Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Om Grekland

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2015-07-12, 14:25
laeros avatar
laero laero är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2007
Standard Sv: Krisen i Grekland - den ENDA tråden

Citat:
Ursprungligen postat av inkfish Visa inlägg
Jag är för mycket amatör för att våga spekulera överhuvudtaget. Mer än om en sak: vore det inte det slutgiltiga underkännandet av en gemensam europeisk valuta? Tanken var väl inte direkt att man skulle kunna komma och gå.
Nej, och därför har detta pågått i fem år, Tyskarna står själva för bortåt 80 miljarder euro (tror jag) i lån bl a för att undvika att euro-projektet riskeras.
Spekulationer igen: jag tror det kan vara så att folkomröstningen, Syrizas nej-kampanj och folkets tydliga nej kan ha blivit droppen för tyskarna. De tror kanske inte längre på detta och/eller grekernas förmåga att genomföra sina egna förslag.
Svara med citat
Gammal 2015-07-12, 13:35
Masses avatar
Masse Masse är inte uppkopplad

Reg.datum: apr 2008

Citat:
Ursprungligen postat av laero Visa inlägg
Det där med 5-årig grexit. Är ni säkra på att det är nått negativt?
Någon i tråden har talat om valutabyte under kontrollerade former, vilket jag inte trott går att få till. Detta kanske är något åt det hållet. Inför en parallell valuta, få en bättre konkurrenskraft. Kanske fortfarande ha kvar uppbackningen från ECB (så att banksystemet inte kraschar) iom att man formellt inte lämnar eurogruppen för gott
OBS. Helt amatörmässiga spekulationer
Exakt så har mina tankar också gått Laero. Jag har länge (sedan den infördes) varit tydlig i min skeptiska inställning till euro-unionen och att ingen nation på lång sikt mår bra av den. Men om man nu sitter i den så är det min uppfattning att en "Akut-exit" (i detta fall AkutGrexit) är det sämsta tänkbara.

Därför vore en "Mjuk-exit" kanske en hanterbar lösning. T ex genom att kalla det en "tillfällig" 5-årig Grexit. Efter de fem åren har förhoppningsvis Grekland överlevt, men också kommit till insikt att man inte vill tillbaka in i eländet igen. Kan vara den minst dåliga lösningen.

Vad gäller euro-rådets plötsligt ökade misstro till att Grekland genomför sina åtaganden så gör det att man verkligen börjar vackla i förtroendet för dem själva. För några veckor sedan lade man fram ett avtalsförslag som man verkligen pressade för att Grekland skulle acceptera. När du Grekland kommer med ett motförslag, som rimligtvis inte är tuffare, då svarar man med misstro mot genomförandet. Det låter som lekstuga, men är ju tyvärr något mycket allvarligare.

Masse
Svara med citat
Gammal 2015-07-12, 13:40
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad

Reg.datum: nov 2004

Citat:
Ursprungligen postat av Masse Visa inlägg

Därför vore en "Mjuk-exit" kanske en hanterbar lösning. T ex genom att kalla det en "tillfällig" 5-årig Grexit. Efter de fem åren har förhoppningsvis Grekland överlevt, men också kommit till insikt att man inte vill tillbaka in i eländet igen. Kan vara den minst dåliga lösningen.
Är det inte lite Linje 1, 2 och 3 över det?
Svara med citat
Gammal 2015-07-12, 16:40
LenaochJanis LenaochJanis är inte uppkopplad

Reg.datum: jan 2010

Citat:
Ursprungligen postat av yannis Visa inlägg
"Politisk tortyr" var ordet, Inkfish.
Birgitta.
Svara med citat
Gammal 2015-07-12, 17:08
larstommy larstommy är inte uppkopplad

