem känner till organisation/organisationer som hjälper flyktingar i Grekland?
Tacksam för svar!

Netwolf 2015-09-02 18:27

Sv: Flyktingtråden

Tja, Läkare utan gränser, tycker jag gör ett bra jobb. De hjälper bl a flyktingar på Kos.
Själv ville jag bidra lite, så jag swishade över några hundralappar idag. Käkar jag matlåda på jobbet tre dar, så har jag tjänat in pengarna. Inte klokt egentligen..

http://forumbilder.se/ECGH9/lakare.png

/Netwolf

xenos 2015-09-02 18:51

Citat:

Ursprungligen postat av Netwolf (Inlägg 372422)
Tja, Läkare utan gränser, tycker jag gör ett bra jobb. De hjälper bl a flyktingar på Kos.
Själv ville jag bidra lite, så jag swishade över några hundralappar idag. Käkar jag matlåda på jobbet tre dar, så har jag tjänat in pengarna. Inte klokt egentligen..

http://forumbilder.se/ECGH9/lakare.png

/Netwolf

Du är en god man, Netwolf!
Vilkafick penagarna - Läkare utan gränser?

Netwolf 2015-09-02 19:59

Citat:

Ursprungligen postat av xenos (Inlägg 372425)
Du är en god man, Netwolf!
Vilkafick penagarna - Läkare utan gränser?

Japp. Om de går specifikt till hjälpen i Grekland, ska jag låta vara osagt, men det kommer nog till nytta nånstans..

Riitta 2015-09-02 20:30

Jag vet att Rädda Barnen hade en insamling för flyktingarna på Kos för ett par veckor sedan. Du kan ju kolla om dom har det fortfarande.

Riitta

Thira 2015-09-02 21:29

www.vigorvadvikan.com
Har insamling till flyktingarna på Lesbos. De kommer även själva att åka ned med det som samlats in och sedan arbeta på plats för att hjälpa.

karinafp 2015-09-02 22:54

http://sverigeforunhcr.se/stod-oss/gava-batflyktingar

Kalimera 2015-09-03 15:26

Jag satte in pengar på Radiohjälpen.

Eva L 2015-09-03 16:05

Jag är månadsgivare hos Läkare utan Gränser. De bestämmer själva var insatserna ska sättas in utfrån aktuella behov. Får deras tidning med mycket bra information.

Eva

yannis 2015-09-03 17:06

Citat:

Ursprungligen postat av Eva L (Inlägg 372508)
Jag är månadsgivare hos Läkare utan Gränser. De bestämmer själva var insatserna ska sättas in utfrån aktuella behov. Får deras tidning med mycket bra information.

Eva

Även jag är månadsgivare till Läkare utan Gränser. Skickar dessutom sporadiskt mer pengar till dom. Tycker att dom gör ett bra jobb och nu organiserar dom mycket av sitt arbete på flyktingar från Afrika och Asien.

Är även månadsgivare till Afghanistankommitten. Har stött dom i 35 år. Gör väldigt mycket för befolkningen i landet och då även för dess flyktingar. Det är en svensk hjälporganisation.

Birgitta.

Netwolf 2015-09-04 06:19

Läste om en facebookgrupp, till förmån för flyktingar på Lesbos. Den fanns inte ens för några dar sen. Nu har de samlat in 3,6 miljoner! Helt sanslöst! :eek:klapp_klap

/Netwolf

Kalimera 2015-09-04 07:25

Citat:

Ursprungligen postat av Netwolf (Inlägg 372559)
Läste om en facebookgrupp, till förmån för flyktingar på Lesbos. Den fanns inte ens för några dar sen. Nu har de samlat in 3,6 miljoner!

Jag antar att det är www.vigorvadvikan.com, som Thira länkade till.

Radiohjälpen slog nytt insamlingsrekord igår. Överträffar till och med tsunamin.

Netwolf 2015-09-04 09:11

Ja, det är den jag menade

laero 2015-09-04 10:00

Citat:

Ursprungligen postat av Kalimera (Inlägg 372563)
Jag antar att det är www.vigorvadvikan.com, som Thira länkade till. .

Jag har varit på Lesbos och känner för att bidra lite där, efter allt man läst om situationen på öarna, och har därför swischat en liten summa till "Vi gör vad vi kan".

