Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Semestra i Grekland > Hälsningar > Hälsningar direkt från Grekland

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2015-06-14, 08:55
Thira Thira är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran

Reg.datum: feb 2013
Standard Sv: Dagens rätt

Sunny: ja, Sifnos tror jag är en ö som passar de flesta, oavsett vad man lägger tonvikten på under sin resa. Den har det mesta och är så himla härlig! Tack vare dina rapporter har jag blivit sugen igen så nu vet jag inte vad som händer nästa år, personliga nykomlingar som Folegandros och Leros (kontraster!) pockar på också. Och Amorgos drar nog alltid.[/QUOTE]

Folegandros rekommenderas stort. Är nästan säker på att om man gillar Amorgos och Sifnos så kommer man att älska Folegandros.
Svara med citat
Gammal 2015-06-14, 09:04
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad

Reg.datum: nov 2004

Jadå, det vet jag. De där tre öarna hör ju liksom ihop och jag har alltid vetat att jag kommer att bli fan, bara jag kommer dit

Men det är det där med boende, jag är lite kinkig med havsutsikt, och det verkar dyrt att få det på Folegandros. Dessutom tänker jag lite att jag kanske inte "behöver" den tredje ön i den där klövern, det kanske är mer spännande med något helt annat. Och då poppar Leros lätt upp, den verkar verkligen vara något helt annat, jag har varit nyfiken på den i många år. Den har superfans men också folk som säger Nä gud, aldrig mer - men inga däremellan. Det som lockar mig är att den verkar vara väldigt grekisk och anses ha fantastisk mat. Och mat är ju viktig för mig, som sagt (Fast jag vet att maten är bra på Folegandros också).
Svara med citat
Gammal 2015-06-14, 09:08
Thira Thira är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran

Reg.datum: feb 2013

Ja och så kan det ibland vara väldans skönt med en paus från kykladerna faktiskt. Man behöver något annat då och då.
Min nyfikenhet på allt det blåvita och sockersöta har stillats för ett tag framåt.
Svara med citat
Gammal 2015-06-14, 09:18
inkfishs avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Thira Visa inlägg
Ja och så kan det ibland vara väldans skönt med en paus från kykladerna faktiskt. Man behöver något annat då och då.
Min nyfikenhet på allt det blåvita och sockersöta har stillats för ett tag framåt.
Jamen precis! Jag kan känna så också med det blåvita och sockersöta. Jag har fått en rejäl dos av det nu, det kanske räcker för ett tag.
Svara med citat
Gammal 2015-06-14, 10:54
Sunny12 Sunny12 är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran.

Reg.datum: jul 2012

Nu är jag helt inställd på enbart Sifnos, särskilt när jag lärt känna en del på de tavernor jag besökt, det kommer att kännas som att komma hem i höst!..
Svara med citat
Gammal 2015-06-14, 11:19
inkfishs avatar

Du kan vara borta i tre år och de kommer ändå att känna igen dig när du kommer tillbaka, ibland undrar jag varifrån greker i turistnäringen får sitt personminne
Svara med citat
Gammal 2015-06-14, 11:42

Citat:
Ursprungligen postat av inkfish Visa inlägg
Du kan vara borta i tre år och de kommer ändå att känna igen dig när du kommer tillbaka, ibland undrar jag varifrån greker i turistnäringen får sitt personminne
Ja, det är ju helt fantastiskt verkligen!..
Svara med citat
Gammal 2015-06-14, 11:58
karis avatar
kari kari är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2005

Citat:
Jadå, det vet jag. De där tre öarna hör ju liksom ihop och jag har alltid vetat att jag kommer att bli fan, bara jag kommer dit

Men det är det där med boende, jag är lite kinkig med havsutsikt, och det verkar dyrt att få det på Folegandros. Dessutom tänker jag lite att jag kanske inte "behöver" den tredje ön i den där klövern, det kanske är mer spännande med något helt annat. Och då poppar Leros lätt upp, den verkar verkligen vara något helt annat, jag har varit nyfiken på den i många år. Den har superfans men också folk som säger Nä gud, aldrig mer - men inga däremellan. Det som lockar mig är att den verkar vara väldigt grekisk och anses ha fantastisk mat. Och mat är ju viktig för mig, som sagt (Fast jag vet att maten är bra på Folegandros också).
Det trenger ikke bli dyrt å bo med h e r l i g havutsikt i Chora Folegandros,
Inkfish
Om du ikke trenger luksus, kan jeg anbefale Room to Let "SEAVIEW"!
De har nok fortsatt ingen hjemmeside, men treffes på telefon

22860 41054

Jeg har tidligere lagt inn et par bilder i Folegandrosforumet
" Boende i Chora Folegandros" ( siste innlegg var av Janne i mai 2014)
Svara med citat
Gammal 2015-06-14, 12:06
inkfishs avatar

Det såg imponerande ut Kari! Tack, ska komma ihåg det
Svara med citat
Gammal 2015-06-14, 15:32
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin

Citat:
Det som lockar mig är att den verkar vara väldigt grekisk och anses ha fantastisk mat. Och mat är ju viktig för mig, som sagt
Jag tror inte jag har ätit godare mat än på Leros. Dessutom är den god var man än äter, i alla fall har vi aldrig blivit besvikna, snarare positivt överraskade. Det har till och med hänt att vi har slickat (i smyg förstås ) tallrikarna rena.

