Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Om Grekland

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2015-07-14, 10:27
laeros avatar
laero laero är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2007
Standard Sv: Krisen i Grekland - den ENDA tråden

Citat:
Ursprungligen postat av tramp Visa inlägg
Hittade denna artikel från 2011 (!) som egentligen innehåller samma rapportering som dagens artiklar. Det intressanta dock är kalkylen på vad alla fastigheter är värda. Som jag ser det så utgör dessa bara en liten av alla de pengar Grekland behöver så även om dom skulle sälja ut hela landet så skulle det ändå inte räcka?

http://sverigesradio.se/sida/artikel...rtikel=4700308
Det står ju så här i texten:

1,8 miljoner greker äger fastigheter, enligt en uppskattning baserad på priser från 2009 är värdet av privata investeringar i egna bostäder 400 miljarder euro, om kommersiella butiker räknas in blir det 520 miljarder euro

520 miljarder är 200 miljarder euro mer än totala statsskulden på 320miljarder euro.
Men nu är detta iofs helt irrelevant, när det talas om att sälja tillgångar och placera i en fond som säkerhet för ECB så handlar det definitivt inte om privatägda fastigheter och butikslokaler.

Lars
Svara med citat
Gammal 2015-07-14, 11:27
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad

Reg.datum: nov 2004

Alltså den här jäkla dealen ... Vad i den säger att man inte är tillbaka på ruta 1 om två-tre år igen? Med ett ännu mer utarmat folk, ännu högre arbetslöshet, ännu fler självmord, ännu mer bankrutt, ännu större skuld, behov av nya nödlån och nya stenhårda krav från eurozonen?

Lägg ner skiten ...
Svara med citat
Gammal 2015-07-14, 11:38
Delfis avatar
Delfi Delfi är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2005

Citat:
Ursprungligen postat av inkfish Visa inlägg
Alltså den här jäkla dealen ... Vad i den säger att man inte är tillbaka på ruta 1 om två-tre år igen? Med ett ännu mer utarmat folk, ännu högre arbetslöshet, ännu fler självmord, ännu mer bankrutt, ännu större skuld, behov av nya nödlån och nya stenhårda krav från eurozonen?

Lägg ner skiten ...
Håller verkligen med. Det är så cyniskt och så omänskligt. Vilka är EU egentligen till för, de vanliga, kämpande människorna? Knappast. Ja, lägg ner skiten!
Svara med citat
Gammal 2015-07-14, 11:42
laeros avatar

Citat:

Lägg ner skiten ...
Citat:
Ursprungligen postat av Delfi Visa inlägg
Håller verkligen med. Det är så cyniskt och så omänskligt. Vilka är EU egentligen till för, de vanliga, kämpande människorna? Knappast. Ja, lägg ner skiten!
Nu får man lån för att slippa Grexit.
Man kommer förmodligen i framtiden att fixa nån form av "skuldavskrivning", men kommer att kalla det för nått annat av taktiska skäl.
Vad tycker ni man skulle gjort istället?
Svara med citat
Gammal 2015-07-14, 12:07
Delfis avatar

Citat:
Ursprungligen postat av laero Visa inlägg
Nu får man lån för att slippa Grexit.
Man kommer förmodligen i framtiden att fixa nån form av "skuldavskrivning", men kommer att kalla det för nått annat av taktiska skäl.
Vad tycker ni man skulle gjort istället?
Ja, lån - men till vilket pris? Kan det verkligen bygga upp samhällsskelettet från grunden (från poröst till stabilt), med fungerande skatteindrivning, sjukvård och allt vad det innebär? Det är ju ett lån, det ska betalas tillbaka, men hur ska en "sjukskriven" kunna betala tillbaka i rimlig tid om denne hela tiden ligger back?

Nej, jag har ingen bättre idé tyvärr. Fast jag hade hoppats på någon form av skuldavskrivning i samband med EU-dealen, då hade paketet varit lättare att svälja. Men förstår att man av taktiska skäl inte kan ge Grekland en sådan gåva rakt av. Så gentil och human skulle EU-eliten aldrig vara.
Svara med citat
Gammal 2015-07-14, 12:22
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad

Reg.datum: nov 2004

Citat:
Det är ju ett lån, det ska betalas tillbaka, men hur ska en "sjukskriven" kunna betala tillbaka i rimlig tid om denne hela tiden ligger back?
Eller "hur luggar man en flintskallig" som Peter Rawet på SVT sa häromdagen.
Svara med citat
Gammal 2015-07-14, 12:32
Delfis avatar

Citat:
Eller "hur luggar man en flintskallig" som Peter Rawet på SVT sa häromdagen.
Ja, precis! Det säger ju sig självt. Kraven på Grekland är bortom rim och reson.