Reg.datum: maj 2013

Folksagan om

Mäster Skräddare
"Det var en gång en liten man som gick till skräddaren med en bit tyg. - Goddag, goddag, mäster skräddare, sade han och bockade sig.
- Goddag, goddag, sade skräddaren där han satt på bordet och sydde med benen i kors.
- Kan jag få en liten rock sydd av det här lilla tyget?, frågade den lille mannen.
- Det går bra, sade skräddaren.
- När blir den färdig?
- På lördag.
- Det var bra, mäster skräddare. Tack så mycket, mäster skräddare. Adjö, adjö, mäster skräddare.
Och så gick den lille mannen.
När det blev lördag, så gick den lille mannen till skräddaren igen.
- Goddag, goddag, mäster skräddare, är min rock färdig?
- Ack nej.
- Är den inte färdig? Varför det då?
- Ack jo, det bidde ingen rock.
- Jaså, bidde det ingen rock? Vad bidde det då?
- Det bidde ett par byxor.
- Jaså, bidde det ett par byxor? När blir de färdiga?
- På lördag.
- Det var bra, mäster skräddare. Tack så mycket, mäster skräddare. Adjö, adjö, mäster skräddare.
- Goddag, goddag, mäster skräddare, är mina byxor färdiga?
- Ack nej.
- Är de inte färdiga? Varför då?
- Ack jo, det bidde inga byxor.
- Jaså, bidde det inga byxor? Vad bidde det då?
- Det bidde en väst.
- Jaså, bidde det en väst. När blir den färdig?
- På lördag.
- Goddag, goddag, mäster skräddare, är min väst färdig?
- Ack nej.
- Är den inte färdig? Varför då?
- Ack jo, det bidde ingen väst.
- Jaså, bidde det ingen väst? Vad bidde det då?
- Det bidde ett par vantar.
- Jaså, bidde det ett par vantar? När blir de färdiga?
- På lördag.
- Goddag, goddag, mäster skräddare, är mina vantar färdiga?
- Ack nej.
- Ack jo, det bidde inga vantar.
- Bidde det inga vantar? Vad bidde det då?
- Det bidde ingenting.
- Jaså, bidde det ingenting? Det var bra, mäster skräddare. Tack så mycket, mäster skräddare. Adjö, adjö, mäster skräddare.
Och så gick den lille mannen och kom aldrig mer igen."

Så kan det gå när inte haspen är på

Svara med citat
Gammal 2015-07-12, 17:15
Maggys avatar
Maggy Maggy är inte uppkopplad

Reg.datum: jun 2012

Citat:
Ursprungligen postat av larstommy Visa inlägg
Folksagan om

Mäster Skräddare
"Det var en gång en liten man som gick till skräddaren med en bit tyg. - Goddag, goddag, mäster skräddare, sade han och bockade sig.
- Goddag, goddag, sade skräddaren där han satt på bordet och sydde med benen i kors.
- Kan jag få en liten rock sydd av det här lilla tyget?, frågade den lille mannen.
- Det går bra, sade skräddaren.
- När blir den färdig?
- På lördag.
- Goddag, goddag, mäster skräddare, är min rock färdig?
- Ack nej.
- Är den inte färdig? Varför det då?
- Ack jo, det bidde ingen rock.
- Jaså, bidde det ingen rock? Vad bidde det då?
- Det bidde ett par byxor.
- Jaså, bidde det ett par byxor? När blir de färdiga?
- På lördag.
- Goddag, goddag, mäster skräddare, är mina byxor färdiga?
- Ack nej.
- Ack jo, det bidde inga byxor.
- Jaså, bidde det inga byxor? Vad bidde det då?
- Det bidde en väst.
- Jaså, bidde det en väst. När blir den färdig?
- På lördag.
- Goddag, goddag, mäster skräddare, är min väst färdig?
- Ack nej.
- Är den inte färdig? Varför då?
- Ack jo, det bidde ingen väst.
- Jaså, bidde det ingen väst? Vad bidde det då?
- Det bidde ett par vantar.
- Jaså, bidde det ett par vantar? När blir de färdiga?
- På lördag.
- Goddag, goddag, mäster skräddare, är mina vantar färdiga?
- Ack nej.
- Ack jo, det bidde inga vantar.
- Bidde det inga vantar? Vad bidde det då?
- Det bidde ingenting.
- Jaså, bidde det ingenting? Det var bra, mäster skräddare. Tack så mycket, mäster skräddare. Adjö, adjö, mäster skräddare.
Och så gick den lille mannen och kom aldrig mer igen."

