Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Om Grekland

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2015-07-10, 06:04
Greekfamilys avatar
Greekfamily Greekfamily är inte uppkopplad

Reg.datum: jun 2012
Standard Sv: Krisen i Grekland - den ENDA tråden

Nej allt är så nedkört så att oavsett vilken politiker med än så goda syften måste i slutändan inse att den enda lösningen är att fullfölja det som redan påbörjats hur tufft det än är. Kan vara bittert att låva sina väljare något han sedan inte kan hålla utan inse att det bara finns den hårda vägen kvar nämligen att fullfölja reformerna.
Svara med citat
Gammal 2015-07-10, 06:16
Fajotta Fajotta är inte uppkopplad

Reg.datum: maj 2012

Citat:
Ursprungligen postat av Greekfamily Visa inlägg
Nej allt är så nedkört så att oavsett vilken politiker med än så goda syften måste i slutändan inse att den enda lösningen är att fullfölja det som redan påbörjats hur tufft det än är. Kan vara bittert att låva sina väljare något han sedan inte kan hålla utan inse att det bara finns den hårda vägen kvar nämligen att fullfölja reformerna.
Jag vet för lite, men har följt krisen sedan den bara var en lite notis från TT. Det jag känner är att många politiker lovar för att bli valda, oavsett land. Man måste gå till botten med problemet. I Sverige har vi en drös arbetslösa som helst vill bli kända artister, för alla har lovat dem att valfrihet är bäst och anpassat skolorna därefter. Vi kommer att få äta upp det ... Men om allt går som det ska åker jag till Samos i slutet på augusti och sprätter i väg så mycket pengar som jag kan - på grekiska varor och tjänster. Danskt smör och öl med mera och kinesiskt tillverkade souvernier lämnar jag på hyllan
Svara med citat
Gammal 2015-07-10, 07:53
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad

Reg.datum: jul 2005

Det blir intressant att de hur den föreslagna fördubblingen av hotell- och restaurangmoms kommer att slå. Frågan är om turisterna vill betala mer. Jag tror vi kommer se att extra faciliteter som AC, Wifi etc kommer att kosta extra. Där vi bor nu kostar redan idag AC extra.

/Netwolf
Svara med citat
Gammal 2015-07-10, 08:18
Thira Thira är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran

Reg.datum: feb 2013

Citat:
Ursprungligen postat av Netwolf Visa inlägg
Det blir intressant att de hur den föreslagna fördubblingen av hotell- och restaurangmoms kommer att slå. Frågan är om turisterna vill betala mer. Jag tror vi kommer se att extra faciliteter som AC, Wifi etc kommer att kosta extra. Där vi bor nu kostar redan idag AC extra.

/Netwolf
Man får väl förmoda att den övervägande delen turister kommer att älska att betala mer då det innebär att det därmed också skattas för pengarna.
Svara med citat
Gammal 2015-07-10, 08:25
laeros avatar
laero laero är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2007

Ledare i DI om Tsipras besök i Europaparlamentet. Läsvärd.
http://www.di.se/artiklar/2015/7/8/l...eus-folkvalda/
Svara med citat
Gammal 2015-07-10, 08:43

Fördelen med Syriza har ändå varit att de velat stoppa nedskärningarna på de mest utsatta i samhället. Det hävdar jag fortfarande och den delen av deras politik gillar jag.
(Men att de tillsatt 12 av sina egna på platser av 13 generaldirektörer i utrikesdepartementet, hade förbigått mig helt.)
Att han applåderas av de mest extrema har väl mycket att göra med att båda dessa falanger också är motståndare till eurosamarbetet generellt och, i en del fall, även EU i stort och att man vill att varje enskilt lands regering ska få större makt i hemlandet?
Det betyder ju inte att hans förslag i övrigt matchar deras ideologi.
Svara med citat
Gammal 2015-07-10, 09:00
laeros avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Thira Visa inlägg
(Men att de tillsatt 12 av sina egna på platser av 13 generaldirektörer i utrikesdepartementet, hade förbigått mig helt.)
Det var nog inte många (åtminstone utanför Grekland) som kände till det innan Belgaren tog upp det i sin utskällning häromdagen.
Jag har ju, som framgått, inte mycket till övers för Syriza, deras politik och populistiska vallöften men en sak kan jag säga att jag trott på och det är deras vilja att bekämpa korruption och svågerpolitik. Det fick sig en ordentlig knäck av den här tillsättningen av GD:ar.
Svara med citat
Gammal 2015-07-10, 09:08

