![]() |
|
|
||||
|
||||
![]() Citat:
Spekulationer igen: jag tror det kan vara så att folkomröstningen, Syrizas nej-kampanj och folkets tydliga nej kan ha blivit droppen för tyskarna. De tror kanske inte längre på detta och/eller grekernas förmåga att genomföra sina egna förslag. |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
Därför vore en "Mjuk-exit" kanske en hanterbar lösning. T ex genom att kalla det en "tillfällig" 5-årig Grexit. Efter de fem åren har förhoppningsvis Grekland överlevt, men också kommit till insikt att man inte vill tillbaka in i eländet igen. Kan vara den minst dåliga lösningen. Vad gäller euro-rådets plötsligt ökade misstro till att Grekland genomför sina åtaganden så gör det att man verkligen börjar vackla i förtroendet för dem själva. För några veckor sedan lade man fram ett avtalsförslag som man verkligen pressade för att Grekland skulle acceptera. När du Grekland kommer med ett motförslag, som rimligtvis inte är tuffare, då svarar man med misstro mot genomförandet. Det låter som lekstuga, men är ju tyvärr något mycket allvarligare. Masse |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
![]() ![]() |
|
|||
|
|||
![]() |
|
|||
|
|||
![]()
Folksagan om
Mäster Skräddare "Det var en gång en liten man som gick till skräddaren med en bit tyg. - Goddag, goddag, mäster skräddare, sade han och bockade sig. - Goddag, goddag, sade skräddaren där han satt på bordet och sydde med benen i kors. - Kan jag få en liten rock sydd av det här lilla tyget?, frågade den lille mannen. - Det går bra, sade skräddaren. - När blir den färdig? - På lördag. - Det var bra, mäster skräddare. Tack så mycket, mäster skräddare. Adjö, adjö, mäster skräddare. Och så gick den lille mannen. När det blev lördag, så gick den lille mannen till skräddaren igen. - Goddag, goddag, mäster skräddare, är min rock färdig? - Ack nej. - Är den inte färdig? Varför det då? - Ack jo, det bidde ingen rock. - Jaså, bidde det ingen rock? Vad bidde det då? - Det bidde ett par byxor. - Jaså, bidde det ett par byxor? När blir de färdiga? - På lördag. - Det var bra, mäster skräddare. Tack så mycket, mäster skräddare. Adjö, adjö, mäster skräddare. Och så gick den lille mannen. När det blev lördag, så gick den lille mannen till skräddaren igen. - Goddag, goddag, mäster skräddare, är mina byxor färdiga? - Ack nej. - Är de inte färdiga? Varför då? - Ack jo, det bidde inga byxor. - Jaså, bidde det inga byxor? Vad bidde det då? - Det bidde en väst. - Jaså, bidde det en väst. När blir den färdig? - På lördag. - Det var bra, mäster skräddare. Tack så mycket, mäster skräddare. Adjö, adjö, mäster skräddare. Och så gick den lille mannen. När det blev lördag, så gick den lille mannen till skräddaren igen. - Goddag, goddag, mäster skräddare, är min väst färdig? - Ack nej. - Är den inte färdig? Varför då? - Ack jo, det bidde ingen väst. - Jaså, bidde det ingen väst? Vad bidde det då? - Det bidde ett par vantar. - Jaså, bidde det ett par vantar? När blir de färdiga? - På lördag. - Det var bra, mäster skräddare. Tack så mycket, mäster skräddare. Adjö, adjö, mäster skräddare. Och så gick den lille mannen. När det blev lördag, så gick den lille mannen till skräddaren igen. - Goddag, goddag, mäster skräddare, är mina vantar färdiga? - Ack nej. - Är de inte färdiga? Varför då? - Ack jo, det bidde inga vantar. - Bidde det inga vantar? Vad bidde det då? - Det bidde ingenting. - Jaså, bidde det ingenting? Det var bra, mäster skräddare. Tack så mycket, mäster skräddare. Adjö, adjö, mäster skräddare. Och så gick den lille mannen och kom aldrig mer igen." Så kan det gå när inte haspen är på ![]() |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
![]() ![]() |
|
||||
|
||||
![]() |
|
||||
|
||||
![]()
Ja, v i r k e l i g nostalgi,
- jeg blir like varm om hjertet når jeg tenker på hvordan min datter deklamerte historien om "Mester Skredder" for ca 40 år siden.... - som jeg er u r o l i g i hjertet for Hellas i disse dager.... |
|
||||
|
||||
![]()
Avdelning konspirationsteorier:
Funderar på om spelet med folkomröstning, extramöte etc har med troikans goda minne (och godkännande), för att ha möjligheten att trycka upp en ny valuta.... /Z |
|
||||
|
||||
![]()
Hmm...jo...jag har varit lite inne på det tidigare här i tråden..."min magkänsla"...kanske en parallell valuta med en planerad grexit...om så "hål" i Euron...och humanitär hjälp under tiden...