Så kan det gå när inte haspen är på

Nostalgi!!
Svara med citat
Gammal 2015-07-12, 18:17
Maggys avatar

"Ouch"...

http://www.theguardian.com/business/...d-no-deal-live
Svara med citat
Gammal 2015-07-12, 19:52
karis avatar
kari kari är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2005

Citat:
Ursprungligen postat av Maggy Visa inlägg
Nostalgi!!
Ja, v i r k e l i g nostalgi,
- jeg blir like varm om hjertet når jeg tenker på hvordan min datter deklamerte historien om "Mester Skredder" for ca 40 år siden....

- som jeg er u r o l i g i hjertet for Hellas i disse dager....
Svara med citat
Gammal 2015-07-12, 19:59
Zappas avatar
Zappa Zappa är inte uppkopplad

Reg.datum: jan 2008

Avdelning konspirationsteorier:
Funderar på om spelet med folkomröstning, extramöte etc har med troikans goda minne (och godkännande), för att ha möjligheten att trycka upp en ny valuta....

/Z
Svara med citat
Gammal 2015-07-12, 20:26
Maggys avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Zappa Visa inlägg
Funderar på om spelet med folkomröstning, extramöte etc har med troikans goda minne (och godkännande), för att ha möjligheten att trycka upp en ny valuta....

/Z
Hmm...jo...jag har varit lite inne på det tidigare här i tråden..."min magkänsla"...kanske en parallell valuta med en planerad grexit...om så "hål" i Euron...och humanitär hjälp under tiden...
Svara med citat
Gammal 2015-07-12, 21:11
malou malou är inte uppkopplad

Reg.datum: jan 2006

Citat:
Ursprungligen postat av Zappa Visa inlägg

/Z
Har tenkt likedan. Til nylig. For øvrig har gresk-norske Alexander Z. Ibsen vært overbevist om det i lengre tid. Og ingen kunne fortenke Hellas i det. Skulle bare mangle . Samtidig, eller nå ut fra det som nylig har blitt kjent, tror jeg at man faktisk og med h e n s i k t (bevisst intensjon) er i ferd med å ekskludere Hellas fra EU, på 'humant' eller akseptabelt vis. Man kan undre seg over hva som foregår i kulissene?

Den 'kanskje-avtalen' som foreligger, gir ikke Hellas rom for annet enn å betale sin gjeld i 'evighet'. Skyld eller ikke skyld, her mistes mye av selvstendigheten. Og hvor finnes 'rommet' for bærekraftighet, mon tro? Og hvor i all verden ble det av anmodningene fra Hillary C. og Obama i denne settingen? - Dette forstår jeg ikke. Hvem er egentlig opportunistene her?
Svara med citat
Gammal 2015-07-12, 11:36
Pilatus Pilatus är inte uppkopplad

Reg.datum: jun 2015

Finansministrarna har varit bad guys tidigare, medansvar regeringscheferna har haft en mer försonlig inställning. Så mötet nu i eftermiddag kommer nog att ge svaret.

Så för de som vill vara kvar i Euro får de hoppas på att vissa förhandlingar fortgår. Tex kommer de nog kräva förtydligande eller garantier av Grekerna innan ett eventuellt avtal.

Förtroendet mellan parterna är väl inte de bästa.
Svara med citat
Gammal 2015-07-12, 11:57
inkfishs avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Pilatus Visa inlägg
Finansministrarna har varit bad guys tidigare, medansvar regeringscheferna har haft en mer försonlig inställning.
Det är därför det är synd att regeringscheferna ställde in idag - nån halvtimme efter att Dijsselbloem twittrat att han just informerat Tusk om utfallet av gårkvällens möte. Sedan ställde Tusk in. Det är illavarslande. Å andra sidan, även om EU-ledarna skulle kunna fatta ett självständigt beslut skulle det väl se helkonstigt ut om de inte hade något underlag alls från finansministrarna.
Svara med citat
Gammal 2015-07-10, 09:32
inkfishs avatar

Citat:
Ledare i DI om Tsipras besök i Europaparlamentet. Läsvärd.
http://www.di.se/artiklar/2015/7/8/l...eus-folkvalda/
Du såg inte malous länk igår? Talet bör ses, inte läsas Den belgiske parlamentsledamoten lade upp klippet på sin facebook igår, det har fått 4,9 miljoner visningar, första kommentaren på fb är från en grek som skriver WE WANT YOU AS PRIME MINISTER OF GREECE. Den, i sin tur, har fått 4700 likes.