Jag blir sorgsen och bedrövad när jag ser hur det slår mot nära och kära där nere. Det hela blir så mycket verkligare då. Inte bara ett drama som utspelar sig på distans, i form av förbiblimrande tv-bilder och svarta tidningsrubriker...
Svara med citat
Gammal 2015-07-14, 12:42
Rojo72 Rojo72 är inte uppkopplad

Reg.datum: apr 2007

Tillbaka på ruta ett om två tre år eller inte så är det ju ett absolut måste att grekerna får en skatteindrivning som fungerar, oavsett vilken valuta de har. Likaså höjda momssatser låter väl helt rimligt, kanske FRAMFÖRALLT på öarna. Det är dit turisterna åker och det är de som sitter på pengarna. Låter i mina öron som ett utmärkt förslag att få in mer pengar. Visserligen kommer varor, boende med mera att bli något dyrare men inte så dyrt att folk kommer sluta åka dit. Och en fristående statistikmyndighet, jag menar: hur svårt ska det vara?
Svara med citat
Gammal 2015-07-14, 13:01
Charleston Charleston är inte uppkopplad

Reg.datum: aug 2006

Citat:
Ursprungligen postat av Rojo72 Visa inlägg
Tillbaka på ruta ett om två tre år eller inte så är det ju ett absolut måste att grekerna får en skatteindrivning som fungerar, oavsett vilken valuta de har. Likaså höjda momssatser låter väl helt rimligt, kanske FRAMFÖRALLT på öarna. Det är dit turisterna åker och det är de som sitter på pengarna. Låter i mina öron som ett utmärkt förslag att få in mer pengar. Visserligen kommer varor, boende med mera att bli något dyrare men inte så dyrt att folk kommer sluta åka dit. Och en fristående statistikmyndighet, jag menar: hur svårt ska det vara?
Givetvis måste det till en fungerande skatteindrivning. Vilket ju också är något jag fått intryck av att Syriza velat genomföra. Men hur mycket hinner man med på 5-6 månader? Sen är det självklart så, att kommer det lika mycket turister som tidigare, då ökar förstås skatteintäkterna. Men om man bortser från majoriteten av oss kalimerianer, som antagligen inte alls är lika priskänsliga (jag skulle själv säkert åka till Grekland lika ofta, även om det blev ännu mycket dyrare), så tror jag definitivt att marginalturismen (och det är väl den största delen?) kommer att påverkas negativt. Speciellt om man också kommer att bli tvungen att betala för att få tillgång till stränderna.
Svara med citat
Gammal 2015-07-14, 13:29
laeros avatar

Citat:
Ja, precis! Det säger ju sig självt. Kraven på Grekland är bortom rim och reson.
Det måste vara nått med nationalekonomi jag inte fattar, som du och de flesta här verkar förstå.

Jag ser det som att kraven i grunden handlar om två saker.
1. Få till en budget i balans (där nya pengar inte på nytt försvinner i ett svart hål = skuldberget ökar) Till saken hör att primärbudgeten var i balans innan nyvalet när Syriza tog över.
2. Visa att ni tänker genomföra det ni lovat. (vilket 2-3 regeringar underlåtit att göra). Och då handlar det kanske inte främst om nya åtstramningar utan mer om fungerande skatteuppbörd, bekämpa korruption och byråkrati mm, mm.
Jag håller med Hasse och Rojo72 - Är det så orimligt?

Och om det nu säger sig själv, att det är bortom rim och reson, så kvarstår frågan - Vad skulle gjorts istället?

Senast redigerad av laero den 2015-07-14 klockan 13:59.
Svara med citat
Gammal 2015-07-14, 14:13
AndersK AndersK är inte uppkopplad

Reg.datum: nov 2005

Citat:
Det måste vara nått med nationalekonomi jag inte fattar, som du och de flesta här verkar förstå.

Jag ser det som att kraven i grunden handlar om två saker.
1. Få till en budget i balans (där nya pengar inte på nytt försvinner i ett svart hål = skuldberget ökar) Till saken hör att primärbudgeten var i balans innan nyvalet när Syriza tog över.
Tydligen finns det en tydlig källa för uppgift om att primärbudgeten var i balans. Därav två frågor:
1. Var kan jag och vi alla läsa ut att primärbudgeten var i balans, dvs. få dess kalla siffror.
2. Primärbudget är ju som alla budgetar en kvalificerad gissning, inget annat. Den egentliga källan är Greklands resultat- och balansräkning per den 31 december 2014, dvs. intäkter och kostnader samt tillgångar och skulder. Det tvärsäkra påståendet måste vara hämtat härifrån. Var - Laero - finns uppgiften som jag och vi alla kan läsa?
Svara med citat
Gammal 2015-07-14, 14:19
Maggys avatar
Maggy Maggy är inte uppkopplad

Reg.datum: jun 2012

Citat:
Ursprungligen postat av AndersK Visa inlägg
Tydligen finns det en tydlig källa för uppgift om att primärbudgeten var i balans. Därav två frågor:
1. Var kan jag och vi alla läsa ut att primärbudgeten var i balans, dvs. få dess kalla siffror.
2. Primärbudget är ju som alla budgetar en kvalificerad gissning, inget annat. Den egentliga källan är Greklands resultat- och balansräkning per den 31 december 2014, dvs. intäkter och kostnader samt tillgångar och skulder. Det tvärsäkra påståendet måste vara hämtat härifrån. Var - Laero - finns uppgiften som jag och vi alla kan läsa?

