Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Om Grekland

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2015-07-09, 15:47
Thira Thira är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran

Reg.datum: feb 2013
Standard Sv: Krisen i Grekland - den ENDA tråden

Citat:
Ursprungligen postat av Admirala Visa inlägg
Les gjerne denne om dere vil vite mer om pressen i Hellas: http://www.thepressproject.gr/details_en.php?aid=79064
Intressant och tyvärr inte särskilt förvånande.
Svara med citat
Gammal 2015-07-09, 16:05
Charleston Charleston är inte uppkopplad

Reg.datum: aug 2006

Nej, och tyvärr är ju knappast Grekland nåt unikt i detta avseende (om än något extremt). Här hemma har vi ju än så länge nåt som kallas public service-media, men i övrigt är det ju nuförtiden en närmast total dominans av borgerligt färgad media. Så den som tror att Syriza får en oberoende bevakning ens i Sverige kan räcka upp en hand.

Den gamla klassikern "Manufacturing Consent" från början av 90-talet blir ju mer och mer relevant för varje år som går.
Finns att se t.ex. här (den är närmare 3 timmar, så man bör ha ett visst intresse och lite tid över, men den rekommenderas starkt!):
https://www.youtube.com/watch?v=RO51ahW9JlE
Svara med citat
Gammal 2015-07-09, 16:11

Citat:
Ursprungligen postat av Charleston Visa inlägg
Nej, och tyvärr är ju knappast Grekland nåt unikt i detta avseende (om än något extremt). Här hemma har vi ju än så länge nåt som kallas public service-media, men i övrigt är det ju nuförtiden en närmast total dominans av borgerligt färgad media. Så den som tror att Syriza får en oberoende bevakning ens i Sverige kan räcka upp en hand.

Den gamla klassikern "Manufacturing Consent" från början av 90-talet blir ju mer och mer relevant för varje år som går.
Finns att se t.ex. här (den är närmare 3 timmar, så man bör ha ett visst intresse och lite tid över, men den rekommenderas starkt!):
Svara med citat
Gammal 2015-07-09, 16:15
Maggys avatar
Maggy Maggy är inte uppkopplad

Reg.datum: jun 2012

Citat:

Svara med citat
Gammal 2015-07-09, 16:31
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad

Reg.datum: nov 2004

Citat:
Det där var faktiskt nästan skönt att höra. Jag är nämligen trött på gränsen till utled på tjatet om att "svenska medier är vänstervridna", vilket brukar förklaras med partisympatiundersökningar där det visar sig att journalister privat röstar till vänster om snittet.

För mig låter det där vänstervridet-snacket som ett eko från rysskräckens tid. Så det är nästan skönt att höra kritik vänsterifrån.

Men du är orättvis när du säger att Grekland bara skiljer sig "något extremt" (om något kan vara just det) från det svenska medielandskapet. Det är känt för att vara enormt politiserat och medierna står olika partier nära, och det tror jag du vet att svenska medier inte gör.
Svara med citat
Gammal 2015-07-09, 16:46

Citat:
Ursprungligen postat av inkfish Visa inlägg
Men du är orättvis när du säger att Grekland bara skiljer sig "något extremt" (om något kan vara just det) från det svenska medielandskapet. Det är känt för att vara enormt politiserat och medierna står olika partier nära, och det tror jag du vet att svenska medier inte gör.
Jag kanske uttryckte mej lite oklart. Vad jag menade är, att även här hemma har vi brist på oberoende media. Eller, rättare, det är en i det närmaste total övervikt åt det ena hållet. Så, politiserat tycker jag nog att det är, dock inte partipolitiskt i alls samma utsträckning som i flera andra länder (t.ex. Grekland).

Sen kan jag även tillägga, att jag i min egenskap av statistiker till yrket nästan gråter en skvätt när jag ser hur man presenterar "undersökningar" gällande journalisters partisympatier. Främst brukar det vara en väldigt låg svarsfrekvens (bl.a. brukar ekonomijournalister sällan svara) och låg representativitet. Och t.o.m. f.d. chefredaktörer för Svenska Dagbladet har faktiskt uttalat liknande invändningar (angående undersökningarna, alltså).

Senast redigerad av Charleston den 2015-07-09 klockan 16:55.
Svara med citat
Gammal 2015-07-09, 16:50
hasas avatar
hasa hasa är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2005

Citat:

Borgerligt färgade ledarsidor möjligen men svenska journalister har flest sympatier för miljöpartiet, på SVT och SR över 50% Hur det ev. speglar rapporteringen av krisen i Grekland vet jag inte.

http://www.journalisten.se/nyheter/s...r-miljopartiet
Svara med citat
Gammal 2015-07-09, 16:52
inkfishs avatar