Men en fråga, är det någon som känner personen/personerna bakom detta eller har nån mer kunskap? Jag vill inte misstänkliggöra hjälpviljan och allt ser ju väldigt seriöst ut men det känns aningen tveksamt att skicka större belopp till en okänd privatpersons konto (som jag antar att det här handlar om).

Kalimera 2015-09-04 12:29

Citat:

Ursprungligen postat av laero (Inlägg 372576)
Men en fråga, är det någon som känner personen/personerna bakom detta eller har nån mer kunskap? Jag vill inte misstänkliggöra hjälpviljan och allt ser ju väldigt seriöst ut men det känns aningen tveksamt att skicka större belopp till en okänd privatpersons konto (som jag antar att det här handlar om).

Om du kollar vilka sponsorer de har så torde det vara seriöst. Läste många kommenterar där igår, och det verkar vara ett fantastiskt initiativ som många uppskattar, och de har fått enorm uppmärksamhet. Kan inte tänka mig att det är oseriöst.

RobEri 2015-09-04 14:16

Citat:

Ursprungligen postat av Kalimera (Inlägg 372587)
Om du kollar vilka sponsorer de har så torde det vara seriöst. Läste många kommenterar där igår, och det verkar vara ett fantastiskt initiativ som många uppskattar, och de har fått enorm uppmärksamhet. Kan inte tänka mig att det är oseriöst.

Jag håller helt och hållet med Laero och personligen känner jag mig väldigt osäker. Inget tvivel om att det finns mycket goda intentioner bakom det hela. Men snart handlar det om betydande belopp och min fråga är då hur dessa pengar skall fördelas på plats.
I det angivna länken (www.vigorvadvikan.com) står "Just nu är antalet frivilliga på Lesbos tillräckligt många, enligt de vi har kontakt med på plats. Därför är det bättre att skänka pengar och kläder till våra insamlingar, så att vi kan bistå de frivilliga på Lesbos med resurser istället". Men vilka har man kontakt med på Lesbos? Vilka är dessa frivilliga på Lesbos? Hur skall pengarna fördelas emellan dessa friviliga på Lesbos? Är det friviliga och väletablerade organisationer? Bokföring? o s v.
Personerna bakom "Vi gör vad vi kan" gör allt detta helt friviligt och jag tror på det, verkligen. Men det poängteras på hemsidan att allt görs efter bästa förmåga och de sköter det vid sidan av ordinarie arbete. Räcker det verkligen för att hålla reda på alla pengar som strömmar in på ett privatpersons konto ?
Att det finns sponsorer betyder ingenting. Det här är något nytt och sponsorerna har ännu inte kollat upp. Sponsorer...ja, de vill ju synas.
Sammanfattning: hur sker fördelningen på plats? Hur administreras det? Hur och vem sköter bokföringen?
Detta gör att mitt bidrag går i stället till ett väl etablerat 90-konto.

Kalimera 2015-09-04 14:38

Citat:

Ursprungligen postat av RobEri (Inlägg 372603)
Men vilka har man kontakt med på Lesbos? Vilka är dessa frivilliga på Lesbos? Hur skall pengarna fördelas emellan dessa friviliga på Lesbos? Är det friviliga och väletablerade organisationer?

Det står på sidan att de samarbetar med https://www.facebook.com/HelpForRefugeesInMolyvos, och det borde ju vara enkelt att kolla upp.

RobEri 2015-09-04 15:10

Citat:

Ursprungligen postat av Kalimera (Inlägg 372606)
Det står på sidan att de samarbetar med https://www.facebook.com/HelpForRefugeesInMolyvos, och det borde ju vara enkelt att kolla upp.

Det är ju en Facebook grupp. Vilka styr denna verksamhet?
En "short description" är: "Every day Molyvos and the rest of Lesvos (Greece) receive refugees who have escaped from their country. This site is about helping". Det finns också en "long description" men det framgår inget.

OK, det är en site för hjälp...och?

Kalimera 2015-09-04 15:26

Citat:

Ursprungligen postat av RobEri (Inlägg 372610)
OK, det är en site för hjälp...och?

De hjälper flyktingar på Lesbos.

RobEri 2015-09-04 15:29

Citat:

Ursprungligen postat av Kalimera (Inlägg 372612)
De hjälper flyktingar på Lesbos.

"De"?

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 18:27.