Stort tack dina rapporter! Kul tema.
Svara med citat
Gammal 2015-06-14, 16:36
Alalas avatar
Alala Alala är inte uppkopplad

Reg.datum: jan 2008

Extra kul var det att vi fick receptet på citronkycklingen av Monica. Idag har vi ätit just detta! Gott! Jag hade skinnfria filéer så jag sänkte temperaturen lite och det blev riktigt bra. För all del tror jag att det skulle bli ännu bättre med kyckling med skinn på. Detta kommer att bli en favorit hemma hos oss.

Så tack för denna fina tråd!

/ Anne
Svara med citat
Gammal 2015-06-14, 21:18
Monica C Monica C är inte uppkopplad

Reg.datum: sep 2009

Citat:
Ursprungligen postat av Alala Visa inlägg
Extra kul var det att vi fick receptet på citronkycklingen av Monica. Idag har vi ätit just detta! Gott! Jag hade skinnfria filéer så jag sänkte temperaturen lite och det blev riktigt bra. För all del tror jag att det skulle bli ännu bättre med kyckling med skinn på. Detta kommer att bli en favorit hemma hos oss.

/ Anne
Va roligt att ni tyckte om det,de färska lårfileerna är riktigt bra att använda i denna rätt..
Nu hoppas jag att sommaren vill komma till oss här uppe i norr.
Monica
Svara med citat
Gammal 2015-06-14, 21:57
LaRose LaRose är inte uppkopplad

Reg.datum: jun 2011

Monica, ditt recept har gjort att citronkycklingen nu är en stående rätt här hemma, så tack än en gång! Den blir ju verkligen som i Grekland!!
Svara med citat
Gammal 2015-06-15, 08:58
inkfishs avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Kalimera Visa inlägg
Stort tack dina rapporter! Kul tema.
Tack! Tyckte att jag behövde ett tema för att variera den vanliga dagsrapporteringen, som jag hade på facebook. Och mat brukar ju kunna intressera.

Nästa år kan bli intressant. Inkfish äter ihjäl sig pt I (Leros) och Inkfish äter ihjäl sig pt II (Folegandros). Två matöar på ett år låter livsfarligt.

Citat:
Extra kul var det att vi fick receptet på citronkycklingen av Monica.
Håller med, en riktig bonus!

Citat:
Tack själv!
Svara med citat
Gammal 2015-06-15, 16:34
elladas avatar
ellada ellada är inte uppkopplad

Reg.datum: aug 2009

Tror aldrig att jag blir less på kykladerna Det är just det sockersöta som drartycker att kykladerna är Grekland på riktigt. Nyss hemkommen från Samos
föresten tack Janne för dina fantastiska e-guider man missar inget av värde vilka vyer det var mot Drakei och för att inte tala om Manolates grönt o vackert
men det är inte cykladerna.Skall den 19 till Kos för att sedan vidare till Kalymnos o Astypalea som jag ser mycket fram emot Asty ser ut som kykladerna ni hör jag sitter i kyklades träsket sen kom bokningsfingret fram
och vips en vecka i september till Mykonos
Svara med citat
Gammal 2015-06-15, 18:03
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin

Citat:
Inkfish äter ihjäl sig pt I (Leros)
Ingen fara med Leros där det bara serveras lågkalorimat.

Som denna lilla ost.

Grymt god!

Citat:
Ursprungligen postat av ellada Visa inlägg
föresten tack Janne för dina fantastiska e-guider man missar inget av värde vilka vyer det var mot Drakei och för att inte tala om Manolates grönt o vackert
Tack snälla, och grattis till bokningen.
Svara med citat
Gammal 2015-06-15, 18:04
JohnSs avatar
JohnS JohnS är inte uppkopplad

Reg.datum: dec 2006

Egentlig er jo det sukkersøte blåhvite bare representativt for en liten, liten del av Hellas, så det virker merkelig å si at dette er Hellas "på riktig". Det blåhvite er jo mer å regne som en kuriositet, som man kan synes er vakkert, men representativt for landet? Nei!

En helt annen ting er jo at de greske turistmyndigheter har funnet ut at dette er noe av det mest salgbare man har, og bruker det i sin markedsføring for alt det er verdt.
Svara med citat
Gammal 2015-06-15, 19:44
elladas avatar

Det gjorde det rätt i för vackrare finns inte Tänk dej en kväll på serifos se upp mot choran som lyser som en slalombacke en get som bräker i fjärran och man är på väg för att äta gott på en enkel taverna mmmmm
Svara med citat
Gammal 2015-06-15, 19:50

Citat:
Ursprungligen postat av ellada Visa inlägg
Det gjorde det rätt i för vackrare finns inte Tänk dej en kväll på serifos se upp mot choran som lyser som en slalombacke en get som bräker i fjärran och man är på väg för att äta gott på en enkel taverna mmmmm
Eller på en genuint grekisk taverna som Margarita i Artemonas på Sifnos en kväll och njuta av omgivningen, jag älskar det Blå/vita och tycker inte det är konstlat på något vis... de har bra smak på de öarna..kyrkorna är ju så fantastiskt vackra i kykladerna..

Men så är BLÅTT min favoritfärg i övrigt också..
Svara med citat
Gammal 2015-06-15, 19:53
elladas avatar

Samma här har varit sen jag var barn
Svara med citat
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 16:23.