Citat:
Jag kanske uttryckte mej lite oklart. Vad jag menade är, att även här hemma har vi brist på oberoende media. Eller, rättare, det är en i det närmaste total övervikt åt det ena hållet. Så, politiserat tycker jag nog att det är, dock inte partipolitiskt i alls samma utsträckning som i flera andra länder (t.ex. Grekland).
Beroende betyder ju att bero av något/något, vara tillhörig, styras av någon. Och så är det ju inte i svenska medier. Inte ens när vi hade en A-press som sossarna ägde var tidningarna styrda på nyhetsplats.
Svara med citat
Gammal 2015-07-09, 16:56

Nu kom min editering fel i kronologin här. Jag la alltså till ett stycke om partisympatier bland journalister i inlägget ovan.
Svara med citat
Gammal 2015-07-09, 16:56
inkfishs avatar

Citat:
Ursprungligen postat av hasa Visa inlägg
Borgerligt färgade ledarsidor möjligen men svenska journalister har flest sympatier för miljöpartiet, på SVT och SR över 50% Hur det ev. speglar rapporteringen av krisen i Grekland vet jag inte.

http://www.journalisten.se/nyheter/s...r-miljopartiet
Vad var det jag sa

Fast just det, då borde svenska medier svalla över av hyllningar till Syriza, eftersom Synaspismos som är ett av dess ursprungspartier var ett grönt parti
Svara med citat
Gammal 2015-07-09, 16:59
inkfishs avatar

Citat:
Nu kom min editering fel i kronologin här. Jag la alltså till ett stycke om partisympatier bland journalister i inlägget ovan.
Ser din editering. Undersökningen som hasa länkar till är från JMG, men jag har för mig att SOM-undersökningen brukar kolla samma sak? De borde ha bättre svarsfrekvens.
Svara med citat
Gammal 2015-07-09, 17:04
inkfishs avatar

Citat:
Ursprungligen postat av inkfish Visa inlägg
Vad var det jag sa

Fast just det, då borde svenska medier svalla över av hyllningar till Syriza, eftersom Synaspismos som är ett av dess ursprungspartier var ett grönt parti
För säkerhets skull, eftersom jag sett hur friskt det blandas och ges mellan nyhetsartiklar, blogginlägg och annan text i tråden: ovanstående var ett rent skämt. Oavsett vad journalisten röstar på ska hen ha professionella verktyg att inte låta det påverka jobbet.
Svara med citat
Gammal 2015-07-09, 19:58
Maggys avatar

http://www.theguardian.com/business/...as-draghi-live
Svara med citat
Gammal 2015-07-09, 21:07

"International observers have been telling us today that the package is likely to be so punitive that humanitarian aid cannot be ruled out.
EU president Jean Claude Juncker had mentioned humanitarian aid as part of the “detailed Grexit scenario” plans creditors had drawn up. EU diplomats based in Athens said some form of assistance is likely to be given even if am agreement between Greece its creditors is reached.
Syriza MPs have been telling our Helena Smith that the big no received in the referendum on Sunday was a “confidence vote” in Tsipras who like no other prime minister before now has the popular support to enforce such punitive measures.
That is not how the far far left (or indeed the far left in Syriza) see things. Strikes, rallies and protests should be expected in weeks ahead"

Från The Guardian i länken som Maggy postade. Ville citera detta.
Svara med citat
Gammal 2015-07-09, 21:29
Maggys avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Maggy Visa inlägg
Tillägg: för ca 10 min sedan: "The greek goverment capitulated... "

Se länk ovan
Svara med citat
Gammal 2015-07-09, 21:45

Är det någon so vet hur utbetalningarna av bailouts fungerar. Får de lite pengar i taget och månadsvis, kvartalsvis osv. Eller hela summan på en gång?
Svara med citat
Gammal 2015-07-09, 21:59
Maggys avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Thira Visa inlägg
Är det någon so vet hur utbetalningarna av bailouts fungerar. Får de lite pengar i taget och månadsvis, kvartalsvis osv. Eller hela summan på en gång?
Det är portionsvis, verkar det som...Grekland fick ju inte utbetalt den sista delen som gällde förra bailouten för att de inte lämnat in förslag på reformer... om jag förstått det rätt så skulle detta avtalet gälla under tre år, om det går igenom, med i så fall olika utbetalningsdatum...Tror jag...
Svara med citat
Gammal 2015-07-09, 22:03

Citat:
Ursprungligen postat av Maggy Visa inlägg
Det är portionsvis, verkar det som...Grekland fick ju inte utbetalt den sista delen som gällde förra bailouten för att de inte lämnat in förslag på reformer... om jag förstått det rätt så skulle detta avtalet gälla under tre år, om det går igenom, med i så fall olika utbetalningsdatum...Tror jag...
Tack för svar Maggy.
Svara med citat
Gammal 2015-07-09, 22:09
Maggys avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Thira Visa inlägg
Tack för svar Maggy.
Om jag inte har rätt för mig så kommer det rätta svaret säkert snart...
Svara med citat
Gammal 2015-07-09, 22:59
Maggys avatar

...bailout-planen är skickad (deadline 24.00)...men... ej underskriven...

http://www.theguardian.com/business/...as-draghi-live
Svara med citat
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 14:31.