Svara med citat
Gammal 2015-07-14, 14:23
laeros avatar

Citat:
Ok, inte budget, ska vara primära statsfinanser (kallas ofta statsbudget i dagligt tal) i balans. Uppgiften gäller sensommar/höst 2014 då det kom uppgifter i nyhetsmedia att vissa månader för första gången sedan krisens början var i balans (före räntor och amorteringar).
Vill påminna om att detta är ett diskussionsforum, inte en vetenskaplig avhandling där källor måste anges.

För övrigt var det mest ett sidospår i mitt inlägg, kommentera gärna kärnan i det jag skrev.

Senast redigerad av laero den 2015-07-14 klockan 14:31.
Svara med citat
Gammal 2015-07-14, 14:30
AndersK AndersK är inte uppkopplad

Reg.datum: nov 2005

Citat:
Ok, inte budget, ska vara primära statsfinanser (kallas ofta statsbudget i dagligt tal) i balans. Uppgiften gäller sensommar/höst 2014 då det kom uppgifter i nyhetsmedia att vissa månader för första gången sedan krisens början var i balans (före räntor och amorteringar).
Vill påminna om att detta är ett diskussionsforum, inte en vetenskaplig avhandling där källor måste anges.
Håller helt med om att detta är ett diskussionsforum, men jag måste ändå ställa fråga om källa beroende på att det du nämner framhävs i den heta politiska debatten. Utan denna viktiga källa blir det ju bara ett rykte utan värde att diskutera, och så vill ju ingen av oss ha det. Eller hur?
Svara med citat
Gammal 2015-07-14, 14:34
laeros avatar

Citat:
Håller helt med om att detta är ett diskussionsforum, men jag måste ändå ställa fråga om källa beroende på att det du nämner framhävs i den heta politiska debatten. Utan denna viktiga källa blir det ju bara ett rykte utan värde att diskutera, och så vill ju ingen av oss ha det. Eller hur?
Om nyhetsrapportering är rykten....? Höga företrädare för eurogruppen har varit inne på samma sak.
För övrigt se min editering
Svara med citat
Gammal 2015-07-14, 14:44
Charleston Charleston är inte uppkopplad

Reg.datum: aug 2006

Citat:
Höga företrädare för eurogruppen har varit inne på samma sak.
Jamen, DÅ måste det väl VERKLIGEN vara sant, om höga företrädare för eurogruppen påstår det...
Svara med citat
Gammal 2015-07-14, 14:53
Maggys avatar

...fler "hemliga" rapporter/dokument dras fram ur byrålådorna...

http://www.theguardian.com/business/...sborne-uk-live
Svara med citat
Gammal 2015-07-14, 15:26
Maggys avatar

Hasse: "EU kommer inte att "läggas ner", det kommer inte att hända"

Ett vågat påstående ...en önskedröm...?

...eller...har du möjligtvis några "dolda" förmågor/talanger, att se in i framtiden, som de flesta av oss andra saknar?
Svara med citat
Gammal 2015-07-14, 15:40
Rojo72 Rojo72 är inte uppkopplad

Reg.datum: apr 2007

Citat:
Ursprungligen postat av Maggy Visa inlägg
Hasse: "EU kommer inte att "läggas ner", det kommer inte att hända"

Ett vågat påstående ...en önskedröm...?

...eller...har du möjligtvis några "dolda" förmågor/talanger, att se in i framtiden, som de flesta av oss andra saknar?
Tror man att EU kommer läggas ner så kan man lika gärna tro på tomten eller valfri gudom. Jag, som tillhör vänsterhalvan i det politiska spektrat kan bli så trött på de som fortfarande när och propagerar för en dröm om att EU ska försvinna. Det kommer inte hända och EU HAR bidragit til att folken i Europa kommit närmare varandra. Däremot är Euroområdet inget optimalt valutaområde och jag kan se en utveckling där Euron om 20 år innefattar de rika länderna i nord- och västeuropa.

Men att EU skulle upphöra. Glöm det.
Svara med citat
Gammal 2015-07-14, 15:58
Maggys avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Rojo72 Visa inlägg
Tror man att EU kommer läggas ner så kan man lika gärna tro på tomten eller valfri gudom. Jag, som tillhör vänsterhalvan i det politiska spektrat kan bli så trött på de som fortfarande när och propagerar för en dröm om att EU ska försvinna. Det kommer inte hända och EU HAR bidragit til att folken i Europa kommit närmare varandra. Däremot är Euroområdet inget optimalt valutaområde och jag kan se en utveckling där Euron om 20 år innefattar de rika länderna i nord- och västeuropa.

Men att EU skulle upphöra. Glöm det.

Framtiden får utvisa...!!

Hur många trodde att Berlin-muren skulle falla?

Det är just genom människors drömmar, kraft och vilja ett samhälle kan förändras... Tills någon "digitator" träder fram...

Senast redigerad av Maggy den 2015-07-14 klockan 16:06.
Svara med citat
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 10:52.