Se det, det är stor show. Inte minst för slutklämmen.

https://m.youtube.com/watch?v=P84tN0z4jqM

Förresten, malou, om du ser det här: jag frågade dig om Tsipras tal, men jag hittade det själv sedan!
Svara med citat
Gammal 2015-07-10, 09:38
laeros avatar

Jodå. Jag såg talet redan på You-tube och noterade det här med generaldirektörerna. Fick också en känsla av att europaparlamentet nog är en lite roligare inrättning än vår riksdag
Svara med citat
Gammal 2015-07-10, 09:46
inkfishs avatar

Citat:
Jodå. Jag såg talet redan på You-tube och noterade det här med generaldirektörerna. Fick också en känsla av att europaparlamentet nog är en lite roligare inrättning än vår riksdag
Ja, det var lite engelska underhuset över det

Nu fattade jag inte om det var just GD:ar de tillsatt i utbildningsdepartementet, det är väl DI:s översättning. Men någon form av höga statstjänstemän var det väl. Och rätta mig om jag har fel men så gjorde vi väl väldigt länge i Sverige också? Och gör fortfarande, om man tittar på t ex landshövdingar.

Jag tycker det är värre när politiker köper sig röster genom att dela ut jobb till kreti och pleti, än om partiföreträdare får höga statliga tjänster. Men jag kanske är fel ute. Det är klart att det är meriter som ska gälla.
Svara med citat
Gammal 2015-07-10, 10:15
laeros avatar

Citat:
Ursprungligen postat av inkfish Visa inlägg
Ja, det var lite engelska underhuset över det

Nu fattade jag inte om det var just GD:ar de tillsatt i utbildningsdepartementet, det är väl DI:s översättning. Men någon form av höga statstjänstemän var det väl. Och rätta mig om jag har fel men så gjorde vi väl väldigt länge i Sverige också? Och gör fortfarande, om man tittar på t ex landshövdingar.
Tror också att översättningen är fel.
Vi gör också så men inte att man gynnar sina egna, snarare nästan tvärt om. Ex Löfven tillsätter även moderater på den typen av tjänster.
Svara med citat
Gammal 2015-07-10, 10:21
inkfishs avatar

Citat:
Tror också att översättningen är fel.
Vi gör också så men inte att man gynnar sina egna, snarare nästan tvärt om. Ex Löfven tillsätter även moderater på den typen av tjänster.
Aha. Lika fel fast tvärtom

Mahava - jag tänker på ställen dit man åker för att bada som de flesta gör till Grekland. Typ Spanien, Italien, Frankrike, Kroatien numera - där tänker jag mig att Grekland är billigare, om man syr ihop sin resa själv och bokar boende på egen hand. Fast så kanske det alltså inte är längre?
Svara med citat
Gammal 2015-07-10, 10:30
Thira Thira är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran

Reg.datum: feb 2013

Angående tillsättning av generaldirektörerna (ev med fel översättning). Det beror ju också på vad de grekiska reglerna (stadgar osv) säger huruvida det hela är ett utslag av svågerpolitik eller inte. Kanske är det som så att detta är det legalt korrekta att göra och att detta (bl.a) är orsaken till varför många ofta uppfattar att det förekommer svågerpolitik i Grekland?
Mao för oss känns det fel och konstigt men i Grekland kanske det gått helt enligt reglerna?
Svara med citat
Gammal 2015-07-10, 10:40
laeros avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Thira Visa inlägg
Angående tillsättning av generaldirektörerna (ev med fel översättning). Det beror ju också på vad de grekiska reglerna (stadgar osv) säger huruvida det hela är ett utslag av svågerpolitik eller inte. Kanske är det som så att detta är det legalt korrekta att göra och att detta (bl.a) är orsaken till varför många ofta uppfattar att det förekommer svågerpolitik i Grekland?
Mao för oss känns det fel och konstigt men i Grekland kanske det gått helt enligt reglerna?
Ursäkta, men nu halkar du in på det här med att försvara Grekland och Syriza till varje pris.
Det är mycket möjligt att de gjort rätt enligt grekisk juridik MEN det kan ju vara moraliskt tvivelaktigt ändå. Ett av landets stora problem är just korruption och "gynnande av sina egna" på alla nivåer. Syriza lovade att bekämpa det
Svara med citat
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 21:24.