Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Om Grekland

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2015-07-04, 11:15
Monica Ps avatar
Monica P Monica P är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2007
Standard Sv: Krisen i Grekland - den ENDA tråden

Hos min handlare är det glest på vissa hyllor. På min fråga om han har svårt att få leveranser suckade han bara och sa: jag måste betala kontant till leverantören men får inte ut pengar från banken.

Samtidigt tror alla att det är högst temporärt. Vi var med om en liknande situation när Cypernkrisen bröt ut 1974. Plötsligt fanns inget att köpa, man hade burit ner allt som gick i sina källare och förråd.

Lugn, bara lugn...
Svara med citat
Gammal 2015-07-04, 11:38
Thira Thira är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran

Reg.datum: feb 2013

Citat:
Ursprungligen postat av Monica P Visa inlägg

Samtidigt tror alla att det är högst temporärt. Vi var med om en liknande situation när Cypernkrisen bröt ut 1974. Plötsligt fanns inget att köpa, man hade burit ner allt som gick i sina källare och förråd.

Lugn, bara lugn...

Tack Monica.
Det är tur vi har alla er om bor i Grekland. Ni vet bäst hur läget är.
Svara med citat
Gammal 2015-07-04, 12:40
Admirala Admirala är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran

Reg.datum: apr 2005

Thira, det er per i dag ingen mangel på mat i butikkene her i Nafplio, iallfall. Det beste du kan gjøre er å bruke så mye penger du kan i Hellas, gi raust med tips på tavernaer og kafeer, betale med kontanter heller enn kort.

Hver vår og høst renser jeg ut av klesskapet mitt i Nafplio. De klærne jeg ikke vil ha lengre, men som fremdeles er fine setter jeg ut på fortauet i en åpen pose, og den posen forsvinner raskt! Det kan være et tips til alle som skal på ferie, sett klær dere ikke bruker i en åpen pose ved siden av en søppelcontainer, f.eks.
Svara med citat
Gammal 2015-07-04, 13:12
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad

Reg.datum: nov 2004

Citat:
Ursprungligen postat av Thira Visa inlägg

Tack Monica.
Det är tur vi har alla er om bor i Grekland. Ni vet bäst hur läget är.
De som uttalar sig i The Guardian och andra medier är också de som bor i Grekland, och som jobbar i t ex butiker, apotek och banker.
Svara med citat
Gammal 2015-07-04, 13:59
Alalas avatar
Alala Alala är inte uppkopplad

Reg.datum: jan 2008

Claes, det jag ville säga med mitt inlägg var att Syriza med sin folkomröstning har ett stort ansvar för problemet med t.ex bankerna just nu. Och jag har sett en liknade rapport på finsk tv där en gammal man gråter i bankkön. Och sånt borde inte ske! Och jag tycker att en folkomröstning i denna situation var fel. Folket får inte saklig information om det hela och man ställer JA och NEJ emot varandra.

/ Anne
Svara med citat
Gammal 2015-07-04, 14:56
inkfishs avatar

Här är en röst som sticker ut från mängden, åtminstone gör den det för mig. Intervjun kommer från början från Huffington Posts spanskspråkiga upplaga. 85-åriga Penelope förklarar varför hon kommer att rösta nej. Jag tar inte ställning i ja eller nej-frågan, det tycker jag vore förmätet av mig att göra, men den här stolta kretensiska kvinnan har ett imponerande och gripande perspektiv på frågan.

http://m.huffpost.com/us/entry/7716490
Svara med citat
Gammal 2015-07-04, 15:07
AndersK AndersK är inte uppkopplad

Reg.datum: nov 2005

Citat:
Ursprungligen postat av Alala Visa inlägg
Claes, det jag ville säga med mitt inlägg var att Syriza med sin folkomröstning har ett stort ansvar för problemet med t.ex bankerna just nu. Och jag har sett en liknade rapport på finsk tv där en gammal man gråter i bankkön. Och sånt borde inte ske! Och jag tycker att en folkomröstning i denna situation var fel. Folket får inte saklig information om det hela och man ställer JA och NEJ emot varandra.

/ Anne
I vilken mån Syriza har ett stort ansvar för problemet med bankerna låter jag vara osagt. Huvudfrågan gäller ju egentligen om det på mycket kort sikt är hållbart att ta betydande lån för att betala tillbaka tidigare lån, som är av en sådan storleksordning att de inom överskådlig framtid inte går att betala tillbaka, vilket IMF framskymtar i en rapport. Och därtill förenat med stora ingrepp i den grekiska befolkningens privatliv.