Ja det har även jag gillat skarpt och deras inställning i sociala frågor som sagt. Plus att man vill ge sig på höginkomsttagarna. Det välkomnar jag oerhört. (Jag har mina sympatier något till vänster just när det kommer till sociala frågor. Men mer på mitten i många andra frågor. För mig räknas sossarna och miljöpartiet då som mitten haha). Folkpartiet är extremister

Men vet man att den där uppgiften stämmer. Har du hittat någon annan info om det?
Jag söte efter själv nu på nätet men hittade inget annat än tidningsartiklar. Och så Syriza-ovänligt inställda som många grekiska tidningar är så litar jag inte riktigt på dem i detta fall.

Tillägg; Med ge sig på höginkomsttagarna menar jag att man vill komma åt deras skatter naturligtvis, inte på annat sätt. (Kanske bäst att tillägga det.)
Svara med citat
Gammal 2015-07-10, 09:13
laeros avatar

Jag tror inte att ordföranden för en av de stora parti-grupperna i Europa-parlamentet tagit upp det utan kött på benen.
Svara med citat
Gammal 2015-07-10, 09:20

Citat:
Ursprungligen postat av laero Visa inlägg
Jag tror inte att ordföranden för en av de stora parti-grupperna i Europa-parlamentet tagit upp det utan kött på benen.
Ja OM det är så att det stämmer så är det absolut inte ok att göra så...alls.
Svara med citat
Gammal 2015-07-10, 18:37
Carina Carina är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2005

Citat:
Ursprungligen postat av Thira Visa inlägg
.
Och.
varför ska man tillsätta motståndare.
Svara med citat
Gammal 2015-07-10, 18:55

Citat:
Ursprungligen postat av Carina Visa inlägg
Och.
varför ska man tillsätta motståndare.
Har du läst inläggen i tråden som jag lade efter det du citerar ovan?
Om inte så läs dem, så förstår du att jag sedan ifrågasatte min egen tanke i efterhand.
Om du läser lite till så ser du också att ämnet debatterats flitigt de senaste timmarna och att det finns andra som nog kan förklara detta betydligt bättre än jag. Och som har sin åsikt klar på ett helt annat sätt.

Senast redigerad av Thira den 2015-07-10 klockan 19:01.
Svara med citat
Gammal 2015-07-10, 19:30
Maggys avatar
Maggy Maggy är inte uppkopplad

Reg.datum: jun 2012

...protest nu mot att ett "no" blev ett "yes"...

http://www.theguardian.com/business/...e-tsipras-live
Svara med citat
Gammal 2015-07-10, 19:40
pawik pawik är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2005

Dagens eko och Rapports reportrar ger en motsatt bild på läget inför omröstningen ikväll. Båda är i Aten just nu.
I Dagens eko 1645 lutade reportern åt nej medan Rapports reporter var försiktigt positiv.
Än är det nog inte klart.

/pawik
Svara med citat
Gammal 2015-07-10, 19:54
Masses avatar
Masse Masse är inte uppkopplad

Reg.datum: apr 2008

Några ödmjuka och kanske okunniga funderingar kring senaste dygnets debatt och händelseutveckling:

- Mycket ståhej kring vilka som fått besätta de 13 höga positionerna (GD eller liknande) inom grekiska UD. Mycket resonemang om vem, vilka, vilken partifärg etc. Har inte en enda gång sett någon fundering om varför 13 st?

Varför inte 10 eller 8? Men enligt grekisk politisk tradition så är detta säkert väl bearbetat. Det är 13 som är den nödvändiga och mest lämpliga nivån.

Snälla ni, missförstå inte. jag är definitivt inte kunnig att avgöra detta. Men i det läge som Grekland befinner sig så tycker jag att fråga 1 skulle vara "Är det nödvändigt nu?" och om svaret är ja så kommer först därefter frågan "Vem?".

