![]() |
|
|||
|
|||
![]() Citat:
|
|
|||
|
|||
![]()
Nej, och tyvärr är ju knappast Grekland nåt unikt i detta avseende (om än något extremt). Här hemma har vi ju än så länge nåt som kallas public service-media, men i övrigt är det ju nuförtiden en närmast total dominans av borgerligt färgad media. Så den som tror att Syriza får en oberoende bevakning ens i Sverige kan räcka upp en hand.
Den gamla klassikern "Manufacturing Consent" från början av 90-talet blir ju mer och mer relevant för varje år som går. Finns att se t.ex. här (den är närmare 3 timmar, så man bör ha ett visst intresse och lite tid över, men den rekommenderas starkt!): https://www.youtube.com/watch?v=RO51ahW9JlE |
|
|||
|
|||
![]() Citat:
![]() |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
![]() |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
![]() För mig låter det där vänstervridet-snacket som ett eko från rysskräckens tid. Så det är nästan skönt att höra kritik vänsterifrån. Men du är orättvis när du säger att Grekland bara skiljer sig "något extremt" (om något kan vara just det) från det svenska medielandskapet. Det är känt för att vara enormt politiserat och medierna står olika partier nära, och det tror jag du vet att svenska medier inte gör. |
|
|||
|
|||
![]() Citat:
Sen kan jag även tillägga, att jag i min egenskap av statistiker till yrket nästan gråter en skvätt när jag ser hur man presenterar "undersökningar" gällande journalisters partisympatier. Främst brukar det vara en väldigt låg svarsfrekvens (bl.a. brukar ekonomijournalister sällan svara) och låg representativitet. Och t.o.m. f.d. chefredaktörer för Svenska Dagbladet har faktiskt uttalat liknande invändningar (angående undersökningarna, alltså). Senast redigerad av Charleston den 2015-07-09 klockan 16:55. |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
http://www.journalisten.se/nyheter/s...r-miljopartiet |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
|
|
|||
|
|||
![]()
Nu kom min editering fel i kronologin här. Jag la alltså till ett stycke om partisympatier bland journalister i inlägget ovan.
|
|
||||
|
||||
![]() Citat:
![]() Fast just det, då borde svenska medier svalla över av hyllningar till Syriza, eftersom Synaspismos som är ett av dess ursprungspartier var ett grönt parti ![]() |
|
||||
|
||||
![]()
Ser din editering. Undersökningen som hasa länkar till är från JMG, men jag har för mig att SOM-undersökningen brukar kolla samma sak? De borde ha bättre svarsfrekvens.
|
|
||||
|
||||
![]()
För säkerhets skull, eftersom jag sett hur friskt det blandas och ges mellan nyhetsartiklar, blogginlägg och annan text i tråden: ovanstående var ett rent skämt. Oavsett vad journalisten röstar på ska hen ha professionella verktyg att inte låta det påverka jobbet.
|
|
||||
|
||||
![]() |
|
|||
|
|||
![]()
"International observers have been telling us today that the package is likely to be so punitive that humanitarian aid cannot be ruled out.
EU president Jean Claude Juncker had mentioned humanitarian aid as part of the “detailed Grexit scenario” plans creditors had drawn up. EU diplomats based in Athens said some form of assistance is likely to be given even if am agreement between Greece its creditors is reached. Syriza MPs have been telling our Helena Smith that the big no received in the referendum on Sunday was a “confidence vote” in Tsipras who like no other prime minister before now has the popular support to enforce such punitive measures. That is not how the far far left (or indeed the far left in Syriza) see things. Strikes, rallies and protests should be expected in weeks ahead" Från The Guardian i länken som Maggy postade. Ville citera detta. ![]() |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
Se länk ovan |
|
|||
|
|||
![]()
Är det någon so vet hur utbetalningarna av bailouts fungerar. Får de lite pengar i taget och månadsvis, kvartalsvis osv. Eller hela summan på en gång?
|
|
||||
|
||||
![]() Citat:
![]() |
|
|||
|
|||
![]() Citat:
|
|
||||
|
||||
![]() ![]() ![]() ![]() |
|
||||
|
||||
![]()
...bailout-planen är skickad (deadline 24.00)...men... ej underskriven...
![]() http://www.theguardian.com/business/...as-draghi-live |
![]() |
|
|