Det är egentligen den enkla sanningen som regeringen har att hantera och nu vill ha befolkningens utlåtande om. Alltså, det går inte att likt strutsen stoppa huvudet i sanden.

Hur alla turer runt den grekiska ekonomin ska presenteras sakligt synes vara mycket komplicerat med tanke på historia och olika aktörers verkliga syften. Tidigare stora utlånare av ofantliga belopp har haft helt annat för ögonen än det grekiska folkets välfärd. Nu sitter de tryggt i båten efter det att IMF m.fl löste in lånen (Sverige bidrog med 100 miljarder) och befolkningen får ta smällen.
Fler,inklusive mig själv, borde sitta bredvid mannen och gråta....över det direkta eländet och det spel som spelas långt, långt över våra huvuden och som handlar om hänsynslös girighet.

I det sammanhanget blir det mycket svårt att svara både ja och nej, men nu finns det ju ytterst två saker vi måste - välja och dö. Det förstnämnda efter bästa förmåga och på eget ansvar.
Svara med citat
Gammal 2015-07-04, 17:03
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin

Jag kan inte låta bli att länka till ett av Chania Posts inlägg idag. Vi behöver lite positivitet. Idag för elva år sedan var det glädje och lycka i Grekland. Jag var inte där, men jag önskar att jag hade varit där, för att få uppleva denna fantastiska dag live. Vad menar jag? Kolla här.
Svara med citat
Gammal 2015-07-04, 17:12
laeros avatar
laero laero är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2007

Såg den matchen på Leros.
Då var det sannerligen partystämning långt in på natten.
Svara med citat
Gammal 2015-07-04, 17:34
inkfishs avatar

Haha!
Svara med citat
Gammal 2015-07-04, 18:19
Celbes avatar
Celbe Celbe är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2005

Åh, då var vi på Koufonissi . Det smälldes av raketer och det militärskepp som låg i hamnen tutade för fullt. Vi hade t o m en kompis som ringde från Spanien för att höra hur vi hade det bland firande greker. Ikväll sitter vi på en balkong i ett underbart Ermoupolis på Syros efter en fin dag i Agathopes (trots en envis vind emellanåt). Hade någon sagt det till mig då hade mitt svar varit "No way"... Tänk som man kan ändra sig!

Celbe
Svara med citat
Gammal 2015-07-04, 19:21
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad

Reg.datum: jul 2005

Citat:
Ursprungligen postat av inkfish Visa inlägg
Intressant, inte minst mot bakgrund mot alla som påstår att turbulensen inte märks överhuvudtaget för oss turister. Medan jag har en stark känsla av att den märks om vi vill märka.
En annan sak jag noterat är att de enorma högarna med växelpengar i affärernas kassor, inte längre är högar. Det är rätt tomt med växelpengar. Häromdan köpte vi för 16 euro i en shop och jag halade fram en 50-lapp. Hon hade inte växel nog så hon kunde ge tillbaka. Hon plockade bland de fåtaliga växelmynten, men fick inte ihop det. Hon rusade iväg och kom sen åter med min växel och ett generat leende. Usch, jag tyckte så synd om henne att jag höll på köpa ett par solbrillor bara för att hjälpa till lite.

/Netwolf
Svara med citat
Gammal 2015-07-04, 21:46
anneli56s avatar
anneli56 anneli56 är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2006

Här nere i Koroni har vi fortfarande gott om varor i butikerna,färskt bröd i bageriet varje morgon,pengar i automaterna och bensin på mackarna. Solen är fortfarande gratis och det har vi massor av
Svara med citat
Gammal 2015-07-05, 09:27
inkfishs avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Netwolf Visa inlägg
En annan sak jag noterat är att de enorma högarna med växelpengar i affärernas kassor, inte längre är högar. Det är rätt tomt med växelpengar.
Ja, det låter ju som en rätt given konsekvens. Så mycket krångel för så många!