Läste Erik Olssons funderingar i DN. Mycket intressant. Även han återkommer än en gång till frågan om greklands skatteflykt. Utfästelser gjordes tydligen redan i avtalet 2010 om att detta problem skulle bearbetas. Och enligt uppgift har i stort sett inget hänt. Jag refererar också gärna till Admiralas inlägg tidigare i denna tråd om att en mycket stor majoritet av icke influtna skattemedel är att hänföra till en mycket liten minoritet av befolkningen. (Minns inte exakta siffror, men den som är intresserad hittar det längre bak i tråden.) Min fundering är "Hur är det möjligt att en nation som står på randen till konkurs, och som har haft detta faktum känt för sig i massor av år, och som för fem år sedan lovade att åtgärda det, ÄNNU INTE HAR GJORT NÅGRA PÅTAGLIGA ÅTGÄRDER". Och hur är det möjligt att omvärlden ska behöva kräva detta om inte grekerna själva tycker att det är viktigt?

Nu ska det röstas och godkännas ett sista ultimata försök att få till ett avtal. Det finns tveksamhet kring om det kan gå igenom alla berörda euro-parlament. Men varför det finns tveksamhet i grekiska parlamentet fattar inte jag. Man har med Syritsa och Tsipras nu simmat in i kaklet. Har inga synpunkter på vänster eller höger. Alla politiska sidor i grekland har varit med om den här. Nu står man inför Avtal med euro-unionen eller konkurs. Om man då väljer Konkurs så må det vara. Men om man gör det för att slippa åtstramningar och besparingar då fattar jag nada.

Fixa en uppgörelse och sedan ett utträde under ordnade former. Det är vad jag skulle förorda. Men det är vad jag tycker. Och att tycka är väl ett av syftena med forumet.

Ikväll tänker jag mycket på alla greker och hoppas att de får till beslut som för på rätt väg på en mycket svår resa. Och jag sänder en tacksamhetens tanke till de euro-nationer vars befolkning redan är mitt i denna svåra pärs men som nu ska besluta om att hjälpa Grekland.

Masse
Svara med citat
Gammal 2015-07-10, 20:50
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad

Reg.datum: nov 2004

Masse - om de 13 tjänsterna inom utbildningsministeriet, inte UD. Eftersom jag har hört talet tre gånger vågar jag på mig på en tolkning. De 13 tjänsterna är inte politiska, de motsvarar statstjänstemän hos oss, civil servants, och skulle tillsättas för några veckor sedan. Då tillsattes 12 av dem med Syrizamedlemmar.

Detta hade den belgiske EU-parlamentarikern snappat upp och när han läxade upp Tsipras var det med en rad reformer han tyckte att Tsipras borde göra. Och den första var att lagstifta mot klientelismen, alltså att den politiska klassen köper sig fördelar i Grekland, en gammal tradition. Och som exempel tog han tillsättningen av de 13 tjänsterna, jobb som t ex i Sverige hade gått till folk med meriter från offentlig förvaltning, inte folk som röstade på rätt parti. Varför gjorde du då detta, du går ju i Pasoks fälla? dundrade han.

Tsipras kommenterade det på twitter senare samma dag med att det var tidigare regeringar som börjat med klientelism och korruption.

Krångligare än så är det inte, det spelar ingen roll om det är 13, 30, eller 3, det är principen med klientelismen som belgaren var ute efter.

Senast redigerad av inkfish den 2015-07-10 klockan 21:10.
Svara med citat
Gammal 2015-07-10, 20:57
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad

Reg.datum: nov 2004

Fast egentligen borde jag bara ha sagt att klientelism är en form av korruption så hade det varit lättare att förklara varför det är viktigt att bekämpa.

