Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Om Grekland

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2015-07-04, 11:15
Monica Ps avatar
Monica P Monica P är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2007
Standard Sv: Krisen i Grekland - den ENDA tråden

Hos min handlare är det glest på vissa hyllor. På min fråga om han har svårt att få leveranser suckade han bara och sa: jag måste betala kontant till leverantören men får inte ut pengar från banken.

Samtidigt tror alla att det är högst temporärt. Vi var med om en liknande situation när Cypernkrisen bröt ut 1974. Plötsligt fanns inget att köpa, man hade burit ner allt som gick i sina källare och förråd.

Lugn, bara lugn...
Svara med citat
Gammal 2015-07-04, 11:38
Thira Thira är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran

Reg.datum: feb 2013

Citat:
Ursprungligen postat av Monica P Visa inlägg

Samtidigt tror alla att det är högst temporärt. Vi var med om en liknande situation när Cypernkrisen bröt ut 1974. Plötsligt fanns inget att köpa, man hade burit ner allt som gick i sina källare och förråd.

Lugn, bara lugn...

Tack Monica.
Det är tur vi har alla er om bor i Grekland. Ni vet bäst hur läget är.
Svara med citat
Gammal 2015-07-04, 12:40
Admirala Admirala är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran

Reg.datum: apr 2005

Thira, det er per i dag ingen mangel på mat i butikkene her i Nafplio, iallfall. Det beste du kan gjøre er å bruke så mye penger du kan i Hellas, gi raust med tips på tavernaer og kafeer, betale med kontanter heller enn kort.

Hver vår og høst renser jeg ut av klesskapet mitt i Nafplio. De klærne jeg ikke vil ha lengre, men som fremdeles er fine setter jeg ut på fortauet i en åpen pose, og den posen forsvinner raskt! Det kan være et tips til alle som skal på ferie, sett klær dere ikke bruker i en åpen pose ved siden av en søppelcontainer, f.eks.
Svara med citat
Gammal 2015-07-04, 13:12
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad

Reg.datum: nov 2004

Citat:
Ursprungligen postat av Thira Visa inlägg

Tack Monica.
Det är tur vi har alla er om bor i Grekland. Ni vet bäst hur läget är.
De som uttalar sig i The Guardian och andra medier är också de som bor i Grekland, och som jobbar i t ex butiker, apotek och banker.
Svara med citat
Gammal 2015-07-04, 13:59
Alalas avatar
Alala Alala är inte uppkopplad

Reg.datum: jan 2008

Claes, det jag ville säga med mitt inlägg var att Syriza med sin folkomröstning har ett stort ansvar för problemet med t.ex bankerna just nu. Och jag har sett en liknade rapport på finsk tv där en gammal man gråter i bankkön. Och sånt borde inte ske! Och jag tycker att en folkomröstning i denna situation var fel. Folket får inte saklig information om det hela och man ställer JA och NEJ emot varandra.

/ Anne
Svara med citat
Gammal 2015-07-04, 14:56
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad

Reg.datum: nov 2004

Här är en röst som sticker ut från mängden, åtminstone gör den det för mig. Intervjun kommer från början från Huffington Posts spanskspråkiga upplaga. 85-åriga Penelope förklarar varför hon kommer att rösta nej. Jag tar inte ställning i ja eller nej-frågan, det tycker jag vore förmätet av mig att göra, men den här stolta kretensiska kvinnan har ett imponerande och gripande perspektiv på frågan.

http://m.huffpost.com/us/entry/7716490
Svara med citat
Gammal 2015-07-04, 15:07
AndersK AndersK är inte uppkopplad

Reg.datum: nov 2005

Citat:
Ursprungligen postat av Alala Visa inlägg
Claes, det jag ville säga med mitt inlägg var att Syriza med sin folkomröstning har ett stort ansvar för problemet med t.ex bankerna just nu. Och jag har sett en liknade rapport på finsk tv där en gammal man gråter i bankkön. Och sånt borde inte ske! Och jag tycker att en folkomröstning i denna situation var fel. Folket får inte saklig information om det hela och man ställer JA och NEJ emot varandra.

/ Anne
I vilken mån Syriza har ett stort ansvar för problemet med bankerna låter jag vara osagt. Huvudfrågan gäller ju egentligen om det på mycket kort sikt är hållbart att ta betydande lån för att betala tillbaka tidigare lån, som är av en sådan storleksordning att de inom överskådlig framtid inte går att betala tillbaka, vilket IMF framskymtar i en rapport. Och därtill förenat med stora ingrepp i den grekiska befolkningens privatliv.

Det är egentligen den enkla sanningen som regeringen har att hantera och nu vill ha befolkningens utlåtande om. Alltså, det går inte att likt strutsen stoppa huvudet i sanden.

Hur alla turer runt den grekiska ekonomin ska presenteras sakligt synes vara mycket komplicerat med tanke på historia och olika aktörers verkliga syften. Tidigare stora utlånare av ofantliga belopp har haft helt annat för ögonen än det grekiska folkets välfärd. Nu sitter de tryggt i båten efter det att IMF m.fl löste in lånen (Sverige bidrog med 100 miljarder) och befolkningen får ta smällen.
Fler,inklusive mig själv, borde sitta bredvid mannen och gråta....över det direkta eländet och det spel som spelas långt, långt över våra huvuden och som handlar om hänsynslös girighet.

I det sammanhanget blir det mycket svårt att svara både ja och nej, men nu finns det ju ytterst två saker vi måste - välja och dö. Det förstnämnda efter bästa förmåga och på eget ansvar.
Svara med citat
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 13:36.