----

Mycket läsvärd Pascalidou i DN idag: http://www.dn.se/arkiv/kultur/i-grek...-ett-nyckelord
Svara med citat
Gammal 2015-07-05, 10:34
carpelux carpelux är inte uppkopplad

Reg.datum: apr 2014

Ett annat läsvärt inlägg i DN som belyser lite av vilka problem som finns med indrivningen av skatter.

http://www.dn.se/nyheter/forre-skatt...-skatteverket/
Svara med citat
Gammal 2015-07-05, 10:56
inkfishs avatar

Jag har inte velat ta ställning när det gäller ja eller nej, jag tycker inte att det är min fråga. Men: nu undrar jag om jag inte lutar åt nej. Om det blir ja har Varoufakis sagt att han ska avgå. Det kanske Tsipras också gör. Kanske fler i eller hela regeringen. Eller så skriver de under en deal som inte går igenom parlamentet, den som var på väg dit förra helgen skulle ju inte göra det.

Och då ska det väl till ett tidsödande nyval med en ny regering, nya allianser som ska förhandla med trojkan. Hur fasen ska det gå till?

Då borde ett nej vara bättre. Att det skulle leda till en grexit tror jag inte längre, snarare till nya förhandlingar om en deal.
Svara med citat
Gammal 2015-07-05, 11:16
Masses avatar
Masse Masse är inte uppkopplad

Reg.datum: apr 2008

Citat:
Ursprungligen postat av carpelux Visa inlägg
Ett annat läsvärt inlägg i DN som belyser lite av vilka problem som finns med indrivningen av skatter.

http://www.dn.se/nyheter/forre-skatt...-skatteverket/
Jag har ju tidigare här i forumet att tjänsteexport från Sverige m fl länder till Grekland av ett fungerande skatteindrivningssystem skulle vara värdefullt bistånd till det krisande landet. Den här artikeln bekräftar ju det.

Att ett land som i så många år varit i ekonomisk kris fortfarande har det på det här sättet är ofattbart. Det visar på total inkompetens och brist på sjukdomsinsikt i samtliga regeringar som har avverkats.

Så länge man inte har system för att ta in beslutade skatter så är det ju fullständigt meningslöst att såväl inom landet som i förhandlingar med långivare käbbla om nivåer på moms, inkomstskatter mm mm. Pengarna kommer ju inte in oavsett vilket!

Jag inser att detta är något som är inpyrt i hela det grekiska sammhällssystemet och svårt att ändra på. Men det är ju nu AKUT BEHOV AV FÖRÄNDRING AV DETTA, helt oavsett vilka lån och bidrag man kan förhandla fram så är DET NÖDVÄNDIGT ATT TÄTA HÅLEN I BOTTEN PÅ HINKEN! NU!!! Om så inte sker kan ju alla som förväntas att hjälpa Grekland med rätta fråga sig, Till vilken nytta?

Masse
Svara med citat
Gammal 2015-07-05, 11:39
inkfishs avatar

Masse - visst är det nödvändigt. Dels behövs effektiva system för skatteindrivning. Dels behövs något som är svårare att komma åt - förändrade attityder. Det måste bli naturligt att betala skatt. En början där skulle kunna vara att man ser att man faktiskt får något för sina skattepengar. Det är inte okej att man måste muta doktorn och att man måste betala privatlärare för barnen på kvällstid.

På den där punkten om attitydförändring är jag pessimistisk. Att man smiter undan skatt för att man kan, för att man alltid gjort det och för att alla andra gör det är så djupt rotat.
Svara med citat
Gammal 2015-07-05, 12:23
Anna Pernilla Anna Pernilla är inte uppkopplad

Reg.datum: apr 2005

Citat:
Ursprungligen postat av inkfish Visa inlägg
På den där punkten om attitydförändring är jag pessimistisk. Att man smiter undan skatt för att man kan, för att man alltid gjort det och för att alla andra gör det är så djupt rotat.
Precis så tror jag med. Mina vänner i Grekland förstår inte varför man skall betala skatt." De får ju ändå ingenting för det. Allt försvinner. "Sen betalar de lärarna pengar annars får deras barn dåliga betyg. Hemskt!
Svara med citat
Gammal 2015-07-05, 13:43
hasas avatar
hasa hasa är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2005

Citat:
Ursprungligen postat av Anna Pernilla Visa inlägg
Precis så tror jag med. Mina vänner i Grekland förstår inte varför man skall betala skatt." De får ju ändå ingenting för det. Allt försvinner. "Sen betalar de lärarna pengar annars får deras barn dåliga betyg. Hemskt!
......och precis där ligger problemet, en kan inte både ha och äta kakan. Men den stora frågan är egentligen hur Grekland överhuvudtaget kunde få gå med i Euro samarbetet? Utan ett fungerande skattesystem.
Svara med citat
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 16:42.