Senast redigerad av inkfish den 2015-07-10 klockan 21:08.
Svara med citat
Gammal 2015-07-10, 21:44
Claes på Lesvoss avatar
Claes på Lesvos Claes på Lesvos är inte uppkopplad

Reg.datum: aug 2012

Från dagens ekathimerini.com
Greece is facing an "unprecedented" emergency as migrants fleeing war and poverty stream into the country's islands in huge numbers, the U.N. refugee agency said Friday.
The UNHCR said 77,100 people have arrived in Greece by sea this year, an average of 1,000 per day, overwhelming local authorities. The country's precarious economic situation is putting severe strain on small islands that are unable to cope, the agency said.
"Greece is part of the European Union and this is happening in Europe," UNHCR spokesman William Spindler said in Geneva. "We would like the European Union to have a much more active role in responding to the situation in Greece."
Most of the refugees arriving in Greece move on in hopes of reaching western and northern European countries by passing through the Balkans, which has seen a nine-fold increase in asylum applications in the first half of this year compared to the same period in 2014.
Greece's coast guard said it picked up 738 people in 17 incidents in the Aegean in the 24 hours to Friday morning, off the islands of Lesbos, Chios, Samos, Leros and Kos. That doesn't include those who managed to make it ashore themselves in inflatable dinghies from the nearby Turkish coast.
A search-and-rescue operation by the Greek and Turkish coast guards in the eastern Aegean was in its third day Friday after a sailboat carrying dozens of migrants sank July 7 between the Greek islands of Agathonissi and Farmakonissi. Five bodies were recovered and 19 people rescued, the Greek coast guard said, adding that an estimated 13 were still missing.
The Greek island most affected has been Lesvos, where about half of all those arriving in Greece land.
"We registered recently 1,600 people arriving in one day alone ... the local capacity is completely overwhelmed," Spindler said. "Greece urgently needs help and we expect Europe to step forward."
[AP]

Europa, när kommer hjälpen?
Svara med citat
Gammal 2015-07-10, 22:42
malou malou är inte uppkopplad

Reg.datum: jan 2006

Meg bekjent diskuteres temaet pt. i EU-parlamentet. Tror mange vil gjøre en innsats; dette e r jo i k k e et problem Hellas har den minst sjanse til å klare på egenhånd. Heller ikke andre land. (At Hellas har blitt sterkt kritisert for at flyktninger behandles på en umenneskelig måte, er trolig pga krisen?).

Det jeg vet (står på regjeringens nettsider) er at Norge skal bruke/bruker ca 50 millioner i Athen til fattige/nødstilte og rusbrukere. Nå er det i tillegg øremerket penger til Lesvos - trolig langt fra nok,men et stykke på vei. Alle monner dra sier vi i Norge. http://www.abcnyheter.no/nyheter/201...ottak-i-hellas

Hva andre land bidrar med, vet jeg ikke. - Så langt et økende problem - og verre blir det sikkert. Du har helt rett, her trengs hjelp.
Svara med citat
Gammal 2015-07-11, 00:38
Masses avatar
Masse Masse är inte uppkopplad

Reg.datum: apr 2008

Citat:
Ursprungligen postat av inkfish Visa inlägg
Masse - om de 13 tjänsterna inom utbildningsministeriet, inte UD. Eftersom jag har hört talet tre gånger vågar jag på mig på en tolkning. De 13 tjänsterna är inte politiska, de motsvarar statstjänstemän hos oss, civil servants, och skulle tillsättas för några veckor sedan. Då tillsattes 12 av dem med Syrizamedlemmar.

Detta hade den belgiske EU-parlamentarikern snappat upp och när han läxade upp Tsipras var det med en rad reformer han tyckte att Tsipras borde göra. Och den första var att lagstifta mot klientelismen, alltså att den politiska klassen köper sig fördelar i Grekland, en gammal tradition. Och som exempel tog han tillsättningen av de 13 tjänsterna, jobb som t ex i Sverige hade gått till folk med meriter från offentlig förvaltning, inte folk som röstade på rätt parti. Varför gjorde du då detta, du går ju i Pasoks fälla? dundrade han.

Tsipras kommenterade det på twitter senare samma dag med att det var tidigare regeringar som börjat med klientelism och korruption.

Krångligare än så är det inte, det spelar ingen roll om det är 13, 30, eller 3, det är principen med klientelismen som belgaren var ute efter.
Jo, allt detta läste jag ju, inklusive att en del skrev om ud och andra om utbildningsministeriet. Men självklart måste det ju då vara 13. Dumt tänkt av mig.

Masse
Svara med citat
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 06:53.