|
|
|||
|
|||
![]() Citat:
![]() Den 'kanskje-avtalen' som foreligger, gir ikke Hellas rom for annet enn å betale sin gjeld i 'evighet'. Skyld eller ikke skyld, her mistes mye av selvstendigheten. Og hvor finnes 'rommet' for bærekraftighet, mon tro? Og hvor i all verden ble det av anmodningene fra Hillary C. og Obama i denne settingen? - Dette forstår jeg ikke. Hvem er egentlig opportunistene her? ![]() |
|
|||
|
|||
![]()
Finansministrarna har varit bad guys tidigare, medansvar regeringscheferna har haft en mer försonlig inställning. Så mötet nu i eftermiddag kommer nog att ge svaret.
Så för de som vill vara kvar i Euro får de hoppas på att vissa förhandlingar fortgår. Tex kommer de nog kräva förtydligande eller garantier av Grekerna innan ett eventuellt avtal. Förtroendet mellan parterna är väl inte de bästa. |
|
||||
|
||||
![]()
Det är därför det är synd att regeringscheferna ställde in idag - nån halvtimme efter att Dijsselbloem twittrat att han just informerat Tusk om utfallet av gårkvällens möte. Sedan ställde Tusk in. Det är illavarslande. Å andra sidan, även om EU-ledarna skulle kunna fatta ett självständigt beslut skulle det väl se helkonstigt ut om de inte hade något underlag alls från finansministrarna.
|
|
||||
|
||||
![]() Citat:
![]() Se det, det är stor show. Inte minst för slutklämmen. https://m.youtube.com/watch?v=P84tN0z4jqM Förresten, malou, om du ser det här: jag frågade dig om Tsipras tal, men jag hittade det själv sedan! |
|
||||
|
||||
![]()
Jodå. Jag såg talet redan på You-tube och noterade det här med generaldirektörerna. Fick också en känsla av att europaparlamentet nog är en lite roligare inrättning än vår riksdag
![]() |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
![]() Nu fattade jag inte om det var just GD:ar de tillsatt i utbildningsdepartementet, det är väl DI:s översättning. Men någon form av höga statstjänstemän var det väl. Och rätta mig om jag har fel men så gjorde vi väl väldigt länge i Sverige också? Och gör fortfarande, om man tittar på t ex landshövdingar. Jag tycker det är värre när politiker köper sig röster genom att dela ut jobb till kreti och pleti, än om partiföreträdare får höga statliga tjänster. Men jag kanske är fel ute. Det är klart att det är meriter som ska gälla. |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
Vi gör också så men inte att man gynnar sina egna, snarare nästan tvärt om. Ex Löfven tillsätter även moderater på den typen av tjänster. |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
![]() Mahava - jag tänker på ställen dit man åker för att bada som de flesta gör till Grekland. Typ Spanien, Italien, Frankrike, Kroatien numera - där tänker jag mig att Grekland är billigare, om man syr ihop sin resa själv och bokar boende på egen hand. Fast så kanske det alltså inte är längre? |
|
|||
|
|||
![]()
Angående tillsättning av generaldirektörerna (ev med fel översättning). Det beror ju också på vad de grekiska reglerna (stadgar osv) säger huruvida det hela är ett utslag av svågerpolitik eller inte. Kanske är det som så att detta är det legalt korrekta att göra och att detta (bl.a) är orsaken till varför många ofta uppfattar att det förekommer svågerpolitik i Grekland?
Mao för oss känns det fel och konstigt men i Grekland kanske det gått helt enligt reglerna? |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
Det är mycket möjligt att de gjort rätt enligt grekisk juridik MEN det kan ju vara moraliskt tvivelaktigt ändå. Ett av landets stora problem är just korruption och "gynnande av sina egna" på alla nivåer. Syriza lovade att bekämpa det ![]() |
![]() |
|
|